یکروز خوب و پر از حس زندگی در بین نوجوانان به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
شنبه ۱۶ تیر ۳
محتوای نشست ادبیات کهن و نوآوری در شعر امروز را در نشانی زیر بخوانید:
https://www.kanoonnews.ir/news/342089/
نوجوانانی در دام مانگا را به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان در خبر جنوب بخوانید:
روزنامه خبر جنوب امروز : نسخه موبایل | نیازمندیهای خبر جنوب
http://www.khabarads.ir/jonoob/JshauM.php?View=07-03.4.18-www.khabarAds.com.jpg
تجلّی عاشورا در شعر کودک و نوجوان (معصومه مرادی. استاد دانشگاه علمی کاربردی فارس)
انجمن تخصصی کودک و رسانه
این یادداشت را در نشانی زیر بخوانید:
https://koodak.tv/13342/%d8%aa%d8%ac%d9%84%d9%91%db%8c-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%b4%d8%b9%d8%b1-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9-%d9%88-%d9%86%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86/
6.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زنجیر کوچکم را
برداشتم دوباره
چشمان من پر است از
یک کهکشان ستاره
ماه سفید گم شد
بین سیاهی شب
خورشید پرطلایی
از غصه سوخت در تب
ابر کبود وحشی
بد جور هست خسته
از اضطراب یک رعد
عمق دلش شکسته
ماه محرم آمد
عالم پر از عزا شد
انگار بغض سرخ
گلها دوباره وا شد
من هم به یاد آقا
امروز اشک بارم
چون حضرت رقیه
بغضی بزرگ دارم
من هم پدر ندارم
بابای من شهید است
او سالهاست من را
از کنج قاب دیده است
معصومه مرادی
این شعر اولین شعر کودک من هست که درست ده سال قبل گفتمش. با اینکه از نظر تکنیکی نقد برش وارد هست خیلی دوستش دارم.
چقدر خوشحالم اولین شعر کودکم برای شما بوده آقاجان مهربانم و چقدر دوستت دارم و چقدر دوستت دارم.
جایگاه تربیتی شعر عاشورایی
معصومه مرادی
خبر جوان
http://www.javann.ir/
شعر همواره یکی از بسترهای انتقال مفاهیم بلند در میان نسلهای مختلف بوده است. شاعران با توجه به قابلیت زبان شعر برای جلب مخاطب در مراسم مختلف، چون سور و عزا، نمایش و پردهخوانی، کار، بازی، دعا و نیایش کوشیدهاند از این هنر دیرینه استفاده کنند. یکی از مضامینی که با افتوخیزهای فراوان در دورههای تاریخی مورد توجه شاعران بوده است، حماسه حسینی است. شاعران با گرایشهای مختلف مذهبی در فرقهها و نحلههای اهل سنت و شیعه، از دیرباز تاکنون شخصیتهای عاشورایی را ستوده و دشمنان امام حسین (ع) را نکوهیدهاند. پیشینه این نوع شعر در زبان عربی به قبل از واقعه عاشورا و به لالاییهای حضرت زهرا (س) و واگویههای حضرت رسول (ص) و امیرالمؤمنین (ع) میرسد. در زبان فارسی نیز این مفهوم به طور ویژه از قرن چهارم هجری و در اشعار کسایی به ویژه در مقتل منظومش به چشم میخورد و از دوره صفویه به موضوعی اصلی در شعر فارسی تبدیل شده است.
حضور قشرهای گوناگون اعم از کودک، نوجوان، جوان، پیر، زن و مرد و نقشهای مختلفی که شخصیتهای متفاوت در آن پذیرفتهاند نیز فضای عاطفی در لشکر و کاروان اباعبدالله (ع) این رویداد تاریخی تربیتی را به موضوعی مناسب شعر تبدیل کرده است. شاعران با پرداختن به این موضوع علاوه بر ادای دین به ساحت امام حسین (ع) کوشیدهاند این واقعه را زنده نگه دارند و در حفظ آن بکوشند و از گرده کلمات برای اثرگذاری عاطفی و تربیتی بر مخاطب بار بکشند.
شاعران کودک و نوجوان نیز در کنار سایر گونههای شعر فارسی در دورههای مختلف حیات کوتاه خود، به ویژه پس از انقلاب و در دهههای نخستین، متأثر از ادبیات بزرگسالانه به این مضمون توجه داشتهاند، اما شیوههای پرداختن به این موضوع در این نوع ادبی بیشتر عاطفهمند بوده و به دنیای کودکی شاعر برمیگردد. شاعران جوانتر در سالهای اخیر در شعرهای کودک و نوجوانشان در کنار بیان عشق و محبت بچهها و خانوادههای آنان به امام حسین (ع) و فرزندانش کوشیدهاند در کنار روایت داستانی عاشورا در شعر به مراسم و آیینهای عزاداری و نقش کودکان در آنها به طور ویژه توجه کنند تا جایی که حضور در هیئت، شستن ظرفها، پخش کردن چای و آب و کمک به بزرگترها، زنجیرزنی و سینهزنی تبدیل به موضوعی پرتکرار در این دوره شده است، با این حال عاشورا رویدادی جریانساز و تربیتی است و از این ظرفیت عظیم در شعر کودک و نوجوان آنچنان که شایسته است و متناسب با دوره کودکی که دوره تقلید و الگوپذیری است و دوره نوجوانی که دوره قهرمانپروری است، استفاده نشده است. غفلت از پرداختن به قهرمانها و الگوهایی، چون قاسم، عون، جعفر و عبدالله و دختران امام حسین (ع) که در حوزههای مختلف فرمانبرداری، ادب، شجاعت و رادمردی، مهر و عطوفت و مسئولیتپذیری با توجه به همسالیشان با مخاطبان کودک و نوجوان میتوانند الگویی رفتاری و مناسب باشند، باعث میشود کودک و نوجوان برای ارضای نیازهای قهرمانی خود به الگوهای نوظهور بیگانه، چون قهرمانان بسیاری از انیمیشنهای دیزنی روی بیاورند و روزبهروز از هویت اصیل خود دور شود. در کنار توجه به قهرمانهای عاشورا، شاعران کودک و نوجوان میتوانند با استفاده از شخصیتهای محبوب این گروه سنی در شعرهایشان که رفتاری همسو با شخصیتهای عاشورایی دارند، چون پدر، مادر و مربی به صورت غیرمستقیم زمینه الگوپذیری از این بزرگواران را در این گروه سنی فراهم کنند. قناعت و شکیبایی، امید و پویایی، ایثار و مهربانی و عشق و مهرورزی از مهمترین مسائل تربیتی است که میتواند در قالب شعر و با توجه به روانشناسی مخاطب در سنین مختلف کودکی و نوجوانی در بستر شعر عاشورایی به کودک و نوجوان ارائه شود.
روایت سطحی عاشورا اگرچه در حفظ و نشر این رویداد اثرگذار است، اما غفلت از ابعاد مختلف تربیتی در عرصههای فطری، شخصیتی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی، فرصتسوزی بزرگی است که این روزها در ادبیات کودک به ویژه شعر، نمود ویژهای دارد.
*شاعر و استاد دانشگاه
13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مروری بر تور قرار کودکی شمال فارس به میزبانی اقلید
#نمایشگاه_محتوا
#نمایشگاه_محصولات
#تحربهگویی
#کارگاه
#شمعک
@farskoodaki
http://www.javann.ir/
در جوان آن لاین گفتگوی من درباره اثرات تربیتی روضه اباعبدالله را بخوانید.
هدایت شده از مهاد؛ مرکز نوآوری خانواده و کودک🇱🇧🇵🇸
🎲 🧩
فراخوان دعــــ🤝ـــوت به همکاری؛
✨فرد خلاقی هستی؟
✨بازی رومیزی زیاد بازی می کنی؟
✨اهل ساخت بازی فکری هستی؟
.
🎯 جــــای تــــــو بــیــــن مــــا خـالـیــــــــه!
.
ایــن یـک موقعیت جدیـده که میتونی
در بخـش طراحی بــازی مـرکـــز نـوآوری
مهـاد بـــرای سـاخـت بــازی رومـیــزی و
بازی فکری نقش آفرینی کنی!😎
.
از ایدهپردازی تا رسیدن به یه محصولِ کامل و فروش در بازار میخوایم همراه
ما باشی!🛤🚶♂
.
اگر بــه حضـور در مرکـز نـوآوری ″مهاد″
علاقــه داری، نـمونـه کارهـا و رزومـهی
خودت رو برامون بفرست:👇🏻
📲 ۰۹۳۹۸۶۵۵۷۰۷
➖➖➖
#جذب_نیرو #بازی_رومیزی #مهاد
📲 با ما همراه باشید:
سایت | ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام
🆔@mehadkids_ir