eitaa logo
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
1.1هزار دنبال‌کننده
222 عکس
67 ویدیو
4 فایل
✅ ترفندهای تربیت ✅ ارتباط و چالشهای نوجوان ✅ همسرداری ✅ تربیت دخترانه - پسرانه استفاده بدون لینک ممنوع ارتباط با مدیر : https://eitaa.com/hosein_karimaa تبلیغات و تبادل : @civilian
مشاهده در ایتا
دانلود
📌اگر همسر شما بهتون گفت: 📍تو هیچ وقت به من توجه نمیکنی...!😁 📍تو برای من وقت نمیزاری...!😬 📍مشخصه منو دوست نداری...!🤒 سعی نکن با منطق، باهاش حرف بزنی؛ بگی وا😕 این همه میرم سرکار واسه کی میرم؟!🤔 این همه وسیله خراب میکنی واسه کی درست میکنم!؟🙄 توجه میخوای؟!😁 دو روز پیش بردمت بیرون😅 نههههه... 👈تو این موقعیت باید احساساتی بشی و با احساساتت آرومش کنی...❤️ مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌وظیفه والدین : محیط را غنی کنید و اجازه دهید کودک خودش محرک ها را انتخاب کند. چیزی به او تزریق نکنید! مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌پدر عزيز ، صفات و ویژگی‌های مردانه را با رفتارهای خود به پسرتان ياد دهيد! منظور از صفات مردانه؛ خشن، سلطه‌جو، خود رای، زورگو و... بودن نیست، بلکه به معنای قاطعیت، مسئولیت‌پذیری، منطقی بودن و توانایی ایجاد تغییر در موقعیت‌های سخت و دشوار است. رفتار پدر باید توام با محبت ومهربانی باشد. بدون مهربانی، الگوی مردانه پدر را بی‌تاثیر می‌کند. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌کودک را وارد مسائل اقتصادی نکنید! نداريم، نيست! از پس مخارج بر نمیاییم! گـرون ميشه، پولا رو دزدیدن، اختلاس شد، سال بعد میخواد قحطی بیاد! صحبت از "نداری" كودك را نا امن می كند! شاید باور نکنید امروزه دغدغه خيلی از بچه ها همينه كه "بالاخـره بابام پول داره يا نه؟"، "پول بابام تموم شده؟" اگه تموم شه، چـه اتفاقی برامون می افته؟" پدر و مـادر بايد تفكر "فراوانی" را در خانه حاكم كنند. کودک نباید درگیر مسائل اقتصادی ما، بی پولی و تحریم و... شود. اولين نا امنی اقتصادی در خانواده،‌ ترويج تفكر "نداری" است. تفكر "فراوانی"، به معنی خوش خيالی و گول زدن خودمان و فرزندمان نيست. بلكه برای کودک ايجاد امنيت روانی است. کودک توان حل مشکلات مالی ما و کشور ما را ندارد. خودش را ضعیف و ناتوان میبیند و گاه حتی فکر میکند خودش عـامل این بدبختی و شرایط است. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌راه حل ویژه برای سخت کوش شدن بچه‌ها اگر می‌خواهیم بچه‌ها را معنوی بار آوریم و بهترین شرایط خوراک و پوشاک و ... را برای آنها فراهم کنیم، حاشا و کلا که معنوی شوند! چون معنویت در سختی‌ها و گردنه‌ها بدست می‌آید. ممکن است انسان‌هایی اهل کیف الله بازی بار آیند مثلا مشهد برود و اشک بریزد اما مجاهد نمی‌شوند. باید در خانه و در مدرسه، سختی های عاقلانه و مازاد به وجود آورد. برای ایجاد چنین نوع سختی، هیچ ورزشی مانند کوهنوردی نیست. چون به اصطلاح، دکمه غلط کردم روی آن نیست! شما هر وقت که خسته بشوید، بالا بروید پیش رویتان کوه است، پایین بیایید هم کوه است. چنین کار و شرایطی جوهر شخص را تقویت می‌کند و این آدم دیگر نمی‌داند در سختی باید به چه کسی فحش دهد؟! مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اگه اینجوری رفتار کنی، شکاف بین نسلی از بین می‌ره! رسانه‌های اجتماعی نوعی اختیار صوری به فرزندان ما می‌دهند. آنها احساس می‌کنند در این فضا می‌توانند آزادانه مطلبی را تایید یا رد، بازنشر و حتی تقطیع کنند. اگر نوجوان ما در فضای فیزیکی ببیند، اجازه اظهار نظر، موافقت و مخالفت ندارد و نمی‌تواند صمیمانه حرف خود را بزند، بیش از پیش به فضای مجازی پناه می‌برد. یعنی اگر نوجوان، احساس کند نزد ما محدود است؛ وقتی اظهار نظر می‌کند، خوشایند ما نیست، ممکن است نزد ما سکوت یا همنوایی کند، اما در جای دیگری مخالفت و موافقتش را اظهار می‌کند! نتیجه اینکه لازم است آرامشی در فضای تربیتی ایجاد کنیم که نوجوان بتواند نظر خود را؛ ولو اشتباه از نظر ما؛ بیان کند. لازم است توجه کنیم، یکی از عوامل شکاف بین نسلی احساس آزادی در فضای مجازی و احساس خفقان در ارتباط با بزرگترهاست. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌 آنچه پدرها و مادرها برای مسئولیت پذیری فرزندان باید بدانند! مادرها در گروه سنی ۱ الی ۱۲ سال آرام آرام بخشی از مسئولیت خودتان را برای رشد بچه‌ها به آنها واگذار کنید. یعنی کارهای مشارکتی- مسئولیتی را در خانه افزایش دهید. البته، نه اینکه به فرزند خود بگوییم برو رختخواب‌ها را جمع کن! بلکه بگوییم بیا با هم رختخواب‌ها را جمع کنیم، با هم کتاب‌هایت را مرتب کنیم، با هم در آشپزخانه غذا درست کنیم و ... . اما در گروه ۱۲ الی ۱۸ سال که بچه‌ها وارد سن نوجوانی می‌شوند، پدرها هم از همین روش استفاده کنند و آرام آرام مسئولیت‌هایی که به عهده آنان هست را به صورت مشارکتی با بچه‌ها انجام دهند. مثل خرید کردن، کارهای اداری و ... . همه این فعالیت‌هایی که در فضای مشارکتی صورت می‌گیرد، باعث می‌شود بچه‌ها در عین اینکه از لحاظ تصویری و مسئولیت پذیری پدر را می‌بینند، در عین حال در کنار پدر مهارت انجام آن مسئولیت‌ها را نیز کسب می‌کنند و این مهارت ها به بچه‌ها جسارت اجتماعی و اعتماد به نفس اجتماعی می‌دهد. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌چرا دیه زن، نصف مرد است؟! در بحث ایجاد هویت دینی در فرزندان، یکی از چیزهایی که خیلی مهم است شبهه‌هایی است که درباره قوانین اسلام برای دختران نوجوان مطرح می‌شود. ❓ اینکه چرا دیه زن نصف مرد است؟ چرا زن، نصف مرد ارث می‌برد؟ در مقابل چنین شبهه‌هایی، بچه‌ها سریع می ‌پرسند، یعنی از نظر اسلام ارزش زن، نصف مرد است؟ باید پاسخ اینها را بدانیم و بتوانیم با بچه‌ها صحبت کنیم. در پاسخ باید گفت، آیا دیه به شخص متوفی تعلق می‌گیرد یا به بازمانده؟ شخص متوفی که می‌میرد و رفته است. بازمانده مرد، زن و بازمانده زن، مرد است. 🔷 پس در اصل در قانون دیه، به مردها نصف زن‌ها دیه تعلق می‌گیرد. 🔹 یا مثلا اگر خانمی پایش بشکند، نصف مرد دیه دریافت می‌کند. چون پدر یا شوهرش وظیفه تامین مخارج او را دارند. 🔹 اما اگر مردی پایش بشکند و دچار مشکل شود علاوه بر اینکه خودش باید خرج درمانش را بدهد، از کار نیز می‌افتد و دیگر نمی‌تواند خرج خانواده را تامین کند. در مورد ارث هم به همین شکل است. مرد کفالت خانواده را برعهده دارد و اگر ارثی به او برسد باید به وسیله آن زن و فرزند و زندگی را اداره کند. اگر خانه ندارد، خانه تهیه کند و ... . اما اگر ارثی به خانمی برسد، طبق قانون خداوند وظیفه ندارد قرانی از آن را در خانه شوهرش خرج نماید. حال تصور کنید به مردی ۱۰۰ میلیون و به خانمی ۵۰ میلیون رسیده باشد. اینجا مرد بیشتر نفع برده یا زن؟ بنابراین قانون ارث و دیه به نفع زنان است. پس لازم است توجه کنیم، قانون دیه و ارث برای ارزش گذاری به انسانها وضع نشده، بلکه برای رفع یک سری از مشکلات بشری وضع شده است. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌مهم ترین رکن تربیت که فراموش کرده ایم! کار مربی شکوفایی استعداد است. تعقل موجب شکوفایی استعداد می‌شود. انبیاء آمده‌اند تا عقل انسان‌ها را راه بیندازند، شخصیت و کرامت انسانی را بارور کند و کمال طلبی او را جهت دهند. خرج کردن استعدادهای انسانی در جهت الهی را تربیت گوییم. به زبان دیگر، تربیت، زمینه سازی برای انتخاب صحیح است. توجه کنیم که تربیت حلقه و کلاس نیست! حلقه و کلاس یک چهلم تربیت است. جالب است وقتی کسی می‌خواهد تربیت کند به دنبال محتوا می‌گردد! اگر هیچ محتوایی نداشته باشیم که به مخاطب منتقل کنیم چطور می‌توانیم تربیت کنیم؟ تصور کنید یک فرد لال چگونه می‌تواند تربیت کند؟ اینجا فقط عمل کردن مهم نیست. یعنی این فرد اگر فقط نماز بخواند، آیا اطرافیانش نمازخوان می‌شوند؟ خیر! اگر فردی در موقعیت‌ها بهترین تصمیم را بگیرد و بهترین انتخاب را بکند، افراد در کنارش تربیت می‌شوند. مثلاً شجاعت را یاد می‌گیرند. 🔸 یکی از مجموعه‌هایمان همراه بچه‌ها به کوه رفته بودند. در بالای کوه آتش درست کرده بودند و موجب شده بود که یکی از بچه ها دچار آتش‌سوزی ‌شود. یکی از مربی‌ها، کسی که آتش گرفته بود را کول کرد و از کوه پایین آورد. بچه‌هایی که آنجا همراه مربی بودند، شهامت، شجاعت و اقدام به موقع را از این مربی یاد گرفتند. 🔸 حالا اگر ما دائما خاطر تعریف کنیم، چنین اثری را ندارد. مثلاً فقط از امام حسن مجتبی (ع) بگوییم که فردی آمد و به ایشان ناسزا گفت و امام او را به خانه خود دعوت کردند. گفتن اینها به تنهایی اثری ندارد. بلکه مثلاً می‌توان در حین بازی فوتبالی که حیثیتی است و موقعیت برای عصبانی شدن وجود دارد، صحنه‌ای ایجاد شود که بچه ها ببینند که ما عصبانی شدیم و کظم غیظ کردیم. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌بچه هایی که بیشتر حضور فیزیکی پدران خود را احساس می‌کنند از آستانه‌ی تحمل استرس، توانایی حل مسئله، مدیریت احساسات و مهارت‌های اجتماعی بالاتری برخوردارند؛ همچنین این کودکان در سنین نوجوانی و بزرگسالی، از شادی و نشاط بیشتری بهره‌مند خواهند شد. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌برای کاهش لجبازی کودکتان، به او حق انتخاب دهيد "الان حمام ميري يا قبل از خواب؟" "بشقابتو توي سينك ميذاري يابه روي كابينت؟" به او حق انتخاب دهيد تا بتواند قسمتي از تصميگيري شما باشد. ميتوانيد از او بپرسيد كي ميخواهد درس بخواند؟ چند ساعت تكاليفش طول ميكشد؟ اگر به مرحله نوجواني رسيده اند از آنها بخواييد برنامه ريزي كند و بعد به شما اطلاع دهد. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اگر مادر دوره ی کودکی اش را طی نکرده باشد، در ایفای نقش مادری مشکل خواهد داشت! خانمی که کودکی نکرده و نتوانسته نقش مادری را روی عروسکش تمرین کند، اگر نوزاد واقعی و جاندار را به دستش بدهیم ممکن است همانطور که عروسک دختر بچه ها بعد از مدتی یا دستش کَنده میشود یا چشمش خراب میشود یا گم میشود یا... اتفاقات ناگواری برای آن نوزاد پیش بیاید. شاید بارها از این نوع اخبارِ حوادث را در روزنامه ها خوانده یا از کسی شنیده باشید که "مادری فرزند خود را در فلان جای شهر جا گذاشته" یا "با چاقو بدن نوزاد را بریده" یا "با قاشق داغ دست کودک را داغ کرده" و... این ها واقعیاتی هستند که نمیتوان انکارشان کرد و نشان می دهند مادرانی هستند که هنوز نمی توانند فرق کودک واقعی و یک عروسک را تشخیص بدهند و با کودک خود همان کاری را می کنند که یک دختر سه ساله با عروسکش می کند. 📚 ؟ مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌نشست تشویق و تنبیه در این مبحث نگاه رویکرد "کودک متعادل" به موضوع تنبیه و تشویق را بررسی می کنیم وتا آخر مبحث متوجه خواهید شد که همه ی مسایل قبلآ ودر مباحث پیشین گفته شده وحالا فقط این مطلب را در قالب تنبیه و تشویق جمع بندی می کنیم. چرا تشویق و تنبیه این قدر مهم است؟؟؟ واقعیت این است که این موضوع بخش بزرگی از ذهن والدین را اشغال کرده است وبخش مهمی از رابطه ی والدین وکودک صرف تنبیه و تشویق میشود. آیا واقعا لازم است که این قدر وقت صرف این موضوع شود و یا این همه به آن فکر کنیم؟ در ایران از دیرباز و در نگاه سنتی تنبیه وجود داشته و حتی در گذشته تنبیه ها بسیار خشن بوده ولی تنبیه وتشویق به این صورت که این قدر مورد علاقه ی ما و به خصوص والدین جدید و تحصیلکرده ی امروزی است که چگونه تنبیه کنیم، چگونه تشویق کنیم و...... همه به این دلیل است که رویکرد حاکم بر فضای تعلیم و تربیت ما رویکرد رفتارگراست واین رویکرد بیشترین توجه را به حوزه ی تنبیه و تشویق دارد و بیش از صدسال است که رویکرد حاکم بر نظام آموزش و پرورش دنیاست و امروزه رویکرد غالب در آمریکاست، همچنین رویکرد غالب بر فضای تعلیم و تربیت ما از خانواده تا مدرسه حتی تا دانشگاه و سطح جامعه رفتارگرایی است، تنبیه و تشویق جایزه و پاداش. جایزه به خصوص از ویژگی های رویکرد رفتارگرایی است چون این رویکرد معتقد است که با محرک بیرونی می توان پاسخ گرفت و رفتارهای انسان پاسخی است به محرکهای بیرونی که دریافت می کند. مثال بارز این عقیده آزمایش سگ پاوولف است، پاوولف یکی از نظریه پردازان مکتب رفتار گرایی است قفس اسکینز نیز از بزرگترین نظریه های رفتارگرایی است. رفتارگراها معتقدند که انسان به محرک بیرون پاسخ می دهد و واکنش نشان می دهد بنابراین باتغییر محرک می توانیم رفتار را عوض کنیم و تعلیم وتربیت حیوانات سیرک بر این اساس است واصولا رفتارگرایان در ابتدا نظریه هایشان را روی حیوانات آزمایش وتجربه می کردند مثل سگ پاوولف و موش قفس اسکینز که بسیار معروف است، بعد نتایج حاصله از این آزمایشات را به انسان تعمیم می دادند امروزه نظریه های جدیدی آمده است که در این مبحث نمی گنجد که بیان کنیم،اما همانطور که جوهره ی نظریه رفتارگراها این است که ما بامحرک های بیرونی می توانیم رفتار را تغییر دهیم، امروزه این نظریه ابطال شده و نظریات جدید معتقدند که ما نمی توانیم بامحرک رفتار انسان را تغییر دهیم چون رفتار انسان برپایه ی انتخاب است و انتخاب رفتار به دلیل نیازهای درونی اوست نه محرکهای بیرونی. محرکهای بیرونی می تواند اجبار ایجاد کند و ما با اجبار نمی توانیم رفتار صحیح ایجاد کنیم بلکه با انتخاب می توانیم.