🔅 #امام_مهدی_علیه_السلام :
✓ «ما از همه خبرهاى شما آگاهيم و چيزى از خبرهاى شما از ما پنهان نيست».
⁙ «إنّا يُحيطُ عِلمُنا بأنبائِكُم و لايعَزُبُ عَنّا شَى ءٌ مِن أخبارِكُم».
📚 بحار الأنوار: ج۵۳ ، ص۱۷۵
#امام_زمان علیهالسلام
🔹#یک_دنیا_یک_پدر ۳
📝تکالیف منتظران در عصر غیبت امام زمان علیه السلام
💠 دعوت کردن مردم به آن حضرت علیه السلام
🔸 این کار از مهمترین طاعات و واجب ترین عباداتست. در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام درباره این فرموده خدای تعالی:
🔅“و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل لا تعبدون الا الله و بالوالدین احسانا و بذی القربی و الیتامی”
سوره بقره/ 83
و یاد آرید هنگامی که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید و به پدر، مادر، خویشاوندان و یتیمان احسان و نیکی کنید.
🔸امام علیه السلام فرمودند: …یتیمان… چون از پدرانشان جدا شده اند… هرکس از روی مهر دست خود را برسرشان بکشد، خداوند برای او در بهشت به هر مویی که از زیر دستش گذشته کاخی قرار دهد که از دنیا و هرچه در آنست بزرگتر باشد … و سخت تر از این یتیمی، حال آن یتیم است که از امامش جدا گردد … و نداند حکم او در آنچه از احکام دینش دچار می گردد چیست.
هرکس از شیعیان ما علوم ما را بداند و کسی که به شریعت ما جاهل است را هدایت نماید، یتیمی بر دامان نشانده است که در رفیق اعلی [منزلگاه مخصوص بهشت] با ما خواهد بود.
📚 تفسیر امام عسکری علیه السلام ص 114
🔰ادامه دارد
#امام_زمان
کانال منتظران واقعی ظهور امام عصر روحی فدا
❤️ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه(س) ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه اولین ازدواج پیامبر(ص) بود که ۱۵ سال پیش از
❤️حضرت خدیجه(س) نخستین همسر پیامبر(ص)
خدیجه؛ نخستین زنی بود که به ازدواج پیامبر درآمد[۱] و بیستوپنج سال با او زندگی کرد.[۲] تاریخ ازدواج حضرت محمد(ص) و خدیجه را ۱۵ سال قبل از بعثت یا کمی پیشتر گفتهاند[۳] که دو ماه و بیست و پنج روز پس از بازگشت رسول خدا از سفر شام ذکر کردهاند.[۴] خطبه این عقد را ابوطالب خواند.[۵] زریاب خویی (درگذشت: ۱۳۷۳ش) پژوهشگر تاریخ اسلام، معتقد است رغبت زنی چون خدیجه به ازدواج با پیامبر، دلیل شاخص بودن مقام اجتماعی و شهرت پیامبر به امانت و درستکاری است.[۶]
❤️خواستگاری خدیجه از پیامبر(ص)
بنا به روایتی، ابوطالب به پیامبر(ص) پیشنهاد داد تا برای تجارت نزد خدیجه برود که زنی تاجر بود.[۷] طبق همین روایت، خدیجه از این پیشنهاد مطلع شده و خود به پیامبر(ص) پیشنهاد تجارت داد و گفت دو برابر دیگران حقالزحمه میدهم.[۸] برخی نیز گفتهاند خدیجه چون از درستکاری و امانتداری[۹] محمد(ص) با خبر بود، به او پیشنهاد همکاری در سفر شام نمود.[۱۰]
در این سفر، مَیسَره غلام خدیجه نیز همراه محمد(ص) بود و خدیجه به میسره توصیه کرد که هیچگونه مخالفتی با دستور و نظرات محمد نداشته باشد.[۱۱] این سفر موفقیتآمیز بود و میسره در بازگشت از سفر از حُسن رفتار و امانتداری پیامبر برای خدیجه تعریف کرد و خدیجه به او علاقهمند شد.
خدیجه به وسیله کسانی نظر پیامبر را درباره این ازدواج پرسید و چون پیامبر پذیرفت، عموهای پیامبر، حمزه و ابوطالب، خدیجه را از عمویش عمرو بن اَسَد خواستگاری کردند و این ازدواج صورت گرفت.[۱۲]
❌ ادامه در پست های بعدی...
