ابن عباس در تفسیر این آیه می گوید : عذاب خدا که بیاید ، ستم کار را از غیر ستم کار جدا نمی سازد . هم چنین گفته اند که ظالمان به سبب ظلمشان عذاب می شوند و غیر ظالمان براثر ترک امر به معروف و نهی از منکر . (۴)در روایتی امام باقر علیه السلام می فرمایند :
خدا به حضرت شعیب وحی کرد که من صد هزار از قوم تو را هلاک خواهم کرد : چهل هزار نفر از آنها اهل معصیت و گناه و شصت هزار هم از خوبان هستند. حضرت شعیب تعجب کرد و گفت : پروردگارا ! اشرار مستحق عذاب هستند ، ولی چرا اخیار و خوبان عذاب می شوند؟ خداوند فرمود : زیرا آنان با گناهکاران مداهنه و سازش کردند (امر به معروف و نهی از منکر نکردند ) و درموردی که من غضب کردم آنها غضب نکردند.(۵)
در اصول کافی روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که خداوند دو فرشته را برای ویران کردن شهری فرستاد . وقتی آن دو فرشته به آن شهر آمدند مردی را دیدند که مشغول دعا و گریه و تضرع است ، از این رو یکی از دو فرشته – با وجود این که مرد عابد و این احتمال که شاید او پس از فرمان خدا توبه کرده است – در ویران کردن آن شهر تردید کرد و برای روشن شدن دستور خدواند برگشت و خدا بر اجرای آن دستور و زیر و رو کردن آن شهر، فرمان دوباره داد ؛ آن گاه خداوند فرمود : آن مرد هیچ گاه رنگ صورتش به خاطر غیظ و غضب برای خدا تغییر نکرده است . (۶)
داستان اصحاب سبت – که در سوره اعراف به تفصیل به آن پرداخته شده است – نمونه روشنی از عذاب فراگیر به شمار می رود . بر اساس این آیات ، گروهی از بنی اسرائیل که در ساحل دریا زندگی می کردند و به ماهی گیری اشتغال داشتند ، فرمان خداوند را مبنی بر حرمت کار در روز شنبه زیر پا گذاشتند ؛ به این صورت که کانالی را در کنار دریا حفر می کردند تا ماهیان در روز شنبه وارد آن شوند و در پایان روز جلو کانال را می بستند و به این طریق در روز یکشنبه ماهیان فراوانی را که به این طریق در کانال به دام افتاده بودند صید می کردند . در مقابل این جمع گروهی نهی از منکر کرده و آنان را از نافرمانی خدا باز می داشتند و دسته ای دیگر ، در برابر نافرمانی آنان سکوت کرده و حتی به ناهیان از منکر اعتراض می کردند که چرا تبه کاران را پند می دهید . در پایان این ماجرا قرآن تنها نجات کسانی را گزارش کرده است که نهی از منکر کردند :
« فَلََمَّا نَسوا ماذُکِروا بِهِ اَنجَینَا الَّذینَ یَنهُونَ عَنِ السُّوءِ و أخَذنَا الَّذینَ ظَلَموا بِعَذابٍ یَئِسٍ بِما کانوا یَفسُقون » (۷)؛ پس هنگامی را که آنچه را بدان تذکر داده شده بودند از یاد بردند ، کسانی را که از ( کار ) بد باز می داشتند ، نجات دادیم و کسانی را که ستم کردند به سزای آن که نافرمانی می کردند به عذابی شدید گرفتار کردیم .
مفسران از این آیه استفاده کرده اند که خداوند دو گروه تجاوزگران و بی تفاوتان را به عذابی سخت گرفتار کرد . (۸)
از آیه ۱۱۶ سوره هود نیز بر می آید که تنها نهی کنندگان از فساد از عذاب نجات می یابند :
« فَلَولاکَانَ مِنَ القُرونِ مِن قَبلِکُم اولو بَقِیَّةٍ یَنهُونَ عَنِ الفِسادِ فِی الأرضِ إلّا قَلیلاً مِمَّن أنجَینا مِنهُم واتَّبَعَ الَّذینَ ظَلَموا ما اُترِفوا فِیهِ و کانوا مُجرِمین » ؛ پس چرا از نسل های پیشین از شما خردمندانی نبودند که (مردم را) از فساد در زمین باز دارند ؟ جز اندکی از کسانی که از میان آنان نجات شان دادیم و کسانی که ستم کردند به دنبال ناز و نعمتی که در آن بودند رفتند و آنان بزه کار بودند.
بر پایه روایتی از امام باقر علیه السلام در ذیل آیات ۷۸ – ۷۹ سوره مائده آنان که مورد لعن داوود بودند به میمون تبدیل شدند و آنان که مورد لعن عیسی قرار گرفتند ، خوک شدند .(۹) از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در ذیل این آیه نقل شده است که امر به معروف و نهی از منکر کنید ، دست نادان را بگیرید و او را به راه حق بیاورید وگرنه خدا دل های شما را مانند یکدیگر و همه ی شما را لعنت می کند ؛ هم چنان که آنان را لعنت کرد .(۱۰) بر پایه نقل دیگری از امام صادق علیه السلام ، کسانی که این آیات در نکوهش آنان نازل شده با این که خود اهل معصیت نبوده و در مجالس گناه کاران شرکت نمی کردند ، لعنت شده اند و جرم آنان این بود که به معصیت کاران لبخند می زدند و با ایشان انس داشتند . (۱۱)
3- شریک شدن در گناه : کسانی که در برابر انجام دادن منکر هیچ گونه واکنش و عکس العملی نشان ندهند مانند گناه کاران در گناه آنها شریک اند ؛ از همین رو از مؤمنان خواسته شده که هرگاه تمسخر آیات قرآن را شنیدند ، با کافران همنشین نشوند ، در غیر اینصورت در گناه آنها شریک خواهند بود :
« و قَد نَزَّلَ عَلَیکُم فِ الکِتابِ أن إذا سَمِعتُم آیاتِ اللهِ یُکفَرُ بِها وَ یُستَهزَءُ بِها تَقعُدوا مَعَهُم حَتّی یَخوضوا فی حَدیثٍ غَیرِهِ إنَّکُم إذًا مِثلُهُم »(۱۲) ؛ و البته ( خدا ) در قرآن بر شما نازل کرده که هرگاه شنیدید آیات خدا مورد انکار و ریشخند قرار می گیرد با آنان منشینید ، تا به سخنی غیر از آن درآیند ؛ چرا که در این صورت شما هم مثل آنان خواهید بود .
مفسران از این آیه استفاده کرده اند که سکوت کردن در برابر فاسقان و گناه کاران و هم نشینی با آنان موجب شریک شدن در گناه آن هاست . (۱۳)هم چنین در ذیل آیه ۶۳ سوره مائده گفته اند که ترک کننده نهی از منکر ، مانند کسی است که مرتکب منکر شود . (۱۴)
پی نوشت ها :
1- تفسیر المیزان ، ج ۶ ، ص ۸۳ .
2- نهج البلاغه ، خطبه ۱۹۲ .
3- انفال ، آیه ۲۵ .
4- عبدالله سالمی ، روض البیان ، ج ۹ ، ص ۹۴ .
5- اصول کافی ، ج ۵ ، ص۵۵ ، روایت ۱ .
6- اصول کافی ، ج ۵ ، ص ۵۸ ، روایت ۸ .
7- اعراف ، آیه ۱۶۵ ۰
8- تفسیر المیزان ، ج ۸ ، ص ۳۱۰ .
9-مجمع البیان ، ج ۳ ، ص ۲۸۹ .
10-همان .
۱۱-الصافی ، ج ۲ ، ص ۷۵ .
۱۲ نساء ، آیه ۱۴۰ .
۱۳جامع البیان ، ج ۵ ، ص ۴۴۳ .
۱۴ تفسیر قرطبی ، ج ۶ ، ص ۱۵۳
May 11
نمیدونم از اعضاء کانال مغازه دارند یا نه
مغازه های که آهنگ های میگذارندکه برای توجه مشتری بیا تو مغازه شون این کاردستی نیست
وقتی مشتری با چهره آرایش کرده از آرایشگاه خارج میشود، آیا وظیفهای بر عهده ی آرایشگر است که به او تذکر بدهد که حجاب خود را رعایت کند؟
اگر بداند که حجاب شرعی را رعایت نمی کند در صورتی که احتمال بدهد، تأثیر دارد و شرایط دیگر امر به معروف و نهی از منکر فراهم باشد امر و نهی زبانی بر او واجب است.
هرگاه نهی از منکر باعث نگاه به زنان بی مبالات و آرایش کرده شود، آیا باز هم واجب است؟
نگاهِ اول اگر بدون قصد باشد، اشکال ندارد، ولی نگاه عمدی به غیر از صورت و دست ها تا مچ به شرطی که بدون آرایش باشند، جایز نیست، هر چند به قصد امر به معروف باشد.
امر و نهی زنانی که حجاب کامل ندارند، چه حکمی دارد؟ در صورتی که انسان هنگام نهی زبانی از تحریک شهوت خود بترسد، وظیفهاش چیست؟
ج. نهی از منکر متوقف بر نگاه با ریبه به زن نامحرم نیست، و بر هر مکلفی واجب است که از حرام اجتناب کند، به خصوص زمانی که مبادرت به انجام فریضه نهی از منکر می کند.
بد اخلاقی و بیانصافی در آرایش
بعضی از همکاران صنفی با تعریف و تمجید از کار خود به قیمت جمع کردن و جلب مشتری برای خود، آرایشگران دیگر را تخریب میکنند، آیا این کار اشکال دارد؟
تخریب دیگران جایز نیست.
منتظران گناه نمیکنند
نمیدونم از اعضاء کانال مغازه دارند یا نه مغازه های که آهنگ های میگذارندکه برای توجه مشتری ب
پخش موسیقی در محیط کار یا مغازه اشکال شرعی دارد یا نه؟
هر موسیقی که به نظر عرف لهوی مُضِلّ عن سبیل الله باشد، (یعنی به سبب ویژگی هایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بیبند و باری، بیهودگی و گناه سوق دهد) حرام محسوب می شود؛ و تشخیص موضوع، موکول به نظر عرفی مکلّف است؛ و اگر در این زمینه مقررات وجود دارد، باید مراعات شود.
از اعضای کانال
👇👇👇👇
کارهاشون
منتخب جشنواره شده فقط نیاز به رای مردمی هست
لینک رو بزارین تا رای جمع بشه
https://madresefestival.ir/panel/graphic/41584
هدایت شده از ⚡️ کانال شبانه لیستی مذهبی المهدی
بَدتَرینصَحنِه . .؟!
اِمـامزَمـان‹عـج›🕊
بااَشکبِهپَروَندِهاَتنِگاهکُنِه
وَبِگِه:اینکِهقولدادِهبود..!
#امام_زمان
⭐️کانال منتظران گناه نمیکنند
eitaa.com/joinchat/3751936000Cf84bd28534
🌙
⭐️کانال نقاشی دفتر ومشق واملا و ریاضی و....
eitaa.com/joinchat/504365570C2a758d0173
🌙
⭐️کانال ارزنسرای منیریه واقع درتهران منطقه 11(منیریه)
eitaa.com/joinchat/1675952646C4e2f1e67e5
🌙
⭐️کانال راز زیبایی وسفتی پوست تاقبل عید صورتتا تپل کن
eitaa.com/joinchat/425984709Cc4b662c626
🌙
⭐️کانال 5000نکته ناب قرآن
eitaa.com/joinchat/2470117474C412fbe1b98
💠💠💠💠💠💠💠💠
📫گروه تبادلات شبانه لیستی مذهبی شبانه المهدی
https://eitaa.com/joinchat/2267938832Ca0ccf1a964
📪کانال تبادلات لیستی شبانه مذهبی المهدی
@TabadolatAlmahdi
📆 1402/11/26
جایگاه لیست آزاد
ساعت ۲۲ تا ۹ صبح
📣 اطلاعیه
🔹 پیرو عملیات ارتقا و نصب تجهیزات جدید شبکه که از آغازین ساعات بامداد امروز شروع شد، نکاتی به استحضار کاربران عزیز میرسد
🔸 در ابتدا لازم است بابت طولانی شدن این فرایند و وقفهای که بیش از مدت زمان پیشبینی شده رخ داد، از همه کاربران عزیز صمیمانه عذرخواهی نمائیم
🔹 چنانکه مستحضرید، پیامرسان ایتا در یکسال و نیم گذشته با روند رو به رشد دائمی مواجه بوده است. افزایش مستمر تعداد کاربران فعال در کنار رشد میزان استفاده کاربران از پیامرسان، نیازمند توسعه و تقویت زیرساختها و بهینهسازی سیستمها در ابعاد مختلف است که بصورت روزانه انجام میشود
🔸 بخش عمدهای از این بروزرسانیها در ضمن فعالیتهای جاری برنامهریزی و اجرا میشود ولی پیادهسازی برخی تغییرات اساسی، نیازمند توقف موقت فعالیتهاست که عملیات امروز نیز از همین نوع بود
🔹 در پایان از همه کاربرانی که انتظار آنها برای اتصال مجدد برنامه به طول انجامید، مجددا پوزش طلبیده و تمام توان خود را بکار میگیریم تا این بروزرسانیها منجر به پایداری بیشتر سرویسها، زمینهسازی برای ارائه قابلیتهای جدید و پذیرایی از تعداد بیشتری از هموطنان عزیز شود
•┈••✾••┈•
🔰کانال رسمی اطلاعرسانی ایتا:
https://eitaa.com/eitaa
📣 اطلاعیه
🔹 پیرو عملیات ارتقا و نصب تجهیزات جدید شبکه که از آغازین ساعات بامداد امروز شروع شد، نکاتی به استحضار کاربران عزیز میرسد
🔸 در ابتدا لازم است بابت طولانی شدن این فرایند و وقفهای که بیش از مدت زمان پیشبینی شده رخ داد، از همه کاربران عزیز صمیمانه عذرخواهی نمائیم
🔹 چنانکه مستحضرید، پیامرسان ایتا در یکسال و نیم گذشته با روند رو به رشد دائمی مواجه بوده است. افزایش مستمر تعداد کاربران فعال در کنار رشد میزان استفاده کاربران از پیامرسان، نیازمند توسعه و تقویت زیرساختها و بهینهسازی سیستمها در ابعاد مختلف است که بصورت روزانه انجام میشود
🔸 بخش عمدهای از این بروزرسانیها در ضمن فعالیتهای جاری برنامهریزی و اجرا میشود ولی پیادهسازی برخی تغییرات اساسی، نیازمند توقف موقت فعالیتهاست که عملیات امروز نیز از همین نوع بود
🔹 در پایان از همه کاربرانی که انتظار آنها برای اتصال مجدد برنامه به طول انجامید، مجددا پوزش طلبیده و تمام توان خود را بکار میگیریم تا این بروزرسانیها منجر به پایداری بیشتر سرویسها، زمینهسازی برای ارائه قابلیتهای جدید و پذیرایی از تعداد بیشتری از هموطنان عزیز شود
•┈••✾••┈•
🔰کانال رسمی اطلاعرسانی ایتا:
https://eitaa.com/eitaa