👈امروز به روایتی سالروز شهادت امام سجاد، زین العابدین(علیه السلام) می باشد.
خطبه های امام سجاد در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت شد.
◾️امام سجاد(ع) در مسجد شام خطبه ای خواند و خود و پدر و جد خویش را به مردم شناساند و به مردم گفت که پدرش برای حق و به دعوت مسلمانان به پاخاست تا دین را از بدعت هایی که در آن پدید آمده، بزداید و به سادگی و پاکی عصر جدّ خود برساند. (شهیدی، زندگانی علی بن الحسین(ع)، 1385ش، ص75 )
◾️مجموعه ادعیه و مناجات امام سجاد(ع) در کتاب صحیفه سجادیه گرد آمده است. رسالة الحقوق، شامل ۵۰ حقّ از حقوق خدا و بندگان، مردم و حاکمان، والدین و فرزندان، همسایگان و ... از سخنان اوست.
◾️ایشان به مدت 34 سال تا زمان شهادتش، یعنی سال 94 قمری یا سال 95 قمری امامت نمودند.
شهادت امام سجاد(ع) ؛ قاتل و محل دفن ایشان
حضرت علی بن الحسین علیه السلام در زمان خلافت ولید بن عبدالملک به شهادت رسید. بعضی معتقدند امام به دست ولید مسموم شد، و برخی دیگر معتقدند به دست هشام بن عبدالملک، که برادر خلیفه بود؛ اما به هر حال، او نیز نمی توانست بدون اجازه ولید، مرتکب قتل امام شود. (بحارالانوار، ج 46، ص 152، حدیث 12 و ص 153 و 154 )
« حسین » فرزند امام علی بن الحسین علیه السلام وفات پدر خود را در سال 94 اعلام کرده است و بر این اساس بزرگانی نظیر شیخ مفید و شیخ طوسی و محقق اربلی و ابن اثیر نیز همین نظر را داشته اند.
اما بر اساس روایتی که ابوبصیر از امام جعفر صادق علیه السلام نقل کرده است، امام فرموده است:حضرت علی بن الحسین علیه السلام در حالی که 57 ساله بودند از دنیا رفت و این واقعه در سال 95 هجری اتفاق افتاد. روز شهادت امام سجاد نیز 18 ، 22 و 25 محرم نقل شده که روز 25 از شهرت بیشتری برخوردار است.بنا بر این روایات، امام سجاد علیه السلام 57 یا 58 سال عمر فرمود که :
دو سال آن را در زمان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، ده سال را در زمان امامت عموی خود حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و ده سال را در دوران امامت پدر خود سپری فرموده است و مدت امامت خود آن امام بزرگوار نیز 35 سال بوده است. (اصول کافی، ج 1، ص 468، حدیث 6 )
حضرت زین العابدین علیه السلام در بقیع در کنار مرقد مطهر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، عموی بزرگوارش، مدفون گردید.🏴
چند حدیث از امام سجاد علیه السلام 👇
قالَ الاِْمامُ زَيْنُ العابِدينَ عليه السلام:
اِنَّـما الاِْسْتِـعْدادُ لْلِمَوْتِ تَجنُّبُ الْحرامِ وَبَذْلُ النَّدى فى الْخَيْرِ.
[بحارالانوار، ج 46، ص 66.]
امام زين العابدين عليه السلام فرمود: بـراسـتى آمـادگى براى مـرگ، دورى از حرام و بذل و بخشش در كار خير است.
.................................
لَوْماتَ مَنْ بَيْنِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ اَنْ يَكُونَ الْقُرآنُ مَعى.
[الانوار البهيّه، الشيخ عباس القمى ص 94، منشورات الشريف الرضى قم. اصول كافى، ج 2، ص 602.]
امام زين العابدين عليه السلام فرمود: اگر همه آنها كه بين مشرق و مغرب هستند، بميرند، تا وقتى قرآن با من باشد، احساس تنهائى نمى كنم.
..............................
عَجِبْتُ لِمَنْ يَحْتَمى مِنَ الطَّعامِ لِمَضَرَّتِهِ وَلايَحْتَمى مِنَ الذَّنْبِ لَمِعَرَّتَهِ.
[كشف الغمه، ج 2، ص 107.]
امام سجاد عليه السلام فرمود: در شگفتم از كسى كه از غذا مى پرهيزد تـا گـرفـتـار زيـان آن نشـود ؛ ولى از گـناه پـرهـيز نمى كـند تا گرفتار ننگ و عار آن نگردد.
..............................
لاعَـمَـلَ اِلاّ بـالنـيَّـةِ.
[رساله نيّت: آقا جمال خوانسارى، مصباح الشريعه، محدث ارموى، ص 586، اصول كافى، ج 3، ص 132.]
امام زين العابدين عليه السلام فرمود: عمـل بـدون نيّت ارزش نـدارد.
...............................
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
12_Mirdamad-Shab_Shahadate_Emam_Sajad1396-001_(www.rasekhoon.net).mp3
16.83M
روضه امام سجاد علیه السلام
سید مهدی میرداماد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه مدینه یه بفیعه یه امامی که حرم نداره....
محمود کریمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وظیفه ی ما چیه؟
امام حسین《علیهالسلام》 حرکت کرد:
قدرت رو بگیره؟
شهید بشه؟
وظیفه رو انجام بده؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 رابطه بیحجابی ، ترویج فاحشهگری و نقشه حمله نظامی به ایران!
توصیه مقام اسرائیلی: اگر خاورمیانه رو میخواید برید سراغ ایران
⚠️ خطری که رهبری ۲۰ سال پیش گوشزد کردند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بسیاری از سرمایه هایی که تو زندگی کسب کردیم رو از دست میدهیم اگر....
🔰#استاد_عالی
19.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 داستانی حیرتانگیز وماجرایی واقعی
از درایت نجاتبخش ائمة معصومین علیهم السلام، درجنگ نرم فرهنگی و نبرداقتصادی/ارزی
(دمشق؛ ایام امامت امام سجاد علیه السلام)🌹
📜 صنعت کاغذ از ق.۱.ه ، و پیشتر درانحصار رومیان است، حتی صنعتگران مصر(از بلاد اسلامی) که کاغذ میسازند به روش رومیان نشان: «پدر، پسر و روح القدس» برآن نقش میکنند
عبدالملک بن مروان بن حکم، خلیفه ۵ام بني امیة در دمشق کاغذی اینگونه رامیبیند و در نشانش دقیق میشود، وقتی برایش ترجمه میکنند خشمگین میشود که چرا مصنوعات در بلاد اسلامی چنین نشانی دارند!
به فرماندار مصر مینویسد ازاین پس بر کاغذها: «شهـد اللـه انـه لا الـه الا هـو» (خداوند شهادت میدهد که هیچ خدایی جزاو نیست) را حک نمایند، و به فرمانداران سایر ایالات اسلامی نیز فرمان میدهد کاغذهایی که نشان مسیحیت دارد ازبین برده، ازکاغذهای جدید استفاده کنند
پس ازمدتی کاغذهای جدید با نشان توحید اسلامی رواج یافته و نمونههای آن به بازار بلاد روم نیز میرسد
خبرش را برای قیصر، امپراطور روم شرقی میبرند
او به عبدالملک نامه مینویسد؛
➖ کاغذسازی هماره با نشان رومی/مسیحی بوده و اگر کار تو درمنع آن درست است، پس خلفای گذشته اسلام خطاکار بودهاند و اگر آنان به راه درست رفتهاند تو در خطا هستی من همراه این نامه، برای تو هدیهای لایق فرستادم و دوست دارم کالاهای نشاندار را به حال سابق واگذاری، پاسخ مثبت تو موجب سپاسگزاری ما خواهد بود
خلیفهی اموی هدیه را نپذیرفته به قاصد قیصر میگوید: این نامه پاسخی ندارد
باردیگر قیصر نامه نوشته وهدیه دوبرابر می فرستد ولی فایده ندارد
قیصر دست بر نمیدارد و بارسوم، به عبدالملک مینویسد:
«دو بار خواستهی مرا بر نیاوردی برای سوم بار هدیه را دوچندان سابق فرستادم، میدانی که ضرب سکه ویژه ما رومیان است، سوگند به مسیح اگر اجناس نشاندار مصری را به حال پیش برنگردانی فرمان دهم تا زروسیم را با دشنام به پیامبر اسلام سکه بزنند پس همان بهتر که هدیه را بپذیری، وخواستهی ما را برآوری تا روابط دوستانهمان چون گذشته پا برجا بماند»
عبدالملک اینبار خودرا درمخصمه میبیند زیرا درتمام بلاداسلامی سکههای رومی رایج بوده، و بازار اسلامی به این سکهها وابسته است
عبدالملک ، ناامیدانه با اطرافیان مشورت میکند، هیچکس چارهای ندارد، اما یکی ازحاضران پیشنهاد متفاوتی میدهد:
➖چاره در شام نیست چاره مشکل را باید درحجاز ونزد اهل بیـت پیامبر بجویی
عبد الملک تأیید میکند به فرماندار
مدینه نامه مینویسد و فرستادهی قیصر را دردمشق نگه میدارد تا اینبار با جوابی راهیاش کند
درمدینه امام سجاد(ع) بعداز جنایات یزید در وقایع «کربلاء، حره و مکه» اکنون درحالت تقیه اند
امام موضوع را به فرزندش محمد بن علي (امام باقر ع) واگذار مینماید
شاید برای نشاندادن کفایت فرزندش، یا ساده جلوهدادن راهحل ..
فرماندار مدینه، محمد بن علي را با احترام راهی شام میکند، قضیه را درشام برایشان
شرح میدهد، محمد بن علي(ع)
میفرماید:
«خداوند این کار را (تهدید قیصر) براو ممکن نخواهد ساخت
چاره نیز آسان است، هم اکنون صنعتگران
را گِرد آور تا به ضرب سکه بپردازند بر یک رو سوره توحید و برروی دیگر نام پیامبر(ص) را نقش کنند
بدین ترتیب از مسکوکات رومی بینیاز میشویم، وزن هر ده سکه از سه نوع زر و سیم و مفرغ،۷ مثقال باشد
نام شهری که درآن سکه میزنند؛ و نیز سال ضرب راهم برسکهها درج کنند»
عبدالملک دستور امام را عملی ساخته، و به همه شهرهای اسلامی مینویسد که معاملات باید با سکههای جدید انجام شود وهرکس از سابق سکهای دارد، تحویل دهد وسکه اسلامی دریافت دارد آنگاه فرستاده قیصر را ازآنچـه انجام شده آگاه ساخته و بازمیگرداند
در قسطنطنیة درباریان قیصر ازاو میخواهند
تهدید خودرا عملی سازد، قیصر معتقداست دیگر بیهوده است، چون در بلاداسلامی پول
رومی ازرونق افتاده ..
با درایت امام سجاد(ع) درسپردن مسؤولیت به فرزندش، و با ابتکار امام محمد باقر(ع) در سنین نوجوانی اولین سكه براى پول رايج خلافت اسلامى ضرب میشود وبا اسقاط سكه رومى توسط عبدالملك درسال 76 هجری، وابستگی دنیای اسلام به پول، و ارزخارجی قطع شده، وطمع بیگانگان برای مداخله درامور کشورداری وتأمین منافعشان ازبین میرود
متأسفانه پس ازتجزیه امپراطوری اسلامی دردنیای معاصر با مکروفریب گردانندگان مخفی دنیا، دوباره پول خارجی بربلاد اسلامی مسلط میشود
➖➖➖
مقام معظم رهبری درسالهای اخیر به تدریس از گذشته تا حال رواج داشته
ای پیامبر:
هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی
بقره/۱۲۰
#دلارزدایی #اقتصاد_نقطه_کانونی
🌸موضوع👈عبادت🌸
............................
دیوان شمس (مولوی):
روزها فکر من این است و همه شب سخنم
که چرا غافل از احوال دل خویشتنم
از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود
به کجا می روم آخر ننمایی وطنم
مانده ام سخت عجب کز چه سبب ساخت مرا
یا چه بوده است مراد وی از این ساختنم
مرغ باغ ملکوتم نِیم از عالم خاک
چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم
من به خود نامدم اینجا که به خود باز روم
آنکه آورد مرا باز برد تا وطنم
◾️از مهم ترین سؤالاتی که هر کس از خود می کند این است که «ما برای چه آفریده شده ایم؟» و «هدف آفرینش انسان ها و آمدن به این جهان چیست؟»
جواب 👇
◾️قال الله تبارک و تعالی: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» ذاریات/56
«من جن و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند (و از این طریق تکامل یابند و به من نزدیک شوند».
سوال👇
حقیقت «عبادت» چیست؟
برای یافتن پاسخ این سئوال باید بفهمیم «عبد» و «عبودیت» چیست؟!
«عبد» از نظر لغت عرب به انسانی می گویند که سر تا پا تعلق به مولا و صاحب خود دارد، اراده اش تابع اراده ی او، و خواستش تابع خواست او است. در برابر او مالک چیزی نیست، و در اطاعت او هرگز سستی به خود راه نمی دهد.
«يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»
حج/77
«ای کسانی که ایمان آورده اید رکوع کنید و سجود بجا آورید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار نیک انجام دهید تا رستگار شوید.»
◾️ رکوع و سجود از میان تمام ارکان نماز به خاطر اهمیت فوق العاده آنها در این عبادت بزرگ است.
◾️دستور عبودیت به طور مطلق که بعد از این دو بیان شده هر گونه عبادت و بندگی خدا را شامل می شود.
علامه طباطبایی حقیقت عبادت را این میداند که بنده، خود را در مقام ذلت و عبودیت قرار داده و از هر چیز دیگر بریده، به یاد پروردگار خود باشد و او را ذکر گوید.
طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۸، ص۳۸۸.