eitaa logo
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
1.1هزار دنبال‌کننده
227 عکس
67 ویدیو
4 فایل
✅ ترفندهای تربیت ✅ ارتباط و چالشهای نوجوان ✅ همسرداری ✅ تربیت دخترانه - پسرانه استفاده بدون لینک ممنوع ارتباط با مدیر : https://eitaa.com/hosein_karimaa تبلیغات و تبادل : @civilian
مشاهده در ایتا
دانلود
📌از امروز مهارت مدیریت خشم را با فرزندان‌تان تمرین کنید : تنفس عميق و سكوت در زمان خشم را به فرزندتان بياموزيد. ترک موقعيت در زمان برخورد با افراد عصبانی را به فرزندتان بياموزيد. معذرت‌خواهی در زمان مقصربودن را به فرزندتان بياموزيد. كودك و نوجوانی كه اين تكنيک‌ها را بلد باشد و به كار ببرد، مهارت كنترل خشم را آموخته است. هر تكنيك را بارها و بارها در حضور فرزندتان اجرا كنيد تا در وجود او نهادينه شود. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
تشویق تشویق یعنی به شوق آوردن، ایجاد رغبت، راغب کردن.  تشویق در رویکرد رفتارگرائی جای بسیار ویژه ای
یادتان باشد که بچه ها مهارت و انگیزه را با هم باید به دست بیاورند.  اگر به کودک انگیزه بدهیم و بی پروا تشویق کنیم و مهارت را یاد ندهیم درست مثل این میمونه که بچه ای را که شنا بلد نیست را ببریم لب استخر و هی بهش انگیزه بدهیم که بپر توی آب تو می تونی!  بدون این که مهارت شنا کردن را به او یاد داده باشیم.  امروزه این بلا داره سر جوان های ما میاد همشون دارن می پرن توی استخرهای میلیاردی. جوان 23 ساله ای مراجعه کرده بود برای مشاوره؛ بهش گفتم اگر بخواهیم جوانی را بدبخت کنیم، چند صد میلیون پول نقد به او بدهیم، این جوون پوزخند زد و گفت: میلیون دیگه قدیمی شده من فقط به میلیارد فکر می کنم!!!  این جوون نه دیپلم داشت و نه سربازی رفته بود.  تشویق های بدون داشتن مهارت این بلاها را سر بچه ها درمی آورد. تشویق با عینیت و با توصیف باید باشد.  کودک در حال انجام چه کاری است که می خواهید تشویقش کنید؟ این تشویق هماهنگ با کارش باید باشد. وگرنه خود ایده آل را که به یاد دارید، گفتیم اگر فاصله ی خودپنداره با خودایده آل مناسب باشد، انگیزه ایجاد می شود.  چه خود پنداره ای در کودک ایجاد کرده ایم؟ باید یک خود ایده آل متناسب با فعالیت و سن کودک ایجاد کنیم که کودک بتواند رشد کند.  اگر این فاصله صفر باشد انگیزه از بین می رود و اگر این فاصله خیلی هم زیاد باشد کودک می بُرد و ایست می کند.  مواظب باشید تشویق ها از خط تعادل خارج نشوند. در تشویق خسیس باشید.  تشویق بی حساب و کتاب، فقط مضر نیست بلکه خطرناک است.  ما فکر می کنیم حرف زدن و گفتن هیچ اشکالی ندارد، خشونت هم که نیست پس داریم درست رفتار می کنیم و دائم تشویق کلامی می کنیم.  در این حالت کودک نمی تواند این تعریف و تمجیدها و تشویق ها را با واقعیت زندگی و جایگاه اجتماعیش و سن و توانایی ها و استعدادهایش وفق دهد. یک خطرجدی که بچه ها را تهدید می کند، این کلاس بردن ها است.  چون فکر می کنیم که فرزند ما استعداد همه چیز را دارد و حتی دائم هم به کودک القا می کنیم که تو باید همه چیز یاد بگیری تو خیلی باهوشی تو از همه بهتری و...  درست است که کودک و در کل انسان استعداد همه چیز را دارد ولی آیا بالفعل هم شده است یا نه؟ موسیقی، زبان، نقاشی ... «هرچی که من نشدم، تو باید بشی!». (ادامه دارد...) {قسمت20} [مباحث کودک متعادل ] ✅ https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌براي اينكه فرزند حرف شنويي داشته باشيد: 🔸 با او واضح و شفاف صحبت کنید . 🔸 به او بگویید که چه کاری می خواهید انجام دهد ؟ 🔸 به او بیاموزید که چگونه آن کار را انجام دهد؟ مثلاً وقتی از فرزندتان می خواهید اطاقش را مرتب کند، طریقه ی انجام این کار را نیز برایش بازگو کنید: 👈 لطفا تختت را مرتب کن ! 👈 لباسهای کثیف را داخل حمام و لباسهای تمیز را در کمد بگذار ! 👈 اسباب بازیها را روی قفسه و کتابها را در جای خود قرار بده ! در این صورت کودک می داند از کجا و چطور شروع کند وقتی او نداند که منظور شما چیست؟ نمیتواند فرمان شما را اجرا کند ، این امر باعث سوء تفاهم شما شده و تصور میکنید که او لجبازی میکند و حرف گوش نمیکند . https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌از آخرین باری که به کودکم گفتم: "بی عرضه" بیست سال می گذرد! ولی انگار همین دیروز بود... چون هر زمان که از سر کار به خانه بر می گردد، نگاه بیست سال پیش او برایم تداعی می شود ... کاش بچه ها هم می توانستند مثل ما حرفها را زود فراموش کنند... آنها بارها حرفهای ما را در ذهنشان دوره می کنند. هر بار برداشتی خاص از آن دارند و مرتب با آن برداشت ها تصویری جدید از ما در ذهن خود می سازند. ✔️آنها آنقدر که با حرفهای ما زندگی می کنند با ما زندگی نمی کنند! https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌دلیلی نداره شما بعد از دعوا زنگ بزنید یا برید پیش خانوادتون کل ماجرا رو تعریف کنید! اولاً که اونا خیلی یک طرفه قضاوت میکنن. دوماً همسرتونو پیش خانوادتون خراب می کنید. شما بعد یه مدت کوتاه آشتی می کنید و همه چی رو فراموش می کنید. اما خانوادتون یادشون نمیره و دیدشون نسبت به زندگی شما عوض میشه و از این به بعد منتظر باشید تو زندگی دونفرتون دخالت کنند چون شما خوتون این اجازه رو بهشون دادید. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اشتباهی که بچه‌ها را بی اراده می‌کند! دو خانواده را در نظر بگیریم. فرزند خانواده اول از مدرسه به خانه می‌آید. مادر از او می‌پرسد: «امتحان دادی؟ چند شدی؟» فرزند با افتخار می‌گویند ۱۱ شدم. مادر تعجب می‌کند و فرزند در پاسخ تعجب مادر می‌گوید همه ۸ و ۹ شدند!! دقت کنیم ما این بچه‌ها را در این وادی می‌اندازیم و به آنها یاد می‌دهیم که ملاکت هنجارهای اجتماعی باشد! این بچه، وقتی به دانشگاه هم برود اگر جو غالب دانشگاه بی نماز و بی‌حجاب باشد، اینکه کمی از آنها بهتر باشد برایش کافی است. اما در خانواده دوم، بچه به خانه می‌آید و مادرش از او می‌پرسد «امتحان دادی؟ چند شدی؟» با ناراحتی می‌گوید ۱۹/۵ شدم. مادر می‌گوید مشکلی ندارد! فرزند می‌گوید به نمره کاری ندارم. من تمام تمرین‌ها را حل کرده بودم. رفع اشکال کردم و به خودم قول داده بودم که هیچ اشتباهی نکنم. اما نمی‌دانم کجا اشتباه شد؟! از این ناراحتم. این نگاه معطوف به تکلیف است اما نگاه اول، نگاه معطوف به اجتماع بود. اما چه کسی این نگاه‌ها را در بچه ها شکل می‌دهد؟ وقتی که مثلاً بچه می‌آید و می‌گوید: «عید بریم شمال؟» ما هم در پاسخ می‌گوییم: «چه کسی در این سرما به شمال می‌رود؟» این پاسخ مشکل دارد. چرا دلیل کار خود را به جامعه نسبت می‌دهیم؟ اگر نمی‌خواهیم برویم، لازم است چند استدلال منطقی بیاوریم. ما هر گفتگویی با بچه‌ها به کار می‌بریم یک آموزش منفی به آنها می‌دهیم. باید اینها را حذف کنیم و به جای آن مثلا وقتی فرزند از امتحان می‌آید، کاری نداشته باشیم که نمره دیگران چند شده است. بلکه از او بپرسیم: «آیا تو خودت احساس موفقیت می‌کنی؟ آیا از آنچه امروز انجام دادی احساس رضایت داری؟» سوال ما فقط باید راجع به خود فرزند باشد. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌بهترین روش برای برخورد با لجبازی کودکان چیست؟ 🔸 هماهنگ بودن پدر و مادر 🔸 داشتن برنامه ریزی روزانه غذا خوردنش بازی کردنش و خوابیدنش 🔸 خواسته موجه کودک را حتما پاسخگو باشیم یعنی به او یاد بدهیم که قصد ما لجبازی کردن نیست 🔸 یه جاهایی بهش حق انتخاب بدهیم 🔸 جایگزین کردن مثلا بگیم اگه جیغ نزنی میریم و اینکارو میکنیم 🔸جملات خبری باشه تا دستوری مثلا بگیم وقته ناهاره نگیم الان باید ناهار بخوری 🔸 گوش دادن فعالانه موثرترین روش است باید با بچه ها همدلی کنیم مثلا جیغ زد بهش بگیم چی میخوای عزیزم گرسنه ای؟ خوابت میاد؟ میخوای بازی کنیم؟ 🔸 با کودکان بالای ۴ سال میتوان در مورد رفتارش صحبت کرد اول باید تذکر داد مثلا در جمع توی گوشش بگیم،در مرحله دوم تنبیه متناسب با عملش و حال و هوای کودک تنبیه کودک باید محروم کردن از چیز دلخواهش باشد. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
یادتان باشد که بچه ها مهارت و انگیزه را با هم باید به دست بیاورند.  اگر به کودک انگیزه بدهیم و بی پر
خودایده آل اگر صحیح شکل نگیرد، خطرناک است.  با تشویق بی مورد خود ایده آل کاذب به وجود نیاورید.  بزرگترین تشویق برای بچه ها این است که پدر و مادر شادی خود را بروز دهند. بالاترین تشویق شادی پدر و مادر است.  بچه ها هیچ چیز نمی خواهند. یکی از حاضرین: تا 6 سال؟ استاد: تا بالای 90 سال. ما بلد نیستیم تبادل عاطفی داشته باشیم، تبادل کالا را جایش می گذاریم و به این حالت عادت کرده ایم. همسران با یکدیگر چه تبادل عاطفی دارند؟ شب تولد خانم حتماً باید یک هدیه ی گران قیمت و بزرگ خریده شود تا خانم متوجه شود که شوهرش دوستش دارد. که حالا امروزه این مسئله به یک هنجار اجتماعی تبدیل شده و قانون شده، اگر چیزی به عنوان هدیه خریده نشود، این معنی را می دهد که تو منو دوست نداری!! این مسائل به این دلیل است که بلد نیستیم به هم خوب نگاه کنیم، احساس درونی مان را بروز بدهیم. بچه ها شادی والدینشان را می خواند و بزرگترین تشویق برای آن ها همین است. آیا به تازگی فرزندتان را تشویق کرده اید؟ چه جوری؟ مادران: با هم رفتیم پارک، نوازشش کردم، بوسش کردم، جایزه خریدم. استاد : همه ی این مواردی را که گفتید حق حساب بوده که به فرزندتان داده اید. آیا تا به حال شده به عنوان تشویق یک ناهار خوشمزه بدهید؟ چرا مثلاً نمیگید یک پرس اضافه ماکارونی برات می کشم به خاطر کار خوبت؟ مادری میگه من به عنوان تشویق فرزندم را نوازش کردم!!! نوازش نیاز بچه ها است مثل غذا. ما باید بچه را نوازش کنیم، این حالت همان شرطی کردن رفتارگرایی است. بچه همیشه باید نوازش بگیرد چه کار خوب بکند و چه کار بد بکند. ما از عامل نوازش نباید به عنوان تشویق و تنبیه استفاده کنیم. مثل این می مونه که بگیم اِه عزیزم 20 گرفتی پس بیا بهت ناهار جایزه بدم، خوب اگر 16 گرفته بود بهش ناهار نمی دادید؟ حتماً می دادید. یکی از حاضرین: من یک جیغ شادی کشیدم و خوش حالی کردم. استاد: پس همیشه خونه ی شما جیغ و داد به راه است؟ مادر: نه با دفعه های عصبانیت و ناراحتی فرق می کرد، خیلی همراه با ذوق و شادی بود. استاد: آهان من این نکته را می خواستم. ما معمولاً میگیم: آفرین، بارک ا...، این هم جایزت، یا یادم باشه یک جایزه برات بخرم. خوب بچه ها خسته شدند این قدر این واژه های تکراری را شنیدند حالا اکثر وقت ها هم یا خسته هستیم و بی حوصله و بی حال و خشک و خالی فقط یک آفرین می گیم و میریم. بچه ها فقط شادی واقعی والدین را می خواهند. کودک وقتی شادی واقعی پدر و مادرش را ببیند اصلاً دیگه بهانه ی جایزه را نخواهد گرفت. حالا برا ی ابراز این شادی باید از خودتان خلاقیت به خرج بدهید. بزرگترین تشویق شادی واقعی است که از درون بجوشد نه شادی ساختگی و انجام وظیفه. (ادامه دارد...) {قسمت21} [مباحث کودک متعادل ] ✅https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌بسیاری از والدین گله می‌کنند که فرزندانشان با آنها حرف نمی‌زنند! دلیلش این است که پدر و مادر بیش از اندازه نصیحت و سخنرانی می کنند! به خصوص اگر بچه ها احساس کنند که پدر و مادرشان می‌خواهند با سخنرانی و توضیح آنها را به انجام دادن کاری ترغیب کنند در برابر آن مقاومت می‌کنند در این موقعیت سخنرانی کردن نه تنها بی فایده است بلکه نتیجه عکس می‌دهد. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
✅شیوه ی حرف زدن و برخورد والدین با کودک، در رشد شناختی و هیجانی کودکان تاثیر زیادی دارد در زیر به چهار نمونه از شیوه‌های درست صحبت کردن و برخورد با کودک می‌پردازیم: 👈خودت تصمیم بگیر؛ اینگونه به کودک می‌آموزیم که کارش را خود، برعهده دارد و هر تصمیمی که بگیرد باید منتظر عواقب بد یا خوبش باشد. 👈دوستت دارم ولی این کار تو را نمی‌پسندم؛ کار درست و نادرست، را به صورت واضح برای کودک مشخص کنید، یعنی به او بیاموزید ما کار [درست] و کار [نادرست] داریم، نه بچه‌ی خوب و بچه‌ی بد. 👈از تو می‌خواهم مشکل من را حل کنی؛ اگر کودک رفتاری دارد که باعث رنجش شما می‌شود، به او بگویید که دچار مشکل شده‌اید و از او بخواهید در حل مشکل به شما کمک کند.  👈احساس تو را درک می‌کنم؛ وقتی کودک عصبانی است و مثلا می‌گوید «از تو متنفرم» یا «خیلی بدی»، با شنیدن این پاسخ از سمت شما، از شدت عصبانیت‌اش کاسته شده و می‌توانید با هم به حل مسئله بپردازید. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati