✍ نامه توهین آمیز دکتر شریعتی درباره علمای بزرگ شیعه
🔹حاوی تز اسلام منهای روحانیت
🔹حاوی اهانت به علامه مجلسی، مرحوم خواجه نصیر، آیت الله میلانی، آیت الله بهبهانی، مرحوم استاد کافی، مرحوم حاج شیخ محمدعلی انصاری و...
🔻🔻🔻
🔰 خلاصهای از نامه دکتر شریعتی به پدر خویش محمدتقی شریعتی:
1⃣ خوشبختانه تز اسلام منهای آخوند در جامعه تحقق یافته است
2⃣ این موفقیت (تحقق اسلام منهای روحانیت) موجب شده است که اسلام از چهارچوب تنگ قرون وسطایی و اسارت در کلیساهای کشیشی و بینش متحجر و طرز فکر منحط و جهانبینی انحرافی و خرافی و جهالتپرور و تقلیدسازی که مردم را عوام کالانعام بار آورده بود رها شود و اسلام آزاد به جای درگیریهای بیمعنی با شیخی و صوفی و سنی و وهابی و فلسفی، بتواند از کنج محرابها و حجرهها و تکیهها و انحصار به مراسم تعزیه و مرگ، به صحنه زندگی و فکر و بیداری و حرکت و زایندگی پا گذارد!
3⃣من گاندی آتشپرست را بیشتر لایق شیعه بودن میدانم تا آیتالله بهبهانی و بدتر از او، علامهی مجلسی. و گورویچ یهودی ماتریالیست کمونیست را بهتر از آیتالله العظمی میلانی.
4⃣ آقای کافی آن شوی هنرمندانه را بازی میکند و مستمعین باباشمل او خیال میکنند آن گریههایی که میکند واقعاً به خاطر عشق به ولایت و اهل بیت و ارادت به امام زمان است!
5⃣ الازهر مصر در قیاس با مدرسهی فیضیه و پیر پالاندوز و مدرسهی آقای میلانی و… واقعاً یک دانشگاه بزرگ در سطح جهانی است.
منبع نامه🔻
http://drshariati.org/?p=25386
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
💥محسن کدیور🔻
شریعتی هم به لحاظ تئوری و هم به لحاظ عملی، "اسلام منهای روحانیت" را دنبال کرد
دکتر شریعتی به لحاظ تئوري نه تنها تز اسلام منهاي روحانيت را مطرح كرد ،بلكه در عمل نيز اعتقاد به سخنگويان غيرروحاني داشت و ميتوان گفت سخنگوي غير روحاني و نافذ اسلام در ايران بود. شريعتي را ميتوان جديترين رقيب و منتقد روحانيت دانست...
✍ برگرفته از سخنرانی در همايش «شريعتي، فجايع ديروز، بحرانهاي امروز، دغدغههاي فردا»
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
783.5K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 پاسخ قاطع امام به ایده دکتر شریعتی:
👈 امام خمینی (ره):
1⃣ اسلام منهای روحانیت خیانت است و یک خطر بزرگ؛ و ما بیزار هستیم از اینکه بگویند اسلام منهای روحانیت!
2⃣ میخواهند اسلام را ببرند اول روحانیت را میبرند. اگر روحانیت استثنا شود، اسلام هم در کار نیست.
3⃣ دانشگاهيها بيدار باشند، تز اسلام منهاي روحانيت يعني لا اسلام ! درجه اولش اين است ؛ بعد هم كتابهاي روحانيت را به دريا بريزند! بيدار باشيد! توجه به خطر عظيم... من توجه شما را به اين خطر، به اين خطر عظيم ، عطف مي كنم .
✍برای دیدن متن کامل سخنان امام بنگرید به:
http://mobyan.ir/Paik/SahifeShow.aspx?Page=1607
صحیفه امام خمینی ره - سخنراني - توطئه دشمنان براي حذف روحانيت و اسلام - 4 خرداد
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺محمود کشانی از عوامل ترور دکتر مفتح در وصیتنامه خویش: از کتابهای دکتر شریعتی غافل نباشید!
💥محمود کشانی، از اعضای مهم گروه فرقان و راننده اتومبیلی که تروریستهای سرنشین آن شهید مفتح را ترور کردند در وصیت نامه خود همچنان به افراد خانوادهاش توصیه میکند که کتابهای شریعتی را بخوانند و نام کس دیگری را به قلم نمیآورد.
منبع: https://www.habilian.ir/fa/%D9%81%D8%B1%D9%82%D8%A7%D9%86%D8%9B-%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D8%B4%DB%8C%D8%B9-%D8%B9%D9%84%D9%88%DB%8C-%D9%88-%D8%B5%D9%81%D9%88%DB%8C.html
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
1374_15Khordad_18.pdf
حجم:
3.87M
⚫️ نسخه PDF
📚 ریشه اندیشه اسلام منهای روحانیت؛ و مواجهه امام خمینی (ره) با تز دکتر شریعتی
✍ نشریه ۱۵ خرداد - بهار ۱۳۷۴
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
⭕️ رسول جعفریان از تاثیر نظریات دکتر شریعتی بر رهبران گروه فرقان می گوید
✍ فرقان : برکشیده نظریه تشیع علوی و صفوی
👈 اگر گفته شود که فرقان بر کشیده نظریه تشیع علوی و صفوی دکتر شریعتی است نباید سخنی چندان بیراهه باشد . نشریات فرقان سرشار از استناداتی است که به این اثر مرحوم شریعتی صورت گرفته و بر اساس آن اقدامات بعدی فرقان به انجام رسیده است .
🔹 گودرزی (رئیس گروه فرقان) در پاسخ یک پرسش (ش 212) درباره این که آیا شما ادامه دهنده راه شریعتی هستید یا نه ؟ می گوید : " فرقان کوشش داشت که افکار و اندیشه های شریعتی را هم ترویج کند ، اگر این امر معنایش ادامه دادن راه شریعتی می باشد ، آری ما ادامه دهندگان راه او بودیم ."
🔹همو در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل گروه فرقان می نویسد : " فرقان جریانی است که با بهره گیری از برداشت های درست مؤمنین به خداوند در طول تاریخ و به خصوص شهید شریعتی شکل گرفته است ."
🔹 عباس عسکری نفر دوم فرقان در نخستین بازجویی خود مرتباً تأکید می کرد که " از صفویه به بعد روحانیت همواره در کنار رژیم فاسد حاکم ، بر گرده مردم سوار بوده و به تحمیق آنها پرداخته است و اکثریت روحانیت .... در مقابل ظلم و ستم و بدعت های رژیم سکوت می کرده اند"
🔹 همچنین تحلیل های دکتر درباره مسائل طبقاتی و جایگاه روحانیون و تز "مذهب علیه مذهب" دقیقاً در کتابچه تحلیلی از اوضاع سیاسی ایران در رابطه با تکوین و تدوین ایدئولوژی اسلامی ، تداوم انقلاب توحیدی ، فرقانی ها نفوذ کرده است . در این جزوه تمامی استنادها به آثار دکتر شریعتی ، از جمله بحث او درباره تخصص و نیز بیگانگی از خویشتن و با مخاطب های آشناست .
🔹 فرقانی ها تلاش های خود را در امتداد تلاش های دکتر در تحلیل تشیع علوی و صفوی دانسته و می نویسند : " در نهایت مرحوم دکتر علی شریعتی آخرین تلاشش را برای جدایی تسنن اموی از تسنن محمدی و تشیع علوی و تشیع صفوی انجام داد و جامعه ما را تا مرز تدوین ایدئولوژی خلق های اسیر پیش برد ، مگر نه این است که اسلام ایدئولوژی مستضعفین می باشد ؟"
🆔 البته برای مطالعه کامل اظهارات آقای جعفریان و اینکه از نگاه ایشان، چقدر تطابق بین افکار شریعتی و این گروه واقع شد، بنگرید به:
🔰 متن کامل 🔰
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔵 دکتر موسی حقانی: یکی از ایرادهای اساسی افکار دکتر شریعتی، تز اسلام بدون روحانیت است
👈 انحرافات امروز، ادامه جریان روحانیت گریزی است
👈 پروژه پروتستانتیسم اسلامی، از فتحعلی آخوندزاده تا دکتر شریعتی
💥رییس پژوهشکده تاریخ معاصر🔻
1⃣ روحانیت گریزی از انحرافات مشترک در همه جریانهای انحرافی است
2⃣ مرجعیتگریزی در جریانات انحرافی امروز، ادامه همان راهی است که فرقه بابیه طی کردند
3⃣ دکتر شریعتی وقتی تز اسلام بدون روحانیت را می دهد، در واقع مردم را از این منشا (علمای دین) جدا می کند.
4⃣ دور زدن مرجعیت و روحانیت شیعه در ماجرای دین و اسلام، یعنی قائل نبودن به اسلام فقاهتی؛ یعنی هر کسی که با هر عنوان به مرجعیت شیعه باور ندارد، با عنوان پروتستانتیسم اسلامی، نوگرایی دینی یا روشنفکری دینی، [و] عناوین مختلفی [دیگری که] وجود دارد
5⃣ جریان پروتستانتیسم در عالم اسلام توسط روشنفکران مطرح شد. این جریان در ایران در اصل از زمان قاجار طرح شده است؛ جریان پروتستانیسم در واقع همان جریان اعتراضی علیه کلیسای کاتولیک در غرب است که در زمان قاجار هم چنین جریانی [این بار علیه پاسدار دین: علما و در فضای اسلامی] در کشور ما اتفاق افتاد و در آن طیفهای مختلفی حضور داشتند. برای مثال در گذشته میرزا فتحعلی آخوندزاده بحث پروتستانتیسم اسلامی را مطرح میکند و در دوره معاصر ما هم دکتر شریعتی بهعنوان روشنفکر دینی همین بحث را طرح میکند.
