هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬛ آب به خیمه نرسید فدای سرت...
#محرم
#حضرتعباس علیه السلام
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
35.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠کلیپ تصویری: شبیه سازی شهادت حضرت عباس (ع)
محصولی با تکنولوژی واقعیت مجازی ، این ویدئو به صورت دو بعدی لحظه شهادت حضرت ابولفضل العباس را به تصویر کشیده است. 😭😭😭
🔸کاری از سازمان فضای مجازی سراج
#محرم
#حضرتعباس علیه السلام
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
💫 رسیدن به مقام توحید
محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیهالسلام به مقام توحید برسد. سَرَیان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیهالسلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنیهاشم أباالفضل العباس علیهالسلام است.
▪️عارف واصل مرحوم آیتالله قاضی
#عرفان
#محرم
#حضرتعباس
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
🕋 کعبۀ اولیاء
حضرت اباالفضل العبّاس علیهالسلام را شاگردان ایشان (آیتالله قاضی قدّس سرّه) کعبۀ اولیاء میگفتند.
مرحوم قاضی پس از سیر مدارج و معارج و التزام به سلوک و مجاهدۀ نفس و واردات قلبیّه و کشف بعضی از حجابهای نورانی، چندین سال گذشته بود و هنوز وحدتِ حضرت حق تعالی تجلّی ننموده بود و مرحوم قاضی به هر عملی که متوسّل میشد، این حجاب گشوده نمیشد.
تا هنگامی که ایشان از نجف به کربلا برای زیارت تشرّف پیدا کرده و پس از عبور از خیابان عبّاسیّه و عبور از درِ صحن، در آن دالانی که میانِ در صحن و خود صحن است، شخص دیوانهای به ایشان میگوید: ابوالفضل کعبۀ اولیاء است.
مرحوم قاضی همینکه وارد رواق مطهّر میشود، حال توحید به او دست میدهد و تا 10 دقیقه باقی میماند؛
و سپس که به حرم سیّدالشهداء علیهالسلام مشرّف میگردد، در حالتی که دستهای خود را به ضریح مقدّس گذاشته بود، آن حال قدری قویتر دست میدهد و مدّت یک ساعت باقی میماند.
دیگر از آن به بعد مرتّباً و متناوباً و سپس متوالیاً حالت توحید برای ایشان بوده است.
رَزَقَنا بمحمّدٍ و أهلِبَیتِهِ
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 «جنگ خطّی»، شمارهٔ ۱۸، ص ۲۶۹ و ۲۷۰ با تلخیص
#محرم
#حضرتعباس
#عرفان
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
شیری افتاد ز پا وهمگی شیر شدند...
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
🔺منطق سرخ حسین و منطق بیرنگ ما:
🖊مهدی جمشیدی
۱. روزگار عجیبیست که در آن، کسانی کربلا را در سال شصتویک هجری متوقف کردهاند و برای امام شهید، حسین -علیهالسلام- ناله سر میدهند، اما حاضر نیستند که در کربلای امروز، سر بدهند. همراهیشان با حسین، از سوگواری و گریه فراتر نمیرود؛ چنانکه اشکهای کوفیان نیز پس از کربلا جوشید، اما قیامی از آن نخروشید. نشستهاند و به گذشته مینگرند و اکنونشان، شبیه میلیونها نظارهگر سال شصتویک هجری است. نه این سو هستند و نه آن سو. در هنگامهی کربلا، خاموش و بیطرف هستند و پس از کربلا نیز، جز عزا و مویه و فغان نمیدانند. دلدادهی عزای حسین هستند و نه خط حسین. میگریند، اما فریاد برنمیآورند. تشنهی چای روضه هستند، اما از شمشیرهایی که تشنهی خونشان هستند، هراس دارند. با خون، عهد نبستهاند و جان خویش را عزیزتر از راه حسین میشمارند. از کربلا، یک داستان غمانگیز ساختهاند که فقط باید در سوگ آن گریست و محزون بود، اما اکنونشان و انتخابهای اکنونشان را به آن عرضه نمیکنند. در این روایت، کربلا نمیتواند خودآگاهی تاریخی ایجاد کند و مسئولیت اجتماعی بیافریند، بلکه در احوال و نقلیات شخصی، محدود میماند و از درس و عبرت تاریخی، تهیست. برایناساس، خط مقاومت و مخالفت و تضاد و عصیان از درون آن برنمیخیزد که هزینهدادن برای آن، معنا پیدا کند.
۲. و کاش فقط نظارهگر بودند و بیرون از معرکه، در مرداب زندگی شخصی خویش فرومیرفتند، اما بسیاری، با کربلای دیروز، همدردی میکنند و با کربلای امروز، نامردمی. زخم زهرآگین بر قلب خط مقاومت و مبارزه و انقلابیگری مینشانند و جبههی سازش و تسلیم و انقیاد را برمیگزینند. از راه رفته، بازمیگردند و تجربهی گرهگشای مقاومت را کنار مینهند. مقاومت را باطل و بیفرجام میشمارند و بیاعتنا به خط حسین، به سوی قبلهی مذاکره و التماس و ذلت، سجده میکنند. وعدهی همراهی میدهند اما اندکی بیش، دوام نمیآورند و به جبههی مقابل میگریزند. برای غربت حسین، بر سینه میکوبند، اما برای تداوم راه حسین، قدم برنمیدارند. منطق حسین را دفن کرده و قیام خونینش را به یک خاطرهی محزون فروکاهیدهاند که بازخوانی سالیانهاش، حاصل عملی و عینی ندارد. در طلب ثواب شخصی هستند نه صواب جمعی. حق را میبینند و مییابند، اما جانب لذت و منفعت و تعصب را میگیرند. هماشک و همدرد حسین هستند، نه همراه و هممنطق او. حقیقت را تنها نهادهاند و سر در لاک زندگی شخصی فروبردهاند. جز به خود نمیاندیشند و نصیبی از بیتعلقی نبردهاند. حسین را برای محرم و هیأت میخواهند و نه برای همیشه و جامعه. حزن را بر حماسه ترجیح میدهند و مذاکره را بر مقامت. به میدان رفتن حسین را میستایند، اما خودشان، دیپلماسی را برمیگزینند و حتی از احتمال جنگ میهراسند. آداب تقیه میدانند و با مبارزه بیگانهاند. برای حسین، قیام را میپسندند و برای خویش، تقیه را. از حسین، توقع خون دارند و از خویش، توقع اشک. در پوستهها و ظواهر، متوقف ماندهاند و خط و مرام و منطق حسین را دور افکندهاند. همعهد با عافیت هستند و تن به بلا نمیسپارند. رفیق منفعت هستند و نارفیق مصیبت.
۳. چه کنیم با این تعارضها و تهافتها؟! چه کنیم با این تذبذبها و تلاطمها؟! چه کنیم با این فهم تاریخیشده از حسین؟! چه کنیم با ناهمسازی ادعا و عمل؟! چه کنیم با این ارادتهای منهای ارادهی انقلابی؟! تشنگی حسین کجا و خوف اینان از تحریم کجا؟! معاملهگری اینان کجا و مقاومت حسین کجا؟! او برای دین، هم نان میدهد و هم جان، و اینان برای دنیا و لذت، دینفروشی میکنند. از دین خویش میفرسایند برای طلب دنیا. دنیایشان تا آنجا دینیست که هزینه ندارد. دینداریشان، بیهزینه و عافیتطلبانه و کاسبکارانه است. دکان گشودهاند و کیسه دوختهاند، اما حسین نیزهنشین را میستایند. هرکه به مکتب و مرام حسین، نزدیکتر باشد را افراطی و تندرو میخوانند؛ چنانکه در زمانهی حسین نیز، او را خارجی شمردند. اهل دنیا، در طلب زندگی هستند و نه مبارزه.
و حسین، چه زیبا و موجز، این حقیقت تلخ را در قالب کلمات ریخت و فرمود: «إنَّ الناسَ عَبيدُ الدُّنيا و الدِّينُ لَعقٌ على ألسِنَتِهِم يَحوطُونَهُ ما دَرَّت مَعائشُهُم، فإذا مُحِّصُوا بالبلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ؛ همانا مردمان، بندهی دنيايند و دين، لقلقهی زبان آنهاست، و هر جا منافعشان بهوسيلهی دين، بيشتر فراهم آید، زبان مىچرخانند و چون به بلا آزموده شوند، آنگاه دينداران، اندكند.» این سخن حسین، اعتراض صریح و گزندهی او به جامعهای است که دین را در سایهی دنیا میطلبد و هر آنگاه که زمینهی امتحان و ابتلاء فراهم گردد و میان این دو، تزاحم رخ بدهد، دین را به کناری میافکند و دنیا را بر صدر مینشاند.
