┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🚫✅ و یا در امر مقدمات واجب و حرام : هر چند ایندو مسلک و مرام در مقدمه واجب مشترکند. مثل وضو (طهارت) نسبت به نماز.
🚭 اما در مورد مقدمه حرام اختلاف است. فقه معیار برای انجام واجب و ترک حرام عمل است.
🚫 بنابراین اگر کسی قصد عملی حرام نمود ولی موفق به انجام آن عمل نشد از نظر فقه مجرم و گناهکار نیست.
(189)@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
♨️ بخلاف اخلاق و عرفان که فکر گناه را هم جرم تلقی کرده و موستجب عقاب می دانند ولو اینکه آن گناه را هم مرتکب نشوند.
♻️ بعنوان مثال ترک شبهات را، فقه مستحب و انجام آنرا را هم مکروه می داند .
📝ان شاء الله ما را در جلسات بعدی همراهی فرمایید.
(190)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
😴 اعمال وقت خوابیدن 😴
وضو گرفتن 👈 ثواب شب زنده داری
💢 برابر با هزار رکعت نماز، به گفته مولاء علی 💢
⤵️ يفْعَلُ اللّه ما يَشاءُ بِقُدْرَتِه، وَ يَحْكُمُ ما يُريدُ بِعِزَّتِه 🔸سه مرتبه🔸
↩️ سوره ى تكاثر به سفارش امام صادق (ع)، هرکس سوره تکاثر را قبل هنگام خوابیدن بخواند از عذاب قبر در امان باشد.
🌷✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم✨🌷
💠ألْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ. حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ. كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ. ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ. كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ. لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ. ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ. ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ💠
🎁 هدیه پیامبر (ص) به حضرت فاطمه (س) در روز تولدش در هنگام خواب این بود که حضرت فاطمه (س) فرمودند این بهترین هدیه تمام عمرم بود.🎁
1⃣ سه مرتبه خواندن سوره توحید (قل هو الله احد... ) برابر با ختم قرآن است.
2⃣ صلوات بر من و پیامبران پیش از من سبب شفاعت خواهد شد (اللهم صل علی محمد و آل محمد و علی جمیع الانبیاء و المرسلین)
🔸یک مرتبه🔸
3⃣ استغفار برای مومنین سبب خشنودی آنها از تو خواهد شد اللهم اغفرللمومنین والمومنات
🔸یک مرتبه🔸
4⃣ ذکر (سبحان الله والحمدلله ولااله الاالله والله اکبر) 👈 ثواب حج و عمره را دارد.
🔸یک مرتبه🔸
التـــــماس دعــــ❤️ــــــا
این پست هرشب تکرارمیشود
یاران مهربان🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ﺧـﺪﺍﯼ ﻣـﻦ
ﺳﺒﮏ ﺁﻣﺪﻩﺍﻡ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﺗﻬﯽ
ﺳﻨﮕﯿﻦ، ﺑﺎﺯﻡ ﮔﺮﺩﺍﻥ
✨ﺧـﺪﺍﯼ ﻣـﻦ
ﺳﻨﮕﯿﻦ ﺁﻣﺪﻩﺍﻡ ﺑﺎ ﮐﻮﻟﻪﺑﺎﺭﯼ ﺍز ﮔﻨﺎﻩ
ﺳﺒﮏ ﺑﺎﺯﻡ ﮔﺮﺩﺍﻥ
✨ﺧـﺪﺍﯼ ﻣـﻦ
به ﺩﺭﮔﺎﻫﺖ ﺁﻣﺪﻩﺍﻡ ﺑﺎﺯﻡ ﻣﮕﺮﺩﺍﻥ
شبها دستانمان
به خدا نزدیکتر میشود
پس بیا دعا کنیم و بگوئیم
پروردگارا امشبمان را
باز هم به کرمتت ببخش
و یاریمان کن در پیشگاهت
روسفید باشیم
🌙شبتـون آرام و در پنـاه خـدا🌟
🎆✨🌙--------------------🌟
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
دعا کبوتر عشق است بال و پر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
🎆✨🌙--------------------🌟
#سلاممولاجانم ✋💞
#صبحتبخیرایعزیزترازجانم 🕊🌸
❤ در لغتنامه قلبم
#صبح مترادف دلتنگی است
مولای عزیز و غریبم
بیا و با دستهای گره گشای خودت..
معنای صبح هایم را عوض کن...
ای غریب ترین دلتنگ عالم 🌎🥀
🌤🌹 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج 🌹🌤
🌹 اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطمهَ و اَبیها و بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ سِرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک 🌹
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
↩️ ادامه مباحث مفهوم رشد معنوی
✳️ ولی اخلاق و عرفان : ترک شبهات را واجب و انجام آنرا حرام می دانند. چرا که قائلند که انجام و ارتکاب شبهات مقدمات برای انجام حرام است.
👈 بعنوان مثال اگر کسی از لقمه شبه ناک و یا پول شبهه ناک دوری نمی کند کم کم در اثر تکرار مرتکب انجام اکل لقمه حرام و اخذ مال حرام هم خواهد شد.
(191)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
⏪ چرا که قائلند که این انجام این امر اثر وضعی خواهد داشت. و استناد آنان هم حدیث : "من ترک الشبهات نجی من المحرمات" است.
↩️ لذا چون موجب ترک حرام است ترک شبهات را واجب می دانند. و از طرفی اگر کسی بی مبالاتی کرد و شبهات را مرتکب شد،
⬅️ همین عمل تجری محسوب شده و موجبات انجام حرام را فراهم می آورد،
(192)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
💢 چرا که در اثر وضعی بوجود آمده اِی چه بسا که انجام حرام مسلم نیز اباحی نداشته باشد. بنابراین ارتکاب شبهه و مخصوصا تکرار آن را حرام می دانند.
🔰 نتیجه اینکه ; رشد معنوی برای کسانی که در مسیر رشد قرار گرفتند به لحاظ فقهی که بیشتر بر دائر مدار انجام واجب و ترک حرام است،
✅ در مرتبه پائینتری نسبت به اخلاق و عرفانی است که دایره اش وسیع تر است.
(193)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
👌 چرا که علاوه بر واجب و حرام فقهی موارد دیگر را نیز برای خود واجب و یا حرام تلقی کرده و خود را ملزم به رعایت آن می دانند.
🔹 پس منظور از رشد معنوی :
📝 سطح نازله و قابل دسترسی برای غیر معصوم است که خود دارای مراتب نازله با معیارهای فقهی و عالیه با معیارهای اخلاقی و عرفانی است.
(194)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
✴️ البته منظور ما از عرفان : ترکیبی از مشارب فلسفی و عرفانی است نه صرف عرفان کشف و شهودی،
♻️ چون من قائل به عرفان صدرایی هستم و از این زاویه به عرفان نگاه می کنم و معتقدم که برای عقل هم باید نقش ویژه ای قائل شد.
☑️ چرا که ما عرفان را هم حصولی و هم حضوری می دانم.
(195)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
👈 و معتقدیم که در هر دو مخصوصا حصولی، علاوه بر نقل، عقل نقش برجسته ای دارد.
🌐 بطوری که حتی برخی از بزرگان بخلاف برخی که غیر عقلانی تفسیر می کنند، مسأله عاشورا را که سراسر عشق و عرفان است را تفسیر عقلانی می کنند.
🔄 و قائلند عمل سیدالشهدا سراسر
عقلانی است و عشق و عرفان را جدای از عقل نمی دانند.
(196)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
👌و می شود در اینجا به این کلام مولا علی (ع) استناد نمود که : «من عشق عقل». هر کس عاشق خدا شود عاقل می شود.
⏪ پس می شود از آیات فراوانی که می فرماید ;«اکثر هم لایعقلون، و یا "اکثر هم لایفقهون». این را فهمید که منظور این درجه از عقل باشد.
💢 یعنی ژرف اندیشی یعنی عمق نگری. که اکثریت از رسیدن به آن محرومند.
(197)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
⬅️ البته باز کسی از این استدلال جبریت را استشمام نکند. این معنایش جبر نیست چرا که منظور آیه شریفه بایدها نیست بلکه هست هاست.
↙️ یعنی بدین معنا نیست که اکثریت اهل عرفان و ژرف اندیش نباشند تا بوی جبریت بدهد.
↩️ بلکه منظور این است با وجود باز بودن راه برای همگان متأسفانه خیلی از افراد که قرآن از آنها تعبیر به اکثر می کند،
(198)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
🔴 لایعقل و ژرف اندیش نیستند که نشان دهنده عین اختیار است نه جبر.
🔳 در صحنه حضوری هم وقتی حصولی با فراگیری و شناخت و عمل با اخلاص انجام شد خداوند درهای رحمت خودش را برای بنده ای که دراین مسیر گام برداشته می گشاید.
✳️ چرا که خداوند منان، کریم، مهربان، رحمان است و همانی که می فرماید :
(199)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