امروزه نظریه انتخاب در مقابل نظریه اجبار است و نظریه انتخاب می گوید که انسان بر پایه ی نیازهای درونی اش انتخاب می کند تمام زندگی ما از تولد تا مرگ رفتار است واین رفتارها تماما بر مبنای انتخاب های ماست الان می بینیم که چقدر ما به محرکهای بیرونی می پردازیم.درک مقصر و مظلوم را به یاد دارید؟ هر دوی این درک ها به محرک بیرونی توجه دارند. نظریه اجبار از رویکرد رفتارگرایی می آید. ما کتابهایی را که مطالعه می کنیم ریشه آن ها را جستجو نمی کنیم بعد دچار تعارض می شویم. رویکرد رفتارگرایی برای اصلاح رفتار معتقد به محرکهای بیرونی است و ما هم متأسفانه امروزه به محرکهای بیرونی معتقدیم. (ادامه دارد...) {قسمت1} [مباحث کودک متعادل ] مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
📌نشست تشویق و تنبیه در این مبحث نگاه رویکرد "کودک متعادل" به موضوع تنبیه و تشویق را بررسی می کنیم و
📌جلسه دوم نظریه ی جدیدی که در دنیا به روز و مطرح است می گوید که ما بر اساس نیازهای درونی مان است که رفتارمان را شکل می دهیم و انتخاب می کنیم بارها از من شنیده اید که ما "انتخاب می کنیم". انتخاب می کنیم که افسرده باشیم یا انتخاب می کنیم که شاد باشیم. عوامل بیرونی تأثیری در احساسات ما ندارند بلکه نیارهای درونی هستند که احساسات و برپایه ی آن بر رفتار ما تأثیر دارند. در این مبحث می خواهم بر مبنای این نظریه جدید بحث تنبیه و تشویق را بررسی کنم. ابتدا تنبیه و بعد تشویق و بعد طبق معمول بحث کارکرد مطرح می شود. در کارکرد ما می خواهیم ببینیم که کارکرد تنبیه و تشویق چیست در مباحث قبل کارکرد را مفصل توضیح داده ایم. گفتیم که در کارکرد به دو سؤال پاسخ می دهیم " چرا و چگونه ". لطفا ذهن خود را پرسشگر بار بیاورید، چرای بی جواب!!!، چرا ما باید کودک را تنبیه کنیم؟ ما فوری می گوییم برای اینکه آدم شود، برای اینکه تربیت شود و بچه ی درستی بار بیاید. این چرا به درد نمی خورد چون این چرا که سریع به آن پاسخ می دهیم چرای اتهام است و چرایی است که جوابش را از قبل آماده کرده ایم این چرای با جواب، کمکی به رشد ما نمی کند. چرای بی جواب است که به رشد ما کمک می کند، چرای کودکانه، بچه ها ذهنشان پر از چراهای کودکانه بی جواب است، بعد میره دنبال جواب چراهایش و نظریه پرداز می شود. چرا کودک باید تنبیه شود؟  حاضرین: یاد بگیرد، متوجه اشتباهش بشود، یکی از راه های یادگیری است، استاد سلطانی: آهان به همین دلیل است که هیچی یاد نمی گیریم. حاضرین: اشتباهش را تکرار نکند، مسؤلیت کارش رو به عهده بگیرد. استاد سلطانی: واقعاً شما به همین دلیل فرزندتان را تنبیه می کنید؟؟؟ یعنی کتک می خورد که اشتباهش را متوجه بشود و تکرار نکند! یکی از حاضرین: نه محرومش می کنیم از چیزهایی که دوست دارد، استاد سلطانی: حالا به این موضوع هم می رسیم که اجازه داریم محرومش کنیم یا نه؟ حاضرین: بیشتر عصبانیت هایمان را خالی می کنیم. پس اول مثل همیشه می رویم سراغ ریشه ی کلمه تنبیه، چون در مورد این کلمه هم بسیار بحران مفاهیم داریم. تنبیه یعنی چی؟؟؟  ما سه کلمه داریم: تنبیه، مجازات وکیفر این سه کلمه چه فرقی باهم دارند؟ (ادامه دارد...) {قسمت2} [مباحث کودک متعادل] مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
📌جلسه دوم نظریه ی جدیدی که در دنیا به روز و مطرح است می گوید که ما بر اساس نیازهای درونی مان است که
