eitaa logo
مکتب شهید سید مصطفی خمینی قدس سره
237 دنبال‌کننده
17 عکس
7 ویدیو
10 فایل
در این کانال سعی می شود مبانی شهید سید مصطفی خمینی قدس سره در زمینه های مختلف فقهی، اصولی، فلسفی، تفسیری، حدیثی و ... طرح و بررسی شوند. ادمین @mhey2000 @yaddashtha_elmi @halgeyoola
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 بزرگداشت سالگرد شهادت آیت الله مصطفی خمینی سخنران: حضرت آیت الله فیاضی 🗓 چهارشنبه ۳ آبان بعد از نماز ظهر و عصر 🕌 مسجد مدرسه علمیه معصومیه 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
17.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آقا مصطفی (ره) نسخه‌ی دوم امام بود ✔️اول آبان سالروز درگذشت آقا مصطفی خمینی (ره): 🔺 امام در اصول یک آدم مبنابرانداز و مبنا‌ساز بود؛ یعنی دُوروبَر حرفهای دیگران نمیگشت؛ 🔺 خود امام، مبنا درست میکرد؛ از جمله‌ی فقها و اصولیّینی که صاحب مبانیِ جمعی و جامع هستند، یکی امام بزرگوار است؛ مثل بعضی از بزرگان دیگر، مثل مرحوم آخوند، مثل مرحوم نائینی و امثال اینها؛ یعنی یک‌چنین شخصیّتی بود؛ 🔺 [یعنی] این‌جور نبود که حالا یک ملّایی است و درس اصول دارد میگوید که هرکسی بتواند اشکال کند؛ امّا این جوان اشکال میکرد. 🔺 آن وقتی که من عرض میکنم، شاید حاج آقا مصطفیٰ در سالهای ۳۸، ۳۹، ۴۰، مثلاً ۳۰ ‌سال، ۳۱ یا ۳۲‌ سال بیشتر هم نداشت، ولی خب این‌جوری بود. 🔺 جرئت علمی‌اش زیاد بود؛ عقب هم می‌نشست و فریاد میکشید؛ تماشایی بود برخورد این پدر با پسر! اشکال میکرد به امام؛ وقتی هم میخواست اشکال کند، یک‌خُرده بلندتر می‌نشست -یک‌جوری می‌نشست که خیلی چهره [معلوم باشد]، بلند بود، شاخص بود. 🗓بیانات در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت آیت‌اللّه سیّد مصطفی خمینی - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🍀 شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره: بحث حجیت خبر واحد کم فائده است. ⭕️ مرحوم شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره نظر متفاوتی درباره مسأله حجیت خبرواحد دارند که در ضمن چند نکته اختصارا بیان می‌شود: ۱- مشهور شده که بحث حجیت خبر واحد از مهمترین مباحث است چرا که فقه در گرو آن است و بحثی نافع تر و پرثمر تر از بحث پیرامون اصل صدور و حجیت صادر نیست. به سبب اهمیتی که این بحث دارد باید در ادله لفظیه از کتاب و سنت غور نموده و ادله مانعه را بررسی کرد و الا کار فقیه مختل شده و فقه سقوط می‌کند. ۲- بحث در حجیت خبر واحد در موضوعات کثیر الفائدة است زیرا بسیار مبتلابه است و هنوز بحث منقحی نشده است لذا فقها در این مسأله به مشکل می‌خورند و احتیاط می‌کنند. ۳- پر ثمر بودن بحث پیرامون حجیت خبر واحد در خصوص احکام از چند جهت اشتباه واضحی است: الف) حجیت خبر واحد مقرون به قرائن اجماعی است و کسی که به فقه مراجعه کند میابد که هر مسأله ای از فقه دارای دو خبر یا بیشتر است و این اخبار معمولا مورد فتوا هم قرار گرفته اند و خبری که از او اعراض شده باشد حجت نخواهد بود چه خبر واحد حجت باشد یا نباشد. بنابراین هر خبر واحدی مورد اختلاف نیست و آنچه در اصول پیرامونش بحث شده (حجیت خبر واحد بدون قرائن) قلیل الوجود است. در زمان ما کمتر کسی پیدا میشود که قائل به عدم حجیت خبر واحد باشد ولی در فقه توقف کند و به خاطر شک در اصل صدور مردد باشد. مستند عمل ما به خبر واحد اجماع نیست بلکه از این جهت است که اکثر اخبار مقرون به قرائن هستند. ب) با توجه به تاریخ مؤلفین کتب اربعه و اهتمام ایشان به ضبط روایات بدون دخالت اجتهادات شخصی، وجود خبر در کتب اربعه از قرائن عام بر سند است خصوصا کتاب کافی که در عصر غیبت نوشته شده و امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف امکان ردع روایات آن را به توسط نواب خاص داشته اند لذا موجب اطمینان نوعی به صدور خبر صحیح السند ولو یکی باشد می‌شود. ج) نکته فوق موجب وثوق و اطمینان شخصی به صدور اخبار صحیحه موجود در کتب اربعه می‌شود. د) می‌توان ادعای اجماعی که حجت است بر حجیت خبر واحد مقرون به قرائن داشت و مخالفینی همچون سید مرتضی و ابن ادریس قدس سرهما در فقه غیر این راه را نپیموده اند مگر در موارد اندکی که آن هم کم اتفاق می‌افتد که به خاطر خبر واحد بودنِ روایاتِ در دسترس آنها بوده باشد. فیعلم من ذلک: أنّ مسألة حجّیة الخبر الواحد الموجود فی الکتب الأربعة، المفتی به إجمالا فی الکتب الاستدلالیّة، أمر مفروغ منها فی الفقه، و لا تحتاج إلی زیادة الاستدلال، و إقامة البرهان، و لا سیّما بعد اعتضاد الشهرة القدیمة بالشهرات، بل و الإجماعات فی العصور المتتالیة إلی عصرنا، و قد أصبحت المسألة کالنار علی المنار، و کالشمس فی رابعة النهار، فهل تری فی الغور فی هذه المسألة، فائدة و نفعا أصلا إلاّ شاذّا و نادرا؟! و بالجملة: حجّیة ما فی الکتب الأربعة، من الضروریّات الأوّلیة فی الفقه، و لیست ممّا تقوم علیها الأدلّة، کالسیرة، أو بناء العقلاء، لما لا شکّ فیها، بل ما فیها ممّا کان یعمل بها قبل انضباطها فی تلک الکتب، و قبل أن یؤلّف المؤلّفون شیئا، ففرق بین قطعیّة الصدور، و بین حجّیة الصادر قطعا. و علی هذا، لا تبقی المسألة ذات الشبهة و التردّد إلاّ بحسب البحث الکبرویّ. 📚 تحریرات فی الأصول ج۶ ص ۴۱۲ تا ۴۱۵ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره @mostafa_khomaini
📚 کتاب الصوم از مجموعه تحریرات فی الفقه ✍️ تالیف شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره 🌀 مؤلف اين كتاب را در يك مقدمه و چند مبحث مرتب كرده‌اند ولى مبحث اول ناقص است و ساير مباحث نيز مطرح نشده‌اند. 🔸️مبحث اول شامل چند موقف است: موقف نخست بحث نيت. 🔸️موقف دوم بخشى از بحث مفطرات را شامل مى‌شود. ❗️از ادامه‌ى موقف اول و نيز ساير مواقف اثرى در دست نيست. 🔰در ادامه برخی مطالب این کتاب ارزشمند را گزارش خواهیم نمود. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره @mostafa_khomaini
💠 بحث لغوی پیرامون کلمه 💢معنای صوم در لغت: الجهة الاولى: في مفاده اللغوي فقد اشتهر: أنه الامساك عن أشياء أو أنه إمساك ما و هُما يرجعان إلى واحد، فما في القاموس والمصباح ليسا مختلفين. 💥نقد شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره از ابن درید در معنای صوم: وعن ابن دريد: كل شئ سكنت حركته فقد صام صوما. 🔸️و هذا غير صحيح إلا إذا اريد منه أنه كان فيه اقتضاء الحركة فسكنت، وإلا فهو يخالف الامساك، كما لا يخفى. وبالجملة: تفسيره بالامساك شائع في اللغة والكتب. 📚 تحریرات فی الفقه، کتاب الصوم، ص ۳. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره @mostafa_khomaini
💠 بحث لغوی پیرامون کلمه 💢 اشکالی به معنای لغوی صوم و پاسخ آن: آقا سیدمصطفی بعد از اینکه صوم را در لغت به معنای امساک دانستند، اشکالی مطرح نموده اند که برخی موارد استعمال کلمه امساک با مفهوم صوم سازگاری ندارد؛ مانند: أَوَلَم يَرَواْ إِلَى ٱلطَّيرِ فَوقَهُم صَـٰٓفَّـٰتٖ وَيَقبِضنَ مَا يُمسِكُهُنَّ إِلَّا ٱلرَّحمَٰنُ.(سوره ملک، آیه ۱۹) وَيُمسِكُ ٱلسَّمَآءَ أَن تَقَعَ عَلَى ٱلأَرۡضِ إِلَّا بِإِذنِهِ.(سوره حج، آیه ۶۵) زیرا صوم خودداری است ولی در این موارد امساک به معنای بازداشتن و منع نمودن آمده است. (فاعل صامَ، مُمسِک و مُمسَک است ولی فاعل أَمسَکَ، فقط مُمسِک است و مفعولش مُمسَک است) 🟢 ایشان در پاسخ به این اشکال فرموده اند: امساک دو استعمال دارد؛ متعدی بنفسه که در آیات فوق چنین استعمال شده؛ متعدی به عَن که با معنای صوم هماهنگ است. (وقتی أَمسَکَ با عن متعدی می‌شود فاعلش هم مُمسِک و هم مُمسَک است لذا مناسب با مفهوم صوم می‌باشد) 📚 تحریرات فی الفقه، کتاب الصوم، ص ۴. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره @mostafa_khomaini
💠 جولان فکر ❖ آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: 🔹 من با حاج آقا مصطفی خمینی رفاقت داشتم؛ البته نه آن‌قدر که جزء جمع ما باشد. طبقه‌اش از ما متأخر و سنّاً هم سه سال از من کوچک‌تر بود. بیشتر به سبب رفاقت آقای خمینی با پدرم با هم آشنا بودیم. 🔹 خیلی بانشاط و خوش‌حافظه بود و سرعت انتقال و جولان فکر داشت ولی دارای سلیقه خاصّی بود برخلاف آقای خمینی که چنین نبود. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۶۵۹ جرعه‌ای از دریا | عضو شوید👇 @joreeiaazdarya •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره @mostafa_khomaini
💠شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره در کلام بزرگان: 💢مرحوم آیت‌الله حاج سید رضا بهاء الدینی درباره مصطفی خمینی چنین شهادت داده اند: الحاج آقا مصطفى رحمة‌الله‌علیه، آیت الله جامع بين المعقول و المنقول و السياسه الاسلاميه و الدينيه في شبابه و بلغ ما بلغ، من نوادر زماننا بل نوادر الاعصار و الازمان، صادق القول مع حسن النية بصير بالنفوس مع كمال الفطانة و الدهى و له سهم وافر فى الانقلاب و حوادثه، صابر في المشكلات و نوائب الدهر. ابن الامام بل هو الامام. آنچه من در اینجا نسبت به حاج آقا مصطفی رحمة الله علیه آوردم هیچ مبالغه و گزاف نیست. اگر کمی به ذهن بعید به نظر می رسد به علت این است که ما حاج آقا مصطفی را نمی شناسیم. او به راستی از شخصیت های بزرگ اما گمنام ماست. 📚 نهضت امام خمینی دفتر پنجم، سید حمید روحانی، ص ۵۸. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره @mostafa_khomaini
💠شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره در کلام بزرگان: 💢 آقای سید محمد موسوی بجنوردی که از دوستان مصطفی در نجف به شمار می آمد، درباره او روایت می‌کند: [پدرم] گفتند که حاج آقا مصطفی فعلیتش الان از سن امام که در این سن بود بهتر است. ایشان می گفت که اگر آقا مصطفی بماند، یک اثر عظیمی در جهان اسلام می‌گذارد چون کمتر کسی است که هم در فلسفه، هم در عرفان، هم در فقه، هم در اصول، هم در تفسیر، هم در رجال، هم در ادبیات، هم در شعر، هم در تاریخ سرآمد باشد. در حافظه، خدای حافظه بود. اصلاً مجموعه ای عجیب بود. کم می‌شود کسی در این سن باشد و این مقدار اطلاعات علوم مختلف را داشته باشد. لذا وقتی با بزرگان بحث می کرد معمولاً همه را مغلوب می‌کرد. بیان بسیار خوب، حافظه فوق العاده و استعداد عجیب و غریبی داشت کم می‌شود که حافظه و استعداد در هم جمع بشود. واقعاً در تکامل حالت پرش داشت. مقدّر این بود که به شهادت برسد و الا اگر ایشان زنده بود، یک جهش مهمی در جهان اسلام پدید می آورد... شجاعت بی نظیری داشت، همان شجاعت امام را داشت، از هیچ چیزی نمی ترسید، یک نمونه امام بود، امام کوچک بود. کسانی که او را مسموم کردند میدانستند که چه شخصیتی را به شهادت می رسانند... در عین حال که مردی سیاستمدار و انسانی روشن ضمیر در مسائل مختلف بود تارک دنیا بود صفات عجیبی داشت... یک موجود ویژه و آدم استثنایی بود در همه ابعادش وضعیت استثنایی داشت... . 📚 نهضت امام خمینی دفتر پنجم، سید حمید روحانی، ص ۶۰. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره @mostafa_khomaini
💥 برای ترویج افکار شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره این کانال را به دوستان‌تان معرفی کنید. https://eitaa.com/mostafa_khomaini
💠 اظهارات مرحوم شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره در توصیف والدشان در بازجویی از ایشان در زندان قزل‌قلعه در سال ۱۳۴۳ به قلم خودشان: 💢 ....نام پدر: آیت‌الله روح‌الله خمینی، شغل: مرجع تقلید شیعیان، سن: متولد ۱۳۲۰ قمری (۶۴ الی ۶۵ سال دارند)، میزان تحصیلات ایشان: اعلم در علوم عقلی و نقلی. و قسمت نقلی در قم تدریس می‌کنند و تعداد شاگردان ایشان بیش از یک هزار نفرند که در حدود چهارصد نفر از این شاگردان دارای درجه اجتهاد می‌باشند. و ایشان از سال ۱۳۴۰ قمری در قم اقامت دارند که در زمان مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی از عراق [اراک] به قم آمدند. بر حسب دستور آقای آقا شیخ عبدالکریم یزدی. و ایشان [شیخ عبدالکریم] جد خانواده عیال اینجانب می باشند و در عراق [نجف] تحصیلات خود را انجام داده اند. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره @mostafa_khomaini
نقد اصولی از دیدگاه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی.pdf
5.75M
📚 : نقد اصولی از دیدگاه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی قدس سره ✍️ نویسنده: استاد احمد مبلغی مد ظله •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب شهید سیدمصطفی خمینی قدس سره @mostafa_khomaini