در برابر دشمنان...
خشونت، قاطعیت و صلابت داشته...
ولی با یکدیگر مهربان باشید.
📖 سوره فتح، آیه ۲۹
✅کانال سمت خدا👇👇
@montazeran_mahdi13
نبودنت را با ساعت شنی
اندازه گرفته ام
یڪ صحرا گذشته است ...
#دلتنگ_حاج_قاسم
#جان_فدا
@montazeran_mahdi13
❤️ عیوب همدیگر را به رخ نکشید...
و با لقب بد یکدیگر را صدا نزنید...
و پشت سر هم غیبت نکنید!
📖 سوره حجرات آیه ۱۲
✅کانال سمت خدا👇👇
@montazeran_mahdi13
ac.mp3
7.23M
الهی و ربی، ببین بینوایم
☑️#مناجات
✅ #جلسه_خصوصی_خدام_هیئت
✳️#رمضان1400
💥#حاج_عباس_طهماسب_پور
🆔 http://eitaa.com/rozehajabbas
@montazeran_Mahdi13
⊰•💗🔗•⊱
آیت الله گلپایگانے:
امروز چادر بانواݩ،
از عباے مݩ با ارزشٺراسٺ!
بانواݩ با حفظ حجاݕ برٺر خود، مروج
دیݩاسݪامهسٺند🍃
#زن_عفت_افتخار
#کانال_حجاب_و_عفاف🧕
𝐣𝐨𝐢𝐧↠@montazeran_mahdi13
═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧┄
✌️🏻🕶~
👨🏫معلـمپرسید ↯
چندتابمببراۍنابودۍداعش
واسرائیل لازمھ؟!
👱♂دآنشآموز : دوتا!(:
همہخندیدن..😅
👨🏫معلم : دوتا؟!چطورۍ؟!
👱♂دآنشآموز ↯ :
1⃣ فرمانِآسیدعلۍ😎🤞🏻
2⃣ سربندِیازهرا😌🧡
#شیرین
@montazeran_mahdi13
🔸 با گریه بگفتند که سردار نیامد
🔸صد ناله و حسرت که سپهدار نیامد
🔸دنیا شده سرتاسرش آغشته به این که:
🔸«ای اهل حرم، میر و علمدار نیامد»
#جان_فدا
#حاج_قاسم
@montazeran_mahdi13
••⛓°°
آیتاللہبهجتـ↯
هࢪدختࢪشیعھ
بابےحجابےخودش یہ سیلے
بہصوࢪتحضرتزهرا(س)میزنھ💔
#مـــــادࢪ_پھلو_شکستھ
#زن_عفت_افتخار
#کانال_سمت خدا👇👇
𝐣𝐨𝐢𝐧↠@montazeran_mahdi13
═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧┄
س) آیا لباس به وسیله ماشین لباسشویی اتوماتیکی که خود چند بار لباس را میشوید و آب آن را میکشد پاک میشود؟
ج) پاک است، خواه در حال شستن لباسها اتصال با آب لوله کشی داشته باشد یا بعد از قطع شدن شروع به شستشو کند.
س) اینجانب دچار وسواس می باشم درباره شستن لباس هایی که لکه خون یا ادرار بچه در آن باشد آیا با شستن در ماشین لباسشوئی اتوماتیک پاک میشود یانه متشکرم
ج) شستن لباس در ماشین لباسشوئی که متصل به آب لوله کشی شهر است لباس نجس را پاک می کند و اگر جرم خون برود رنگ آن ضرر ندارد.
س) آیا ماشین های لباس شویی جدید نجاست لباس را پاک می کنند؟ آنهایی که یک بار لباس را می شویند و دو بار آن را آب می کشند.
ج) آری، پاک می کند.
س) لطفا بفرمایید که آیا شستن لباس نجس با ماشین های لباسشویی دستی یا اتوماتیک برای طهارت آن لباس کافی است ؟
ج) ماشین های لباسشوئی دو صورت دارند: یک نوع که در مرحله نهایی، آب را قطع نمی کند، که در حکم شستشو با آب کر است و مشکلی نیست؛ و نوع دیگر که آب قطع می شود، حکم تطهیر با آب قلیل را دارد و با یک مرتبه شستن، ماشین و لباس هر دو پاک می شود. البتّه در لباسشویی های سطلی که آب را تخلیه نمی کند باید لباس را بعداً آب بکشند.
/آیت الله العظمی مکارم شیرازی
@montazeran_Mahdi13
۹۸/۰۸/۰۸ 2
علت تفاوت ارث زن و مرد در اسلام
يُوصِيكُمُ اللّهُ فِي أَوْلاَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَيَيْنِ (نساءآیه 11)
خداوند در باره فرزندانتان به شما سفارش مى كند كه سهم (ميراث) پسر، به اندازه سهم دو دختر باشد
از جمله احکامی دینی که در دین اسلام مورد توجه قرار گرفته احکام ارث است . در میان احکام ارث سوالی که غالبا به ذهن خطور می کند و عده ای بر زبان نیز جاری می کنند این است که در دین اسلام چرا سهم الارث مرد دو برابر زن است ؟ نوشته حاضر در صدد پاسخگوئی اجمالی به این سوال ، نگاشته شده است .
تفاوت چرا؟
نکته اول اینکه ، قاعده دو برابر بودن سهم مرد نسبت به زن، یک قاعده کلى نیست، بلکه در شرع و قانون، مواردى وجود دارد که در ارث بردن، فرقى میان زن و مرد نیست؛ مانند پدر و مادر میت که هر دو به صورت مساوى ارث مىبرند و فرقى بین آنها وجود ندارد.
در روایت دیگرى از امام صادق (ع) بر این نکته تأکید شده که پرداخت مهریه از سوى مرد به زن، جبران نقصان ارث زن است
از دیرباز، این سؤال مطرح بوده است که چرا ارث زن نصف ارث مرد است و آیا این نوعى تبعیض به نفع مردان نیست؟
در روایتى از امام صادق (ع) سؤال مىشود که چرا زن که ضعیفتر است و احتیاج به حمایت بیشترى دارد، باید از ارث یک سهم داشته باشد و مرد که از حیث قواى بدنى و جسمانى قوىتر از اوست، باید دو سهم از میراث میت را تصاحب نماید؟
امام (ع) در پاسخ مى فرمایند: به دلیل این که مرد تکالیف بیشترى داشته و مسئولیتهاى سنگینترى بر دوش دارد. مرد باید به جهاد برود و مخارجى را در این زمینه متحمل شود، مرد باید علاوه بر مخارج خود، مخارج زندگى همسر خود را نیز تأمین نماید. مرد در ردیف عاقله است و باید در جنایت خطایى بستگان خود، با پرداخت مال، معاونت نماید در حالى که زن چنین وظایفى را ندارد.[1]
در جاهلیت، زن و دختران میت از ارث محروم بودند و تمامى میراث میت به پسران او انتقال مى یافت، لکن اسلام قوانین جاهلى را باطل نمود
در روایت دیگرى از امام صادق (ع) بر این نکته تأکید شده که پرداخت مهریه از سوى مرد به زن، جبران نقصان ارث زن است.[2]
آنچه در اسلام در باب ارث بیان شده، در واقع انقلابى به نفع زنان است. در جاهلیت، زن و دختران میت از ارث محروم بودند و تمامى میراث میت به پسران او انتقال مىیافت، لکن اسلام قوانین جاهلى را باطل نمود[3] و زن را در زمره وراث میت قرار داده و به زن از همان ابتدا، در تملک و تصرف در اموال، استقلال اعطا نمود، امرى که به تازگى و در دو قرن اخیر به تدریج وارد قوانین کشورهاى اروپایى شد.
با این که در ظاهر ارث مرد دو برابر ارث زن است، اما با دقت بیشتر روشن مى شود که از یک نظر، ارث زنان دو برابر مردان است و این به خاطر حمایتى است که اسلام از حقوق زن کرده است.
وظایفى که بر عهده مردان گذارده شده، موجب مىشود در عمل، نیمى از در آمد آنان صرف زنان گردد. مرد باید هزینه زندگى همسر خود را طبق نیازمندى او از مسکن و پوشاک و خوراک و سایر لوازم بپردازد و هزینه زندگى خود و فرزندان نیز بر عهده اوست. حتى اگر شأن زن و موقعیت او اقتضا کند تا خدمتکارى را استخدام نماید و خودش هم توان مالى پرداخت مزد او را داشته باشد، باز هم پرداخت حقوق و مزد خدمتکار برعهده مرد است.[4]
با این توضیحات، مشخص مىشود که زیاد بودن ارث زن، لازمه توازن و تعادل میان ثروت زن و مرد است و در این میان اگر اعتراضى هست باید از سوى مردان باشد نه زنان.[5]
در مقابل وظایفى که مرد برعهده دارد، زن از پرداخت هرگونه هزینهاى معاف است و حتى نسبت به تأمین مخارج خود از قبیل پوشاک و خوراک و... هیچگونه مسئولیتى ندارد، لذا در عمل، این زن است که سهم بیشترى از اموال را در اختیار مىگیرد. در تفسیر نمونه، مثالى بیان شده که براى روشن شدن موضوع مفید است و آن این که اگر فرض کنیم مجموع ثروتهاى موجود در دنیا 30 میلیارد تومان باشد که از طریق ارث، تدریجاً در میان زنان و مردان جهان (دختران و پسران) تقسیم گردد، از این مبلغ 20 میلیارد تومان سهم مردان و 10 میلیارد تومان سهم زنان است. زنان مطابق معمول ازدواج مى کنند و هزینه زندگى آنان بر دوش مردان خواهد بود و به همین دلیل، زنان مىتوانند ده میلیارد تومان خود را پس انداز کنند و در بیست میلیارد سهم مردان عملاً شریک خواهند شد؛ زیرا سهم مرد، خرج زن و فرزندان مى شود، پس در واقع، نیمى از سهم مردان که ده میلیارد تومان مىشود، مصرف زنان خواهد شد. با اضافه کردن این مبلغ به ده میلیاردى که زنان پس انداز کرده بودند، در مجموع صاحب اختیار بیست میلیارد خواهند بود.[6]
علل نصف بودن ارث
با توجه به مطالب ذکر شده مى توان علل نصف بودن ارث زن را در سه بخش خلاصه نمود:
الف. مهریه:
هنگام انعقاد عقد ازدواج، مرد مکلف است مهریهاى مناسب براى زن در نظر بگیرد که هر وقت زن آن را مطالبه نمود، باید مهریه را