کانال منتظران واقعی ظهور امام عصر روحی فدا
❤️حضرت خدیجه(س) نخستین همسر پیامبر(ص) خدیجه؛ نخستین زنی بود که به ازدواج پیامبر درآمد[۱] و بیستوپ
به روایتی؛ خدیجه پس از سفر شام خود به پیامبر(ص) پیشنهاد ازدواج داد و گفت که بهسبب خویشاوندی، امانتداری، خوشاخلاقی و راستگویی محمد(ص) خواهان او شده است.[۱۳] بر اساس روایتی دیگر، او به وساطت زنی به نام نفیسه دختر مُنیه [۱۴] یا منیه خواهر یعلی بن منبه از پیامبر(ص) خواستگاری کرد.[۱۵] [یادداشت ۱] برخی گفتهاند خدیجه به پدر خود خُویلد شراب داد و او را مست کرد و او در عالم مستی به ازدواج دخترش با محمد رضایت داد.[۱۶]
محققان این روایت را جعلی میدانند و گفتهاند اگر این روایت درست باشد، میبایست در همان زمان حکم به بطلان این ازدواج شود.[۱۷] همچنین احتمال دادهاند این روایات را دشمنان بنیفاطمه جعل کرده باشند، زیرا فاطمه(س) و امامان شیعه، حاصل این ازدواج هستند.[۱۸]
❤️ مهریه
در انساب الاشراف بَلاذُری (درگذشت: ۲۷۹ق) آمده که پیامبر اسلام(ص) ۱۲ اوقیه (هر اوقیه معادل ۴۰ درهم) بهعنوان مهر خدیجه تعیین کرد.[۱۹] اقوال دیگری نیز گفته شده است.[۲۰] همچنین گفته شده پیامبر بیست شتر جوان[۲۱] یا پانصد درهم مهر خدیجه کرده است.[۲۲] طبرسی (درگذشت: ۵۴۸ق) عالم شیعه، مهر خدیجه را دوازده اوقیه گفته و مهر همه زنان پیامبر را همین مقدار میداند[۲۳]
❤️ سن پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج
به روایتی، پیامبر(ص) ۲۵ ساله بود که با خدیجه ازدواج کرد[۲۴] و خدیجه نیز هنگام ازدواج با پیامبر(ص) ۴۰ سال داشت.[۲۵] روایت چهلسالگی برای خدیجه مشهور است، اما مورخان سن ۲۱، ۲۷، ۲۸، ۳۰، ۳۷ و ۴۵ سال را نیز برای خدیجه هنگام ازدواج نقل کردهاند.[۲۶]
جعفر مرتضی عاملی (درگذشت: ۱۴۴۱ق) محقق تاریخ اسلام، دربارهٔ سن خدیجه هنگام ازدواج، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۴، ۴۵ و ۴۶ سال را از کتب تاریخی نقل کرده و ادعا میکند اکثر مورخان، سن ۲۸ را برای خدیجه هنگام ازدواج تأیید کردهاند.[۲۷]
سید جعفر شهیدی (درگذشت: ۱۳۸۶ش) تاریخپژوه، گفته با توجه به فرزندانی که خدیجه به دنیا آورد میتوان احتمال داد که سن او کمتر از چهل سال بوده است.[۲۸]
مشهور مورخان ازدواج پیامبر را در ۲۵ سالگی ثبت کردهاند[۲۹] اما برخی ۲۱، ۲۹، ۳۰ و ۳۷ سالگی را نیز ذکر کردهاند.[۳۰]
❌ ادامه در پست های بعدی...
💢 چرا امام زمان(عج) دارای دو غیبت است؟
🔷 غیبت صغرا، زمینه ساز غیبت کبراست. در واقع غیبت اول به منظور آمادگی مردم برای پذیرش غیبت کبرا رخ داد؛ زیرا غایب شدن در زمانی طولانی، امری بس غریب و نامأموس و باور آن برای مردم دشوار است. به همین جهت امام هادی(ع) با مردم کمتر معاشرت می کرد و جز با اصحاب خاص خود با کسی ارتباط نداشت. وقتی امام حسن عسکری(ع) به امامت رسید، در اکثر اوقات از پشت پرده با مردم سخن می گفت تا مردم برای پذیرش غیبت امام دوازدهم مهیا شوند.
