•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🔸 دنباله شرح و تفسیر حدیث اول مذمت گناه :
❌ که به واسطه این کار مرتکب گناه کبیره نموده است. چرا که این کار مصداق تشیع الفاحشه بوده و معصیت الهی کرده، و فرمان خدا را اطاعت نکرده است.
⚠️ تازه در برخی موارد هم زمینه گناه دیگران هم فراهم نموده، و آبرو و حیثیت دیگران را بواسطه آشکار سازی گناه پنهانش به تاراج زده است.
(181)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
◀️ دوم : اثر وضعی گناه است : اثر وضعی گناه علنی خیلی بیشتر گناه پنهانی است که روی پیشانی این افراد می ماند.
💢 و همه مطلع و متوجه گناهان او خواهند شد.لذا این اثر در نزد دیگران می ماند.
👈بنابراین درگناه علنی، در بخش حکم تکلیفی هم اجرای حدود الهی نظیر، قصاص و دیات و رد مال و حدود و تعزیز و ...
(182)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🛑 را به دنبال دارد و در صورت زنده ماندن، انجام توبه الهی و بخشش پروردگار را، مشکل تر خواهد کرد.
〽️ ولو فرض هم با توبه یا اجرای حکم شرعی در مورد فرد خاطی اثر تکلیفی گناه برداشته بشود و خدا هم ببخشد،
⚠️ اما آثار وضعی گناه باقی می ماند. مثلا دزدی علنی شده، اگر حکم شرعی دزد در موردش اجرا شود،...
(183)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🔘 و توبه هم کند و خدا ببخشد باز این لقب دزدی بر ذهن مردم هست می گویند : فلانی دزد،
◼️ این انگ بر پیشانیش تا زنده است وجود دارد حتی بعد مرگش هم از ذهن آن مردم پاک نخواهد شد. و شاید نسل به نسل نیز منتقل شود.
✔️ پس معلوم شد که گناه علنی و آشکار سازی گناه پنهان، بسیار بد و زشت و دارای آثار وضعی و تکلیفی فراوانی است.
(184)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
✔️ و حتی اگر آثار تکلیفی گناه با توبه و ... برداشته شود، اثر وضعی آن پاک نخواهد شد و باقی است.
2⃣ دسته دوم : گناهان پنهانی است، گناهان پنهانی آنست که انسان در خفاء انجام دهد و بینی و بین الله باشد.
↙️ و هیچ وقت آشکار نکند جز درخانه خدا اعتراف و طلب بخشش و آمرزش و یا خیرات بدون بیان علت نماید.
(185)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
⭐️ در این صورت اگر توبه کند زودتر به اجابت خواهد رسید و توبه اش پذیرفته می شود.
⚡️ و اگر اثر وضعی هم داشته باشد در خود او آشکار می شود و سببش را فقط او می داند، فلذا آبرویش حفظ خواهد شد.
👈 بنابراین بر اساس این حدیث نورانی حضرت رضا، وظیفه مومن عدم گناه علنی و یا آشکار سازی گناه است،
(186)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
🔻و بنا به لغزش ها ارتکاب پنهانی و مخفی نگاه داشتن آن از غیر خداست. فلذا فرمودند:
☑️ " کسی که گناه خود را آشکار کند، خوار و تنها فرو گذاشته شود و کسی که گناه را مخفی و پوشیده بدارد آمرزیده شود".
🛑 که بیان همان آثار وضعی گناه علنی است. حتی در صورت توبه هم خوار و خفیف خواهد شد، هر چند آمرزش آن هم سخت تر خواهد بود.
(187)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
✳️ حدیث دوم : در مورد مذمت گناه
🖊قال الرضا علیه السلام : مَن لَم یَخَفِ اللهَ فی القَلیل لَم یَخَفَهُ فِی الْکَثیر.
📚 (بحار، ج ۹۶، ص ۳۶۴)
🔥 کسی که از گناه اندک از خدا نترسد از گناه بسیار هم از او نمی ترسد.
🔖 شرح و توضیح و تفسیر فرازهای این حدیث نورانی :
(188)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
📶 بندگان خدا که دچار انحراف از مسیر الهی می شوند به طور آنی و یک شبه نیست،
⏬ بلکه به مرور و بواسطه انجام گناهان کوچک شروع می شود. و این خلاف تقوا و ورع می باشد.
⬅️ تقوا حکم می کند که مراقبت از گناه کبیره باشد، ورع حکم می کند که علاوه بر کبائر بر صغائر نیز مراقبت کند.
(189)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
❌ استدلال این افراد آن است که، خوب گناه کوچکی است و یا کمی است، پس خدا می بخشد و ارتکابش گناه نیست.
❌ به عنوان مثال می گویند : یه دروغ کوچولو گفتم. یا مثلا ۱۰۰ هزار تومان دزدیدم. دیگران میلیاردی می دزدند، و ...
📝 ان شاء الله ما را در جلسه بعدی نیز همراهی بفرمایید.
(190)💠@montazeranzohooremamasr
•┈┈••✾❀🕊🌹🕊❀✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #پادکست | یاران حضرت مهدی علیه السلام
💠گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رفیعی
#پادکست_صوتی
#حرم #حضرت_معصومه
#مهدویت #انتظار #یاوران_مهدی
✨﷽✨
🚩عزرائیل چگونه جان میگیرد؟
✍مردی وحشت زده سمت حضرت سلیمان(ع) رفت. حضرت سليمان ديد از شدّت ترس رويش زرد و لبانش كبود گشته، سؤال كرد: ای مرد مؤمن! چرا چنين شدی؟ سبب ترس تو چيست؟ مرد گفت: عزرائيل بر من از روی كينه و غضب نظری كرده و مرا چنانكه می بينی دچار دهشت ساخته است.
حضرت سليمان فرمود: حالا بگو حاجتت چيست؟ عرض كرد: يا نبیّ الله! باد در فرمان شماست؛ به او امر فرمائيد مرا از اينجا به هندوستان ببرد، شايد در آنجا از چنگ عزرائيل رهائی يابم! حضرت سليمان به باد امر فرمود تا او را شتابان بسمت كشور هندوستان ببرد. روز ديگر كه حضرت سليمان در مجلس ملاقات نشست و عزرائيل برای ديدار آمده بود گفت: ای عزرائيل برای چه سببی در بندۀ مؤمن از روی كينه و غضب نظر كردی تا آن مرد مسكين، وحشت زده دست از خانه و لانۀ خود كشيده و به ديار غربت فراری شد؟
عزرائيل عرض كرد: من از روی غضب به او نگاه نكردم؛ او چنين گمان بدی دربارۀ من برد. داستان از اين قرار است كه حضرت ربّ ذوالجلال به من امر فرمود تا در فلان ساعت جان او را در هندوستان قبض كنم. قريب به آن ساعت او را اينجا يافتم، و در يك دنيا از تعجّب و شگفت فرو رفتم و حيران و سرگردان شدم؛ او از اين حالت حيرت من ترسيد و چنين فهميد كه من بر او نظر سوئی دارم در حاليكه چنين نبود، اضطراب از ناحيۀ خود من بود. باری با خود می گفتم اگر او صدپر داشته باشد در اين زمان كوتاه نمی تواند به هندوستان برود، من چگونه اين مأموريّت خدا را انجام دهم؟ ليكن با خود گفتم من بسراغ مأموريّت خود می روم، بر عهدۀ من چيز دگری نيست. به امر حقّ به هندوستان رفتم ناگهان آن مرد را در آنجا يافتم و جانش را قبض كردم.
📚معاد شناسی، جلد اول، علامه طهرانی.
.دفتر اوّل «مثنوي» طبع ميرخاني، ص26
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّهُمَّصَلِّعَلي
مُحَمَّدوَآلِمُحَمَّد
وَعَجِّلفَرَجَهُــم
🌷 امام سجاد علیه السلام:
بهترین مردم هر زمان کسانی هستند که #منتظر_ظهور حضرت #مهدی (عج) هستند.
📗بحارالانوار ج۵۲ ص۱۲۲