قانون وضع میشود برای رفع نیازهای بشر.
قانون، ارائه طریقه شرافتمندانه و عادلانه رفع نیازمندیهای بشر است.
پس ریشه قانون نیازمندیهای اجتماعی است.
(پانزدهگفتار، ص۴۰)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
لامارتین(شاعر فرانسوی): در سه چیز احدی به پایِ پیامبر اسلام نمیرسد؛
۱_فقدان وسایل مادی
۲_سرعت پیشرفت
۳_بزرگی هدف
(سیری در سیرهٔ نبوی)
@motahari_nab
اگر انسان خوب توجه کند آنوقت میفهمد که به یک معنا مظلومیت امامحسن(ع) حتی از امامحسین(ع) بیشتر است.
همان نشاط شهادتی که در امام حسین هست در امام حسن هست ولی امام حسن در دورهای قرار گرفته که باید صبر و خودداری کند تا موقع و وقت برسد و آن موقع و وقت، وقتی است که ایشان از دنیا رفتهاند و نوبت به برادرشان اباعبدالله الحسین رسیده است.
حضرت تمام اینها را با چه حلم و صبری تحمل میکند که عجیب و فوقالعاده است! هیچ به روی بزرگوار خودش نمیآورد.
برای اشخاص فهیم و حساس، رنجهای روحی از رنجهای جسمی خیلی بالاتر است.
(آشناییباقرآن، ج۹، ص۴۲)
@motahari_nab
الآن قضیه شهادت امام رضا(ع) حتی بر مستشرقین اروپا مورد اشتباه است. مأمون آن قدر سیاستمدارانه عمل کرده که اینها میگویند: مأمون نسبت به حضرت رضا حسن نیت داشته و هیچ سوءنیتی نداشته و خیلی هم به ایشان ارادت داشته است و حضرت رضا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند. این برای این است که سیاست او سیاست موذیگری است؛ یعنی به ظاهر دوستی نشان میداد و در باطن دشمنی میکرد.
(آشناییباقرآن، ج۱۲، ص۲۹)
@motahari_nab
فکر بخت و فلسفه بخت هیچ علتی ندارد جز مظالم و ناهمواریها و بیعدالتیهای اجتماعی.
الهام کننده این فکر شیطانی، هرج و مرجها و بیعدالتیهای اجتماعی است.
(بیستگفتار، ص۷۴)
@motahari_nab
روح انسان فوقالعاده لطیف است و زود عکس العمل نشان میدهد.
اگر انسان در یک کاری بر روح خودش فشار بیاورد- تا چه رسد به روح دیگران- عکسالعملی که روح انسان ایجاد میکند گریز و فرار است.
مثلاً در عبادت، جزء توصیههای پیغمبر اکرم این است که عبادت را آن قدر انجام دهید که روحتان نشاط عبادت دارد یعنی عبادت را با میل و رغبت انجام میدهید. وقتی یک مقدار عبادت کردید، نماز خواندید، مستحبات را بجا آوردید، نافله انجام دادید، قرآن خواندید و بیدار خوابی کشیدید، دیگر حس میکنید الآن این عبادت سخت و سنگین است یعنی به زور دارید بر خودتان تحمیل میکنید. فرمود: دیگر اینجا کافی است، عبادت را به خودت تحمیل نکن.
(سیریدرسیرهنبوی، ص۱۸۴)
@motahari_nab
زیربنای هر اندیشه معنوی ایمان به خداست.
حداقل اثر ایمان به خدای عادل حکیم این است که یک مؤمن عادی مطمئن میشود که کار خوب و صفت خوب در نزد خدا از بین نمیرود.
(بیستگفتار، ص۱۵۸)
@motahari_nab
بعضی از شخصیتها شخصیت همه زمانها هستند، مرد همه زمانها هستند، چهرههایی هستند که در تمام زمانها درخشانند، هیچ زمانی نمیتواند آنها را کهنه و منسوخ کند.
ولی بعضی از چهرهها مربوط به یک زمان و دوره خاصی است. تا آن دوره هست، چهره هم درخشندگی دارد، افراد را به دنبال خود میکشاند، در دوره خودش از آن کار ساخته است، ولی وقتی که اوضاع عوض شد به کلی آن شخصیت از آنچه که هست سقوط میکند، مردم نسبت به او یک برودت و سردی نشان میدهند.
(اسلامونیازهایزمان، ج۱، ص۱۵۷)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
ایمان بالاترین حاجت فکری و تکوینی ماست.
(حکمت ها و اندرزها ج اول)
@motahari_nab
توبه حالت مقدس و راقی و عالی است؛ نظیر دعاست، بلکه عالیترین درجات دعاست که بندهای خطا و قصور خود را متوجه شود و به پیشگاه خالق خود اعتراف کند و از او پوزش و جبران و غفران بخواهد.
(یادداشتها، ج۱۱، ص۲۰)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
وجود مقدس امام حسن عسکری(علیه السلام) از ائمهای هستند که تحت فشار بسیار بودند، چون هرچه که دوران ائمه به دوره امام عصر(علیه السلام) نزدیکتر میشد کار بر آنها سختتر میگردید.
(سیریدرسیرهائمهاطهار، ص۲۱۵)
@motahari_nab
امامت در میان شیعه در سطحی بالاتر از حکومت مطرح است که حکومت یکی از شؤون امامت خواهد بود و آن سطح بالاتر سطح بیان و توضیح اسلام و مرجع بودن برای احکام دین است در سطح عصمت و خطاناپذیری.
(امامتورهبری، ص۸۲)
@motahari_nab