🔷 علاوه بر این، اگر غیبت کبرا از همان اول صورت می گرفت، وجود مقدس امام زمان (ع) مورد غفلت واقع می شد و کم کم به فراموشی می پیوست. بنابراین غیبت صغرا آغاز شد تا شیعیان در آن ایام به وسیله نواب با امام خود تماس داشته و در وجود حضرت تردید نداشته باشند.
🔻 دادگستر جهان، ص81
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
2024_09_15_15_21_30_1.mp3
48.92M
🎙سخنرانی سلسله مباحث رشد معنوی - به مناسبت فرا رسیدن ماه ذی الحجه و دهه ولایت و امامت و امامت و نهم ربیع الاول سالروز امامت امام زمان (عج)، ۱۴۰۳
🗞 با عنوان : امامت از منظر عقل، آیات و روایات
📕بخش چهارم : گفتاری در مورد حضرت مهدی (عج)، و ادامه امامت در عصر غیبت - فصل پنجم - ولایت فقیه : سابقه ولایت فقها، وجود فقها و ارتباطش با سنت هدایت خداوند، دلائل لزوم ولایت فقیه در جوامع اسلامی.
📖 جلسه : چهل و پنجم
۱۴۰۳/۳/۲۵ 🗓
👤استاد شب نگار
🌸⃟🌼჻ᭂ࿐✰🌸🌼
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
@montazeranzohooremamasr
کانال منتظران واقعی ظهور امام عصر روحی فدا
#سرگذشت ارواح در عالم برزخ (قسمت ۷) از ترس خودم را به نیک رساندم و محکم او را در برگرفتم ناگهان
#سرگذشت ارواح در عالم برزخ
(قسمت ۸)
از قبر بیرون رفتیم
نیک جلو رفت و من با کمی فاصله از پشت سر او حرکت می کردم
ترس واضطراب مرا لحظه ای آرام نمی گذاشت
هر چه جلوتر می رفتیم،
محیط بازتر و مناظر اطراف آن عجیب تر می شد.
از نیک خواستم که از من فاصله نگیرد، همدوش و همقدمم باشد و اندکی نیز آهسته تر گام بردارد.
نیک ایستاد و گفت: 👇 👇
تو را به من سپرده اند که یار و مونس ات باشم
تا آنگاه که به سلامت قدم به وادی السلام گذاری به همین خاطر اندکی جلوتر از تو در حرکتم تا راه را بشناسی.
پس از لحظه ای سکوت،
بدین
گونه سخنش را ادامه داد:👇 👇
البته اگر گناه بتواند فریبت دهد و یا به اجبار تو را همراه خود سازد،
بدون شک دیرتر به مقصد خواهی رسید...
اضطرابم بیشتر شد و از آن به بعد هر آ ن احتمال آشکار شدن گناه را می دادم. مسیر راه را با همه مشکلاتش پیمودیم تا به کوهی رسیدیم که البته با سختی فراوان توانستیم خود را به اوج آن برسانیم.
در چشم انداز ما، بیابانی قرار داشت که از هر طرف،
بی انتها و آسمان آن مملو از دود و آتش بود.
نیک خیره به چشمانم گفت: این همان وادی برهوت است که اکنون فقط دورنمایی از آن را می بینی.
خودم را به نیک رساندم و گفتم: من از این وادی هراسانم
بیا از راه ایمن تری برویم
نیک ایستاد و گفت: راه عبور تو،
همین است اما تا آنجا که در توان من باشد تو را رها نخواهم کرد و در مواقع خطر نیز به یاریت خواهم شتافت.
حرفهای نیک اندکی از اضطراب و وحشتم کاست اما با این همه، هنوز نگرانی در وجودم قابل احساس بود. لحظاتی به سکوت گذشت
سپس رو به نیک کردم و دوباره گفتم: راه امن تری وجود ندارد؟
صورتش را به سمت من چرخاند و گفت: 👇 👇
بهتر است بدانی که:
در عالم برزخ نیز، که تنها سایه ای از بهشت و جهنم است بیابان برهوتی قرار دارد، که همانند پل صراط در قیامت است و به ناچار باید از آن گذشت. تا در صورت لیاقت به وادی السلام رسید.
اما وای بر آنان که می مانند و به عذاب مبتلا می گردند و یا دست کم گرفتار و سرگردان می شوند...
به سمت آن دشت بی پایان به راه افتادیم. هرچه پایین تر می رفتیم،
هوا گرم و گرمتر🔥 می شد
وقتی به سطح زمین رسیدیم،
نفسم به شماره افتاد
از نیک خواستم که لحظه ای برای استراحت توقف کند،
اما او نپذیرفت و گفت: راه طولانی و خطرناکی در پیش داریم
بنابراین وقت را تلف نکن.
گفتم: من دیگر نمی توانم چون شدت گرما مرا از پا درآورده است
در همین حال و در حالی که عرق از سرو روی من فرو می ریخت،
نقش بر زمین شدم.
نیک از آبی که همراه داشت به من نوشانید
سپس در حالی که هنوز از زخمش رنج می برد،
مرا بلند کرده و بر کول خود نهاد و به مسیر همچنان ادامه داد.
از این که رهایم نکرد و با وجود زخمهای بیشمارش،
چون دوستی مهربان برایم دل سوزاند، خوشحال بودم و شرمگین...
✍ادامه دارد.....
Faseleh Gerftan Az Din.mp3
3.21M
#فاصله_گرفتن_از_مسائل_دینی
با صدای شهید حاج شيخ احمد ضيافتے كافے
💢 جشن میلاد پیامبراکرم (ص) وجه مشترک همه مذاهب
🔷 یکی از گرایشهای فکری سلفیه، مکتب دیوبندیه در شبه قاره هند است که پیرو افکار شاه ولی الله دهلوی است.
🔷 با اینکه مکتب دیوبندیه در بیشتر اعتقادات شبیه به سلفیه وهابی است، اما بر خلاف وهابیت جشن میلاد برای پیامبر صلیاللهعلیهوآله را جایز میداند.
🔷 سهارنپوری یکی از بزرگان دیوبندیه در اینباره مینویسد: اینکه بزرگان ما از بزرگداشت بعضی موالید جلوگیری میکردند، به جهت منکراتی بود که در اینگونه جشنها انجام میشد.
🔷 منکراتی چون ذکر روایات موضوعه، اختلاط زن و مرد، اسراف در تزئینات و تکفیر و سب و لعن هر کسیکه در این مراسم شرکت نکند.
🔷 بنابراین اگر مجلس ذکر مولد پیامبر صلیاللهعلیهوآله خالی از اینگونه منکرات باشد، هیچکس مخالف ذکر و جشن تولد پیامبر و امثال آن نیست .[1]
پینوشت:
[1]. سهارنپوری، خلیل احمد، المهند علی المفند، انتشارات اداره اسلامیه لاهور، 1983م، ص64.
📎 #میلاد_پیامبر_اکرم
📎 #هفته_وحدت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استوری ولادت حضرت محمد (صلی الله وعلیه وآله)
📎 #میلاد_پیامبر_اکرم
📎 #هفته_وحدت
─┅═❅࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐❅═┅─
╭┅ 🍃🌸𑁍🍃◃╼┅╮
جلسه : پنجاهم
╰┅╾ 🍃🌸𑁍🍃◃┅╯
↩️ ادامه مباحث؛ جمع بندی تحقیق
▪️در فصل سوم که اهمیت امامت در اسلام بود : به مطالب مهمی نظیر اینکه امام به مثال پیامبر بر اساس آیه قرآن الگو خواهد بود،
▫️پیرامون امام نار و نور مطالبی بیان شد، تاثیر امام را در پیروزی و شکست افراد را مورد بررسی قرار دادیم.
🔺و در این راستا از شیوه برخورد متفاوت امام علی (ع) در جنگ جمل و صفین به عنوان شاهد استفاده نمودیم.
▫️در فصل چهارم که آخرین فصل بخش اول نیز هست، به هدف از امامت و حقوق متقابل بین امام و مردم پرداختیم که شامل:
(246)💗@montazeranzohooremamasr
─┅═❅࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐❅═┅─
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
🔹هدف حضرت امیر (ع) از حکومت بر مردم، حقوق متقابل امام و مردم، دلائل محوریت رهبری الهی، و جمع بندی بخش اول مطالبی مهم بیان کردیم.
