فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ درد دل امیرالمومنین(ع) با حضرت فاطمه زهرا(س)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
⚫️ چرا دو فاطمیه داریم؟
◾️ راجع به اینکه وفات حضرت صدّیقه طاهره چه روزی بوده میان علما اختلاف است. در نقلهایی که آمده است، ۷۵ روز و ۹۵ روز بعد از رحلت پیغمبر(ص) ذکر شده است. چون حضرت در ۲۸ صفر از دنیا رفتهاند ۷۵ روز با «سیزدهم جمادیالاولی» منطبق میشود. در بعضی روایات دیگر ۹۵ روز است که با «سوم جمادی الثانی» منطبق میشود.
◾️علت این اختلاف این است که «تسعین» و «سبعین» در کتابت خیلی نزدیک به یکدیگر نوشته میشده. بعضی از نسخهنویسها که از رو نوشتهاند، یا سبعین را تسعین خواندهاند و یا تسعین را سبعین خواندهاند.
◾️ ولی در اواخر، بعضی از محققینِ علما از روی قرائنی به دست آوردهاند که اصل، تسعین بوده است. لهذا تقریبآ در نیم قرن اخیر علما بیشتر ۹۵ روز را ملاک قرار داده و سوم جمادی الثانیة را روز وفات حضرت صدّیقه طاهره سلام الله علیها میشمارند.
📗 شهید آیتالله مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۱۴۲ (با اندک تلخیص)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔵 سلسله نشستهای ماهانه علمی با موضوع «روششناسی استاد مطهری» در آخرین پنجشنبه هر ماه
🔻موضوع جلسه اول:
روش تفسیری استاد مطهری
🔹 ارائهدهنده:
دکتر مجید معارف
استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
🔸 ناقد:
دکتر عبدالهادی فقهیزاده
استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
🗓⏰ زمان: پنجشنبه ۳۰ آذر، ۱۴۰۲
ساعت ۱۰، به صورت حضوری و مجازی ( motahari.ir/live )
🏢محل برگزاری: قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴، بنیاد شهید مطهری
🔷 این جلسه، با همکاری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار میشود
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 شهوترانی با انسان و جامعه چه میکند؟
🔸شرافت و شهامت و شجاعت روح در همه كس رشد نمىكند. عزّت و آزادگى و عدالتخواهى و خيرخواه بشر بودن در همه كس رشد ندارد. در انسان شهوتران و عيّاش، اينها رو به زبونى و فرسودگى مىروند؛ در انسان از خود گذشته و از تن رهيده رشد مىكنند.
🔹و لذا در آنجا كه انسان به شهوت و عيش و نوش گراييده است، همه سجاياى انسانى مرده است و انسان در لجن سيّئات اخلاقى فرو رفته است و بدان سبب جامعه و انسانها در راه سقوط مىافتند.
🔸اولياى حقّ حتّى از بسيارى از لذّات مباح چشم مىپوشيدند و از گرفتارى در لذّات حلال نيز پرهيز داشتند، زيرا مىدانستند آنجا كه انسان پاىبند لذّت شد تعالى روح از او گرفته مىشود چه رسد به آنجا كه پاىبند گناه باشد.
📗 استاد مطهری، علل گرایش به مادّیگری، ص۱۷۷ (با تلخیص)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
May 11
🟢 «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» با همکاری «دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران» برگزار میکند:
موضوع: روش تفسیری استاد شهید مرتضی مطهری
🔹 ارائهدهنده:
دکتر مجید معارف
استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
🔸 ناقد:
دکتر عبدالهادی فقهیزاده
استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
🗓⏰ زمان: پنجشنبه ۳۰ آذر، ۱۴۰۲
ساعت ۱۰، به صورت حضوری و مجازی ( motahari.ir/live )
🏢 محل برگزاری: قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴، بنیاد شهید مطهری
🔷 این جلسه، اولین جلسه از سلسله نشستهای علمی با موضوع «روششناسی استاد مطهری» است که در آخرین پنجشنبه هر ماه برگزار میشود
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 دو داستان درباره احترام عالمان بزرگ شیعی به مخالفان خود در دین یا مذهب به خاطر علم
🔹 علم، هم برای خود عالم قداست دارد، هم برای غیرعالم، و به همین دلیل است که هر انسانی عالم را از آن جهت که عالم است احترام میکند. الآن اگر در همین جلسه ما فردی وارد بشود که در یک رشته از علوم عالَم تخصص کامل داشته باشد، اهل هر دین و مذهبی و اهل هر مملکتی باشد، ما خواه ناخواه به نوعی از او احترام میکنیم. علم احترام دارد.
🔸 ابواسحاق صابی یک مرد صابئی بود. صابئیها اصلاً جزو اهل کتاب شمردنشان هم محل اشکال است. به هرحال یک غیرمسلمان بود ولی مرد خیلی دانشمندی بود و درعین اینکه مسلمان نبود ولی مرد مؤدبی بود. ادیبی بود که خیلی به آیات قرآن استشهاد میکرد و احترام ماه رمضان را همیشه حفظ میکرد و چیزی نمیخورد.
🔹 وقتی که از دنیا رفت، سید رضی، یک عالم روحانی درجه اول، این مرد صابی کافر را مرثیه گفت، مدحی عالی که آن را از شاهکارهای قصائد عربی میشمارند. او را ملامت کردند، گفتند تو سید، شریف، اولاد پیغمبر(ص)، مرد روحانی، میآیی یک مرد کافری را مدح میکنی؟ گفت: «اِنَّما رَثَیْتُ عِلْمَهُ» من علمش را مرثیه گفتم، علمش را مدح گفتم. علم هرجا وجود داشته باشد محترم است.
🔸 علامه حلّی فوقالعاده شیعه متصلّب در تشیع است و فخر رازی یک سنی متعصب در تسنن. گفتند علامه حلّی وقتی که خواست از کنار قبر فخر رازی رد بشود سواره بود. به احترام قبر او پیاده شد و مقداری پیاده رفت. گفتند تو از این مرد احترام میگذاری؟! گفت من علمش را احترام میگذارم.
📗 شهید آیتالله مطهری، فطری بودن دین، ص۶۶-۶۵ (با اندک تلخیص)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 انسان چه وقت بر علیه خودش حکم صادر میکند؟
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
نشست_روش_تفسیری_استاد_شهید_مرتضی_مطهری_1.m4a
26.9M
💠 صوت اولین نشست علمی مطهریپژوهی با عنوان «روش تفسیری استاد مطهری»؛
🔹 جلسه اول نشست علمی از سلسله نشستهای علمی ماهانه مطهریپژوهی که تحت عنوان کلی «روششناسی استاد مطهری» برپا میشود، از سوی «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری» با همکاری «دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران» برگزار شد.
🔸ارائهکننده:
🎤 جناب آقای دکتر مجید معارف
استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
🔹 ناقد:
دکتر عبدالهادی فقهیزاده
استاد تمام دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
🔸دبیر جلسه:
🎙حجتالاسلام رضا عسکری
✅ موضوع جلسه بعدی روش استاد مطهری در علوم اجتماعی با ارائه حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران خواهد بود که در ۲۸ دیماه برگزار خواهد شد.
🗓 تاریخ برگزاری: پنج شنبه، ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 اينهمه فحشها كه به روزگار مىدهيم بايد به خودمان بدهيم
🔹 مردهاى ما از زنها و زنها از مردها و پدر و مادر از فرزند، كارفرما از كارگر و كارگر از كارفرما و حاكم از رعيت و رعيت از حاكم و تاجر از تاجر و عالم از جاهل و جاهل از عالم شكايت داريم و همه مىگوييم زمانه خراب شده. هيچ فكر نمىكنيم زمانه خراب نشده ما خراب شدهايم، ما آتشهاى فساد و فتنه را دامن مىزنيم و بالاخره خودمان هم مىسوزيم. يك عاملى از خارج نيامده، از آسمان خدا نفرستاده و از زمين هم بيرون نياورده است.
🔸 آرى، همه اينها از وجود خود ما بروز و ظهور نموده. همان طورى كه خودمان آنها را آوردهايم، بايد خودمان بيرون كنيم.
اين همه غيظ و غضبها و فحشها كه به روزگار مىدهيم بايد به خودمان بدهيم.
ببرى مال مسلمان و چو مالت ببرند
بانگ و فرياد برآرى كه مسلمانى نيست.
📗 یادداشتهای استاد مطهری، ج۴، ص۵۴
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا،تلگرام و سروش 👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 اشتباهی بزرگ: تواضع در برابر انسان متکبر
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 بدون یادداشتبرداری و دستهبندی مطالب، یک محقق به جایی نمیرسد
🔹 ما هنوز به لزوم نقشه در زندگی یعنی در جزئیات زندگی ایمان نیاوردهایم. یک دانشمند اگر متد و روش صحیح در کار کردن و در یادداشت برداشتن و در کلاسه کردن مطالب نداشته باشد و بخواهد صرفاً به حافظه بسپارد و ننویسد، به جایی نمیرسد.
🔸به ما گفتهاند «ما حفظ فرّ و ما کتب قرّ». این دستور در حقیقت برای استفاده اکثر از وقت است. ما هنوز نمیدانیم این جزئیات را باید به ما یاد بدهند و گویندگان و نویسندگان ما هم نه خود میدانند و نه یاد میدهند.
📗 استاد مطهری، یادداشتها، ج۱۳، ص۱۱۰
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 کتاب اهدایی استاد مطهری به یکی از دوستان خود در ایام جوانی که سر از کتابخانه دانشگاه هامبورگ درآورده است
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 پیشرفت عمیق و ریشهدار، تنها به شکل تدریجی ممکن است نه با تعجیل
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🌹سالروز ولادت پاره تن رسول الله(ص) و سرور زنان دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تهنیت باد!🌹
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران برگزار میکند:
💢 سلسله نشستهای «صد کتاب ماندگار قرن»
بررسی و معرفی نگاشتههای برتر ایرانیان در یک قرن اخیر
📚در نشست پنجم بررسی میشود:
📗 کتاب «مسئله حجاب» اثر متفکر شهید استاد مرتضی مطهری
🔹 دبیر نشست:
فرحناز افضلی قادی؛ عضو هیئت علمی گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران
سخنرانان:
🔹 زهرا داورپناه؛ عضو هیئت علمی گروه مبانی نظری پژوهشکده زن و خانواده
🔹 محمد تقی کرمی؛ عضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی
🗓️ زمان: یکشنبه؛ ۱۷ دی ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح
▪️مکان: کتابخانه ملی، اندیشگاه فرهنگی
🎥 پخش زنده از:
aparat.com/nlai_ir
مقام شهید.mp3
7.12M
🟢 چرا «شهید» در نزد همگان این میزان عزیز است؟
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 عواقب تحریک و تهییج بیحساب غریزه جنسی
🔸 تحریک و تهییج بیحساب غریزه جنسی عوارض وخیم دیگری نظیر بلوغهای زودرس و پیری و فرسودگی نیز دارد.
از اینجا معلوم میشود که عارفان و نکته سنجان ما که میگویند:
مراد هر که برآری مطیع نفس تو گشت
خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد
با روشنبینی و روشن ضمیری عارفانه خود به نکاتی برخورد کردهاند که این آقایان روانشناس روانکاو که در عصر علوم نامشان جهان را پر کرده متوجه نشدهاند.
🔹 اما اینکه میگویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلی ما مُنعَ مِنْهُ» مطلب صحیحی است ولی نیازمند به توضیح است. انسان به چیزی حرص میورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به سوی آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمنای چیزی را در وجود شخصی بیدار کنند و آنگاه او را ممنوع سازند. اما اگر امری اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و ولع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود.
🔸 فروید که طرفدار سرسخت آزادی غریزه جنسی بود، خود متوجه شد که خطا رفته است، لذا پیشنهاد کرد که باید آن را از راه خاص خودش به مسیر دیگری منحرف کرد و به مسائل علمی و هنری نظیر نقاشی و غیره منعطف ساخت و به اصطلاح طرفدار تصعید شد؛ زیرا تجربه و آمار نشان داده بود که با برداشتن قیود اجتماعی، بیماریها و عوارض روانی ناشی از غریزه جنسی بیشتر شده است. من نمیدانم آقای فروید که طرفدار تصعید است از چه راه آن را پیشنهاد میکند. آیا جز از طریق محدود کردن است؟
🔹در گذشته افراد بیخبر به دانشجویان بیخبرتر از خود میگفتند انحراف جنسی،یعنی هم جنس بازی، فقط در میان شرقیها رایج است و علتش هم دسترسی نداشتن به زن بر اثر قیود زیاد و حجاب است. اما طولی نکشید که معلوم شد رواج این عمل زشت در میان اروپاییها صد درجه بیشتر از شرقیهاست.
🔸 ما انکار نمیکنیم که دسترسی نداشتن به زن موجب انحراف میشود و باید شرایط ازدواج قانونی را سهل کرد، ولی بدون شک آن مقدار که تبرّج و خودنمایی زن در اجتماع و معاشرتهای آزاد سبب انحراف جنسی میشود به مراتب بیشتر از آن است که محرومیت و دست نارسی سبب میگردد.
📗 استاد مطهری، مسئله حجاب، ص۱۱۰ - ۱۰۹
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
میز گرد عقل و دین.mp3
51.97M
💠 میزگردی متفاوت
🔹 صوت میزگرد «عقل و دین» با حضور اساتید مسلمان و مسیحی:
- پروفسور چارلز تالیافرو
- استاد سید یدالله یزدانپناه
- دکتر محمد لگنهاوزن
- پروفسور کلی جیمز کلارک
- دکتر محمد فنایی اشکوری
🎙سخنرانیهای انگلیسی این میزگرد توسط استاد لگنهاوزن ترجمه شده است
🔹 این میزگرد در خردادماه سال ۱۳۹۳ در جریان همایش بینالمللی اندیشههای فلسفی استاد مطهری برگزار شد.
📗 متن این میزگرد توسط انتشارات «ندای فطرت»، وابسته به بنیاد شهید مطهری در کتاب عقل و دین منتشر شده که علاقمندان میتوانند این کتاب را از طریق این لینک تهیه کنند:
B2n.ir/t88611
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 تفاوت مکتب انبیا با مکاتب فلسفی
🔹 یک فرق مکتب انبیا با مکاتب فلسفی این است که مکاتب فلسفی کلاس خصوصی است و یک منطق یکنواخت دارد، برخلاف منطق انبیا. در مکتب انبیا این اصل هست که «امرنا ان نکلم الناس علی قدر عقولهم» [ما امر شدهایم که به اندازه فهم و درک مردم با آنها صحبت کنیم]، اما در مکاتب فلسفی این اصل نیست، زیرا درِ مکاتب انبیا به روی همه باز است به خلاف مکاتب فلسفی که این در فقط به روی عده معین که در حد معین هستند باز است.
🔸 میگویند بر سر در مدرسه و باغ معروف افلاطون نوشته بود: هرکس که هندسه نخوانده است حق ورود ندارد. اما بر سر در مدرسه انبیا چنین تابلویی نیست، و به همین جهت فیلسوف به اندازه عقل خودش حرف میزند و پیغمبر به اندازه ظرفیت مستمع. از این روست که سخن فیلسوف یکنواخت است بر خلاف سخن پیغمبر.
🔹 بهترین شاگردان فلاسفه آنها هستند که از لحاظ زمان به آنهانزدیکترند، اما انبیا برعکس: رب حامل فقه لیس بفقیه [چه بسا حامل علمی که خود فهم عمیقی از آن ندارد].
این خود یک اصل از اصول اجتهاد و استنباط است که توجه به آن در کیفیت استنباط تأثیر دارد.
📗 استاد مطهری، یادداشتها، ج۲، ص۳۰۳
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 خطاب امام باقر(ع) به یک ایرانی عاشق اهل بیت(ع)؛ دلانگیز و امیدبخش
🌹سالروز ولادت شکافنده علوم و حلول ماه مبارک رجب تهنیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 استقبال از ماه رجب در نسلهای گذشته چگونه بود؟
خاطره شهید مطهری از دوران کودکی خود
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🔵 دومین جلسه از سلسله نشستهای ماهانه علمی با موضوع «روششناسی استاد مطهری» در آخرین پنجشنبه هر ماه
🔻موضوع جلسه دوم:
روش استاد مطهری در علوم اجتماعی
🔹 ارائهدهنده:
حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🗓⏰ زمان: پنجشنبه، ۲۸ دی، ساعت ۹:۳۰
به صورت حضوری و مجازی از کانال ایتا:
eitaa.com/motahari_ir
و سایت بنیاد:
motahari.ir/live
🏢محل برگزاری: قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴، بنیاد شهید مطهری
🔸فایل صوتی نشست اول:
https://eitaa.com/motahari_ir/2222
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 نکاتی درباره دعای معروف ماه رجب از زبان استاد شهید مطهری
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir