eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
51 ویدیو
2 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ زیرک کیست؟ احمق کدام است؟ 🌷 پیامبر اکرم (ص): کسی است که نفس خود را محکوم کرده و پیش از مرگ به حساب (حق الله و حق الناس) خود برسد و برای پس از مرگش کار کند؛ و کسی است که مدام از هوسهای نفسش تبعیت می کند و از خدا هم توقّع عفو دارد. 📖 الْكَيِّسُ مَنْ دَانَ نَفْسَهُ وَ عَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَ الْأَحْمَقُ مَنْ أَتْبَعَ نَفْسَهُ هَوَاهَا وَ تَمَنَّى عَلَى اللَّه‏. 📚 مجموعه ورام، ج 1 ص 215 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 صفت بارز حضرت محمد (ص) در قرآن چیست؟ 🌹 جواب خدای محمد (ص): 1️⃣ منزّه است خدايى كه خود، محمد را در یک شب از مسجد الحرام به سوى مسجد الأقصى سير داد. 2️⃣ اگر در آنچه بر خود محمد نازل كرده‏ ايم شك داريد، اگر راست مى‏ گوييد، سوره ‏اى مانند آن بياوريد. 3️⃣ ستايش مخصوص خدايى است كه قرآن را بر خود، محمد فرو فرستاد. 4️⃣ بابرکت است خدایی كه بر خود، محمد قرآن را که كتاب جداکننده حق از باطل است، نازل کرد. 5️⃣ خدا همان كسى است كه بر خود، محمد آيات روشنى فرو مى ‏فرستد، تا شما را از تاريكيها به سوى نور بيرون آورد. ✍️ شرح: محمد (ص) تشریعی خداست. کسی است که مطیع دستورات مولای خود است و محمد (ص) مطیع دستورات خداست. او صد درصدِ را انجام می داد و صد درصدِ را ترک می کرد. لذا مولای محمد (ص) به او صفت داد. 📖 متن آیات: 1️⃣ سبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى‏ (اسراء، 1) 2️⃣ و إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِه‏ (بقره، 23) 3️⃣ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي أَنْزَلَ عَلى‏ الْكِتابَ (کهف، 1) 4️⃣ تبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ (فرقان، 1) 5️⃣ هوَ الَّذي يُنَزِّلُ عَلى‏ آياتٍ بَيِّناتٍ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ (حدید، 9) 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🌺 از نظر خدا مأموریت حضرت محمد (ص) چه بود؟ 🔸 جواب خدای محمد (ص): 1️⃣ ای محمد! بگو: من مأمورم كه نخستين كسى باشم كه خداست.‏ 2️⃣ من مأمورم که از کسانی باشم که خدا هستند. 3️⃣ من مأمورم كه پروردگار جهانيان باشم. 4️⃣ بگو: من نهى شده ‏ام از اينكه كسانى غیر از خدا باشم که شما می پرستید. 5️⃣ من مأمورم كه تنها پروردگار شهر مکه باشم. 6️⃣ بگو: من مأمورم که خدا باشم و خالصانه از او اطاعت کنم. ✍️ شرح: خدا بودن و خدا بودن یعنی انجام و ترک در تمام امور فردی و اجتماعی زندگی. 📖 متن آیات: 1️⃣ قلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ (انعام، 14) 2️⃣ أمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمينَ (نمل، 91) 3️⃣ أمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمينَ (غافر، 66) 4️⃣ قلْ إِنِّي نُهيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ (غافر، 66) 5️⃣ إنَّما أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هذِهِ الْبَلْدَةِ (نمل، 91) 6️⃣ قلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ (زمر، 11) 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🔹 بالاترین صفت پیامبر اکرم (ص) از فرمان خدا راه معتدل زندگی ما شده است. ما باید بین انجام و ترک از اول بلوغ تا آخر عمر، حرکت را ادامه دهیم. این راه ماست. خدا نه راه دیگری را تأسیس کرده و نه قبول می کند. یک راه بیشتر نیست؛ به دلیل اینکه بر همه ی انسان ها نماز است و همه باید بگویند: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ». یعنی خدا برای همه ی انسان ها به عنوان انسان، یک راه بیشتر معین نفرموده است و آن راه این است: «أنِ اعْبُدُونِی هذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ». بندگی در برابر خدا. از این نظر به راحتی می شود گفت که قرآن کریم کتاب بنده پروری است. می خواهد انسان های آزاد را بنده تربیت کند؛ لذا از خاتم انبیاء (ع) با جلالت قدر و منزلت که از انسان ها و از همه ی انبیاء بالاتر و بالاتر است، با کلمه ی «» نام می برد. در بسیاری از آیات قرآن از ایشان به جای نام بردن خاتم انبیاء، با کلمه ی «» تعبیر می کند؛ مثلاً فرموده: «وَ إِنْ كُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا». می گوید: «»؛ نمی گوید: «رسول گرامی». می گوید این پیامبر به این بزرگی، «» من است. من این را تربیت کرده ام و به میان شما فرستادم تا شما را هم مثل خودش تربیت کند. هم با زبان، آیات قرآن را بخواند و هم با عمل نشان دهد که بندگی یعنی این ... من هم انسان هستم؛ مثل شما می خوابم؛ می خورم؛ مریض می شوم؛ از دنیا می روم؛ ازدواج می کنم؛ جنگ دارم؛ صلح دارم؛ اما همه ی این ها را در چارچوب زندگی و فرمان خدا انجام می دهم. فرق این است. خاتم انبیاء (ع) مثل ماست. نیاز او مثل ماست. خلقت او هم مثل ماست. او را خدا تربیت کرده که صد درصد است. هیچ گاه بر خلاف فرمان خدا کاری انجام نمی دهد؛ لذا معصوم است. خدا او را بین ما انسان ها فرستاده و فرموده: «او پیشوای شماست. باید مثل او وارد خط بندگی شوید و خدای متعال را با فرمان او بپرستید. ... بنابراین خدا آن ها را صد درصد تربیت می کند و به هر قیمتی در سخت ترین شرائط، مطیع فرمان خداست. 📚 منبع: آثار بندگی ، آیت الله عزیز خوشوقت کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (161) 🌷 بخشنده ترین در یکی از جنـگ هـا پیغمـبر اسـلام (ص) زیر درختی در کنـار رودخـانه ایسـتاده بود. ناگـاه سـیل آمـد بین آن حضرت و مسلمانان فاصله افتاد. یکی از افراد دشـمن متوجه شد که رسول خدا (ص) دور از لشـگرگاه خود تنها ایسـتاده، بلافاصـله خود را به او رسانـد و به قصـد کشـتن آن حضـرت، در حالی که سوار بر اسب بود و پیروزي خود را قطعی می دانست، شمشـیر را کشـید و گفت: اي محمد! چه کسی تو را الان از دست من نجات می دهد؟ حضرت فرمود: خداي من و تو. آن مرد پوزخنـدي به این جواب زد و شمشـیر خود را بالا برد و با تمام قـدرت خواست فرود آورد، ولی پیش از آنکه شمشـیر فرود آید جبرئیل او را از اسبش سرگون نمود، و به زمین انداخت. حضرت بلا فاصله شمشیر را از دست آن مرد گرفت و روي سینه اش نشست و سخن او را برای او تکرار کرد و گفت: چه کسی تو را الان از دست من نجات می دهد؟ آن مرد با یک دنیا امید گفت: بخشش و بزرگواري تو! حضرت، او را بخشید و او پس از بخشش حضرت، گفت: به خدا سوگند تو از من بهتر و بزرگوارتر هستی. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 27 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (155) 🌷 پیامبر و حق طلبکار یکی از یهودیان مدینه، چند دینار پول از پیغمبر(ص) طلبکار بود. روزي در بین راه چشـمش به رسول خدا (ص) افتاد. طلب خود را از حضرت خواست. پیامبر اسلام با خوشرویی فرمود: اکنون پول ندارم تا بدهی تو را بپردازم. یهودي قانع نشد و گفت: من از تو جدا نمی شوم تا اینکه طلبم را از تو بگیرم. پیغمبر(ص) با خونسردي گفت: من هم همین جا می نشینم تا ببینم چه می شود. وقت نماز ظهر فرا رسید. حضرت همان جا نماز ظهر را خواند و او همچنان طلبش را از پیغمبر(ص) می خواست. نماز عصـر، مغرب، عشا و صـبح را نیز با یارانش در همان جا به جا آورد، بدون این که از وي تقاضاي مهلت کند یا با وي تندي و بدخلقی نماید. لکن برخی از صـحابه آن حضـرت که از سرسـختی و سـماجت آن مرد یهودی سـخت عصـبانی شـده بودنـد او را تهدیـد می کردند و بر او نهیب می زدند. هنگامی که رسول خدا (ص) متوجه آنان شد، خیره به آنها نگریست و گفت: با او چه کار دارید؟ گفتند: یا رسول الله! این یهودي مدتی است که براي چند دینار شما را بازداشت کرده و دست از شما برنمی دارد، می خواهیم او را ادب کنیم. فرمود: خداوند مرا نفرسـتاده تا به چنین افرادي که با ما قرارداد ذمه بسته اند و در پناه ما زندگی می کنند یا به هر کس دیگر ظلم کنم. او از من طلبش را می خواهد شما نباید او را اذیت کنید. این بازداشت همین طور ادامه یافت تا روز به نیمه رسید. مرد یهودي که پیغمبر را چنین دید، به شدت تحت تاثیر اخلاق آن حضـرت قرار گرفت و مسلمان شد و گفت: اشهد ان لا اله الا االله و اشهد ان محمدا رسول الله. سپس گفت: من به شـکرانه نعمت هـدایت، سـهمی از مال خود را در راه خـدا دادم. به خدا سوگند! این کار را من براي آن انجام دادم که شما را از روي نشانه هایی که در تورات ثبت است بشناسم. من در تورات خوانـده ام: پیغمبري به نام محمـد بن عبدالله ظهور خواهد کرد که در مکه به دنیا آمده و به مدینه مهاجرت خواهد نمود. و نشانه اش این است که تندخو و سخت گیر نیست. دهان به فحش و دشنام نمی گشاید و از سخن هرزه و زشت به دور است. اکنون من تمام آنچه را که در تورات خوانده ام در شما یافتم. پس از آن، بار دیگر به یگانگی خداوند و رسالت آن حضرت شهادت داد و گفت: من ثروت زیادي دارم، همه را در اختیار شما قرار می دهم که طبق دستور خداوند به مصرف برسانید و حقوق خدا و مستمندان را از آن پرداخت نمایید. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 25 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
☑️ عاقبت از دستورات حضرت محمد (ص) چیست؟ (بخش اول) ✅ جواب خدا در قرآن: 1️⃣ در روز قیامت كسانى كه كفر ورزيده اند، و از پيامبر خدا كرده اند، آرزو مى كنند كه اى كاش با خاك يكسان مى شدند. 2️⃣ ای مؤمنین! از خدا و پیامبرش کنید و اعمالتان را نکنید. 3️⃣هر كس با خدا و پيامبر او به برخيزد، قطعاً خدا نسبت به او سخت كيفر است. 4️⃣ روزى كه چهره هاي کافران را در آتش دگرگون مى كنند، کافران مى گويند: «اى كاش از خدا و پيامبر مى كرديم.» ✍️ شرح: نافرمانی از دستورات خدا و پیامبر یعنی انجام حرامها و ترک واجبات 📖 آیات: 1️⃣ يوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذينَ كَفَرُوا وَ عَصَوُا الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الْأَرْضُ (نساء، 42) 2️⃣ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ (محمد، 33) 3️⃣ و مَنْ يُشاقِقِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ (انفال، 13) 4️⃣ يوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يا لَيْتَنا أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولاَ (احزاب، 66) آیه شماره 61 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
☑️ عاقبت از دستورات حضرت محمد (ص) چیست؟ (بخش دوم) 🌺 جواب خدا در قرآن: 1️⃣ هر كس از دستورات خدا و پيامبرش كند، قطعاً آتش جهنم براى اوست و برای همیشه در آن خواهد ماند. 2️⃣ هر كس پس از آنكه راه هدايت براىش آشكار شد، با پيامبر کند، و راهى غير از راه مؤمنان در پيش گيرد، او را به آنچه به آن رو آورده، واگذار می کنيم و او را به جهنم می كشانيم. جهنم، سرانجامِ بدى است. 3️⃣ هر كس از خدا و پيامبر او نافرمانى كند و از احکام و او تجاوز نمايد، خدا او را وارد آتشى می کند كه برای همیشه در آن خواهد بود و براى او عذابى خفّت‏ آور خواهد بود. ✍️ شرح: نافرمانی از دستورات خدا و پیامبر یعنی انجام و ترک 📖 متن آیات: 1️⃣ و مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها أَبَداً (جن، 23) 2️⃣ و مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى‏ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبيلِ الْمُؤْمِنينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصيراً (نساء، 115) 3️⃣ و مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهينٌ (نساء، 14) آیه شماره 97 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (181) 🌷 اعجاز پیامبر (ص) من با پیامبر (ص) بودم. سران قریش نزد او آمده و گفتند: اي محمـد! تو ادعاي بزرگی می کنی که هیـچ یک از پـدران و خاندانت نکرده اند. ما از تو معجزه می خواهیم. اگر پاسخ مثبت داده و انجـام دهی، می فهمیم که تـو پیـامبر و فرسـتاده خـدایی و اگر از انجـام آن سـر باز زنی، خـواهیم دانست سـاحر و دروغگویی. رسول خدا (ص) فرمود: شما چه معجزه اي از من می خواهید؟ گفتند: از این درخت بخواه تا از ریشه کنده شده و پیش تو بایستد. حضـرت فرمود: خداونـد بر هر کاری تواناست. اگر خداونـد این کار را بکنـد، آیا ایمان می آورید و به حق شـهادت می دهید؟ گفتند: آري. پیـامبر فرمـود: مـن بـه زودي نشانتـان می دهم آنچه را که خواسته ایـد. ولی بهـتر از هر کسـی می دانم شـما به خیر و صـلاح بـر نخواهید گشت و مسـلمان نخواهید شد. زیرا در میان شـما کسی هست که کشته خواهد شد و در چاه بدر دفن خواهد شد. همچنین کسی هست که در جنگ احزاب شرکت خواهد کرد. پیامبر خدا سپس به درخت اشاره کرد و فرمود: اي درخت! اگر به خـدا و روز قیامت ایمان داري و میدانی من پیامبر خـدا هستم، به فرمان خـدا ریشه هایت را از زمین درآورده و به فرمان خدا پیش روي من قرار بگیر. سوگنـد به پیـامبري که خداونـد او را به حق مبعوث کرد، درخت با ریشه از زمین کنـده شـد و با صـداي شدیـد هماننـد به هم خوردن بال پرنـدگان یا به هم خوردن شاخه هاي درختان، جلو آمـد و پیش روي پیامبر(ص) ایسـتاد، طوري که برخی از شـاخه هـاي بلنـد خود را بر روي پیامبر(ص) و بعضـی دیگر را روي من که در طرف راست پیغمـبر ایستاده بودم، انداخت. وقتی سـران قریش این منظره را دیدنـد با کبر و غرورگفتنـد: به درخت فرمان بـده نصـفش جلوتر آیـد و نصف دیگر در جاي خود بماند. رسول خـدا فرمان داد و نیمی از درخت با وضع شـگفت آور و صداي سـخت به پیامبر نزدیک شد، گویا می خواست دور آن حضرت بپیچد، دوباره سران قریش از روي کفر و سرکشی گفتند: فرمان بده این نصف بازگردد و به نصف دیگر ملحق شود و به صورت اول درآید. پیامبر(ص) دستور داد و چنان شد که آنان می خواستند. من گفتم: لا اله الا الله! اي رسول خـدا! من نخستین کسـی هسـتم که به تو ایمان آوردم، و نخستین فردي هسـتم که اقرار می کنم درخت با فرمان خدا براي تصدیق نبوت و بزرگداشت رسالت تو، آنچه را خواستی انجام داد. ولی بزرگان قریش همگی گفتند: محمد ساحري است دروغگو که سحري شگفت آور دارد و بسیار با مهارت و استاد است. سپس با اشاره به من به پیامبر (ص) گفتند: آیا رسالت تو را کسی جز امثال این علی (ع) باور می کند؟ 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 10، ص 48 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ چه عاملی همه مشکلات جامعه را حل می کند؟ 🌷 امام خامنه ای: در این خطبه های امیرالمؤمنین، کمتر خطبه ای است که امر به در آن نباشد: اتَّقواالله؛ چون همه چیز است؛ وقتی در یک جامعه ای بود، همه ی مشکلات مادّی و معنوی جامعه حل خواهد شد؛ این جوری است. {البتّه} با آن معنای صحیحی که دارد؛ فقط این نیست که انسان چشم از نامحرم بدوزد یا مثلاً فرض کنید فلان عمل حرام را انجام ندهد؛ این هست، این جزو است، امّا خیلی وسیع تر از اینها است. آن معنای واقعی که عبارت است از مراقب خود بودن، مراقب حرکات خود بودن، و سعی در حفظ خود در جادّه ی مستقیم و صراط مستقیم؛ این معنای است؛ اگر این باشد در جامعه، همه ی مشکلات حل می شود. امیرالمؤمنین دائماً مردم را به دعوت می کرد. (30/6/1395) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 188 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ خدا چه کسانی از قوم حضرت صالح (ع) را از عذاب دنیوی نجات داد و چه کسانی را نجات نداد؟ 🌹جواب خدای : ما قوم ثمود را هدایت كرديم ولى آنها كوردلى را بر هدايت ترجيح دادند. پس به خاطر صاعقه عذاب آورِ خوار کننده، آنان را در بر گرفت. اما كسانى را كه ايمان آورده بودند و اهل بودند، نجات دادیم. ✍️ شرح: ایمان و عامل نجات از عذاب دنیوی بود و ، عامل عذاب گناهکاران. مصداق نجات یافتگان، اطاعت از دستورات و پیامبرشان بود. 📖 و أَمَّا ثَمُودُ فَهَدَيْناهُمْ فَاسْتَحَبُّوا الْعَمى‏ عَلَى الْهُدى‏ فَأَخَذَتْهُمْ صاعِقَةُ الْعَذابِ الْهُونِ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ * وَ نَجَّيْنَا الَّذينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ (فصلت، 18) آیه شماره 58 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (19) س: یکی از مباحثی که احساس می کنیم در آن مشکل وجود دارد، مبحث اتحاد عاقل و معقول است. نه ما معنی آن را خوب می فهمیم و نه می فهمیم که حرف، حرفِ درستی است؟ ج: اگر نمی فهمی، چرا می خوانی؟ س: تکه هایی از آن را فهمیده ایم. ج: نباید تکه های آن را. در فلسفه هر چه می خوانی، باید بفهمی؛ و الّا مثل غذای هضم نشده، رودل می کنی و جاهای دیگر را هم خراب می کند. هر زمان وقت خواندن فلسفه نیست. انسان باید یک مشت مقدمات درس بخواند؛ صرف، نحو، منطق و این ها را بخواند و مقداری آشنا باشد با عبارات عربی. آن وقت کم کم شروع کند به خواندن مطالب فلسفه. آن وقت هم همه متفق نیستند و یکدیگر را رد می کنند. باز هم انسان باید بفهمد کدامیک از آن ها بهتر است و کدامیک از آن ها درست تر است. این ها تا آخر هم با هم آشتی نمی کنند و همیشه با هم اختلاف دارند. س: آیا شما بحث اتحاد عاقل و معقول را قبول دارید؟ ج: اتحاد عاقل و معقول که نیست. اتحاد عاقل بالمعقول، بله؛ یعنی آنچه عقل انسان درک می کند، خودش با عقل متحد است و یکی است؛ همین. خلاصه ی آن همین است. بعد از هضم، این می شود. معما چو حل گشت آسان شود؛ اما قبل از آن معلوم نیست. وقتی حل شد، می گوید: «این که خیلی ساده بود.» همین ساده را انسان نمی فهمید. منظور این است و خلاصه و لُبش همین است. باید چند صفحه بخوانی تا این را بفهمی. س: آن ها «اتحاد بالمعقول» نمی گویند؟ ج: باید بگویند. نه دیگر آنجا هم این جور است. آن با این متحد می شود. آن را که شما فهمیدی که با خود عقل متحد است، یعنی این. عقل با معقول خودش متحد است. با معقول بالذات خودش متحد است و از هم جدا نیستند. س: این را در رابطه با خدا تطبیق دهید؟ ج: خدا هیچ وقت معقول ما قرار نمی گیرد. ذهن ما بر خدا محیط نیست. این برای اطلاعات ذهنی عمومی مردم است که انسان با عقل چیزی را می فهمد. آن با عقل متحد است؛ اما اگر بخواهد با خدا متحد شود، حرف درویش ها و حلولی ها می شود. نمی شود با خدا متحد شد. س: ایا در اسماء و صفات هم همین است؟ ج: همه ی آن همین جور است. نمی شود محدود با نامحدود متحد شود. س: آیا با وحدت وجود هم می توان ... ؟ ج: وحدت وجود همه ی این ها را به هم می ریزد. می گوید همه ی این ها بی خودی است. خیالات است. یکی بیشتر نیست. او خودش را راحت کرده است. س: آیا کسی که وحدت وجود را قبول داشته باشد، از دائره ی افتاء خارج می شود؟ ج: مراجع فتوا می دهند. می گویند اگر به این ملتزم باشد، خارج است. س: این کدامیک از اصول اسلامی را نقض می کند؟ ج: همه ی آن را. هر چه اسلام می گوید. او می گوید: «این کثرت خیالی است؛ موهوم است؛ یکی بیشتر نیست.» پیغمبران، امامان، آدم و همه ی مخلوقات را به هم می ریزد. می گوید: «اینهایی که در نظر آدم کثیر هستند، همه ی این ها غلط است و یکی بیشتر نیست. که یکی هست و هیچ نیست جز او». این جور است. مست که می شوند، این جور می گویند. انسان در حال عقل، این حرف ها را نمی زند. وقتی مست می شوند، این جور می گویند. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen