eitaa logo
نوبرانه... معصومه مرادی
76 دنبال‌کننده
762 عکس
67 ویدیو
23 فایل
مکانی برای مطالعه شعرها، نوشته‌ها و نقدهای معصومه مرادی. شاعر و نویسنده کودک و نوجوان #معصومه_مرادی ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پرویزن
"کورشِ پادشاه یا کورش پیامبر؟" کورش را به عنوان یک واقعیت تاریخی، باید به رسمیت شناخت. پادشاهی قدرتمند که در تاریخ جهان باستان یکی از گسترده‌ترین امپراتوری‌ها را تشکیل داده و ویژگی‌های حکمرانی‌اش، مثبت و منفی در تاریخ تمدن ثبت شده است. آنچه در این گفتار به آن اشاره می‌شود؛ نقد روایت‌گونه‌ای متاخر است که کورش را تا مقام پیامبری برکشیده؛ تا آنجا که برخی کلمات "کورش" و "قریش" را از یک ریشه دانسته و پیامبر آخرین(ص) را از نسل او معرفی کرده‌اند. ریشه‌ی این توصیف را باید در تطبیق شخصیت کورش و ذوالقرنینِ قرآنی جستجو کرد (بنگرید به سوره‌ی کهف)، تاویلی که نخستین بار ابوالکلام آزاد آن را مطرح کرده و به آرای مفسران بزرگی چون علامه طباطبایی نیز راه یافته است. باید افزود که از دیرباز درباره‌ی شخصیت ذوالقرنین، مباحثی بین مفسران مطرح بوده؛ چنانکه در قرون نخستین اسلامی، اغلب او را با اسکندر مقدونی تطبیق داده‌اند. حال آنکه شباهت‌های موجود بین ذوالقرنین و اسکندر یا کورش، صرفا محدود به قرائن لشکرکشی‌ها و برخی توصیف‌های ظاهری بوده و جنبه‌های باطنی این تطبیق در نظر گرفته نشده است؛ مگر که بپذیریم، در کلام‌الله، داستان او فارغ از اعتقادات آیینی‌اش، صرفا در جایگاه پادشاهی فاتح نقل شده است. (وَ یسئلونَکَ عَن ذی القَرنینِ قُل سَاَتلوا عَلَیکم منه ذَکرا) از مهمترین منابعی که می‌توان از طریق آن، باورهای کورش و احتمال همانندی آن به ادیان توحیدی را بررسی کرد متن دقیق و تحریف‌نشده‌ی "منشور کورش" است و اطلاعاتی که محققان بر اساس آن نوشته‌اند: ابراهیم پور داوود، در کتاب فرهنگ ایران باستان، نشر دنیای کتاب، ص 117_118، بر اساس متن منشور، از کورش نقل می کند: "و خداوندان شومر و اکد را که نبوءنید به بابل آورده، خشم مردوک، بزرگ خدایان را برانگیخته بود، من به فرمان مردوک، بزرگ خدایان، هر یک را دیگرباره آرام و خشنود در پرستشگاهان بر جاهای خودشان نشاندم". مهرداد بهار در کتاب اسطوره تا تاریخ، نشر چشمه ص 158_159، اینگونه آورده که  نبوءنید، بت خدایان شهرها را به بابل آورده بود و معابد را ویران کرده بود. کورش بت‌های شهرها را به معابد خود بازگرداند و در زمان او بت‌های شوش و عاشور هم به جایگاه خود بازگشت. این مباحث، با متن خود منشور هم سازگاری دارد. چه در ترجمه‌ی دکتر عبدالمجید ارفعی استاد زبان‌های اکدی و ایلامی و چه در ترجمه‌ی دکتر شاهرخ رزمجو، نشر فرزان، در بندهای 32تا 34 این مضمون آمده است: " خدایانی را که درون آن ها ساکن بودند، به جایگاه‌هایشان بازگرداندم و در جایگاه ابدی خودشان نهادم. همه‌ی مردم آنان را گرد آوردم و به سکونتگاه‌هایشان بازگرداندم و خدایان سومر و اکد را که نبونیید در میان خشم سرور خدایان به شوانّه آورده بود، به فرمان مردوک، سرور بزرگ، به سلامت به جایگاهشان بازگرداندم".    نکته‌ی تامل برانگیز و مورد تایید کتاب‌های تاریخی و خود منشور  این است که کورش بت‌های مردم را به معابد آنان باز گردانده و از این طریق آنان را خرسند کرده است. سوال مهم این است که آیا اگر کورش همانگونه که برخی معتقدند، پیامبر است، با در نظر گرفتن آیات متعدد قرآن که رسالت پیامبران را واحد دانسته(لا نفرّق بین احد من رسله) و همچنین بارها در آیات مستقل یا داستان ها، بت پرستی و چندخدایی را نقد و نهی کرده( اَ ارباب متفرقون خیر ام الله الواحد القهار)، باز هم می توان کورش را موحد و  پیمبر دانست؟ البته، باید در نظر داشت که حذف تقدّس کورش، به معنای فراموش کردن جایگاه تاریخی و نوع حکمرانی‌اش در تاریخ تمدن ایرانی، نیست. https://eitaa.com/mmparvizan
توی دفترچه نوجوانی می‌کشم چند گلبرگ ساده با همین چند گلبرگ کوچک می‌زنم با انرژی به جاده ذوق رنگین گلبرگ‌هایم عطر و بویی تر و تازه دارند توی ایوان ذهن لجوجم کفش‌هایی سبک می گذارند زرد و آبی و سبز و طلایی صورتی می‌شوم یک زمانی شاد و غمگین و لبریز احساس خط‌خطی می‌شوم یک زمانی یا سفیدم شبیه گل ابر بین آبی آرام رویا یا سیاهم شبیه شب و ترس مثل خواب عجیب سحرها سبزم از جنس برگ سپیدار می‌وزم با نسیم از دل رود می‌کنم چاله‌ای در دل خاک قهوه‌ای می‌شوم قهوه‌ای زود دست در دست صد سیب مبهم می‌دوم در مسیر مقابل می‌چشم طعم‌های خدا را از صدف‌ها و شن‌های ساحل بال‌های خیالم بلندند می‌برندم به سمت جوانی با همین سادگی‌های کوچک می‌شوم عاقبت آسمانی معصومه مرادی
صبح شد، باز از تشک برخیز، از سکون معاصران بنویس غُر، بزن بر سر جهان یک چند، از شب وحشیِ "گِران" بنویس باز کن با غرور پنجره را، زل بزن کوچه‌کوچه دلهره را بعدهم با امید روزی خوش، از تکاپوی عابران بنویس طعم صبحانه؛ چایِ بی‌قند است، مِلک امروز قیمتش چند است؟ برج عاجی برای خویش بساز، از حقوق مشاوران بنویس پُک بزن خاطرات دیشب را، به غمی فلسفی بگز لب را بعد از آن صفحه‌ای دکارت بخوان، از کرامات شاعران بنویس باز کن پیج اینستا را یا...، لایک کن عکس‌های زیبا را هشتگ منع سگ‌کشی بگذار، از هیاهوی حاضران بنویس # ساعت ده: پر از کیاست شو، وارد عرصه‌ی سیاست شو لم بده روی مبل و نقدی بر خیلِ آسوده‌خاطران بنویس # عصر، تغییر ده عبارت را، بازکن منطق تجارت را از فلسطین سخن مگو، عیب است، از غم و درد تاجران بنویس یک‌بغل سینما تماشاکن، گره از زلف یار خود واکن وصفی از آن لبان خونین را، به گروه "معاشران" بنویس پرس و جو کن که وضع مطلوب است؟ حال همجنس‌بازها خوب است؟ مثل احمد شهید تحلیلی، بر حقوق معاصران بنویس تیترکن، دادهای کی‌روش را، بورس بازان ظاهرا خوش را داوران را به انتقاد بگیر، از تبانیّ ناظران بنویس شمّه‌ای از فواید فمنیسم، راه حلّی برای جذب توریسم از گرانی نرخ ارز بگو، از هجوم مسافران بنویس نقدکن سینمای داخل را، حصر را، حکم مرگ قاتل را نامه‌ای هم برای دلجویی، به حضور مهاجران بنویس در هوای غروب، دل‌دل کن، یمن و شام و غزه را ول کن جای آن چند جرعه چای بنوش، از سلوک مجاوران بنویس # دیگران را به دیگران بسپار، هشتگ قلب من، زمین، بگذار از فلسطین نوشتن آشوب است، حال همجنس‌بازها خوب است
4_5911157618264511109.pdf
2.79M
شما خبر دارید چرا پسر کوچولویی که ما به اسم «اَلفی اَتکیز» می‌شناسیم هفت اسم مختلف دارد؟ عنوان مقاله: «نگاهی زبان‌شناختی به تغییرِ نام شخصیت‌های کتاب‌‌های خردسالان در ترجمه‌» ✍نویسنده: دکتر نیلوفر کشتیاری منتشرشده در مجلهٔ مترجم، شمارهٔ ۸۱ 📎مقاله‌ای خواندنی برای کسانی که دغدغهٔ ضبط اعلام دارند یا کار کتاب کودک می‌کنند. https://eitaa.com/sibenaghd
تا حالا فکر کردین قصه‌گویی چه فایده‌ای داره و چرا این‌قدر بهش تأکید می‌شه؟ همراه ما باشید و با فواید این نوع ادبی آشنا بشید. https://eitaa.com/sibkoodak
اهدا کتاب اهدا دانایی در صدد هستیم یک کتابخانه را در شهرستان کم برخوردار تجهیز کنیم 🌈علاقمندان می‌توانند در این طرح کتابهای نو یا استفاده شده خود را به کتابخانه عمومی شهرستان بیضا فارس اهدا نمایند. تلفن تماس: ۰۹۱۷۹۱۲۷۲۰۵ 🔸اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بیضا
یه دور همی جمع و جور و خودمونی پاییز حال خوب کن. دانشگاه قشنگ شیراز. عاشقانه‌های پاییزی.
ایستاده‌ام شبیه صخره‌ها سخت و استوار مثل رویش جوانه‌های سبز در بهار مثل لاله‌های سرخ نام‌دار ایستاده‌ام شبیه ماه روشن و سفید در شب سیاه من اگرچه زخمی‌ام روز و شب در مسیر نور ره‌سپار جاده‌ام با تمام قدرتم ایستاده‌ام معصومه مرادی
روزنامه جام جم | شماره :6629 | تاریخ 1402/8/20 https://jamejamdaily.ir/Newspaper/Page/6629/CultureArt/5/0
روزنامه جام جم | شماره :6629 | تاریخ 1402/8/20 https://jamejamdaily.ir/Newspaper/Page/6629/CultureArt/5/0 بغض کودکان غزه در گلوی شعر در این یادداشت از ضرورت توجه به شعر، به‌ویژه شعر کودک و نوجوان، برای مبارزه با اسرائیل و دفاع از کودکان غزه نوشته‌ام.
بازی‌های رایانه‌ای، هویت‌ساز یا هویت‌زدا این یادداشت را در سایت انجمن تخصصی کودک و رسانه بخوانید: https://koodak.tv/10288
تقدیم به ریچل کوری دختر دلاور آمریکایی که در سال ۲۰۰۳ در دفاع از مردم فلسطین در زیر بولدوزر اسرائیل جان داد. ای دختر زیتون ای دختر باران ای قصه‌ی جاری ای شعر بی‌پایان تو مثل اقیانوس جوشیدی و رفتی پیراهنی از نور پوشیدی و رفتی چون ماه تابیدی در آسمان قدس چون لاله روییدی در بوستان قدس با دشمن تاریک مردانه جنگیدی از کرکس وحشی اصلا نترسیدی ای کاش غیرت را از تو بیاموزیم باشیم اگر چون تو ما نیز پیروزیم بدیهه‌های بی‌اختیار
چه حس خوبی بود وقتی دیدم انجمن کودک و رسانه پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد من رو معرفی کرده. به نظرم درنوع خودش کار قابل استفاده‌ای باشه. چون در این پایان‌نامه ۲۱۰ کتاب و ۱۵۱۸ شعر بررسی شد. حال و هواش برای این روزها خوبه... https://koodak.tv/10316/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%85%d8%b6%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%ac%d9%86%da%af-%d9%88-%d8%b5%d9%84%d8%ad-%d8%af%d8%b1-%d8%b4%d8%b9%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9-%d9%88-%d9%86%d9%88/
آزادخواهی شد ای مسجد زیبا از دست کرکس‌ها با دست کفترها آزاد خواهی شد مثل چکاوک‌ها گل می‌دهی آرام در شعر کودک‌ها خط می‌زند یک روز خورشید تو شب‌ را لبخند می‌روید آن روز بر لب‌ها آزاد خواهی شد من خوب می‌دانم روزی نمازم را در قدس می‌خوانم تصویرگر: زهرا سادات طباطبایی
فردا با یک کتاب زیبا
با توجه به این که این روزها بازار قصه و قصه‌گویی شکر خدا گرمه، بازنشر این یادداشت که تیرماه منتشر شده به نظرم خالی از لطف نیست. https://jamejamonline.ir/005vm6