تحقیقات در ایران نشان میدهد که در خانوادههای ایرانی سکوت و چشمپوشی در برابر سؤالات جنسی کودکان به "هنجار" تبدیل شده است و "ساختار فرهنگی خانوادهها" از عوامل کمبود مهارت در مدیریت رفتار جنسی کودکان در ایران است.
بر اساس تحقیقی که در فصلنامه علمی ـ پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت منتشر شده، تغییر ویژگیهای جنسی (بویژه نعوظ و قاعدگی)، تفاوتهای جنسی زن و مرد و روابط بین دو جنس (باروری، تولد و پیشگیری) سه مضمون اصلی پرسشهای کودکان ایرانی است.
این تحقیق به این نتیجه رسیده که تغییر در اندامهای جنسی و رشد آنها برای کودکان "مسئله" است چون آنها "نمیدانند در بدنشان چه اتفاقی میافتد."
برای مثال شرکتکنندگان در این تحقیق گفته اند که پسربچهها گاهی پس از نعوظ دچار "اضطراب و پرخاشگری" میشوند و والدین نمیدانند با این مسئله چگونه برخورد کنند و از "قانعکردن کودکانشان عاجزند."
پدر و مادر "منبع ارجح" برای پاسخ دادن به پرسشهای جنسی کودکان شناخته می شود، اما "اطلاعات غلط والدین" آموزش جنسی کودکان ایرانی را با مانع جدی روبرو میکند.
محققان میگویند پدران ایرانی، معمولا به علت "حجب کاذب"، از آموزشهای لازم جنسی به پسربچهها "شانه خالی میکنند و آن را به عهده مادران میگذراند."
"بیشتر مادران" در مورد بلوغ و قاعدگی قبل از اینکه دختران با آن مواجه شوند به آنها آموزش میدهند، اما در ارتباط با پسران به اندازه دختران راحت نیستند و با فرزندان دختر خود "راحتتر از پسرانشان رابطه برقرار میکنند و بیشتر میتوانند در مورد موضوعات جنسی با آنها صحبت کنند."
این تحقیق همچنین نشان داد که والدین ایرانی حتی وقتی "تحصیلات دانشگاهی داشتند"، پاسخ درست و مناسب در مورد باروری، تولد و پیشگیری چیست را نمیدانستند.
علاوه بر این "یافتههای این مطالعه مشخص کرد آنهایی که در دوران ابتدایی فرزندشان در خارج از ایران بودند، مشکلی در ارتباط با فرزندشان نداشتند؛ زیرا آنها آموزش و توضیح در کلیه موارد مذکور را از دوم ابتدایی آغاز میکردند."
در مجموع محققان به این نتیجه رسیدهاند که اگر به کودکان پاسخ مناسب داده نشود و آنها قانع نشوند سوال خود را بارها تکرار میکنند.
آنها معتقدند که پاسخ به کنجکاویهای جنسی کودک "باعث فعالیت جنسی زودهنگام نمیشود، بلکه باعث به تعویق انداختن آن نیز خواهد شد."
تحقیقات در زمینه آموزش جنسی در کودکان به دلیل موانع موجود در ایران بر روی گروههای کوچکی انجام میگیرد، اما در مجموع نتایج بسیاری از آنها با هم همخوانی دارند.
تحولات فرهنگی و اجتماعی که در سالهای اخیر در جامعه ایران رخ داده، از جمله "رواج معاشرتهای دختران و پسران قبل از ازدواج در کنار تغییر ساختار جنسیتی دانشگاهها" باعث شده توجه پدران و مادران به آموزش جنسی کودکان بیشتر جلب شود.
برخی از والدین معتقدند که "قدم اول آموزش بايد از طرف مدرسه باشد زيرا كودكان قبل از سن مدرسه كنجكاوی در زمينه مسائل جنسی ندارند و با حضور در مدرسه زمينه ايجاد كنجكاوی در آنها به وجود میآيد."
اما برخی دیگر با آموزشجنسی مخالفند و "اغماض و سكوت" را بـه عنوان "بهترین" برخورد انتخاب كردهاند.
آنها معتقدند كه "كودكان امروزی به راحتی عدم كفايت دانش و مهارت والدين را شناسایی میكنند از این رو آنها سعی میکنند با حفظ سكوت و با استفاده از ناآگاهی فرزندانشان، قـدرت بيشتری در كنترل و محافظت آنها از مسائل جنسی داشته باشند."
توصیههایی درباره رویارویی با کنجکاوی جنسی کودکان
وقتی بچه ها دنیای بیرون از خود را کشف میکنند، نسبت به اعضای خصوصی بدن خود و جنس مخالف به طور طبیعی کنجکاو میشوند.
بچه ها در بازیهای عادی خود، از فرصت استفاده میکنند و از نظر جسمی به بچه های جنس موافق یا مخالف خود نزدیک میشوند تا شکل بدن آن ها را کشف کنند. بچه ها از سر کنجکاوی بازیهای جنسی میکنند و این امر طبیعی است. این جور رفتارها با قصد و غرض جنسی صورت نمیگیرد و یا به روابط جنسی منجر نمیشود.
نمونههایی از این کنجکاوی جنسی شامل:
دست زدن به آلت تناسلی
دکتر بازی
لخت شدن
خود ارضایی
بچه نوپایتان هنگام حمامکردن به آلت تناسلی خود دست میزند.
اگر فرزندتان این کار را کرد از فرصت استفاده کنید و نام اندامهای مختلف بدن را با او مرور کنید.
ü از همان ابتدا از نام های صحیح استفاده کنید. از اندامهای غیرجنسی شروع کنید و اندامهای جنسی را به طور پراکنده لابه لای آن ها نام ببرید.
به فرزندتان بگویید که بدن هر کسی خصوصی است و کسی اجازه ندارد به قسمتهای خصوصی بدن او دست بزند و خودشان هم نبایدآن را به کسی نشان بدهند (استثنا هم وجود دارد مثلا هنگام حمام کردن با پدر یا مادر و یا معاینه توسط پزشک)
دکتر بازی در بچه ها
معمولترین بازیهای از این نوع کنجکاویهای جنسی، دکتر بازی بچه ها است. در این صورت چه کار باید بکنیم؟
بچه ها حق ندارند در اتاق را قفل کنند.
هر از چند گاهی به یهانههای مختلف به آن ها سر بزنید.
اگر در اتاق بسته است، قبل از وارد شدن به اتاق در بزنید و کمی صبر کنید.
اگر صحنه ای دیدید، هول نشوید.
این جور مواقع دعوا و سرزنش بسیار شدید اصلاً راه حل مناسبی نیست.
فورا نزد بچهها بروید و بگویید خب حالا بیا به دست دوستت آمپول بزنیم و یا دندانهایش را معاینه کنیم تا حواس بچهها پرت شده و ماجرا فیصله پیدا کند.
بعد سر فرصت با فرزندتان صحبت کنید. به او بگویید: ” میدانید او نقش دکتر را بازی کرده و میخواسته به دوستش آمپول بزند اما او دیگر بزرگ شده است. باید بداند این نواحی خصوصی محسوب میشود و باید از دید سایر افراد پوشیده بماند.
لختشدن
پسر 5 ساله شما با همبازی خود در خانه مشغول بازی است و شما متوجه میشوید که بیش از حد ساکت هستند، شما داخل اتاق میشوید تا ببینید چه میکنند، میبینید از کمر به پایین برهنه شدهاند.
برخورد شما چیست؟
هرگز سر بچه ها داد نکشید و آنها را سرزنش نکنید، بلکه برای بچه ها در خانه حد و مرز تعیین کنید.
مثلا بگویید هر دو شما لباسهایتان را بپوشید. بدن شما خصوصی است و نباید در خانه کس دیگری لباست را در بیاوری. بیایید برای شما یک سرگرمی دیگر پیدا کنم.
اگر دیدید که فرزندتان باز هم به کنجکاویهای جنسی خود ادامه میدهند، شاید نشانه این باشد که کنجکاویشان هنوز ارضا نشده است. بنشینید و اطلاعات اساسی را با فرزند خود مرور کنید. با او دربارهی شکل بدن صحبت کنید و یکی یکی اعضای مختلف بدن را نام ببرید.
خودارضایی
خود ارضایی یعنی لذتبردن از دست زدن، بازیکردن و مالیدن اندامهای جنسی خود.
وقتی طفل بدن خود را کشف میکند، ممکن است همانگونه که گوش یا آرنج خود را لمس میکند، با اندام تناسلی خود هم ور برود. اما با تکرار این کار بچه متوجه لذتی میشود که از دستزدن به خود، برای او حاصل میشود.
بسیاری از بچههای 3 ساله که همزمان باکشف دنیای اطراف، خود را نیز کشف میکنند، آشکارا به اندام تناسلی خود دست میزنند.
اگر فرزند خود را در حال دست زدن به اندام تناسلی خودش دیدید، او را سرزنش نکنید، بلکه راهنمایی کنید، به بچههای کوچک خود توضیح بدهید که درست نیست در حضور دیگران به اندام تناسلی خود دست بزنند.
بچه ها از چه زمانی باید به تنهایی به حمام یا توالت بروند؟
• بچه ها ممکن است از دیدن بدن برهنه جنس مخالف یا همجنس خود به هیجان بیایند یا سردرگم شوند. این خاطرات در دوران نوجوانی میتواند به سراغ فرزندتان بیاید.
• اگر با کودک جنس مخالفتان حمام میکنید و او آن قدر به بدن برهنه شما خیره میشود که احساس ناراحتی میکنید، وقت آن رسیده که هر دو حدود خود را حفظ کنید و بهتر است، بدن خود را بپوشانید.
• پوشاندن بدن نشانه احترامی است که برای بدن خود قائلیم .
• معمولا بچههای 7-8 ساله دیگر تمایل ندارند با پدر یا مادر خود به حمام بروند و دوست ندارند کسی بدن برهنه آنها را ببیند. به خواسته بچهها در این سن احترام بگذارید و حد و مرز آنها را در حمام رعایت کنید.
مراقبتهای جانبی
از سنی که کودک فرق مرد و زن را متوجه میشود، بهتر است پسران با پدرشان و دخترها با مادرشان به حمام بروند.
والدین باید مراقب روابط زناشویی خود باشند. بچه ها ممکن است به طور ناخواسته، شاهد این روابط در والدینشان شوند.
کنترل صحنههای تلویزیون ، ماهواره، فیلمها یا کلیپهای محرک قویا
توصیه میشود.
لازم است، بر روی استفاده از اینترنت یا کامپیوتر نظارت داشته باشید. به این منظور :
کامپیوتر نباید در اتاق شخصی باشد.
– حتماً کامپیوتر را در محیط عمومی خانه قرار دهید.
– صفحه مانیتورکامپیوتر به سمت بیرون باشد تا از همه جا قابل رویت باشد.
آموزش ارزشها و عقاید
بسیاری از والدین میخواهند که فرزندشان دارای صفاتی چون: صداقت، شجاعت، اعتماد به نفس، نظم، احترام، مهربانی و عدالت باشند.
بچههای پیش دبستانی، رفتار خوب و بد را از رفتار دیگران و از تشویقی که هنگام خوشرفتاری دریافت میکنند، میآموزند.
درک هر فرد از خوبی و بدی، به مرور زمان و با تأثیر گرفتن از خانواده، دوستان، جامعه، مذهب و وسایل ارتباط جمعی، شکل میگیرد.
هر گاه فرزندتان در زندگی روزمره رفتاری ارزشمند از خود نشان داد، به او پاداش بدهید، آنها با این کار شما سرشار از افتخار میشوند و این رفتار مورد تحسین را تکرار میکنند. با تکرار شدن رفتار کودک و تحسین شما، رفتار معمولاً به صورت خودجوش در میآید و با وجود کودک عجین میشود.
بهترین سن انتقال ارزشهای خانوادگی چه زمانی است؟
والدین در سن 11 -9 سالگی فرزندانشان میتوانند فرصت را مغتنم شمرده و با فرزندشان دربارهی اخلاقیات صحبت کنند. چون:
در این سن کودکان با والدین خود رابطه نزدیکتری دارند.
بیشتر از سنین نوجوانی به والدینشان احترام میگذارند.
حرف شنوی بیشتری دارند.
همچنین میتوانند مفاهیم گستردهتری را درک کنند.
مهارت تصمیمگیری
کودکان باید مهارتهای تصمیمگیری را از سنین پایین و در موقیتهای روزمره تمرین کنند.
میتوانید به بچههای پیش دبستانی خود اجازه بدهید برای پوشیدن لباس، بازی یا دعوتکردن یک مهمانی کوچک خود، حداقل از میان دو گزینه دست به انتخاب بزنند، تا توانایی اساسی تصمیمگیری در کودک پرورش یابد.
هر چه موقعیتهای تصمیمگیری برای او بیشتر باشد، بیشتر به مشکلات مربوط به انتخابکردن پی میبرد.
با این روشها بچهها در نهایت نسبت به توانایی خود برای اخذ تصمیم درست، اعتماد به نفس پیدا میکنند و میتوانند در تمام زمینهها از جمله زمینههایی که به جنسیت آنها مربوط میشود درست تصمیم بگیرند.
بچهها باید همزمان بیاموزند که هر تصمیمی پیامدهای خاص خود را دارد. اگر اجازه بدهیم که با پیامد تصمیمهای خود رو به رو شوند تجربیات خوبی کسب میکنند
مادر محرم اسرار دختر است، چون بلوغ او زودتر از پسران است به ناچار نیاز ضروری به همدلی و صمیمیت با مادر دارد و از نظر محیطی هم ارتباط دختر با مادر بیشتر از پدر است. به همین جهت در پرورش روانی دختران باید در آنها مصونیتی را ایجاد کرد تا در برابر نابسامانی ها، مظاهر ضد ارزش، انحرافات موجود و نیرنگهای مکاران در جامعه، شخصیت و هویت خود را از دست ندهند. از این رو والدین بویژه
مادران در خط مشی تربیتی خود در کنار محبت کافی به آنها، دسیسه های انحرافی جامعه و ضرورت حفظ استقلال فرهنگی را با منطق و با استفاده از نمونه های واقعی و تاریخی، بر ایشان تبیین کنند تا در ادامه راه خود دچار تزلزل و سستی نشوند. شخصیت و متانت خود را حفظ کنند و در برخورد با همنوعان خود، الگوی رفتاری قابل قبولی برای آنها باشند.
پرورش دینی و اجتماعی دختران
نقش معنوی مادر در شکل دهی نیازهای درونی دختر، بسیار ارزنده است. از این رو پرورش دینی دختران باید به گونه ای باشد که او را به خداوند نزدیک سازد، آنچنان که در همه کارها و حالات خدا را ناظر بر خود بداند و یقین کند که خدا دوستدار کارهای نیک اوست و در عین حال اگر خلافی مرتکب شود، مجازات می شود. باید با استفاده از حس قهرمان جویی دختران، زنان پاکدامن و باتقوای تاریخ را به آنها معرفی کرد تا در سیر علمی و عملی خود با شتابی بیشتر حرکت کنند.
مادر باید مسایل اعتقادی مانند توحید، نبوت، عدل، معاد، بهشت و جهنم، ثواب و عقاب را با زبانی ساده و متناسب با فهم آنان برایشان بیان کند.
آموزش مکارم و محاسن اخلاقی از ضروریات زندگی انسانها بویژه زنان و دختران است، زیرا زندگی بدون اخلاق و تربیت بدون معنویت بی معناست و انسان را به جنایت و نگرانی سوق می دهد.
مکارم و محاسن اخلاقی چیست؟
خلقیاتی که معیار انسانیت و حاکی از بزرگواری طبع و تعالی و رشد روحانی است، مکارم اخلاقی نامیده می شوند. مانند رعایت انصاف و عدالت، گذشت، فداکاری، وفاء به عهد و امانتداری و ... اوصافی که مایه حسن روابط اجتماعی و باعث جلب منافع مادی و بهبود زندگی است، محاسن اخلاقی نامیده می شوند. مانند: خوشرویی و تبسم با مردم، احترام به دیگران، پاکیزگی لباس و بدن، ادب در گفتار، عیادت بیماران، تسلیت مصیبت زدگان و رسیدگی به امور محرومان و ... اگر چه این صفات دلیل بر حقانیت صاحبان آن صفات نیست.
اگر می خواهیم دختران، بددهن نباشند و از خودنمایی و ظاهرفریبی بپرهیزند، خودآرایی را نشانه عظمت و ارزش خود ندانند، با اطرافیان رفتار ناشایست نداشته باشند و در اجتماعات از فخرفروشی و تحقیر دیگران بپرهیزند، باید نقش معنوی مادر را تقویت کرد و او را از این انحرافات باز داشت.
مادری که دایم درگیر نزاع با شوهر است و با او کنار نمی آید، روح امید به داشتن یک زندگی خوب را در دخترش می میراند و او را نسبت به زندگی آینده اش مأیوس می کند، زیرا دختران برای رفتارهای آینده اجتماعی خود، برخوردهای مادران را الگو قرار می دهند و شیوه های برخورد با همسرانشان را از مادرانشان یاد می گیرند.
دختری که قدم به زندگی جدید گذارده و شوهرداری را آغاز کرده است، به جهت ناآشنایی او و شوهر جوانش به رموز زندگی و شیوه همسرداری، با مشکلات و نابسامانیهای موقت مواجه می شود که با مادر و خواهرانش در میان می گذارد و از آنها چاره جویی می کند. در اینجا، مادر دو شکل راهنمایی و موضع گیری می تواند داشته باشد:
1ـ دخترم هر کس در اول زندگی با این مشکلات روبه رو است و تا آشنایی با روحیات یکدیگر و استحکام پایه های زندگی، با صبر و حوصله و استفاده از جاذبه های زنانگی می توان اخلاق مرد را عوض کرده و زندگی را به کام خود شیرین نمود.
2ـ اگر می خواهی شوهرت اصلاح و مطیع شود، با او قهر کن، در مسایل غذا، لباس و زناشویی، به او بی اعتنا باش تا شاید به خود آید و دست از بی مهری و لجبازی بردارد.
در نوع دوم، از راهنمایی دختر جوان به واسطه بی توجهی مادرِ به ظاهر دلسوز، پایه های بغض و کینه با شوهر را بنا می گذارد و در نقش اصلی خود که آرام بخشی به شوهر است، اختلال ایجاد می کند. از این رو بهترین مادران، کسانی هستند که دخترشان را به شوهر علاقه مند سازند و او را از نافرمانی در مقابل شوهر باز دارند. آنان را به زندگی امیدوار سازند و ارزش تربیت خوب فرزندان را به آنان بنمایانند.
پاورقی
1ـ روانشناسی رشد، جمعی از مؤلفان، انتشارات سمت، ج1، ص331.
2ـ مستدرک الوسائل، ج15، ص118.
3ـ همان مأخذ، ص116.
یکی از موفقیتهای مکتبهای تربیتی در این است که برنامه های خود را بر اساس نیازهای درونی و فطری افراد با ارایه شیوه های صحیح تربیتی، پایه گذاری کنند، زیرا نیازمندیهای روحی افراد با اختلاف در جنس و سن به گونه ای است که روشی مخصوص به خود را می طلبد.
‼
از آنجا که دختران، همسران و مادران آینده خواهند بود، خداوند در فطرت آنها شرایط و روحیات لازم مادری و همسری را قرار داده است.
در پرورش و تربیت دختران باید این اصل مورد توجه قرار گیرد که آنها را برای چه نوع زندگی و داشتن چه تحلیل و دیدگاهی از حیات آماده می کنیم؟ آیا از آنها زنانی می سازیم که فقط در صدد رفع نیازهای مادی و جسمی خود هستند؟ و یا زنانی که کسب مکارم و محاسن اخلاقی و ارزشهای معنوی را وجهه هدف خویش دارند؟
در تربیت دختران، اصل بر آموزش مسایلی است که در حال یا آینده بدان نیازمندند.
در زمان بعثت رسول اکرم(ص) فرهنگ و بافت فکری مردم عرب به گونه ای بود که دختران را مایه ننگ و بی برکتی می دانستند و برای فرار از این ننگ، آنها را زنده به گور می کردند و اسلام در مبارزه با جهالت و کج اندیشی مردم به دفاع از مقام و موقعیت زنان برخاست و به آنها شخصیت داد.
در تعبیرات اسلامی پسر به عنوان «نعمت خدا» و دختر به عنوان «حسنه» معرفی شده است. اگر کسی «نعمتی» در اختیارش قرار گرفت به خاطر استفاده صحیح یا غلط از آن مورد سؤال قرار می گیرد. اما «حسنه» تفضلی است از طرف خدا که باید با عنایت بیشتری به آن نگریست.
از طرف دیگر نیازها و روحیات پسران و دختران یکسان نیست. از مطالعات مختلف چنین بدست آمده است که محبت، رفتار انفعالی، عاطفی و حمایت کننده بیشتر به عنوان ویژگی های زنانه، و پرخاشگری، استقلال، رقابت و سلطه و حاکمیت، بیشتر به عنوان خصوصیات مردانه مطرح شده اند.
«دختران در مقابل خواسته های والدین و سایر بزرگسالان، بیشتر فروتنی نشان می دهند و این مسأله حتی از سنین کودکی اول نیز کاملاً محسوس است ... مدارکی وجود دارد که نشان می دهد که دختران بیش از پسران در مقابل ناسازگاریهای خانوادگی و فشارهای عاطفی تحمل دارند. همچنین پسران، بیش از دختران، دارای مشکلات عاطفی و یادگیری در محیط مدرسه می باشند. مشکلاتی مانند: ناتوانی در نوشتن و خواندن، نقایص تکلمی و مشکلات رفتاری و عاطفی.»
لطافت روح دختران و دستورات اسلام در مورد حفظ احترام آنها بیانگر تفاوت ساختاری دختر و پسر است. اسلام در برآوردن نیازهای روانی و عاطفی هر یک، مطابق زمینه های فطری و غریزی آنها عمل می کند.
پیامبر اکرم(ص) می فرماید:
«مَنْ دَخَلَ السّوقَ فَاشْتَری تُحْفَةً فَحَمَلَهَا اِلی عیالِهِ کَانَ کَحَامِلِ صَدَقَةٍ اِلَی قومٍ محاویج وَ لْیَبْذأ بِالأنَاثِ قَبلَ الذکور.»
هر کسی که از بازار هدیه ای خریداری کند و برای خانواده اش ببرد همانند کسی است که صدقه ای را برای نیازمندان با خود می برد. این فرد در هدیه خود، دختران را بر پسران مقدم بدارد.
در این کلام، روح لطیف و عاطفی دختران مورد توجه رسول اکرم(ص) قرار گرفته است و پدران را به تأمین این نیاز روحی آنها توجه داده است.
و باز آن حضرت می فرماید:
«خَیْرُ اَوْلادِکم البناتُ»(3)
بهترین فرزندان شما، دختران هستند.
اصرار به حفظ حرمت دختران به خاطر نقش آینده آنهاست. دختری که در آینده ای دور یا نزدیک در مقام مادری، همسری و مدیریت خانه قرار می گیرد باید دانستنی های ضروری این مقام را بداند، باید روح و روانش به گونه ای تربیت شده باشد که بهترین مادر و بهترین همسر باشد.
از نظر اسلام، زن عامل مودت و رحمت و سبب آرامش است. در تنگناهای زندگی، مرد را پناه می دهد و اضطراب او را فرو می نشاند. از این رو نقش عمده سازندگی در جامعه به زن برمی گردد و انسانها، هستی و رشد و کمال خود را مدیون او هستند. نقش
زنان در پیشبرد تمدن و هویت ملتها بسیار اساسی است. بسیاری از صفات و روحیات فردی و اجتماعی دختران در برخورد با مسایل فرهنگی، اقتصادی و مذهبی، در دامان مادران شکل می گیرد.
نظم، انضباط، صرفه جویی، برنامه ریزی اقتصادی، پای بندی به مذهب، چگونگی برخورد با اقوام و همسایگان، معاشرت با همسر و ... نمونه هایی از رفتار مادران در شیوه تربیت دختران است.
✅ پرورش روانی و فرهنگی:
ارتباط جسمی و روحی و روانی دختر به مادر بیشتر و عمیق تر است. دختر نمی تواند خود را جدای از مادر بداند و زندگی بدون مادر برای او مشکلات روحی و روانی به بار می آورد.
👩
🤝دستای همسرتونُ جلوی بچه هاتون بگیرین و ببوسیدشون💑
بذارید بچه ها عشق رو اول توی خونواده شون لمس کنن
بذارید بدونن عشق واقعیه نه فقط واسه فیلماست
علت پرخاشگری کودکان، بیش از حد کارتون دیدن؟
برخلاف تصور والدین تلویزیون به کودکان در آموختن زبان کمکی نمی کند. آنچه به ویژه کودکان زیر 2 سال از تلویزیون می فهمند تنها یک سری تصویر و صدای گنگ است که توجه آنها را به خود جلب میکند؛ اما به یادگیری مسایل در آنها کمکی نخواهد کرد.
بلکه این کارتون ها بر شخصیت کودک می گذارند و ترسی که قاطعانه می توان گفت در نهاد کودک جای میگیرد و بهصورت برخی رفتارها و ناهنجاریها بروز میکند.
تحقیقی که بر روی بیش از نشان داد که هرچه تعداد ساعتهای تماشای تلویزیون در کودکان بیشتر می شود، میزان بروز ناراحتیهای روانی از جمله پرخاشگری و عصبانیت، ترس و استرس و بدخوابی در کودکان افزایش مییابد.
┅
اختلال هویت جنسی چیست؟
منظور از هویت جنسی ( احساس درونی مرد بودن یا زن بودن) است. پسری که هویت مردانه دارد، لباس پسرانه می پوشد و رفتارهایش پسرانه و مردانه، است و دوست دارد با پسرها معاشرت و بازی کند و اگر او را به اسم دختر صدا کنند، شدیداً به او بر می خورد و ناراحت می شود و با عصبانیت می گوید: « من پسرم نه دختر».
دختری که هویت زنانه را پذیرفته است، لباس و ظاهر زنانه و دخترانه دارد، با دخترها معاشرت می کند و بازی های دخترانه انجام می دهد.
در اختلال هویت جنسی، احساس مردانگی در پسران و احساس زنانگی در دختران شکل نمی گیرد و کودکان به صورت مداوم و شدید، تمایل به اتخاذ وضعیت و نقش جنس مخالف را دارند. این کودکان شدیداً از جنسیت خود ناراضی اند و به صورت گفتاری و کلامی، اصرار و پافشاری می کنند که به جنس مخالف تعلق دارند و هم به صورت غیرکلامی و رفتاری، رفتارهای جنس مخالف را از خود نشان می دهند. این اختلال در پسرها بیش تر گزارش شده است. نسبت ابتلا پسران به دختران از 6 به 1 تا 30 به 1 گزارش شده است.
علل اختلال هویت جنسی چیست؟
علاوه بر تأثیر هورمون های جنسی مردانه ( تستوسترون) و زنانه ( استروژن و پروژسترون) بر هویت جنسی کودکان، مزاج کودک، نگرش ها و ویژگی های والدین نیز در آن مؤثر است. والدینی که در انتظار فرزند دختری بوده اند و به صورت ناخواسته صاحب فرزند پسر شده اند، ممکن است از نظر ذهنی و روانی نتوانند با این مسئله کنار بیایند و دانسته یا ندانسته، پسر خود را به سوی زنانگی سوق دهند. موی سر او را دخترانه آرایش کنند، لباس های دخترانه به او بپوشانند، عروسک و اسباب بازی های دخترانه برای او فراهم کنند.
قطعاً چنین پسری با شکل و شمایل دخترانه، مورد تمسخر پسرهای هم سن و سال خود قرار می گیرد و از جمع آن ها طرد می شود. در چنین وضعیتی، شخصیت و هویت مردانه، در ذهن این کودک تخریب و ویران می شود و به تدریج به سمت جنس مخالف گرایش پیدا می کند و احتمال تشکیل هویت زنانه در وجود او بیش تر می شود.
در مقابل والدینی که دوست داشته اند صاحب فرزند پسر شوند، ولی دختردار شده اند، ممکن است نتوانند این خواسته شان را فراموش کنند. آن ها دخترشان را به شکل پسر در می آورند. موهای او را پسرانه کوتاه می کنند، لباس های پسرانه به او می پوشانند، اسباب بازی های پسرانه برای او می خرند . این دختر، خواهی نخواهی وارد جمع های پسرانه می شود و بازی های خشن پسرانه مثل تفنگ بازی، دزد و پلیس و فوتبال انجام می دهد. مسئله، زمانی بغرنج تر می شود که رفتارهای پسرانه و مردانه ی این دختر مورد تأیید و تشویق والدین قرار می گیرد و او به این نتیجه می رسد که پسرها بیش تر مورد محبت، علاقه و توجه هستند و اگر او پسر می شد او را بیش تر دوست می داشتند و این مسئله، هویت زنانه را در ذهن او نابود می کند و او را به سمت هویت مردانه سوق می دهد.
هم چنین، کیفیت روابط مادر و کودک در نخستین سال های زندگی، در برقراری هویت جنسی اهمیت فوق العاده ای دارد. در خلال این دوره مادرها به طور طبیعی کودکان خود را از هویت جنسی شان آگاه می کنند و همین سبب می شود که آن ها به جنسیت خود افتخار کنند.
مشکلات هویت جنسی ممکن است بر اثر مرگ پدر یا مادر، غیبت طولانی مادر، سفرهای طولانی و شغلی پدر، طلاق و جدایی والدین، افسردگی یا بیماری های شدید روانی یکی از والدین که علی رغم حضور فیزکی، حضور عاطفی در خانواده ندارند، به وجود آید.
کودکانی که اختلال هویت جنسی دارند چه خصوصیاتی دارند؟
کودکانی که اختلال جنسی دارند، شدیداً از جنسیت خود ناراضی و ناراحت اند.
این کودکان با جنس مقابل همانند سازی می کنند و ترجیح می دهند با جنس مقابل خود هم بازی شوند و بازی های جنس مقابل را انجام دهند. پسرها ترجیح می دهند لباس دخترانه بپوشند و ظاهر خود را دخترانه و موهای خود را بلند کنند. دخترها هم اصرار دارند که لباس پسرانه بپوشند و موهای خود را کوتاه کنند. این دخترها از لباس های زنانه بیزار و متنفرند. در موارد شدید اختلال هویت جنسی کودکان، پسرها طبق معیارهای فرهنگ خود از هر دختری زن صفت تر و دخترها از هر پسری مرد صفت تر هستند.
دختران مبتلا به این اختلال، معمولاً دوستان و هم بازی های پسر دارند و علاقه ی شدیدی به ورزش ها و بازی های خشن پسرانه مثل تفنگ بازی و بازی دزد و پلیس دارند. این دخترها علاقه ای به عروسک بازی یا خاله بازی ندارند ( مگر این که در آن نقش پدر یا فرد مذکر دیگری را به عهده بگیرند). آن ها ممکن است از ادرار کردن در وضعیت نشسته خودداری و ادعا کنند که آلت مردانه دارند یا در آینده پیدا خواهند کرد. این دختران علاقه ای به داشتن پستان و قاعده شدن ( پریود) نشان نمی دهند و تأکید دارند که وقتی بزرگ شدند مرد خواهند شد ( یعنی واقعاً به صورت یک مرد در خواهند آمد نه این که نقش یک مرد را داشته باشند).
پسران مبتلا به این اختلال، ترجیح می دهند لباس
دخترانیا زنانه بپوشند، میل شدیدی برای شرکت در بازی ها و تفریحات دخترانه دارند. اغلب اسباب بازی مورد علاقه ی آن ها عروسک است و معمولاً هم بازی هایشان را از میان دخترها انتخاب می کنند. در خاله بازی، این پسرها، نقش دختر را بازی می کنند. ادا و اطوار و اعمال آن ها اغلب زنانه تلقی می شود. معمولاً در بین پسران هم سن شان به عنوان «پسران دختر صفت» یا « اوایی خواهر» مورد اذیت و آزار قرار می گیرند یا طرد می شوند. این پدیده در مورد دختران پسر صفت تا سن بلوغ به ندرت صورت می گیرد. پسران مبتلا به این اختلال ممکن است ادعا کنند که وقتی بزرگ تر شدند مبدل به زن خواهند شد ( نه فقط از نظر نقش بلکه به صورت زن واقعی در خواهند آمد). آن ها ممکن است ادعا کنند که آلت جنسی یا بیضه های شان تنفر آور یا از بین خواهد رفت یا بهتر بود که آلت مردانه و بیضه نداشتند. برخی کودکان به دلیل تمسخر سایر بچه ها یا فشار مدرسه برای پوشیدن لباس های جنس تعیین شده ی آن ها، از رفتن به مدرسه خودداری می کنند ( چون این کودکان اصرار دارند حتی در مدرسه، لباس جنس مخالف را بپوشند).
پیش آگهی و اختلال هویت جنسی چیست و درمان آن چگونه است؟
پیش آگهی اختلال هویت جنسی به سن شروع و شدت نشانه ها بستگی دارد. این اختلال در پسر بچه ها پیش از سن 4 سالگی شروع می شود و تعارض با هم سالان، در اوایل ورود به مدرسه یعنی حدود 7 یا 8 سالگی روی می دهد. ادا و اطوار بسیار دخترانه، ممکن است با بالا رفتن سن کاهش یابد به خصوص اگر چنین رفتارهایی با عدم قبول اطرافیان مواجه شود. سن شروع در دختر بچه ها هم پایین است ولی اکثر آن ها تا سن بلوغ، رفتار پسرانه را ترک می کنند. افسردگی و اضطراب، مختل شدن کارکرد اجتماعی و تحصیلی در این اختلال شایع است.
درمان اختلال هویت جنسی پیچیده است و به ندرت موفقیت آمیز است چون اکثر مبتلایان نظرات و ارزش های ثابتی دارند و نمی خواهند آن ها را تغییر دهند. این افراد اگر هم وارد روان درمانی شوند، غالباً برای درمان افسردگی و اضطراب شان است.
پیگیری های طولانی مدت نشان می دهد که تنها 10 درصد کودکان مبتلا به اختلال هویت جنسی، در بزرگ سالی نیز مبتلا خواهند بود. در حدود دو سوم پسران مبتلا به این اختلال، هم جنس باز می شوند و یک چهارم به جنس مخالف متمایل خواهند شد. کودکان دارای الگوهای رفتاری جنس مخالف را عموماً والدین شان نزد روان پزشک می برند. کودکانی که اختلال شان تا بزرگ سالی ادامه داشته، اگر در بزرگسالی برای درمان مراجعه کنند، متأسفانه انواع روش های درمانی روان شناسی و روان پزشکی برای آن ها بی فایده است. چون واقعاً به صورت راسخ معتقدند که آن ها با جنسیت عوضی به دنیا آمده اند و عبارات مشخصی از این قبیل بیان می کنند، مثلاً مردان می گویند: « من زنی هستم که در جسم مردانه به دام افتاده ام». در موارد شدید این اختلال، افراد به صورت راسخ و قاطع تمایل به تغییر جنسیت از طریق جراحی هستند.
ابتدا درمان های هورمونی مطابق با جنسیت مورد دلخواه شروع می شود و سپس جسم آن ها را با اعمال جراحی تغییر می دهند تا مطابق ذهن و جنسیت مورد دلخواه آن ها شود. ( چون ذهن آن ها را نمی توان تغییر داد، جسم آن ها را مطابق ذهن شان تغییر می دهند).
والدین جهت پیشگیری از بروز اختلال هویت جنسی چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟
همیشه پیشگیری کم هزینه تر و بهتر از درمان است، علی الخصوص که درمان یعنی تغییر ذهنیت افرادی که اختلال هویت جنسی دارند و تا بزرگ سالی ادامه پیدا کرده است، کاری بسیار سخت و در پیش تر موارد غیر ممکن است.
در ذیل، به برخی از مواردی که والدین می توانند با رعایت آن ها از بروز چنین اختلالی در فرزندان شان پیشگیری کنند، اشاره می کنیم:
1. از جنسیت فرزندشان راضی باشند
از زمانی که والدین از جنسیت فرزندشان آگاه می شوند ( چه حین حاملگی و چه بعد از زایمان)، اگر جنسیت فرزندشان مطابق خواسته و انتظار آن ها نبود، ذهنیت قبلی خود را کلاً کنار بگذارند و از صمیم قلب خداوند را شاکر و سپاس گزار باشند و در مقابل اراده و حکمت خداوند سر تسلیم فرود آورند که به آن ها فرزندی سالم ( چه دختر و چه پسر) عطا کرده است. سجده ی شکر به جای آورند و قربانی کنند و بدانند که زوج هایی هستند که برای بچه دار شدن، سال ها انتظار می کشند و به علت نازایی، دوره های درمانی سخت و طاقت فرسایی را متحمل می شوند تا بتوانند صاحب فرزند شوند.
2. انتخاب اسم
اسامی مناسب و کاملاً پسرانه و دخترانه برای فرزندشان انتخاب کنند و از گذاشتن اسامی خنثی و مشترک که هم روی دختران و هم روی پسران می گذارند، پرهیز کنند. اسم در تعیین شخصیت و هویت کودکان نقش مهمی ایفا می کند
3. توصیف کردن
دختران را به صفت های دخترانه توصیف کنند، مثلاً ، « چه دختر خوشگلی، چه موهای قشنگی داره، چه دامن خوشگلی پوشیده، چه دختر نازی دارم، چه دختر مهربونی دارم، چه قدر دخترم خانومه».
و پسران را با
صفتهای مردانه توصیف کنند، مثلاً « چه پسر شجاعی» یا « چه پسر قوی دارم، پسرم مثل یه شیره، پسرم یه مرده، بعد از بابا پسرم مرد خونه است».
4. تأیید و تشویق
از دختران نباید انتظار رفتار پسرانه و مردانه و از پسران، انتظار رفتار دخترانه و زنانه داشت. اگر دختری رفتارهای پسرانه و بازی های خشن و مردانه انجام می دهد نباید مورد تأیید و تشویق والدین قرار بگیرد و اگر پسری کارهای زنانه و مثلاً رقص های زنانه انجام می دهد نباید مورد تحسین و تمجید والدین و اطرافیان قرار بگیرد چرا که ممکن است این رفتارها تکرار و تثبیت شود و موجب اختلال پذیرش جنسیت واقعی در فرد شود.
5. نقش ها و رفتارها
به دختران نقش ها و رفتارهای زنانه مثل آشپزی، خیاطی و گلدوزی و به پسران نقش ها و رفتارهای مردانه مثل کارهای تعمیراتی، مکانیکی، رانندگی و ... یاد بدهید.
6. اسباب بازی ها و لباس کودکان
توصیه می شود برای دختران اسباب بازی های دخترانه مثل عروسک و برای پسران اسباب بازی های پسرانه مثل ماشین و تفنگ، خریداری شود. لباس دخترها از همان ابتدا دخترانه و رنگ های روشن مثل صورتی انتخاب شود و لباس های پسران، پسرانه و رنگ هایی مثل آبی انتخاب شود. برای دختران زیور آلات مثل النگو، گوشواره، گردن بند و گل سر، خریداری شود.
اگر کودکی در سنین 3 تا 6 سالگی اصرار دارد بیش تر اوقاتش را با اسباب بازی های جنس مقابل بازی کند و شدیداً تمایل به پوشیدن لباس های جنس مخالف دارد و از بازی با اسباب بازی های متناسب جنسیت خود و پوشیدن لباس های مناسب جنسیت خود امتناع می کند، باید به مشاورین و متخصصین روان پزشکی مراجعه کند و از آن ها کمک بخواهد. تا حدود سن 1 تا 1/5 سالگی، اسباب بازی های دختران و پسران می تواند مشترک باشد و نوع اسباب بازی ها، روی شناخت هویت جنسی کودکان تأثیری بر جای نمی گذارد.
7. بازی های کودکان
دختران تمایل به بازی های دخترانه مثل عروسک بازی، خاله بازی، مامان بازی ( مامان یک عروسک شدن) ، آشپز شدن و آشپزی و ... دارند.
و پسران تمایل به بازی های خشن تر مثل تفنگ بازی، دزد و پلیس ، بازی های رزمی مثل کاراته دارند. دختران را به بازی های دخترانه و پسران را به بازی های پسرانه ترغیب و تشویق کنید.
البته اگر کودکان تا قبل از سن مدرسه، گاهی اوقات و نه همیشه، تمایل به بازی با اسباب بازی ها و بازی با جنس مخالف داشته باشند، نباید نگران بود، چرا که این بازی ها باعث آشنا شدن با نقش های جنس مخالف می شود و در بزرگ سالی به آن ها کمک می کند تا با همسر خود راحت تر زندگی کنند.
8. تخریب نکردن جنس مقابل
نگرش منفی مادر نسبت به پدر و پدر نسبت به مادر، مثل گفتن که « زن ها ضعیف هستند» یا « مردها قوی هستند»، باعث می شود دختران از زن بودن بدشان بیاید و تمایل به مرد شدن پیدا کنند و پسران بالعکس .
9. تبعیض نگذاشتن میان دختران و پسران
در بعضی از خانواده ها که پسران از آزادی بیش تر برخوردارند، یا دخترها از اعتبار بیش تری برخوردارند، رغبت و حسادت، هر کدام را به جسن مخالف شدن بر می انگیزد ( مثلاً دختر آرزو می کند که پسر شود یا پسر آرزو می کند که دختر باشد).
10. وقت گذاشتن پدرها برای پسرها و مادرها برای دخترها
در سن 3 تا 6 سالگی که سن همانند سازی است، پدرها باید وقت بیش تری برای پسرها بگذارند و آن ها را در مجالس مردانه، ورزش های مردانه، تفریحات و جمع های مردانه با خود همراه کنند و شرکت دهند. مادران نیز دختران خود را در مجالس و جمع های زنانه، خریدهای زنانه ، کارهای هنری ( مثل خیاطی، گلدوزی...) با خود ببرند و وقت بیش تری به دختر خود اختصاص دهند. این کار باعث تقلید و الگوبرداری پسرها از پدر و دخترها از مادر و تشکیل هویت مردانه و زنانه خواهد شد.
منبع مقاله: امین زاده، دکتر مجتبی، مسائل جنسی کودکان (تعلیم و تربیت فرزندان)، تهران: نشر قطره، چاپ اول، (1389).
اگر کودک تمام سعیاش را برای خوب درس خواندن کرده؛
اما نمرهاش کم شده؛ تشویقش کنید.
و به او جایزه دهید.💟
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
تربیت فرزندان همیشه مطیع ، خطاست
مطيع بودنِ هميشگی فرزند شما ، يعنی نداشتن توان « نه » گفتن
يعنی استقلال نداشتن!
انسان هميشه مطيع، در همه حال رام است و تحت امر، پس از هيچ فرمانی سرپيچی نخواهد کرد.
اين خطر بزرگی برای دوران نوجوانی و جوانی
او محسوب می شود.
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
♦️"تو بسیار باهوش هستی"
🔸شاید به نظر عجیب بیاید اما گفتن مرتب این موضوع به کودک که "تو بسیار باهوش هستی" در واقع میتواند انگیزههای او را کاهش بدهد.
🔺اگر قرار باشد دائم چنین جملاتی را به بچهها ابراز کنید ممکن است در تقابل با خواست آنها برای یادگیری گام برداشته باشید.
🔸یادگیری مجموعهای سختیها و تلاشهاست نه اینکه فرزند شما فکر کند "من بسیار باهوش هستم ، پس من همه چیز را میدانم"
#سوالات_جنسی_کودکان❌⭕️
🔮در 5تا6 سالگی ترشح هورمون های جنسی به صورت بسیار کم آغاز می شود
🍃و درست در این سن است که باید به کودکان پاسخ های صحیح
👈اما #کوتاه داده شود. 👉
📍البته در این سن کودک نسبت به کودکان جنس مخالف ابراز تمایل می کند
👈 که این ابراز تمایل طبیعی بوده
👈‼️و نباید با تمایلات جنسی اشتباه گرفته شود.
🔻اما باید در عین حال ارتباط کودکان کنترل شده و تحت نظارت بزرگسالان باشد .
🌿🌹
💕"پادشاهی" را "وزیری عاقل" بود كه از وزارت دست برداشت!
پادشاه از "دگر وزیران" پرسید وزیر عاقل کجاست؟
گفتند: از وزارت دست برداشته و به "عبادت خدا" مشغول شده است.
پادشاه نزد وزیر رفت و از او پرسید:
از من چه "خطا" دیده ای که وزارت را "ترک" کرده ای؟!
گفت؛ از پنج سبب:
اول آنکه؛
تو نشسته میبودی و من به "حضور" تو ایستاده میماندم، اکنون "بندگی خدایی" میکنم که مرا در وقت نماز حکم به نشستن میکند.
دوم آنکه؛
طعام میخوردی و من نگاه میکردم،
اکنون "رزاقی" پیدا کردهام که اونمی خورد و مرا میخوارند.
سوم آنکه؛
تو خواب میکردی و من "پاسبانی" میکردم، اکنون خدای چنان است که "هرگز نمیخوابد" و مرا پاسبانی میکند.
چهارم آنکه؛
میترسیدم اگر تو بمیری مرا از "دشمنان" آسیب برسد، اکنون خدای من چنان است که هرگز "نخواهد مرد" و مرا از دشمنان آسیب نخواهد رسید.
پنجم آنکه؛
میترسیدم اگر گناهی از من سرزند "عفو نکنی،" اکنون خدای من چنان "رحیم" است که هر روز صد گناه میکنم و او "می بخشاید."
🍃🍃🍃
💕 نگران آیندهی
ناشناخته ات نباش
وقتی خدای
شناخته شده ی بخشنده ای داری
به یاد داشته باش
زمانی که فکر می کنی
همه چیز را از دست داده ای
هنوز فردا را داری.امیدوارم زندگیت روی روال بیفته و غصه هات محو شه
🍃🍃🍃
💕ماموریت ما
در زندگی بی مشکل
زیستن نیست
با انگیزه زیستن است .
برای پیشرفت پله بساز
اما از کسی بالا نرو
دورت را شلوغ کن
اما در شلوغی خودت
راگم نکن .
طلا باش ، اما از جنس خاک
🍃🍃🍃
💕اگر
دنبال ناجی می گردید.
و منتظرید کسی زندگی شما را دگرگون کند
دفعه ی بعد
به آینه بیشتر دقت کنید
او همانجاست...
🍃🍃🍃