eitaa logo
نوبرانه... معصومه مرادی
76 دنبال‌کننده
762 عکس
67 ویدیو
23 فایل
مکانی برای مطالعه شعرها، نوشته‌ها و نقدهای معصومه مرادی. شاعر و نویسنده کودک و نوجوان #معصومه_مرادی ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
در جام جم امروز بخوانید: دفاع مقدس در آینه شعر کودک و نوجوان
http://koodak.tv/9524/ مقاله روزنه ای بر شعر کودک در ایران را در سایت کودک و رسانه بخوانید.
هدایت شده از حمیده فروتن
http://koodak.tv/9524/ مقاله روزنه ای بر شعر کودک در ایران را در سایت کودک و رسانه بخوانید.
سلام بچه‌ها! حتما تا حالا شنیدید که حضرت محمد چقدر بچه‌ها رو دوست داشته. باهاشون بازی می‌کرده و همیشه مراقبشون بوده. ما هم دلمون می‌خواد یه کوچولو شبیه حضرت محمد(ص) باشیم و برای بچه‌ها یه کار متفاوت انجام بدیم. کاری که هم بچه‌ها رو خوشحال کنه هم پیامبر مهربانمون رو. فکر می‌کنید می‌تونیم؟ بله که می‌تونیم؛ اما برای این کار به کمک شما احتیاج داریم. اول بیاید با هم یه صلوات بفرستیم اللهم صل علی محمد و آل محمد حالا دست به‌کار شید و توی مسابقه‌‌ی دوست مهربان ما بچه‌های سیب‌نارنجی شرکت کنید. کافیه شعر زیر رو کامل کنید و با صدای قشنگتون اون رو بخونید و برای ما بفرستید و یا بنویسید و نقاشی کنید و منتظر جوایز رنگی‌مون بمونین:👇👇👇 دوستت دارم زیاد ای رسول مهربان.... یادتون باشه تا روز میلاد حضرت محمد صلوات‌الله علیه، فرصت دارید که توی مسابقه‌ی ما شرکت کنید. ما رو به دوستانتون معرفی کنید. شعرهای زیباتون رو به آیدی @masoommoradii ارسال کنید. https://eitaa.com/sibenaranjikoodak
دوست مهربانم سلام. در حال انجام پژوهشی در زمینه کودک در استان پهناور فارس هستم. ممنون می شوم اگر در حد چند خط خودتان، حوزه فعالیت، آثار و تولیدات احتمالیتان را معرفی بفرمایید. در صورت داشتن صفحه یا کانال در هر کدام از شبکه های اجتماعی، نشانی آن را بفرمایید. اطلاعاتتان را در ایتا به نشانی کاربری @masoommoradii ارسال نمایید. اگر بزرگواری را در این عرصه می شناسید که کمتر شناخته شده است و در حوزه کودکی و مسائل مربوط به آن فعال است، این پیام را برایش بفرستید. با فروتنانه ترین سپاس ها بخاطر همراهی و همدلی شما معصومه مرادی
https://www.ibna.ir/vdciqyapyt1a552.cbct.html در ایبنا بخوانید. گوشه ای از نقد کتاب دفاع مقدس در آیینه رمان نوجوان امروز
morade1.mp3
12.51M
تاثیر دفاع مقدس بر ادبیات کودک
"شکوه‌ای ناتمام: به بهانه‌ی روز جهانی کودک" کودک/ کودک است خواه در مدرسه باشد خواه در خانه خواه در تشویش غروبِ مزرعه در همهمه‌ی مترسک‌های شاخ‌دار * کودک/ کودک است خواه از پشت بام کلماتِ شعر من به زمین غلطیده باشد یا در دستان پدر، به آسمان پرتاب. چه در خیابان‌های شبانه‌ی اعتراض چه در گره‌خوردگی ابروانِ مشت و باتوم چه در داستان اسحله‌ی خانگی پدر: در خمیازه‌ی کاسبان تمدن * کودک/ کودک است گیرم در کاخ سلطنتی ملکه باشد یا در پلّه‌های مجعّد کاخ سفید یا در سیاهی معدن زغال‌سنگ * چه گلفروشِ سرِ چارراه باشد چه بازیگری در نقش کودکی‌های من در توهم خنده‌های خاله‌بازی یا در بن‌بست‌های منجمدِ تبسم * کودک/ کودک است و کوچک در مصاف تیر سه‌شعبه در خرابه‌ی شام در محاصره‌ی سیاه‌پوشان داعش در مراکز تربیت کلیسا در مواجهه با سرنیزه‌های جنگ جهانی در ویرانه‌های سیاست و سکوت * کودک/ باید کودک باشد هم روی زانوان نوازش رونالدو هم در معابر برازیلیا: مشغول توپ‌بازی هم در نقاشی بچگانه‌ی آرمیتا و هم‌در تغزل تاب و نسیم * کودک/ کودک است آنگاه که صلح را در معنای فریب مزمزه می‌کند وقتی که در اینترنت تجربه‌های بزرگانه را می‌کاود در ازدحام سکس و پورن در غوغای سینمای هالیوود کودک/ کودک است می‌خواهد فرزند طلاق باشد یا زاییده‌ی شهوتی شوم خواه در تکرّر خیانت مادر یا در تصور ناگفته‌های پدر * کودک/ کودک است در شهر بازی و پارک در BBC و بیست و سی در رقص‌های شبانه در سرودهای روزانه در خلوت تدخین و تخدیر ... در گاراژ عمو رضا در بزنگاه رمان‌های زرد و سیاه در سربرنیتسا در صنعا در اردوگاه‌های فلسطینی در قایق‌های مهاجرت در محله‌ی سیاه‌ها در محله‌ی سفیدها * کودک/ کودن نیست که نفهمد ما دروغ می‌گوییم ریا می‌کنیم و در چارراه منفعت گشت می‌زنیم او تصویری شاعرانه است به‌سان گلی که بر شاخه‌ای رُسته باشد چونان ابری کوچک زاییده‌ی ابری بزرگ و قطره‌ای باران بر گونه‌های مادرانه‌ی دریا ... اما نمی‌دانم در انزوای این جهان تودرتو در تلاقی معصومیت و تجربه پهبادها و هواپیماهای جاسوسی کودکان افغان و ژرمن را چگونه از هم تشخیص می‌دهند؟ یا بچه‌های پرواز بندرعباس_دوبی را از خلبانان جنگی؟ و نمی‌دانم در شعرِ حقوق بشر در مثنوی جهان مدرن چرا؟ کودکان نجیب آمریکا بچه‌های بور اتحادیه‌ی اروپا تنها با عروسک قافیه می‌شوند اما در خرابه‌های شام در آلبوم خاطرات ویتنام در خواب گرسنه‌ی ساکنان آفریقای مرکزی و در جیغاجیغ خیابان‌های غزه و یمن کودک باید با موشک قافیه‌بازی کند. 16 مهرماه، روز کودک، روزی است برای یکسان دانستن کودکان دنیا
هدایت شده از پرویزن
اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با همراهی علمی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز و مرکز حافظ‌شناسی برگزار می‌کنند: سلسله‌نشست‌های هفته‌ی فرهنگی و هنری حافظ نشست چهارم: اقبال و القاب حافظ سخنران: دکتر محمد مرادی زمان: سه‌شنبه هجدهم مهرماه، ساعت ۱۶ و ۳۰ آرامگاه حافظ https://eitaa.com/mmparvizan
در جام‌جم امروز بخوانید کودک کودک است... روزنامه جام جم | شماره :6603 | تاریخ 1402/7/19 https://jamejamdaily.ir/?nid=6603&pid=5&type=0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 پدری در غزه برای آرامش دختربچه‌ش، بهش گفته این یه‌بازیه و هر وقت صدای بمب شنیدی باید بخندی!شاید آخرین خنده باشه 😔 خدایا تو شاهدی که قلبم پاره‌پاره‌ است و هیچ کاری از دستم بر نمی‌آد... خدایا کمک کن... مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر قدرت مرگ بر هرچه بوی دو رویی داره مرگ بر هرکسی که فقط چیزی رو نقد می‌کنه و بزرگ می‌بینه که مطابق ذائقه خودشه... خدایا من به عنوان یک مادر شرمنده‌ام من به عنوان یک انسان شرمنده‌ام من به عنوان یک مسلمان شرمنده‌ام من به عنوان‌ یک فعال حوزه‌ی کودکی شرمنده‌ام... نمی‌دونم چطور با این حجم داغ هنوز زنده‌ام...
"به طایفه‌ی صهیون" تو قوم برتری! آری: در آیینِ تبهکاری تو قوم برتری! در قتل و در کشتار و خونخواری تو قوم برتری! در سطرسطر "لاویان" خواندم که در هر صفحه‌ات گوساله‌های سامری داری * صدای جلجتای "بلعم" از نای تو می‌آید که نفرین بر تو ای معنای "باعورا"ی بی‌عاری خیالت چیست؟ تسخیر فرات و نینوا تا نیل؟ مگر این آرزوها را به خاک گور بسپاری بکُش مظلوم‌های پاکِ صبرا و شتیلا را بکش! ای منطقت تکرار جنگ و کودک‌آزاری بیفکن بمب‌هایت را که فردا "یومِ کیپور"* است که از هر بمب می‌روید هزاران موشکِ کاری زمان انتقام ای آل اسرائیل! نزدیک است که خون ارمیا در دشت‌های تو شده جاری تو! تار عنکبوت و غزه طوفان‌های اَلاقصی است که در اقصی‌نقاطتت پرچم مرگ است انگاری بخواب و خواب‌های خوش ببین در "تیه"ِ خرگوشی جواب خواب کابوس است و شب‌تا‌صبح بیداری تورا داوود حزب‌اللهیان با سنگ خواهد کشت به لشکر خوش مباش ای زاده‌ی جالوت طراری * من اینک با غم و زاری غزل‌خوان فلسطینم به زلف و دود خوش باشند شاعرهای بازاری زیارتگاه من قدس است، شعر اوست در بارم اگر دلبسته‌ی خوکند** ناظم‌های درباری * غم غزه شروع داستان غزوه‌های ماست به خیبر می‌رسد این بدرهای غرق دشواری مگر ده‌سال دیگر نقش ننگ نقشه‌ها باشی بگو تا چند بشمارم؟ بگو تا چند بشماری تو فرعون و عصای موسوی در دست‌های ماست به زودی بر سرت آن را فرو می‌آوریم آری... * عید کیپور، عید بزرگ یهود، روز توبه و بازگشت؛ یوم الغفران. ** ناصر خسرو: من آنم که در پای خوکان نریزم مر این گوهری درّ لفظ دری را https://eitaa.com/mmparvizan
آسمان تاریک و شهر باز هم خاکستری‌ست روی لب‌های کسی طرحی از لبخند نیست یک طرف افتاده‌ است کودکی بی دست و پا آن‌طرف‌تر مادری حرف دارد با خدا قطره‌ قطره زندگی می‌چکد روی زمین با صدای تانک‌‌ یا انفجار بمب و مین لای لای مادران گم شده در خواب جنگ گوش کوچه پر شده‌ از صدای بنگ بنگ باز هم دیو بدی خنده‌ها را خورده است راز شاد کودکی در فلسطين مرده است معصومه مرادی https://eitaa.com/moradimasoome
پرزنان می‌روند سمت بهشت شاپرک‌های کوچک غزه له شده زیر دست و پای کسی چشم‌های عروسک غزه توی کوچه به‌جای صوت اذان سوت بمب و گلوله پیچیده باز هم عنکبوت زشت و سیاه هر طرف تار غصه پاشیده کار او چیست؟ شاپرک‌ها را دانه دانه از آسمان چیدن خوردن رنگ شاد پروانه بعد هم بی خیال خندیدن کار او زشت و خانه‌اش سست است زشت و بی‌ارزش و عجیب و غریب فکر کرده کسی نمی‌فهمد خنده‌اش هست با دروغ و فریب با کمک‌های بچه‌های جهان می‌شود خانه‌اش شبی ویران باز پر می‌زنند در غزه شاپرک‌های کوچک خندان https://eitaa.com/moradimasoome
سند تاریخی: تصمیم دادگاه بین المللی در مورد مالکیت تمام مسجدالحرام در بیت المقدس به مسلمانان حمل و نقل …… سندی که اگر به نفع یهودیان بود به تمام زبان های دنیا ترجمه می شد و همه مردم از آن می شنیدند. شرط می بندم که 99 درصد مسلمانان به طور کلی، و اعراب به طور خاص، در مورد آن چیزی نشنیده اند، چیزی که اکثر اعراب و مسلمانان نمی دانند این است که 93 سال پیش در زمان قیمومیت بریتانیا بر فلسطین، یک تصمیم دادگاه بین المللی وجود داشت، زمانی که مسلمانان و دعوای یهودیان بر سر مسئله بیت المقدس و مسجد الاقصی: آیا برای مسلمانان درست است یا معبد ادعایی سلیمان علیه السلام که حق تاریخی یهودیان است؟! پس داوران اروپایی، قضات بی طرف، حقوقدانان و مورخان و باستان شناسان بین المللی، در حالی که حتی یک عرب یا مسلمان در میان آنها نبود، در مورد مسجد الاقصی و دیوار باستانی غربی مسجد الاقصی چه گفتند؟ دیوار ناله، و آیا حق یهودیان است یا دیوار براق که حق و ملک مسلمین است؟! تصمیم آن کمیته بین المللی چه بود؟! در زمان تسلط انگلیس بر فلسطین... (شورش براق در سال 1929 علیه استعمارگران انگلیسی آغاز شد) در اعتراض به امکاناتی که انگلیسی ها در اختیار یهودیان قرار دادند تا به دیوار غربی مسجد الاقصی برسند و نماز بخوانند. انقلاب هرگز فروکش نکرد تا اینکه انگلیسی ها پذیرفتند اختلاف را به دادگاه بین المللی ارجاع دهند تا در این مورد تصمیم گیری کند: آیا دیوار دیوار براق اسلامی است یا دیوار ناله یهودیان؟! در 13 سپتامبر 1929، وزیر استعمار بریتانیا کمیته‌ای به نام کمیسیون شاو را برای بررسی علل فوری قیام و ایجاد تدابیری برای جلوگیری از تکرار آن منصوب کرد و از جمله توصیه‌های آن، تعیین حقوق و ادعاها برای جلوگیری از وقوع قیام‌های دیگر بود. دولت بریتانیا به شورای جامعه ملل پیشنهاد داد تشکیل کمیته ای برای این منظور، همانطور که شورای اتحادیه در 15 مه 1930 میلادی تشکیل آن را به ریاست وزیر امور خارجه سابق در دولت سوئد به عنوان رئیس و عضویت نایب رئیس دیوان دادگستری تصویب کرد. در ژنو، رئیس دادگاه داوری مختلط اتریش و رومانی، فرماندار سابق سواحل شرقی جزیره سوماترا، و عضو پارلمان هلند، کمیته بین المللی بی طرف در بالاترین سطح قضایی و داوری. کمیته در 19 ژوئن 1930 وارد بیت المقدس شد و (یک ماه کامل) در فلسطین ماند و هر روز یک یا دو جلسه برگزار کرد و در 23 جلسه ای که کمیته برگزار کرد، شهادت 52 شاهد را شنید. از جمله 21 خاخام یهودی، 30 عالم مسلمان و یک شاهد انگلیسی. دو طرف 61 سند شامل سی و پنج سند ارائه شده توسط یهودیان و بیست و شش سند ارائه شده توسط مسلمانان را به کمیته ارائه کردند. هیئت هایی از سراسر جهان اسلام برای دفاع از آرمان و اعلام پایبندی مسلمانان به مالکیت دیوار به اورشلیم هجوم آوردند.احمد زکی، محمد علی علوبه و محمد الغنیمی التفتازانی از مصر و مزاحم الباجیجی از عراق سفر کردند. صلاح الدین بیهوم از لبنان، میرزا مهدی از ایران و سید عبدالغفور از افغانستان و از اندونزی ابوبکر اشعری و عبدالقهار مداکر از هند عبدالله بهایی و شیخ عبدالعلی. و از لهستان با مفتی آن دکتر یعقوب شنکوویتز... علاوه بر تعدادی از شخصیت های برجسته فلسطینی: عونی عبدالهادی، امین التمیمی، امین عبدالهادی، جمال الحسینی، محمد عزت دروازه، راغب. الدجانی و شیخ حسن ابو آل سعود علاوه بر شخصیت های دیگری از مراکش، الجزایر، طرابلس، مراکش، سوریه و شرق اردن شرکت کردند. برای دادگاه بین المللی ثابت شد که (برهان مسلمانان غالب بود) زیرا دفاع آنها توانست ثابت کند که کل محوطه اطراف دیوار طبق اسناد و مدارک دادگاه شرعی موقوفه اسلامی است و نصوص قرآن و روایات اسلام به وضوح حرمت مکان را برای آنها بیان می کند. و اینکه بازدید یهودیان از دیوار حق آنها نیست، بلکه اعطای خاصی تحت (دستورات امپراتوری عثمانی) و تحت (دستورات حکومت مصریان شام) بوده است و فقط یک پاسخ بوده است. به درخواست های مکرر برای بازدید از آن مکان (و بدون اجازه به آنها برای انجام مناسک نماز در این مکان) و کافی است بدون صدا، بدون مزاحمت، بدون امکانات صندلی یا پرده، نماز بخوانند... این کمک مالی از طرف دولت های مسلمان بود نوعی تساهل مذهبی (و نه یک حق تاریخی، مذهبی یا املاک)! تصمیم دادگاه بیش از پنج ماه پس از آغاز جلسات کمیته بین‌المللی در اورشلیم و پس از استماع سخنان نمایندگان مسلمانان عرب و یهودی، بررسی کلیه اسناد ارائه شده توسط دو طرف و بازدید از اماکن مقدس فلسطین و زیارت آن صادر شد. کمیته آخرین جلسه خود را در تاریخ 28 نوامبر تا 1 دسامبر 1930 در پاریس برگزار کرد، زمانی که کمیته به اتفاق آرا تصمیم خود را گرفت که با بند زیر آغاز شد که این همان چیزی است که ما مسلمانان را نگران می کنیم:
*"مالکیت دیوار غربی تنها متعلق به مسلمانان است و آنها به تنهایی حق واقعی آن را دارند زیرا بخشی جدایی ناپذیر از محوطه حرم شریف که جزء اموال موقوفه است، مسلمانان نیز مالکیت دارند. پیاده‌روی که در مقابل دیوار و در مقابل محوطه معروف به ربع مغربی روبروی دیوار قرار دارد، زیرا طبق احکام شرعی وقف است.» همچنین مقرر می‌دارد: «ابزار عبادت و سایر وسایلی که یهودیان می‌آورند و در کنار دیوار قرار می‌دهند، تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند برای یهودیان حق واقعی نسبت به دیوار یا پیاده‌روی مجاور ایجاد کنند. به آن.»* این تصمیم شامل چند نکته دیگر بود که مهمترین آنها عبارت بود از: * «منع آوردن صندلی، نماد، حصیر، صندلی، پرده، موانع و چادر و اجازه ندادن یهودیان به بوق زدن در نزدیکی دیوار.»*. . مفاد این دستور در 8 ژوئن 1931 به اجرا در آمد و دولت انگلیس در این زمینه کاغذ سفیدی صادر کرد که مالکیت مسلمانان بر آن مکان و تصرف آنها در آن را به رسمیت شناخت. هم حکم بین المللی و هم کتاب سفید یهودیان را مجبور به پایبندی به مرزهای خود کردند و به زودی صدای یهودیان در مورد مسئله دیوار خاموش شد و پادشاه بریتانیا نیز بر این اساس فرمان سلطنتی صادر کرد. معروف به «فرمان دیوار غربی 1931»* که در آن زمان در روزنامه رسمی فلسطین منتشر شد. آن را پخش کنید تا دنیا این حقیقت را بداند.