یعنی؛ آگاهی دادن، بیدار کردن، هشیار کردن، توجه دادن. تنبیه اصلاً مجازات و کیفر نیست. یکی از دوستان به یکی از کشورهای عربی سفر کرده بودند گفتند که من آنجا متوجه شدم که تو چی می گی چون آنجا روی علامتهای راهنمایی به انگلیسی نوشته بودند  Attention و به عربی نوشته بودند "تنبیه"، یعنی متوجه باش. این کارهایی که ما می کنیم اصلاً اسمش تنبیه نیست. یعنی چی؟ جزا دادن، پاداش دادن، مجازات هم اصلاً کتک وحبس و غیره نیست. مجارات یعنی جزا، نتیجه ی منطقی عمل. به طور مثال در فصل سرما لباس کم پوشیده ایم، مسلمه که سرما می خوریم. سرماخوردگی مجازات ماست. مجازات یک عامل از بیرون نیست؛ نتیجه ی منطقی عمل خود ما است. یعنی چی؟ کیفر در مقابل جرم است. یعنی مکافات، یعنی زندان، حبس، اعدام. کیفر برای جرم و مجرم است. جرم تعریف دارد. جرم توسط یک انسان بالغ و عاقل انجام می شود. پس جرم عملی است که توسط یک انسان بالغ، عاقل با نقشه قبلی برای کسب سود شخصی اجرا می شود وبه فردی یا جامعه آسیب می زند این شخص مجرم است و باید کیفر ببیند و به مکافات عملش برسد، حتی این حالت مجازات نیست چون مجازات جای دیگر تعیین می شود ولی کیفر را قاضی تعیین می کند قاضی بنابر قوانین وعمل شخص تعیین می کند که شلاق بخورد یا زندان برود و غیره. ما بچه هایمان را کیفر می دهیم، تنبیه نمی کنیم."بیا اینجا ببینم باز تو این کار بد رو کردی" میریم تو قالب یک قاضی، مجازاتت اینه که بری تو اتاقت ده دقیقه در رو ببندی و به نتیجه ی اعمالت فکر کنی، خب به زندانی هم که میره زندان همین حرفهارو می زنن به زندانی که نمیگن می بریمت پدرتو در میاریم میگن ندامتگاهه، برو اونجا به کارهات فکرکن بعد میره اونجا قاچاق فروشی و کارهای جدید یاد می گیره و میاد بیرون دوباره!!! به بچمون هم میگیم که برو تو اتاق به نتایج اعمالت فکر کن اونهم میره توی اتاق و بدتر میشه وجری تر میشه و میاد بیرون. چون درظاهر به ما گفته اند که بچه به نسبت سنش می تواند هرسال یک دقیقه توی اتاق تنها باشه و این میشه زندان انفرادی. این یعنی کیفر دادن نه تنبیه واین کار برای مجرم است. مگه بچه های ما چه جرمی مرتکب شدند وآیا بچه های ما عاقل هستند؟؟ بالغ هستند؟و مگر کارهایی که می کنند با قصد قبلی است؟ حالا اگه به خودشان و دیگران آسیب می زنند دچار اشتباه شده اند. بچه ها اصلاً این شرایط را ندارند که کیفر ببینند. (ادامه دارد...) {قسمت3} [مباحث کودک متعادل] مربی تربیتی  https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اگر دیگران همه کارهای بچه ها را انجام دهند فرصتی برای نشان دادن خلاقیت بچه ها باقی نمی ماند! و اگر بچه ها به هرچه می خواهند بلافاصله دست پیدا کنند شکیبایی را نمی آموزند. 👈کانال را به پدر و مادرهایی که میشناسید معرفی کنید مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌والدین سعی کنید احساس ناخوشایند را به بچه ها منتقل نکنید! حال روحی الان شما معیاری است برای شکل گیری روحیه آینده فرزند شما. پس مراقب باشید چه احساسی را به فرزندتان منتقل می کنید. احساس ضعف و گناه را یا احساس قدرت را؟!! مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌چجوری با بچه های کوچیکم به زیارت برم؟ در دوره زیر هفت سال، که بچه‌ها هنوز به رشد عقلی نرسیده‌اند و دوره امیری آنهاست، نباید آنقدر امر و نهی کرد که موجب لجبازی بچه‌ها شود. با توجه به این اصل، اگر من سه فرزند دو، سه و شش ساله دارم، می‌توانم همراه آنان به مسجد یا زیارت بروم؟ پاسخ این است که بله، حتماً می‌شود. اما باید توجه کرد که ظرفیت حضور در مسجدی با سقف کوتاه و مراسم رسمیِ جدی به اندازه ۲۰ دقیقه است. این عدد از کجا بدست می‌آید؟ مدت حضور را با توجه به سن کوچکترین فرزندمان، در نظر می‌گیریم. بچه دو ساله، بیش از این تحمل ندارد و بقیه زمان را یا جیغ می‌زند یا گریه می‌کند و باعث می‌شود که یا من بخواهم دائم به او تذکر بدهم یا دیگران به ما تذکر دهند. مثلاً اگر بچه ۴ ساله داریم و می‌خواهیم به حرم امام رضا (ع) برویم، بیشتر از ۴۰ دقیقه در حرم نباید بمانیم. تازه آن زمانی هم که در حرم هستیم لازم است یا در کنار حوض آب باشیم که بچه‌ها بازی کنند یا بتوانند با کبوتران بازی کنند. اگر خودمان هم می‌خواهیم زیارتی داشته باشیم، مدت کوتاهی بچه‌ها را به پدرشان یا اگر همراهی همراهمان هست بسپاریم. مسئله مهم این است که ما باور نکرده‌ایم که ثوابی که در اثر همراهی با بازی ها و شیطنت‌های بچه‌ها می‌بریم از ثواب عبادت یک عالم بالاتر است. مسئله این است که وقتی که ما همراه بچه‌های کوچک خود به حرم، مسجد و جاهای مختلف می‌رویم قرار نیست که بچه‌ها و دیگران را عذاب دهیم به این بهانه که آنها رشد می‌کنند. یعنی باید به این مسائل توجه کنیم که قرار نیست برای بچه خود جغجغه به مسجد ببریم یا خوراکی ببریم که همه مسجد را کثیف کند یا بچه‌های دیگر دلشان بخواهد. یک مادر هوشمند مادری است که از یک نوع خوراکی، تعدادی آماده کند و به فرزند خود بگوید امروز ببینیم چه دوستان جدیدی پیدا می‌کنی؟ از این خوراکی‌ها به آنها هم بده. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌از همین امروز ، به بچه هایمان بگوییم : عزیزم ! من نمی خواهم تو بهترین باشی ، فقط میخواهم تو خوشحال و خوشبخت باشی . اصلا مهم نیست که همیشه نمره 20 بگیری، جای 20 می توانی 16 بگیری اما از دوران مدرسه و کودکیت لذت ببر. عزیزم: از " ترین" پرهیز کن ، چرا که خوشبختی جایی هست که خودت را با کسی مقایسه نکنی. حتی نخواه خوشبخت ترین باشی . بخواه که خوشبخت باشی و برای این خواسته ات تلاش کن. همین. یادمان هست که از وقتی به دنبال پسوند "ترین" رفتیم، خوشبختی از ما گریخت. از 19/75 لذت نبردیم چون یکی 20 شده بود. از رانندگی با پراید و ... لذت نبردیم چون ماشین های مدل بالاتری در خیابان ، در حال خود نمایی بود. همچنین ، از خانه مان ، از شغلمان ، از درآمدمان ، از خانواده و دوستانمان و.... می خواهم بگویم تحت تاثیر آموزه های غلط ، بسیاری از ما فقط به " بهترین ، بیشترین و بالاترین " چسبیدیم ، در نتیجه تبدیل به انسان هایی افسرده و همیشه نالان شدیم... مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌کودکان زیر سه سال را تنبیه نکنید ! تنبیه برای نقض مقررات و ارزشها اعمال می شود، نه برای ضعف مهارتها که نیاز به تمرین دارند (مثل افتادن یک پارچ سنگین از دست کودک) کودک در اشتباهات غیرعمد، لازم است بدون هیچگونه سرزنشی تنها به جبران بپردازد؛ مثلا مواد ریخته شده را از زمین جمع کند، حتی اگر این کار را نمی تواند کامل و تمیز انجام دهد، خودتان بعدا آنرا کامل کنید. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
#تنبیه یعنی؛ آگاهی دادن، بیدار کردن، هشیار کردن، توجه دادن. تنبیه اصلاً مجازات و کیفر نیست. یکی از د
ادامه مبحث تنبیه خدا رحمت کند پدر دوستم را، هر بعداز ظهر کیفر تعیین می کردند، چند بچه داشتند، هرکدام 10 ضربه شلاق 15 ضربه شلاق و.....در نهایت خونسردی هم اجرا میکردند اصلاً هم عصبانی نبودند که بخواهند غیض شان را خالی کنند، بسیار هم انسان متدین وآرامی بودند و ما هیچوقت ندیدیم که ایشان عصبانی بشوند فقط هر وقت مادر شکایت می کردند ایشان آرام و بادقت گوش می دادند و کیفر خواست را صادر می کردند. همه بچه هاشون رو هم بالقب آقا و خانم صدا می کردند سید هم بودند مثلاً می گفتند آقا سید حسن تشریف بیاورید امروز شما به والده..... بی ادبی کردید شما 15ضربه، کمربند هم دستشان بود،15 ضربه را می زدند بفرمایید دیگر تکرار نشود. خانم فلان تشریف بیاورید ایندفعه را می گذرم دیگر تکرار نشود، آقای فلان تشریف بیاورید شماه بزرگترید به طبع مجازاتتان سنگین تر است چون شما الگو هستید 20 ضربه شلاق بعد هم خانم چایی بنده را بیاورید. اعتقاد ایشون این بود که باید کیفر داد. تنبیه کیفر نیست. تنبیه توجه دادن است که از مرز عبور نکن. تنبیه آگاهی دادن و برحذر کردن است ولی توآم با تلخ کامی. در تنبیه احساس تلخی باید باشد و گرنه کودک معیار نمی گیرد چون نه خشونت است نه کتک فقط یک تلخ کامی باید در آن باشد که کودک معیار بگیرد. دیدید در مهمانی بچه ای بچه دیگر را می زند بعد مادر می خواهد تنبیه کند می خواهد مدرن هم باشد وادعا هم دارد که با اصول تربیتی نوین بچه تربیت می کند، می گوید: "ببین عزیزم این کاری که تو کردی اصلاً کار انسانی نیست بسیار کار زشتی انجام دادی بچه های خوب اصلاً دوستشون رو نمی زنند با هم دوست هستند دیگه دلم نمی خواد این کار رو تکرار کنی" ببینید داریم حرفهای خوبی میزنیم اما همراه یک لبخند گوشه ی لب، بچه هم باخودش میگه از حرفات که چیزی نفهمیدم اما لبخندت میگه کارم زیاد هم بد نبود😀 میره و دوباره بعد چند دقیقه کارش رو تکرار میکنه،چون معیار نداشته مادر باهمون لبخند داره بهش هشدار میده که در حالت عادی باهاش حرف میزنه، تلخ کامی باید باشه که در چگونگی مفصل تر می گوییم.