✨﴾﷽﴿✨
⬇️ادامه تفسیر سوره مبارکه آل عمران
✅آیه۱۳۴
💡سیماى پرهیزگاران
🔹از آنجا که در آیه قبل وعده بهشت جاویدان به پرهیزگاران داده شد، در این آیه پرهیزگاران را معرفى مى کند و
پنج صفت از اوصاف عالى و انسانى آنها را ذکر مى نماید
1⃣ - در مورد نخستین صفت مى فرماید : آنها در همه حال انفاق مى کنند چه موقعى که در راحتى و وسعتند و چه زمانى که در پریشانى و محرومیتند (الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرّاءِ وَ الضَّرّاءِ).
آنها با این عمل ثابت مى کنند روح کمک به دیگران و نیکوکارى در جان آنها نفوذ کرده است و به همین دلیل، تحت هر شرائطى اقدام به این کار مى کنند.
روشن است: انفاق در حال وسعت به تنهائى نشانه نفوذ کامل صفت عالى سخاوت در اعماق روح انسان نیست، اما آنها که در همه حال اقدام به کمک و بخشش مى کنند، نشان مى دهند این صفت در آنها ریشه دار است.
❓ممکن است گفته شود: انسان در حال تنگدستى چگونه مى تواند انفاق کند؟
پاسخ این سؤال روشن است; زیرا:
✔️اولاً ـ افراد تنگدست نیز به مقدار توانائى مى توانند در راه کمک به دیگران انفاق کنند.
✔️ثانیاً ـ انفاق منحصر به مال و ثروت نیست بلکه هر گونه موهبت خدادادى را شامل مى شود، خواه مال و ثروت باشد، یا علم و دانش، یا مواهب دیگر.
🔹و به این ترتیب، خداوند مى خواهد روح گذشت، فداکارى و سخاوت را حتى در نفوس مستمندان جاى دهد تا از رذائل اخلاقىِ فراوانى که از بخل سرچشمه مى گیرد بر کنار بمانند.
❗️آنها که انفاق هاى کوچک را در راه خدا ناچیز مى انگارند براى این است که: هر یک از آنها را جداگانه مورد مطالعه قرار مى دهند.
و گر نه اگر همین کمک هاى جزئى را در کنار هم قرار دهیم و مثلاً اهل یک مملکت، اعم از فقیر و غنى هر کدام مبلغ نا چیزى براى کمک به بندگان خدا انفاق کنند و براى پیشبرد اهداف اجتماعى مصرف نمایند کارهاى بزرگى به وسیله آن مى توانند انجام دهند.
🔹علاوه بر این، اثر معنوى و اخلاقى انفاق، بستگى به حجم انفاق و زیادى آن ندارد و در هر حال عاید انفاق کننده مى شود.
🔹جالب توجه این که در اینجا نخستین صفت برجسته پرهیزکاران انفاق ذکر شده; زیرا این آیات، نقطه مقابل صفاتى را که درباره رباخواران و استثمارگران در آیات قبل ذکر شد، بیان مى کند.
افزون بر آن ،گذشت از مال و ثروت، آن هم در حال خوشى و تنگدستى روشن ترین نشانه مقام تقوا است.
🔹2⃣ - نسبت به دومین صفت مى فرماید: آنها بر خشم خود مسلطند، خشم خود را فرو مى نشانند (وَ الْکاظِمینَ الْغَیْظَ).
کَظْم در لغت به معنى بستن سر مشکى است که از آب پر شده باشد، و به طور کنایه در مورد کسانى که از خشم و غضب پر مى شوند، و از اِعمال آن خوددارى مى نمایند به کار مى رود.
غَیْظ به معنى شدت غضب، حالت برافروختگى و هیجان فوق العاده روحى است، که بعد از مشاهده ناملایمات به انسان دست مى دهد.
🔺حالت خشم و غضب از خطرناک ترین حالات است و اگر جلوى آن رها شود، در شکل یک نوع جنون و دیوانگى و از دست دادن هر نوع کنترل اعصاب خودنمائى مى کند، و بسیارى از جنایات و تصمیم هاى خطرناک که انسان یک عمر باید کفاره و جریمه آن را بپردازد در چنین حالى انجام مى شود، و لذا در آیه فوق دومین صفت برجسته پرهیزکاران را فرو بردن خشم معرفى کرده است.
💡پیغمبر اکرم مى فرماید: مَنْ کَظَمَ غَیْظاً وَ هُوَ قادِرٌ عَلى إِنْفاذِهِ مَلاَ َهُ اللّهُ أَمْناً وَ اِیْماناً: آن کس که خشم خود را فرو ببرد با این که قدرت بر اِعمال آن دارد، خداوند دل او را از آرامش و ایمان پر مى کند .(۱)
این حدیث، مى رساند فرو بردن خشم، اثر فوق العاده اى در تکامل معنوى انسان و تقویت روح ایمان دارد.
3⃣ - و در سومین توصیف مى فرماید : آنها از خطاى مردم مى گذرند (وَ الْعافینَ عَنِ النّاسِ).
🔹فرو بردن خشم، بسیار خوب است اما به تنهائى کافى نیست; زیرا ممکن است کینه و عداوت را از قلب انسان ریشه کن نکند، در این حال براى پایان دادن به حالت عداوت باید کظم غیظ توأم با عفو و بخشش گردد.
✔️لذا به دنبال صفت عالى خویشتن دارى و فرو بردن خشم، مسأله عفو و گذشت را بیان نموده، البته منظور گذشت و عفو از کسانى است که شایسته آنند نه دشمنان خون آشامى که گذشت و عفو باعث جرأت و جسارت بیشتر آنها مى شود.
🔹4⃣ - و در چهارمین توصیف مى فرماید: خداوند نیکوکاران را دوست مى دارد (وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ).
یعنى اینها نیکوکارانند.
در اینجا اشاره به مرحله عالى تر از عفو شده که همچون یک سلسله مراتب تکاملى پشت سر هم قرار گرفته اند و آن این است که : انسان نه تنها باید خشم خود را فرو برد و با عفو و گذشت کینه را از دل خود بشوید، بلکه با نیکى کردن در برابر بدى (آنجا که شایسته است) ریشه دشمنى را در دل طرف نیز بسوزاند و قلب او را نسبت به خویش مهربان گرداند، به طورى که در آینده چنان صحنه اى تکرار نشود.
خدایا🙏
آدمهای خوب سر راهمان بگذار ...🙏
حس بسیار خوبیست
هنگامی که در لحظه هجوم غم یا ناامیدی
یا پریشانی؛ بی هوا کسی سر راه آدم سبز بشود ...
کلامش ، نگاهش؛ حتی نوشتهاش ✍
آرامش و شادی و امید بپاشد به زندگی ات
فقط از دستِ خودِ خدا برمیآمده
که آن آدم را، یا کلام و نگاه و نوشتهاش را
برای آن لحظه خاص سرِ راه زندگی ما بگذارد ...
شاید
یکی از دعاهای روزانه ام این باشد🙏
خدایا 🙏
مارا واسطه ی خوب شدن حال دیگران قرار بده
آمین یا قاضِیَ الْحاجات 🙏
ای برآورنده ی حاجت ها 🙏
#دوشنبهتون_عالی🌸🍃🌸
السلام علیک یا اباصالح المهدی
مولاجان یا مهد ی
روی تو را ز چشمه نور آفریده اند
لعل تو از شراب طهور آفریده اند
مولا پنهان مکن جمال خود ازعاشقان خویش
که خورشید را برای ظهور آفریده اند
اللهم عجل لولیک الفرج
@montazeranzohooremamasr
✨👌
شڪستـم..
شڪستـے..
شڪشتنـد..
دلِمھدےرا . .
واینقصههنوز'ادامهدارد'..
.
ترڪ گناھـ..
🌱دلآقاروشادمیڪنھ"♥️ بیا؛نامردےنڪنیم! بھنیتتعجیـلدرظھورش بہرسمرفاقټگنـاهنڪنیـم. شرمندگـے ؛ بس نیس؟! #اللھمعجلاݪولیڪالفࢪج🕯 @montazeranzohooremamasr
شرایط اصلی ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف - @ostad_masoudali.mp3
5.82M
✅ شرط اصلی ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
[استاد عالی ]
@montazeranzohooremamasr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#کلیپ_تماشایی🍁🍂🍁🍂
چگونه امام زمانمان (عج)را یاری کنیم ؟
می خواهی امام زمانت (عج)را کمک کنی عفیف باش ، پاکدامن باش . . . .
@montazeranzohooremamasr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 تاثیر #گناه بر روح و روان انسان
#شهید_مطهری:
🔵اگر انسان بر مسير #گناه اصرار و #لجاج بورزد و گناهان را به طور مکرر انجام دهد اینها روح انسان را پلید میکند و ایمان در #قلب چنین آدمی نماند.
@montazeranzohooremamasr
با نان و خرما ميرسي، ای خوب خوبان
جانم به قربان شما، مولا حسن جان
از بس کرم داری و میبخشی به سائل
زانو زدند در محضرت خیل بزرگان
بیعشق تو شوقی برای زندگی نیست
ای جلوه جود و عطا و عشق و غفران
اهل گناه و معصیت هستم ولیکن
ناجی برایم میشوی ای روح ایمان
قربان آن صحن و سرایی که نداری
ساخت ضریح و گنبدت با اهلِ ایران
شان نزول آیههای جود و صبری
جانم به قربان شما مولا حسن جان
#حـسـن_جانــم💔
دوشنبه ها حَسَنیّه بپاست در قلبم
سلام میدهم از عمق جان به سمت بقیع
#حسین_مرادی
#دوشنبه_های_امام_حسنی