#سلاممولاجانم ✋💞
#صبحتبخیرایعزیزترازجانم 🕊🌸
❤ در لغتنامه قلبم
#صبح مترادف دلتنگی است
مولای عزیز و غریبم
بیا و با دستهای گره گشای خودت..
معنای صبح هایم را عوض کن...
ای غریب ترین دلتنگ عالم 🌎🥀
🌤🌹 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج 🌹🌤
🌹 اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطمهَ و اَبیها و بَعلِهَا وَ بَنِیهَا وَ سِرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلمُک 🌹
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
↩️ ادامه مباحث مفهوم رشد معنوی
✳️ ولی اخلاق و عرفان : ترک شبهات را واجب و انجام آنرا حرام می دانند. چرا که قائلند که انجام و ارتکاب شبهات مقدمات برای انجام حرام است.
👈 بعنوان مثال اگر کسی از لقمه شبه ناک و یا پول شبهه ناک دوری نمی کند کم کم در اثر تکرار مرتکب انجام اکل لقمه حرام و اخذ مال حرام هم خواهد شد.
(191)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
⏪ چرا که قائلند که این انجام این امر اثر وضعی خواهد داشت. و استناد آنان هم حدیث : "من ترک الشبهات نجی من المحرمات" است.
↩️ لذا چون موجب ترک حرام است ترک شبهات را واجب می دانند. و از طرفی اگر کسی بی مبالاتی کرد و شبهات را مرتکب شد،
⬅️ همین عمل تجری محسوب شده و موجبات انجام حرام را فراهم می آورد،
(192)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
💢 چرا که در اثر وضعی بوجود آمده اِی چه بسا که انجام حرام مسلم نیز اباحی نداشته باشد. بنابراین ارتکاب شبهه و مخصوصا تکرار آن را حرام می دانند.
🔰 نتیجه اینکه ; رشد معنوی برای کسانی که در مسیر رشد قرار گرفتند به لحاظ فقهی که بیشتر بر دائر مدار انجام واجب و ترک حرام است،
✅ در مرتبه پائینتری نسبت به اخلاق و عرفانی است که دایره اش وسیع تر است.
(193)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
👌 چرا که علاوه بر واجب و حرام فقهی موارد دیگر را نیز برای خود واجب و یا حرام تلقی کرده و خود را ملزم به رعایت آن می دانند.
🔹 پس منظور از رشد معنوی :
📝 سطح نازله و قابل دسترسی برای غیر معصوم است که خود دارای مراتب نازله با معیارهای فقهی و عالیه با معیارهای اخلاقی و عرفانی است.
(194)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
✴️ البته منظور ما از عرفان : ترکیبی از مشارب فلسفی و عرفانی است نه صرف عرفان کشف و شهودی،
♻️ چون من قائل به عرفان صدرایی هستم و از این زاویه به عرفان نگاه می کنم و معتقدم که برای عقل هم باید نقش ویژه ای قائل شد.
☑️ چرا که ما عرفان را هم حصولی و هم حضوری می دانم.
(195)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
👈 و معتقدیم که در هر دو مخصوصا حصولی، علاوه بر نقل، عقل نقش برجسته ای دارد.
🌐 بطوری که حتی برخی از بزرگان بخلاف برخی که غیر عقلانی تفسیر می کنند، مسأله عاشورا را که سراسر عشق و عرفان است را تفسیر عقلانی می کنند.
🔄 و قائلند عمل سیدالشهدا سراسر
عقلانی است و عشق و عرفان را جدای از عقل نمی دانند.
(196)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄
👌و می شود در اینجا به این کلام مولا علی (ع) استناد نمود که : «من عشق عقل». هر کس عاشق خدا شود عاقل می شود.
⏪ پس می شود از آیات فراوانی که می فرماید ;«اکثر هم لایعقلون، و یا "اکثر هم لایفقهون». این را فهمید که منظور این درجه از عقل باشد.
💢 یعنی ژرف اندیشی یعنی عمق نگری. که اکثریت از رسیدن به آن محرومند.
(197)💠@montazeranzohooremamasr
┄┅┅✿💠 🌸❄️🌺 💠✿┅┅┄