eitaa logo
مستشهدین ۳۱۳
334 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
2.4هزار ویدیو
92 فایل
🌹بسم رب الشهدا والصدیقین🌹 • دیر یا زود باید رفت؛ پس چه زیبا رفتنی است خونین رنگ و اگر مرد رکاب یاری مطمئن باش او بی تو نخواد رفت... • شهدا زنده اند و ما مرده ایم... لینک کانال جهت عضویت👇 @mostashhadin_313 کپی حلال😊
مشاهده در ایتا
دانلود
5.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خیلی‌ها امشب شب اول قبرشونه... ✅کانال مستشهدین۳۱۳ @mostashhadin_313 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈‌
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🎴عوامل‌نادیده‌گرفتن‌غدیر‌ و‌اجتماع‌۱۹ ۲.جوهرى روایت کرده است: «هنگامى که با عثمان بیعت‏شد، ابوسفیان گفت: این امر (حکومت) در قبیله تیم قرار گرفته بود، اما تیم را چه به این امر، سپس به قبیله عدى منتقل شد پس چه دورتر و دورتر گشت، سپس به جایگاهش بازگشت و در مکانش مستقر شد، پس آن را محکم بگیرید!» این روایت آن‏چنان گویاست که دیگر احتیاج به توضیح ندارد . ◽️در اینجا این پرسش مطرح مى‏گردد که اگر چنین است، پس چرا ابوسفیان در ابتدا با ابوبکر بیعت نکرد و به سوى على علیه السلام رفت و اعلان آمادگى نمود که اگر على علیه السلام بخواهد، علیه ابوبکر مدینه را پر از لشکر نماید؟ ⚜در پاسخ مى‏گوییم: بعضى این مطلب را به تعصبات قبیله‏اى منسوب کرده و گفته‏اند ابوسفیان به خاطر تعصبات قبیله‏اى، اقدام به چنین کارى نموده بود که در بدو امر این مطلب موجه مى‏نماید، ولى به نظر مى‏رسد علت این امر چیز دیگرى بوده است و آن این‏که ابوسفیان یکى از چهره‏هاى تیزهوش و زیرک بنى‏امیه بود، و به یقین از این کار اهداف بلندترى را دنبال مى‏کرد . ◽️به احتمال قوى منظور وى از این کار، دستیابى به چند چیز بود، یکى این‏که با مخالفت‏خویش در امر بیعت‏با ابوبکر، خواستار امتیازاتى از آنان بود و دیگر این‏که اگر موفق مى‏شد امام‌على‌علیه‌السلام را به جنگ مسلحانه با ابوبکر بکشاند، برنده این درگیرى بنى‏امیه و شخص ابوسفیان بود، ⚜زیرا وى مى‏خواست آن دو گروه را به جان هم بیندازد و هر دو را تضعیف کند و جایگاه بنى‏امیه را مستحکم نماید و یا لااقل به خاطر مخالفتش با ابوبکر مى‏توانست او را مجبور به دادن امتیازاتى کند، و به واقع، در این امر نیز موفق شده بود، چون هم از جهت مالى سود برد، ◽️زیرا بنا به روایتى، پس از بازگشت ابوسفیان از سفر جمع‏آورى زکوات، ابوبکر به پیشنهاد عمر و به منظور پیش‏گیرى از شرارت او، همه آن اموال را به او داد و او نیز از این کار راضى شد . علاوه بر این موفق شده بود وعده امارت را براى پسرش معاویه، به دست آورد . ✨ادامه دارد.. 📌فیش منبر 🌷هدیه به لبخند امام_زمان عج را ارج نهیم ✅کانال مستشهدین۳۱۳ @mostashhadin_313 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈‌
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🎴عوامل‌نادیده‌گرفتن‌غدیر‌ و‌اجتماع‌۲۰ ⚜با این توضیح، خوب مى‏توان فهمید که چرا امام‌على‌علیه السلام با پیشنهاد ابوسفیان مخالفت کرد و در واقع او را از خود طرد نمود و فرمود: «به خدا قسم تو از این کار منظورى جز فتنه ندارى و همواره بدخواه اسلام بوده‏اى، ما احتیاج به خیرخواهى تو نداریم .» ◽️ از مضمون سخنان امام‌على‌علیه‌السلام مى‏توان فهمید که منظور ابوسفیان، به راه انداختن توطئه‏اى دیگر بوده و مسئله تعصب قبیله‏اى نبوده است . ⚜از بیش‏تر روایاتى که در این‏باره ذکر شده، فهمیده مى‏شود که در میان بنى‏امیه، فقط شخص ابوسفیان، مخالف بیعت‏با ابوبکر بوده و حتى به جمع بنى‏امیه در مسجد رفته بود و آن‏ها را به قیام علیه ابوبکر دعوت کرده بود، ولى هیچ‏یک از آنان به او جواب مثبت ندادند . ◽️از این ماجرا مى‏توان فهمید که این مخالفت و دعوت به قیام، یک ظاهرسازى بیش نبوده است، زیرا اطاعت‏بنى‏امیه از ابوسفیان و موقعیت‏بارز او در میان آنان، غیرقابل انکار است و ممکن نبود بنى‏امیه، روى ابوسفیان را بر زمین بگذارند و به او جواب منفى بدهند . این امر را مى‏توان از کلمات ابوسفیان خطاب به حضرت‌على‌علیه‌السلام فهمید; ⚜زیرا وى در آن سخنان، با پشت گرمى بسیارى سخن از پر کردن مدینه از لشکر مى‏کرد، و از نوع پاسخ على علیه السلام، به وى، مى‏توان جدى بودن ابوسفیان در این ادعا را استنباط کرد . ◽️پس مى‏توان نتیجه گرفت، بنى‏امیه مى‏دانستند بلافاصله پس از رحلت پیامبر صلى الله علیه و آله، زمینه آن‏قدر آماده نیست که آنان بتوانند بر سر کار آیند، پس هدفشان از آن سرو صداها، آماده کردن زمینه و برداشتن گام اول براى رسیدن به حکومت‏بوده است، و در واقع، با خلافت ابوبکر - به عنوان پلى براى انتقال قدرت از بنى‏هاشم به بنى‏امیه - کاملا موافق بودند و حتى با آنان همکارى مى‏کردند . ⚜اگرچه اثبات این همکارى، با توجه به تحریف‏هاى تاریخى بسیار مشکل است، ولى بعضى از قرائن بر این مطلب دلالت دارد; مانند این‏که در روز وفات پیامبر صلى الله علیه و آله، عمر با قاطعیت فوت پیامبر صلى الله علیه و آله را انکار مى‏کرد تا وقتى که ابوبکر رسید و عمر با شنیدن آیه‏اى از قرآن از زبان ابوبکر، خبر وفات پیامبر صلى الله علیه و آله را پذیرفت . ◽️مشخص بود که هدف عمر، کنترل اوضاع تا رسیدن ابوبکر بود . اما جالب آن است که عمر، تنها فرد منکر رحلت پیامبر نبود، بلکه عثمان نیز مدعى شده بود که پیامبر صلى الله علیه و آله نمرده است و مانند عیسى بن مریم به آسمان رفته است . این هماهنگى‏ها نشانگر احتمال توافق‏هاى پنهانى میان آنان است . ⚜خلاصه آن‏که، تلاش بنى‏امیه براى به دست‏گیرى حکومت پس از پیامبر صلى الله علیه و آله، امرى مسلم است و این امر، براى افراد آگاه آن زمان، همانند انصار به خوبى آشکار بود، چنان‏که حباب بن منذر در سقیفه خطاب به ابوبکر گفته بود: ما درباره شما چندان حرف نداریم، ولى از این مى‏ترسیم که پس از آن، کسانى بر سر کار آیند که ما پدران و برادرانشان را به هلاکت رساندیم . ◽️باید گفت: حقا، که او چه خوب فهمیده بود و چه درست پیش‏بینى نموده بود . البته غیر از بنى‏امیه، بنى‏زهره نیز براى به دست‏گیرى حکومت تلاش مى‏کردند و آن‏ها نیز بر سعد و عبدالرحمان بن عوف اتفاق داشتند . همچنین در یک روایتى، از مغیرة‏بن شعبه به عنوان کسى که محرک ابوبکر و عمر براى رفتن به سقیفه بوده، یاد شده است . ✨ادامه دارد.. 📌فیش منبر 🌷هدیه به لبخند عج ✅کانال مستشهدین۳۱۳ @mostashhadin_313 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈‌
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🎴عوامل‌نادیده‌گرفتن‌غدیر‌ و‌اجتماع‌۲۱ 3⃣سوم . تلاش عده‏اى از مهاجران ⚜عده‏اى بیش از همه و آشکارتر از همه، براى دست‏یابى به حکومت تلاش مى‏کردند، اینان، ابوبکر، عمر و ابوعبیده بودند که تلاش‏هاى وسیعى را براى کنار زدن على علیه السلام و در دست گرفتن اوضاع انجام مى‏دادند; بر این مطلب شواهد بسیارى دلالت دارد که ما به نمونه‏هایى از آن اشاره مى‏نماییم: 1 . عمر در خطبه‏اش درباره سقیفه مى‏گوید: «واجتمع المهاجرون الى ابى‏بکر» ; مهاجران درباره ابوبکر متفق بودند . وى سپس مى‏گوید: «به ابوبکر گفتم بیا به سوى انصار که در سقیفه جمع شده‏اند برویم .» با دقت در این عبارات، مى‏توان از میزان تلاش این عده مطلع شد، زیرا توافق مهاجران بر ابوبکر، اگر یک ادعاى صرف نباشد، نیازمند مذاکرات بسیار و رایزنى‏هاى فراوان است و نمى‏شود یکباره، پس از رحلت رسول خدا صلى الله علیه و آله، همه مهاجران بر ابوبکر اتفاق کنند، ◽️زیرا قبل از سقیفه هیچ جلسه‏اى تشکیل نشده بود، تا آنان نظر همه مهاجران را جویا شوند و بفهمند که آنان چه نظرى دارند، پس مى‏بایست این افراد، قبل از فوت رسول خدا، به تلاش وسیعى دست مى‏زدند و با یکایک مهاجران به توافق قبلى مى‏رسیدند . 2 . در بسیارى از کتب تاریخى و روایى ذکر شده است که این عده از مهاجران، مامور بودند تا تحت فرماندهى اسامة‏بن زید، از مدینه خارج شوند . در تعدادى از این روایت تصریح به اسم ابوبکر و عمر و ابوعبیده و ... شده است، مانند روایتى که در الطبقات الکبرى ذکر شده است که مى‏گوید: «فلم یبق احد من وجوه المهاجرین الاولین و الانصار الا انتدب فى تلک الغزوه و فیهم ابوبکر الصدیق و عمربن الخطاب و ابوعبیدة بن الجراح و سعد بن ابى وقاص و ...» ; ⚜ هیچ یک از بزرگان مهاجر و انصار باقى نمانده بودند مگر این‏که به این جنگ فراخوانده شدند که در میان آنان، ابوبکر صدیق و عمربن خطاب و ابوعبیده جراح و سعدبن ابى وقاص و ... بودند . ◽️ولى آنان به بهانه‏هایى از همراهى این لشکر امتناع مى‏ورزیدند و با تعلل خود، در حرکت این لشکر، کارشکنى مى‏کردند . با توجه به تاکیدهاى بسیار زیاد پیامبر صلى الله علیه و آله مبنى بر حرکت لشکراسامه و از طرفى دیگر تعلل این گروه از همراهى لشکر اسامه، به خوبى مى‏توان از منویات و نقشه‏هاى این گروه با خبر شد . 3 . پیامبر صلى الله علیه و آله در آخرین روزهاى زندگى‏اش بر اثر شدت بیمارى، مرتب بى‏هوش مى‏شدند . وقت نماز شد و بلال اذان گفت: پیامبر صلى الله علیه و آله چون توان رفتن به مسجد را نداشتند فرمودند: «به مردم بگویید نماز بخوانند» و شخص خاصى را براى امامت آن مشخص نکردند، زیرا شاید اکنون نوبت مردم بود که با این همه سفارش‏ها و تاکیدها، مى‏فهمیدند که پشت‏سر چه کسى نماز بگزارند . ✨ادامه دارد.. 📌فیش منبر 🌷هدیه به لبخند امام_زمان عج ✅کانال مستشهدین۳۱۳ @mostashhadin_313 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈‌
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🎴عوامل‌نادیده‌گرفتن‌غدیر‌ و‌اجتماع‌۲۲ ⚜ همان‏طور که روایتى به نقل از بلال چنین بیان شده است: پیامبر صلى الله علیه و آله در آن هنگام بیمار بود، وقتى که براى نماز فراخوانده شد، فرمود: «یا بلال لقد ابلغت فمن شاء فلیصل بالناس و من شاء فلیدع‏» ; ◽️ اى بلال من ابلاغ خود را نمودم حال هر که خواهد با مردم نماز گزارد و هر که خواهد ترک کند . بسیار واضح بود که چه کسى باید امامت این نماز را بر عهده داشته باشد، چون گذشته از این‏که على علیه السلام جانشین و وصى پیامبر صلى الله علیه و آله بود، اشخاص موجه دیگرى - بنا به امر پیامبر صلى الله علیه و آله مبنى بر حضور بزرگان مهاجر و انصار در لشکر اسامه - در مدینه باقى نمى‏ماندند; ⚜ ولى جاى تعجب است که روایات زیادى در کتب اهل سنت وجود دارد که مى‏گویند: پیامبر صلى الله علیه و آله به ابوبکر امر کرده بود که تا جاى او نماز بگزارد! این روایات در میان خودشان متناقض‏اند، زیرا هم در تعداد نمازهایى که ابوبکر به جاى پیامبر صلى الله علیه و آله خوانده و هم در چگونگى آخرین نماز پیامبر صلى الله علیه و آله که ابوبکر به جاى پیامبر صلى الله علیه و آله ایستاده بود، اختلاف دارند، ⚜چنان‏که بعضى گفته‏اند: پیامبر صلى الله علیه و آله به ابوبکر اقتدا کرده است و بعضى مى‏گویند: ابوبکر به نماز پیامبر صلى الله علیه و آله و روایات مختلف دیگرى که در کتاب الطبقات الکبرى ذکر شده است . ◽️این تناقض‏هاى داخلى، ما را به بطلان این ادعا که پیامبر صلى الله علیه و آله چنین امرى کرده باشند، راهنمایى مى‏کند . البته این احتمال هم وجود دارد که بعضى از همسران پیامبر صلى الله علیه و آله خودشان چنان مطلبى را عنوان کرده باشند و آن را به پیامبر صلى الله علیه و آله نسبت داده باشند، مؤید این احتمال، احادیثى است که مى‏گوید: ⚜ «پیامبر صلى الله علیه و آله در یکى از روزهاى بیمارى، فرمودند: على علیه السلام را خبر کنید تا بیاید، ولى عایشه، به دنبال ابوبکر فرستاد و حفصه، به دنبال عمر فرستاد و آنان نزد پیامبر علیه السلام آمدند، ولى پیامبر صلى الله علیه و آله از آن‏ها روى گرداند .» ◽️ این روایت اگرچه مربوط به نماز نیست، ولى اصل تمرد بعضى از همسران پیامبر صلى الله علیه و آله را ثابت مى‏کند . پس آنان که چنین جراتى داشتند تا خلاف سخنان صریح پیامبر صلى الله علیه و آله عمل کنند، در اینجا نیز مى‏توانستند از جانب خود مطلبى را به پیامبر صلى الله علیه و آله نسبت دهند . ✨ادامه دارد.. 📌فیش منبر 🌷هدیه به لبخند عج ✅کانال مستشهدین۳۱۳ @mostashhadin_313 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت‌الله تهرانی: گرفتگی روح با شرکت در عزای ابی‌عبدالله(ع) برطرف می‌شود 🏴۲ شب تا محرم ✅کانال مستشهدین۳۱۳ @mostashhadin_313 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔖 📌 اگر می‌خواهید شرح صدرتان بالا برود… ✨امام على عليه السلام: 🔺 خشم هم نشين بسيار بدى است: عيب ها را آشكار، بدى ها را نزديك و خوبى ها را دور مى كند. 📚غررالحکم، ص ٣٠٢. 🔻مصداق 🔹 شخصی آمد خدمت حضرت پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) عرض کرد: آقا من خیلی کار دارم یک کلمه بگو خیلی مفید باشد، خیلی هم مختصر باشد میخواهم بروم! ✨حضرت فرمودند: لا تَغضَب، غضب نکن. 🔸شما هم غضبتان را کنترل کنید به خصوص به فرزندان ضعیفتان. 🔹 اگر می‌خواهید شرح صدرتان بالا برود؛ بر غضب و عصبانیّت و اعمال خود کنترل پیدا کنید، همیشه امام زمان ارواحنافداه را در کنار خود ببینید. 🔻تمرین کنید، تمرین با امام زمان عج بودن کنید. 🔹 در خانه غضب بیجا به همسر و فرزندتان نکنید، غضب بیجا مال شیطان است. 🌷هدیه به لبخند عج ارج نهیم ✅کانال مستشهدین۳۱۳ @mostashhadin_313 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈‌