فکر بخت و فلسفه بخت هیچ علتی ندارد جز مظالم و ناهمواریها و بیعدالتیهای اجتماعی.
الهام کننده این فکر شیطانی، هرج و مرجها و بیعدالتیهای اجتماعی است.
(بیستگفتار، ص۷۴)
@motahari_nab
روح انسان فوقالعاده لطیف است و زود عکس العمل نشان میدهد.
اگر انسان در یک کاری بر روح خودش فشار بیاورد- تا چه رسد به روح دیگران- عکسالعملی که روح انسان ایجاد میکند گریز و فرار است.
مثلاً در عبادت، جزء توصیههای پیغمبر اکرم این است که عبادت را آن قدر انجام دهید که روحتان نشاط عبادت دارد یعنی عبادت را با میل و رغبت انجام میدهید. وقتی یک مقدار عبادت کردید، نماز خواندید، مستحبات را بجا آوردید، نافله انجام دادید، قرآن خواندید و بیدار خوابی کشیدید، دیگر حس میکنید الآن این عبادت سخت و سنگین است یعنی به زور دارید بر خودتان تحمیل میکنید. فرمود: دیگر اینجا کافی است، عبادت را به خودت تحمیل نکن.
(سیریدرسیرهنبوی، ص۱۸۴)
@motahari_nab
زیربنای هر اندیشه معنوی ایمان به خداست.
حداقل اثر ایمان به خدای عادل حکیم این است که یک مؤمن عادی مطمئن میشود که کار خوب و صفت خوب در نزد خدا از بین نمیرود.
(بیستگفتار، ص۱۵۸)
@motahari_nab
بعضی از شخصیتها شخصیت همه زمانها هستند، مرد همه زمانها هستند، چهرههایی هستند که در تمام زمانها درخشانند، هیچ زمانی نمیتواند آنها را کهنه و منسوخ کند.
ولی بعضی از چهرهها مربوط به یک زمان و دوره خاصی است. تا آن دوره هست، چهره هم درخشندگی دارد، افراد را به دنبال خود میکشاند، در دوره خودش از آن کار ساخته است، ولی وقتی که اوضاع عوض شد به کلی آن شخصیت از آنچه که هست سقوط میکند، مردم نسبت به او یک برودت و سردی نشان میدهند.
(اسلامونیازهایزمان، ج۱، ص۱۵۷)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
ایمان بالاترین حاجت فکری و تکوینی ماست.
(حکمت ها و اندرزها ج اول)
@motahari_nab
توبه حالت مقدس و راقی و عالی است؛ نظیر دعاست، بلکه عالیترین درجات دعاست که بندهای خطا و قصور خود را متوجه شود و به پیشگاه خالق خود اعتراف کند و از او پوزش و جبران و غفران بخواهد.
(یادداشتها، ج۱۱، ص۲۰)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
وجود مقدس امام حسن عسکری(علیه السلام) از ائمهای هستند که تحت فشار بسیار بودند، چون هرچه که دوران ائمه به دوره امام عصر(علیه السلام) نزدیکتر میشد کار بر آنها سختتر میگردید.
(سیریدرسیرهائمهاطهار، ص۲۱۵)
@motahari_nab
امامت در میان شیعه در سطحی بالاتر از حکومت مطرح است که حکومت یکی از شؤون امامت خواهد بود و آن سطح بالاتر سطح بیان و توضیح اسلام و مرجع بودن برای احکام دین است در سطح عصمت و خطاناپذیری.
(امامتورهبری، ص۸۲)
@motahari_nab
خدیجه بیست و پنج سال با حضرترسول زندگى کرد، یعنى تا شصت و پنج سالگى و تا پنجاه سالگىِ حضرترسول.
رسولاکرم از این زن فوقالعاده راضى بود، از آن صفا و صمیمیت این زن و ایمان این زن.
تا آخر عمر هم هیچ زنى نتوانست جاى خدیجه را در دل پیغمبر بگیرد و این یک امر بسیار محسوسى بود.
(نظامخانوادگیاسلام، ص۱۷۴)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
در قانون اسلام عاقل بودن و بالغ بودن و مختار بودن کافی نیست که شخص بتواند درباره ازدواج تصمیم بگیرد و یا در مال و ثروت خود تصرف کند.
پسر یا دختری که میخواهند ازدواج کنند آنگاه ازدواجشان صحیح است که رشد عقلانی کافی داشته باشند، یعنی مفهوم ازدواج را که چیست و برای چیست و چه مسئولیتهایی دارد و چه تأثیری در سرنوشت فرد دارد، باید درک کنند که کورکورانه در موضوعی به این اهمیت وارد نشوند.
(انساندرقرآن، ص۵۱)
@motahari_nab
رسالت اسلام و ولادت پیغمبر، رسالت و ولادت توحید و آزادی معنوی و اجتماعی بود، تولد رستاخیز انسانیت بود، تولد فکر و عقل بود.
(یادداشتها، ج۹، ص۱۱۰)
@motahari_nab
علی(ع) با آنکه قائم مقام واقعی پیغمبر بود و خلافت را حق مسلّم خود میدانست، برای آنکه وحدت مسلمین محفوظ بماند و زحمات رسول خدا هدر نرود از حق مسلّم خود چشم پوشید و با دیگران در کمال صمیمیتْ همفکری و همکاری کرد.
علی(ع) میگفت مادامی که مصلحت جامعه مسلمین محفوظ باشد و کارها بر مدار مصالح عمومی بچرخد و تنها کسی که از حق خود محروم مانده من هستم، من تسلیم و همراهم؛ من آنگاه قیام میکنم و به مخالفت برمیخیزم که مصالح عمومی را در خطر ببینم.
(حکمتهاواندرزها، ج۲، ص۱۷۳)
@motahari_nab