معنای حرکت دستها هنگام گفتن «الله اکبر» در ابتدای نماز چیست؟
آیا اصلِ کار، عقب رفتن دستهاست یا جلو آمدن آنها، یا هر دو؟
🔹 چرا ما در نماز وقتی میگوییم «اَللهُ اَکبَر»، دستها را اینچنین میکنیم؟ (مستحب است که وقتی شروع میکنیم به گفتن «الله اکبر»، دستها بالا برود و وقتی به بالاترین نقطه رسید، کلام ما به راء «اکبر» برسد.) معنی این کار چیست؟
🔸البته الله اکبر خودش معنی دارد، تکبیر خداوند است: خدا بزرگتر است از همه چیز. بلکه «از همه چیز» هم درست نیست، در روایات گفتهاند بگویید خدا بزرگتر است از اینکه به وصف در بیاید.
🔹حالا این کار من یعنی چه که وقتی میگویم «الله اکبر»، دستهایم را بالا برده و پایین میآورم؟ به چه چیزی میخواهم اشاره کنم؟
🔸آیا اصلِ کار، عقب رفتن دستهاست یا جلو آمدن آنها، یا هر دو؟ اصل کار، عقب رفتن است؛ این دومی جزء کار نیست، بلکه کار تمام شده و دستها را به حال عادی در میآوریم. مقصود از این کار چیست؟ این کار یعنی پشت سر افکندم هرچه هست، غیر از خدا.
📘 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۴،ص۲۲۹
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
آخرین کتابی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خلاصهبرداری کرد
🔸 سردار فلاحزاده معاون سپاه قدس:
آخرین کتابی که شهید سلیمانی روزهای آخر قبل از شهادتش برای خودش خلاصهبرداری کرد، کتاب «انسان کامل» شهید مطهری بود.
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
🔴 آن سفر بُرده که صدها قافله دل همره اوست ... توصیف استاد مطهری از امام خمینی(ره) در زمان تبعید ایشان
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️امام را با مطهری بشناسیم و مطهری را با امام!
💢 بغض شهید مطهری هنگام نام بردن از امام خمینی(ره) در سخنرانی
⚫️ سالروز رحلت معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران تسلیت باد!
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
▪️در اوج خفقان رژیم پهلوی، استاد مطهری چگونه از امام خمینی(ره) در کتاب خود نام برد؟
🔹پس از مهاجرت به قم گمشده خود را در شخصيّتى ديگر يافتم. همواره مرحوم آقا ميرزا مهدى را به علاوه برخى مزاياى ديگر در اين شخصیت مىديدم؛ فكر مىكردم كه روح تشنهام از سرچشمه زلال اين شخصيّت سيراب خواهد شد.
🔸 اگر چه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از «مقدمات» فارغ نشده بودم و شايستگى ورود در «معقولات» را نداشتم، اما درس اخلاقى كه وسيله شخصیت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته مىشد و در حقيقت درس معارف و سير و سلوك بود نه اخلاق به مفهوم خشك علمى، مرا سرمست مىكرد. بدون هيچ اغراق و مبالغهاى اين درس مرا آنچنان به وجد مىآورد كه تا دوشنبه و سهشنبه هفته بعد خودم را شديداً تحت تأثير آن مىيافتم.
🔹بخش مهمى از شخصيت فكرى و روحى من در آن درس- و سپس در درسهاى ديگرى كه در طىّ دوازده سال از آن استاد الهى فرا گرفتم- انعقاد يافت و همواره خود را مديون او دانسته و مىدانم. راستى كه او «روح قدس الهى» بود.
📙 استاد مطهری، علل گرایش به مادیگری، ص۱۲
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 همان بهتر که ما جاهلها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم!
💢 خطابه پرشور و عمیق استاد مطهری در سال ۱۳۴۸:
اجرای این فریضه الهی نیازمند آشنایی با روانشناسی و جامعهشناسی است و ...
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
انسان بیایمان جهان را چگونه میبیند و انسان با ایمان چطور؟
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
🔴 قابل توجه هر انسان با خدا
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
⚪️ آنجا که ازدواج آغاز محرومیت است!
🔸 در قدیم یکی از شیرینترین آرزوهای جوانان ازدواج بود. جوانان پیش از آنکه به برکت دنیای اروپا کالای زن این همه ارزان و فراوان گردد «شب زفاف را کم از تخت پادشاهی» نمیدانستند.
🔹 ازدواج در قدیم پس از یک دوران انتظار و آرزومندی انجام میگرفت و به همین دلیل زوجین یکدیگر را عامل نیکبختی و سعادت خود میدانستند، ولی امروز کامجوییهای جنسی در غیرکادر ازدواج به حد اعلی فراهم است و دلیلی برای آن اشتیاقها وجود ندارد.
🔸 معاشرتهای آزاد و بیبند و بار پسران و دختران ازدواج را به صورت یک وظیفه و تکلیف و محدودیت درآورده است که باید آن را با توصیههای اخلاقی و یا احیاناً - چنانکه برخی از جراید پیشنهاد میکنند - با اعمال زور بر جوانان تحمیل کرد.
🔹 تفاوت آن جامعه که روابط جنسی را محدود میکند به محیط خانوادگی و کادر ازدواج قانونی، با اجتماعی که روابط آزاد در آن اجازه داده میشود این است که ازدواج در اجتماع اول پایان انتظار و محرومیت، و در اجتماع دوم آغاز محرومیت و محدودیت است.
📒 استاد مطهری، مسئله حجاب، ص۸۲
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️ سردار دلها شهید سلیمانی از دو شهید بزرگ انقلاب میگوید:
شهید مطهری و شهید بهشتی
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ نوسان جامعه میان دو بیماری
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
🔴 با کلیگویی نمیتوان امر به معروف و نهی از منکر کرد
🔸 نکته مهم درباره امر به معروف و نهی از منکر این است که در میان ما کلیگویی در موعظه و نصیحت هست، ارشاد هست، تعلیم هست، تذکر هست، اما امر به معروف و نهی از منکر نیست.
🔹 امر به معروف و نهی از منکر این است که کسی را به یک معروف معیّن و مشخص و خارجی، امر یا از منکری معین و خارجی نهی کنند.
🔸یک عمر در مذمت شراب داد سخن دادن هر اسمی داشته باشد امر به معروف و نهی از منکر نیست؛ وقتی امر به معروف و نهی از منکر است که در یک مورد خاص اقدامی صورت بگیرد.
🔹 بسا افراد که خیال میکنند کارشان امر به معروف و نهی از منکر است و حتی یک بار هم امر به معروف یا نهی از منکر نکردهاند.
🔸 اگر کسی مشغول غیبت است و منعش کنیم، نهی از منکر کردهایم اما در مذمت غیبت یک ساعت بحث کنیم نهی از منکر نیست.
📒 یادداشتهای استاد مطهری، ج۱، ص۲۴۵
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 برای برخورداری از عنایات خاص الهی در زندگی، نیت ما در کارها چگونه باید باشد؟
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
🔴 پرسش انتقادی برخی طرفداران دکتر شریعتی از استاد مطهری: مگر شما اشتباه نمیکنید؟
🔸پاسخ استاد: به طور قطع، نقد علمی و بیغرضانه از کتابها و اندیشههای دکتر، فکر نسل امروز را جلو میبرد و سبب باز شدن اندیشهها میگردد.
🔹بعضی نوشتهاند مگر شما اشتباه نمیکنید؟ جواب این است: چرا؛ اگر نوشتههای ما هم ارزش انتقاد دارد و افرادی هم هستند که وقت و صلاحیت انتقاد دارند انتقاد کنند؛ نه تنها نخواهیم رنجید ممنون هم خواهیم شد.
📙حاشیههای استاد مطهری بر آثار دکتر شریعتی، ج۲، ص۱۱
👈 جلد دوم این کتاب به تازگی منتشر شده است.
✅ تهیه آثار استاد مطهری از طریق بات تلگرامی:
t.me/motahari_bot
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ ظلم به سیاهان؛ نشانهای بر اینکه آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی ممکن نیست
🔸آيا ممكن است بشر آزادى اجتماعى داشته باشد ولى آزادى معنوى نداشته باشد؟ يعنى بشر اسير شهوت و خشم و حرص و آز خودش باشد ولى درعين حال آزادى ديگران را محترم بشمارد؟
🔹 آيا بشر قديم كه آزادى و حقوق ديگران را محترم نمىشمرد از اين جهت بود كه قوانينش اينطور وضع شده بود، كه تا قانون را عوض كرديم ديگر تمام بشود؟ مانند قوانين قراردادى كه بشر مىگذارد.
🔸 مثلًا همين كه در آمریکا گفتند قانون بردگى ملغى ، ديگر واقعاً بردگى ملغى شد؟ يا شكل و فرمش عوض شد، محتوا همان محتواست؟
🔹آن علتى كه در دوران گذشته بشر را وادار به سلب آزادى و حقوق اجتماعى ديگران مىكرد، حس منفعت طلبى او بوده است و بس.
🔸 حس منفعت طلبى بشر امروز چطور؟ هست يا نيست؟ بله هست، آن كه فرقى نكرده است. دهان بشرِ امروز براى بلعيدن، اگر بيشتر از دهان بشر ديروز باز نباشد كمتر باز نيست.
📗 استاد شهید مطهری، آزادی معنوی، ص۱۷(با تلخیص)
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
🔴 رواج تقلب، کمفروشی و بیعدالتی از نشانههای مرده بودن جامعه
🔸جامعه نیز به نوبه خود حیات و ممات دارد. روح اجتماعی نیز به نوبه خود حقیقتی است از حقایق این جهان.
🔹 اگر روح اجتماعی وجود داشته باشد و جامعه زنده و جاندار باشد بدون شک همدردی و همکاری در آن جامعه وجود دارد، دیگر در آن جامعه جنس تقلّبی برای یکدیگر تهیه نمیکنند، به یکدیگر کم نمیفروشند، رعایت انصاف و عدالت را مینمایند، در خوشی و ناخوشی دیگران شریک میباشند.
📗 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۲۰۴
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیا تلاوت قرآن بدون فهم معانی آن فایدهای دارد؟
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
✅ مقام «فوق ارزش»، مقدس و الهی قضاوت در اسلام
🔸اینکه مزد گرفتن برای قضا و حتی برای اِفتاء جایز نیست برای چیست؟ مشکل مزد گرفتن برای اِفتاء و قضا غیر از مسئله «اخذ اجرت بر واجبات» است. یک «کار خدایی را انجام دادن» است در مقابل پول.
🔹من عقیدهام این است که شبهه شرعی اجرت گرفتن در مسائلی مثل افتاء و قضا نه به خاطر قصد قربت است که نفس کار یعنی تقدس کار و قداست آن، فوق ارزش است.
🔸مثل خود پیغمبری کردن است که پیغمبر بخواهد مزد بگیرد. مسئله این نیست که پیغمبر بگوید من از مزد خودم گذشتهام. نه، اصلا مسئله بالاتر از این حرفهاست که بخواهد در حد خرید و فروش قرار بگیرد که من در مقابل این افتائی که میکنم یک قِران میگیرم تا فتوای خودم را ذکر کنم.
🔹در قضا هم همین طور است. یعنی اصلا عظمت کار، شرافت کار، الهی بودن کار، نیابت از خدا و رسول و پیغمبر کردنِ کار است که اجازه نمیدهد که قاضی در مقابلش پول بگیرد و لذا باید از بیتالمال تأمین بشود.
📗 استاد مطهری، مقدمهای بر حکومت اسلامی، ص۸۹ (باتلخیص)
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.ir/motahari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نظر شهید مطهری درباره لزوم وابسته نبودن روحانیت به حکومت ولو حکومت دینی
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
🔴 چرا خداوند نماز را بر ما واجب کرده است؟
🔸 از نظر قرآن یک عبادت واقعی، درست و جامع الشرایط، عبادتی که روح عبادت در آن هست یعنی توجه به خدا و استغفار و استمداد و استعانت از خداوند و توجه به خود و نقصها و عیبهای خود در آن هست، بزرگترین عامل تربیت و سازندگی انسان است.
🔹 اصلا نماز را خدا برای چه واجب کرده است؟ برای اینکه نماز ما را میسازد. این یک باب بسیار وسیعی در معارف اسلامی است که انسان ساخته عمل خودش است و به تعبیر دیگر انسان ساخته خود انسان است.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۹، ص۱۰۴
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir
🔴 چشم شهوتران خود را چگونه میتوان تحت کنترل درآورد؟
🔹 این حدیث قدسی چقدر عالی توبه را توصیف میکند: انینُ الْمُذْنِبینَ احَبُّ الَیّ مِنْ تَسْبیحِ الْمُسَبِّحین. خدای تبارک و تعالی، این رحمت مطلقه و کامله فرمود: ناله گنهکاران در نزد من محبوبتر است از تسبیح تسبیحکنندگان.
🔸بروید به درگاه خدای خودتان ناله کنید. فکر کنید تا گناهان به یادتان بیاید. به کسی نگویید؛ اقرار به گناه پیش دیگران گناه است، ولی در دل خودتان گناهانتان را در نظر بگیرید.
🔹تقصیرهای خودتان را بگویید، ناله و تضرّع کنید، طلب مغفرت و شستشو کنید. خدا شما را میآمرزد، روح شما را پاک و پاکیزه میکند، به دل شما صفا عنایت میکند، لطف خودش را شامل حال شما میکند.
🔸از آن پس حالتی در شما ایجاد میشود که شیرینی عبادت را در ذائقه خودتان احساس میکنید، گناهان و لذات گناهان در نظر شما کوچک میشود. دیگر رغبت نمیکنید که بروید فلان فیلم شهوانی را ببینید، به ناموس مردم نگاه کنید، غیبت کنید، دروغ بگویید یا به مردم تهمت بزنید؛ میبینید اصلًا همه رغبتتان به کارهای پاک و خوب است.
📝استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۱۲۶
🔻 «بنیاد شهید مطهری»
eitaa.ir/motahari_ir