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
شب عاشورا 1403مسجدعلی بن ابی طالب .mp3
26.44M
شب دهم#محرم
▪️بپای امام ماندن حتی اگر..
▪️فهم زیبایی های دین عامل جذب به دین
▪️کربلا صحنه تقابل محبت ها
▪️جدا نشدن هیچ کدام از یاران در
شب عاشورا
▪️پیوستن گروهی از لشکر دشمن شب عاشورا به امام
▪️نمازی که فدایی داشت
🎤#سخنرانی
سخنران: شیخ سجادجمشیدی
مسجد حضرت علی بن ابی طالب
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
روایت است که چون تنگ شد بر او میدان
فتاد از حرکت ذوالجناح و از جولان
نه ذوالجناح دگر تاب استقامت داشت
نه سیدالشهدا بر جدال طاقت داشت
هوا ز جور مخالف چو قیرگون گردید
عزیز فاطمه از اسب سرنگون گردید
بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد
اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد
#محرم
#امامحسین علیه السلام
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
اینگونه عرض تسلیت بگوییم...
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
👤 آیت الله حائری شیرازی:
امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر.
◼️شب عاشورا، سخن از «نمیخواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود.
🔆روز عاشورا میگوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»
◼️شب صحبت میکند تا مبادا خبیثی در بین طیّبها باشد، و روز سخن میگوید تا مبادا طیّبی در بین خبیثها مانده باشد.
◼️شب غربال میکند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روضه
🖤صحنهای تکان دهنده از امام حسین(علیه السلام) که عمر بن سعد را به گریه انداخت.
👤آیت الله جوادی آملی
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
22.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تو شیب گودال سرازیر شد...
#محرم
#ظهر_عاشورا
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
برنامه مسجدنظربیگ در دهه دوم
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
🔴هرچی از یزیدیان شنیدیم،
از جماعت مدعی زن زندگی و آزادی دیدیم!!
#آرمان_علی_وردی
#روح_الله_عجمیان
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
💢 اهمیت نماز در چشم برادر و خواهر
💠 نماز واجب امام در مقابل لشکر دشمن با تمام تهدیدات و حمله ها ودر سخت ترین شرایط ممکن
💠 و نماز نافله ی خواهر ،زینب کبری در شام غریبان، با تمام خستگی ها و غصه ها
#نماز
#محرم
#امامحسین علیه السلام
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطرناکترین بیماری که در ایران در حال اتفاق افتادن است!!!
🔰 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از ایکنا همدان
اصحاب سیدالشهدا(ع)/ ۳
🔰 «بُرَیر بن خضیر هَمْدانی» که بود
🔶 حجتالاسلام والمسلمین سجاد جمشیدی، مدرس مؤسسه کلامی احیا در همدان گفت: یکی از شخصیتهای ممتاز جریان قیام حسینی، «بُرَیر بن خضیر هَمْدانی» از حماسهسازان کربلا و یاران باوفای اباعبداللهالحسین(ع) بود؛ او جزو بزرگان کوفه محسوب میشد و در مسجد جامع کوفه به تدریس و تعلیم قرآن مشغول بود. / ایکنا
http://iqna.ir/fa/news/4226987
@iqnanews96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چند جمله ای اشک آقا را درآورد!
🔹روضهخوانیِ مهدی سلحشور در شام غریبانِ حسینی در حسینیهٔ امام خمینی
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 نظر استاد عالی درباره حجاب بانوان در عزاداری
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 قابل توجه هیئتی ها و مداحان
درود به غیرت و شرافت دینی این مرد که شجاعانه در مورد بیحجابی این ایام تذکر میده!
👈🏻لطفا تا میتونید منتشر کنید!!!
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
کشتن کودکان مسلمان؛ تفریح بهائیان در شبهایی چون عاشورا
آیتالله مسعودی خمینی در خاطرات خود از یکی از جنایات بهائیان در شب عاشورا در قم پرده برداشته و درباره جلسه شبانه #بهائیان در باغ اویسی قم مینویسد:
حدود سالهای ۱۳۳۹ و ۴۰، بهائیان در باغ (ارتشبد غلامعلی) اویسی در قم محفلهای شبانه داشتند. گاهی اوقات برنامههایی داشتند که بسیار فجیع و دلخراش بود؛ از جمله شبهای #عاشورا، یک بچهمسلمان را با خود به باغ میبردند و او را در حین جشن و پایکوبی به قتل می رساندند و #هلهله میکردند. بنده با یک واسطه از فرد که خود شاهد این ماجرا بوده نقل میکنم که میگفت: یکبار در یکی از این محافل، عده زیادی از بهائیان جمع شده بودند و چند نفر سرهنگ هم از تهران به قم آمده بودند و در آنجا حضور داشتند. آنان پسربچهای حدوداً ۱۰ سالهای را در تهران ربوده و با خود به قم آورده بودند.
این ماجرا را رئيس ژاندارمری قم برای رفیق ناقلِ خبر گفته بود که شب عاشورا بود و من در محل کارم در ژاندارمری نشسته بودم که یکی از دوستانم آمد و گفت: محفلی در باغ اویسی برقرار است آیا مایلی برای تماشا برویم؟ من موافقت کردم و بهاتفاق به باغ رفتیم و از پشت ساختمان نظاره کردیم. دیدیم که دختر و پسر میزنند و میرقصند و غلقلهای است و پسری را هم وسطه صحنه روی زمین گذاشتهاند و تمام افرادی که دور میز هستند، هر کدام درفشی در اختیار دارند و همزمان با میگساری و خوانندگی، ضربهای هم به تن پسر میزنند.
من (رئیس ژاندارمری) دیدم که در آن جماعت، سرهنگی نشسته است که گویا از همه بیشتر خوش به حالش است! یک لحظه فکر کردم که الآن برخی از مردم در مجالس #عزای_امام_حسین (علیهالسلام) دارند به سر و سینه میزنند و یک عده از خدا بیخبر هم در اینجا مشغول عیش و عشرتند. با این اندیشه خونم به جوش آمد و کنترل از دستم خارج شد. به رفیقم گفتم: علی الله! هر چه باداباد! بعد تفنگ کشیدم و یک گلوله در مغز سرهنگ خالی کردم! سرهنگ نقش بر زمین شد و جماعت جیغ کشیدند و محفل بههم خورد.
بعد به اتفاق دوستم جلو رفتیم و افراد را با اسلحه تهدید کردیم. در همان حال که دستانشان را به نشانه تسلیم بالا گرفته بودند، آنان را در یکی از اتاقهای باغ زندانی کردیم و در را بستیم. بعد نگران شدیم که چه بلایی سر جنازه سرهنگ بیاوریم. اینجا بود که او را زیر مقادیر زیادی کود که در باغ تلنبار کرده بودند، پنهان کردیم. بچهمسلمان مصدوم را به تهران فرستادیم تا به پدر و مادرش بسپارند. بعد با خیال راحت به یکی از مجالس روضه ابیعبدالله (علیهالسلام) رفتیم! صبح روز بعد سر کارمان حاضر شدیم؛ انگار نه انگار! مدتی بعد افرادی با داد و قال وارد شدند و گفتند: «یک مشت آدم گم کردهایم! شما ندیدهاید؟» گفتیم: «نه! مگر دست ما سپرده بودید؟» در نهایت هم نتوانستند قتل سرهنگ بهائی را به دوش ما بیندازند.
پ.ن: جواد امامی، خاطرات آیتالله مسعودی خمینی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول، پاییز ۱۳۸۱، صص ۲۲۹ و ۲۳۰
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
👆با آل علی هرکه در افتاد ور افتاد…
یک زمانی متوکل چندین بار کربلا را شخم زدند تا اثری از مرقد مطهر امام حسین علیه السلام نباشه
یک زمان هم از فرماندهان رژیم بعث صدام روبروی حرم مطهر امام حسین روی تانک عربده میکشید وبرای امام حسین رجز میخواند و تهدید میکرد...
اما الان اونها کجا هستند
نور خدا خاموش شدنی نیست...
نحن عشاق ابا عبدالله
#امام حسین
#محرم
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
2024_07_19_18_37_55.m4a
22.18M
🎤سخنرانی
#قرار_جمعه_ها
حجت الاسلام جمشیدی
https://eitaa.com/joinchat/1584529604C8fa4631f0a
هدایت شده از مُنتَظِرِمنتظَر
🌿 سلسله مباحث #امامشناسی
جلسهی دوم:
همانطور که بیان شد، مسئلهی امامت از نظر ما شیعیان انتصابی است و نه انتخابی؛ یعنی خداوند امام را معین میفرماید.
اما دلیل انتصابی بودن امام چیست؟
رجوع کنیم به قرآن کریم، سورهی مبارکهی بقره:
﷽
وَ إِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿۱۲۴﴾
و هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان کرد و او همه را به جای آورد، خدا به او فرمود: من تو را به پیشوایی خلق برگزینم، ابراهیم عرض کرد: به فرزندان من چه؟ فرمود: (اگر شایسته باشند میدهم، زیرا) عهد من به مردم ستمکار نخواهد رسید.
این آیهی شریفه، نشان میدهد که خدای متعال برای آنکه پیامبرش به مقام امامت نائل گردد، او را به امتحانات گوناگون و طاقت فرسایی مبتلا کرد؛ از جمله: دیر بچهدار شدن، رها کردن همسر و فرزند در بیابانی خشک، ذبح فرزندش حضرت اسماعیل (ع)... و چون حضرت ابراهیم (ع) سربلند از آنها بیرون آمد؛ خداوند او را امام قرار داد. حق تعالی بسیار تأکید میکند که منِ خدا تو را امام قرار دادم؛ چرا که در متن مصحف شریف کلمهی إنَّ و جملهی اسمیه که نشانهی تأکید و اهمیت موضوعی میباشد، آمده است.
تذکر: فتنهها (آزمایشها) و امتحانات خداوند برای رشد و ارتقای درجهی مؤمنین علیالخصوص انبیاء علیهمالسلام میباشد.
در ادامهی آیه که حضرت ابراهیم (ع) از خدا سؤال میکند که امامت به فرزندانش میرسد یا خیر، حضرت حق میفرماید که: لا یَنالُ عهدي الظالمین. خداوند در اینجا از امامت به عنوان عهد خویش نام برده که این هم حاکی از انتصابی بودن مسئلهی امامت است.
با توجه به این آیه، ویژگی دیگری که میتوان برای امام برشمرد، عصمت میباشد. باری تعالی میفرماید که عهد او (امامت) به ستمکاران نمیرسد. بدیهی است، کسی که ستم روا میدارد معصوم نیست؛ پس، عصمت از ملزومات امام است و امام باید آن را دارا باشد. اما این ظلم انواعی دارد: ۱- ظلم به مردم (حق الناس) ۲- ظلم به خدا (حق الله) و ظلم به خود (حق النفس) که امام عاری از هرکدام است.
💠 بخش بعدی
سورهی مبارکهی اعراف:
﷽
وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ ﴿۱۴۲﴾
و با موسى، سى شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب دیگر تمام کردیم. تا آنکه وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد. و موسى [هنگام رفتن به کوه طور] به برادرش هارون گفت: «در میان قوم من جانشینم باش، و [کار آنان را] اصلاح کن، و راه فسادگران را پیروى مکن.»
سیرهی انبیاء (ع) اینگونه بوده که برای بعد از خود جانشینی تعیین نموده و هیچگاه مردم را بدون رهبر رها نمیکردند؛ کما اینکه حضرت موسی (ع) هم برای سی شبانه روز، حضرت هارون (ع) را به عنوان جانشین خودش گمارد.
سؤال ما از اهل تسنن این است که چگونه امکان دارد موسای کلیم الله علیهالسلام برای سی شبانه روز جانشین معین بکند، اما پیامبر گرامی اسلام (ص) که از این دنیا میخواهد برود برای خود جانشینی تعیین نکرده باشد؟! آن هم پیامبری که نسبت به کوچکترین و جزئیترین مسائل زندگی دستورالعمل دارد.
#جلسهاعتقادی الراسخون فی العلم
مدرس: شیخ سجاد جمشیدی
•┈┈••✾❀🍃🌺🍃❀✾••┈┈•
به کانال مابپیوندید 👇🌷
کانال منتظِرِ منتظَر
https://eitaa.com/montazeremontazar59
هدایت شده از ایکنا همدان
اصحاب سیدالشهدا(ع)/ ۴
❇️ یزید بن ثبیط؛ آزادمردی که به جبهه حق پیوست
💠 حجتالاسلام سجاد جمشیدی، مدرس و پژوهشگر مؤسسه کلامی احیای همدان گفت: یزید بن ثبیط عبدی بصری از جمله یاریکنندگان جبهه حق در جریان کربلا بود که اسیر محیط گناهآلود نشد و به یاری امام حسین(ع) شتافت. / ایکنا
http://iqna.ir/fa/news/4227494
@iqnanews96