🎇🎇🎇🎇🌿﷽🌿🎇🎇🎇🎇
#شنبه_های_نــــــــبوی
#کــــلام_پــــــــــــــدر
ما گرفتار تو و دختر و داماد توایم
تا قیامـت همگـی نوکـر اولاد توایم
࿐ ༉༉༉🍃🌺🕊
💠و درود خدا بر او: (شنيد مردی دنيا را نكوهش می كند) فرمود:
١. توبيخ نكوهش كننده دنيا : ای نكوهش كننده دنيا، كه خود به غرور دنيا مغروری و با باطلهای آن فريب خوردی، فريفته دنيایی و آن را نكوهش می كنی؟ آيا تو در دنيا جرمی مرتكب شدی؟ يا دنيا به تو جرم كرده است؟ كی دنيا تو را سرگردان نمود؟ و در چه زمانی تو را فريب داد؟ آيا با گورهای پدرانت كه پوسيده اند؟ يا آرامگاه مادرانت كه در زير خاك آرميده اند؟ آيا با دو دست خويش بيماران را درمان كرده ای؟ و آنان را پرستاری نموده در بسترشان خوابانده ای؟ درخواست شفای آنان را كرده، و از طبيبان داروی آنها را تقاضا كرده ای؟ در آن صبحگاهان كه داروی تو به حال آنان سودی نداشت، و گريه تو فايده ای نكرد، و ترس تو آنان را فايده ای نداشت، و آنچه می خواستی به دست نياوردی، و با نيروی خود نتوانستی مرگ را از آنان دور كني. دنيا برای تو حال آنان را مثال زد، و با گورهايشان، گور تو را به رخ كشيد.
٢.خوبيها و زیبایی های دنيا : همانا دنيا سرای راستی برای راست گويان، و خانه تندرستی برای دنياشناسان و خانه بی نيازی برای توشه گيران، و خانه پند، برای پندآموزان است، دنيا سجده گاه دوستان خدا، جای نماز فرشتگان الهی، فرودگاه وحی خدا، و جايگاه تجارت دوستان خداست، كه در آن رحمت خدا را به دست آوردند، و بهشت را سود بردند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت۱۳۱
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
📣قسمت۴
یُولِجُ الَّلیْلَ فِی النَّهارِ وَیُولِجُ النَّهارَ فی الَّلیْلِ، لاإِلاهَ إِلاّهُوَالْعَزیزُ الْغَفّارُ. مُسْتَجیبُ الدُّعاءِ وَمُجْزِلُ الْعَطاءِ، مُحْصِی الْأَنْفاسِ وَ رَبُّ الْجِنَّةِ وَالنّاسِ، الَّذی لایُشْکِلُ عَلَیْهِ شَیءٌ، وَ لایُضجِرُهُ صُراخُ الْمُسْتَصْرِخینَ وَلایُبْرِمُهُ إِلْحاحُ الْمُلِحّینَ.
شب را در روز و روز را در شب فرو برد. معبودی جز او نیست؛ گران مایه و آمرزنده؛ اجابت کنندی دعا و افزایندی عطا، بر شمارندی نفَس ها؛ پروردگار پری و انسان. چیزی بر او مشکل ننماید، فریاد فریادکنندگان او را آزرده نکند و اصرارِ اصرارکنندگان او را به ستوه نیاورد.
بند شماره ۵
اَلْعاصِمُ لِلصّالِحینَ، وَالْمُوَفِّقُ لِلْمُفْلِحینَ، وَ مَوْلَی الْمُؤْمِنینَ وَرَبُّ الْعالَمینَ. الَّذِی اسْتَحَقَّ مِنْ کُلِّ مَنْ خَلَقَ أَنْ یَشْکُرَهُ وَیَحْمَدَهُ (عَلی کُلِّ حالٍ)
نه او را ناسازی باشد و نه برایش انباز و مانندی. یکتا و بی نیاز، نه زاده و نه زاییده شده، او را همتایی نبوده، خداوند یگانه و پروردگار بزرگوار است. بخواهد و به انجام رساند. اراده کند و حکم نماید. بداند و بشمارد. بمیراند و زنده کند. نیازمند و بی نیاز گرداند. بخنداند و بگریاند. نزدیک آورد و دور برد. بازدارد و عطا کند. او راست پادشاهی و ستایش. به دست توانی اوست تمام نیکی. و هموست بر هر چیز توانا.
شب را در روز و روز را در شب فرو برد. معبودی جز او نیست؛ گران مایه و آمرزنده؛ اجابت کنندی دعا و افزایندی عطا، بر شمارندی نفَس ها؛ پروردگار پری و انسان. چیزی بر او مشکل ننماید، فریاد فریادکنندگان او را آزرده نکند و اصرارِ اصرارکنندگان او را به ستوه نیاورد.
نیکوکاران را نگاهدار، رستگاران را یار، مؤمنان را صاحب اختیار و جهانیان را پروردگار است؛ آن که در همه احوال سزاوار سپاس و ستایش آفریدگان است.
أَحْمَدُهُ کَثیراً وَأَشْکُرُهُ دائماً عَلَی السَّرّاءِ والضَّرّاءِ وَالشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ، وَأُومِنُ بِهِ و بِمَلائکَتِهِ وکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ. أَسْمَعُ لاَِمْرِهِ وَاُطیعُ وَأُبادِرُ إِلی کُلِّ مایَرْضاهُ وَأَسْتَسْلِمُ لِماقَضاهُ، رَغْبَةً فی طاعَتِهِ وَ خَوْفاً مِنْ عُقُوبَتِهِ، لاَِنَّهُ الله الَّذی لایُؤْمَنُ مَکْرُهُ وَلایُخافُ جَورُهُ.
او را ستایش فراوان و سپاس جاودانه می گویم بر شادی و رنج و بر آسایش و سختی و به او و فرشتگان و نبشته ها و فرستاده هایش ایمان داشته، فرمان او را گردن می گذارم و اطاعت می کنم؛ و به سوی خشنودی او می شتابم و به حکم او تسلیمم؛ چرا که به فرمانبری او شائق و از کیفر او ترسانم. زیرا او خدایی است که کسی از مکرش در امان نبوده و از بی عدالتیش ترسان نباشد (زیرا او را ستمی نیست).
بند شماره ۶
أُقِرُّلَهُ عَلی نَفْسی بِالْعُبُودِیَّةِ وَ أَشْهَدُ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ، وَأُؤَدّی ما أَوْحی بِهِ إِلَی حَذَراً مِنْ أَنْ لا أَفْعَلَ فَتَحِلَّ بی مِنْهُ قارِعَةٌ لایَدْفَعُها عَنّی أَحَدٌ وَإِنْ عَظُمَتْ حیلَتُهُ وَصَفَتْ خُلَّتُهُ
- لاإِلاهَ إِلاَّهُوَ - لاَِنَّهُ قَدْأَعْلَمَنی أَنِّی إِنْ لَمْ أُبَلِّغْ ما أَنْزَلَ إِلَی (فی حَقِّ عَلِی) فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ، وَقَدْ ضَمِنَ لی تَبارَکَ وَتَعالَی الْعِصْمَةَ (مِنَ النّاسِ) وَ هُوَالله الْکافِی الْکَریمُ.
و اکنون به عبودیت خویش و پروردگاری او گواهی می دهم. و وظیفه خود را در آن چه وحی شده انجام می دهم مباد که از سوی او عذابی فرود آید که کسی یاری دورساختن آن از من نباشد. هر چند توانش بسیار و دوستی اش (با من) خالص باشد.
- معبودی جز او نیست - چرا که اعلام فرموده که اگر آن چه (درباره ی علی) نازل کرده به مردم نرسانم، وظیفه رسالتش را انجام نداده ام؛ و خداوند تبارک و تعالی امنیت از [آزار] مردم را برایم تضمین کرده و البته که او بسنده و بخشنده است.
بند ۷
فَأَوْحی إِلَی: (بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا أَیُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی عَلِی یَعْنی فِی الْخِلاَفَةِ لِعَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ - وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ).
مَعاشِرَالنّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلَی، وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآیَةِ: إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَی مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنی عَنِ السَّلامِ رَبّی - وَ هُوالسَّلامُ - أَنْ أَقُومَ فی هذَا الْمَشْهَدِ فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیَضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی (عَلی أُمَّتی) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِی بَعْدی وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ.
وَقَدْ أَنْزَلَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَی بِذالِکَ آیَةً مِنْ کِتابِهِ (هِی): (إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُواالَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ)، وَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 نهجالبلاغه و شرح آن 🔸 خطبه 69🔆بخش 1:چرا امام علیه السلام اصحاب خود را به تندی سرزنش می کنند ؟🎤استاد دکتر محمد علی انصاری 🕰۵:۳۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 نهجالبلاغه و شرح آن 🔸 خطبه 69🔆بخش 2: چقدر با شما کوفیان مدارا کنم آن سان که با شتران نوبار🎤 مفسر استاد دکتر محمد علی انصاری 🕰 ۵:۵۲
#حدیث_روز
⁉️ پرسش: *اگر وجدان فطری است چرا برخی چنین احساسی ندارند؟*
◀️ پاسخ: گاهی تکرار جنایت، قیافۀ عمل را دگرگون میکند و دید وجدان را از کار میاندازد و در برابر بزرگترین جنایات خونسردی خود را حفظ میکند.
💢 ستمگران جهان مثل حجّاج، چنگیز، ناپلئون، صدام و... که از دم شمشیر آنها خون مظلومان میچکید، از قتل انسانها هیچ باکی نداشتند؛ *زیرا جنایت بر اثر تکرار، زشتی خود را از دست میدهد و رنگِ عملِ عادی به خود میگیرد و احیاناً کار زشت لباس زیبا میپوشد*.
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
﷽
*✅ #روزبرگ_شیعه*
*موضوع امروز: «پیوند آسمانی (٢)»*
*روز شنبه، ١۴٠١/٠۴/١١*
*💠 مناسبت روز:* *امروز سالروز شهادت سومین شهید محراب حضرت آیتالله محمد صدوقی (ره) است، بزرگ مردی که عمر گرانمایه خویش را برای عزت و سربلندی اسلام فدا نمود* و نقش انکارناپذیر در پیروزی و انسجام انقلاب اسلامی ایران داشت؛ چنانچه امام راحل در رابطه با ایشان فرمودند: «میتوانم بگویم که (شهید صدوقی) محور این انقلاب بوده است»؛ و رهبر فرزانه انقلاب نیز فرمودند: «این عالم ربانی، که یکی از ارکان اسلام و بانیان انقلاب اسلامی ایران بود، با مبارزات خود در دوران اختناق، و مقاومتش در برابر دشمن و با ایثار و فداکاریاش پس از انقلاب و حضورش در همه صحنههای حساس و سازنده، سند افتخاری برای جامعه روحانیت و نمونهای از یک عالم مبارز و مجاهد اسلام بود»؛ و سرانجام نیز در راه اعتلای اسلام و انقلاب اسلامی به مقام بلند شهادت نائل گردید؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این «عالم عامل» آغاز مینمائیم؛
✍️ اما دومین روز از هفته ازدواج را پشت سر میگذاریم و در روز گذشته به مناسبت سالروز ازدواج امیرالمؤمنین (ع) و سرور زنان عالم حضرت زهرا (س)، از ضرورت الگوگیری از سیره این خانوادهی آسمانی سخن گفتیم، و سپس به اولین اصل تربیتی از زندگی مشترک این زوج نمونه، تحت عنوان «اصل خدامحوری و عبادت» اشاره نمودیم و اینک ادامه مبحث:
*2️⃣ دومین اصل از سیره تربیتی این خانواده الگو را میبایست «اصل ساده زیستی و بیاعتنایی به دنیا» بنامیم:*
چنانچه امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (ع)، در طول زندگانی، همواره با گفتار و اعمال خویش، دعوت کننده به سوی «وارستگی از دنیا و سادهزیستی» بودند؛ دعوتی با تمام وجود که ارزش و تأثیرش در هدایت و تربیت بشر، از هزاران دعوت زبانی بالاتر و اثرگذارتر است؛
آنها در انتخاب میان دنیا و آخرت، سرای باقی را برگزیدند و سیره زندگانی خویش را بر بیاعتنایی به دنیا و قناعت به حداقل نیازهای ضروری، بنا ساخته بودند؛ اما در عین سادگی، زندگی آنها لبریز از صفا، نشاط و زیباییهای معنوی بود؛
*البته دانستن این نکته لازم است که ساده زیستی حضرت علی و فاطمه (س) نه از روی فقر و ناداری، بلکه برخاسته از اوج معرفت و غنای روحی آن بزرگواران بود؛ چنانچه پیامبر خدا (ص) در اینباره به دختر گرامیشان فرمودند: «دخترم، پدر و شوهر تو فقیر نیستند؛ خداوند، گنجینههای طلا و نقره زمین را به ما عرضه کرده، ولی ما آنچه را که نزد پروردگار باقی میماند، برگزیدیم»؛*
*و در سخن دیگری فرمودند: «آل محمد را به دنیا چه کار؟! ایشان نه برای دنیا، که برای آخرت آفریده شدهاند؛ هرچند که تمام دنیا برای آنها آفریده شده است؛*
ضمناً باید بدانیم که سرزمین بزرگ و حاصل خیز «فدک» که میتوانست تمام گندم مورد نیاز شهر مدینه را تأمین کند، به فرمان الهی، توسط پیامبر (ص) به دختر گرامیشان بخشیده شده بود، و تا زمان غصب آن توسط خلفای اول و دوم، تمام درآمد آن در اختیار حضرت زهرا و امیرالمؤمنین (ع) قرار میگرفت، *ولی این درآمد سرشار نیز نتوانسته بود تا صفا و سادگی زندگی این زوج ملکوتی را دگرگون سازد؛ چراکه آنها دنیا را سه طلاقه کرده بودند و تمام حاصل فدک را در راه رضایت و خشنودی خداوند مصرف میکردند؛ لذا مسلماً ساده زیستی این خانواده آسمانی، نه پیآمد جبر و تحمیل روزگار، که رهاورد وارستگی آنها از دنیا و انتخاب عارفانه ایشان بود.*
✍️ این مبحث ادامه دارد...
📚 برگرفته از «کتاب خانواده و تربیت مهدوی» نوشته محمدباقر حیدری کاشانی.
━━━━⊱♦️⊰━━━━
*🌏کانال منتظران ظهور*
https://chat.whatsapp.com/EiUZxUywFDv0vEBuX4UT0N
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶️ پروژه #بلوبیم یا پرتو آبی یکی از فتنه های آخرالزمان😱
🔶️از فتنه های غربی برای ضعیف کردن دین مردم‼️😱
🔶️حواسمان باشد با فتنه ها همراه نشویم‼
🔶️استاد رائفی پور
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c