*💡 تفاوت سوال با مسئله:
برخی از پرسش های ما، به خاطر جهالت و بی اطلاعی به وجود می آیند؛ یعنی چون چیزی درباره یک موضوع نمی دانیم آن را می پرسیم تا درباره آن به اطلاع و آگاهی برسیم. اینگونه پرسشها را «سوال» یا به قول فرنگی ها question می گویند.
ولی اگر پرسشی باشد که پاسخش نزد هیچ کس و در هیچ جا نباشد، ما با دغدغه و مشکلی مواجه می شویم که خودمان باید به دنبال راه حلش باشیم، اینگونه پرسش ها را اصطلاحا «مسئله» یا Problem می گویند.
❗ پس به طور کلی:
#سوال:
• بر اثر جهل و ندانستن ایجاد میشود
• پاسخگویی به آن با رجوع به افراد یا منابع امکانپذیر است
• مجهولی است که فرد پاسخ آن را نمیداند
• فرآیند پاسخگویی به آن آموزش نام دارد.
#مسئله:
• بر اثر دانستن کلیهی اطلاعات موجود در یک موضوع ایجاد میشود
• برای یافتن پاسخ آن مراجعه به افراد یا منابع دیگر سودی ندارد
• مجهولی است که جامعهی علمی به آن نپرداخته است و پاسخ آن را نمیداند
• فرآیند پاسخگویی به آن پژِوهش نام دارد.
❗ فی المثل :
الان هوا تاریک است یا روشن؟ / دیوار اتاقت چه رنگی است؟ / حسن سه سیب داشت دو تا دیگه هم خرید الان چند سیب دارد؟ / نماز صبح چند رکعت است؟ و ....
همگی سوال هستند.
سوالات اساسا فاقد ارزش تحلیلی هستند و در مقابل آن ها صرفا یک پاسخ مشخص و واحد وجود دارد.
چطور کانون خانواده ام را گرم تر کنم؟ / برای تربیت فرزندم چه کاری انجام دهم؟ / ازدواج جوانان / ترافیک / آرامش در زندگی و ...
اما همگی از جنس مسئله هستند. مسائل در سطوح مختلف وجود دارند . ممکن است یک مسئله شخصی برای یک کودک باشد و مسئله ای دیگر در سطح بالای اجتماعی تعریف شود.
مسائل در هر سطح و وسعتی که باشند اما یک ویژگی مشترک دارند:
ذات مسئله چالش است و مخاطبش را برای مدیریت آن به تحلیل و تفکر و تلاش وا می دارد. هیچ مسئله ای هرگز برای همیشه حل نمی شود و تناسب شرایط مکانی ، زمانی و حتی ویژگی های مخاطبان خاص اش تغییر می کند .
جالب است بدانیم مخاطبان مختلف در برابر یک مسئله واحد به راهکارهای متفاوتی می رسند و همگی مانند هم عمل نخواهند کرد!
لذا مسئله جریانی همیشه زنده است اما سوال خیر!
💡 به همین دلیل است که معتقدم:
معلمان و والدین معمولی مأموریت خود را در پاسخ دادن به #سوال های دانش آموزان می بینند.
اما معلمان پیشرو و والدین آینده نگر، رسالتشان را در ایجاد #مسئله در ذهن فرزندان شان می دانند!
#محمد_جواد_علی_اکبریان
@mostafaschool
🔺برنامه تلویزیونی #کلمه
▫️یادنامه
#علامه_حسنزاده_آملی
▫️مهمان: #آیتالله_سید_یداللّه_یزدان_پناه
▫️کارشناس مجری: وحید یامینپور
🔻#امشب ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ساعت ۲۳ ، #شبکه_یک_سیما
@mostafaschool
فعالیتهای متنوع و #فرصتهای روزانه #رشد و یادگیری #فرزندانمان در خانه دوم.
#لذت_زندگی_یادگیرانه
#اولی_ها
@mostafaschool
فعالیتهای متنوع و #فرصتهای روزانه #رشد و یادگیری #فرزندانمان.
هر سفری، کاری، برنامه ای را یک فرصت یادگیری قلمداد کنیم، به فرزندان اعتماد کنیم و فرصت تجربه را برای آنان مهیا کنیم.
#لذت_زندگی_یادگیرانه
@mostafaschool