#سوال
🔴 آيا حيوانات نيز داراي بهشت و جهنم هستند؟
#پاسخ
✅در این زمینه اقوالی وجود دارد که عبارتند از:
1.عده ای به طور کلی حشر حیوانات را قبول ندارند. دلیلشان هم این است که حشر را فرع تکلیف می دانند و تکلیف را هم فرع عقل و اختیار. و چون حیوانات را فاقد عقل و اختیار می دانند قائل به حشر حیوانات نیستند.
2. عده ای حشر حیوانات را قبول ندارند اما اجمالا حشر بعضی حیوانات را به دلیل وجود برخی از روایات قبول می کنند مانند سگ اصحاب کهف...
3. عده ای هم حشر حیوانات را قبول دارند
توجیه دلیل منکرین حشر حیوانات:
تكليف مراحلى دارد و هر مرحله، ادراك و عقلى متناسب با خود مىخواهد. مرحله ساده و پايينترى از تكليف تصور مىشود كه اندكى فهم و شعور، براى آن كافى است. ما نمىتوانيم چنان فهم و شعور و تكاليفى را به طور كلى، درباره حيوانات انكار كنيم. چنانچه درباره كودكان و ديوانگانى كه پارهاى از مسائل را مىفهمند، انكار همه تكاليف مشكل است.همچنین نفی هرگونه اختیاری با توجه به افعال مدبرانه فوق غریزه ای بعضی حیوانات مانند مورچه و زنبور عسل مشکل است.
لذا از لحاظ عقلی محذوری برای حشر حیوانات وجود ندارد.
دلیل عقلی : با توجه به مطالب فوق و با توجه به اینکه اجمالًا بعضى از آنها را مىبينيم كه در عمل خود ظلم مىكنند و برخى ديگر را مشاهده مىكنيم كه احسان را رعايت مىكنند بايد بگوييم كه حيوانات نيز حشر دارند.
دلیل نقلی قرآنی: از آیاتی چون آیه 38 سوره مبارکه انعام (ما مِنْ دَابَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِى الْكِتابِ مِنْ شَىْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ) و آیه 5 سوره مبارکه تکویر (و اذا الوحوش حشرت) بعضی چنین استفاده کردند
دلیل نقلی روائی: در روايات اسلامى نيز احاديث متعددى در زمينه رستاخيز حيوانات ديده مىشود، از جمله: از ابوذر نقل شده كه مىگويد: ما خدمت پيامبر (ص) بوديم كه در پيش روى ما دو بز به يكديگر شاخ زدند، پيغمبر (ص) فرمود، مىدانيد چرا اينها به يكديگر شاخ زدند؟
حاضران عرض كردند: نه، پيامبر (ص) فرمود ولى خدا مىداند چرا؟ و به زودى در ميان آنها داورى خواهد كرد،(1). و در روايتى از طرق اهل تسنن از پيامبر نقل شده که فرمود: «ان الله يحشر هذه الامم يوم القيامة و يقتص من بعضها لبعض حتى يقتص للجماء من القرناء خداوند تمام اين جنبندگان را روز قيامت بر مىانگيزاند و قصاص بعضى را از بعضى مىگيرد، حتى قصاص حيوانى كه شاخ نداشته و ديگرى بىجهت به او شاخ زده است را از او خواهد گرفت،(2)
(1) تفسير مجمع البيان و نور الثقلين
(2)تفسير المنار
📖@moogharrabon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نابودی اعمال صالح در قیامت
💠 آیت الله مجتهدی تهرانی
📖@moogharrabon
11.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬کسی که فرشتگان هم از شجاعتش متعجب بودند
📖@moogharrabon
🍁ســلام
💗صبح آدینهتون بخیر
🍁بوم روزتون رنگین
💗طرح زمینه اش مهربانی
🍁لحظه هاتون
💗پراز اتفاقات قشنگ
🍂افکار بلندتان سبز
💗و دلتان به پاکی آسمان
🍁جمعتون
سرشار از معجزهی خدا 🍂
📖@moogharrabon
💠#حدیث_روز💠
✍️امام عليّ عليه السلام:
☘️بِالفِكرِ تَنجَلي غَياهِبُ الاُمورِ.
🌱امام على عليه السلام : با انديشه ، زواياى پنهان كارها آشكار گردد.
📚غرر الحكم : حدیث 4322
📖@moogharrabon
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام
من هرشب به نیت تمام اموات مسلمین که آنروز فوت کرده اند هرشب نماز میت میخوانم.آیا میشه کسی که نمیشناسی و نام پدرس نمیدانی نماز میت خواند
✍️سلام بله
🍃آیت الله بهجت:
❇️نقل می کنند مرحوم آخوند ملا فتح علی در سامرا برای اموات، نماز لیله الدفن (نماز وحشت) میخواند، یکی از بستگان میتی، او را در خواب می بیند، میت به او می گوید: نماز آخوند ملا فتح علی مرا نجات داد!
✳️وقتی بیدار می شود نزد آخوند می رود و میپرسد: شما برای فلان میت نماز وحشت خوانده اید؟ ایشان می فرماید: بله. پرسید: آیا ایشان را می شناسی؟
⏹ فرمود: شناختن لازم نیست،گفتن اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات، محض احسان به آنهاست.
📚در محضر بهجت/ج1/ص264
📖@moogharrabon
💠#سخن_بزرگان
✍حاج اسماعیل دولابی (ره)
هنگامی که به یاد امام حسین
علیہ الســـــلام افتادید تردیدی
نداشته باشید که حضرت هم
به یــاد شماست.
📚طوباےِ ڪربلا ص 149
📖@moogharrabon
سوره لیل
🔸الصّادق (علیه السلام)- مَنْ قَرَأَهَا خَمْسَ عَشْرَهًَْ مَرَّهًًْ لَمْ یَرَ مَا یَکْرَهُ وَ نَامَ بِخَیْرٍ وَ آمَنَهُ اللَّهُ تَعَالَی وَ مَنْ قَرَأَهَا فِی أُذُنِ مَغْشِیٍّ عَلَیْهِ أَوْ مَصْرُوعٍ أَفَاقَ مِنْ سَاعَتِهِ.
🔸امام صادق (علیه السلام)- هرکه این سوره را پانزده مرتبه بخواند، آنچه را خوش نمیدارد، نمیبیند و به نیکی میخوابد و خداوند متعال او را در امان میدارد و هرکه آن را در گوشِ از هوش رفته یا غشکردهای بخواند، وی در دَم به هوش میآید.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۱۵۲
📖@moogharrabon
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 کراهت خوابیدن بعد از عصر و بین مغرب و عشاء
از امام محمّد باقر سلام الله علیه منقول است که:
خواب اوّل روز سفاهت است و خواب قیلوله نعمت است و خواب بعد از عصر حماقت است و خواب میان نماز مغرب و عشا از روزی محروم می گرداند.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب هشتم فصل اول
📖@moogharrabon
💠 شخصی از حضرت آیت الله العظمی #بهجت درخواست دستورالعملی داشت.
آقا که همیشه مشغول ذکر بودند، سر بلند کردند و فرمودند :
«تا میتوانید گناه نکنید» سپس سر به زیر انداختند و مجدّداً مشغول ذکر شدند.
🔸 بعد از چند لحظه سر بلند کردند و فرمودند: «اگر احیاناً گاهی مرتکب شدید سعی کنید گناهی که در آن حقّالناس است نباشد». باز سر به زیر انداخته و مشغول ذکر شدند.
🔸 و بعد از چند لحظه باز سر بلند کردند و برای سومین بار فرمودند: «اگر گناه مرتکب شدید که در آن حقّالناس است سعی کنید در همین دنیا آن را تسویه کنید و برای آخرت نگذارید که آن جا مشکل است.»
📚برگرفته از کتاب فریادگر توحید، ص ٢١٨
📖@moogharrabon
💠 برخی از احکام مهم در مورد وضو
#یقین_به_باطل_بودن_وضو
🌺 اگر در بين یا بعد نماز بفهمد وضویش باطل بوده يا بدون وضو مشغول نماز شده باید وضو بگیرد و نماز را دوباره بخواند.
#شک_در_اصل_وضو_گرفتن
كسى كه شك دارد وضو گرفته يا نه:
🔹اگر قبل از نماز است باید وضو بگيرد.
🔹اگر در بين نماز است، نماز او باطل است و بايد وضو بگيرد و نماز را بخواند.
🔹اگر بعد از نماز شك كند، نماز او صحيح است، ولى براى نماز بعدی وضو بگيرد.
تبصره: آیت الله مظاهری: اگر بین نماز شک کند، نمازش صحیح است ولى براى نماز بعدی وضو بگيرد.
#شک_در_بطلان
فردی که مىداند وضو گرفته ولی شک دارد وضویش باطل شده یا نه، وضویش باقی است.
💠 كسى كه میداند وضو گرفته و حدثى هم از او سر زده مثلا خوابیده، اگر نداند كدام جلوتر بوده، چنانچه پيش از نماز است بايد وضو بگيرد و اگر در بين نماز است بايد نماز را بشكند و وضو بگيرد، و اگر بعد از نماز است بايد وضو بگيرد و نماز را دوباره بخواند.
تبصره:
آیت الله مظاهری: بین نماز یا بعدش، نماز صحیحه ولی برای نماز بعدی وضو بگیرد.
آیات عظام:صافی، سیستانی، وحید، جوادی: اگر بعد از نماز است، نمازی که خوانده صحیح است ولی برای نماز بعدی باید وضو بگیرد.
📚توضیح المسائل مراجع م 301 تا 304 و 1265؛ آقا رساله آموزشی ج 1 درس16
📖@moogharrabon