─┅═ ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ ═┅─
╭┅- 🍃🌸🍃◃╼┅╮
جلسه : نوزدهم
╰┅╾ 🍃🌸🍃◃┅-╯
↩️ ادامه مباحث : سیره عملی اجتماعی پیامبر - مزاح پیامبر با پیر زنی مومنه صحابی، بلال حبشی و عباس عموی پیامبر
🔸اندكی گذشت و عباس، عموی پيامبر صلی الله عليه وآله كه پيرمردی سالخورده بود بلال را گريان ديد.
▫️نزد بلال رفت و پرسيد : «چرا گريه می كنی؟» بلال اشك از چشمانش پاك كرد و گفت : «پيامبر صلی الله عليه وآله فرمود : سياهان به بهشت نميروند».
🔹عباس پيش پيامبر صلی الله عليه وآله آمد و جريان را باز گفت. پيامبر صلی الله عليه وآله به عباس رو كرد و فرمود : «بدان كه پير مردان نيز به بهشت نخواهند رفت.»
▫️او نيز بسيار غمگين شد. اندكی گذشت. برای اينكه خبر شادمانی، بيشتر در دل آنان تأثير گذارد، هر سه آنان را نزد خود فرا خواند و با تبسّمی فرمود :
(91)💗@montazeranzohooremamasr
─┅═ ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ ═┅─
🍃🌺♡✨✧❥🕊❥✧✨♡🌺🍃
🔹«پروردگار، اهل بهشت را ابتدا به صورت جوانی آراسته در حالی كه تاجی به سر دارد در می آورد و سپس وارد بهشت می سازد؛ نه به صورت انسان پير يا سياه چرده.» هر سه از اين مزاح شاد شدند. (بحارالانوار، ج۱۰۳، ص ۸۴)
✅ ۳ - مزاح پیامبر با زنی از نزدیکان ایشان
▫️روزی زنی از نزديكان پيامبر صلی الله عليه وآله نزد ايشان آمد. پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله با صدای بلند به گونه ای كه او می شنيد فرمود : «آيا اين همان زنی نيست كه در چشم شوهرش سفيدی است؟
▪️زن سراسيمه شد و گفت: «نه در چشم شوهر من سفيدی نيست!» سپس پريشان به سوی خانه دويد و آنچه از پيامبر صلي الله عليه وآله شنيده بود به شوهرش گفت.
▫️مرد منظور پيامبر صلي الله عليه وآله را فهميد و به سخن زن خنديد و چشمش را به همسر خود نشان داد و گفت : «مگر نمی بينی كه سفيدی چشمانم بيشتر از سياهی آن است. (همان، ج۱۶، ص ۱۹۴)
(92)💗@montazeranzohooremamasr
🍃🌺♡✨✧❥🕊❥✧✨♡🌺🍃
🍃🌺♡✨✧❥🕊❥✧✨♡🌺🍃
✅ ۴ - مزاح پیامبر با پیر زن بی دندان
🔺پير زنی كه دندان هايش در اثر پيری ريخته بود نزد پيامبر صلی الله عليه وآله آمد. وقتی پيامبر صلی الله عليه وآله او را ديد فرمود :
▫️«پير زنِ بی دندان وارد بهشت نمی شود». پير زن بسيار ناراحت شد. رسول اکرم صلی الله عليه وآله كه ديد او بسيار ناراحت است.
🔹پرسيد : «چرا گريه ميكنی؟» با بغض پاسخ داد : «ای رسول خدا! من دندان ندارم.» پيامبر صلی الله عليه وآله نيز با خنده فرمود :
▫️«غمگين مباش! منظور من اين بود كه تو با اين وضع وارد بهشت نمی شوی (همان، ص ۲۹۸)
(93)💗@montazeranzohooremamasr
🍃🌺♡✨✧❥🕊❥✧✨♡🌺🍃
🍃🌺♡✨✧❥🕊❥✧✨♡🌺🍃
🔵 ۹ - از سیره عملی و اجتماعی پیامبر : "رعایت حق همسایگی"در سیره رسول الله (ص)
🔸یکی از سیره های اجتماعی رسول خدا (ص) که امروز جامعه بیش از هر زمان سخت در بکار گرفتن آن در زندگی خود محتاج و نیازمند به آن می باشد؛ "رعایت حق همسایگی"است.
💠 تحلیل همه جانبه این سیره در صورتی امکان پذیر است که چند نکته به درستی توضیح داد شود :
💙 یکم - مفهوم همسایگی :
🔺در ادبیات فارسی همسایه کسی است که سایه او همواره بر سر دیگری است. واژه همسایه همانند همسر دلالت بر نوعی استمرار دائمی دارد.
(94)💗@montazeranzohooremamasr
🍃🌺♡✨✧❥🕊❥✧✨♡🌺🍃
🍃🌺♡✨✧❥🕊❥✧✨♡🌺🍃
▪️همسران کسانی هستند که هم از نظر کفو بودن در یک تراز قرار دارند و هم از نظر همخوابی سرهایشان همواره در کنار هم است؛
▫️شوهر از ریشه «هر شو» تلفظ دیگری از «شب» نیز کسی است که هر شب با زنش است و این گونه نیست که مرد موقت برای زنی باشد.
🔺همسایه نیز کسی است که سایه دو طرف همواره بر سر یکدیگر افتاده است و در کنار هم زندگی میکنند.
▫️در عربی واژه جوار و مجاورت به معنای پناه دادن است؛ زیرا در فرهنگ عربی، افرادی که در یک منطقه جغرافیایی زندگی میکردند از قوم و قبیله و عشیره یکدیگر بودند؛
🖊ان شاء الله ما را در جلسات آینده همراهی فرمائید.
(95)💗@montazeranzohooremamasr
🍃🌺♡✨✧❥🕊❥✧✨♡🌺🍃
♨️امامزاده دانشمند
🔸حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام دارای جایگاهی ویژه در بین سادات، دانشمندان و اصحاب امامان معصوم علیهمالسلام بودهاند و با توجه به مبارزه اثرگذار ایشان با ظالمان بنیعباس، احتمال شهادت ایشان نیز وجود دارد. این ویژگیها، زیارت قبر مطهرشان را نیز با زیارتهای متعارف قبورعلما و شهدا متمایز کرده است.
🔸جایگاه ایشان در نزد امام هادی علیهالسلام رفیع بوده است که بنا بر روایتی، حضرت امام هادی علیهالسلام خطاب به یکی از اهالی شهر ری میفرمایند: اما اِنّک لو زُرتَ قبرَ عبدالعظیم عِندَکُم، لکُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ ؛ اگر قبر عبدالعظیم را ـ که در جوار شماست ـ زیارت کنید، مانند آن است که قبر حسین (علیهالسلام) را زیارت کرده باشید .
🔹در بین شخصیتهای مدفون در کشور ما اشخاصی هستند که بین فضائل متعدد جمع کردهاند. حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام از جمله این اشخاص است که در علم، سیادت، شهادت و مصاحبت با معصومین علیهمالسلام جایگاهی ممتاز و چشمگیر دارند.
🌐 جهت مطالعه بیشتر و مشاهده منابع، کلیک کنید.
https://b2n.ir/d26695
📎 #کلام_عقاید
📎 #حضرت_عبدالعظیم_حسنی
📎 #ولادت_عبدالعظیم_حسنی
AUD-20210728-WA0021.
9.08M
🕊🕊🕊
دعـــــــــای فـــــــــــرج
اِلهی عَظُمَ الْبَلآءُ وَبَرِحَ الْخَفآءُ وَانْکَشَفَ الْغِطآءُ وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّمآءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِی الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کلمح الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی السّاعَهَ السّاعَهَ السّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمین بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.
💚💚💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مولا_جانم
🌱لطفی کن و نپرس چرا عاشقت شدیم؟
حتماً دلیل داشت که ما عاشقت شدیم...
🌱در حیرتم که عشق از آثار دیدن است
ما کورها ندیده چرا عاشقت شدیم؟...
#العجلمولایغریبم
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
🖼 هر روز خود را با بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ آغاز کنیم:
📖حدیث امروز:
✳️ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) :
از نفرين مظلوم بترسيد كه چون شعله آتش بر آسمان مي رود.
📚 كنز العمال ، ج۳ ، ص۵۰۰
🪧تقویم امروز:
📌 سهشنبه
☀️ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۴ ربیعالثانی ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 8 اکتبر 2024 میلادی
🔖مناسبت امروز:
🌸ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
👶 روز جهانی کودک
animation.gif
615.6K
🌹درسماوات و زمین جشن عظیم است امشب
🌹عید میلاد کریم ابن کریم است امشب
🌺میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی (علیهالسلام )مبارک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹اهمیت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی و فضایل ایشان
آیت الله مجتهدی تهرانی(ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 ارزش زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام در گفتار آیتالله جاودان
🌸به مناسبت میلاد حضرت عبدالعظیم
zyarat_hazrat_abdolazim_dar_rey_5879495948287083913.mp3
2.68M
🌹زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام)
4_5789446847915363110.mp3
24.24M
ولادت سیدالکریم، حضرت عبدالعظیم حسنی، بر همه دوستان اهل بیت علیهم السلام مبارکباد. 💚💚💐💐
Jaygah Zan Dar Eslam.mp3
3.56M
#جایگاه_زن_در_اسلام
با صدای شهید حاج شيخ احمد ضيافتے كافے
1_917056964.mp3
1.39M
اذان شهید باکری..
به افق دلهای بیقرار
دلتون شکست التماس دعا🤲🤲🌾🌾
حی علی الصلاه
التماس دعا🌹
#اللهمعجللولیکالفرج
🤲🤲
message-1728380430-20.mp3
1.31M
ای آفتاب فاطمه در شهر ری مقیم
ری طور اهل دل تو در آن موسی کلیم
صحنت مطاف جان حرمت جنت النعیم
عبد عظیم خالق بخشنده ی عظیم
صل علی جلالک یا سیدالکریم
🎙مدیحه سرایی آقای حاج مهدی سروری
💐ولادت حضرت سید الکریم شاه عبدالعظیم الحسنی مبارک باد💐
📎 #حضرت_عبدالعظیم_حسنی
📎 #ولادت_عبدالعظیم_حسنی
پرسش:
در روایات داریم که تفکر ، عبادت محسوب می شود ، سئوالم این است که چه تفکری عبادت محسوب میشود؟
✍️پاسخ:رسيدن به قرب الهى و شكوفايى استعداد ها، تنها در ظرف عبوديت و پرستش خدای حکیم امكان پذير است و در خارج از حوزه دين و عبوديت خداوند، چيزى جز فلاكت و شقاوت در انتظار انسان نيست.
حال در پاسخ به سوال شما باید گفت که کسب علم و تفکر جهت شناخت خدا بسیار مهم و ممکن است چرا که از نظر ما مسلمانان و شیعیان بین علم و دین هیچ گونه تعارضی وجود ندارد و این دو مکمل و متمم یک دیگرند.
شهید مطهری می فرماید:«علم به ما روشنایی و توانایی می بخشد و ایمان عشق و امید و گرمی، علم ابزار می سازد و ایمان مقصد، علم سرعت می دهد و ایمان جهت، علم توانستن است و ایمان خوب خواستن، علم می نمایاند که چه هست و ایمان الهام می بخشد که چه باید کرد.»
در جمع بندی این مطلب بدین نتیجه می رسیم که هر چه انسان به فراگیری علم خصوصا در راه خداشناسی بپردازد ریشه های شناخت خدا در وجودش عمیق تر خواهد شد و همین تفکر و اندیشه نیز در آموزه های دینی ما عبادت محسوب می گردد چنانکه حضرت علی علیه السلام می فرمایند "تفكرُ ساعةٍ افضل من عبادة سبعین سنةٍ"، ساعتی اندیشیدن برتر از هفتاد سال عبادت است.
2⃣ آیا شیعه قرانی به نام مصحف فاطمی دارد ؟!
♦️واژه «صحف» در قرآن به معناى مطلق کتاب آمده است، چنان که مى فرماید: «وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ».(آنگاه که نامه هاى اعمال منتشر گردد).
«إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى* صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى».(این، در صحیفه هاى نخستین، در کتاب ابراهیم و موسى است).
و همچنین «مصحف» نیز از همین ماده اخذ شده و به معناى دفتر یا کتاب جلد شده به کار مى رفت و در صدر اسلام حتى پس از درگذشت پیامبر، مصحف نام قرآن نبود بلکه هر کتاب مجلّدى را مصحف مى نامیدند.
ابن ابى داوود سجستانى در باب گردآورى قرآن، در مصحفى از محمد بن سیرین نقل مى کند: وقتى پیامبر درگذشت، على چنین گفت: «اقْسَمَ عَلىٌّ عَلى أَنْ لا یرْتَدى الرِّداءِ إِلّا لِجُمْعة، حَتّى یَجْمَعَ الْقُرآن فِى مُصحَف».سوگند یاد کرد على که رداء بر دوش نیندازد مگر براى نماز جمعه تا این که قرآن را در مجلدى جمع کنم.
و نیز ابى العالیه نقل مى کند: «إنَّهُمْ جَمَعُوا القُرآنَ فى مُصْحَف فى خلافَةِ أبى بَکْر». «آنان قرآن را در خلافت ابى بکر در مصحفى جمع کردند».
و نیز نقل مى کند: «إنَّ عُمَرَ بنَ الْخَطّابِ أَمَرَ بِجَمْعِ الْقُرآنِ وَکانَ أَوّلَ مَنْ جَمَعَهُ فِى الْمُصْحَفِ».عمر بن خطاب فرمان به گردآورى قرآن داد و او اول کسى است که قرآن را در مصحف جمع کرد.📚 کتاب مصاحف، نگارش حافظ ابوبکر عبداللّه بن ابى داوود سجستانى، ص ۱۰- ۹.
این جمله ها حاکى است که در آن روزگار، مصحف به معناى دفتر بزرگ و یا کتابى مجلد بوده که اوراق را از پراکنده شدن حفظ مى کرده، سپس به مرور زمان اختصاص به قرآن یافته است.
اتفاقاً روایات پیشوایان ما حاکى است که حتى در زمان آنان، لفظِ مصحف به معناى کتاب و یا دفتر مکتوب بوده است.
امام صادق فرمود: «مَنْ قَرَأَ الْقُرآنَ فِى الْمُصْحَفِ یَتَمَتَع بِبَصَرِهِ».📚 اصول کافى، ج ۲، ص ۶۱۳. هر کس قرآن را از روى برگ هاى مجلد بخواند، از چشم خود بهره مى گیرد.
و نیز در حدیثى دیگر آمده است: «قِراءَةُ الْقُرآنِ فِى الْمُصْحَفِ تُخَفِّفُ الْعَذابَ عَنْ الوالِدَینِ».خواندن قرآن از روى برگ هاى مجلد، عذاب را از پدر و مادر کم مى کند).
👍پس تا اینجا روشن شد که تا پایان قرن اول، لفظ «مصحف» به معناى کتاب مجلد و یا دفترچه جلد شده بود که افراد، دانش و آگاهىِ خود را در آن ضبط مى کردند. و اگر بعدها قرآن را مصحف گفته اند، چون از ذهن ها بیرون آمده و بر برگ ها نوشته شد و به صورت مجلّد درآمد.
♦️با توجه به این مسأله، نباید در شگفت باشیم که دخت گرامى پیامبر داراى مصحفى باشد و دانش و آگاهى هاى وی در آن نوشته شود و براى فرزندانش، به صورت بهترین میراث، به یادگار بگذارد.
خوشبختانه فرزندان فاطمه (علیها السَّلام) حقیقت و واقع این مصحف را شناسانده وگفته اند:
این مصحف، جز یک رشته آگاهى هایى که حضرت فاطمه از طریق فرشته الهی به دست آورده، چیز دیگرى نیست.
👈امام صادق در توصیف «مصحف فاطمه» مى گوید: «وَاللّهِ ما فِیهِ مِنْ قُرآنِکُمْ حَرْفٌ واحدٌ. قُلتُ هذا وَاللّهِ العِلْمُ؟ قالَ: إِنَّهُ لَعِلْمٌ وَما هُوَ بِذاک»به خدا سوگند، کلمه اى از قرآن شما در آن نیست. راوى مى گوید: پرسیدم: آیا در آن دانش است؟ امام در پاسخ مى گوید: بلى ولى نه از این دانش هاى معمولى.📚 اصول کافى، ج ۲، ص ۶۱۳.
با توجه به آنچه گفته شد، روشن مى گردد که مصحف فاطمه (علیها السَّلام) ارتباطى به قرآن ندارد و کسانى که آن را دستاویزى براى تحریف قرآن قرار داده اند، اگر مغرض نباشند، نا آگاهانه و بدون تحقیق درباره واقعیت آن سخن مى گویند......