(ادامه دارد...) {قسمت4} [مباحث کودک متعادل] مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌باواگذاری مسئولیت به فرزندان در حد توانشان نیاز "توجه به من" آنان برآورده می شود ، و نیازی برای اظهار وجود غیر منطقی ونامعقول درآنان باقی نمی ماند. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌تفاوت کلیدی رفتار با دختر در کودکی و نوجوانی! در دخترهای زیر سن بلوغ، گفتن خصوصیات ظاهری نه تنها ایرادی ندارد، بلکه واجب است. مثلاً چقدر موهایت قشنگت است، چقدر رنگ پوستت را دوست دارم، چقدر دوست داشتنی هستی و ... . یعنی زیبا بودن او را طرح کنید اما بعد از سن بلوغ خصوصیات ظاهری را نباید گفت و باید خصوصیات باطنی را طرح کرد. مثلاً چقدر مهربانی، چقدر با حیایی، چقدر مومنی، چقدر اخلاقت را دوست دارم و ... . قبل از سن بلوغ نیازهای جسمی باید تامین شود، اما بعد از سن بلوغ توجه به آنها آسیب دارد و اگر دختر نوجوان، به درونیات خود متوجه نشود به دنبال جلوه‌گری خواهد رفت. یعنی کم کم باید متوجه شود، درست است که چشمان قشنگی دارد، اما وقتی مهربان نیست، به دردی نمی‌خورد یا درست است که پوست قشنگی دارد اما وقتی اخلاق بدی دارد آن زیبایی هم به چشم نمی‌آید. با نزدیک شدن به سن بلوغ کم کم از صورت به سیرت باید برسیم. حضرت رسول (ص) هم در دوران کودکی حضرت زهرا (س)، ایشان را با عباراتی مانند حمیرایی یعنی خوشگلم صدا می‌کرند اما وقتی بزرگتر شده بودند عباراتی چون ام ابیها را به کار می‌بردند. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اینجوری بچه ها جذب قصه می شوند! یادم می‌آید یک زمانی تمام لذت ما این بود که ظهر جمعه ساعت ۲، از رادیو قصه گوش کنیم. تصور ما آن موقع از قصه فقط صدا بود. اما لازم است توجه کنیم قصه فقط صدا نیست، قصه یعنی همه چیز. یعنی اگر که در خانه برای بچه‌ها قصه تعریف می‌کنید، در هر جایی که هستید؛ در اتاق، آشپزخانه، هال و ...؛ تمام آنجا سِن اجرای شماست. این برای بچه‌ها بی نظیر است که ببینند پدر و مادرشان اینقدر برای اجرای یک داستان برای آنها انرژی می‌گذارند. یعنی درست است که بیان بسیار مهم است و هر کلمه شخصیت خود را دارد، اما زبان بدن نیز بسیار مهم است. زبان بدن یعنی اگر شخصیت داستان اخم می‌کند، ما هم اخم کنیم، اگر می‌خندد ما هم بخندیم، اگر راجع به کرمی در داستان صحبت می‌کنیم، حرکت کرم را با انگشتان دست خود نشان دهیم. این باعث می‌شود که حتی کودک دو نیم ساله‎ای که در ظاهر به قصه علاقه‌ای نشان نمی‌دهد را جذب خود کنیم. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌چقدر برای بچه‌هامون وقت می‌ذاریم؟! وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُه... . لقمان به فرزندش به حالت موعظه سخن گفت... . برای بچه، وقت موعظه و رفاقت گذاشتن مهم است. پدرها و مادرها، امروزه مشغول کارهای سخت هستند و کارهای نرم را به بقیه سپرده‌اند. یعنی گویی پدر و مادر شش موتورِ مشغول کار هستند تا بتوانند فرزندشان را در فلان مدرسه بگذارند. آن وقت کار نرم دست کیست؟ گروه انحرافی! این الان مشکل خانواده‌ها است که با فرزند خود ارتباط ندارند. این را مقایسه کنیم با زندگی امیرالمومنین (ع)، که حاکم نظام اسلامی است، برای فرزندش نامه می‌نویسد و می‌گوید «خودم» تو را با قرآن آشنا کردم. اما ما کارهای سخت را انجام می‌دهیم و کارهای نرم را به بقیه می‌سپاریم. نکته دیگر که لازم است توجه کنیم اینکه، موعظه سخنی همراه با شفقت و مهربانی است نه سخنی که همراه با به حرکت درآوردن انگشت سبابه باشد. این انگشت را انگشت فحش گویند؛ سبابه از سب می‌آید؛ و سخنی که اینگونه باشد همراه با مهربانی نیست. با اینگونه سخن گفتن نمی‌شود بچه تربیت کرد! مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌نیاز مهم نوجوان، که معمولا فراموش می شود! طبیعتاً بچه‌های کوچکتر، زمان بیشتری از ما در خانه می‌گیرند و اگر زمانی برای ارتباط با بچه‌های نوجوانمان باقی بماند، خسته هستیم و بیشتر رابطه‌مان به نصیحت می‌گذرد. در این شرایط لازم است حداقل هفته ای دو بار برای فرزند نوجوانمان زمان بگذاریم. مثلاً وقتی بچه کوچک خوابید، سریع سراغ کارهای آشپزخانه و ... نرویم. بلکه با نوجوانمان