یکی از مسائل و موضوعات بسیار اساسی که سعادت، کمال و خوشبختی انسان را به چالش و مخاطره مواجه میکند، سهل و سادهانگاری در خصوص مباحث گناهشناسی است. برای درک بهتر این موضوع توجه مخاطبین گرامی را به یک مثال ساده جلب میکنیم.
👇👇👇👇
یک راننده ماهر و زبردست در حین رانندگی به تمام علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه و دقت جدی و حرفهای دارد، از کنار هیچ علامت و هشداری با سادگی عبور نمیکند و تلاش میکند نوع حرکت و سرعت خود را بر اساس هشدارهای پیشرو تنظیم کند. این موضوع باعث میشود که سرنشینان اینچنین وسیله نقلیهای از سفر خود بیشترین لذت و آرامش را به دست آورند. این در حالی است که برخی افراد در حین رانندگی توجهی به قوانین مسیر و تابلوهای هشدار دهنده نداشته و جان خود و دیگران را بهراحتی در معرض آسیب قرار میدهند.
جاده سعادت و کمال نیز به همین منوال است. افرادی که در حیات مادی به سادگی مرتکب گناه و آلودگی میشوند فطرت و هویت الهی خود را با چالش و آسیب جدّی مواجه میکنند. گناه همچون سم مهلکی است که میتواند شریانهای حیاتی انسان را به مرگ مواجه کند. یکی از آسیبهای جدی گناه این چنین در فرهنگ قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است. «مَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ؛ کسی که از اطاعت خدا و رسولش سرپیچی کند، آتش دوزخ ازآنِ اوست.»
درنگی در معنای قمار
به گفته شیخ انصاری، قِمار عبارت است از بازی با ابزارهای خاصی که در آن چیزی گرو گذاشته میشود تا به برنده پرداخت شود.[3] برخی دیگر از محققان علوم اسلامی در تبیین معنای قِمار اینچنین بیان داشتهاند که قِمار نوعی بازی است که در آن شرط میشود بازنده، چیزی به برنده پرداخت کند.[3] آیهای که نوعاً فقیهان و مجتهدین در این باره به آن استناد میکنند، آیه 90 سوره مبارک مائده است که خدای متعال فرموده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛[4] اى کسانى که ایمان آوردهاید! شراب و قمار و بتها و ازلام [نوعى بختآزمایى]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دورى کنید تا رستگار شوید!»
یکی از گناهان بسیار خطرناکی که هستی و حیات مادی و معنوی بسیاری از افراد را با چالش جدی و مرگبار مواجه کرده و عذاب دنیوی و اخروی را برای افراد به دنبال میآورد گناه شوم و خطرناک قِمار است. این موضوع از دیرباز ابزاری شیطانی برای آلوده کردن جامعه بشری به ویروس گناه بوده است. در سالهای اخیر نیز با گسترش چشمگیر بازیهای رایانهای و روی آوری به مسابقات اینترنتی و رسانهای، به نوعی زمینه کلاهبرداری و قماربازی فراوان شده و موضوعی ابزاری برای اطفای شهوانی برخی دنیاگرایان پولپرست فراهم آمده تا اینکه بهوسیله آن عدهای را هم در دنیا و هم در آخرت متضرر کنند.
یکی از تکنیکهای کهن شیطان برای گمراه و آلوده کردن افراد به گناه استفاده از ابزار زیبانمایی است. شیطان برای یاران و پیروان خود آنقدر وعدههای شیرین و زیبا را سرهم میکند که گویی این وسیله بهترین راه و ابزار برای آباد کردن دنیا است. خدای متعال در قرآن کریم اینچنین پرده از ترفند شیطان برداشته است. «وَإِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ؛[5] و [یاد کن] هنگامى را که شیطان اعمال آنان را برایشان زیبا کرد.»
نکوهش و پیامدهای قمار در اندیشه اسلامی
در فرهنگ و اندیشه اسلامی به گونههای مختلفی از این گناه زشت و شوم تعبیر شده است.
1ـ عملی همردیف بتپرستی
برای پیبردن به زشتی و بدی عمل شوم قمار کافی است که اندکی در آیهای که این موضوع را مورد توجه قرار داده است دقت و تأمل کنیم. خدای متعال در آیه 90 سوره مبارکه مائده گناه قمار را در ردیف گناهانی همچون شراب خواری، بتپرستی ذکر کرده و آن را یکی از اعمال شیطان بیان میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛[6] اى کسانى که ایمان آوردهاید! شراب و قمار و بتها و ازلام [نوعى بختآزمایى]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دورى کنید تا رستگار شوید!»
براساس معارف علوم بلاغی هیچ یک از کلمات و واژگان قرآن کریم تصادفی و بدون حکمت در کنار هم قرار نگرفتهاند. در آیه فوق نیز که شاهد قرار داده شده، گناهان خاصی همچون بتپرستی، شرابخواری و قمار در کنار هم ذکر شدهاند که هم ردیف بودن گناه قمار با بتپرستی نشانه اوج بزرگی این گناه است.
منتظران گناه نمیکنند
1ـ عملی همردیف بتپرستی برای پیبردن به زشتی و بدی عمل شوم قمار کافی است که اندکی در آیهای که این
2 ـ قمار ابزاری برای ایجاد کینه و دشمنی
در آیه 91 سوره مبارکه مائده به برخی از پیامدهای شوم و خطرناک قمار بهخوبی اشاره شده است. یکی از پیامدهایی که شیطان به وسیله قمار به دنبال آن است، ایجاد کینه و دشمنی میان افراد است. خدای متعال این مطلب را این چنین ذکر کرده است: «إِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ؛[7] شیطان مىخواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند» برخی از متخصصان و قرآنپژوهان در این خصوص این چنین بیان داشتهاند: در قمار معمولاً کسانی که مغلوب میشوند و هستى خود را میبازند همین بیپولی و زیانکاریش شخص بازنده را به کینهتوزى نسبت به حریف قمار خود واداشته و در نتیجه یک عمر را به حسرت یا خشم و عصبانیت مىگذارند.[8] شروع کینهتوزی خود میتواند زمینهساز مشکلات و گرفتاریهای جدید باشد؛ چه بسیار قتل و کشتارهایی که میتواند در سایه قمار در جامعه شکلگرفته شود و چه طلاقها و مشکلات خانوادگی که در اثر مشکلات اقتصادی این کار شیطانی در جامعه حادث شود.
منتظران گناه نمیکنند
2 ـ قمار ابزاری برای ایجاد کینه و دشمنی در آیه 91 سوره مبارکه مائده به برخی از پیامدهای شوم و خطرناک
3 ـ قمار مایه دور شدن از ذکر خدا
یکی دیگر از پیامدهای شایع انواع گناه به خصوص گناه قمار در حیات دنیوی محروم شدن از ذکر و ارتباط با خدای متعال است. قلبی که به گناه و آلودگی و آمال و آرزوهای شیطانی دلخوش کرده است، فرصتی برای ارتباط و لذت بندگی را نخواهد داشت. محروم شدن از ذکر و ارتباط با خدای متعال خود سر آغاز همه بدیها و گمراهیها و مشکلات و بلایای عرضی و سماوی است. خدای متعال نیز به این آسیب بسیار مهلک قمار در قرآن کریم این چین اشاره کرده است. «وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ؛[9] و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهى اکید،) خوددارى خواهید کرد؟!»
آدمی را دشمن پنهان بسی است آدمی با حذر عاقل کسی است
آدمی را دشمن پنهان بسی است آدمی با حذر عاقل کسی است
برابر روایات، ابلیس از آغاز ولادت تا پایان حیات، روز و شب حتّی آن گاه که آدمی به خواب می رود، از وی دست برنمی دارد تا به هدف شوم خویش دست یابد. به راستی بدین نکته ساعت ها باید اندیشید: دشمنی که برای آدم و حوا سوگند یاد کرد که خیرخواه آنان باشد، ولی ایشان را فریفت و سبب اخراجشان از بهشت شد و هبوط به کره خاکی را برایشان رقم زد، با فرزندان آدم که سوگند یاد کرده تا همه آنان را بفریید و با خود به دوزخ ببرد، چگونه عمل خواهد کرد؟
آری، بازشناسی دقیق ماهیت، اهداف، علّت دشمنی، برنامه و شیوه های دشمن نه تنها انسان را در برابر او هشیارتر و از فرو افتادن در دام های گسترده وی مصون می سازد، بلکه او را برای مقابله آگاهانه و جدّی مهیا و مجهز می کند. از سوی دیگر، برابر کلام نورانی امام علی علیه السلام بازخوانی سرگذشت شگفت انگیز ابلیس، عبرت آموز است و تأمل در آن می تواند درس های بسیاری را به ما بیاموزد. به راستی چگونه است که هم نشینی با فرشتگان و عبادت طولانی ابلیس، به وی سودی نبخشید و با یک خطا، به لعنت ابدی دچار گشته، اکنون نیز سراسر عمر طولانی خویش را در گمراه ساختن آدمیان هدر می دهد؟!
نژاد، لشکریان و فرزندان ابلیس
براساس تصریح آیات قرآن، ابلیس، ذریه و فرزندانی دارد که به او در فریب انسان یاری می رسانند: «إِلآَّ إِبْلِیسَ... أَفَتَتَّخِذُونَهُ و وَ ذُرّیتَهُ و أَوْلِیآءَ مِن دُونِی وَ هُمْ لَکمْ عَدُوُّ».(کهف/ 18، 50) به گفته قتاده، به استناد احادیث در برابر ولادت هر انسان، خداوند به ابلیس نیز فرزندی عطا می کند. بدین سان هر یک از فرزندان آدم شیطانی دارد که مأموریت دارد او را بفریبد؛ چنان که فرشته ای دارد که او را به کارهای نیک فرا می خواند.
در روایات، سر سلسله فرزندان ابلیس و مأموریت های آنان بدین شرح شناسانده شده اند:
1و 2.لا قیس و ولهان(ولها): در طهارت و نماز وسوسه می کند.
۳. هفاف: در صحرا و بیابان ها مردم را گمراه و سرگردان می سازد. 4.مُرّه: بر ترویج موسیقی مبتذل و آلات لهو و لعب گمارده شده است.
5.زُلنبور(رکتبور): در بازار، بیهوده گویی، سوگند دروغ و تعریف از کالا را جلوه می دهد.
6.ثبر (بتر): صاحبان مصیبت را به جزع، خراشیدن چهره، چاک زدن گریبان و ناشکیبایی فرا می خواند.
7.اعور: در ترغیب آدمیان به مقاربت و آمیزش جنسی نامشروع «زنا و لواط» و انجام معامله های ربوی می کوشد.
8.مسوط(مطرش، مشوط): اخبار و اطلاعات دروغ و بی پایه را بین مردم منتشر می سازد.
9.داسم: اگر غذا بدون نام و یاد خدا صرف شود، او شرکت می کند و اگر شخص بدون ذکر خداوند وارد منزل شود، در ایجاد اختلاف میان او و خانواده اش می کوشد. «لقوس» را نیز مأمور ایجاد دشمنی و اختلاف بین مردم، «ابیض» را مأمور وسوسه عابدان و نیکان و دختر ابلیس و دلهاث را عامل ترویج هم جنس بازی و خودارضایی میان زنان نام برده اند. نیز از شیطانی به نام «سرحوب» که در دریا سکونت دارد، شیطانی به نام «دهار» که در خواب با القائات خود به آزار مؤمنان می پردازد و شیطانی به نام «خنرب» که در قرائت نماز اخلال می کند، سخن گفته شده است. مطالب پیش گفته درباره ابلیس و حزب وی بر اساس احادیث و روایات بوده و بدیهی است بررسی صحت و سقم آن از عهده این نوشتار خارج بوده و باید در محل خود پیگیری شود.
هر کاری که موجب محدودیت اراده شود و در مخالفت با قصد کسی انجام شود، شیطنت گفته میشود؛ زیرا به ظاهر شخص آزاد و رها است تا هر کاری را که بخواهد انجام دهد، اما در باطن او را با ابزارهایی محدود کردند تا تنها در محدودهای عمل کند که شیطانها خواستهاند