محاسبه اعمال
از نظر آیات و احادیث، محاسبه اعمال امری قطعی و ضروری است.
گرچه هر انسانی نامه اعمال خود را که همه چیز در آن نوشته شده در قیامت به همراه دارد، ولی چون اعمال او در طول عمر، بسیار گسترده بوده و از وضع آنها آگاهی کاملندارد، در قیامت در محضر پروردگار جهان حضور مییابد تا همه آنها را بالعیان مشاهده کند.
در قرآن میگوید: «در آن روز مردم پراكنده از قبرها بيرون مىآيند تا اعمالشان را به آنها نشان بدهند. هر كس به مقدار ذرهاى كار نيك انجام داده آن را خواهد ديد و هر كس به اندازه ذرهاى كار بد انجام داده آن را مشاهده خواهد كرد.»[61]
و میفرماید: «روزی که هر کس کارهای نیک خود را حاضر ببیند و همچنین کارهای بد خود را و آرزو کند کهای کاش در میان او و کردار بدش فاصله زیادی وجود داشت.»[62]
در قیامت و به هنگام حساب، نامه عمل هر انسانی به دستش داده میشود، ولی همه انسانها یکسان نامه خود را دریافت نمیکنند، بلکه نامه مؤمنین و نیکوکاران به دست راستشان داده میشود و این از نشانههای آسان بودن حسابشان میباشد، و نامه کافران و ستمکاران از پشت سر و به دست چپشان داده خواهد شد که نشانه سختگیری در حساب است.
در قرآن میگوید: «هر كس نامهاش را به دست راستش دهند، حساب آسانى خواهد داشت و شادمان نزد خويشانش خواهد رفت. و هر كس نامهاش از پشت سر داده شود، مىگويد: اى واى كه هلاك شدم، و به آتش افروخته در آيد.»[63]
1. صالحان: گروه اول کسانیاند که از جهت ایمان و عمل صالح در بالاترین مراتب واقع شدهاند کاملًا پیرو شریعت بوده و کار خلاف و گناهی انجام ندادهاند. این گونه افراد نیاز به حساب ندارند و قبل از همه به بهشت میروند.
قرآن میگوید: «روزى كه قيامت برپا شود مردم از يكديگر جدا شوند، كسانى كه ايمان آورده و عملهاى صالح انجام دادهاند در باغى از بهشت شادمانى مىكنند.»[64]
و میفرماید: « (در آن روز) شما سه گروه مىباشيد: يكى سعادتمندان و آنان كيستند، ديگرى شقاوتمندان و آنان چگونهاند، ديگرى پيشتازان، اينان مقربانند، در بهشتهاى پر نعمت.»[65]
علامه طباطبائی در تفسیر آیه نوشته است: مراد از سابقین در آیه کسانی هستند که در انجام کارهای نیک بر دیگران سبقت گرفتهاند و به همین جهت در رسیدن به آمرزش و رحمت و لطف خدا نیز بر دیگران سبقت میگیرند.[66]
2. مشرکان و کافران و ستمکاران: این گروه نیز در قیامت با مشاهده نامه عمل خود که تاریک و پر از زشتیها و بدیها و خویهای آزار دهنده است، و نوری در نفس و نامه عملشان دیده نمیشود، به خسران و زیان کامل خود پی میبرند. تکلیفشان روشن است و نیازی به حساب ندارند.
عمل خیری ندارند تا نیاز به حساب باشد، چون ایمان شرط قبولی خیرات است.
قرآن میگوید: «كسانى كه كافر شدهاند و آيات ما را تكذيب مىكنند و ديدار آخرت را دروغ مىپندارند همه در عذاب حاضر خواهند شد.»[67]