4_تنها خود را معیار دیدن. لذا پایان عمر و زندگی خود را ملاک میداند، نه سیر تاریخ را.
1_تسلیم اراده و حکمت الهی بودن
همراه با آرزوی ظهور و داشتن آمادگی. امام جواد (ع) فرمودند:
"در دوره غیبت، شتابزدگان در امر ظهور هلاک میشوند و اهل تسلیم نجات مییابند"[۲۹].
ایمان به غیب و ایمان به حکمت الهی، سبب صبر و تسلیم به جای تعجیل خواهد شد
در روایت دیگر آمده است:
"خوشا به حال صابران در دوره غیبت او، و استواران در محبت او! همانان که خدای تبارک و تعالی در کتابش چنین توصیفشان فرموده است:
این قرآن، هدایت است برای پرهیزگاران، همان کسانی که به غیب ایمان دارند"[۳۰
در روایت دیگر آمده است: "هنگامی که خدای تبارک و تعالی را حکیم بدانیم، همه افعال خدا را مطابق حکمت و مصلحت خواهیم دانست، گرچه سبب آنها برای ما روشن نباشد"[۳۱]. در روایت دیگر آمده که امام سجاد (ع) فرمودند:
برای قائم ما دو گونه غیبت است... اما زمان غیبت دوم به درازا میکشد تا جایی که بیشتر کسانی که به او ایمان داشتند، از اعتقاد خود بر میگردند. فقط کسانی در اعتقاد خود ثابت قدم میمانند که یقینی محکم و استوار و شناختی صحیح داشته و تسلیم ما اهل بیت باشند و سخنان ما بر آنها گران نباشد"[۳۲].
2_علم و بصیرت در دین: در دو مقوله عواقب تعجیل و
آثار صبر، روایات بسیاری آمده است. به مناسبت، به برخی از آنها اشاره میشود:
1_عاقبت عجله، پشیمانی است: "پیش از رسیدن این امر، شتاب مکنید که پشیمان میشوید"[۳۳].
2_فضیلت صبر و شتابزده نبودن:
3_جهاد در کنار رسول خدا (ص): "آنها که در زمان غیبت او بر آزار و طعنه که در تکذیب حضور دشمنان صبر کنند، مانند کسانی هستند رسول خدا (ص) و شمشیر زدهاند"[۳۴].