eitaa logo
نوبرانه... معصومه مرادی
76 دنبال‌کننده
762 عکس
67 ویدیو
23 فایل
مکانی برای مطالعه شعرها، نوشته‌ها و نقدهای معصومه مرادی. شاعر و نویسنده کودک و نوجوان #معصومه_مرادی ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۸ مرداد روز شهدای مدافع حرم. از کتاب با پرستوهای صلح. برای شادی روح شهدا صلوات
نام‌شناسی شخصیت در داستان‌های سه‌تار جلال آل احمد چکیده قدرت همذات‌پنداری مردم با قهرمانان داستان‎ها بسیار زیاد است. قهرمانان داستانی همان اشخاص جامعه‌‏اند و مخاطب در خوانش اثر، خود را در جایگاه قهرمان می‎بیند؛ از این‌رو تحلیل شخصیت‎ها و قهرمانان داستان‌ها ضروری است. یکی از روش‎های شناخت بهتر قهرمانان داستان، نام‌‏شناسی شخصیت‎ها است. نویسنده با استفاده از نام‌‏های مختلف، داستان و یا شخصیت‎های داستان را معرفی می‎کند. شناختن شخصیت‎های کنشگر در اثر، به نوبه‌‏ی خود به شناسایی لایه‎های درونی اثر، کمک می‎کند از این‏‌رو نام‎شناسی کاربردی اساسی در تحلیل و نقد داستان دارد. هرچند داستان‌نویسی در ایران و ادبیات فارسی سابقه‎ای طولانی ندارد، در قرن اخیر نویسندگانی در این حوزه فعالیت کرده‎اند. جلال آل احمد در شمار این نویسندگان قرار می‎گیرد. از آن‎جهت که جلال از نویسندگان صاحب سبک ایرانی است و ایدئولوژی‎های خاصی دارد، نام‎شناسی شخصیت‎های داستانی او در تحلیل داستان‎هایش بسیار پراهمیت است. در این مقاله سعی شده است که به نام‏‌شناسی شخصیت‎های داستانی در مجموعه‌‏ی سه‏‌تار‌‏ پرداخته شود. کلیدواژه‌ها سه تار؛ جلال آل احمد؛ نام‎شناسی؛ شخصیت معصومه مرادی/محمود کمالی_ اصل این مقاله را در نشریه مطالعات داستانی دوره‌۵ می‌توانید ببینید http://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3729.html
آرامش عجیب دلم هستی در لحظه‌های پرتنش و تاریک...
هدایت شده از یارستان کودکستان
🥰 موهبت عفو و بخشش 💡 مربی باید خود را کنترل کند تا در تربیت، غضب و غیظ او را فرا نگیرد. چگونه این کار عملی است؟ برای این کار باید عفو و بخشش داشته باشد. 🗣 قرآن می فرماید: «وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ»° منظور از «وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ» *کسانی هستند که خشم خود را فرو دهند، به‌طوری که خشم دیگر ظهور نکند،* نه اینکه در جایی باشد و در حین اینکه مربی سخن می‌گوید، یک‌دفعه خود را نشان دهد و همراه الفاظ خارج شود. 🤗 منظور از «وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ» هم این است که مربی عفو داشته باشد تا در حین صحبت، خطاها را فراموش کند و آزاد از همهٔ رنج‌ها و زخم‌زبان‌هایی که به او رسیده و بی‌حرمتی‌هایی که به او شده، بتواند با اثرگذاری صحبت کند. 🧠 مربی عاقل باید خشم و رضا و عاطفه و کل روابطش، در فعلش منعکس شود و نه در زبانش. ° سورهٔ آل عمران، آیهٔ ۱۳۴. 📚 تربیت‌ دینی کودک 👤 آیة‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی @yarestankoodakestan yarestankoodakestan.ir
هدایت شده از پرویزن
"به یاد کورش صفوی" کورش صفوی زبان‌شناس نامی و استاد دانشگاه درگذشت. تلاش‌های او در حوزه‌های نظری و کاربردی زبان‌شناسی و تالیف کتاب‌های علمی و دانشگاهی، او را در جایگاه یکی از شاخص‌ترین زبان‌شناسان دهه‌های اخیر قرار داده است. اما آنچه بیشتر باید به آن اشاره کرد؛ نقش برخی تالیفات او در گسترش حوزه‌هایی از نقد ادبی و پیوند زبان‌شناسی و ادبیات است. کتاب "از زبان‌شناسی به ادبیات" او که مطالعه‌ی آن به همه شاعران و شعردوستان پیشنهاد می‌شود؛ از مهمترین آثار فارسی است که در آن کوشیده شده؛ تعریفی متعادل از برخی کارکردها و آرایه‌ها و شگردها و فنونِ رایج در شعر و نظم فارسی ارائه شود. مباحث مربوط به قاعده‌افزایی و گونه‌های هنجارگریزی و تلاش صفوی برای سازگاری این مباحث و تحقیقات ادبی به همراه ارائه‌ی نمونه‌هایی کاربردی از شعر کهن و معاصر فارسی و همچنین آشنایی او با ادبیت و ادبیات (خلاف بسیاری از زبان‌شناسان)، به ارائه‌ی زوایایی جدید از زبان ادبی در این اثر انجامیده است. حاصل این تلاش را در تطبیق مباحث نظری این کتاب با بسیاری از تحقیقات ادبی معاصر می‌توان دید؛ هرچند در مجالی لازم است، نقدها و توضیحاتی بر این اثر نوشت. روحش شاد و در زیر شاخسار بهشتی کلمه و زبان برخوردار باد. @mmparvizan
رحمت خدا بر او باد که از لابه‌لای واژه‌هایش بسیار آموخته‌ام
حال دلم را خوب کن آقا تو رود سرشاری تو بارانی لبریز کن قلب مرا از عشق ای جلوه‌ی هر عشق روحانی با تو تمام لحظه‌هایم شعر با تو همیشه حال من خوب است با تو مناجاتم سراسر شور چشمانم از پرواز مرطوب است سجاد هستی تا بشورانی ناخالصی‌ها را از این دنیا سجاد هستی تا برویانی گل‌واژه‌‌‌‌‌‌های نور بر لب‌ها با تو هوای خانه‌ام هر روز رنگ بهار و آسمان دارد با تو امام چارمم! عمری‌‌ست هر شهر یک رنگین‌کمان دارد با من بمان تا روشنایی‌ها با من بمان تا آخر دنیا حال دلم را خوب کن آقا مثل صحیفه، مثل عاشورا بدیهه‌های بی‌اختیار
سال 94 که رو میخوندم در صفحه‌ای از کتاب گیر کردم. شاید 10 روز پشت سر هم کتاب رو باز می‌کردم و از این صفحه نمی‌توانستم عبور کنم. فکر می‌کردم به عمق این حدیث از امام سجاد علیه السلام. به مناسبت شب شهادت خدواندگار مناجات، این بخش از کتاب را که دربردارنده این حدیث است، به اشتراک می‌گذارم: ای بسا قدرتمندان و دارای سلطنت‌های ظاهره که از حریت و آزادی نفس و بزرگواری و بزرگ‌منشی بویی نبردند و بنده ذلیل و عبد مطیع نفس و هوی هستند، و بدین جهت از مخلوق ناچیز نیز تملق گویند. از حضرت ، سلام الله علیهما، منقول است که فرمود در ضمن کلامی «همانا من عار دارم اینکه را خواهش کنم از آفریدگار آن، پس چگونه از مخلوقی مثل خود طلب کنم؟!» ای عزیز، تو اگر عار نداری از طلب دنیا، لااقل از مخلوق ضعیف که مثل خود تو است طلب مکن. بفهم که مخلوق را قدرتی نیست برای تعمیر دنیای تو. گیرم که با هزار منت و ذلت اراده او را جلب کردی، اراده او در ملک حق کارکن نیست و کسی را تصرفی در مملکت مالک الملوک نیست، پس این قدر برای این چند روزه دنیا و شهوات محدوده موقته از خلق بی‌همه‌چیز تملق مگو، و از خدای خود غافل مشو و حریت و خود را حفظ کن و قید عبودیت و اسارت را از گردن خود بردار و . چهل حدیث، صفحه 257 و 258 نویسنده: امام خمینی (ره) قاسم صفایی‌نژاد
هدایت شده از پرویزن
"روایت هجویری از داستان شعر فرزدق" و اندر حکایات است که هشام بن عبدالملک بن مروان سالی به حج آمد. خانه را طواف می‌کرد. خواست تا حجر ببوسد از زحمت خلق راه نیافت. آنگاه بر منبر شد و خطبه کرد. آنگاه زین‌العابدین، علی بن الحسین رضی اللّه عنه به مسجد اندر آمد؛ با رویی مقمّر و خدّی منوّر و جامه‌ای معطّر و ابتدای طواف کرد. چون به نزدیک حجر فراز رسید، مردمان مر تعظیم ورا حجر خالی کردند که تا وی مر آن را ببوسید. مردی از اهل شام، چون آن هیبت بدید با هشام گفت: «یا امیرالمؤمنین! تو را به حجره راه ندادند که امیری، آن جوان خوبروی که بود که بیامد مردمان جمله از حجر در رمیدند و جای خالی کردند؟» هشام گفت: «من ورانشناسم.» و مرادش آن بود تا اهل شام مر او را نشناسند و بدو تولا نکنند و به امارت وی رغبت ننمایند. فرزدق شاعر آن‌جا استاده بود، گفت: «من او را شناسم.» گفتند: «آن کیست، یابافراس؟ ما را خبر ده، که سخت مهیب جوانی دیدیم وی را.» فرزدق گفت: «شما گوش دارید تا به ارتجال صفت نسبت وی کنم: هذَا الّذی تَعْرِفُ البَطْحاءُ وَطْأَتَهُ والبیتُ یعرِفُه و الحِلُّ وَالْحَرَمُ... کشف‌المحجوب هجویری/ باب فی ذکر ائمتهم من اهل‌البیت/ ذکر علی‌بن الحسین. @mmparvizan
هزارتوی زندگی را در جام‌جم امروز بخوانید.
روزنامه جام جم | هزار توی زندگی https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/197148