7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی حجت السلام عالی
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🔹دنباله و قسمت بحث کلیات (رشد مثبت)
🌀که مقصد نهایی آن رسیدن به مقام قرب الهی است. و الا همانطور که در بالا اشاره کردم ممکن است رشد اطلاق شود اما این اطلاقش واقعی نیست،
⭕️ بلکه مسامحی و شرح الاسمی و بر اساس اطلاق مفهوم رشد که به رشد منفی هم رشد اطلاق می شود.
(181)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
💞 والا منظورمون از رشد در اینجا همان رشد مثبت است. که مورد پسند خدا و عقل و عرف و انسان های مستقل و آزاده است. همه این مواردی که برشمردیم که در قالب «رشد مادی» می گنجد.
🕌 اینها از باب مقدمه برای بحث اصلی ما یعنی "رشد معنوی" بوده است.
*⃣ بعد بیان مباحث کلیات نوبت به مباحث اصلی که رشد معنوی و الهی است که ان شاء الله در فصول بعدی بدان خواهیم پرداخت.
(182)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
💎 * فصل دوم - «مفهوم (تعریف و تبیین) و چیستی رشد معنوی»
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
👈 همانطورکه بارها بیان شد انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی است. بعد جسمانی او همانی است که مربوط به امور مادی اوست.
💟 اما بعد روحانی او چیزی فراتر از ابعاد جسمانی و مادی اوست که موجبات عروج وی را فراهم می آورد. که دارای مراتب عالیه و نازله است.
(183)@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🔸مراتب عالیه آن : مربوط به اولیای الهی نظیر پیامبران الهی و اوصیای او و معصومین با درجات متفاوت خواهد بود.
✳️ که مرتبه اعلی آن در وجود قطب عالم امکان و سرآمد همه اولیاء الهی نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلوات الله و سلامه علیه،
☑️ و عروج وی به بالاترین مقام و رسیدن به سدرة المنتهی است.
(184)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
✴️ که دسترسی به این مقام برای همه کس مقدور نیست، و آن مقام محمود است که مخصوص خود اوست.
🔸اما در مرتبه نازله اش : مختص به غیر مقام عصمت است و شامل اولیای مادون معصوم و مومنین خواهد شد.
💢 و آن هم هر چند با درجات متفاوت برای همگان قابل دسترسی است.که منظور ما از رشد معنوی این قسم را شامل می شود.
(185)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
📶 و اما راهها و چگونگی رسیدن به این مقام مادون خودش دارای مراتبی است.
❇️ ما در بحث افعال مکلفین یک دایر مدار فقهی داریم که شامل واجب، حرام، مستحب و مکروه و مباح می باشد که در فقه مشهور به افعال خمسه مکلفین است.
✅ که در این دایره مهم؛ همان واجب و حرام است که منشعب از اوامر و نواهی الهی است.
(186)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
👌اما یک مرتبه بالاتری داریم که فراتر از دایرة فقهی است. و آن دایرهء اخلاق و عرفان است.
❎ که در آن علاوه بر وجوب و حرمت نقش ترک شبهات و مکروهات و انجام مستحبات و حتی تبدیل مباحات به مستحبات مطرح می شود.
💎 چرا که برخی از بزرگان علمای عرفان ما نظیر مقدس اردبیلی رحمة الله علیه امور مباحی مثل خوردن یک لیوان آب را تبدیل به مستحبات می نمود.
(187)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
⏪ این مقام با رعایت انجام واجبات و مستحبات و دوری از مکروهات و حتی شبهات حاصل خواهد شد،
❌ که این شامل انجام مقدمات و ترک مقدمات آن نیز خواهد شد. که اینجا یک فرقی است بین اخلاق و عرفان و فقه :
✳️ چرا که در انجام برخی امور واجب به لحاظ فقهی ممکن است واجب نباشد ولی اخلاق و عرفان ممکن است واجب باشد.
(188)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