ارتباط برقرار کنیم یا فرزند کوچکمان را شبها زودتر بخوابانیم و زمانی که آزاد می‌شود را به نوجوان اختصاص دهیم یا مثلا بعضی صبح‌های زود که همسر و فرزند کوچکمان خواب هستند، همراه دختر نوجوان خود به پیاده روی و کوه برویم. به این مسئله حتما توجه کنیم که بازخورد های عاطفی برای نوجوان مهم است. این توجیه را نکنیم که بچه نوجوان ما بزرگ شده و لزومی ندارد که به رسیدگی‌های ما به خواهر یا برادر کوچکش حسادت بورزد. چرا که بچه‌ها در سن نوجوانی در مرحله‌ای هستند که به وسیله بازخوردهای خانواده و اطرافیان خود را ارزیابی می‌کنند که آیا خانواده ما را دوست دارند؟ آیا ما آدم خوبی هستیم و ... ؟ مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌چجوری عادات اشتباه بچه‌ها رو اصلاح کنیم؟! گاهی ما می‌خواهیم عادات اشتباهی که در بچه‌ها وجود دارد را با نصیحت یا دعوا کردن اصلاح کنیم. این راهکارها ممکن است به صورت موقت، جواب دهد اما جواب پایدار نیست. برای برطرف کردن یک عادت اشتباه لازم است ریشه‌های آن را پیدا و اصلاح کنیم. مثلاً ممکن است ریشه یک عادت، بیکاری بچه‌ها باشد. اگر برای فرزند خود کار تعریف و او را مشغول کنیم، آن عادت نیز کنار می‌رود. یا زمانی ریشه یک عادت، در امکانات نامناسبی است که ما برای بچه‌ها ایجاد می‌کنیم. مثلاً برای فرزند خود تبلت خریدیم و او فضای مجازی وابسته شده است! اینجا لازم است برای تبلت نقشه‌ای کشید. مثلاً قانون خانه را تغییر دهیم که تبلت برای مامان است و بچه‌ها با برنامه ریزی مامان، می‌توانند از تبلت استفاده کنند. بنابراین برای اصلاح رفتار در بچه ها باید ریشه ها را پیدا کرد و جایگزین مناسب برای آن در نظر گرفت. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌 اینجور زندگی به زنان نشاط می‌دهد! خانم‌ها عشق ورز و آقایان عشق بازند. یعنی در خانم‌ها نیاز عاطفی و در آقایان نیاز جنسی و غریزی در اولویت است. به این دلیل که خانم‌ها می‌خواهند مادر شوند و نیاز به شدت عواطف دارند و آقایان باید زیر مسئولیت تشکیل خانواده بروند. خداوند نیاز جنسی را در مردان مانند موتور محرکی قرار داده است تا تمایل به تشکیل خانواده داشته داشته باشند. حال با توجه به نیاز عاطفی خانم‌ها، به مردان توصیه شده است که به همسرشان ابراز محبت داشته باشند. اگر بگوییم ابراز محبت مرد به همسرش مانند اکسیژن برای حیات است، اغراق نکرده‌ایم. به این معنا که اگر مرد ابراز محبت نداشته باشد، روح زن می‌میرد و نشاطش را از دست می‌دهد. اما متاسفانه این موضوع در مردان ضعیف هست و حتی در بعضی فرهنگ‌ها، ابراز محبت مرد به همسرش، نشانه بی غیرتی است! مگر اینها مسلمان نیستند؟! پیامبر اکرم (ص) فرمودند اگر مردی به زنش بگوید دوستت دارم، هرگز از دلش بیرون نمی‌رود. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌شاه کلید تربیت در هفت سال اول! چه کسی در دوره کودکی بالاترین تاثیر را بر بچه‌ها دارد؟ گاهی کسی بیشترین ارتباط را با بچه ها دارد اما نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. کسی بیشترین و بهترین ارتباط را با بچه ها دارد، که با آنها بازی می‌کند. اگر در بازه دو تا شش سال می‌خواهید محبوب بچه‌ها شوید، باید با آنها بازی کنید. مثلاً اگر پدربزرگ با بچه ارتباط زیاد داشته باشد، اگر هم بازی او هم بشود، دیگر بچه ها او را می‌پرستند. اما بازی چیست؟ بازی یک حس خوشایندی است که فقط یک کودک آن را حس می‌کند و ممکن است برای بزرگترها خنده دار باشد! اگر بازی در خانه‌ای اتفاق بیفتد، آن خانه محبوب بچه ها خواهند شد و تمام روش‌های تربیتی آن خانه نیز موثر خواهد شد. آن خانه می‌تواند خانه هر کسی باشد! پس اگر دوست دارید خانه خودتان محل تربیت بچه‌هایتان باشد، باید بیشترین بازی را در خانه خودتان انجام دهید. نکته این است که منظور از بازی، اسباب بازی نیست. تعداد اسباب بازی‌ها نشان دهنده بازی با بچه‌ها نیست. بلکه فردی که می‌آید و با بچه‌ها همراه می‌شود، مهم است. انواع بازی‌ها، تحرکی جمعی، تحرکی فردی، فکری جمعی و فکری فردیست. حال اگر در انواع بازی ها به خصوص بازی های جمعی، آدمی به بچه ها بپیوندد، او الگو و محبوب بچه ها می‌شود. مربی تربیتی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati