eitaa logo
مربی یار
5.6هزار دنبال‌کننده
291 عکس
5 ویدیو
1.6هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس بیست و هفتم از نظر اسلام، بهترين زن مسلمان، زنى است كه غريزه جنسيش در برابر شوهر، زنده و بيدار باشد و در برابر بيگانگان خفته و آرميده، شوهرش همواره او را آماده و خواهان بيند و ديگران او را متنفر و در حصار: حصارى غير قابل نفوذ و دژى مستحكم تر از فولاد. از نظر اسلام براى زن مستحب است كه همواره داراى زينت باشد، و خود را آماده نشان دهد، براى شوهرش جاذبه داشته باشد، نه دافعه. در درس يازدهم گفتيم: عطر زدن و روغن مالى (كرم ) و موى و بدن شفاف و براق داشتن، اگر براى مرد ماهى يكمرتبه خوبست، براى زن هر روز مطلوبست تا مردم جهان بدانند، اسلام با زيبايى و زينت مخالفت ندارد، اسلام با فطرت و سرشت زن كه زيبايى دوستى او است مخالف نيست. اسلام با واقعيت ها مبارزه نمى كند و خلاصه اسلام همان چيزى را گفته است كه همگان مى دانند و عمل مى كنند و بر زبان نمى آورند. زن اگر سعادت مى خواهد، اگر لذت و صفاى زندگى مى خواهد، بايد بداند كه از پدر و مادر خود بريده و با شوهرى دائمى تر از آنان، وصل كرده است. بعد از اين خود او بايد مادر شود و مادر بزرگ اگر سعادت فرزندان و نوادگان و عروس و داماد برقرار كند و او را تنها غمخوار و دلسوز خود بداند. همچنين شوهر كه رئيس خانواده است، بايد فكر و هوش و حواسش، اطراف همسر و خانه و فرزندانش باشد، از چشم چرانى و هوسبازى بپرهيزد، عفت چشم و دامن داشته باشد چنانكه قرآن كريم به هر دوى آنها عفت چشم و دامن را سفارش مى كند موضوع زنان متعدد و رعايت عدالت، در شرايط ديگرى است كه اگر فرصتى باشد در جلد دوم همين كتاب خواهيم گفت: خلاصه اگر بگويم، فشرده و محصول اين كتاب و تمام مآخذ اسلامى نسبت به طرز رفتار و شوون زندگى زن و شوهر، بايد همين چند سطر باشد، مبالغه نكرده ام. دختر و پسر از زمانى كه همسر يكديگر مى شوند تا پايان زندگى خود بايد، فكرى جز سازگارى بايكديگر و تامين سعادت يكديگر و جلب رضايت يكديگر نداشته باشند، چشمشان نبيند مگر اين هدف، گوششان نشنود، مگر اين سخن، زبانشان نگويد مگر اين بيان، فكرشان، حركت نكند مگر در اين راه، اعضاء و جوارحشان نجنبد مگر در اين مسير، و از هر حركتى كه بر خلاف اين جهت باشد، بايد بپرهيزند. دليل 114- جاءت امراءه الى رسول الله (ص ) فقالت: يا رسول الله - ما حق الزوج على المراءه ؟ فقال اءكثر من ذلك. قالت فخبرنى عن شى منه، قال:... عليها اءن تتطيب باءطيب طيبها و تلبس اءحسن ثيابها و تزين باءحسن زينتها و تعرض نفسها عليه غدوه و عشيه زنى خدمت پيغمبر (ص ) آمد و عرض كرد: اى رسول خدا، حق شوهر بر زن چيست ؟ فرمود: زياد است. عرض كرد: اندكى را به من بگوئيد. فرمود:. .. زن بايد خود را به بهترين بوهاى خوش معطر كند و بهترين لباسش را بپوشد و خود را به بهترين زينتى كه دارد بيارايد، و هر صبح و شام خود را به شوهرش عرضه كند. بر اثر غريزه جنسى كه خداوند متعال در وجود دو جنس مخالف به وديعت نهاده است، دختر و پسر، پس از بلوغ يك نوع گرايش و تجاذبى ميان خود احساس مى كنند كه پسر دوستدار خواستگارى است و دختر خواهان قبول، ولى قبولى شرافتمندانه و تواءم با مناعت و بزرگوارى. دختر و پسر وقتى يكديگر را مى بينند، اين تجاذب و كشمكش، ناخود آگاه ميان آنها به كار مى افتد، ولى تا زمانى كه زن و شوهر نشده اند، موانع عقلى و شرعى و اخلاقى و اجتماعى را بر سر راه خود مى بيند لذا دماغ سوخته و دل تفتيده از يكديگر جدا مى شوند. سفره رنگين را با شكم گرسنه ترك مى گويند و در انتظار فرصت مى نشينند، ولى زمانى كه عقد مزاوجت بستند و زن و شوهر شدند، تمام موانع بر طرف مى شود. زمان تخليه عقده ها فرا مى رسد و تجاذب و كشمكش به پيوند و اتصال مى انجامد. در اين زمان، پيغمبر عزيز اسلام - كه جان همه ظريف پسندان و نغز خواهان جهان به قربانش باد - مى خواهد به اين تجاذب و اتصال روح و صفا بخشد، جلوه و رونق دهد، نور و درخشندگى عطا كند و آميزش حلال آنها را از يك عمل خشك و بى روح، خارج سازد، لذا اين دستورات جالب و شيرين را به خانم محترم مى دهد. و اين همان چيزى است كه هر مرد و زنى مى خواهد و عمل مى كند و بر زبان نمى آورد. 115- سمعت جابربن عبد الله يقول: كنا عندالنبى (ص ) فقال ان خير نسائكم. .. المتبرجه مه زوجها الحصان على غيره التى تسمع قوله و تطيع اءمره و اذا خلابها بذلت له ما يريد منها و لم تبذل كتبذل الرجل. .. پيغمبر (ص ) فرمود: بهترين زنان شما، زنى است كه. .. زينت و آرايش خود را براى شوهرش اظهار كند و از غير شوهرش بپوشاند، سخن شوهرش را بشنود و امرش را اطاعت كند و چون شوهر با او خلوت كند. هر چه خواهد به او ببخشد، ولى خود را مانند مرد بى حشمت نكند. (122) كيفيت خلوت زن و شوهر كه در حديث پيغمبر اكرم (ص ) با كلمه «بذل و تبذل» تعبير شده است، بسى پر محتوى و عميق و هم شيرين و لطيف است.
اين دو كلمه نمايان گر دو حالت مختلف براى زن و شوهر، در زمان آميزش است، زيرا در آن حال زن بايد تا حدى شكوه و جلال خود را حفظ كند و خود را مبتذل و وارفته تسليم محض نشان ندهد. زن در آن حال بايد غنج و دلالى بفروشد ترشرويى و اخمى كند عشوه و كرشمه ئى بنمايد و جست و گريزى داشته باشد تا شوهر بگويد: ديدار مى نمايى و پرهيز مى كنى بازار و خويش و آتش ما تيز مى كنى زن در آن حال - اگر چه به ظاهر - بايد شروط و قيودى عرضه كند و وعده فردا و پس فردايى دهد و نخواهمى بگويد و قهرى نشان دهد تا شوهر براى ناز و كرشمه دلبر، به زبان حال خود بسرايد: به صد جان ارزد آن ساعت كه جانان نخواهم گويد و خواهد به صد جان ولى حالت مرد، در خلوتخانه برعكس حالت زن است مرد خواستار است و جوينده، خريدار است و خواهنده. مرد در پى گريزان دوان است و بى اختيار و دامن كشان، پس او بايد - اگر چه به ظاهر - كرنش كند و پوزش خواهد، نازكشى كند و گردن كشى بخرد. گشاده رويى كند، اگر چه ذاتا گرفته رو باشد و گشاده دستى كند اگر چه ذاتا خسيس و بخيل باشد. مرد بايد در آن حال براى شروط و قيود زن، پذيرش نشان دهد و ركوعى تصنعى كند تا به وسال رسد و شايسته سجود درگاه خدا شود. سجودى شاكرانه پس از غسل و تطهير، در دو ركعتى با قيام و تكبير، به درگاه يگانه اى رحيم و بصير كه براى او همدمى از جنس خود آفريد، تا از تنهايى اش برهاند، نديم و همراز خلوتش گردد، مونس و راز نگه دارش باشد و نفس اماره و غريزه سركشش را از آلودگى به گناه و حرام مانع شود. زن و شوهر در خلوت خانه داستان يوسف و زليخا را كه قرآن كريم بيان مى كند تكرار مى كنند. با اين تفاوت كه در اينجا شوهر زليخاوش است و زن يوسف كردار. آنجا زليخا تعقيبى حرام و ناروا داشت و اينجا شوهر تعقيبى حلال و روا دارد آن داستان را خداوند متعال، براى عفت و پاك دامنى مرد بيان كرد و اين حديث را پيغمبر اكرم، براى لذت و برخوردارى او، براى لذت بردن از همسر حلال و اشباع غريزه سركش تا به حرام و گناه كشيده نشود و به خبائث و انحرافات آلوده نگردد. ما در اينجا توضيح واضحات كرديم و آن چه را هر زن و شوهر بلكه هر حيوان نر و ماده ئى طبق غريزه و فطرت خدادادى خويش، انجام مى دهند به رشته تحرير در آورديم و آنچه گفتيم تحليل و توضيح حديث شريف پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) بود كه جان تمام صريح اللهجه ها به قربانش باد. مزوران رياكار را خواهد بد آيد و خواهد خوش. آنها بايد بدانند كه غريزه جنسى در مرد و زن يك واقعيت است. يك حقيقت است. عينيت خارجى دارد. در وجودش شك و ترديد نيست. اين غريزه اگر از راه حلال اشباع نشود به حرام و انحراف كشيده مى شود. انسان گرسنه غذا مى خواهد، اگر حلالش را پيدا نكند، دزدى مى كند و مردار مى خورد. اين همه زناها، لواطها، همجنس طلبيها، به خاطر همين است كه مرد و زن، در خلوت خانه حلال خود اشباع نمى شوند. هوس و نفس اماره آنها با حلال خويش سير نمى گردد، لذا در كوچه و بازار، چشم چرانى و نظر بازى مى كند و آن گاه به راهى كه در آخر پشيمان مى شوند و با خود زمزمه مى كنند كه: ز دست ديده و دل هر دو فرياد كه هر چه ديده بيند دل كند ياد بسازم خنجرى نيشش ز فولاد زنم بر ديده تا دل گردد آزاد كه رندى و نظر بازى، عاقبتى و راه حلى جز اين ندارد. و چه نيكو مى سرايد سنائى غزنوى: منگر در بتان كه آخر كار نگريستن گرستن آرد بار و خلاصه فسادى كه در ميان مرد و زن پيدا مى شود دو عامل دارد: 1- جلوه گرى زن 2- نگاه كردن مرد و قرآن كريم هر دو دسته را در دو آيه پشت سر هم به طور مساوى منع كرده است. فقط در آخر آيه راجع به منع زن از جلوه گرى تاكيد بيشترى دارد به خاطر دو دليلى كه در درس نهم گفته شد. •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•  JOIN🔜 💥 @membariha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس بیست و هشتم درباره دوست داشتن مردان زنان را، احاديث مختلفى وارد شده است: در برخى از احاديث، دوست داشتنى زنان سرچشمه همه گناهان، شمشير برنده شيطان، و موجب بهره نبردن از زندگى شمرده شده، و در احاديثى ديگر، پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) مى فرمايد: من از دنياى شما تنها بوى خوش و زن را دوست مى دارم و امام صادق (عليه السلام ) دوستى زنان را نتيجه خير ايمان مى شمارد. به نظر اينجانب تضاد و تناقضى ميان اين دو دسته از احاديث نيست، زيرا احاديثى كه محبت زن را نيكو و مستحسن مى شمارد، همان علاقه و ميل فطرى را تاييد مى كند چنانكه در درسهاى گذشته گفتيم و در درس چهلم هم خواهيم گفت - اسلام صراحت لهجه دارد و پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) رهبر و آورنده اين دين است و او حقيقت را بدون پرده پوشى بيان مى كند. علاوه بر اين، اسلام دستور مى دهد كه مرد بايد اين محبت درونى را اظهار كند، با زبان بگويد، با عمل نشان دهد تا دوستى ميان زن و شوهر زيادتر شود. اسلام مى گويد: زن امانت خداست نزد مرد. چگونه مرد مسلمان امانت خدا را دوست نمى دارد؟ از اينجاست كه امام صادق (عليه السلام ) مى فرمايد: هر قدر ايمان مردى زيادتر باشد، دوستى او نسبت به زنان بيشتر است. پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) مى فرمايد: كسى كه ازدواج كند، نصف دينش را حفظ كرده است. چگونه مرد دوست نداشته باشد كسى را كه وسيله حفظ نصف دين او گشته است ؟ و اما احاديثى كه از دوستى زن مذمت مى كند، مربوط به شهوترانى و زن بازى و زن بارگى است. مربوط به افراط در اعمال غريزه جنسى و كشيده شدن به گناه و حرام است مثال اينكه مرد را به زناى محصنه و غير محصنه وادار كند يا به ارتكاب قتل و جنايتى كشاند، چنانكه تاريخ شاهد اين مدعاست و دل هر عاقلى بر صحت اين مطلب گواهى مى دهد و محتاج به توضيح و تفسير نمى باشد (صاحب وسائل - رحمه الله - محبت مذموم را به محبت زياد توجيه كرده است، ج 14 ص 11) دليل قسمت اول 116- عن اءبيعبدالله (عليه السلام ) قال: اول ما عصى الله تعالى بست خصال: حب الدنيا و حب الرياسه و حب النوم و حب النساء و حب الطعام و حب الراحه. امام صادق (عليه السلام ) فرمود: سرچشمه نافرمانيهاى خدا، دوستى شش چيز است: دنيا و رياست و خواب و زنان و خوراك و استراحت. (123) 117- قال اميرالمومنين (عليه السلام ): الفتن ثلاثه: حب النساء و هو سيف الشيطان. .. فمن اءحب النساء لم ينتفع بعيشه. اميرالمؤ منين (عليه السلام ) فرمود: موجبات فتنه سه چيز است: اول، دوست داشتن زنان كه آن شمشير شيطان است (و با آن به جنگ مومن مى رود، اگر سست ايمان باشد، در برابر زن پايش مى لغزد و به حرام مى افتد)... هر كس زنان را دوست بدارد، از زندگيش بهره نبرد (زيرا در اثر افراط در شهوترانى چشمش كم نور، كمرش خميده، اعصابش لرزان و عمرش كوتاه مى گردد. (124) ) قسمت دوم 118- عن اءبى العباس، قال سمعت الصادق (عليه السلام ) يقول: العبد كلما ازداد للنساء حبا، ازداد فى الايمان فضلا. ابوالعباس گويد: شنيدم امام صادق (عليه السلام ) مى فرمود: هر قدر مرد، زنان را بيشتر دوست داشته باشد، فضيلت ايمانش زيادتر است. (125) 119- قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ): ما اصيب من دنيا كم الا النساء والطيب. رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: از دنياى شما بهره نمى برم دوست نمى دارم مگر زنان و بوى خوش را. (126) 120- عن اءبيعبدالله (عليه السلام ) قال: كل من اشتد لنا حبا، اشتد للنساء حبا... امام صادق (عليه السلام ) فرمود: هر كس ما را بيشتر دوست بدارد، زنان را بيشتر دوست خواهد داشت. (127) 121- عن اءبيعبدالله (عليه السلام ) قال: من اءخلاق الانبياء حب النساء. امام صادق (عليه السلام ) فرمود: از اخلاق پيغمبران، دوست داشتن زنان است. (128) 122- قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ): من تزوج فقد اءحرز نصف دينه، فليتق الله فى النصف الباقى. پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: كسى كه همسر بگيرد، نصف دين خود را در حصار آورده و استوار كرده است، پس او بايد نسبت به نصف ديگر، تقواى خدا پيشه كند. (129) •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•  JOIN🔜 💥 @membariha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس بیست و نهم هر يك از زن و شوهر حوزه فعالى مخصوصى دارد و مسير معينى را مى پيمايد. در حوزه هر يك از آنها مشكلات و سختيها و موانع خاصى وجود دارد كه در حوزه فعاليت ديگرى نيست، از اين رو درك مشكلات هر يك براى ديگرى، بسيار مشكل و درك كاملش محال است، زيرا محال است كه مرد تغيير جنسيت دهد و زن شود يا زن تغيير جنسيت دهد و مرد گردد. ولى چون اين دو موجود، به حكم اجبار غريزى و نياز اجتماعى و اقتصادى، كنار هم قرار گرفته و زندگى مشتركى تشيكل داده و زير يك سقف نشسته و روى يك بالش سر مى گذارند، مشكلات هر يك از آنها با ديگرى ارتباط پيدا مى كند و بايد آن ديگرى در مشكلات همسرش فكر كند و بينديشد و عجولانه قضاوت نكند. مثال: 1- زن و شوهرى مى خواهند با يكديگر از خانه بيرون روند، دو كودك دارند كه زن بايد آنها را آماده كند يا به كسى بسپارد، در اينجا كار مرد فقط لباس پوشيدن و جوراب پاكردن و كلاه يا عمامه به سر گذاشتن است ولى زن اولا لباس پوشيدن خودش با توجه به مراعات حجابى كه خدا بر او لازم كرده است، وقت بيشترى لازم دارد و ثانيا آماده كردن كودكان چند برابر بزرگترها وقت لازم دارد، در اينجا شوهر نبايد به همسرش بگويد، چرا اينقدر معطل مى كنى و عصبانى شود، او بايد مشكل همسر خود را درك نمايد و احيانا به او كمك كند. 2- مردى در بازار با مردم دعوا كرده و سپس براى خريد نان و گوشت به صف ايستاده و در هواى گرم راه رفته و خسته و كوفته به خانه آمده است. خانم مى گويد: زرد چوبه نداريم. مرد مى گويد: حال ندارم، خسته ام، يكبار غذاى بى زرد چوبه مى خوريم، بانوى عاقل بايد فكر كند: شوهرم كه هميشه سر حال و بانشاط بود و امروز اظهار كسالت و خستگى مى كند، لابد ناراحتى دارد، نبايد اصرار كنم، يا خودش بخرد يا از همسايه بگيرد و يا صرف نظر كند. 3- بانويى به واسطه ضعف اعصاب يا گريه كودك، شب را تا صبح نخوابيده و گيج و بى حال است، شوهر عاقل نبايد، صبح زود بيدار شدن و صبحانه درست كردن را از او انتظار داشته باشد، بايد به او اجازه دهد، قدرى استراحت كند، بلكه اگر وقت دارد، خودش صبحانه مقوى و لذيذى براى همسرش آماده كند. 4- زن مطالبه پول يا خريد جنسى مى كند و شوهر مى گويد پول ندارم، زن نبايد بگويد من پول لازم دارم «ندارم» را نمى فهمم و اصرار و پافشارى كند تا درگيرى و نزاعى برپا شود، بايد مشكل شوهر را درك كند و چند روز صبر نمايد. نظير اين مثالها كه گفتيم در زندگى زن و شوهر زياد پيدا مى شود كه زنان و شوهران عاقل، خودشان تشخيص مى دهند و مى فهمند و محتاج به توضيح نيست، اينجانب فقط توصيه مى كنم خوانندگان محترم، در اين موضوع دقت بيشترى بفرمايند و به راستى به فكر درك مشكل همسر خود باشند دليل 123- عن على (عليه السلام ) فى حديث الاءربعماءه، قال: اذا اءراد اءحدكم اءن ياءتى زوجته فلا يعجلها فان للنساء حوائج. على (عليه السلام ) فرمود: هر گاه يكى از شما بخواهد با زنش نزديكى كند، نبايد او را به شتاب اندازد، زيرا زنان هم كارها و نيازهائى مخصوص به خود دارند. (130) كلمه «للنساء حوائج» داراى معناى لطيف و وسيعى است كه شامل تمام احساسات و نيازهاى روحى زن، هنگام آميزش مى شود و درك مشكلات، يكى از دهها بعد احساسات اوست. استشهاد ما به اين جمله از باب استشهاد به عام در مورد خاص است. •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•  JOIN🔜 💥 @membariha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس سی ام اسلام عزيز، از هر فرصتى براى ايجاد محبت و صفا، بين افراد خانواده استفاده كرده است، علاوه بر آنكه دستور مى دهد كه مرد هيچگاه از سفر دست خالى به خانه وارد نشود، دستور مى دهد كه او در هر روز عيدى مانند عيد فطر و عيد قربان، شيرينى و هديه اى بخرد و به خانه بياورد تا كام همسر و فرزندانش را شيرين كند. روحشان را شاد و دلشان را پر از صفا و محبت نمايد. همسر و فرزندان هم بايد از او تشكر نموده و او را دعا كنند تا زنده و سالم باشد و هر روز عيدى آنان را خوشحال كند و صفا بياورد. مرد خانه اگر بخل و خست ورزد، زن و فرزند تمناى مرگ او را مى كنند! در تقسيم بندى هديه هم دستور داده اند كه پدر بايد دختران را بر پسران مقدم بدارد و سهم هر كسى را بدست خود او بدهد تا او اگر خواهد بخورد و اگر خواهد پس انداز كند يا بديگرى ببخشد. دليل 124- قلت لاءبى عبدالله (عليه السلام ): ما حق المراءه على زوجها؟ قال. .. و لايكون فاكهه عامه الا اءطعم عياله منها و لا يدع ان يكون للعيد عندهم فضل فى الطعام ان ينيلهم من ذلك شيئا لا ينيلهم فى سائر الاءيام. شهاب گويد: به امام صادق (عليه السلام ) عرض كردم: حق زن بر شوهرش چيست ؟ فرمود:... و هر ميوه اى كه همه مردم از آن مى خورند. بايد به اهل بيتش بخوراند و خوراكى را كه مخصوص ايام عيد است و در غير ايام عيد، به آنها نمى رساند، در ايام عيد به آنان برساند. (131) 125- قال ابوالحسن الرضا (عليه السلام ) ينبغى للرجل اءن يوسع على عياله لئلا يتمنوا موته. امام رضا (عليه السلام ) فرمود: مرد را سزاوار است كه بر عيالش توسعه دهد تا آرزوى مرگ او را نكنند. (132) 126- قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) من دخل السوق فاشترى تحفه فحملها الى عياله كان كحامل صدقه الى قوم محاويج وليبداء بالاناث قبل الذكور. رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: مردى كه داخل بازار شود و تحفه ئى بخرد و آنرا به خانواده اش برساند. ثوابش برابر با كسى است كه صدقه ئى را به نيازمندان برساند و هنگام تقسيم بايد به دختران پيش از پسران بدهد. (133) •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•  JOIN🔜 💥 @membariha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1- حميرا مصغر حمراء است و تصغير افاده تلطف و اظهار محبت مى كند، مانند: ديدم از دور بتى كاكلكش مشكينك دهنش تنگك و چون تنگ شكر شيرينك 2- اصول كافى، ج 2 ص 643 3- در اينجا مباحث اصولى و عقلى مفصلى ميان فلاسفه و محدثين وجود دارد كه برخى از آنها درج 3 و 4 بحار و پاورقى آن مشاهده مى شود. يكى از ادله ما روايت ابان در ديه بريدن 4 انگشت زن در مقايسه با بريدن 3 انگشتش مى باشد. 4- سوره نساء آيه 86 5- سوره ابراهيم آيه 23 6- سوره نور آيه 61 7- بحار، ج 76، ص 3 8- بحار، ج 76، ص 4 9- بحار، ج 76 ص 10 10- بحار، ج 76، ص 2 11- بحار، ج 76، ص 11 12- بحار، ج 76، ص 11 13- بحار، ج 76، ص 10 14- وسائل ج 14 / 17 15- كافى، ج 2 ص 670 16- نهج البلاغه، خطبه 147 17- بحار، ج 49، ص 35 18- بحار، ج 49، ص 35 19- بحار، ج 45، ص 47 20- وسائل، ج 15، ص 250 21- تغيير صحنه، نظير «قول به موجب» است كه علماى ادب در بحث محسنات بديعيه ذكر مى كنند، مانند: گفت خوابت هيچ ميايد به چشم گفتم آرى تا به بينم روى تو گفت چون مجنون به زنجيرت كشند گفتم آرى با خم گيسوى تو گفت سختى گفتمش آرى براى روز جنگ گفت خارى گفتمش از بهر چشم دشمنان و نيز مانند آيه شريفه «يقولون هو اذن قل اذن خير لكم.» 22- غرر و درر، شرح آقا جمال ج 2 ص 266 23- غرر و درر ج 2 ص 298 24- نهج البلاغه خطبه 192 25- غرر و درر ج 4 ص 329 26- بحار، ج 76 ص 60 27- بحار، ج 75، ص 140 28- اصطلاحى كه ما در احكام اوليه و ثانويه به كار برده ايم غير از اصطلاح معروف بين فقهاء عظام است. 29- وسائل، ج 14 ص 123 30- وسائل، ج 14، ص 123 31- روضه المتقين، ج 8، ص 366 32- قواعد ص 6 33- قرآن كريم سوره نور،آيه 30. 34- قرآن كريم سوره نور،ى 31 35- وسائل، ج 14،ص 15. 36- بحار، ج 103 ص 237، وسائل 9، ج 14، ص 15 37- نهج البلاغه خطبه 151 38- نهج الفصاحه، ص 72، رقم 378 39- نهج الفصاحه، ص 72، رقم 238 40- وسائل، ج 14، ص 183 41- وسائل، ج 1، ص 176 42- وسائل ج 1، ص 144 43- روضه المتقين، ج 8 ص 367 44- وسائل، ج 1 ص 443 45- بحار، ج 76، ص 141 46- تفسير كبير، 6/101 47- بحارالانوار، ج 43، ص 50 48- مستدرك ج 2 ص 551 49- وسائل ج 1، ص 410، ج 14 ص 163، روضه المتقين، ج 8، ص 365 50- وسائل، ج 1، ص 435 51- وسائل، ج 1، ص 432. 52- وسائل، ج 14، ص 135 53- وسائل، ج 1 ص 453 54- نهج البلاغه، حكمت 61 55- وسائل، ج 2، ص 890 56- وسائل، ج 1، ص 352 57- وسائل، ج 1 ص 349 58- وسائل، ج 1، ص 353 59- وسائل، ج 1، ص 347 60- سفينه البحار، ج 1، ص 424 61- بحار، ج 103، ص 236 و ص 237 62- وسائل، ج 14، ص 15 63- البته مرد نبايد پس از آنكه با زنى ازدواج مى كند، به رياضت پردازد، اين عمل در شرع اسلام ممنوع است. زن حقوقى بر شوهر دارد كه رياضت كشيدن او مخالف با اداء آن حقوق است. 64- نهج البلاغه حكمت 238 65- روضه المتقين ج 8، ص 93 66- بحار، ج 103، ص 224 67- مستدرك، ج 2، ص 551 68- مستدرك، ج 2 ص 551 69- بحار، ج 103، ص 223 70- نهج البلاغه، مكتوب 31 71- وافى ج 3 ص 119 72- وافى ج 3 ص 117 73- وافى ج 3 ص 117 74- بحار، ج 103، ص 225 75- طغيان قلم در اين دو سطر به خاطر مقابله به مثل است يعنى مخاطب ما فقط كسى است كه بانويى را كتك مى زند. 76- سوره اعراف، آيه 31 77- وافى ج 3، ص 117 78- بحار 103 ص 249 و مستدرك ج 2 ص 550 79- نهج البلاغه، مكتوب 14 80- نهج البلاغه، خطبه 127 81- بحار، ج 103، ص 285 82- وسائل، ج 14، ص 127 83- وسائل، ج 14، ص 15 84- نهج البلاغه، مكتوب 31 85- وسائل، ج 1، ص 83 86- نهج البلاغه، مكتوب 31 87- احزاب، آيه 32 88- قرآن كريم، احزاب 59 89- قرآن كريم، سوره نور،ى 20 90- وسائل، ج 14 ص 171 91- سوره نور،ى 31 92- وسائل، ج 14 ص 145 93- وسائل، ج 14، ص 185 94- وسائل، ج 14، ص 151 95- وسائل، ج 14، ص 173 96- بحار، ج 20، ص 310 97- بحار 43، ص 27، وسائل، ج 14، ص 159 98- وسائل ج 14، ص 146 99- وسائل، ج 14، ص 62 100- ترجمه اين دو روايت نقل به معنى شده است. 101- وسائل، ج 14، ص 75 102- وسائل، ج 14، ص 149-150 103- نهج الفصاحه، ص 2، حديث 7 104- نهج البلاغه، مكتوب 31 105- بحار، ج 103، ص 253 106- سوره روم ،ى 21 107- وسائل، ج 14 ص 124 108- سوره نساء 34 109- قرآن كريم، بقره 228 110- كلمه «زهو» را در كتب لغت به معنى «فخر و عظمت و تكبر و اعجاب و به نفس گفته اند كه در فارسى به كسى مى گوئيم كه به شرافت و ارزش خود آگاه است، مناعت و بزرگوارى خود را نگه مى دارد و در برابر متجاوزين مغرور است و سركش.» 111- نهج البلاغه، حكمت 234 112- وسائل، ج 14، ص 14 113- وسائل، ج 14، ص 22 114- وسائل، ج 14، ص 129 115- نهج البلاغه، حكمت 252 116- بحار، ج 104، ص 30
117- بحار، ج 104، ص 30. 118- وسائل، ج 8، ص 20 119- بمعنى انجام عمل جنسى زنان با يكديگر است. 120- وسائل، ج 18، ص 425 121- خصال، صدوق باب سته ص 292 122- وسائل، ج 14، ص 14 123- وسائل، ج 14، ص 12، بحار، ج 103، ص 225 124- وسائل، ج 14، ص 12، بحار، ج 103، ص 225 125- وسائل، ج 14، ص 11 126- وسائل، ج 14، ص 10 127- وسائل، ج 14، ص 11 128- وسائل، ج 14، ص 9 129- بحار، ج 103 ص 219 130- وسائل، ج 14، ص 83 131- وافى، ج 3، ص 116 132- وسائل، ج 15، ص 249 133- وسائل، ج 15، ص 227 •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•  JOIN🔜 💥 @membariha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1. ، 2. ، 3. ، 4. ، 5. ، 6. ، 7. ، 8. ، 9. ، 10. ، 11. ، 12. ، 13. ، 14. ، 15. ، 16. ، 17. ، 18. ، 19. ، 20. ، 21. ، 22. ، 23. ، 24. ، 25. ، 26. ، 27. ، 28. ، 29. ، 30. ، ، APK ، PDF 1 . ، 2 . ، 3 . ، 4 . ، 5 . ، 6 . ، 7 . ، 8 . ، 9 . ، 10 . ، 11 . ، 12 . ، 13 . ، 14 . ، 15 . ، 16 . ، 17 . ، 18 . ، 19 . ، 20 . ، 21 . ، 22 . ، 23 . ، 24 . ، 25 . ، 26 . ، 27 . ، 28 . ، 29 . ، 30 . ، ، ، منبرک 1. درس اول ، 2. درس دوم ، 3. درس سوم ، 4. درس چهارم ، 5. درس پنجم ، 6. درس ششم ، 7. درس هفتم ، 8. درس هشتم ، 9. درس نهم ، 10. درس دهم ، 11. درس یازدهم ، 12. درس دوازدهم ، 13. درس سیزدهم ، ( ) 14. درس چهاردهم ، 15. درس پانزدهم ، 16. درس شانزدهم ، ؟ 17. درس هفدهم ، 18. درس هجدهم ، 19. درس نوزدهم ، 20. درس بیستم ، 21. درس بیست و یکم ، 22. درس بیست و دوم ، 23. درس بیست و سوم ، 24. درس بیست و چهارم ، 25. درس بیست و پنجم ، 26. درس بیست و ششم ،
1. ، 2. ، 3. ، 4. ، 5. ، 6. ، 7. ، 8. ، 9. ، 10. ، 11. ، 12. ، 13. ، 14. ، 15. ، 16. ، 17. ، 18. ، 19. ، 20. ، 21. ، 22. ، 23. ، 24. ، 25. ، 26. ، 27. ، 28. ، 29. ، 30. ، ، APK ، PDF 1 . ، 2 . ، 3 . ، 4 . ، 5 . ، 6 . ، 7 . ، 8 . ، 9 . ، 10 . ، 11 . ، 12 . ، 13 . ، 14 . ، 15 . ، 16 . ، 17 . ، 18 . ، 19 . ، 20 . ، 21 . ، 22 . ، 23 . ، 24 . ، 25 . ، 26 . ، 27 . ، 28 . ، 29 . ، 30 . ، ، ، منبرک 1. درس اول ، 2. درس دوم ، 3. درس سوم ، 4. درس چهارم ، 5. درس پنجم ، 6. درس ششم ، 7. درس هفتم ، 8. درس هشتم ، 9. درس نهم ، 10. درس دهم ، 11. درس یازدهم ، 12. درس دوازدهم ، 13. درس سیزدهم ، ( ) 14. درس چهاردهم ، 15. درس پانزدهم ، 16. درس شانزدهم ، ؟ 17. درس هفدهم ، 18. درس هجدهم ، 19. درس نوزدهم ، 20. درس بیستم ، 21. درس بیست و یکم ، 22. درس بیست و دوم ، 23. درس بیست و سوم ، 24. درس بیست و چهارم ، 25. درس بیست و پنجم ، 26. درس بیست و ششم ،
27. درس بیست و هفتم ، 28. درس بیست و هشتم ، 29. درس بیست و نهم ، 30. درس سی ام ، •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•  JOIN🔜 💥 @membariha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا