#تجربیات_کلاسداری
🌼ادب
✅ #ادب، کلمه مقدسی است و کسی که ادب دارد، بایستی شکر خدا را کند.
🔹 یک سنخ ادب در مقابل کم سنتر از خود یا هم سن خود است. ادب #معلم در مقابل شاگرد از نظر #تربیتی مهم است.
⭐️همین رعایت ادب باعث خیلی از گشایش ها در تدریس خواهد شد.
#مربیان_بزرگ
دوستی مشفق و صدیق:
شهید قدوسی (ره) در برخوردهای شخصی و مسایل خصوصی بیش از حد #دوست و صمیمی بود برای آشنایان و شاگردانش #انیس و غمخوار و محرم راز بود و در نشست های خصوصی که افراد با او داشتند و گاه از شب تا به صبح طول می کشید کسی احساس خستگی و افسردگی نمی کرد، به آداب اجتماعی و مسایل تربیتی اهمیت زیادی می داد و رعایت کننده اخلاق اسلامی در برخورد با دوستان بود، در عین حال که متواضع و دوستانه رفتار می کرد وقار و هیبت خاصی داشت و خداوند متعال محبت او را در دل ها قرار داده بود .
توصیه های اخلاقی آیت الله مشکینی (ره) به طلاب
انسان موجود مرکبی از ساعات، ایام، شهور و سنوات است. هر ساعتی که میگذرد یک مقدار از وجودش کم میشود مانند یک بطری پر از مایع است که قطره قطره از او کاسته میشود و هر قطرهای که از او بریزد، همان اندازه از مایع کم میشود. بنابراین اگر میخواهید افتخار سربازی #امام_زمان (عج) را پیدا کنید و یک روزی شیخ مفید و شیخ طوسی شوید، از حالا باید بفهمید، وقتتان چیست و در این زمینه سه نکته را مهم شمرده و لحاظ کنید؛
⬅️اول: برای چه به دنیا آمدهایم و هدف چیست؟
⬅️دوم: حرکت به سوی هدف و کوشش برای رسیدن به آن.
⬅️سوم: تهیه شرایط وصول به هدف را مشخص کنید.
برگرفته از سایت بلاغ
#معرفی_کتاب
کتاب «تربیت دینی کودک»، درسهای تربیتی آیت الله حائری شیرازی(ره) از سوی دفتر نشر معارف به چاپ رسید.، این کتاب اولین جلد از مجموعه درسهای تربیتی آیت الله حائری شیرازی است که با نگاهی نو، به محورهای اصلی تربیت اسلامی میپردازد. نویسنده در مقدمه کتاب میگوید: «امروزه تعلیم و تربیت از مسائل بسیار مهم عالَم است. اساس امنیت عالَم به تعلیم و تربیت برمیگردد... اگر انسانها بد تعلیم و تربیت شوند، ابزار تهاجم فرهنگی خواهند شد. اگر عالَم بخواهد از این وضعی که در آن هست آزاد شود، آن آزادی در گرو اصلاح روش تعلیم و تربیت است. با اصلاح این روش، علما و دانشمندانی ظهور خواهند کرد که عالَم بهواسطۀ آنها اصلاح خواهد شد».
#روش_تدریس
🌼نکات مدیریت کلاس مجازی
۱ – قوانین و انتظارات خود را قبل از شروع کلاس تنظیم کنید
تعیین قوانین و انتظارات واضح در مورد موضوع تدریس ، مشارکت ، روند مطالعه ، مهلت و …. مهم است. سیستم پاداش مورد استفاده خود را توضیح دهید.مطمئن باشید که قوانین را به روشی مثبت ارائه می دهید.
همه قوانین باید به ساده ترین شکل ممکن و آسان دنبال شوند. مخاطب خود را از وظایف و مسئولیت هایشان اگاه کنید.
قوانین و هنجارها را با مخاطب خود در میان بگذارید؛ بگذارید آنها بخشی از روند تعیین قوانین باشند.
از آنها ایده و پیشنهادهایی در مورد ساختار درس بخواهید. از زبان مودبانه و احترام آمیز و ارتباط تصویری استفاده کنید؛توضیح دهید که چه زبان و عباراتی قابل قبول است و کدام کلمات در کلاس مجازی شما قابل قبول نیست.
بدون حواس پرتی: همه تلفن ها باید خاموش شوند. تمام صداها و چیزهاییکه حواس حاضرین در کلاس را پرت میکند باید از کلاس دور شود
۲ – یک روال معمول برقرار کنید
مخاطب هنگامی که فرایند مطالعه به خوبی تکمیل شود و رویه ها قابل پیش بینی باشد احساس اطمینان و راحتی بیشتری می کنند.
هنگامی که دانش آموزان همه چیز را میدانند (هنگام شکستن قوانین و همچنین هنگامی که آنها پیشرفت خود را نشان می دهند)
پیروی از هنجارها و شرکت در فرایند یادگیری برای آنها راحت تر است.از هنجارها و ساختار درسی که در ابتدای دوره ایجاد کرده اید پیروی کنید.
به عنوان مثال ، اگر ترجیح می دهید جلسه را با بررسی تکالیف شروع کنید ، هر بار این مرحله را انجام دهید.خوب است که یک روال را برای شروع و پایان جلسه #آنلاین داشته باشید.
حتماً از روال تعیین شده پیروی کنید تا روند آموزش و یادگیری انلاین مؤثرتر باشد.
منبع: سایت روش تدریس
#مربیان_بزرگ
اخلاص در امور
آیتالله مجتهدیتهرانی(رحمتاللهعلیه): بدان که همه ما انشاءالله #سرباز_امام_زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) هستیم و برای آن حضرت، مدرک و تحصیلات و شهرت و غیره اهمیت ندارد.
🔸 امام(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) اموری از قبیل #اخلاص را میخواهد. اگر کسی بهترین اعمال را انجام دهد ولی اخلاص نداشته باشد، از او پذیرفته نیست.
هدایت شده از مرکز مجازی مهدویت
... و منح النصح و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله ...
همیشه جمله فوق در زیارت اربعین (که در توصیف شخصیت والای سیدالشهدا علیه السلام بیان شده) ذهن مرا درگیر میکرد که :
اگر آن امام همام برای ما اسوه است (که هست) ، پس نسبت و رابطه من با جمله فوق به چه میزان است !؟
یعنی من با توجه به موقعیتی که دارم تا چه حد حاضرم با آن امام مهربان در زمینه جهالت زدائی از جامعه همراه باشم و اکنون نیز با هدف آن عزیز ، چقدر فاصله دارم ؟!
در جواب به این نتیجه رسیده ام که من نه تنها با امام ، که با یاران شهیدش نیز خیلی خیلی فاصله دارم ... راستی چه باید کرد ؟! ...
مرکز مجازی مهدویت:
eitaa.com/mahdi313com
#روش_تدریس
🌼 مدیریت کلاس مجازی
1 – دوستانه اما محکم
با یک روحیه پر جنب و جوش ، محتوای تازه و فعالیت های جالب ، فضای دلپذیر و دوستانه را در کلاس مجازی خود ایجاد کنید.
2 – #مخاطبان خود را تقدیر کنید
یکی از اولین مواردی که شما باید در کنار قوانین و هنجارها در کلاس #مجازی خود برقرار کنید سیستم پاداش است.
3 – اعتماد به نفس داشته باشید
تدریس آنلاین تجربه ای است که با کلمات قابل توصیف نیست.
بگذارید #مخاطبان با روابطی مثبت و دوستانه در کلاس مجازی خود ، ببینند که چقدر مشتاق هستید و از شغل خود لذت می برید. با اعتماد به نفس آموزش دهید.
4- سبک منحصر به فرد
هرچه بیشتر به تدریس آنلاین بپردازید ، می توانید با سبک منحصر به فرد خود ، کلاس مجازی خود را مدیریت کنید.
منبع: برگرفته از سایت روش تدریس
#مربیان_بزرگ
🍂او را رحمه للعالمین نامیدند، چرا که تمامی وجودش مالامال از عشق و محبت به خدا بود و نمی توانست نسبت به مخلوقین او بی تفاوت باشد، لذا چشمه جوشان محبت نسبت به آنها بود.
🔹حضرت محمد(صلی الله علیه و اله) بنیانگذار مکتبی است، که مبانی و اهداف آن، از (وحی) یرگرفته شده است.
🔹 او به دنبال حاکمیت خدا در زندگی انسان بود و زمینه ساز حیات طیبه در پرتو نور ولایت و امامت اهل بیت علیهم السلام بود.
🔹حرکت پرخروش او جهت جاهلیت زدائی از تمامی ساحت های شخصیتی انسان و همه عرصه های زندگی او، تحت امامت ولی و حجت زمان، همچنان استمرار دارد.
🔻جمله معروف او، که بیان کننده حرکت مستمرشان جهت جهل زدائی است هنوز عاشقان مکتب تشیع را زنده و جاوید نگاه داشته، که فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه»کسی که از دنیا برود و امام زمان خویش را نشناسد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.
🍂 فرارسیدن شهادت رسول گرامی اسلام، حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و اله وسلم را به امام زمان و نیز شیعیان آن حضرت، تسلیت می گوییم.
هدایت شده از مرکز مجازی مهدویت
⚡️از يونس بن عبدالرحمن نقل شده که :
عَنْ مَوْلانا أَبى الْحَسَنِ عَلِیّ بْنِ مُوسَى الرِّضا علیه السلام :
أنَّهُ کانَ یَأْمُرُ بِالدَّعاءِ لِلْحُجَّةِ صاحِبِ الزَّمانِ علیه السلام .
امام على بن موسى الرضا علیه السلام ما را «همواره» به دعاء بر امام زمان علیه السلام « امر مى فرمودند».
⬅️ علت اصلی این امر حضرت در حدیث دیگری از وجود مبارکشان آشکار می شود...
عَنِ الرِّضا عليه السلام قالَ: قالَ عَلِىُّ بنُ الحُسَينِ عليهم السلام :
اِنَّ الدُّعاءَ وَالْبَلاءَ لَيَتَرافَقانِ اِلَى يَوْمِ الْقيامَةِ، اِنّ الدُّعاءَ لَيَرُدُّ الْبَلاءَ وَقَدْ اُبْرِمَ اِبْراما.
امام رضا عليه السلام فرمود: امام سجاد عليه السلام فرموده است:
براستى دعا و بلا تا روز قيامت با هم رفاقت و همراهى كنند و همانا دعا بلائى را كه قطعى و مستحكم شده، باز مى گرداند.
🔰امام رضاعلیه السلام می فرماید :
إذا نَزَلَت بِکُم شَدیدهُ فاستَعینوا بِنا
هرگاه برای شما پیشامد سختی روی داد از ما کمک و یاری بجوئید.
👈 چه بلایی سخت تر از غیبت حجت خدا و بهترین راه پایان این بلا به فرموده ی امام رضا علیه السلام دعاست و کمک خواستن از خود اهل بیت علیهم سلام....
🔹عارف ِبه حق امام رضا علیه سلام، در این روز مصیبت عظمی تمام دعا و قنوت نمازش این است 👇...
▪️یا سریع الرضا بحق علی ابن موسی عجل لولیک الفرج...
▪️الهی بعلی بن موسی بعلی ابن موسی عجل فرج مولانا....
مرکز مجازی مهدویت:
.eitaa.com/mahdi313com
#تجربیات_کلاسداری
شما «مربّیان» باید به «#فراگیران» آموزش بدهید چگونه #فکر کنند. برای بهترین «#مربیان»، تفکّری که برای رسیدن به پاسخ میانجامد بیش تر از خود پاسخ اهمیّت دارد. «مربّیان» میتوانند «بخشی قابل تدریس از دیدگاهشان» را به «#فراگیران» ارائه بدهند؛ یعنی بهنحوی که دنیا را میبینند، اطلاعات را تجزیه و تحلیل میکنند و مشکلات را حلّ میکنند. بهترین «مربّیان» به جای آن که به «#مخاطبان» بگویند به چه چیز فکر کنند، به آن ها کمک میکنند، بیاموزند؛ چگونه به تنهایی نسبت به موضوعات تدریس فکر کنند.