eitaa logo
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
8.1هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
726 ویدیو
560 فایل
● اسرار تاریخ ایران و تشیع ❖ با طرح اندیشه‌های: 1️⃣ استاد #علی_ابوالحسنی_منذر (تاریخنگار فقید) 2️⃣ و #محمدصادق_ابوالحسنی (تاریخ‌پژوه و نویسنده) 👈 ارتباط با ادمین یا دعوت از استاد: @as_tarikh
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 معرفی یک کتاب ماندگار: 5⃣ شیخ فضل الله نوری (ره) و مکتب تاریخنگاری مشروطه🔺 ✍ به قلم توانای مورخ کبیر٬ (ره) ✨ چاپ پنجم ۱۳۹۸/ 338 ص/ قیمت: ۲۶۰۰۰ت 💥 این اثر٬ به عنوان کتاب سال حوزه برگزیده شد. 📑 خرید اینترنتی: http://www.iichstore.ir 👈 مهمترین ویژگیهای کتاب: ✔️ این کتاب شاهکاری است که در نقد مکتب تاریخنگاری معاصر٬ با روش اجتهادی در موازین تاریخ پژوهی وارد میشود. ✔️ حاوی یک دور شیوه تاریخنگاری روشمند و پویا برای همه مقاطع بویژه مشروطه ✔️ پادزهر تاریخنگاری سکولار اعم از لیبرالیستی٬ ماسونی٬ ناسیونالیستی و مارکسیستی است. ✔️ غبارروبی از چهره مجتهد زمان شناس و بیدارگر: آیت الله شیخ فضل الله نوری (ره) و نقد برخی شایعات و تهمت ها درباره ایشان ✔️ نشانگر آفات و کاستی های تاریخنگاری معاصر و بررسی انتقادی میراث مکتب تاریخ نگاری مشروطه ✔️ حاوی قوی ترین نقد علمی بر آثار احمد کسروی با عنوان: عناد با فرهنگ؛ ستیز با تاریخ 🔹استاد منذر در فصول مختلف این کتاب نگاه منفی تاریخ نگاران مشروطه را نسبت به جریان مذهبی – سیاسی ریشه یابی کرده و به طور موردی به اندیشه های حاج سیاح، شیخ ابراهیم زنجانی، عبدالهادی حائری، ملکزاده و نیز در باره آبراهامیان، احمد بشیری، ژانت آفاری، و برخی دیگر پرداخته است. فصلی اختصاصی هم در باره احمد کسروی است.پایان بخش کتاب٬ ضمیمه ای درباره زندگانی مرحوم میرزا جوادآقا مجتهد تبریزی است. 🔹این کتاب جذاب با انبوهی از اسناد و ناگفته های تاریخی٬ خواننده را تا پایان با خود همراه می سازد. 🔰کانال اندیشکده استاد منذر: @monzer_ir
💥جلوه هایی از لبخند علما ▪️ شوخی های شیرین و حکیمانه علمای ربانی ✍ به روایت استاد علی ابوالحسنی (منذر) ✔️ از امروز در کانال رسمی ایشان🔻 ⚡️ @monzer_ir ⚡️
🔺عکس کمتر دیده شده از علامه امینی (ره) 👈 در دیدار با شیعیان مظلوم هندوستان ▪️اندیشکده استاد منذر (ره): ✨ @monzer_ir
🌞 💥شوخی علامه امینی (ره) درباره خلیفه دوم! 👈 اگر او را به دست شما بدهند، چگونه مجازاتش مى ‏كنيد؟! ✔️ (ره) 🔻 🔹 جناب آیت الله سبحانى نقل می‌کردند: علامه امينى، صاحب الغدير، روزى از دوستانش پرسيده بود: اگر خليفه دوم را ـ با آن همه ظلم و جنايت كه كرده است ـ به دست شما بدهند كه مجازات كنيد، چه مجازاتى را برايش در نظر مى ‏گيريد كه از حيث سختى و مشقت، درخورِ مظالم و جناياتِ او باشد؟ 🔹 هر كدام از حضار چيزى گفتند، و علامه فرمود: نه، مظالم او از اينها بيشتر بوده و اينها كيفر شايستۀ او نيست. 🔹 بالاخره گفته بودند: خود شما بفرماييد. فرموده بود: يك اعلاميه ‏اى مى ‏نويسم و مى‏ گويم برود از علماى نجف، امضا بگيرد. آن قدر او را سر خواهند گرداند، كه جان به سر بشود! ▪️اندیشکده استاد منذر (ره): 🔰 @monzer_ir
📚معرفی ششمین اثر از مجموعه کتابهای مشروطه و شهید (ره) 6⃣ کتاب دیده بان بیدار ✍ به خامه مورخ کبیر٬ 🔰 چاپ پنجم ۱۳۹۸/ ۲۳۴ ص/ ۲۳۰۰۰ ت/ انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران 📑 خرید اینترنتی: http://www.iichstore.ir ▪️اندیشکده استاد منذر (ره): ✨ @monzer_ir
📚معرفی یک کتاب پرعیار: 💥 دیده بان، بیدار! (چاپ پنجم) 👈 طرح «دیدگاه ها و مواضع سیاسی و فرهنگی شیخ فضل الله نوری ره»؛ ✍ اثر مورخ صاحب سبک : (ره) ✔️اصلی ترین بخشهای کتاب🔻 1. «دانش و جامعیت علمی» آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری، چنان بود که بسیاری از مورّخان او را برتر از سیّدین و دیگران می دانستند و در اوج افترا بستن به او نیز این مقام علمی اش مورد سوءال قرار نگرفت و مرحوم میرزای شیرازی که نهایت ترویج از شیخ را داشت، از او به «شیخ نوری ما» و «خودِ من»و «نفسِ من» یاد می کرد. مخالفان شیخ نیز نتوانستند جایگاه علمی او را انکار کنند. 2. آگاهی به اوضاع زمانی و به ویژه ماهیت خودبنیاد و اومانیستی غرب، جلوه ای از جامعیت شیخ را در عصر مشروطه و پیش از آن و ریشه چالش او با غرب باوران و آموزه های غربی را به نمایش می گذارد. 3. هنگامی که نظریه سیاسی شیخ فضل الله را بررسی می کنیم، «استقلال»، «عدالت» و «حاکمیت اسلام را به صورت سه رکن «نظریه سیاسی» شیخ می یابیم. در این مثلّث فکری، استقلال در جهت رهایی از سلطه سیاسی و فرهنگی غرب است؛ عدالت، مهاری قانونمندانه برای شاه و دولت به وسیله نمایندگان طبیعی اصناف و طبقات مردم است. در این جهت، قانون خواهی و قانون مداری شیخ چنان بود که بارها بر لزوم تدوین قانون و نظامنامه (با قید اسلامی) تأکید داشت. 4. مفاهیمی چون آزادی، در نگاه شیخ فضل الله، مفاهیمی لغزنده اند که نیازمند تبیین کافی و مرزبندی دقیق میان معنای درست و نادرست وارداتی آن ها است؛ از این روی، شیخ معانی باطل آن ها را برنتافته و به تفکیک میان معانی این الفاظ می پردازد. آزادی به معنای «رهایی از ستم و اختناق سیاسی» و به معنای «حقّ انتقاد سازنده و بیان مصالح» را می پذیرد و در برابر «آشوب طلبی و هرج و مرج» به ویژه «آزادی در مذهب» به چالش برمی خیزد؛ در اندیشه دینی شیخ فضل الله، مساوات به معنای «تساوی شاه و گدا در برابر حکم عدالت»، مورد پذیرش و معنای «تساوی مسلمین و کفّار در احکام جزایی و ...» که بسیاری (از جمله اقلیّت های مذهبی و به ویژه زردشتی ها با پشتیبانی بیگانه) به دنبال آن بودند، مورد انکار شیخ بود. 5. شیخ فضل الله که به تصریح خود، خواستار مجلس شورا (به ویژه در ماهیت بومی و عدالتخانه ای آن) بود، درصدد اصلاح و نزدیک کردن آن به آموزه های اسلامی برآمد. او در این جهت، اتّهام مخالفت با مجلس را همواره از خود به دور می دانست. بنیان نظام پارلمانتاریسم غربی که بر اکثریت آرای خودبنیاد بود، مورد انتقاد او قرار می گرفت و خواستار تحدید قلمرو قانونگذاری مجلس و ترسیم شکلی بود که راهبرد اکثریت آرا در دایره امور شرعی اجرا نشود و در امور عرفی نیز به لحاظ شأن کاشفیت آن از آرای کارشناسان (به صورت راهی برای شناخت مصالح و مفاسد) مورد توجّه قرار گیرد. و از سوی دیگر، مشروعیت اصیلِ اقدام های سیاسی تأمین شود . در نظر شیخ، باید نظام حاکم، حاکمیتی مشروع داشته باشد و «حق بینی» و «حق سالاری» پیشه و بر اساس «مصالح و مفاسد واقعی» معرّفی شده از سوی خدای متعالی، رفتار کند. در این فرایند، «نظارت و تنفیذ فقیه» ملاک عملی تأمین مشروعیت ساختار سیاسی و از جمله مجلس است. 🔹 در بخش های دیگری از کتاب، نویسنده به تشریح مباحثی چون «وکالت وکلای مجلس»، «ولایت فقیه و شأن حکومتی آن»، «قلمرو آن ها»، «تبیین پارلمانتاریسم و شورای اسلامی»، «جامعیت احکام اسلام» و ... می پردازد. موضع شیخ، در تمام این امور، در چالش با انحراف های غرب باوران و دین گریزانی است که در تار و پود نظام مشروطه نفوذ داشتند و آن را به انحراف کشانیدند. از بحث درباره «معنا و کیفیت وکالت و انتخاب وکلا» گرفته تا «نفوذ اقلیت تندرو و فِرَق ضالّه در ارکان نظام تصمیم سازی»، از «عدم آمادگی ایران برای نظام پارلمانی» تا «انحراف مشروطه و نقد اختیارات گسترده مجلس شورا». در تمام این مباحث، نویسنده به تشریح گسترده آن ها پرداخته و به نوشته ها، گفته ها و سیره عملی شیخ فضل الله استناد می کند. ▪️اندیشکده استاد منذر (ره): ✨ @monzer_ir
🔺تصویر یک جنایت تاریخی 👈 حدود ۹۷ سال قبل (قمری) 💥 لحظه تخریب قبور امامان بقیع (ع) به دست وهابیون خبیث / ۱۳۴۴ ق ✔️ چه قبرهایی تخریب شد؟ 🔹 در این فاجعه بزرگ٬ گنبد و بارگاه مطهر امامان پاک بقیع: امام حسن بن علی، امام سجاد، امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهم السلام تخریب گشت. همچنین گنبدهای حریم قبر حضرت ام‌البنین مادر حضرت ابوالفضل العباس (ع)، اسماعیل پسر امام جعفر صادق (ع) و حرم خاندان رسول الله (ص) از جمله حرم ابراهیم (ره) فرزند پیغمبر اکرم (ره) و حتی گنبد برخی صحابه مثل مالک بن انس تخریب گردید . ▪️اندیشکده استاد منذر (ره): ✨ @monzer_ir
... 🔺تصویر آخرین ضریح امامان بقیع (ع) که بعد از انهدام بقاع متبرکه، مفقود گشت. ✔️ وهابیون ضریح فولادیی را هم که ایرانی ها در اصفهان ساخته و بر مزار امامان بقیع نصب شده بود٬ کندند و به یغما بردند!! ✔️ گفتنی است قبرستان بقیع بارها مورد تعرض سعودیها و وهابیون قرار گرفت و خسارات فراوانی بر پیکر آن وارد گردید که در این میان٬ دو بار به طور کلی تخریب شد🔻 👈 یک‌بار در سال ۱۸۰۶ میلادی و یک‌بار در سال ۱۹۲۶ میلادی ▪️اندیشکده استاد منذر (ره): ✨ @monzer_ir
💥یک عکس و یک اشتباه تاریخی 🔺ضریحی که در تصویر می بینید٬ همیشه با ضریح تاریخی ائمه بقیع اشتباه می‌شود؛ در حالی که مربوط به مسجدی در پاکستان است. 🔹 یکی از ضریح های اصلی ائمه بقیع را در تصویر قبلی در همین کانال ملاحظه نمایید. ▪️اندیشکده استاد منذر (ره): ✨ @monzer_ir
... 💥بقیع را خراب کردیم بلکه خدا اخلاصمان را زیاد کند!! ✍ یک نامه شیطانی درباره حمله به بقیع ✔️ وقتی پادشاه سعودی٬ قبر ائمه (ع) را «خالصا لوجه الله» خراب می کند!! 🔺دستنویس بالا٬ نامه منسوب به ملک عبدالعزیز (موسس سلسله سعودی) به قاضی القضات آل سعود است که گفته میشود درباره تخریب بقیع نوشته شده و درست چند روز بعد از تخریب قبور ائمه بقیع به تحریر درآمده است. 🔹در قسمتی از این نامه می خوانیم: أنکم باشرتم العمل بهدم القباب ... بذلک الله تعالی یجعل اعمالنا و اعمالکم خالصه لوجهه الکریم!! 🔹گفتنی است٬ قاضی شیخ عبدالله بن سلیمان آل بلیهد٬ قاضی القضات وهابیون و آل سعود بود که جو مدینه را برای تخریب قبرستان بقیع مهیا کرد. ▪️اندیشکده استاد منذر (ره): ✨ @monzer_ir
🔺 آشنایی با آل سعود در یک نگاه 💥 اینفوگرافی خاندان سعودی (شجره خبیثه) 👈 سرسلسله و موسس آل سعود٬ «ملک عبدالعزیز» است که قبور ائمه بقیع (ع) به دستور او تخریب شد و نفت عربستان در زمان او کشف گردید. 🔰 تعداد زن ها و فرزندان ملک عبدالعزیز! 🔹شمار دقیق همسران و فرزندان عبدالعزیز نامعلوم است. گفته می‌شود که او ۱۷ تا ۲۲ بار ازدواج کرده است. او ۴۵ پسر داشت که از بین آن‌ها ۳۶ تن به سن بلوغ رسیدند. تنها ده نفر از آنها به شرایط پادشاه شدن دست یافتند که از این میان شش نفر به این مقام رسیدند. 🔹تعداد دختران او نیز به درستی مشخص نیست و در یکی از منابع ۲۱۵ نفر برآورد شده‌است. برخی منابع تعداد پسران او را نیز تا ۱۵۰ نفر ذکر کرده‌اند. 🔹 هر شش پادشاه پس از عبدالعزیز از فرزندان او بوده‌اند. «حصه بنت احمد سدیری» هفدهمین زن ملک عبدالعزیز و از خاندان «سدیری» بود. او مادر ملک فهد پادشاه اسبق و ملک سلمان پادشاه کنونی عربستان است. دو ولیعهد متوفای ملک عبدالله یعنی شاهزاده سلطان و شاهزاده نایف هم پسران این مادر بودند ▪️اندیشکده استاد منذر (ره): ✨ @monzer_ir
✔️ ویژه نامه 🔹 بررسی اندیشه های سیاسی _ معرفتی و نوع حرکت تاریخی امام خمینی (ره) ✨ در کانال اندیشکده استاد ابوالحسنی (منذر)
temp97935007content.pdf
1.18M
🔺 نگاهی به اندیشه سیاسی امام خمینی (ره): 💥 دانلود مقاله: مناسبات سیاسی علمای شیعه با سلاطین و دیدگاههای امام خمینی (ره) ✍ به قلم تاریخنگار ژرف پو، (ره) 📚 مقاله ای مهم در فصلنامه مطالعات تاریخ معاصر ایران. 🔹چکیده: روابط و مناسبات علما و مراجع شیعه با دولتها و سلاطین عصر خویش (صفویه، افشاریه، زندیه و...) به ویژه در قرون اخیر (قاجاریه و پهلوی)، و فرایند پر نشیب و فراز این روابط و مناسبات از «تعامل» تا «تقابل»، از جمله موضوعات بسیار مهم و اساسی در تاریخ کشورمان است که پرداختن به آن از نگاه امام خمینی، اهمیتی دوچندان دارد. 🔹خصوصا وقتی مورخ جریان شناس و ژرف اندیش٬ مرحوم استاد ابوالحسنی منذر به این موضوع بپردازد. 🔹 موضوعات مهم مقاله: 1⃣ نوع نگاه علما به سلاطین و حکومتها 2⃣ فرآیند رسوخ فساد در سلاطین 3⃣ مراحل مختلف برخورد علما با مفاسد حکومتها 4⃣ داوری امام راجع به مجاهدات و خدمات علما 5⃣ رمز مماشات برخی علما با پاره ای از پادشاهان 6⃣ ارتباط و تعامل برخی علما با حکومتهای وقت جهت اصلاح و تعدیل و.... 🔹 شما در پرتو این نوشتار می توانید حرکت بزرگانی مثل علامه مجلسی، شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری و میرزای شیرازی و شهید مدرس و سایر علمای مجاهد رضوان الله علیهم را از نگاه امام خمینی (ره) تحلیل کنید. (ره) ▪️اندیشکده استاد منذر (ره): ✨ @monzer_ir
ayam48.pdf
1.35M
🔺 اختصاصی 💥 ویژه نامه تاریخی «ایام»؛ به مناسبت ۱۴ و ۱۵ خرداد ✔️ دریچه ای به تاریخ انقلاب و پاره ای از تحولات عصر پهلوی ✍تدوین شده توسط شاگردان استاد ابوالحسنی منذر (ره) (یادگاری از سال ۱۳۸۸) در موضوعات: 🔹 ۱۵ خرداد؛ رویارویی ساواک با جنبش اسلامی 🔹 بریده هایی از سیاست ساواک و پهلوی 🔹 موضع مراجع در برابر اصلاحات ارضی 🔹 آشنایی با آیت الله شیخ حسین لنکرانی ره 🔹 کتابشناسی و معرفی آثار مربوط به امام خمینی ره 🔹 اسناد مخفی ساواک درباره مبارزین انقلابی 🔹 نگارخانه و عکسهای تاریخی 🔹 نگاهی به مهمترین مناسبتهای خرداد ماه در تاریخ معاصر ایران 🔹 گلچینی از طنزهای سیاسی در مطبوعات عصر پهلوی و خاطرات شیرین از امام خمینی ره ▪️اندیشکده استاد منذر (ره): ✨ @monzer_ir
💥 پدرم گفت که گفته است پدر از پدرش 💥 ریزه خواریم سرِ سفرهٔ احسان حسین (ع) 🗯 السلام علیک یا اباعبدالله (ع) تصویر 🔰 مرحوم استاد مُنذِر کنار مزار پدرش حجت الاسلام حاج شیخ محمد ابوالحسنی (خطیب و پیرغلام اباعبدالله ع) / تهران؛ بهشت زهرا (س) 👈 مرحوم استاد وقتی بر مزار عزیزانش حاضر میشد٬ مقید بود که بهترین هدایا را با قرائت صلوات٬ سوره حمد و مخصوصا لعن به ظالمین و قاتلین ائمه اطهار علیهم السلام به روح اموات تقدیم دارد. شاید ایشان به هیچ ذکری به اندازه لعن به بانیان سقیفه و حاکمان جور٬ عنایت نداشت؛ چه آنکه «تبری» را (با شرایطش) از افضل قربات الی الله تعالی می دانست. ▶️ @monzer_ir ◀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥ویژه نامه مرجع عالی مقام؛ 👈 نکاتی ناب درباره آیت الله العظمی بروجردی (ره) ▪️به مناسبت ایام سالروز رحلت آن بزرگمرد ▪️ پرونده ای تاریخی با مطالب جذاب و خواندنی ✔️ در کانال اندیشکده استاد ابوالحسنی منذر (ره) 🔻🔻🔻 ⚡️ @monzer_ir ⚡️
✔️ اجازه اجتهاد (ره) به (ره)🔺 🔰 در این اجازه نامه٬ تعابیر بلندی مثل «قدوه العلماء و المجتهدین» و «عمده العلماء العاملین» دیده می شود. ▪️اندیشکده استاد منذر (ره): ✨ @monzer_ir
🔺 نامه امام خمینی (ره) به مرحوم استاد فلسفی در مورد شخصیت معنوی آیت الله العظمی بروجردی (ره) (ره) ▪️اندیشکده استاد منذر«ره»: ✨ @monzer_ir
🔰 عکسی ناب از جوانی حضرت (ره) ▪️اندیشکده استاد منذر«ره»: ✨ @monzer_ir
🔺تصویر کارتی که پس از رحلت آیت الله بروجردی (ره) در قم پخش شد و تصویر مراجع و بزرگان وقت در آن دیده می شد. 🍀 کانال استاد منذر(ره): ◀️ @monzer_ir ▶️
🔺 سند تاریخی: اطلاعیه رحلت آیت الله حاج آقا حسین قمی مربوط به سنه 1325 همراه با اعلام جانشینی مرجعیت آیت الله بروجردی (ره) ▪️اندیشکده استاد منذر«ره»: ✨ @monzer_ir
🔺محفل درس خارج آیت الله بروجردی (ره) 💥قم؛ کنار صحن حضرت معصومه (س) ▪️اندیشکده استاد منذر«ره»: ✨ @monzer_ir
💥 امام خمینی: از شدت ادب آیت الله بروجردی در حیرتم! 👈 خاطره امام خمینی (ره) از آیت الله بروجردی (ره) ✔️ استاد ابوالحسنی منذر (ره)🔻 🔹 آيت الله سبحانى، زمانی می فرمودند: امام خمينى از شدت ادب و حياى آيت الله بروجردى در شگفت بود. امام مى ‏فرمود: يك روز آقاى بروجردى به خانه ما آمدند و ساعتى در خدمتشان بوديم. براى پذيرايى، ظرفى از پرتقال در برابرشان نهادم. 🔹 زمانى كه پرتقال را پوست كَنده و تناول مى‏ كردند، پوست آن را به ظرف برگرداندند، ولى هسته‏ هاى آن را آهسته در جيبشان گذاشتند و در پايان مجلس، با خودشان به منزل بردند، زيرا هسته ‏ها را از دهانشان بيرون آورده و شرط ادب نمى ‏دانستند چيزى را كه از دهانش بيرون آمده (و به اصطلاحْ نيم خورده است) پيش چشم ديگران قرار دهند و در بشقاب آنان جا بگذارند! 🔹در حاليكه ما ـ و حتى افرادى از ما كه خيلى مقيدند ـ نوعاً اين مقدار از حساسيت و ادب را نشان نمى‏ دهيم. آرى، امام خمينى مى‏ گفت: من از شدت ادب و شرم آقاى بروجردى در حيرتم! رضوان الله علی العلماء العاملین ▪️اندیشکده استاد منذر«ره»: ✨ @monzer_ir
‍ 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 ✔️ : قدر زَنت را خيلي بدان! ⏪ ✍ از کتاب ذوق لطیف ایرانی اثر (ره): 🔸حجة الاسلام سيد محمد رضا احمدي بروجردي، نواده مرحوم آيةالله بروجردي، مي گويد: نقل كرده اند كه زماني، يك شخصی آمد پيش آية الله بروجردي و گفت: آقا، زن من دارد وضع حمل مي كند و من خرجش را ندارم. آقا گفتند: خرجش چقدر ميشود؟ كه مبلغ را گفته بود و آقاي بروجردي همانجا في المجلس پول را داده بود. 🔸به فاصلة 5 ماه بعد، اين فرد با خود گفته بود: آقاي بروجردي آن قدر سرش شلوغ است كه اصلاً يادش نمي ماند كه من نزد ايشان رفته و پولي گرفته ام. لذا دوباره به حضور آقاي بروجردي رسيده و گفته بود: زنم زايمان دارد، و آقاي بروجردي گفته بود: خرجش چقدر ميشود؟ و او پاسخ داده بود: فلان قدر، و آقاي بروجردي دوباره پول را داده بود. ولي وقتي كه مي خواست پول را بدهد گفته بود: . آقا، قدر زنت را خيلي بدان، چون ما كم زني داريم كه در سال دو مرتبه بزايد! ▪️به کانال استاد منذر (ره) بپیوندید: ▶️ @monzer_ir ◀️‍