eitaa logo
نوبرانه... معصومه مرادی
76 دنبال‌کننده
762 عکس
67 ویدیو
23 فایل
مکانی برای مطالعه شعرها، نوشته‌ها و نقدهای معصومه مرادی. شاعر و نویسنده کودک و نوجوان #معصومه_مرادی ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
یک‌روز خوب و پر از حس زندگی در بین نوجوانان به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. شنبه ۱۶ تیر ۳
محتوای نشست ادبیات کهن و نوآوری در شعر امروز را در نشانی زیر بخوانید: https://www.kanoonnews.ir/news/342089/
نوجوانانی در دام مانگا را به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان در خبر جنوب بخوانید: روزنامه خبر جنوب امروز : نسخه موبایل | نیازمندیهای خبر جنوب http://www.khabarads.ir/jonoob/JshauM.php?View=07-03.4.18-www.khabarAds.com.jpg
تجلّی عاشورا در شعر کودک و نوجوان (معصومه مرادی. استاد دانشگاه علمی کاربردی فارس) انجمن تخصصی کودک و رسانه این یادداشت را در نشانی زیر بخوانید: https://koodak.tv/13342/%d8%aa%d8%ac%d9%84%d9%91%db%8c-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%b4%d8%b9%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9-%d9%88-%d9%86%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زنجیر کوچکم را برداشتم دوباره چشمان من پر است از یک کهکشان ستاره ماه سفید گم شد بین سیاهی شب خورشید پرطلایی از غصه سوخت در تب ابر کبود وحشی بد جور هست خسته از اضطراب یک رعد عمق دلش شکسته ماه محرم آمد عالم پر از عزا شد انگار بغض سرخ گلها دوباره وا شد من هم به یاد آقا امروز اشک بارم چون حضرت رقیه بغضی بزرگ دارم من هم پدر ندارم بابای من شهید است او سالهاست من را از کنج قاب دیده است معصومه مرادی این شعر اولین شعر کودک من هست که درست ده سال قبل گفتمش. با اینکه از نظر تکنیکی نقد برش وارد هست خیلی دوستش دارم. چقدر خوشحالم اولین شعر کودکم برای شما بوده آقاجان مهربانم و چقدر دوستت دارم و چقدر دوستت دارم.
جایگاه تربیتی شعر عاشورایی معصومه مرادی خبر جوان http://www.javann.ir/ شعر همواره یکی از بستر‌های انتقال مفاهیم بلند در میان نسل‌های مختلف بوده است. شاعران با توجه به قابلیت زبان شعر برای جلب مخاطب در مراسم مختلف، چون سور و عزا، نمایش و پرده‏خوانی، کار، بازی، دعا و نیایش کوشیده‎اند از این هنر دیرینه استفاده کنند. یکی از مضامینی که با افت‌وخیز‌های فراوان در دوره‎های تاریخی مورد توجه شاعران بوده است، حماسه حسینی است. شاعران با گرایش‌های مختلف مذهبی در فرقه‌ها و نحله‌های اهل سنت و شیعه، از دیرباز تاکنون شخصیت‎های عاشورایی را ستوده‎ و دشمنان امام حسین (ع) را نکوهیده‎اند. پیشینه این نوع شعر در زبان عربی به قبل از واقعه عاشورا و به لالایی‎های حضرت زهرا (س) و واگویه‎های حضرت رسول (ص) و امیرالمؤمنین (ع) می‌رسد. در زبان فارسی نیز این مفهوم به طور ویژه از قرن چهارم هجری و در اشعار کسایی به ویژه در مقتل منظومش به چشم می‎خورد و از دوره صفویه به موضوعی اصلی در شعر فارسی تبدیل شده است. حضور قشر‌های گوناگون اعم از کودک، نوجوان، جوان، پیر، زن و مرد و نقش‎های مختلفی که شخصیت‎های متفاوت در آن پذیرفته‎اند نیز فضای عاطفی در لشکر و کاروان اباعبدالله (ع) این رویداد تاریخی تربیتی را به موضوعی مناسب شعر تبدیل کرده است. شاعران با پرداختن به این موضوع علاوه بر ادای دین به ساحت امام حسین (ع) کوشیده‌اند این واقعه را زنده نگه دارند و در حفظ آن بکوشند و از گرده‎ کلمات برای اثرگذاری عاطفی و تربیتی بر مخاطب بار بکشند. شاعران کودک و نوجوان نیز در کنار سایر گونه‎های شعر فارسی در دوره‎های مختلف حیات کوتاه خود، به ویژه پس از انقلاب و در دهه‌های نخستین، متأثر از ادبیات بزرگسالانه به این مضمون توجه داشته‏اند، اما شیوه‌های پرداختن به این موضوع در این نوع ادبی بیشتر عاطفه‎مند بوده و به دنیای کودکی شاعر برمی‌گردد. شاعران جوان‎تر در سال‎های اخیر در شعر‌های کودک و نوجوان‌شان در کنار بیان عشق و محبت بچه‌ها و خانواده‎های آنان به امام حسین (ع) و فرزندانش کوشیده‎اند در کنار روایت داستانی عاشورا در شعر به مراسم و آیین‎های عزاداری و نقش کودکان در آن‌ها به طور ویژه توجه کنند تا جایی که حضور در هیئت، شستن ظرف‎ها، پخش کردن چای و آب و کمک به بزرگ‌ترها، زنجیرزنی و سینه‌زنی تبدیل به موضوعی پرتکرار در این دوره شده است، با این حال عاشورا رویدادی جریان‎ساز و تربیتی است و از این ظرفیت عظیم در شعر کودک و نوجوان آنچنان که شایسته است و متناسب با دوره کودکی که دوره تقلید و الگوپذیری است و دوره نوجوانی که دوره قهرمان‎پروری است، استفاده نشده است. غفلت از پرداختن به قهرمان‏ها و الگوهایی، چون قاسم، عون، جعفر و عبدالله و دختران امام حسین (ع) که در حوزه‎های مختلف فرمانبرداری، ادب، شجاعت و رادمردی، مهر و عطوفت و مسئولیت‎پذیری با توجه به هم‌سالی‌شان با مخاطبان کودک و نوجوان می‌توانند الگویی رفتاری و مناسب باشند، باعث می‌شود کودک و نوجوان برای ارضای نیاز‌های قهرمانی خود به الگو‌های نوظهور بیگانه، چون قهرمانان بسیاری از انیمیشن‎های دیزنی روی بیاورند و روز‌به‌روز از هویت اصیل خود دور شود. در کنار توجه به قهرمان‌های عاشورا، شاعران کودک و نوجوان می‎توانند با استفاده از شخصیت‎های محبوب این گروه سنی در شعرهای‌شان که رفتاری همسو با شخصیت‌های عاشورایی دارند، چون پدر، مادر و مربی به صورت غیرمستقیم زمینه الگوپذیری از این بزرگواران را در این گروه سنی فراهم کنند. قناعت و شکیبایی، امید و پویایی، ایثار و مهربانی و عشق و مهرورزی از مهم‏ترین مسائل تربیتی است که می‌تواند در قالب شعر و با توجه به روانشناسی مخاطب در سنین مختلف کودکی و نوجوانی در بستر شعر عاشورایی به کودک و نوجوان ارائه شود. روایت سطحی عاشورا اگرچه در حفظ و نشر این رویداد اثرگذار است، اما غفلت از ابعاد مختلف تربیتی در عرصه‌های فطری، شخصیتی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی، فرصت‌سوزی بزرگی است که این روز‌ها در ادبیات کودک به ویژه شعر، نمود ویژه‏ای دارد. *شاعر و استاد دانشگاه
http://www.javann.ir/ در جوان آن لاین گفتگوی من درباره اثرات تربیتی روضه اباعبدالله را بخوانید.
🎲 🧩 فراخوان دعــــ🤝ـــوت به همکاری؛ ✨فرد خلاقی هستی؟ ✨بازی رومیزی زیاد بازی می کنی؟ ✨اهل ساخت بازی فکری هستی؟ . 🎯 جــــای تــــــو بــیــــن مــــا خـالـیــــــــه! . ایــن یـک موقعیت جدیـده که می‌تونی در بخـش طراحی بــازی مـرکـــز نـوآوری مهـاد بـــرای سـاخـت بــازی رومـیــزی و بازی فکری نقش آفرینی کنی!😎 . از ایده‌پردازی تا رسیدن به یه محصولِ کامل و فروش در بازار میخوایم همراه ما باشی!🛤🚶‍♂ . اگر بــه حضـور در مرکـز نـوآوری ″مهاد″ علاقــه داری، نـمونـه کارهـا و رزومـه‌ی خودت رو برامون بفرست:👇🏻 📲 ۰۹۳۹۸۶۵۵۷۰۷ ➖➖➖ 📲 با ما همراه باشید: سایت | ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام 🆔@mehadkids_ir
۱۰ مرداد ۳ دانشگاه غدیر
شنبه ساعت ۴ عصر حرم مطهر علی‌بن‌حمزه با معرفی یک کتاب با شما خواهم بود.
📋نشست ماهانه هوای قدس💛 شنبه ۱۳ مرداد ساعت ۱۶ حرم حضرت علی بن حمزه 📌 برگزار کننده: مجمع فعالان بین الملل استان فارس 📌دبیر نشست: سید میلاد دانشور 📝جزییات برنامه: 🟢توضیح هدف نشست و مختصری از برنامه‌های مجمع: مریم اشراق‌ پور 🟢اکران فیلم و نقد: بیژن کیا 🟢بررسی ابعاد ترور شخصیت‌های مقاومت و انتقام سخت و نحوه کنش‌گری: محمد حسن استرحام 🟢معرفی کتاب و خوانش جمعی: معصومه مرادی 🟢پخش فیلم و نماهنگ شهید هنیه 🟢تلاوت دست جمعی // ترحیم مختصر 🔺برنامه در بخش دانش آموزی (زیر زمین) برگزار می‌گردد. حضور شما مایه دلگرمی ماست ❌دعوت نامه خصوصی ☝️ از ارسال در گروه‌ها خودداری شود❌
‍ ‍ بین دست غروب پژمردی غنچه‌ی نیمه باز شاخه‌ی یاس از صدای تبر ترک خوردی میوه‌ی نورسیده‌ی گیلاس چکه‌چکه چکیدی از بالا روی لب‌های تشنه‌ی خورشید لحظه‌ای بعد آیه آیه شدی در تماشای سوره‌ی توحید پل زدی بین خواب و بیداری مثل  یک پوپک کبود اسیر با دو دست تکیده‌ی آرام گل نشاندی درون خاک کویر پر زدی با دو بال خاک‌آلود سمت رنگین‌کمان باغ بهشت بعد از آن آسمان برای زمین قصه‌ی دختری سه‌ساله نوشت معصومه مرادی
* فراخوان وبینار تخصصی نقد و بررسی اپلیکیشن کودکان اربعین * * عنوان وبینار: * 🔸نقد و بررسی تخصصی اپلیکیشن‌های کودکانه اربعین: فرصت‌ها و چالش‌ها * مقدمه: * با توجه به رشد روزافزون استفاده از فناوری و اهمیت انتقال مفاهیم دینی به کودکان به شیوه‌ای جذاب و تعاملی، اپلیکیشن‌های کودکانه اربعین به عنوان ابزاری موثر در این زمینه مطرح شده‌اند. موسسه فرهنگی و هنری مهاد رسانه پژوه شیراز، به عنوان یکی از پیشگامان تولید محتوای دیجیتال کودکانه در ایران، با تولید بازی موبایلی «کودکان اربعین» گامی مهم در این مسیر برداشته است. * اهداف وبینار: * ● بررسی نقاط قوت و ضعف اپلیکیشن‌های موجود در حوزه کودک و اربعین ● ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت و جذابیت این نوع اپلیکیشن‌ها ● ایجاد بستری برای تبادل نظر و گفتگو بین کارشناسان، تولیدکنندگان محتوا و علاقه‌مندان حوزه کودک ● شناخت نیازهای کودکان و نوجوانان در حوزه محتواهای دینی و مذهبی ● بررسی نقش اپلیکیشن‌ها در ترویج فرهنگ پیاده‌روی اربعین * محورهای اصلی وبینار: * ■ * محتوای آموزشی: * بررسی تطابق محتوای آموزشی اپلیکیشن‌ها با آموزه‌های دینی و سنی مخاطب ■ * طراحی و گرافیک: * ارزیابی طراحی بصری، رابط کاربری و تجربه کاربری اپلیکیشن‌ها ■ * تعامل و بازی: * بررسی میزان تعامل و جذابیت بازی‌ها و فعالیت‌های تعاملی موجود در اپلیکیشن‌ها ■ * تاثیرگذاری: * بررسی تاثیرگذاری اپلیکیشن‌ها بر یادگیری کودکان و تقویت مفاهیم دینی ■ * چالش‌ها و فرصت‌ها: * بررسی چالش‌های موجود در تولید و توزیع این نوع اپلیکیشن‌ها و فرصت‌های پیش رو * سخنرانان: * ◇ * دکتر معصومه مرادی: * دبیر وبینار و کارشناس حوزه کودک و رسانه‌های دیجیتال و عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی کودک و رسانه ◇ * آقای مهندس حمید افسری: * مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری مهاد رسانه پژوه شیراز و طراح بازی موبایلی «کودکان اربعین» ◇ * حجه الاسلام و المسلمین محمود عبداللهی : * مدیر گروه طرح و برنامه شبکه امید سیما * مخاطبین : * ۱. تولیدکنندگان محتوا و طراحان بازی ۲. کارشناسان حوزه کودک و نوجوان ۳. مربیان و آموزگاران ۴. والدین ۵. علاقه‌مندان به حوزه فناوری و رسانه‌های دیجیتال * زمان: * دوشنبه- 22 مرداد 1403 * مکان: * [گوگل میت](meet.google.com/sib-xsur-oug)