آنقدر بیخیال آمدن طبیب شدیم ؛
که " فراموشے"
به عمق لحظههایمان سرایت کرد!✨
و حالا ما ماندهایم و یک دنیا اضطرار ،
پشت درهایے بسته!🍃
#یاایهاالعزیز🌴
❤️اَللّٰهُمَعَجْللوَلِیِّکَاَلفَرَج❤️
«الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ (3)»
📚 تفسیر :
«بسيار بخشنده و بسيار مهربان است» تفسير اين آيه در توضيح معناي: «بسمالله الرحمن الرحيم» بيان شد. و از آنجا كه در اتصاف خداوند متعال به رَبِّ الْعَالَمِينَ معناي تخويف و هيبت وجود داشت، پروردگار مهربان، آن آيه را به: الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ كه متضمن ترغيب و تشويق است، متصل ساخت تا به اينترتيب، در بيان صفات خويش، معناي بيم و هراس را با رغبت و اميد همراه و يكجا گرداند زيرا اين دو معني در كنار يكديگر، انگيزه بهتري براي بندگان در اطاعت و فرمانبرداري از او پديد ميآورند.
🕋 سوره فاتحه _ آیه 3 .
«مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)»
📚 تفسیر :
«مالك روز جزاست» در قرائت ديگري، «ملك» نيز خوانده شده و هر دوقرائت: «ملك و مالك» صحيح و متواترند. اما بعضي گفتهاند: «ملك» عامتر و بليغتر از «مالك» است زيرا فرمان ملك بر مالك در ملك وي نافذ ميباشد و او نميتواند جز با نظر و رأي ملك در ملك خويش تصرف كند. برخيديگر گفتهاند كه: «مالك» بليغتر است زيرا خداوند متعال مالك مردم و همه جهانيان ميباشد. وليصحيحتر اين است كه تفاوت در ميان دو صفت نسبت به پروردگار سبحان ايناست كه: ملك وصفي براي ذات او تعالي است، درحاليكه مالك وصفي براي فعل او ميباشد.
يومالدين: روز محاسبه و جزاست از سوي پروردگار سبحان براي بندگانش. قتاده ميگويد: «يومالدين: روزي است كه خداوند جلّ جلاله درآن بندگان خويش را در برابر اعمالشان كيفر يا پاداش ميدهد». ابن عباس رضی الله عنه ميگويد: «يومالدين: روز حساب خلايق است كه پروردگار متعال آنان را در برابر اعمالشان جزا ميدهد؛ اگر اعمالشان خير بود، پاداش خير و اگر شر بود، به آنها كيفر شر ميدهد، مگر آنان كه مورد بخشش حق تعالي قرار گيرند». در حديث شريف آمده است: «زيرك و هوشيار كسي است كه نفس خويش را مورد محاسبه قرار داده و براي بعد ازمرگش تلاش و كوشش نمايد».
🕋 سوره فاتحه _ آیه 4 .
✨دعای افتتاح از ناحیه ی مقدسه ی امام زمان علیه السلام صادر شده و خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان توصیه گردیده است.
از جمله ادعیۀ وارده در ماه مبارک رمضان دعای افتتاح می باشد، گرچه قرائت آن در سایر مناسبات نیز ممدوح و مناسب است.
دعای افتتاح بسیار عالیةالمضامین و از نوادر ادعیه ای است که روح و شوق
انتظارِ ادراک ولایت را ظاهراً و باطناً در نفس انسان زنده میکند، و آدمی را برای
ادراک حضور صاحب ولایت کبریٰ حضرت ولیّ عصر عجّل الله فرجه الشّریف و
أرواحنا لتراب مقدمه الفداء آماده و مهیّا می سازد.
🍃🌸
☘
ثناء: یعنی تمجید کردن و تعریف کردن
حمد: یعنی ستایش کردن و ستودن.
من میخواهم افتتاح کنم ثناء و تمجید و تعریف را، شروع کنم تعریف کردن و تمجید کردن از حکمتهای تو، از آلاء تو، از اسماء تو، از صفات تو، از نعمتهایی
که به ما دادی، از نقمت ها و پریشانی هایی که برداشتی، از دستگیریهایی را که در هر بار از ما کردی؛
می خواهم تعریف کنم از پیغمبر تو، از معصومین، از ائمّه.
(که همه ی این ها در دعا آمده است).
☘
☘
امّا افتتاح تمامیِ این تمجید ها را من به حمد تو می کنم ، اوّل تو را می ستایم.
زیرا که اگر حمد تو نباشد تمام ثناهایی که من میخواهم بکنم، هَدر است؛ چون از هر موجودی بخواهم تعریف کنم و هر کس را بخواهم تمجید کنم، آن ستودن منوط است به ستودن تو، حمد تو و ستایش تو. چون تو دارای جمالی و تمام خیرات و مبرّات و برکات از تو ناشی میشود، تمام جمالها از جمال تو منشعب میشود، تمام کمال ها از کمال تو نازل میشود؛
بنابراین من هر ثنائی را بخواهم بکنم اگر منوط و مربوط به حمد تو نباشد، آن ثناء لغو و عبث است،
و آن ثنائی جوهردار و آبدار است که به حمد تو متّصل و مربوط باشد.
☘
🌿🌿
تفاوت حمد و مدح :
بطورى كه گفتهاند به معناى ثنا و ستايش در برابر عمل جميلى است كه ثنا شونده باختيار خود انجام داده، بخلاف كلمه (مدح) كه هم اين ثنا را شامل ميشود، و هم ثناى بر عمل غير اختيارى را، مثلا گفته مىشود (من فلانى را در برابر كرامتى كه دارد حمد و مدح كردم) ولى در مورد تلألؤ يك مرواريد، و يا بوى خوش يك گل نمىگوئيم آن را حمد كردم بلكه تنها مىتوانيم بگوئيم (آن را مدح كردم)...
🌿🌿
چرا تمامی حمد از آن خداست؟
پس روشن شد كه خداى تعالى هم در برابر اسماء جميلش محمود و سزاوار ستايش است، و هم در برابر افعال جميلش، و نيز روشن شد كه هيچ حمدى از هيچ حامدى در برابر هيچ امرى محمود سر نمىزند مگر آنكه در حقيقت حمد خدا است، براى آنكه آن جميلى كه حمد و ستايش حامد متوجه آنست فعل خدا است، و او ايجادش كرده، پس جنس حمد و همه آن از آن خدا است.
🌿🌿
☘
بنابراین من در این دعا اوّل به حمد و ثناء تو افتتاح میکنم دعا و ستایشهایی را که میخواهم بکنم، و مناجاتها و تعریفهایی را که میخواهم بکنم.
☘ادامه دارد
🔹 یکی از اصلی ترین دلایل غیبت امام زمان، گناهانی است که از انسان ها سر می زند. برای رسیدن به آن حضرت باید از گناهان خود بازگردیم. توبه آدابی دارد و صرفِ توبه ی زبانی کافی نیست بلکه آن توبه باید در عمل هم مشخص باشد.
امام زمان در نامه خود به شیخ مفید، گناهان ما را دلیل اصلی غیبت می دانند و می فرمایند:
پس تنها چیزی که ما را از آنان پوشیده می دارد، اعمال ناخوشایندشان است که به ما می رسد و از آنان نمی پسندیم و انتظار نداریم.
کتاب مکیال المکارم ج ۲
ما گناه می کنیم و خدا غیبت تو را تمدید می کند.
#سلام_امام_مهربانم
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
1_326767735.mp3
6.62M
#پرسش_و_پاسخ_شب دوازدهم
👤استاد شب نگار
قسمت اول
۹۹/۲/۱۶
@montazeranzohooremamasr
استاد شب نگار-جلسه ۱۳.mp3
4.9M
#پرسش_و_پاسخ_شب_دوازدهم
✔️ قسمت دوم
👤استاد شب نگار
۹۹/۲/۱۶
4_5882204320304203893.ogg
2.1M
🎙#سخنرانی_شب_سیزدهم
📝درمورد فضیلت ماه رمضان وروزه
👤استاد شب نگار
۹۹/۲/۱۷
@montazeranzohooremamasr
#سلام_امام_زمانم❤️
با صدای پای تو
قلب زمانه می تپد
ای امید نا امیدان
کی می آیی از سفر😔
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#التماس_دعا_برای_ظهور
🕌اذان صبج به وقت تهران
ٺمام این روزها
با #لــبخــندٺ آفتابی بود
اما...
•
دلٺنگی نبودنٺ
رهایم نمیڪند!
•
بہ راسٺی دوسٺ داشٺنٺ
بزرگٺرین #آرامـشجـهـان اسٺ🥀...!
#حاجقاسم🌿
التماس دعای فرج
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─
🔸ادامه مبحث فلسفه وجوب روزه، اثرات تربیتی روزه، روزه سپری در مقابل آتش دوزخ است :
🔺روایت دوم : از پیامبر اکرم خطاب به اسامة بن زید است که فرمود :
↙️ بر تو باد به روزه گرفتن ; زیرا روزه سپری است در برابر آتش دوزخ.
(121) 💠 @Shabnegar
─═इई 🍃🌸☀️🌙🍃 ईइ═─