🌹قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَلاَ ضَرّاً إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (۱۸۸، اعراف)
🌹بگو: من مالك هيچ سود و زيانى براى خودم نيستم، مگر آنچه را خدا بخواهد (و از غيب و اسرار نهان نيز خبر ندارم، مگر هر چه خدا بخواهد) و اگر غيب مى دانستم، منافع زيادى براى خودم فراهم مى كردم وهرگز به من زيانى نمى رسيد. من جز هشداردهنده و بشارت دهنده براى گروهى كه ايمان مى آورند نيستم.
🌸🍃🌻🍃🌸
🍀در قرآن و روايات، مطالبى بيان شده است كه نشان مى دهد انبيا و اولياى الهى علم غيب داشته اند، همچنين آيات و رواياتى نظير همين آيه به چشم مى خورد كه نشانگر آن است كه آنان علم غيب ندارند!
🍀 جمع ميان اين دو دسته آيات و روايات به چند صورت است:
🔶الف: آنجا كه مى فرمايد علم غيب نمى دانند، مراد آن است كه آن بزرگواران از پيش خود غيب نمى دانند
و آنجا كه مى گويد غيب مى دانند، يعنى با اراده و الهام و وحى خدا مى دانند،
نظير آنكه مى گوييم: فلان شهر نفت ندارد يا نفت دارد كه مراد ما از نداشتن اين است كه زمين آن نفت خيز نيست، يعنى از خود نفتى ندارد و مراد از داشتن نفت آن است كه به وسيله ى لوله و ماشين و كشتى و قطار، نفت به آنجا مى رسد.
🔶ب: علم غيب، دو گونه است كه انبيا بخش اعظم آن را مى دانند، نظير اخبارى كه قرآن به نام غيب به پيامبر اسلام وحى فرمود:
«تلك من انباء الغيب نوحيها اليك» (هود، ۴۹)
و بخشى از علم غيب مخصوص خداوند است و هيچ كس از آن اطّلاعى ندارد، نظير علم به زمان برپايى قيامت.
🔶 پس آنجا كه نمى دانند يعنى بخش مخصوص به خداوند را نمى دانند و آنجا كه مى دانند، يعنى بخشى ديگر را مى دانند.
🔶ج: مخاطبين آن بزرگواران متفاوت بودند؛
بعضى اهل غلوّ و مبالغه بودند كه پيامبران و ائمّه اطهار عليهم السلام به آنان مى فرمودند: ما غيب نمى دانيم تا درباره ى آنان مبالغه نكنند.
و بعضى در معرفت آن بزرگواران ناقص بودند، كه پيامبر و امام، براى رشد آنان، گوشه اى از علم غيب خود را عرضه مى كردند.
🔶د: مراد از نداشتن علم غيب، نداشتن حضور ذهنى است.
ولى به فرموده ى روايات براى امامان معصوم عمودى از نور است كه با مراجعه به آن از همه چيز آگاهى پيدا مى كنند.
نظير انسانى كه مى گويد من شماره ى تلفن فلانى را نمى دانم، ولى دفترچه راهنمايى دارد كه مى تواند با مراجعه به آن همه ى شماره ها را بداند.
🔶ه : آگاهى از غيب، همه جا نشانه ى كمال نيست، بلكه گاهى نقص است.
مثلاً شبى كه حضرت على عليه السلام در جاى پيامبر صلى الله عليه وآله خوابيدند، اگر علم داشتند كه مورد خطر قرار نمى گيرند، كمالى براى آن حضرت محسوب نمى شد، زيرا در اين صورت، همه حاضر بودند جاى آن حضرت بخوابند.
در اينجا كمال به ندانستن است.
🔶و: خداوند علم غيبى را كه توقّع سود و زيان در آن است، به آنان مرحمت نمى كند.
نظير همين آيه ى مورد بحث،
ولى در مواردى كه هدف از علم غيب، ارشاد و هدايت مردم باشد، خداوند آنان را آگاه مى سازد،
همان گونه كه عيسى عليه السلام به ياران خود فرمود: من مى توانم بگويم كه شما مردم در خانه ى خود نيز چه چيزى را ذخيره كرده ايد.
«و ماتدّخرون فى بيوتكم» (آل عمران، ۴۹)
🍀بعضى مفسران گفته اند كه اهل مكّه به رسول خدا صلى الله عليه وآله گفتند: اگر با خدا ارتباط دارى، چرا از گرانى و ارزانى اجناس در آينده با خبر نمى شوى تا بتوانى سود و منفعتى بدست آورى و آنچه به زيان شماست، كنار بگذارى، كه آيات فوق نازل شد.
🌸🍃🌻🍃🌸
🌹 هر كه ايمانش بيشتر باشد، نسبت به تكليف وخواست الهى تسليم تر است و خود بيشتر احساس عجز مى كند.
«لا أملك لنفسى ...»
🌹 همه ى سود و زيان ها را به اراده و خواست خدا بدانيم.
«الاّ ما شاء اللّه»
🌹 پيامبر از پيش خود و براى زندگى شخصى خويش، غيب نمى داند.
اخبار غيبى به عنوان پيامبر بودن به او داده شده، آن هم از سوى خدا.
«لو كنت ...»
🌹 زمان برپايى قيامت، از امور غيبى است.
«يسئلونك عن الساعة... و لو كنت اعلم الغيب»
🌹 شناخت آينده، زمينه ساز رفاه و آسايش،
و جهل به آن، زمينه ساز زيان و مشكلات است.
«لو كنت اعلم الغيب لاستكثرت...»
🌹 زندگانى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مانند مردم ديگر، آميخته با رنج و سختى بود.
«و ما مسّنى السوء»
🌹 پيامبر صلى الله عليه وآله مژده رسان و بيم دهنده ى همه ى بشر است،
امّا تنها مؤمنان كه تحت تأثير قرار مى گيرند.
«نذير و بشير لقوم يؤمنون»
🌸🍃🌻🍃🌸
🌹 منتظران ظهور 🌹
این دعاهای زیبا تقدیم به شما هم گروهی های ...💕 🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖 اللّهُمَّ
این دعاهای زیبا تقدیم به شما
هم گروهی های ...💕
🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
📖اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن
🌸اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن
📖اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن
*کانال منتظران ظهور*
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
13.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*داره کم کم تموم میشه..؛*
*یه سال چشم انتظاریمون🖤*
*- ٢ روزتامحرم-*
*🌻الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌻* 🦋🦋
*🔳 مدینه تا کربلا، همراه سیدالشهداء(16)*
*🔲کربلا: جمعه سوم محرم الحرام ۶۱ هجری:*
*✍️عمر بن سعد با لشکری ۴ هزار نفره از اهل کوفه وارد کربلا شد.*
سخن امام حسین (علیه السلام) هنگام ورود به کربلا: «اَلنّاسُ عُبیدُ الدُّنیا وَالدّینُ لَعِقٌ عَلی اَلسِنَتِهِم یَحوُطُونَهُ ما...؛ مردم، بندگان دنیا هستند و دین آنها جز سخن زبانشان نیست. تا آنگاه که زندگیشان بچرخد، دنبال دین میروند؛ و هرگاه بنای امتحان و آزمایش پیش آید، دینداری بسیار اندک میشود.
*📚منبع: کتاب مدینه تا کربلا، همراه سیدالشهداء*
*:🆔:جهت عضویت درگروه:⬇: ️*
https://chat.whatsapp.com/LCmUHx8vsu0Ic0mULzog5i
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 نهجالبلاغه و شرح آن 🔸 خطبه ۷۲🔆بخش ۸ 🎤 مفسر استاد دکتر محمد علی انصاری 🕰۷:۱۷ دقیقه
🎇🎇🎇🎇🌿﷽🌿🎇🎇🎇🎇
#پنجشنبه_های_امام_حسینی
#کــــلام_پــــــــــــــدر
࿐ ༉༉༉🍃🌺🕊
💠و درود خدا بر او فرمود: برادرت را با احسانی که در حق او می کنی سرزنش كن، و شر او را با بخشش باز گردان.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت۱۵۸
【
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