✅ در بخش دوم که با عنوان : مباحث امامت از نظر قرآن و روایات بود که شامل :
▫️فصل اول؛ امامت از نظر آیات بود که برای اثبات آن از آیاتی نظیر ؛ اولی الامر (نساء۵۹)، آیه ولایت (مائده۵۵)، آیه صادقین (توبه۱۱۹)،
🔸و همچنین به حوادثی مثل لیله المبیت و جنگ احد و احزاب و همچنین صادقین در روایات مطالب بیان شد.
▫️و در ادامه نیز به آیه تبلیغ (مائده۶۷)، آیه اکمال دین و اتمام نعمت (مائده۳) و داستان حارث بن نعمان فهری، و همچنین خلاصه ای از داستان روز غدیر خم مطالب مهمی بیان شد.
(247)💗@montazeranzohooremamasr
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
🔹و در فصل دوم که امامت از منظر روایات بود : به مطالبی نظیر؛ حدیث ثقلین و بحث تکمیلی در این زمینه، حدیث منزلت، مطالب مهمی بیان شد.
✅ و در بخش سوم که با عنوان : فضائل، معرفی و مظلومیت بود به سه فصل تقسیم نمودیم :
🔸در فصل اول که معرفی اهل بیت از زبان نهج البلاغه بود؛ با توجه به خطبه ۱۷۲ و ۱۷۳ نهج البلاغه، ۷۳ و ۷۴ مطالب مهمی پیرامون معرفی بود بیان شد.
▫️در فصل دوم که فضائل اهل بیت در قرآن بود به آیاتی نظیر ؛ آیات ۷ و ۸ و ۹ سوره انسان، آیه ۱۹ سوره توبه، ۲۳ شوری یا ذی القربی،
▪️آیه ۶۱ آل عمران یا مباهله، بینه ۷ یا خیر البریه، آیات سوره قدر، همچنین ولادت و شهادت در خانه خدا مطالب مهمی بیان شد.
(248)💗@montazeranzohooremamasr
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
🔹و در فصل معرفی مظلومیت اهل بیت نیز ؛ به مطالبی همچون ظلم های که به اهل بیت شد نظیر :
▫️ظلم های اقتصادی مثل، غصب فدک، ندادن سهمین (خمس و سهم امام)، دوم؛ ظلم های اجتماعی و سیاسی مثل، غصب خلافت و رهبری،
🔺و سوم؛ ظلم های فکری و فرهنگی مثل، ایجاد کارخانه حدیث بافی، مراجعه به غیر امام با وجود امام، کفاه کتاب الله،
▫️نقل حدیث از خوارج و بی توجهی به احادیث اهل بیت در صحیح بخاری کتاب معتبر روائی اهل سنت،
▪️اقدام غالین و غلو کنندگان نسبت به اهل بیت، به فراموشی سپردن غدیر، مطالب مهمی بیان شد.
(249)💗@montazeranzohooremamasr
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
✅ و در بخش چهارم که با عنوان؛ پیرامون ظهور و امامت حضرت مهدی و عصر غیبت بود مطالبی در قالب فصول :
▪️در فصل لزوم وجود امام عصر (عج) : به دلائل روائی : زمین بدون حجت نمی شود، آیه ۵۶ ذاریات، روایت رزق الوری، معرفی پیامبر در مورد جانشینان خود که ۱۲ نفرند،
▫️آیه ۳۶ توبه که راجع به ۱۲ ماه و مطابقت با ۱۲ امام، آیه ۱۰۵ توبه؛ و روایت القائم من ولدی... پیامبر اکرم، (۸۳ منتخب الاثر)،
🔺المهدی رجل من عندی....(کنزالعمال) و مهدی امتی .... (کمال الدین ۲۸۵) هر دو از پیامبر، وعده قرآن .... مطالب مهمی در این زمینه بیان کردیم.
🖊ان شاء الله ما را در جلسات بعدی همراهی فرمائید.
(250)💗@montazeranzohooremamasr
─┅═ೋ❅🌸❅ೋ═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اباصالح التماس دعا🤲
#امام_زمان