eitaa logo
آیت الله مرتضی تهرانی
1.9هزار دنبال‌کننده
630 عکس
722 ویدیو
5 فایل
www.ommeabiha.ir ارتباط با ما: @ad_movahed
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 خطر نفوذ شیطان ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رحمت‌الله‌علیه: فاصله‌ گرفتن از آثار اهل‌ بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین زمینه و شاه‌راهی برای عوامل شیطانی در دل ایجاد می‌کند. ولی اگر دل از حق پُر باشد، جایی برای باطل در آن نمی‌ماند. ✅ حضرت صادق صلوات‌الله‌علیه فرمود: دل‌های بچه‌های‌تان را از حق پر کنید، پیش از آن‌که از باطل پر شده باشد. ✅ کسی که با فرمایشات ائمه طاهرین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین مأنوس باشد، مگر می‌شود به این زودی آن‌چه را که در دلش جا افتاده، از او گرفت و بعد یک چیز دیگری جای آن گذاشت. به‌راحتی نمی‌شود این کار را کرد؛ خرجش زیاد می‌شود؛ خرج شیطان زیاد می‌شود. 🎤سخنرانی ۱۲ آبان ۹۰ 🌸 ۱۵ اسفند ۹۸ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 یک نکته مهم تربیتی و اثر روحی آن ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رحمت‌الله‌علیه: من مکرر این حرف را به فرزندانم گفته‌ام که اگر بزرگ‌تر، پدر، مادر، استاد، یا معلم در دبستان، مربی، دستوری به شما داد و گفت: این کار را بکن و این کار را نکن، مقید باشید که سریع بگویید: «چشم». ✅ اگر «چشم» نگویید و دنبال کار بروید، آن اثر در شما به وجود نمی‌آید که زبان شما از آن فرمان تبعیت کند و «چشم» را سریع بگوید و بعد راه بیفتد و برود. ✅ بعضی از بچه‌ها «چشم» نمی‌گویند، می‌روند کار را انجام می‌دهند. برو یک لیوان آب بیاور، می‌رود و آب می‌آورد. اما بعضی‌ها اول سریع می‌گویند «چشم» و بعد می‌روند، آب می‌آورند. بعضی‌ها تأمل می‌کنند و می‌گویند «چشم». ✅ آثار این سه نوع عملکرد انسان در روحش مختلف است. اولین اثر مثبت و فائده مطلوب برای آن کسی است که بلافاصله اراده می‌کند که زبان خودش که یکی از اعضایش است، آن را استخدام می‌کند و اظهار اطاعت می‌کند و می‌گوید: «چشم». این از همه جلو است. ✅ کسانی که از علماء که معتقد به عالم «ذر» هستند، در «قَالُوا بَلَى»‌ای که ارواح در آن عالم نسبت به دعوت به توحید که شده‌اند، گفته‌اند که سؤال شده از آن‌ها «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ»؟ من خدای شما نیستم؟ گفته‌اند بله. آن‌ها مختلف هستند. ✅ بعضی‌ها نگفته‌اند؛ بعضی‌ها گفته‌اند ولی دیر گفته‌اند؛ بعضی‌ها گفته‌اند و زود گفته‌اند. این شد بستر. بعد از این‌که در این نشئه و در این دنیا آمدند، آثار کیفیت و «بَلَى» گفتن‌شان و کمیتش، این‌جا معلوم می‌شود. ✅ منقول از سیدبن‌طاووس رضوان‌الله‌تعالی‌علیه است که فرموده است: من «بَلَى» گفتن خودم را در عالم «ذر» یادم است که وقتی گفتند: «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ»، من گفتم «بَلَى». این هم که سریع گفتم یا دیر گفتم، کیفیتش هم یادم است. ✅ ما در زندگی‌مان این اختلاف و کیفیت روح‌ها را در افراد داریم و این‌ها اثر خودش را روی انسان در ساخته شدنش می‌گذارد. ✅ بعضی‌ها خیلی کامل می‌شوند؛ بعضی‌ها نیمه‌کاره می‌شوند؛ بعضی‌ها بعد از هفتاد سالگی هم مثل جوانی‌شان هستند. ✅ این‌ها همه‌اش حساب دارد. اگر روند یک روند طبیعی باشد، به آن آثاری که عرض کردم می‌رسد، مگر این‌که به تور یک مربی بخورد و صاحب نفسی باشد و در او مؤثر واقع بشود و راه وی را عوض کند. ✅ بد بوده و خوب شود. مثلا دلش سنگ بوده، رقت قلب پیدا کند؛ نفهم بوده، فهیم بشود. ✅ این‌ها بی‌حساب نیست. 🎤سخنرانی ۲۰ مرداد ۹۰ 🌸 ۱۶ اسفند ۹۸ 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
4_5983585356878972518.mp3
939.8K
حقیقت بندگی و عبودیت
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 حسابِ دقیقِ حرکتِ معنوی ✅ آیت‌الله حاج‌اقا مرتضی تهرانی رحمت‌الله‌علیه: اگر (پدر یا مادر یا) مربّی‌ای ما را صدا زد، هر یک لحظه‌ای که ما زودتر جواب بدهیم، به مقدار همان یک لحظه در تربیت و رشد معنوی جلوتر هستیم. هر یک لحظه. منظورم از لحظه هم کمتر از ثانیه است. ✅ آن‌چه که معروف است و همه علماء نوشته‌اند این است که در آن عالَمی که ما یادمان نیست، (ما از این عالم هم خیلی چیزی به یاد نداریم و در محفوظات‌مان وجود ندارد)، که حق‌تعالی می‌فرماید: «أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ»، مربّیِ شما من نیستم؟ ربّ شما من نیستم؟ سیدبن‌طاووس رضوان‌الله‌تعالی‌علیه فرموده است: «من به یاد دارم که چطور «بَلَی» گفتم. ✅ اهل معنا و صفای روح هم، در اشعارشان این نکته لطیف را آورده‌اند؛ مقیدم که مجمل بگویم و الفاظی را هم که از آن‌ها استفاده می‌کنم، الفاظی است که امکان سوءاستفاده از آن برای کسی نیست. ✅ شاید ده سال پیش، من به جوانی گفتم که اگر پدرت شما را صدا کرد، هر لحظه‌ای که شما زودتر پاسخ بدهی، به همان مقدار در معنویت جلوتر هستی از فرزندی که دیر پاسخ می‌دهد؛ دیر می‌گوید بله، یا نمی‌گوید بله. ✅ به قدری حرکت معنوی در این جهان حسابش دقیق است، که اگر انسان توجه به این نکته داشته باشد، تعجب نمی‌کند که چرا بعضی‌ها بهتر هستند؛ بعضی‌ها بدتر؛ بعضی‌ها روح‌شان لطیف است؛ بعضی‌ها روح‌شان خشن است؛ بعضی‌ها اخلاق‌شان جاذبه دارد؛ بعضی‌ها ندارد. ✅ این‌ها همه‌اش حساب دارد. 🎤 سخنرانی ۵ آبان ۹۰ 🌸 ۱۷ اسفند ۹۸ 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 واکسیناسیون دین ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رحمت‌الله‌علیه: آن‌قدر سطح زندگی من و شما را وسیع کرده‌اند که فرصت نداریم که دور و برش را جمع کنیم. ✅ دیگر نوبت به دین نمی‌رسد؛ نوبت به فرهنگ اسلام نمی‌رسد؛ نوبت به «عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ» نمی‌رسد؛ نوبت به «لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ» نمی‌رسد. ✅ بزرگ‌ترین تکلیف این است که شما مسیری را در پیش بگیرید که نهایت آن آسیب‌ناپذیری باشد. ✅ چقدر در کشورهای مختلف واکسن تزریق می‌کنند. برای چه؟ برای این‌که کودکان واکسینه بشوند و مبتلا به بیماری نشوند. ✅ توجیه‌ واکسیناسیون همین است. یعنی توجیهی است که شما می‌پسندی؛ من هم می‌پسندم. ✅ چون ما دین خود را واکسینه نکرده‌ایم، از بین می‌رود. ✅ ما نرفته‌ایم که مقدمات و شرایط دین‌ خود را یاد بگیریم؛ فلسفه دین‌ خود را یاد بگیریم؛ حکمت‌هایش را یاد بگیریم؛ توجیه‌های عقلایی‌اش را یاد بگیریم. 🎤 سخنرانی ۳ آذر ۹۰ 🌸۲۰ اسفند ۹۸ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 کمترین اثر محبت ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رحمت‌الله‌علیه: ما حق تشيع و محبت را ادا نكرده‌ايم. اين محبتِ ما هم نتيجه دعاي آن حضرات صلوات‌الله‌علیهم به درگاه خداي متعال است كه خدایا، محبت ما را در دل‌های آماده قرار بده تا براي آنها وساطت كنيم. ✅ یکی از نشانه‌های محبت، غنيمت شمردنِ زمانْ در اين شهر مقدس (مشهد) است. ✅ كمترين اثر محبتِ واقعي اين است كه انسان مراعات خواسته‌هاي محبوب خود را مي‌كند و از آنچه او رضايت ندارد، اجتناب مي‌کند. 📚 کتاب معرفت در زیارت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا صلوات‌الله‌علیه، ویراست دوم، در دست چاپ 🌸۲۱ اسفند ۹۸ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 مزایده‌ها بر خلاف موازين اسلام است ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رحمت‌الله‌علیه: يكي از احكامی كه مربوط به باب متاجر است، كراهت وارد شدن در معاملات ديگران است. می‌ببيني دو نفر دارند با هم صحبت مي‌كنند، يكي فروشنده است و دیگری خريدار است و دارند روي قيمت آن توافق مي‌كنند؛ اگر شما هم آن متاع را مي‌خواهي، تا وقتی که کلام ایشان با هم قطع نشده، که يا معامله مي‌كنند، يا جدا مي‌شوند و خداحافظی می‌کنند، دخالت نكن؛ از مكروهات است. ✅ يك حكم مكروه در باب متاجر که نمی‌خواهم عرض کنم، چقدر فلسفه به دنبالش است، فلسفه‌هاي طبيعي؛ كه دخالت نکن و بِایست. ✅ یک مسئله دیگر این است که اگر يك عده‌اي رفتند از يك كشوري جنس بياورند؛ مثلاً در سابق این‌طور بود دیگر، با همان وسایل و مراکب زمان خودشان می‌رفتند. از شهر بيرون نرويد كه بيرون از آن‌ها خريد بكنيد، بلکه بگذاريد که جنس‌شان را در شهر بیاورند. ✅ ديني كه ما یا بچه‌هاي ما عاشق آن نمي‌شوند، به خاطر اين است كه آن دین را نديده‌اند؛ ما در جهان هستي، قطع نظر از بُعد آخرتي آن، تمدني بهتر از اين نداريم؛ كه انسان صبر كند، كه اين شخص خریدار صبر کند که اگر او معامله‌اش با خریدار تمام شد که شد، اگر نشد جلو برود و بگوید من هم خريدارم؛ ما چنين چيزي در دنيا نداريم. ✅ ولي عكس آن را داريم، و مردم مسلمان متأسفانه قبول كرده‌اند؛ همين مزايده‌ها است؛ اين مزایده‌ها بر خلاف موازين اسلام است. نه این‌که انسان مشتمل بر حرام می‌شود، حداقل این است که مشتمل بر مکروه می‌شود. دائم روی دست هم می‌آیند، یک قِران بالاتر می‌گویند. اين همان حكم مكروهي است كه فقها در كتاب‌هاي‌شان نوشته‌اند. ✅ ما و بچه‌هاي ما از آن تمدن جذاب اسلام بي‌اطلاع هستيم. آن‌وقت به آشغال‌هاي دنيا رو مي‌آوريم! 🎤سخنرانی ۵ آذر ۹۰ 🌸۲۲ اسفند ۱۳۹۸ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 ظلم به خود ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رحمت‌الله‌علیه: بنا بر حكم عقل، اگر انسان بتواند سطح معرفت خود را نسبت به امام در هر سال يك مقدار بالاتر ببرد و اين كار را نكند، به خود ظلم كرده است. ✅ درحالي‌كه در موارد مادي، مثل توان جسماني و تمكن مالي چنين نيست، چون انسان برای اینکه گردنش را کلفت کند یا پولش را زیاد کند، خلق نشده است. ✅ انسان براي اين خلق شده است ‌كه راهي را پیش بگیرد كه نتيجه‌ آن نزديكيِ معنوي و روحاني به مبدأ كمال يعني خداي متعال است. 📚 کتاب معرفت در زیارت علی‌بن‌موسی‌الرضا صلوات‌الله‌علیه، ویراست دوم، در دست چاپ 🌸۲۳ اسفند ۹۸ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 اهتمام به یادگیری زبان عربی ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رحمت‌الله‌علیه: هر چه چوب می‌خوریم برای این است که ما به طرف هدایت نرفته‌ایم؛ مراقب خودمان نبوده‌ایم. ✅ چشم‌مان به غیر خودمان بود و اسیر رنگ‌آمیزی‌ها بودیم. ما واقع را نمی‌خواستیم. ✅ در ازدواج همین است، چوبش را می‌خوریم؛ برای اینکه برحسب معیارهای الهی قدم بر نمی‌داریم. در کاسبی همین‌طور است؛ در زندگی همین‌طور است؛ در تفریح همین‌طور است. ✅ خود ما، چیزی برای خودمان باقی نگذاشته‌ایم. ✅ چقدر ما اهتمام داریم که بچه‌های ما انگلیسی یاد بگیرند؛ می‌گوییم زبان بین‌المللی است. ✅ عربی زبان دین ما نیست؟ عربی زبان دین ما است. یک‌هزارم آن اهتمام و همت صرف این می‌شود که بچه‌های ما عربی یاد بگیرند، که با دین‌شان آشنا بشوند؟ نه! خب، راستش را می‌گوییم دیگر. ✅ توقع داریم چوب هم نخوریم. 🎤 سخنرانی ۳ آذر ۹۰ 🌸 ۲۴ اسفند ۹۸ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