خدا رحمت کنه آقای سجادیمنش رو، بعد از نقدی که به کتاب مسافران جادههای سرد نوشتم ازم خواستن روی کتابشون نقد بنویسم و برام فرستادنش. من هنوز این کتاب رو نخوندم و ایشون از بین ما پر کشیدن. امروز خوندن این کتاب رو شروع کردم. از هر فرصتی میشه برای مطالعه استفاده کرد مثل الان که زودتر رسیدم به کلاس. محوطه قشنگ دانشکده مهندسی و یک کتاب خوب از یک نویسنده بااخلاق. روحش رو به صلواتی مهمان بفرمایید.
#مطالعه_در_مسیر
هدایت شده از پرویزن
"اسمش چیه" نام مجموعهای شامل ۵۲ ترانهای کودکانه ویژهی گروههای سنی الف و ب است که به سعی مجموعه کتابهای فندق (نشر افق) منتشر شده است.
شاعران این مجموعه، جعفر ابراهیمی، مصطفی رحماندوست، اسدالله شعبانی، افسانه شعباننژاد، شکوه قاسمنیا و بابک نیکطلب هستند که ترانههایی کودکانه را با موضوع معرفی اشیای جهان پیرامون کودک و به منظور "رشد و سامانبخشیدن تخیل کودکان و درک بهتر آنها از هستی" خلق کردهاند.
الگوی شکلی این ترانهها وامدار ترانههای عامیانهی کودکانه است و به صورت ۵تا ۹ سطری و با سطر آغازین "اسمش چیه؟" تنظیم شده و به دلیل تطابق ساختار موسیقایی سرودهها با شعر عامه، وزن تمام این اشعار، از تکرار رکن "مفتعلن" ساخته شده است.
در کنار نمونههای موفق در این کتاب، با وجود جایگاه شاعران شاخص آن، برخی کاستیها و دودستگیهای عمدتا زبانی و معنایی در اشعار دیده میشود؛ برای مثال در ترانهی "خیابون" از قاسمنیا:
اسمش چیه؟/ خیابون/ نه در داره نه دالون...
که گویا شاعر، ترانه را منطبق با کودکی خود سروده، حال آنکه کودک پیشدبستانی مخاطب کتاب، در دههی نود، هیچ شناختی از معنای "دالان" ندارد. تکرار واژهی "ایوان" در چند ترانهی دیگر نیز هرچند، برای گروهی از مخاطبان کودک آشناست؛ موید ذهن ماندهی شاعر در کودکی خود است. هیچ نشانهی متنی نیز وجود ندارد که بازگو کند، هدف شاعر آشنا کردن کودکان با واژههایی جدید است.
در بسیاری از ترانهها نیز، دودستگی واژههای عامیانه و کتابی را میتوان دید؛ برای مثال در ترانهی زیر از شعباننژاد:
اسمش چیه؟/ النگو/ قِل میخوره لب جو... (ادامه)
@mmparvizan
"ادامهی بحث نقد شعر کودک"
که شاعر با فلصلهای کم و در سطرهای پایانی از تلفظ عامیانهی "جوب" استفاده کرده است:
حالا که به من نگفته/ کاش توی جوب بیفته
همو در شعر "مارمولک" با وجود زبان شکسته، به دلیل ضرورت قافیه ناگزیر شده به جای "کوچیک" از کوچک (تلفظ کتابی) استفاده کند حال آنکه زبان کلّ شعر شکسته بوده است:
اسمش چیه؟/ مارمولکه/ دستها و پاهاش کوچکه...
این ناسازگاری زبانی را در ترانههایی از رحماندوست و دیگران هم میتوان دید.
سادهانگاری در منطق شاعرانه و انتخاب واژهها و کلیشگی ساخت و تکرارهای شبیه به هم، از دیگر مواردی است که در برخی ترانهها دیده میشود و نشاندهندهی سفارشیبودن این مجموعه چون بسیاری از دیگر آثار مربوط به شعر کودکان است و به پرکاری شاعران مجموعه و فرصت اندک برای پیراستن اشعار نیز مربوط است.
پ.ن: دربارهی آشنایی با مفهوم دالان، با چند کودک ۷تا ۱۲ ساله گفتگو کردم و دریافت آنان، موید نظر مطرح شده در این نقد است.
#نقد_شعر
#شعر_کودک
@mmparvizan
آقای شعبانی واقعی، برای من از آقای شعبانی مجازی بسیار دلپذیرتر بودند و این بزرگترین رزق معنویای بود که خداوند دیروز به من عطا کرد.
#شعر_کودک
هدایت شده از پرویزن
جلسهی نقد آقای اسدالله شعبانی.m4a
19.88M
معرفی و نقدی کوتاه بر کارنامهی شعری اسدالله شعبانی
جلسهی ۱۰اردیبهشت ۱۴۰۲
مرکز مطالعات دانشگاه شیراز
#محمد_مرادی
@mmparvizan
نوبرانه... معصومه مرادی
معرفی و نقدی کوتاه بر کارنامهی شعری اسدالله شعبانی جلسهی ۱۰اردیبهشت ۱۴۰۲ مرکز مطالعات دانشگاه شیرا
۱۰ اردیبهشت در دانشگاه شیراز به همت واحد شعر مرکز مطالعات ادبیات کودک نشستی با حضور آقای اسدالله شعبانی، خالق بیش از ۶۰۰ عنوان مجموعه شعر و داستان کودک و نوجوان برگزار شد.
این پوشه صوتی ارسال شده صحبتهای دکتر محمد مرادی درباره اشعار این بزرگوار هست.
شنیدن این صحبتها برای فعالان حوزه کودکی احتمالا خالی از لطف نباشه.
خدایا میشود خانم معلم
کمی مثل تو رنگارنگ باشد
نگاهش مهربان باشد بخندد
صدایش خوب و خوش آهنگ باشد
کمی بنشیند و مثل من و یاس
ریاضی، فارسی، قرآن بخواند
فقط بنویسند و بنویسد و بعد
دوباره مشق شبهایش بماند
چه میشد مثل تو از من خدایا
شبی شیرین شبیه قند میخواست
به جای مشق شب یک بار از من
فقط نقاشی و لبخند میخواست
#معصومه_مرادی
تقدیم به معلمهای مشقمشقی🩷
روزتون مبارک.
کتاب *آقای با کلاه و آقای بیکلاه* در بردارنده ۲۴ داستانک به زبان طنز از شل سیلوراستاین است.
نویسنده در این داستانها کوشیده است به سادگی به بعضی از مسائل تربیتی بچهها (و حتی بزرگترها) چون ترس، حرص، اعتیاد به تلویزیون، افراط و تفریط در کارها،شلختگی، تنبلی و خودخواهی بپردازد. طنز نهفته در داستانکها علاوه بر خنداندن نوجوانان، به طور غیر مستقیم آنان را درباره موضوع و درونمایه داستان به فکر فرو میبرد.
سیلور استاین با نقاشیهای ساده، سیاه و سفید، کاریکاتورگونه و در همتنیده با متن اثرگذاری داستانکها را بیشتر کرده است.
رضی هیرمندی مترجم این کتاب است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را برای اولین بار در سال ۱۳۷۵ منتشر کرده است.
معصومه مرادی
باشگاه کتاب کودک و نوجوان سیب نارنجی
هدایت شده از پرویزن
سخنرانی با موضوع گردشگری ادبی.m4a
17.35M
گرشگری ادبی و زمینههای دهگانهی پیشنهادی
همایش ملی گردشگری پارس
۱۱ اردیبهشت
شیراز
@mmparvizan
اهل شیرازم
همان شهری که قلب بچههایش
میزند در عشق ریشه
دوستت دارمهمیشه
#شیراز
روز شیراز به هممون مبارک.
به مناسبت ۱۵ اردیبهشت
روز شیراز
...باغ را، برگ را دوست دارم
لحظهی مرگ را دوست دارم
کوچههای قدیمیّ شیراز
هیبت ارگ را دوست دارم
روی تنهایی نسترنها
رقص گلبرگ را دوست دارم
...
این منم عشقِ دروازهقرآن
بچّهی تیزِ بلوار چمران
این منم همدمِ شاهداعی
با دوبیتی، غزل، با رباعی
این منم مثل گلهای کوهی
جفتِ خواجو و بابای کوهی
صد جنون نهانی است در من
شعر بابافغانی است در من
بیتو در هم شبیهِ جنونم
مثل دروازهی کازرونم
با تو صد شعر دمساز با من
گرمی فلکهی گاز با من
با تو اهل همین آب و خاکم
مرتفع مثل کوه دراکم
ترش چون طعم آلوچه با تو
گیج در پیچِ پسکوچه با تو
من غلامی به دربانی تو
من خیابانِ قاآنیِ تو
من پر از تو، شبیه ترانه
از قمآباد تا آستانه
مانده در حیرت کودکیها
مست از بوی نانسنگکیها...
(بخشی از یک منظومه)
#محمد_مرادی
سلام علیکم....
به ۲ نیروی تصویرساز، گرافیست و طراح حرفهای ( در حوزههای محصولات، بستهبندی وطراحی حوزه کودک، بازی و اسباببازی، دفترچه و محصولات فانتزی نوشت افزار و...) بهصورت تماموقت یا پروژهای نیازمندیم.
اگر دوستانی را که نمونه کار و علاقه به این حوزه دارند میشناسید؛ به ما معرفی کنید...
با تشکر
مرکز دانشبنیان و نوآوری مهاد
07132337342
🎬 آموزش اصول تولید محتوا برای کودکان
آقای شایان فخاری، مدیر مجموعه آموزشی گرالیت، دربارهٔ اصول تولید محتوا برای کودکان جلوی دوربین آمده و نکاتی را بیان میکند.
🔻 ۵ قسمت ویدئوی آموزشی و خلاصهٔ متنی آنها را از پیوند زیر دنبال کنید.
👉 https://yarestankoodakestan.ir/اصول-تولید-محتوا-برای-کودکان/
#آموزش
@yarestankoodakestan
yarestankoodakestan.ir