بنیاد شهید مطهری
🔷 دهه اول ماه ذیحجه وشبهایی خاص @motahari_ir
🔷 شايد [از نظر فضيلت] هيچ ده شب متوالى مثل اين ده شب وجود ندارد البته تك شب افضل وجود دارد، مثل شب قدر، ولى مقصود ما ده شب متوالى است..
🌹 موسى در اول ذىالقعده به ميقات الهى رفت و و به اصطلاح يك نوع خلوت سى شبى با خداى خودش داشت، ولى مثل اينكه در آن سى شب نتوانست به پايان برساند، [لذا] تكميل شد به ده شب ديگر و شد چهل شب، يك اربعين. آن ده شبى كه با آن تكميل شد، همين ده شب اول ذىالحجه بود.
🔷 و لهذا در اخبار و روايات ما نمازى وارد شده در كتابهاى دعا مثل مفاتيح هم هست. كه در دهه اول ذىالحجه بين نماز مغرب و عشاء خوانده مىشود و در آن بعد از «حمد» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ» اين آيه خوانده مىشود: وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ.
🌹در كتابهاى دعا هم براى اين شبها آداب خاصى هست و اهل معنا معتقدند كه در اين شبها آثار خاصى هست كه در شبهاى ديگر نيست.
📚 استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج 13، ص 67
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🌹چرا اسلام برای ازدواج که یک امر شهوانی است، جنبه اخلاقی قائل است؟ @motahari_ir
💠 تا وقتى كه رابطه زوجين با يكديگر رابطه شهوانى يعنى رابطه جنسى است، قهرا اينها به هم به چشم يك ابزار نگاه مىكنند. رابطه جنسى يك امر حيوانى و طبيعى است. براى اطفاى غريزه جنسى، زن براى مرد يك ابزار بيشتر نيست و مرد هم براى زن يك ابزار است.
🌺 ولى مسئله زوجين و كانون خانوادگى و فلسفه خانوادگى و روح خانوادگى عبارت است از روح ما فوق غريزه جنسى كه ميان دو نفر پيدا مىشود؛ يعنى شخصيت يكديگر را دوست دارند و تا سنين پيرى كه ديگر مسئله غريزه جنسى بكلى ضعيف يا نابود مىشود، علقه خانوادگى و محبت ميانشان هست و روز به روز هم شديدتر مىشود ...
✅ اين اولين مرحلهاى است كه انسان از لاك خود فردى خارج مىشود. و به همين دليل ازدواج در اسلام جنبه اخلاقى دارد با اينكه يك امر شهوانى است، و اين تنها امرى است كه با وجود اينكه پايه طبيعى و شهوانى دارد جنبه اخلاقى نيز دارد. مثلًا هيچ وقت خوردن جنبه اخلاقى پيدا نمىكند ولى ازدواج خودش جنبه اخلاقى دارد. و در ميان غرايز شهوانى انسان هر غريزهاى كه اشباع شود، اشباع آن تأثيرى در معنويت انسان ندارد جز غريزه جنسى. لهذا ازدواج از نظر اسلام سنت و مستحب تعبير شده.
📚 استاد شهید مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص 165 و 166
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🌺 پيغمبران و همچنين اولياء كُمَّل الهى در همان عالم قرب خودشان مسائلى دارند كه براى ما درك اين مسائل مشكل است.
💠 موسى بعد از آنكه پيغمبر شده است و الواح مىخواهد بر او نازل شود به ميقات پروردگار مىرود، اول سى شب، ولى با سى شب نتوانست دوره سلوك خودش را به پايان برساند. وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً .
🌺 در اين سى شب موسى كمال مجاهدت را مىكرد براى آنكه آن شايستگى نهايى براى نزول الواح را پيدا كند، ولى نتوانست و بعد ده شب ديگر اضافه شد.
💠 آن سى شب از اول تا آخر ماه ذىالقعده بود، و ده شب ديگر كه اضافه شد، از اول تا دهم ماه ذىالحجه بود. در دهم ماه ذىالحجه بود كه «فتح» براى قلب موسى رخ داد و آنچه كه بايد، بر او فتح شد.
🌺 اين تازه بعد از دوره پيغمبرى موسى است. هر ولىّ كاملى بلكه هر مؤمنى و هر انسانى در هر سال يك دورهاى دارد.
📚 استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج 14 ص 83 (با تلخیص)
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
🌺 سه ویژگی مهم حجاج واقعی در فرمایش امام باقر علیه السلام @motahari_ir
📜 شيخ صدوق روايت كرده است كه امام باقر عليه السلام مىفرمود:
❗️ما يُعْبَأُ بِمَنْ يَؤُمُّ هذَا الْبَيْتَ اذا لَمْ يَكُنْ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ: خُلُقٌ يُخالِقُ بِهِ مَنْ صَحِبَهُ وَ حِلْمٌ يَمْلِكُ بِهِ غَضَبَهُ وَ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَحارِمِ اللَّهِ.
✅ يعنى كسى كه به قصد حج به خانه كعبه مىآيد، مورد عنايت حق واقع نمىشود مگر آنكه در او سه خصلت وجود داشته باشد:
1⃣ اخلاق مناسبى براى معاشرت با همسفران داشته باشد
2⃣ داراى نيروى حلم و بردبارى باشد كه بتواند جلو خشم خود را- كه خواه ناخواه موجبات آن در سفر پيش مىآيد- بگيرد
3⃣ پارسايى داشته باشد كه جلو او را از گناهان بگيرد.
💠 از اينجا مىتوان تكليف حجاجى كه بىجهت با رفقا به نزاع برمىخيزند، زود از كوره در مىروند، انواع گناهان از دروغ و غيبت و غيره مرتكب مىشوند، فهميد و متأسفانه نقاط ضعف زيادى ازاينجهت در غالب حجاج محترم ديده مىشود.
📚 استاد شهید مطهری، حج، ص 32
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
✅ اصلی که به تعبیر امام باقر (ع) پایه و استوانه فرایض است.. @motahari_ir
👈[توضیح: عبارت فوق به حدیثی از امام باقر (ع) اشاره می کند که استاد شهید در «حماسه حسینی» بخشی از آن را اینگونه ترجمه و توضیح داده اند]
❗️ ... در آخر الزمان، مردم رياكارى پيدا مىشوند كه دائماً آيه قرآن و دعا مىخوانند «وَ يَتَنَسَّكونَ» اظهار مقدسمآبى مىكنند «حُدَثاءُ سُفَهاءُ» يك مردم تازه به دوران رسيده احمقى هم هستند. تنها چيزى كه اين مقدسمآبها به آن اعتنا ندارند، امر به معروف و نهى از منكر است.
❗️ «لا يوجِبونَ أَمْراً بِمَعْروفٍ وَ لا نَهْياً عَنْ مُنْكَرٍ الّا اذا أَمِنُوا الضَّرَرَ» اينها تا مطمئن نشوند كه امر به معروف و نهى از منكر كوچكترين ضررى به ايشان نمىزند، به آن تن نمىدهند.
❗️«يَطْلُبونَ لِانْفُسِهِمُ الرُّخَصَ وَ الْمَعاذيرَ» دائم دنبال اين هستند كه يك راه فرارى براى امر به معروف
و نهى از منكر پيدا كنند، يك عذرى بتراشند كه خوب، ديگر نمىشود، ديگر ممكن نيست.
❗️ «يُقْبِلونَ عَلى الصَّلاةِ وَ الصِّيامِ وَ ما لا كلِّفُهُمْ فى نَفْسٍ وَ لا مالٍ» دنبال آن عبادتهايى هستند كه نه به جان، نه به مال و نه به حيثيتشان ضرر مىزند (مثل نماز و روزه) اما اگر وظيفهاى ضررى به جايى مىزند، ديگر آن را قبول ندارند.
❗️تا آنجا كه مىفرمايد اگر نماز هم به كار يا حيثيت يا جانشان ضرر مىزد، آن را رها مىكردند: «كَما رَفَضوا اسْمَى الْفَرائِضِ وَ اشْرَفَها» همانطور كه عالىترين و شريفترين فريضهها را رها كردند، نماز را هم رها مىكردند.
آن عالىترين و شريفترين فريضهها كدام است؟ «انَّ الْامْرَ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهْي عَنِ الْمُنْكَرِ فَريضَةٌ بِها تُقامُ الْفَرائِضُ» [امر به معروف و نهى از منكر] فريضه بزرگى است كه ساير فرايض به وسيله آن بپا مىشود.
❗️ بايد امر به معروف و نهى از منكر باشد تا نمازى باشد، تا زكاتى باشد، تا حجّى باشد، تا خمسى باشد، تا معاملاتى باشد، تا قانونى باشد، تا اخلاقى باشد....
📚 استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 289
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
⚫️ سالروز شهادت شکافنده علوم، امام محمد باقر(ع) بر شما تسلیت باد!
✅ داستانی آموزنده از زندگانی امام محمد باقر علیه السلام
🔹محمد بن منکدر یکی از زهّاد و متصوفه آن عصر است؛ میگوید در یک روز بسیار گرم به خارج شهر مدینه رفته بودم، چشمم افتاد به محمدبن علی الباقر(ع) در حالی که غرق در عرق شده بود.
🔹در دل خود گفتم ببین بزرگی از بزرگان قریش چگونه حرص دنیا او را وادار کرده است که در این هوای گرم آمده اینجا! و خوب است بروم او را موعظهای بکنم. جلو رفتم و سلام گفتم و با صدای بلند سلام مرا پاسخ داد. من گفتم: شما یکی از بزرگان قریش هستید و سزاوار نیست در یک چنین هوای گرمی در طلب دنیا بیرون آیید. اگر الان در همین حال مرگ برسد و روح شما قبض بشود، چه جوابی نزد خدا خواهید داشت؟
🔹میگوید امام این حرف را شنید، فرمود : به خدا اگر در همین حال مرگ مرا فراگیرد، در حالی رسیده است که مشغول اطاعت خدا هستم. من این کار را برای تحصیل روزی و برای این که به تو و امثال تو احتیاجی نداشته باشم میکنم. من باید از آن روزی بترسم که مرگ من برسد در حالی که من مشغول معصیت هستم.
🔷 من بايد از آن روزى بترسم كه مرگ من برسد در حالى كه من مشغول معصيت هستم. محمد بن منكدر مىگويد گفتم: خدا تو را رحمت كند كه خواستم تو را موعظه كنم و متنبه سازم، تو مرا موعظه كردى و متنبه ساختى و مرا به اشتباه خود متوجه ساختى.
📝 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج2، ص70
#گزیده_کتاب
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فضیلت روز عرفه و تأثیر همصدا شدن با جمع در تضرع به درگاه الهی
#صوت_نوشت
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
✅ فضیلت روز عرفه و تأثیر همصدا شدن با جمع در تضرع به درگاه الهی #صوت_نوشت 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید
💠 شب و روز عرفه از ايام و ليالى متبرّكه است، اعم از اينكه انسان در منى و عرفات باشد يا نباشد
🌹روزها گاهى شرافت و فضيلت خود را از همان دستورى كه در آن روز رسيده است كسب مىكنند و اين يك جنبه روانى و روحى هم دارد. اينكه انسان در يك حالِ تنهاى تنها عبادت كند و خدا را بخواند و به درگاه الهى ابتهال و تضرّع كند، با اين كه صدايش همراه صداى جمع باشد عملًا هم فرق [دارد و اثر آن] در روح خود انسان هم متفاوت است.
🔷 ما در سوره مباركه حمد مىخوانيم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» خدايا همه باهم تو را مىپرستيم؛ در صورتى كه انسان نماز را با حالت انفراد مىخواند. نماز، اصلش نماز فرادى است، نماز جماعت سنتى است كه اگر انسان نخوانْد هم نخواند. ولى در نماز فرادى هم انسان به خدا اينطور مىگويد: خدايا ما همه باهم تو را مىپرستيم و همه باهم از تو مدد مىخواهيم و كمك مىجوييم.
📚 امام فخر رازى معروف، صاحب التفسير الكبير در همين آيه تعبير شاعرانه و زيبايى دارد. از یک اصل فقهی استفاده می کند و آن اين است كه در موارد زيادى مىگويند فروشنده يا خريدار، خيار فسخ پيدا مىكند. يكى از موارد را «خيار تبعّض صفقه» مىگويند ...
✍ استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن ج 6 ص 246
@motahari_ir
4_5852939173358469735.mp3
1.2M
📡 چرا «عید قربان» را جشن میگیریم؟
🔹عید قربان، عید انجام وظیفه و عید همبستگی اسلامی
📗 استاد مطهری، حج، ص۱۱۹
#گزیده_سخنرانی
@motahari_ir
بنیاد شهید مطهری
📡 چرا «عید قربان» را جشن میگیریم؟ 🔹عید قربان، عید انجام وظیفه و عید همبستگی اسلامی 📗 استاد مطهری
برادران ما يك اجتماع بسيار بزرگى را در مكه تشكيل دادهاند، مناسك حج را انجام دادهاند.
روزى است كه شايد مىتوانم بگويم صدى نود دستور خدا را عمل كردهاند. اركان عمل حج را- كه وقوفین است (وقوف در عرفات و وقوف در مشعر) انجام دادهاند، رمى جمرات كردهاند، قربانى كردهاند و بعد از قربانى، ديگر از لباس احرام خارج شدهاند. آنها يك موفقيتى دارند.
براى برادران ما مستقيماً عيد است، عيد انجام وظيفه است، مثل اينكه عيد فطر عيد انجام وظيفه است. از لباس احرام خارج شدهاند ما هم كه اينجا هستيم، داريم با آنها همدلى و همدردى مىكنيم، اظهار خوشحالى مىكنيم كه برادران ما چنين توفيق عظيمى نصيبشان شده است و باز آرزو مىكنيم كه يك وقتى ما هم در جاى آنها باشيم، ما هم اين موفقيت را داشته باشيم و برادران ديگر ما براى ما جشن بگيرند و اظهار مسرّت و شادمانى كنند.
خود اينها چقدر ارزش دارد، چقدر همبستگى را مىرساند و چقدر اسلام به همبستگى مسلمين علاقهمند است!
استاد شهید مطهری، حج، ص 119
🌺 حديثى است از امام هادى (سلام اللّه عليه)، مىفرمايد:
✅ «مَنْ هانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ»
🔷 اگر كسى خودش در نزد خودش خوار بشود، احساس بزرگوارى را در خودش از دست بدهد در روح خودش احساس شخصيت اخلاقى و معنوى نكند، از شر او ايمن مباش.
❗️آن كسى كه اين احساس را باخت همه چيز را باخته است، فلا تَأْمَنْ شَرَّه!
📚 استاد شهید مطهری، فلسفه اخلاق، ص 135
@motahari_ir
✅ حکومت یکی از فروع امامت است نه همه آن
🔸اساس مسئله در باب امامت، آن جنبه معنوی است. امامان یعنی انسانهایی معنوی مادون پیغمبر(ص) که از طریقی معنوی اسلام را میدانند و میشناسند و مانند پیغمبر، معصوم از خطا و لغزش و گناهاند. امام، مرجع قاطعی است که اگر جملهای از او بشنوید، نه احتمال خطا در آن میدهید و نه احتمال انحراف عمدی، که اسمش میشود «عصمت». (ص۴۷)
🔹ما نباید مسئله امامت را از اول به صورت یک مسئله خیلی ساده دنیاوی یعنی حکومت مطرح کنیم بعد بگوییم آیا از نظر اسلام حکومت، استبدادی و تنصیصی است یا انتخابی؟ نه، مسئله به این شکل مطرح نیست. در شیعه، «امامت» مطرح است. یک شأن امام حکومت است و البته با وجود امام معصوم جای حکومت کردن کس دیگری نیست همینطور که با وجود پیغمبر اکرم(ص) جای حکومت کردن کس دیگری نیست. (ص۵۵)
🔸مسئله امامت از جنبه زعامت و حکومت این است که حالا که بعد از پیغمبر مانند زمان ایشان معصوم وجود دارد و پیغمبر وصیی برای خود معین کرده است که او در سطح افراد دیگر نیست و از نظر صلاحیت مثل خود پیغمبر استثنایی است، دیگر جای انتخاب و شورا و این حرفها نیست. (ص۵۳)
🔹همانطور که در زمان پیغمبر نمیگفتند که پیغمبر فقط پیامآور است و وحی به او نازل میشود، تکلیف حکومت با شوراست و مردم بیایند رأی بدهند که آیا خود پیغمبر را حاکم قرار دهیم یا شخص دیگر را، بلکه این طور فکر میکردند که با وجود پیغمبر، این بشر فوق بشر که در مرحلهای است که با عالم وحی اتصال دارد، اصلا این مسئله مطرح نیست، بعد از ایشان نیز جای این سخنان نیست. (ص۵۴)
📝 استاد مطهری، امامت و رهبری
#گزیده_کتاب
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
4_5870478402456126236.mp3
2.01M
📡 مضمون آیه مهمی که روز عید غدیر بر پیامبر(ص) نازل شد: از امروز هر خطری که مسلمین را تهدید میکند از ناحیه خود مسلمین است
📗 استاد مطهری، امامت و رهبری، ص۹۸
#گزیده_سخنرانی
@motahari_ir
✅ امامت محرکی به سوی عمل نه دستاویزی برای تنبلی
🔷 در مسئله ولایت و امامت، طرز فکر ما به صورت عجیب و معکوس درآمده است!
❗️آیا این عجیب نیست که ما مقتدایانی مثل اهل بیت پیغمبر داشته باشیم آنگاه به جای اینکه وجود این پیشوایان محرّک و مشوّق ما باشد به عمل، وسیله تخدیر ما و تنبلی ما و گریز ما از عمل شده است؟! تشیع و دوستی اهل بیت پیغمبر را وسیله قرار دادیم برای اینکه از زیر بار اسلام بیرون بیاییم!
🔷 امامت و ولایت این حقیقت عالی، وسیله تنبلی شده، وسیله هیچ کار نکردن با انتظار اینکه همه کارها را مولی کرده، در قیامت هم مولی میکند!
📚 استاد شهید مطهری، ده گفتار، ص۱۵۵ (با تلخیص)
@motahari_ir