💕🍃💕🍃💕🍃💕
*💟دعا برای شروع روز💟*
*💙بسم الله الرحمن الرحیم💙*
ا🍃💕🍃
اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا
صَـبـَاحَ الْـاَبـْـــــرَار
وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الْـاَشَـــــرَار
ا🍃💕🍃
اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْمـَقـْبـُولـِیـن
وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْمـَرْدُودِیــــن
ا🍃💕🍃
اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْصّـَالـِحـِیـن
وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْطّـَالـِحـِیـن
ا🍃💕🍃
اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْخـَیْـرِ وَ السَّعـَادَة
وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـشَّـرِ وَ الْشِّـقـَاوَة
ا🍃💕🍃
💠امين يا رب العالمین💠
♦️روح تشیع و تسنن و علت انشعاب جامعه اسلامی به شیعه و سنی (قسمت اول)
🔻از بدو امر بعد از رحلت حضرت نبى اكرم صلوات الله علیه و آله، مسلمين به دو فرقه تقسيم شدند: سنى و شيعه.
سنیها در یک شعار و چهارچوب عقيده هستند و شيعه در شعار و چهارچوب عقيده اى ديگر.
🔻شيعه مى گويد: خليفه بلافصل پيغمبر على است و آن حضرت على را براى خلافت و جانشينى خويش به امر الهى تعيين كرده است و اين مقام حق خاص اوست پس از پيغمبر.
و اهل سنت مى گويند: اسلام در قانونگذارى خود، در موضوع خلافت و امامت پيش بينى خاصى نكرده است بلكه امر انتخاب زعيم را به خود مردم واگذار كرده است. حد اكثر اين است كه از ميان قريش انتخاب شود.
🔻شيعه بسيارى از صحابه پيغمبر را كه از شخصيتها و اكابر و معاريف به شمار مىروند مورد انتقاد قرار مىدهد ؛
🔻 اهل سنت، درست در نقطه مقابل شيعه ازاين جهت قرار گرفته اند؛ به هركس كه نام «صحابى» دارد با خوشبينى افراطى عجيبى مى نگرند، مىگويند: صحابه پيغمبر همه عادل و درستكار بودهاند.
🔻بناى تشيع بر انتقاد و بررسى و اعتراض و مو را از ماست كشيدن است، و بناى تسنن بر حمل به صحت و توجيه «ان شاء الله گربه بوده است».
❌ (ادامه دارد)
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، جلد ۱۶، صفحه: ۳۰۶-۳۰۵- با ویرایش جزئی
@montazeranzohooremamasr
کانال منتظران واقعی ظهور امام عصر روحی فدا
♦️روح تشیع و تسنن و علت انشعاب جامعه اسلامی به شیعه و سنی (قسمت اول) 🔻از بدو امر بعد از رحلت حضرت
🔵 روح « تشیع و تسنن » و علت انشعاب جامعه اسلامی به شیعه و سنی (قسمت دوم)
✅ در اين عصر و زمان كه ما هستيم كافى است كه هركس بگويد « على » خليفه بلافصل پيغمبر است، ما او را شيعه بدانيم و چيز ديگرى از او توقع نداشته باشيم،
او داراى هر روح و هر نوع طرز تفكرى كه هست باشد!
✅ ولى اگر به صدر اسلام برگرديم به يك روحيه خاصى برمى خوريم كه آن روحيه، روحيه تشيع است و تنها آن روحيه ها بودند كه مى توانستند وصيت پيغمبر را در مورد على صددرصد بپذيرند و دچار ترديد و تزلزل نشوند
✅ نقطه مقابل آن روحيه و آن طرز تفكر يك روحيه و طرز تفكر ديگرى بوده است كه وصيت هاى پيغمبر اكرم را با همه ايمان كامل به آن حضرت ، با نوعى توجيه و تفسير و تأويل ناديده مى گرفتند.
✅ در حقيقت اين انشعاب اسلامى - شیعه و سنی - از اينجا به وجود آمد كه يك دسته - كه البته اكثريت بودند- فقط ظاهر را مى نگريستند و ديدشان آنقدر تيزبين نبود و عمق نداشت كه باطن و حقيقت هر واقعه اى را نيز ببينند؛ ظاهر را مى ديدند و در همه جا حمل به صحت مى كردند،
✅ مى گفتند: عده اى از بزرگان صحابه و پيرمردها و سابقه دارهاى اسلام راهى را رفته اند و نمى توان گفت اشتباه كرده اند.
✅ اما دسته ديگر- كه اقليت بودند- در همان هنگام مى گفتند :
شخصيتها تا آن وقت پيش ما احترام دارند كه به حقيقت احترام بگذارند
اما آنجا كه مى بينيم اصول اسلامى به دست همين سابقه دارها پايمال مى شود، ديگر احترامى ندارند؛
✅ ما طرفدار اصوليم نه طرفدارشخصيتها.
تشيع با اين روح به وجود آمده است (ادامه دارد)
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، جلد ۱۶، صفحه ۳۰۹-۳۰۶- با تلخیص و ویرایش
@montazeranzohooremamasr
کانال منتظران واقعی ظهور امام عصر روحی فدا
🔵 روح « تشیع و تسنن » و علت انشعاب جامعه اسلامی به شیعه و سنی (قسمت دوم) ✅ در اين عصر و زمان كه ما
🔵 روح « تشیع و تسنن » و علت انشعاب جامعه اسلامی به شیعه و سنی (قسمت سوم)
🔸شاخصه تشیع : اهمیت دادن به اصول نه اشخاص
🔻...ما وقتى در تاريخ اسلام به سراغ سلمان فارسى و ابو ذر غِفارى و مقداد كِنْدى و عمار ياسر و امثال آنان مى رويم و مى خواهيم ببينيم چه چيز آنها را وادار كرد كه دور على را بگيرند و اكثريت را رها كنند، مى بينيم آنها مردمى بودند اصولى و اصول شناس، هم ديندار و هم دين شناس.
🔻مى گفتند: ما نبايد درك و فكر خويش را به دست ديگران بسپريم و وقتى آنها اشتباه كردند ما نيز اشتباه كنيم.
🔻در حقيقت روح آنان روحى بود كه اصول و حقايق بر آن حكومت مى كرد نه اشخاص و شخصيتها
🔻- اینان می گفتند -: شخصيتها تا آن وقت پيش ما احترام دارند كه به حقيقت احترام بگذارند
🔻اما آنجا كه مى بينيم اصول اسلامى به دست همين سابقه دارها پايمال مى شود، ديگر احترامى ندارند؛
🔻- می گفتند - ما طرفدار اصوليم نه طرفدارشخصيتها.
🔻مردى از صحابه امير المؤمنين در جريان جنگ جمل، سخت در ترديد قرار گرفته بود.
او دو طرف را مى نگريست. از يك طرف على را مى ديد و شخصيتهاى بزرگ اسلامى را كه در ركاب على شمشير مى زدند ؛
🔻از طرفى نيز همسر نبى اكرم، عايشه را مى ديد كه قرآن درباره زوجات آن حضرت مى فرمايد: «وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» (همسران او مادران امّتند) و در ركاب عايشه،
🔻طلحه را مى ديد از پيشتازان در اسلام، مرد خوش سابقه و تيرانداز ماهر ميدان جنگهاى اسلامى و مردى كه به اسلام خدمتهاى ارزنده اى كرده است،
و باز زبير را مى ديد خوش سابقه تر از طلحه، آن كه حتى در روز سقيفه از جمله متحصّنين در خانه على بود.
🔻اين مرد در حيرتى عجيب افتاده بود كه يعنى چه؟! آخر على و طلحه و زبير از پيشتازان اسلام و فداكاران سختترين دژهاى اسلام اند؛ اكنون رودررو قرار گرفته اند؟ كدام يك به حق نزديكترند؟ در اين گير و دار چه بايد كرد؟!
⭕️ توجه داشته باشيد! نبايد آن مرد را در اين حيرت زياد ملامت كرد.
شايد اگر ما هم در شرايطى كه او قرار داشت قرار مى گرفتيم، شخصيت و سابقه زبير و طلحه چشم ما را خيره مى كرد. (ادامه دارد)
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى؛ جلد ۱۶؛ صفحه ۳۰۸-۳۰۷- با تلخیص و ویرایش
@montazeranzohooremamasr
📚موضوع شرح و تفسير حکمت ۲۵۹
🕌جزاى پيمانشكنان🕌
🔖📌شرح و تفسير
✅امام علیه السلام در اين گفتار حكمتآميز دستورى درباره پيمانشكنان داده، مىفرمايد: «وفادارى در برابر پيمانشكنان، پيمانشكنى در پيشگاه خداست وپيمانشكنى با آنان، وفادارى نزد خداوند است»؛
🕊🌺«غَدْر» در اصل به معناى ترك گفتن چيزى است، ازاينرو به كار كسى كه پيمان و عهد خود را بشكند و آن را ترك گويد «غدر» گفته مىشود و گودالهاى آب را ازآنرو «غدير» مىگويند كه در آنها مقدارى آب باران رها و ترك شده است.
🕊🌼امام علیه السلام در اين گفتار آموزنده مىفرمايد: انسان نبايد در برابر پيمانشكنان وكسانى كه پايبند به عهد خود نيستند دچار وسوسه شود و پيمان شكستن در برابر آنها را گناه بداند،
🕊🌺بلكه به عكس اگر آنها عهد خود را بشكنند و ما در برابر آنها به عهد خود وفا كنيم، نشانه ضعف و ذلت ما در برابر آنهاست و آن را حمل بر ترس ما مىكنند و سبب جسارت آنها در وقايع مشابه مىشود،
🕊🌼ازاينرو دستور داده شده كه در برابر آنها مقابله به مثل كنيد. اين مقابله به مثل نوعى وفا در پيشگاه خدا محسوب مىشود.
🕊🌺قرآن مجيد نيز دراين باره دستور قاطعى داده است. «و هرگاه (با ظهور نشانههايى،) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته، حمله غافلگيرانه كنند)، بهطور عادلانه به آنها اعلام كن كه پيمانشان لغو شده است، زيرا خداوند، خائنان را دوست نمىدارد!».
🕊🌼در شأن نزول آيه آمده است كه اشاره به قوم يهود مدينه است كه آنها بارها با پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله پيمان بستند و پيمان خويش را ناجوانمردانه شكستند، ازاينرو مىفرمايد: اگر از خيانت و پيمانشكنى آنها بترسى، پيمانت را با آنها قطع كن.
🕊🌺البته اين سخن به آن معنا نيست كه يكجانبه و بدون هيچ نشانهاى پيمان با آنها را بشكنند بلكه هميشه به دنبال نشانههايى از اراده پيمانشكنى خوف حاصل مىشود. هرگاه اين نشانهها ظاهر شد دستور داده شده پيمان با آنها شكسته شود مبادا از آن براى غافلگير ساختن مسلمانان سوء استفاده كنند.
🕊🌼اين در حالى است كه قرآن تأكيد مىكند نسبت به آنهايى كه به عهد خود وفادارند وفادار بمانيد. در چهارمين آيه از سوره «توبه» بعد از اعلان جنگ با مشركان پيمانشكن مىفرمايد:
🕊🌺«مگر كسانى از مشركان كه با آنها عهد بستيد و چيزى از آن را در حقّ شما فروگذار نكردند، و احدى را بر ضدّ شما تقويت ننمودند؛ پيمان آنها را تا پايان مدّتشان محترم بشمريد، زيرا خداوند پرهيزكاران را دوست دارد!».
🕊🌼ولى درباره پيمانشكنان در آيه 12 تأكيد به مقابله به مثل كرده مىفرمايد : « و اگر پيمانهاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، وآيين شما را مورد طعن قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد، چراكه آنها پيمانى ندارند؛ شايد (با شدّت عمل) دست بردارند!».
🕊🌺اينها همه با توجه به اين است كه در اسلام به كمتر چيزى بهاندازه وفاى به عهد و اداى امانت اهميت داده شده است تا آنجا كه پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله مىفرمايد : كسى كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد بايد هرگاه وعدهاى مىدهد (و عهدى مىبندد) به آن وفا كند».
🕊🌼در حديث ديگرى از امام زين العابدين علیه السلام مىخوانيم كه در برابر اين سؤال كه جميع تعليمات اسلام در چه چيزى خلاصه مىشود؟ فرمود: «سخن حق گفتن و عادلانه قضاوت كردن و وفاى به عهد نمودن است».
🕊🌺اين حديث را نيز سابقاً در ذيل حكمت 155 آورديم كه امام صادق علیه السلام مىفرمايد: سه چيز است كه هيچكس عذرى در مخالفت با آن ندارد. و دومين آن را وفاى به عهد مىشمارد خواه در برابر نيكوكار باشد يا بدكار.
🔰اشتباه نشود، منظور از وفاى به عهد در برابر بدكاران اين نيست كه در مقابل پيمانشكنان وفاى به عهد كنيد،
🕊🌺بلكه منظور اين است كه اگر با كسى كه گناهان مختلفى انجام مىدهد و پايبند به احكام دين نيست عهد و پيمانى بستيد و او به عهد و پيمانش وفادار بود شما هم وفادار باشيد.
🕊🌼به بيان ديگر، فسق و فجور او خارج از حوزه پيمانى است كه با ما بسته است
💥أَلْوَفَا لاَِهْلِ الْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اللّه💥
ومن الله التوفیق ✨
اجرکم عندالله 🌟
التماس دعای فرج وتفکر وشهادت💔
💚روحــے _فــداڪ _یــازیــنــب
@montazeranzohooremamasr
🌅 متن و ترجمه حکمت 259
📚 وَ قَالَ ( عليه السلام ) : الْوَفَاءُ لِأَهْلِ الْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْغَدْرُ بِأَهْلِ الْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَ اللَّهِ
💫و درود خدا بر او فرمود: وفاداري با خيانتكاران نزد خدا نوعي خيانت، و خيانت به خيانتكاران نزد خدا وفاداري است.
@montazeranzohooremamasr
#آیتالله_بهجت_(ره):
هماهنگی و موافقت اخلاقی بین مرد و زن در محیط خانواده از هر لحاظ و به صورت صد در صد برای غیر انبیا و اولیا علیهم السلام غیر ممکن است.اگر بخواهیم محیط خانه،گرم و با صفا و صمیمی باشد،فقط باید صبر،استقامت، گذشت،چشم پوشی و رأفت را پیشه خود کنیم تا محیط خانه گرم و نورانی باشد.اگر اینها نباشد اصطکاک و برخورد پیش خواهد آمد و همه اختلافات خانوادگی از همین جا ناشی میشود.
📗 در محضر بهجت، ج۱، ص۳۰۰
@montazeranzohooremamasr
⭕️تجمع طلاب و روحانیت حوزههای علمیه در اعتراض به کشتار شیعیان مظلوم افغانستان
#افغانستان
#واکنش_علما
@montazeranzohooremamasr
🌸حضرت خديجه(س)
بمحضر
رسول خدا(ص)
فرمودند؛
"اگر همه نعمت های دنیا
از آن من باشد؛
اگر سلطنت همه پادشاهان
مال من باشد؛
همهٔ اینها به اندازه بال مگسی
برایم نمی ارزد
وقتی که نتوانم تو را ببینم! "
این ها را خطاب به حجّت زمانش
می فرمود، مادر مؤمنان
خدیجه کبری سلام الله علیها...🌸
📚بحارالأنوار،ج۱۶،ص۵۳
#حضرت_خدیجه💞
#ام_المؤمنين
@montazeranzohooremamasr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اگر امام زمان زنده است و بین ماست چرا ما درک و لمسش نمیکنیم؟؟
🎙 استاد #عالی
#امام_زمان
#غیبت
@montazeranzohooremamasr
🌹پیامبر اکرم (ص) : هر کس در ازدواج زن و مردى تلاش کند، خداوند به تعداد هر مویى از بدنش شهرى در بهشت به او کرامت میفرماید. و پاداشش مانند کسى است که پیغمبرى را خریده و در راه خدا آزاد کرده و اگر موقع رفتن به خانه خود از دنیا برود، در قیامت جزو شهیدان خواهد بود...
📚ارشاد القلوب
🌺سالروز ازدواج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت خدیجه (سلام الله علیها) مبارک باد.
@montazeranzohooremamasr
❖═▩ஜ••🍃🌸🍃🌼••ஜ▩═❖
↩️ ادامه مباحث بخش الف : عناوین مباحث تفسیری امام مهدی در قرآن ؛
🔸این عناوین به شرح ذیل می باشند؛
▪️۱- تعبیراتی که در قرآن اشاره به حضرت مهدی (عج) دارد.
▪️۲ - قرآن و ظهور حضرت مهدی
▪️۳- قیام هایی که قبل از ظهور و قیام حضرت مهدی صورت می گیرد (طغیانگران قبل از قیام مهدی (عج))
(16)💠@montazeranzohooremamasr
❖═▩ஜ••🍃🌸🍃🌼••ஜ▩═❖
❖═▩ஜ••🍃🌸🍃🌼••ஜ▩═❖
▪️۴ - قرآن و قیام حضرت مهدی
▪️۵ - حوادثی که در زمان ظهور حضرت مهدی در زمین بوجود می آید.
▪️۶ - مقام منتظران ظهور حضرت مهدی
▪️۷ - ویژگی های یاران حضرت مهدی
▪️۸ - عملکردهای حکومت حضرت مهدی
که پیرامون هر یک توضیحاتی را ارائه خواهیم نمود.
(17)💠@montazeranzohooremamasr
❖═▩ஜ••🍃🌸🍃🌼••ஜ▩═❖
❖═▩ஜ••🍃🌸🍃🌼••ஜ▩═❖
💎 1⃣ - مبحث اول : تعبیراتی که در قرآن اشاره به حضرت مهدی (روحی فداه) دارد :
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔸 تعبیراتی در قرآن است که اشاره به شخص حضرت مهدی دارد و از جمله آنها :
▫️- «بقیة ا...»
▫️- «یا بن طه»
▫️- «ماءٍ معین» [آب جاری]
▫️- «مضطر»
▫️- «دابة الارض» .......
اینها تعبیرات ارزشمند قرآنی راجع به امام عصر روحی فداست که به مرور پیرامون هر یک توضیحاتی را ارائه خواهیم نمود؛
(18)💠@montazeranzohooremamasr
❖═▩ஜ••🍃🌸🍃🌼••ஜ▩═❖
❖═▩ஜ••🍃🌸🍃🌼••ஜ▩═❖
💠 ۱- منظور از «بقیة الله» حضرت مهدی (عج) است :
خداوند منان در چند جای قرآن کریم در این زمینه می فرماید :
🔹الف) بَقِيَّةُ اللهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفيظٍ (هود - ۸۶)
▫️ترجمه : سرمایه حلالی که خداوند برای شما باقی گذارده برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید.
▪️در روایات متعددی می خوانیم که از «بقیة الله» تفسیر به وجود «حضرت مهدی» شده است از جمله ;
(19)💠@montazeranzohooremamasr
❖═▩ஜ••🍃🌸🍃🌼••ஜ▩═❖
❖═▩ஜ••🍃🌸🍃🌼••ஜ▩═❖
▪️در کتاب اکمال الدین و تمام النعمه مرحوم شیخ صدوق از امام باقر (ع) چنین نقل شده است که :
▫️اول ما ینطق به القائم (ع) حین خرج : هذه الآیة بقیة الله خیر لکم ان کنتم مومنین.
🔸امام باقر (ع) می فرماید : نخستین سخنی که مهدی علیه السلام پیش از قیام خود می گوید : این آیه شریفه است : «بقیة الله خیر لکم ان کنتم مومنین».
🔺ثم یقول: ان بقیة الله و حجته و خلیفته علیکم. فلایسلم علیه مسلم الا قال ؛ السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه.
📝 ان شاء الله ما را در جلسات آینده همراهی فرمایید.
(20)💠@montazeranzohooremamasr
❖═▩ஜ••🍃🌸🍃🌼••ஜ▩═❖