🔹 منبع: اینجا و اینجا 🔹
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
⚪️ صفویهستیزی از کسروی تا دکتر شریعتی!
👈 ما آخر نفهمیدیم که تشیّع علوی با تشیّع صفوی چه فرقی دارد و چگونه از هم قابل تفکیک است؟
🎙 انتقاد دکتر ولایتی از دکتر شریعتی در بزرگداشت استاد ابوالحسنی (منذر)
🔹 دکتر ولایتی در اسفندماه سال ۹۰ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
تاریخنگاری معاصر ما بعد از پیدایش مشروطه، به سمت دین زدایی حرکت کرد و استاد ابوالحسنی (منذر)، خدمت بزرگی را در بازگرداندن دین به برداشتهای تاریخی انجام داد و یک تاریخنگاری ایرانی – اسلامی را به نمایش گذاشت. آثار ایشان درباره صفویه و دفاع از حکیم ابوالقاسم فردوسی و شیخ فضل الله نوری و... در همین راستا بود.
🔹[از جمله] یکی از پیامدهای تاریخنگاری [سکولار] بعد از مشروطه، صفویه ستیزی است. ستیز با صفویه در تاریخنگاری [ سکولار ] معاصر بدین جهت است که صفویه پایه گذار یک حکومت مبتنی بر محبت و پیروی اهل بیت (علیهالسلام ) بود . در واقع ستیز با صفویه، به طور غیر مستقیم، ستیز با علمایی [مثل حضرت علامه مجلسی، محقق کرکی، شیخ بهایی و ...] بود که حکومت صفوی را روی تقویت تشیع در ایران حمایت میکردند. اکثریت صاحبان علم معاصر دوره صفویه کسانی بودند که مؤیّد این سلسله بودند ؛ منهای مظالمی که وجود داشت مثل بقیه [شاهان و سلسلهها].
🔹اصلاً بنای آنها [ تاریخنگاران سکولار ] این بود با صفویه بستیزند و شما صفویهستیزی را از آنجایی که کسروی [در آثارش] مینویسد تا دیگران [میبینید] ؛ حتی کسانی که خود را خواهان دفاع از تشیّع میدانستند، میگفتند: «ما داریم از تشیّعی دفاع میکنیم که غیر صفوی است، ها ! یعنی تشیّع علوی»! [نگاه کنید به کتاب تشیع صفوی و علوی دکتر شریعتی]
🔹که حالا ما نفهمیدیم که فرق تشیّع علوی با تشیّع دوره صفوی دقیقاً چیست؟ چون بخش مهمی از بزرگان شیعه از بعد از صفویه هستند ؛ حالا چجوری میتوان اینها را از هم جدا کرد که بخشی از آنها علوی هستند و بخشی از آنها صفوی هستند ؛ ما که نفهمیدیم ! و بعد هم مگر غیر از این بود که در مشروطه، پرچم عدالتخواهی را همین علما برداشتند [ولی متاسفانه] بست نشینی سفارت انگلیس آمد و جایگزین مهاجرت علما به حرم حضرت معصومه (س) شد. تکاپوی ملا علی کنی و میرزای شیرازی و علمای بزرگ ما هم در دوران معاصر [از بعد از صفویه] صورت گرفت.
🔰 دکتر ولایتی در جای دیگر اعلام داشت:
🔹ایران بدون صفویه از اعتبار فعلی برخوردار نمی شد و بازسازی هویت ایران مدیون صفویه است. تمام حکومت های ایران پس از صفویه سرسفره صفویه نشستند و ایران یکپارچه امروز مدیون صفویه است. صفویه فرهنگ اهل بیت را در کشور احیا کرد زیرا که تمسک به اهل بیت (ع) همان تمسک به اسلام است، صفویه تشیع را در ایران احیا کرد و با تشیع باعث اتحاد کشور شد. تشکیل سلسله صفویه شرایط را برای آزادی ،آموزش و پژوهش فراهم آورد و ایران را به مکانی برای علما و محققان شیعه تبدیل کرد.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔹کاش فال شب یلدای همه این بشود:
🔹یوسف گمگشته بازآید به کنعان غم مخور
💥 اللهم عجل لولیّک الفرج
✍ طراح: سید احسان آراسته | صهر استاد منذر (ره)
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