eitaa logo
مُنتَظِرِمنتظَر
62 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
2.6هزار ویدیو
437 فایل
کانال (مُنتَظِرِمنتظَر) برای بصیرت افزایی ونشرمعارف دینی تشکیل شده است. (سجادجمشیدی) برای ارتباط بامدیرکانال : 09185417288
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بیداری طلاب
29.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مستند زندگی و خدمات علمی و اجتماعی مرحوم آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
هدایت شده از مثبت اعتقادی🌱
❓❓❓شبهه اگر پیامبران معصوم بوده اند، مقصود از گناه و نافرمانى هایى که به آنان نسبت داده شده پس چیست؟ پاسخ: ◀️در پاسخ به این سؤال لازم است به اختصار گونه هاى احکام الهى و واژه هایى چون «ذنب» در زبان عربى و «گناه» در فارسى را بررسى کنیم، تا در پرتو آن بتوان به تحلیل درستى از کنش هاى انبیا و آنچه به ایشان نسبت داده شده پرداخت. گونه شناسى احکام: 📌دستورات یا اوامر و نواهى الهى بر دو قسم است: مولوى و ارشادى. الف. احکام «مولوى» یا قانونى، دستوراتى الزامى، تکلیف آور است. این گونه دستورات را خداوند به طور جدّى خواستار پیروى و رعایتش مى باشد و براى انجام و تبعیّت از آنها پاداش و براى سرپیچى از آنها، کیفر قانونى در این جهان و یا عذاب در آخرت قرار داده است. در رابطه با احکام ترجیحى نیز شایان ذکر است که رعایت آنها پاداش آور است؛ ولى مخالفتشان عقوبتى در پى ندارد. ب. اوامر و نواهى «ارشادى» دستوراتى است که از نظر شرعى غیرالزامى است و چه بسا در دایره مستحبّات و مکروهات شرعى هم قرار نگیرند. احکام ارشادى نیز بر دو قسم اند: 📌۱. ارشادکننده به احکام لازم و ضرورى عقلى؛ مانند اطاعت از خالق و مالک بر مخلوق و مملوک که از نظر عقلى لازم است. 📌۲. ارشاد کننده به احکام ترجیحى و غیر ضرورى در نظر عقل، یعنى امورى که رعایت آنها بهتر و پسندیده تر است. سرپیچى از این گونه فرامین، که اصطلاحا ترک اولى نامیده شود، منافى با عصمت پیامبران نیست. در مجموع فرامین ارشادى الهى صرفا نقش روشنگرى و ارشاد به حکم عقل دارند. مانند طبیبى که به مریض دستور مى دهد فلان غذا را نخور. این دستور یک تکلیف قانونى نیست که اگر خلاف کند او را به مجازات رسانند؛ بلکه به این معنا است که تخلّف از آن با بهبودى او ناسازگار است و زیان هایى براى شخص در پى دارد. اما این که رعایت این دستور در نظر عقل ضرورى است یا غیر ضرورى، وابسته به میزان و چگونگى تأثیر آن در سلامت و بهبود شخص و عدم آن است. معناشناسى «ذنب» : «ذَنَب» (بر وزن قَلَم) به معنى دُم حیوان و غیرحیوان است؛ و ذَنْب (بر وزن عقل) در اصل به معنى گرفتن دُم حیوان و غیرحیوان است. هر فعلى که عاقبتش وخیم و ناگوار است آن را ذنب گویند زیرا که عاقبت وخیم آن مانند دُم حیوان در آخر است. گناهان را تبعات هم گویند؛ چرا که جزایش در آخر و تابع آن است.[۱] واژه ذَنْب به نحو استعاره در هر کارى که عاقبتش ناروا و ناگوار است به کار رفته است؛ از این رو «ذنب» به اعتبار نتیجه اى که از گناه حاصل مى شود، بدفرجامى و تنبیه نامیده شده است.[۲] کلمه «ذنب» در قرآن مجید نیز کاربردهاى گوناگونى دارد.[۳] با توجّه به این که لغت شناسان معناى اصلى «ذنب» را گناه شرعى ندانسته اند، نمى توان همه استعمالات کلمه ذنب در قرآن و روایات را به معنى گناه گرفت و از ظاهر آنها گناهکار بودن کسى را اثبات نمود؛ به ویژه در مورد انبیا (علیهم السلام)  که دلایل متعدّد عقلى و نقلى بر عصمت آنها وجود دارد. واژه «گناه» کاربردهاى مختلفى دارد از جمله: ◀️الف. گناه فقهى؛ گناه در اصطلاح فقهى به معناى سرپیچى و تمرّد از فرامین الزامى خداوند، یعنى ترک واجب و ارتکاب محرّمات است. پیامبران خدا براساس دلیل هاى عقلى و نقلى از آلودگى به این امور پاک بوده اند و قرآن کریم چنین گناهى را به آنان نسبت نداده است. ◀️ب. گناه شأنى؛ مراد از گناه شأنى، ترک واجب یا ارتکاب حرام نیست، بلکه عبارت از ترک اولى و انجام کارى است که مناسب شأن فاعل آن نمى باشد. ارتکاب چنین امورى در موارد محدودى از پیامبران صادر شده و آنچه در قرآن به آنان نسبت داده شده حداکثر از این سنخ است. به بیان دیگر از هر کسى به مقدار درک و بینش، دانش، ایمان، اعتقاد، قدرت و توانایى او مى توان انتظار داشت. بعضى از انبیاى الهى گاهى بر اثر یک غفلت کوچک و کم توجّهى به مقام شامخ ربوبیت، کارهایى که مناسب با مقام معرفت آنها نبوده انجام داده و از این رو مورد اعتراض خداى بزرگ قرار گرفته اند. در حقیقت آن کار، نافرمانى از دستور الزامى خدا نبوده، اما چون با مقام پیامبرى و اوج بندگى و عبودیّت مطلق آنان تناسب نداشته، گناه خوانده شده است، لیکن چنین مواردى فراتر از حدّ عصمت لازم براى نبوّت است و با آن تعارض ندارد. [۱]. ر.ک: قاموس قرآن، سید على اکبر قرشى. [۲]. ر.ک: مفردات، راغب، کلمه ذنب. [۳]. جهت آگاهى بیشتر بنگرید: التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، حسن مصطفوى، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، چاپ اول، ۱۳۶۰، ج ۳، ص ۳۳۳ ـ ۳۳۷. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d https://instagram.com/ehyakalam1
💠🔻اعمال شب نیمۀ شعبان: 🔹۱. بین نماز مغرب و عشاء، ۲۱مرتبه دعای: «بسم الله الرحمن الرحیم، اَلّلهُمَّ اِنَّكَ عَليمٌ حَليمٌ ذو اَنات وَ لا طاقَهَ لَنا بِحُكمِك يا اَللهُ يا اَللهُ يا اَلله، اَلاَمانُ اَلاَمانُ اَلاَمانُ مِنَ الطّاعونِ وَ الوَباء وَ مَوتِ الفُجأَة وَ سوءِ القَضاء وَ شِماتَةِ الاَعداء، رَبَّنا اكشِف عَنَّا العَذاب اِنّا موقِنون اِنّا مؤمنون بِرَحمَتِكَ يا اَرحَمَ الرّاحِمين» خوانده شود که هر كس در شب نيمۀ شعبان ۲۱مرتبه اين دعا را مابين نماز مغرب و عشاء، قبل از آنكه سخنی بگويد بخواند، تا شب نيمۀ شعبان سال بعد به فرمان خدا، هيچ مكروهی به او نرسد و اگر عمر او تمام شده باشد، خداوند عمر دوباره به او كرامت فرمايد. «عنوان الکلام مرحوم ملاباقر فشارکی، ص۲۱۰» 🔹۲. دورکعت بعد از نماز عشا خوانده شود به این کیفیت: در رکعت اول حمد و سورۀ کافرون و در رکعت دوم حمد و سورۀ توحید؛ پس از اتمام نماز ۳۳مرتبه «سبحان الله»، ۳۳مرتبه«الحمدلله» و ۳۴مرتبه«الله‌اکبر» گفته شود و پس از آن دعای: «يا مَنْ اِلَيْهِ مَلْجَأُ الْعِبادِ فِي الْمُهِمّاتِ، وَاِلَيْهِ يَفْزَعُ الْخَلْقُ فيِ الْمُلِمّاتِ...» و اذکار پس از دعا؛ 🔹۳. غسل كه باعث تخفيف گناهان می‌شود؛ 🔹۴. احياء اين شب است به نماز و دعا و استغفار؛ در روايت است كه هر كه احيا دارد اين شب را نميرد دل او در روزی كه دل‌ها بميرند؛ 🔹۵. زيارت حضرت امام حسين«عليه‌السلام» است كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كه خواهد با او مصافحه كند روح ۱۲۴هزار پيغمبر زيارت كند آن جناب را در اين شب و اَقَلِّ زيارت آن حضرت آن است كه به بامی برآيد و به جانب راست و چپ نظر كند، پس سر به جانب آسمان كند پس زيارت كند آن حضرت را به اين كلمات: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يااَباعَبْدِاللّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُاللّهِ وَ بَرَكاتُهُ» یا خواندن زیارت عاشورا؛ 🔹۶. خواندن اين دعا که به منزلۀ زيارت امام زمان«ارواحنافداه» است: «اَللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنا هذِهِ وَ مَوْلُودِها...»؛ 🔹۷. خواندن دعای: «اَللَّهُمَّ اَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ، الْخالِقُ الرّازِقُ...»؛ 🔹۸. بخواند اين دعا را كه حضرت رسول«صلی‌الله‌عليه‌وآله» در اين شب می‌خواندند: «اَللّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْيَتِكَ ما يَحُولُ بَيْنَنا وَبَيْنَ مَعْصِيَتِكَ...»؛ 🔹۹. خواندن صلوات شعبانیه؛ 🔹۱۰. خواندن دعای کمیل؛ 🔹۱۱. گفتن اذکار: «سُبْحانَ اللهِ»، «الْحَمْدُللهِ»، «اللهُ اَكْبَر» و «لا اِلهَ اِلاَّاللهُ» هرکدام ۱۰۰مرتبه که سبب آمرزش گناهان گذشته و بر آورده شدن حاجات دنیا و آخرت می‌شود؛ 🔹۱۲. خواندن دعای: «اِلهي تَعَرَّضَ لَكَ في هذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ...»؛ 🔹۱۳. در این شب به سجده روید و بگویید: «سَجَدَ لَكَ سَوادي وَخَيالي، وَآمَنَ بِكَ فؤادي، هذِهِ يَدايَ وَماجَنَيْتُهُ عَلي نَفْسي، يا عَظيمُ [عَظيماً] تُرْجي لِكُلِّ عَظيم، اِغْفِرْ لِيَ الْعَظيمَ، فَاِنَّهُ لايَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظيمَ اِلاَّ الرَّبُّ الْعَظيمُ» سر را از سجده بلند کنید و دوباره به سجده روید و بگویید: «اَعُوذُ بُنُورِ وَجْهِكَ الَّذي اَضائَتْ لَهُ السَّمواتُ وَ الاَرَضُونَ وَ انْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُماتُ، وَ صَلَحَ عَلْيْهِ اَمرُ الاَوَّلينَ وَ الاْخِرينَ مِنْ فُجأَةِ نَقِمَتِكَ، وَ مِنْ تَحْويلِ عافِيَتِكَ، وَ مِنْ زَوالِ نِعْمَتِكَ، اَللَّهُمَّ ارْزُقْني قَلْباً تَقِيّاً نَقِيّاً، وَ مِنَ الشِّرْكِ بَريئاً لا كافِراً و لا شَقِيّاً» طرف راست و چپ صورت را روی مُهر بگذارید و بگویید: «وَجْهي فِي التُّرابِ وَحُقَّ لي اَنْ اَسْجُدَ لَكَ». 🔹۱۴. خواندن نماز جعفر طیار؛ 🔹۱۵. خواندن چهار رکعت نماز به این کیفیت: در هر رکعت بعد از حمد ۱۰۰مرتبه سورۀ توحید، پس از اتمام چهار رکعت بگویید:«اَللَّهُمَّ اِنّي اِلَيْكَ فَقيرٌ، وَ مِنْ عَذاِبكَ خائِفٌ مُسْتَجيرٌ، اَللَّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اِسْمي، وَ لا تُغَيِّرْ جِسْمي، وَ لاتَجْهَدْ بَلائي، وَ لاتُشْمِتْ بي اَعْدآئي، اَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقابِكَ، وَ اَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذابِكَ، وَاَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ اَعُوذُب ِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنآؤُكَ، اَنْتَ كَما اَثْنَيْتَ عَلي نَفْسِكَ، وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقآئِلُونَ». 👈جهت مشاهده ادعیه به کتاب شریف مفاتیح‌الجنان، اعمال شب نیمهٔ شعبان مراجعه فرمایید. 🕋 @ostadayoobi
هدایت شده از جذبه عشق
🌝احیاء و عبادتِ شبِ نیمه شعبان.. ✍حضرت آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی حفظه الله تعالی ⚪️ @jazbeh_eshgh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 ❗️انتشار برای اولین بار: ماجرای دیدارهای آیت الله بهجت به همراه پسر خردسالش، با کسانی که به دیدار صاحب الزمان شده بودند! ❗️ در یکی از این دیدارها، آن شخص به پدر من گفت همین دیروز بعد از ظهر کنار قبرستان روی پل حضرت را دیدم، خدا نصیبتان نکند!!... 🔹 تعجب من از این بود که پدر من از کجا او را می‌شناخت و می‌دانست دیروز مشرف شده که امروز به دیدار او برود! قسمتی از مستند بسیار زیبای ((آن مردِ بسیار)) @HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مثبت اعتقادی🌱
مهدویت.pdf
حجم: 5.63M
📚 موعود شناسى و پاسخ به شبهات ✍استاد علی اصغر رضوانی 🗃ناشر : مسجد مقدس جمكران 📥دانلود نسخه های مختلف کتاب(انروید و...)👇 🌐 yun.ir/t2cp4f 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
هدایت شده از مُنتظِرِمنتظَر
3.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا صاحب‌العصر و الزمان توصیه‌ از مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی کنترل خواطرنفسانی. کانال منتظِرِمنتَظَر @montazeremontazar59
هدایت شده از عطرِظهورِمولا
💎امام خامنه‌ای: ✅در معنای و اينکه نوروز چيست، در روايات مختلف، تعبيرات مختلفی هست. ⏪ مثلًا آن روزی که رسول اکرم (صلّی الله عليه و آله و سلّم)، اميرالمؤمنين را به خلافت منصوب کرد، آن روز، نوروز بود. ⏪ يا در روايت ديگر، آن روزی که دجّال در آخرالزّمان، به‌‏دست أرواحنا فداه به قتل برسد، آن روز، نوروز است. ⏪ يا حتّی در بعضی از روايات آمده، آن روزی که آدم هبوط کرد، آن روز، نوروز بود. نوروز، يعنی روزی نو در تاريخ بـشر و حالتی نو در زندگی انسانها. علی‌الظّاهر در اين روايات، امام نمي‌خواهند بفرمايند که آن روزی که اين وقايع در آن اتّفاق افتاده است، يا خواهد افتاد، با روز اوّل حَمَل، مصادف بوده يا خواهد بود. نه، خيلی مستبعد است که مراد اين باشد؛ مراد اين است که معنای نوروز را بفهميم. نوروز، يعنی روزی که شما با عمل خودتان، با حادثه‏ای که اتّفاق می‌افتد، آن را نو ميکنيد. ‏1/1/1369. ↙️↙️↙️ @atr_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا