eitaa logo
🌹 منتظران ظهور 🌹
2.8هزار دنبال‌کننده
16هزار عکس
9.5هزار ویدیو
298 فایل
🌷بسم ربِّ بقیة الله الاعظم (عج)🌷 سلام بر تو ای امید ما برای زنده کردن حکومت الهی مرا هزار امید است و هر هزار تویی #اللّهم_عجِّل_لولیِّک_الفرج مدیر: @Montazer_zohorr @Namira_114 تبادل و تبلیغ: https://eitaa.com/joinchat/1139737620C24568efe71
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه فاطمیه 📹 رهبرانقلاب: امیرالمؤمنین این روزها با سینه پر از غم با عزیزه خود وداع میکند ⚠️ دل او پر از غم است اما اراده‌اش ‌کم نشده ⛔️ غمهایی که کوهها را میشکند، انسان مؤمن را نمیتواند بشکند
AUD-20211216-WA0003.mp3
5.81M
🔳 🌴سوی تو باشد مدام 🌴چشم امید همه 🎤حاج 🎤 👌بسیار دلنشین
🟢 *استغاثه به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)* 🟢 *امام صادق صلوات اللّه علیه* فرمودند: ✨*برشما باد به* ✨*حضرت زهرا صلوات اللّه علیها*‌‏ ✨*به اسم او استغاثه کنید* ✨*و مولای خود* ✨*فاطمه صلوات اللّه علیها*‏ ✨*را صدا بزنید* ✨*تا حاجت های شما برطرف شود* ✨*و به مرادتان برسید.* 📚الأسرار الفاطمية ص ۳۸ 🌟*یا مولاتی یا فاطمة الزهرا أغیثینی یا مولاتی یا عِصمَةُ اللهِ الکُبری حُجَّةُ اللهِ عَلَی الحُجَج أغیثینی* 🌟 *يا مولاتي يا فاطمة الزهرا اغيثيني* 🌟*يا مولاتي يا فاطمة الزهرا اغيثيني* 🌟*يا مولاتي يا فاطمة الزهرا اغيثيني* 🌟*يا زهرا* ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ 🌟 یا مولاتی یا فاطمة الزهرا أغیثینی یا مولاتی یا عِصمَةُ اللهِ الکُبری حُجَّةُ اللهِ عَلَی الحُجَج أغیثینی 🌟 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِینَ مِنَ الازَلِ إلَى الابَد بِعَدَدِ ما أحاطَ بهِ عِلمُک 🌟 اِلهی یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد یا عالیُ بِحَقِّ علی یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحِبَ الأمر و صاحِبَ العصرِ وَ الزَّمان وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ 🌟 اللّهُمَّ الْعَنْ الْجِبْتِ وَ الطّاغُوت مِنَ الازَلِ إلَى الابَد بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ از فضائل مَوْلانا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علی علیه السلام 🌟 اللّهمَّ صلِّ علی فاطمةَ و أبیها و بَعلِها و بَنیها وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما أحاطَ بهِ عِلمُک ▪️⚡▪️⚡▪️⚡▪️⚡▪️ https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توسل همگانی به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) برای تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باقرائت حدیث شریف کساء🏴🏴🏴
🌺 حدیث شریف کساء🌺 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ عَنْ فاطِمَهَ الزَّهْراَّءِ عَلَیْهَا السَّلامُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ قالَ سَمِعْتُ فاطِمَهَ اَنَّها قالَتْ دَخَلَ عَلَىَّ اَبى رَسُولُ اللَّهِ فى بَعْضِ الاَْیّامِ فَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَهُ فَقُلْتُ عَلَیْکَ السَّلامُ قالَ اِنّى اَجِدُ فى بَدَنى ضُعْفاًفَقُلْتُ لَهُ اُعیذُکَ بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ فَقَالَ یا فاطِمَهُ ایتینى بِالْکِساَّءِ الْیَمانى فَغَطّینى بِهِ فَاَتَیْتُهُ بِالْکِساَّءِالْیَمانى فَغَطَّیْتُهُ بِهِ وَصِرْتُ اَنْظُرُ اِلَیْهِ وَاِذا وَجْهُهُ یَتَلاَْلَؤُ کَاَنَّهُ الْبَدْرُفى لَیْلَهِ تَمامِهِ وَکَمالِهِ فَما کانَتْ اِلاّ ساعَهً وَاِذا بِوَلَدِىَ الْحَسَنِ قَدْاَقْبَلَ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمّاهُ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا قُرَّهَ عَیْنى وَثَمَرَهَ فُؤ ادى فَقالَ یا اُمّاهُ اِنّى اَشَمُّ عِنْدَکِ راَّئِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ جَدّى رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ الْحَسَنُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَدّاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَدْخُلَ مَعَکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیاصاحِبَ حَوْضى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ مَعَهُ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَما کانَتْ اِلاّ ساعَهً وَاِذا بِوَلَدِىَ الْحُسَیْنِ قَدْ اَقْبَلَ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمّاهُ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیا قُرَّهَ عَیْنى وَثَمَرَهَ فُؤ ادى فَقالَ لى یا اُمّاهُ اِنّىَّ اَشَمُّ عِنْدَکِ راَّئِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ جَدّى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّکَ وَاَخاکَ تَحْتَ الْکِساَّءِفَدَنَى الْحُسَیْنُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَدّاهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَنِ اخْتارَهُ اللَّهُ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَکُونَ مَعَکُماتَحْتَ الْکِساَّءِفَقالَ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدى وَیا شافِعَ اُمَّتى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ مَعَهُما تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِکَ اَبُوالْحَسَنِ عَلِىُّ بْنُ اَبى طالِبٍ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَبَاالْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ فَقالَ یا فاطِمَهُ اِنّى اَشَمُّ عِنْدَکِ رائِحَهً طَیِّبَهً کَاَنَّها راَّئِحَهُ اَخى وَابْنِ عَمّى رَسُولِ اللَّهِ فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَیْکَ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَاَقْبَلَ عَلِىُّ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ قالَ لَهُ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَخى یا وَصِیّى وَخَلیفَتى وَصاحِبَ لِواَّئى قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ عَلِىُّ تَحْتَ الْکِساَّءِ ثُمَّ اَتَیْتُ نَحْوَ الْکِساَّءِ وَقُلْتُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَتاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لى اَن اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِقالَ وَعَلَیْکِ السَّلامُ یا بِنْتى وَیا بَضْعَتى قَدْ اَذِنْتُ لَکِ فَدَخَلْتُ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَلَمَّا اکْتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکِساَّءِ اَخَذَ اَبى رَسُولُ اللَّهِ بِطَرَفَىِ الْکِساَّءِ وَاَوْمَئَ بِیَدِهِ الْیُمْنى اِلَى السَّماَّءِ وَقالَ اَللّهُمَّ اِنَّ هؤُلاَّءِ اَهْلُ بَیْتى وَ خاَّصَّتى وَ حاَّمَّتى لَحْمُهُمْ لَحْمى وَدَمُهُمْ دَمى یُؤْلِمُنى ما یُؤْلِمُهُمْ وَیَحْزُنُنى ما یَحْزُنُهُمْ اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ وَسِلْمٌ لِمَنْ سالَمَهُمْ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُمْ وَمُحِبُّ لِمَنْ اَحَبَّهُمْ اِنَّهُمْ مِنّى وَاَ نَا مِنْهُمْ فَاجْعَلْ صَلَواتِکَ وَبَرَکاتِکَ وَرَحْمَتَکَ وَغُفْرانَکَ وَرِضْوانَکَ عَلَىَّ وَعَلَیْهِمْ وَاَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهِّرْهُمْ تَطْهیراًفَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلاَّئِکَتى وَیا سُکّانَ سَماواتى اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیَّهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیَّهً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضِیَّئَهً وَلافَلَکاً یَدُورُ وَلا بَحْراً یَجْرى وَلا فُلْکاً یَسْرى اِلاّ فى مَحَبَّهِ هؤُلاَّءِالْخَمْسَهِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ الاَْمینُ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْکِساَّءِ.... فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّهِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَهِ هُمْ فاطِمَهُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها فَقالَ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ اَتَاْذَنُ لى اَنْاَهْبِطَ اِلَى الاَْرْضِ لاَِکُونَ مَعَهُمْ سادِساً فَقالَ اللَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَهَبَطَ الاَْمینُ جِبْراَّئیلُ وَقالَ السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُو
لَ اللَّهِ الْعَلِىُّ الاَْعْلى یُقْرِئُکَ السَّلامَ وَیَخُصُّکَ بِالتَّحِیَّهِ وَالاِْکْرامِ وَیَقُولُ لَکَ وَعِزَّتى وَجَلالى اِنّى ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیَّهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیَّهً وَلاقَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضَّیئَهً وَلا فَلَکاً یَدُورُ وَلا بَحْراً یَجْرى وَلافُلْکاً یَسْرى اِلاّ لاَِجْلِکُمْ وَمَحَبَّتِکُمْ وَقَدْ اَذِنَ لى اَنْ اَدْخُلَ مَعَکُمْ فَهَلْ تَاْذَنُ لى یا رَسُولَ اللَّهِ فَقالَ رَسُولُ اللَّهِ وَعَلَیْکَ السَّلامُ یااَمینَ وَحْىِ اللَّهِ اِنَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَکَ فَدَخَلَ جِبْراَّئیلُ مَعَنا تَحْتَ الْکِساَّءِ فَقالَ لاَِبى اِنَّ اللَّهَ قَدْ اَوْحى اِلَیْکُمْ یَقُولُ اِنَّما یُریدُاللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً فَقالَ عَلِىُّ لاَِبى یا رَسُولَ اللَّهِ اَخْبِرْنى ما لِجُلُوسِنا هذا تَحْتَ الْکِساَّءِ مِنَ الْفَضْلِ عِنْدَ اللَّهِ فَقالَ النَّبِىُّ وَالَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ نَبِیّاًو َاصْطَفانى بِالرِّسالَهِ نَجِیّاًما ذُکِرَ خَبَرُنا هذا فى مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الاَْرْضِ وَفیهِ جَمْعٌ مِنْ شَیعَتِنا وَمُحِبّینا اِلاّ وَنَزَلَتْ عَلَیْهِمُ الرَّحْمَهُ وَحَفَّتْ بِهِمُ الْمَلاَّئِکَهُ وَ اسْتَغْفَرَتْ لَهُمْ اِلى اَنْ یَتَفَرَّقُوا فَقالَ عَلِىُّ اِذاً وَاللَّهِ فُزْنا وَفازَ شیعَتُناوَرَبِّ الْکَعْبَهِ فَقالَ النَّبِىُّ ثانِیاً یا عَلِىُّ وَالَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ نَبِیّاًوَاصْطَفانى بِالرِّسالَهِ نَجِیّاً ما ذُکِرَ خَبَرُنا هذا فى مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الاَْرْضِ وَفیهِ جَمْعٌ مِنْ شیعَتِنا وَمُحِبّینا وَفیهِمْ مَهْمُومٌ اِلاّوَفَرَّجَ اللَّهُ هَمَّهُ وَلا مَغْمُومٌ اِلاّ وَکَشَفَ اللَّهُ غَمَّهُ وَلا طالِبُ حاجَهٍ اِلاّوَقَضَى اللّهُ حاجَتَهُ فَقالَ عَلِىُّ اِذاً وَاللَّهِ فُزْنا وَسُعِدْنا وَکَذلِکَ شیعَتُنا فازُوا وَسُعِدُوا فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ وَرَبِّ الْکَعْبَه ☘🌸☘🌸☘
Hadith-Kisa-Samavati.mp3
14.19M
حدیث شریف کسا *صوت حدیث کسا* رو هر روز در خانه با صدای بلند پخش کنید تا ملائک در خانه هایتان مهمان شوند حدیث شریف کساء یکی از فضائل اهل بیت (ع) وافتخار تشیع است 🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ مانده ست دردلم که بگویم بہ یک کلام یک بار هم مرا بطلب ڪربلا، تمام ! امسال دوباره چو هر سال مےدهم از دور با اشڪ دیده ،بہ ٺو.ســلام 💔 😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏پنجاه سال است نماز می‌خوانی اما آدم تلخی هستی، می‌گویی "الرحمن الرحیم" اما وقتی از بیرون می‌آیی، در خانه را می‌زنی، زن و بچه‌ات از ترس آیت الکرسی می‌خوانند و به خودشان فوت می‌کنند! چطوری نماز خواندی؟! ما نماز می‌خوانیم برای اینکه ‎ بشویم. "حسین انصاریان"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 منتظران ظهور 🌹
بیر با حضرت خویشاوندی داشت ) ○ اگر به دو گروه ۳ نفره تقسیم شدند و با هم توافق نکردند ، خلیفه در سمت
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 💠 نهج البلاغه # شرح خطبه سوم(شقشقیه) جلسه ۳۱ 🔶_گلایه ی امیرالمؤمنین علیه السلام از شورا 🔶_ تحلیل خلافت خلیفه سوم در ادامه خطبه شقشقیه ، امیرالمؤمنین علیه السلام گلایه شدید فرمودند از این که خلیفه دوم آن حضرت را در عِداد افراد شورا قرار داد . درباره شورا و چگونگی ترکیب این شورا ، جلسه گذشته توضیحاتی داده شد . 🔻اما سوالی که در این بین ممکن است پیش آید این است که ، شورا علاوه بر اینکه یک شورای تشریفاتی و ناعادلانه بود، آیا یک تدبیری متناسب با طرز فکر مردم آن زمان برای تعیین خلیفه نبوده است ؟ در پاسخ باید گفت ، خیر این شورا برای بازداشتن شخصی از به خلافت رسیدن بوده نه برای تعیین خلیفه و جنبه منفی داشته نه جنبه مثبت . بیش از آنکه کارکرد این شورا ، تعیین خلیفه باشد ، برای خلعِ یَد از شخصی به عنوان خلیفه بوده است . بدون تردید اگر خلیفه دوم مردم را به حال خود رها می کرد و می رفت ، مردمی که در ذهنشان نقش بسته بود پیامبر( ص) امیرالمؤمنین را به عنوان خلیفه معرفی کرده اند و عده ای به بهانه جوان بودن یا بهانه های دیگر آن حضرت را کنار زدند ، دوازده سال می گذشت و آن بهانه ها منتفی بود . خلیفه دوم خوب می دانست که اگر مردم را رها کند با همین ذهنیتی که دارند بلا تردید به سمت علی بن ابیطالب خواهند رفت تا او خلافت را برعهده بگیرد . در واقع او با ترتیب دادن این شورا خواست از این مسئله جلوگیری کند و جلوی به خلافت رسیدن حضرت علی را بگیرد . با تنظیماتی که انجام داده بود می خواست خیلی قانونی علی بن ابیطالب را یا از میان بردارد و به قتل برساند یا لا اقل خلیفه نشود وگرنه می توانست از اول عثمان را به جای خود برای خلافت اعلام کند . شاهد بر این مطلب این است که "ابن عبد رَبّه اندلسی" که از اهل سنت متعصب هم هست ، در کتاب "عقدالفرید" می گوید : وقتی به خلیفه دوم پیشنهاد دادند خلیفه بعد را تعیین کن ، عمر گفت : من تصمیم گرفته بودم که اکنون که آن افراد مورد نظرم نیستند ، کسی را خلیفه شما قرار دهم که امید داشتم شما را به سمت حق سوق بدهد و به علی بن ابیطالب اشاره کرد ، اما تصمیمم عوض شد . گفتم بهتر است این کار را نکنم. ( او خوب می دانسته که شایسته ترین فرد که بوده ، ولی نخواسته و یا بهتراست گفته شود خواسته که او نباشد) در ادامه خطبه حضرت توضیحاتی را بیان می فرمایند : خلافت را در میان گروهی قرار داد که خیال می کرد من هم یکی از آنها هستم . 🍁فَيَا لَلَّهِ وَ لِلشُّورَى مَتَى اعْتَرَضَ الرَّيْبُ فِيَّ مَعَ الْأَوَّلِ مِنْهُمْ حَتَّى صِرْتُ أُقْرَنُ إِلَى هَذِهِ النَّظَائِرِ لَكِنِّي أَسْفَفْتُ إِذْ أَسَفُّوا وَ طِرْتُ إِذْ طَارُوا فَصَغَا رَجُلٌ مِنْهُمْ لِضِغْنِهِ وَ مَالَ الْآخَرُ لِصِهْرِهِ مَعَ هَنٍ وَ هَنٍ إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثِيلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو أَبِيهِ يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ إِلَى أَنِ انْتَكَثَ عَلَيْهِ فَتْلُهُ وَ أَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ وَ كَبَتْ بِهِ بِطْنَتُهُ..🍁 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه # شرح خطبه سوم (شقشقیه) جلسه ۳۱ / ادامه : 🍂فَيَا لَلَّهِ وَ لِلشُّورَى مَتَى اعْتَرَضَ الرَّيْبُ فِيَّ مَعَ الْأَوَّلِ مِنْهُمْ🍂 (لله : لام استغاثه و لام لِشوری : برای مستغاث منه است ) خدایا به تو استغاثه می کنم از این شورا ! چه زمانی شبهه ای ( تردیدی) میان من و اولینِ اینها بود ؟ ( یعنی چه کسی می توانست تردید داشته باشد که من را با ابی بکر بخواهد مقایسه کند) قابل مقایسه نبودم من با ابی بکر ، تا چه رسد به دومی و شورا که همردیف آن افراد قرار بگیرم !!! پیداست دلِ حضرت خیلی به درد آمده بوده از این شورا . 🍂حَتَّى صِرْتُ أُقْرَنُ إِلَى هَذِهِ النَّظَائِرِ🍂 تا اینکه مرا قرین این افراد قرار داد. ( یکی از بزرگترین خیانت ها بوده است . چون افرادی که در شورا قرار گرفتند ، احساس کردند سزاوار خلافت هستند . به همین دلیل هم بعضی شان بعداً ادعای خلافت کردند . در صورتی که تا آن زمان باورشان نمی شد که در جایگاه کاندیاتوری برای خلافت قرار بگیرند ) ○ مثال : درست مثل شخصی که سررشته ای از جراحی ندارد ولی او را وارد اتاق عمل کنند و به او بگویند در کنار جراحان قرار بگیرد و حتی نظرش را هم بپرسند . ناخود آگاه وقتی از اتاق عمل خارج شود احساس می کند شاید بتواند جراحی کند . اقدام خلیفه دوم این تَوَهم را برای این افراد ایجاد کرد که می توانند آن ها هم خلیفه بشوند لذا بعد از این ، جنگ جمل و صفین به راه افتاد. 🍂لَكِنِّي أَسْفَفْتُ إِذْ أَسَفُّوا وَ طِرْتُ إِذْ طَارُوا🍂 من در شورا سه روز با اینها مجبور بودم بالا و پایین بروم . (من که با جبرئیل و پیامبر اکرم بالا و پایین می رفتم ، اکنون باید با عثمان بالا و پایی
ن بروم ) مصیبت و مظلومیت از این بالاتر ؟! اِسفاف : پرنده در حین پرواز گاهی به سطح زمین می آید تا دانه ای برگیرد و دوباره بالا می رود . پایین آمدن پرنده را " اسفاف " گویند. 🍂فَصَغَا رَجُلٌ مِنْهُمْ لِضِغْنِهِ وَ مَالَ الْآخَرُ لِصِهْرِهِ مَعَ هَنٍ وَ هَنٍ 🍂 یکی از آن ها تمایل پیدا کرد به عثمان به جهت کینه ای که به من داشت ( سعد ابی وقاص) و دیگری تمایل به عثمان پیدا کرد به جهت اینکه دامادش بود ( عبدالرحمن بن عوف) [در یک جا کینه و در یک جا خویشاوندی حکمفرما بود و حقّ حاکم نبود] ( هَنّ : در عربی هرچیز خیلی زشت را گویند) اینکه حضرت این عبارت ( هَنٍّ و هَنٍّ) را به کار برده تفسیرهای گوناگون شده است . ♻️شارحین نهج البلاغه اختلاف دارند . 🔰 بعضی گفته اند منظور امام خلافکاری هایی است که از عبدالرحمن بن عوف و سعد ابی وقاص سرزده است . 🔰مرحوم فیض الاسلام نوشته اند که این اشاره به طلحه و زبیر است . اگرچه آن زمان زبیر بد نبود و تمایل به امیرالمؤمنین علیه السلام داشت ، ولی وقتی این خطبه ایراد می شود زبیر به حضرت خیانت کرده بود . ( زشتی این دو به سبب نقض بیعتشان با علی بن ابیطالب علیه السلام بود و به راه انداختن جنگ جمل بود) 🍂إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ🍂 تا این که بالاخره سومی هم به خلافت رسید . بعد از توضیحاتی که حضرت در باره ابی بکر و عمر دادند ، اکنون نوبت به خلیفه سوم ( عثمان) رسید . حضرت در مورد او می فرمایند : کار او همچنان که عمر هم پیش بینی کرده بود ، این بود که 🍂 نَافِجاً حِضْنَيْهِ بَيْنَ نَثِيلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ🍂 ( عثمان) دو طرف خود را از بیت المال آنقدر پر کرده بود که گویی فاصله بین دهان و مقعدش را پر از علف شده بود ( منظور خوردن بیت المال) ( دو طرفش باد کرده بود) نَفج : بالا آمدن یا بالا آوردن حِضن : پهلو نثیل : مقعد معتلف : دهان ○ مثال : در فصل بهار که علوفه تازه می روید ، حیوانات علفخوار وقتی این علوفه تازه را می بینند ، خیلی علف می خورند ؛ به نحوی که دو طرف شکمش برآمده می شود و حتی گاهی آنقدر زیاده روی می کنند که ممکن است موجب مرگشان شود. او فقط خودش هم نبود . 🍂وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو أَبِيهِ🍂 پسر عموهایش را هم روی کار آورده بود و با او دست به کار شده بودند. آماری از بذل و بخشش های عثمان نقل شده که مرحوم علامه امینی در جلد ۸ الغدیر آورده است ، ده ها میلیون دِرهَم از غنایم بدست آمده از جنگ های مختلف را به اقوام خودش و خاندان ابو سفیان می بخشید. 🍂يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ 🍂 مال خدا را با دهان پر می خوردند مثل شتری که به علف بهاری رسیده باشد ( آنقدر زیاده روی می کند که ممکن است موجب هلاکتش شود) خضم : خوردن به طوری که دهان پر شود. ( لقمه بزرگ در دهان گذاشتن) همین قضیه سبب مرگ عثمان و فروپاشی خلافتش شد . 🍂إِلَى أَنِ انْتَكَثَ عَلَيْهِ فَتْلُهُ🍂 تا اینکه آن ریسمان محکم تابیده شده قطع شد نکث : نقض ، قطع شدن ، بریده شدن فتل: ریسمانی که آنرا محکم تابیده باشند 🍂وَ أَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ وَ كَبَتْ بِهِ بِطْنَتُهُ..🍂 آنقدر از بیت المال حیف و میل کرد که مردم هجوم بردند او را از پای درآوردند. در واقع شکمبارگی عثمان سبب شد به رو بیفتد همچون حیوانی که از شدت پرخوری به رو میفتد زمین . بَطنَه : شکمبارگی کَبَت : به رو افتادن ۶ سال دوم خلافت عثمان با اعتراضات همراه بود و نهایتاً در سال ۱۲ خلافتش اوج گرفت و او را به قتل رسانید. 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
: 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 💠 نهج البلاغه خطبه سوم (شقشقیه) ۳۲ # بخش ۱ 🔶 چگونگی بیعت بی نظیر امت اسلامی با امیرالمؤمنین علی علیه السلام و نگرانی امام علیه السلام از این استقبال در خطبه شقشقیه ، رسیدیم تا آنجا که امیرالمؤمنین علیه السلام در تحلیل دوره خلافت عثمان فرمودند اگر عثمان به دست مردم کشته شد و عاقبتی آن چنان ناگوار داشت ، به سبب خلافکاری ها و بی عدالتی خود او بود. بعد از قتل عثمان ، مردم در این اندیشه بودند که خلیفه بعدی باید چه کسی باشد🤔 ؟؟ می دانیم که بعد از عثمان مردم به صورت یکپارچه به سوی امام آمده و از ایشان دعوت به پذیرش بیعت خودشان کردند . هجوم مردم به نحوی بی سابقه و بی لاحقه بوده است ؛ یعنی تاریخ خلفای اموی و عباسی به خود ندیده است که مردم این چنین به سمت کسی هجوم برده باشند برای اینکه بیعت کنند برای خلافت. به ظاهر این استقبال بی نظیر مردم از خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام ، خُرسَند کننده است ؛ اما آن حضرت در این قسمت از خطبه شقشقیه ، از این قضیه اظهار ناراحتی و نگرانی می فرماید . به راستی نگرانی حضرت برای چیست ؟ امیرالمؤمنین علیه السلام در این بخش از خطبه ، این گونه گزارش می دهند : 🌴 فَمَا رَاعَنِي إِلاَّ وَ النَّاسُ كَعُرْفِ الضَّبُعِ إِلَيَّ يَنْثَالُونَ عَلَيَّ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ ,اَلْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عِطْفَايَ مُجْتَمِعِينَ حَوْلِي كَرَبِيضَةِ الْغَنَمِ فَلَمَّا نَهَضْتُ بِالْأَمْرِ نَكَثَتْ طَائِفَة وَ مَرَقَتْ أُخْرَى وَ قَسَطَ آخَرُونَ كَأَنَّهُمْ لَمْ يَسْمَعُوا اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ: - تِلْكَ الدّٰارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهٰا لِلَّذِينَ لاٰ يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لاٰ فَسٰاداً وَ الْعٰاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَ وَعَوْهَا وَ لَكِنَّهُم حَلِيَتِ الدُّنْيَا فِي أَعْيُنِهِمْ وَ رَاقَهُمْ زِبْرِجُهَا!🌴 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🍃 فَمَا رَاعَنِي إِلاَّ وَ النَّاسُ كَعُرْفِ الضَّبُعِ إِلَيَّ🍃 [( فما راعنی) راعنی از ریشه رَوع است و رَوع به معنای ترس است ؛ اما در اینجا به معنی نگرانی است . مثل کسی که با امر هولناک و پیشآمد غیر مترقبه ای مواجه شده است . امیرالمؤمنین که جز خدا از کسی یا چیزی ترس نداشتند .] می فرمایند هیچ چیز مرا نگران نساخت جز استقبال مردم . واقعا چرا حضرت از این استقبال نگران بودند ؟!🤔 خیلی ها آرزویشان چنین استقبالی بود. [ عُرف : هرچیز انبوهی که پشت سرهم ردیف شده باشد . به همین جهت به یال حیوان هم عُرف گفته می شود. ضَبُع : کفتار موهای پشت گردن کفتار از انبوهی خاصی برخوردار است و لذا این ضرب المثل بوده در میان عرب که هرچیز پُرپشت و انبوه و متراکم را به عُرفُ الضَّبُع ( یال کفتار) مثال می زدند.] حضرت می فرمایند: مردم مثل یال کفتار پشت سر هم ردیف شدند و صف کشیدند به سوی من . 🍃يَنْثَالُونَ عَلَيَّ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ🍃 [ینثالون از ریشه ثول است به معنای دسته های زنبور عسل است که همراه هم پرواز می کنند (شبیه یک توده سیاه)] می فرمایند : توده ای از مردم به سمت من حرکت کردند ( با شور و هیجان هجوم آوردند) از اطراف و اکناف ( از چهار جهت) 📎 امام برای اینکه در تاریخ ماندگار شود ، توضیح بیشتری عرضه می کنند: 🍃 حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ ,اَلْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عِطْفَايَ 🍃 [ وَطْيْ ، در اصل لغت به معنای پایمال کردن است . 🔀 در مورد حَسَنان ، در بین شارحین اختلاف نظر است: 🔻 بعضی گفته اند منظور از حَسَنان ، همان امام حسن و امام حسین علیهم السلام صیغه تثنیه در حالت رفع است ؛ چون نایب فاعل وُطِیَ است . 🔻برخی گفته اند : حَسَنان ، به معنای دو انگشت شَست پا است ( یعنی در اثر هجوم مردم دو انگشت شَست پایم لگدکوب شد.) این گروه که نظرشان این است دلیل آورده اند که منظور از حَسَنان نمی تواند امام حسن و امام حسین علیهم السلام باشد ؛ چون ایشان در آن زمان جوانان برومندی بودند و امکان نداشت زیر دست و پا له شوند. در تاریخ هم گزارشی از آسیب دیدن آنها در آن واقعه نداده است . 🔻برخی هم گفته اند : حَسَنان یعنی دو استخوان دوتا دست . ( یعنی استخوانهای دستم خُرد شد ) در حالیکه همان تفسیر اول صحیح تر است . یعنی منظور امام حسن و امام حسین است . 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه # خطبه سوم( شقشقیه) # جلسه ۳۲ # بخش ۲ 👌بهترین دلیلی که دیده شده شارحین ذکر کنند ، این است که : اگر مقصود امیرالمؤمنین علیه السلام ، از حَسَنان ، دو انگشت پا بود ، باید می فرمودند : لقد وُطِئَ حَسَنای : دو انگشت پایم له شد ( نه الحَسَنان) کما اینکه فرمودند : وَ شُقَّ عِطفایْ . طبیعی هم هست که آن دو آقازاده ، حافظ و مدافع و مراقب پدر بزرگوارشان بودند ؛ و در چنان لحظه حساسی ، پدر را تنها نمی گذارند . این دو بزرگوار طبیعی است که در هنگام هجوم مردم ، خود را
سپَر قرار دهند در برابر پدرشان . این دو بزرگوار فشار را تحمل نموده برای اینکه پدر آزرده نشوند . ☆لقد وُطِئ الحسنان : آنقدر فشار آوردند که حَسَنین هم تحت فشار قرار گرفتند ، نه اینکه زیر دست و پا له شدند. ( وُطِئَ در اینجا کنایه از فشار است و مبالغه برای نشان دادن فشار زیاد جمعیت است) ] (شُقَّ عِطْفَايَ : دو طرف لباسم پاره شد) عِطف : دو پهلوی راست و چپ / در اینجا به معنای دو جانب لباس است . شق : شکافتن و پاره شدن . معلوم می شود که پیراهن حضرت را می کشیدند . 🍃مُجْتَمِعِينَ حَوْلِي كَرَبِيضَةِ الْغَنَمِ 🍃 مردم ، اطراف من حلقه زده بودند ( جمع شده بودند) مثل تجمع گوسفندانی که احساس خطر می کردند . ○ گوسفندان ، در مواقعی که احساس خطر می کنند ، دور هم حلقه می زنند یا دور چوپان حلقه می زنند . ( وقتی گرگ حمله می کند یا در سرما و گرمای شدید یا شب هنگام که خطرناک است ) آن چنان دور هم جمع می شوند که از هم تشخیص داده نمی شوند. واقعیت این بود که مردم پس از عثمان ، احساس خطر می کردند . ⚠️ احساس خطری که ناشی از کمبود رهبری برای جامعه و تسلط بنی امیه بر اوضاع و احوال و مقامات و پُست هایی که وجود داشت . می دانیم که عثمان ، در همه شهرها ، بنی امیه را حاکم کرده بود و آن ها برای خودشان ، اشخاصی را جذب و تحت نفوذ قرار داده بودند . بنی امیه ای که می گفتند ما از قریش هستیم ( از طبقه و قبیله بالاتریم) 🔘 خوب دقت شود که چه در دوران حیات نبیّ اکرم صلی الله علیه وآله و سلّم ، و چه بعد از آن حضرت ، و تا پایان دوران بنی امیه و حتی بعد که بنی عباس سرکار آمدند ، احدی در برابر بنی امیه ، جز بنی هاشم و جز اهل البیت نمی توانستند بایستند. آنها از لحاظ نفوذ و قدرت و اشرافیت و سیاست چنان بودند که فقط علی بن ابیطالب وقتی در برابرشان قرار می گرفت آنان را بی رنگ می کرد . مردم می دانستند که معاویه در شام و مروان در جای دیگر و افراد ذی نفوذ آنها در همه جا هستند و کسی جرأت نداشت در مقابل بنی امیه و بنی مروان بایستد . اما در برابر امیرالمؤمنین علیه السلام حنای آنان رنگ نداشت . بعداً هم در دوران بنی مروان همین بود و حتی می دانید که وقتی عباسیان خواستند بنی امیه را کنار بزنند ، شعارشان اهل البیت بود (الرضا من آل محمد) یعنی آنان هم از اهل البیت کمک گرفتند و با تظاهر به محبت اهل البیت توانستند بنی امیه و بنی مروان را کنار بزنند. بنابراین کسی جز علی نمی توانست در برابر بنی امیه قرار بگیرد ، لذا مردم حول علی علیه السلام حلقه زدند. ❓سوالی که در ابتدای بحث مطرح شد " امیرالمؤمنین علیه السلام از چه چیزی اظهار نگرانی می فرمایند؟" 《 هیچ چیز مرا بیش از این نگران نساخت که مردم مانند موهای یال کفتار تجمع کردند اطراف من و به جانب من هجوم آوردند.》 چرا حضرت باید از چنین استقبال پرشکوه و بی نظیری نگران شوند ؟! با هیچ یک از خلفای بنی امیه و بنی مروان و بنی عباس مانند علی بن ابیطالب بیعت نشد . پس چرا حضرت نگران باشند؟! علت نگرانی حضرت این بود که آن بیعت اگرچه از ناحیه عموم مردم بود اما هم عقیده نبودند. یعنی همه آنها علی بن ابیطالب را به عنوان امام و ولی خدا و جانشین به حق رسول خدا نپذیرفته بودند😔 •بعضی شان ایده های سیاسی داشتند.🇸🇦 •برخی انگیزه های اقتصادی داشتند.💵 •برخی انگیزه های قبیله ای داشتند.⚔ عده قلیلی بودند که انگیزه دینی داشتند.📿📖 وحدت در رأی به حضرت و بیعت با ایشان بود ، اما بیعت کنندگان وحدت انگیزه نداشتند. معاویه هم می دانست که اگرچه مردم همه به سوی علی هجوم برده اند ، اما انگیزه های همگی الهی نیست. 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: 🎬 💫وارد بهشت شدن بدون حساب؛ افرادی هستند که با انجام کارهایی بدون حساب وارد بهشت می شوند
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶نهج البلاغه # خطبه سوم (شقشقیه) # جلسه ۳۲ # بخش ۳ 🔶امیرالمؤمنین علیه السلام گزارش کوتاهی از ابتدای خلافتشان را تا آن لحظه ای که این خطبه ایراد شده ارائه می فرمایند : 🍃فَلَمَّا نَهَضْتُ بِالْأَمْرِ نَكَثَتْ طَائِفَةٌ وَ مَرَقَتْ أُخْرَى وَ قَسَطَ آخَرُونَ 🍃 وقتی من قیام کردم و امر خلافت را به عهده گرفتم و نهضتم برای برقراری خلافت و حکومت شکل گرفت ، مخالفت ها شروع شد. این مخالفت ها در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام به سه شکل بوده : ● ابتدا مخالفت طلحه و زبیر و عایشه که پیمان شکنی کردند. به همین جهت به آنان " ناکثین" گفته می شود. (نَکث : نقض) (نَكَثَتْ طَائِفَةٌ) این گروه رو در روی علی بن ابیطالب علیه السلام قرار گرفتند. جنگ جمل را به راه انداختند. ● گروه دیگر مارقین بودند که در واقع به خوارج نهروان گفته می شود . کسانی که جنگ نهروان را به راه انداختند . 🔻لطافت این تعبیر به این است که در واقع خوارج تفاوتشان با گروههای دیگر این بود که اینها دیندار بودند و در دیانت افراط می کردند ( دیانت خود سرانه داشتند) هدف تیرانداز این است که تیر بر هدف بنشیند . اگر تیر از هدف بگذرد ، تیرانداز به هدف نهایی اش نرسیده است . هدف این بوده که ایمان بر قلب بنشیند ، نه اینکه درز پیدا کند و از آن طرف بیرون برود. خوارج اینگونه شدند . ایمان داشتند ولی ایمان در آنها قرار نیافت و ایمانشان تخلیه شد( از بین رفت) ( وَمَرَقَتْ أُخْرَى) ( مَرَقَ : تیری که به هدف اصابت کند و هدف را بشکافد و بیرون برود / مُروق : چیزی از درون چیزی بیرون برود) ● گروه سوم قاسطین بودند. (وَ قَسَطَ آخَرُونَ) منظور معاویه و یارانش که جنگ صفین را به راه انداختند. ⏺ قَسَطَ : گاهی مفسرین و شارحین و لغت شناسان ، می گویند قِسط یک کلمه دو پهلو است و از کلمات اضداد است ( یک معنا با دو کاربرد ضد هم دارد) هم برای عدل به کار می رود و هم برای ظلم . ⏺راغب گفته : به معنای سهم و نصیب است . همین که در فارسی می گوییم قسط مرا بدهید. ⏺گاهی به صورت ثلاثی مجرد به کار می رود ( قَسَطَ) در این صورت یعنی سهم و نصیب او را کی گرفت . اسم فاعلش می شود قاسط ( سهم دیگری را گرفتن ظلم است) و لذا قاسط به معنای ظالم است . 📖 قرآن کریم می فرماید : 💢مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ ۖ ... وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا ( جن : ۱۴ و ۱۵) قاسطون ( ستمگران ) هیزم جهنم هستند. ⏺ گاهی اوقات به صورت ثلاثی مزید و در باب افعال به کار می رود که گفته می شود " اَقسَطَ" که مصدرش " اِقساط" است . اَقسط یعنی سهم او را داد.( سهم کسی را دادن عدل است) ولذا اسم فاعلش در اینجا مُقسِط است . 📖 قرآن کریم در سه جا می فرماید : 💢إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُقْسِطِینَ (المائده: 42) 💢إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ  (الحجرات: 9) 💢إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (الممتحنه: 8) خداوند دادگران را دوست دارد. این تسمیه ( ناکثین ، مارقین و قاسطین) از کجا بوده ❓ در پاسخ باید گفت : اول بار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در زمان حیات خودشان ، پیشگویی فرمودند و به علی بن ابیطالب فرمودند : 《 یا علی سَتُقاتل بَعدی الناکثین و القاسطین و المارقین》 علی جان بعد از من با سه گروه خواهی جنگید ناکثین و مارقین و قاسطین. 🔹منابعی که این جمله👆 را نقل کرده اند : ▪مستدرک حاکم ، ج۳ ، ص۱۳۹ ▪تاریخ بغداد ، ج ۱۳ ، ص۱۸۷ ابن ابی الحدید این را از معجزات پیامبر می شمارد ؛ چون پیشگویی ایشان دقیقاً واقع شد. 🔘 نکته بسیار جالب : امیرالمؤمنین علیه السلام از نگاه دین شناسانه ، می فرمایند : این سه گروه ، سه گروه بودند ولی آنها را از یک ریشه بدانید . اینها با هم متحد بودند . انگار قرآن به گوششان نخورده بود و نشنیده بودند که خداوند می فرماید : 💢تِلكَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدونَ عُلُوًّا فِي الأَرضِ وَلا فَسادًا ۚ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ﴿۸۳ / قصص)💢 سرای آخرت متعلق به کسانی است که در روی زمین برتری طلبی نکنند ، فساد نکنند و عاقبت برای اهل تقوا است . حضرت منظورشان این است که اینها اهل عُلُوّ و فساد بودند و اهل تقوا نبودند. اما چه شد که تقوایشان را از دست دادند؟ آیا این آیه را نشنیده بودند؟ 🍃بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَ وَعَوْهَا 🍃 می فرماید : بله شنیده بودند و حتی اکثرشان این آیه را از بَر بودند . خوارج غالبشان حافظ قرآن بودند. 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶نهج البلاغه # خطبه سوم (شقشقیه) # جلسه ۳۲ # بخش ۴ 🍃وَ لَكِنَّهُمْ حَلِيَتِ الدُّنْيَا فِي أَعْيُنِهِمْ وَ رَاقَهُمْ زِبْرِجُهَا!🍃 اما امان از حُبّ دنیا !!! حُبّ دنیا حافظ قرآن را هم می گیرد!!! حُبّ دنیا مثل زبیر مجاهد فی سبیل الله را هم می گیرد!!! او از مجاهدان صدر اسلام بود!
از مهاجران بود! او از اهل بدر بود ! او جزء اصحاب خاص رسول الله بود. 《حب الدنیا راس کل خطیئه》 زیور و زینت دنیا آدم را می لغزاند. هیچکس نمی تواند در هیچ لحظه ای در عمرش ولو به اوج معنویت رسیده باشد ، بگوید من کاری به حب دنیا ندارم. همه اینها در یک چیز مشترک بودند ، اینکه دنیا در نظرشان زیبا بود . دنیا آنها را به سمت خودش جذب کرده بود.حب دنیا آنها را به خودش جذب کرده بود‌. رَوق : تقدم چیزی بر چیز دیگر ، چیزهای زیبا را نیز روق می گویند. رواق ، چون آیینه کاری می شود و زیباست می گویند رواق. زبرج : زیور و زینت ، پارچه های زربفت . 🔸سیدالشهداء علیه السلام ، در تحلیلی که از لشگر عمرسعد و مردم زمان خودشان دارند ، می فرمایند : مردم بنده دنیا هستند. اگر کسی استثناء است باید به هزار زحمت برای خودش ثابت کند که بنده دنیا نیست . 🔸اینگونه است که حضرت سجاد علیه السلام می فرمایند : 《سَیدِی أَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْیا مِنْ قَلْبِی.》 بار خدایا، دنیادوستی را از قلب من خارج کن. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند : اینها به هر حال کم کسانی نبودند که در مقابل علی بن ابیطالب قرار گرفتند. 🔸ابن عباس در توصیف خوارج گفت : اینها کسانی هستند که پیشانی شان مثل زانوی شتر ، پینه بسته؛ از بس برای خدا روی سنگ های داغ سجده کردند . همین ها گرفتار غرور و حب دنیا شدند. 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