eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ داستان کوتاه (128) 🚫 سابقه بی ارزش در مدینه مردي بود به نام قزمان. هر وقت سخنی از او به میان می آمد و از کارهاي نیکش صحبت می شد، پیغمبر (ص) می فرمود: او اهل آتش جهنم است. هنگامی که جنگ احد پیش آمد، قزمان در جبهه جنگ با شهامت جنگید و به تنهایی تعدادي از کفار را کشت. سرانجام زخم هاي سنگین برداشت. همراهانش او را به خانه هاي بنی ظفر بردند. بعضی خدمت رسول خدا (ص) آمدند و ماجراي قزمان را گفتند. حضرت فرمود: خداوند هر آنچه را که اراده کرده، انجام می دهد. عده اي از مسلمانان در کنار بستر قزمان بودند و به او می گفتند: بهشت بر تو مژده باد! زیرا امروز، در راه خدا فداکاري کردي و خود را به خطر انداختی. قزمان در جواب گفت: مژده بهشت براي چیست؟ به خدا سوگند، فداکاري و جنگم تنها به خاطر دفاع از قبیله و فامیلم بود. اگر موضوع قبیله و فامیلم نبود، هرگز در جبهه جنگ حاضر نمی شدم. زخمهاي بدن قزمان، او را به شدت رنج داد. ناگهان او تیري از تیردان بیرون کشید و با آن رگی از بدن خود را برید و به این وسیله خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 176 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه کنیم که انقلابی بمانیم و منحرف نشویم؟ 🌷 امام خامنه ای: «انقلابی ماندن» هم راه و قاعده‌ ی مشخص و ثابت و مستحکمی دارد: «برای اینکه بتوانیم خودمان را انقلابی نگه داریم باید چه کار کنیم؟ توصیه‌ ی بنده این است که باید کنیم، باید حساب‌ کشی کنیم از خودمان. ی دائمی لازم است. ما انسانها ضعیفیم، در معرض خطریم، در معرض لغزشیم؛ مراقب باشیم، مراقب خودمان باشیم. این مراقبت، در اصطلاح قرآنی و اسلامی، اسمش است؛ یعنی همین مراقبت دائمی از خود که دامن انسان گیر نکند به این خارهای دُور و بَر.» (۱۴۰۰/۰۳/۰۶) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 192 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (22) س: بعد از پذیرش این مقدمه که حسن و قبح، ذاتی و عقلی است، در داستان موسی (ع) و خضر (ع) جایی که خضر آن بچه را کشت، موسی (ع) از او سؤال کرد: «چرا این کار را کردی؟» و خضر جواب داد: «به خاطر اینکه می ترسیدم پدر و مادرش به کفر بیفتند.» آیا این قصاص قبل از جنایت نبود؟ ج: ولی این را شما باید بفهمی که البته نفهمیده ای. شما حق نداری از خضر تقلید کنی. این اولاً. خضر پیغمبر شما نیست. هر کاری کرد و هر فتوایی داد، شما حق نداری پیروی کنی. مرجع تقلید شما و پیغمبر شما مشخص است. باید از آن ها یاد بگیری. این اولی روشن شد؟ حق نداری فرمان او را ملاک خودت قرار دهی. او آزاد است. او می توانست چهل نفر را هم بکشد. می گفت: «من از خدا وحی می گیرم.» او که شکمی حرف نمی زد. اگر خدا دستور می داد که «چهل نفر را بکش»، می گفت: «چشم!» و می کشت. اینجا که حکم جهاد می دهند و پانصد هزار نفر را می کشند، چه طوری است؟ او هم همین جور است. او می دید که این بچه، پدر و مادرش را کافر می کند. فکر می کرد اگر یک نفر کشته شود، بهتر از این است که دو نفر کشته شود. او وحی خدا را می گرفت و آن طور عمل می کرد. بنابراین شما حق نداری این کار را بکنی؛ چون اگر این کار را بکنی، با عقل ناقص خودت این کار را کرده ای. وحی نگرفته ای؛ ولی به او وحی می شد. او در آخر گفت: «کارهایی که من کردم، «مِن عِندی» نبود. من از بالا دستور گرفتم.» بنابراین شما نمی توانی از آنجا استفاده کنی. س: یعنی به عبارت دیگر چون حضرت خضر ... ؟ ج: نه خیر؛ شما باید ببینی مرجع تقلیدت چه می گوید. او وظیفه ی خودش بود که این کار را بکند؛ چون وحی می گرفت. وحی خداست. او پیغمبر بود. پیغمبر خودش بود. قدرت گیرندگی وحی داشت. شما که پیغمبر نیستی. شما هر کاری می خواهی بکنی، باید از مرجع تقلید خودت تقلید کنی. اگر او اجازه می دهد، بکنی؛ و الّا باید ترک کنی. س: بحث بر سر این نیست؛ اگر من بخواهم خضر ...؟ ج: حالا روشن شد؟ با توجه به مقداری که روشن شد، حالا قصاص قبل از جنایت را می خواهی به خضر بگویی یا به من؟ من قبل از جنایت قصاص نمی کنم؛ ولی او می توانست بکند و کرد. می خواهی به او اعتراض کنی یا به من؟ او کرد و تمام شد و من هم هنوز نکرده ام. س: اگر خضر این کار را کرده باشد، آیا خلاف حکم عقل است؟ ج: کدام عقل؟ عقل که در مقابل وحی نمی تواند حرف بزند. س: مگر ما قبول نمی کنیم که حسن و قبح، ذاتی است؟ ج: این جور نیست. اساس آن خیلی هم محکم نیست. همه ی این ها عقل دارند. همه ی غربی ها عقل دارند. از این عقلی که اسیر نفس اماره است، هیچ چیزِ به درد بخوری صادر نمی شود. س: آخر اگر حسن و قبح عقلی رد شود، خیلی از مباحث اصولی متزلزل می شود؟ ج: نه خیر؛ اگر بزند زمین، بله درست نیست. عقل خیلی حاکمیت ندارد. وضع عقل خراب است. سابقه ی عقل خراب است. حالا دیگر بیشتر رسوا شده است؛ اما وحی بی اشکال است. حضرت خضر دنبال وحی می گشت نه دنبال عقل. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ چه اشکالی دارد که ما هم مثل اکثر مردم دنیا مطیع قوانین استکباری نهادهای بین المللی باشیم؟ 🌹 کلام خدا در قرآن: ای محمد! اگر از اکثریت مردم روی زمین كنى، تو را از راه خدا گمراه مى‏ كنند. آنان (حرف عاقلانه و مستندی ندارند و) در عقایدشان جز از گمانهای خود پيروى نمى ‏كنند و فقط دنبال حدسیات هستند. 📖 و إِنْ تُطِعْ‏ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (انعام، 116) آیه شماره 63 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ خدا از چه راهی هدایتش را به انسان عنایت می کند؟ 🌷 امام خامنه ای: این نورانیّت دل است که راه‌ها را به روی انسان باز می کند، به انسان امید می بخشد، به انسان تلاش می بخشد، انسان را در راه‌ های صحیح و درست هدایت می کند. وقتی‌ بود، خدای متعال هدایتش را به انسان عنایت می کند. (1396/3/22) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 193 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ تضییع جوانی به چیست؟ امام صادق (ع) فرمود: دوست ندارم جوانی از شما را ببینم مگر آنکه روز او با یکی از دو حالت آغاز گردد. 1️⃣ یا احکام دین را بلد باشد 2️⃣ یا در حال یادگیری احکام دین باشد. اگر نه عالم به احکام باشد و نه در حال کسب آن، در انجام کوتاهی کرده و کوتاهی در انجام ، تضییع جوانی است و تضییع جوانی است و سوگند به خداي محمد (ص) جایگاه در آتش خواهد بود. 📚 منبع: داستانهای بحارالانوار 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
📣 معرفی کتاب 📖 کتاب «طریق بندگی» اثر آیت الله خوشوقت 📚 سبک زندگی اسلامی 📚 اخلاق عملی اسلامی 📚 مقدمات عرفان اسلامی 📚 پاسخ به صدها پرسش جوانان 📖 اگر تا کنون کتابهای آیت الله خوشوقت را نخوانده اید، سبک زندگی اسلامی، اخلاق اسلامی و عرفان اسلامی را نیاموخته اید. 📱 خرید تلفنی: 02537740170 📱 کانال رسمی: @khoshvaght_ir
✅ چکیده پیام پیامبر اسلام از طرف خدا چه بود؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: ای محمد! به انسانها بگو: از طرف خدا به من وحی شده که فرمانده شما در زندگی، یکی بیشتر نیست و او الله است. پس آیا او می شوید؟ ✍️ شرح: خدا شدن یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی. 📖 قلْ إِنَّما يُوحى‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ‏ (108انبیاء) آیه شماره 64 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ داستان کوتاه (130) 🌷 مسئولیت انسان نسبت به خانواده اش چیست؟ روش پیامبر اکرم برای تربیت فرزند چیست؟ هنگامی که این آیه نازل شد: «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسـکم و اهلیکم نارا : اي کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانواده ي خود را از آتش جهنم نجات دهید»، مردي از مسـلمانان بـا شـنیدن این آیه شـریفه چنـان بی طـاقت شـد که نتوانست سـر پا بایسـتد. روي زمین نشـست و به شـدت گریست و گفت: من قـدرت و توانـایی اینکه خـود را از آتش جهنم نجـات دهم نـدارم. چگـونه می تـوانم از عهـده ي این تکلیف سـنگین برآیم و خانواده ي خود را هم از آتش جهنم حفظ و نگهداري کنم؟ رسول خدا متوجه او شد، و فرمود: همین مقـدار براي تو کافی است که خانواده ي خود را امر کنی به که خودت موظّف به انجام آن هستی و آنها را نهی کنی از که خودت باید آنها را ترك کنی. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 21 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ شرط قبولی اعمال مستحبی چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: «لا یَقِلُّ مَعَ التَّقوىٰ عَمَل» وقتی شما دارید و هستید، هیچ عمل خیری که از شما صادر شود کم نیست. و لو یک صلوات بفرستید، یک سبحان‌الله بگویید، یک صدقه‌ ای بدهید، یک صله‌ ی رحمی بکنید، هر کاری که بکنید، وقتی دارای هستید، آن عمل، عمل کوچکی دیگر نیست. خاصیّت این است. مثل روحی است که در جسمِ اعمال نیک و خیرِ انسان وارد می شود و به آنها حیات می بخشد، ارزش می بخشد، عُلو می بخشد. «وَ کَیفَ یَقِلُّ ما یُتَقَبَّل» .... چطور کم حساب می شود آن عملی که مورد قبول پروردگار است. اِنَّما یَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقین؛ وقتی شما دارید، هر عملی که انجام بدهید مورد قبول است و وقتی که عملی مورد قبول ذات مقدّس پروردگار قرار گرفت، دیگر این عمل کم نیست؛ هر چه باشد. همین قدر که مشرّف به قبول باری تعالی شد عمل انسان، ارزش پیدا می کند، عُلو پیدا می کند. لذا می فرماید که با هیچ عملی کم نیست. بله، اگر نباشد، آن وقت قبول و عدم قبول عمل یک مشکله‌ ی بزرگی است برای انسان. (1396/7/24) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 194 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (23) س: با توجه به روایت «الْعَقْلُ دَلِيلُ الْمُؤْمِنِ» آیا هر چه عقل بیشتر تقویت شود، راه دقیق تر و عمیق تر مشخص می شود و به تبع آن، کمال بیشتری حاصل می شود؟ ج: کسی که عقل ندارد، نه ایمان دارد و نه می تواند طبق دستور خدا کار کند. او عقل ندارد، در حالی که معیار تکلیف، عقل است. اگر عقل بود، نصف قضیه حل است. عقل به انسان یاد می دهد که فرمان خدا را چگونه باید اجرا کرد. جاهایی پیش می آید که انسان مردّد می شود و عقل کمک می کند که این جور یا آن جور انجام بده. مثلاً ماه رمضان به تابستان افتاده است و من هم مأمورم. چه کنم که روزه بگیرم؟ عقل به انسان می گوید: «اگر بخواهی روزه ات ادامه پیدا کند، نباید در گرما زیر آفتاب بروی. آن وقت تشنه می شوی و باید آب بخوری. حرکات زیادی که عطش آور است را نباید انجام دهی. اگر انجام دهی، باید آب بخوری.» عقل این ها را به انسان یاد می دهد. اگر دلالت کرد و من هم تبعیت کردم، می توانم در روزهای طولانی تابستان، روزه را سالم بگیرم؛ و الّا اگر زیر آفتاب بروم و مَشتی گری کنم، تشنه می شوم و باید روزه را بخورم. عقل این جور به انسان کمک می کند. یا اینکه به انسان می گویند: «با صدام بجنگید.» این وظیفه است. عقل یاد می دهد از کجا شروع کنیم و چه طور شروع کنیم و کجا برویم و کجا نرویم. همه ی این ها را باید عقل بگوید. اگر عقل بود، خوب می شود. اگر نبود، مشکل پیش می آید. س: اگر فلسفه عقل را تقویت می کند، آیا می توان این نتیجه را گرفت که هر کس طالب کمال بیشتر است، باید فلسفه هم بخواند؟ ج: باید ندارد؛ اما گاهی عقل کافی است و لزومی ندارد؛ ولی اگر عقل کافی نبود و متوسط بود، کمک بزرگی است؛ منتهی پذیرفتن مسائل فلسفی از نظر شرع واجب نیست. عقایدی در آنجا هست که با شرع موافق نیست؛ مثلاً بعضی می گویند: «معاد، جسمانی نیست.» این مطرح است؛ ولی درست نیست و مخالف صریح قرآن کریم است. حتی آنچه که با شرع مخالف نیست هم پذیرفتنش واجب نیست؛ چون بر اثر زمان عوض می شود؛ چون استدلال فقط عقلی است و عقل تقویت می شود و این اثر را دارد. س: شما فرمودید: «وقتی رسائل خوان شدید، آن وقت فلسفه را شروع کنید.» آیا اگر هرگز فلسفه نخواندیم، ایرادی دارد؟ ج: ایرادی ندارد؛ ولی ذهن شما دقت کافی و لازم را نخواهد داشت. تا چشم باز کند، نقطه ضعف را نمی بیند و اشتباه می کند. فلسفه خواندن چون با دلائل عقلی است، به مغز فشار می آورد. چون ادامه دارد، هر روز قوت پیدا می کند؛ اما مسائلی که فشار مغزی ندارد، سهل و آسان است و ذهن را تنبل بار می آورد؛ لذا زود نمی تواند نقاط ضعف را ببیند؛ لذا انسان می بیند بعضی ها غلط های بزرگی مرتکب می شوند و نمی فهمند. این برای همان سادگی ذهن است که کار نکرده است. فلسفه، وحی منزل نیست؛ اما این خوبی را دارد که با دلائل عقلی کار می کند و فشار ذهنی می آورد. کتاب های آن کمی مشکل است. این به راه می افتد. وقتی به راه افتاد، در طول زندگی در هر شأنی از شؤون دنیا به درد می خورد. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 🔸 ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ شرط قبولی زیارت ✨ ☝️چه کنیم که زیارتمان مقبول واقع شود؟ 👈 «... إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ المُتَّقينَ» سورهٔ مبارکهٔ مائده، آیهٔ کریمهٔ ۲۷ 🌷 آیت الله خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ خدا در قرآن به چه کسانی مژده داده است؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: ما براى هر امتى عباداتى (از جمله قربانى حج) قرار داديم تا در هنگام قربانی، نام خدا را بر دامهاى بی زبان که روزى آنان نموده ‏ايم، یاد كنند. پس بدانيد كه معبود و فرمانده همه شما انسانها در همه امتها خداست؛ بنابراین باید فقط خدا شويد. ای محمد! به کسانی که با فروتنی، خدا هستند، از طرف من مژده بده! ✍️ شرح: خدا شدن یعنی انجام و ترک . 📖 و لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنا مَنْسَكاً لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلى‏ ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهيمَةِ الْأَنْعامِ فَإِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتينَ (34 حج) آیه شماره 65 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (132) 🌷 رمز بهشتی شدن روزي یاران پیامبر (ص) در محضرش گرد آمده بودند. حضرت به آنان فرمود :شما شش چیز را براي من متعهد شوید، تا من بهشت را براي شما متعهد شوم: 1️⃣ هنگامی که سخن می گویید هرگز دروغ نگویید. 2️⃣ وقتی به کسی وعده دادید، خلف وعده نکنید. 3️⃣ هر امانتی پذیرفتید، خیانت نکنید. 4️⃣ چشمان خود را برهم نهید و نگاه حرام نکنید. 5️⃣ دامن عفت خویش را از حرام حفظ کنید و زنا نکنید. 6️⃣ دست و زبان خود را از آزار مردم بازدارید. ✍️ خلاصه: گناه کبیره نکنید، بهشت شما تضمین است. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 27 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ توصیه رهبری به نخبگان چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: نخبگان عزیز خودشان از خودشان مراقبت کنند؛ از خودتان مراقبت کنید. یکی از عزیزان اشاره کردند که جنگ است و در جنگ، هم شهید داریم، هم جانباز داریم. راست می گویند؛ جنگ است. از ترور جسمی خطرناک‌ تر، ترور مغزی و فکری است. گاهی دانشمندان ما را ترور کردند، شهیدشان کردند -دیدید دیگر- امّا از آن بدتر و تلخ‌ تر این است که دانشمند ما را اسیر کنند؛ دانشمند ما اسیر نباید بشود. این‌ هم در درجه‌ی اوّل به عهده‌ ی خود نخبه است و خود نخبه باید مراقبت کند از خودش. این عنوانِ که از اوّل قرآن تا آخر قرآن این‌ همه تکرار شده -«هُدًی » اوّلِ قرآن هست و تا آخر قرآن [هم] بارها و بارها عنوان تکرار شده- به همین معنا است؛ به‌ معنای محافظت از خویشتن است، خودنگهداری است. در همه‌ ی زمینه‌ ها این‌ جور است؛ این‌ را دنبال کنید. (96/7/26) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 195 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (24) س: نیاز طلبه به فلسفه چقدر است؟ ج: فلسفه علم بشری است. بشر گاهی حرفِ درست می زند و گاهی هم حرف نادرست. فلسفه هم مثل علم بشری است؛ لذا بعدی ها قبلی ها را رد می کنند. مرحوم ملاصدرا خواجه را رد می کند. خواجه، بوعلی سینا را رد می کند و همه، یکدیگر را. بعدی ها رد می کنند، چون کار، کارِ عقل انسانی است و عقل انسانی به تدریج قوی تر می شود و اطلاعات علمی اش بیشتر می شود؛ لذا تمام انظار عقلی، آینده اش بهتر از گذشته است؛ منتهی فلسفه یک امتیاز دارد. اثبات و نفی در فلسفه با دلیل عقلی انجام می گیرد نه نقلی. تعبد در آن نیست. به مغز فشار می آورند که دنبال دلیل و برهان برود و ثابت کند که این خوب است یا بد؛ چون عقل کار می کند، ورزش می کند و به تدریج قوی تر می شود. یکی از آثار فلسفه این است که عقل انسان در تشخیص خوب، بد، غلط و صحیح قوت پیدا می کند. در غیر فلسفه چنین حالتی نیست؛ چون مثلاً در فقه تعبد است و دیگر انسان بدون زحمت فکر، می پذیرد؛ اما در فلسفه این طور نیست. دلیل در فلسفه فقط باید عقلی باشد؛ لذا عقل به کار می افتد؛ ورزش و تمرین می کند و روز به روز رشد می کند. نتیجه ی رشد آن این است که در طول زندگی، در تمام شؤون زندگی بهتر می فهمد. مرحوم امام با اینکه علوم جدید نخوانده بود، اما توانست این کارها را بکند. این برای همان تقویت های عقلی با استدلالات عقلی بود. ایشان در طول سال های دراز فلسفه درس داده بود. این ها چیزهایی را می فهمند؛ اما فقیه صِرف، آن حالت را ندارد. از این جهت باید خواند. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 @mottagheen
✅ چرا مسلمین، مسلمین نامیده شده اند؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: ای ! در راه عمل به دستورات خدا چنان كه شايسته است، تلاش كنيد؛ خدا شما را برگزيده و بر شما در دينداری، هيچ تکلیف شاقّی قرار نداده؛ مثل دین پدرتان ابراهيم. ابراهیم بود که شما را پيش از اين، اهل ناميد و در قرآن هم به همين اسم نامگذارى شده‌‌ايد تا با دستورات واجب و حرامِ خدا شدن و در نتیجه، احراز عدالتتان، قیامت که شد، محمد شاهد پرونده شما در دادگاه قیامت باشد و شما شاهد پرونده بقیه مردم. پس خدا شوید؛ نماز را بر پا کنید؛ واجبات مالی را ادا کنید و خود را به خدا بسپاريد. فقط او مولای شماست؛ پس با این دستورات و آن همه نعمت که به شما داده، واقعاً خوب مولایی است و خوب پشتیبانی. ✍️ شرح: یعنی کسی که خداست و خدا شدن یعنی انجام و ترک . 📖 و جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ‏ مِنْ قَبْلُ وَ في‏ هذا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصيرُ (78حج) آیه شماره 66 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (133) 🌷 سخنان زندگی ساز ابوذر غفاری می گوید: به پیامبر خدا (ص) عرض کردم: به من سفارشی فرمایید. حضرت فرمود: تو را سفارش میکنم به . (انجام واجبات و ترک حرامها) سرآمد تمام کارهاي نیک است. عرض کردم: بیشتر بفرمایید. فرمود: به افراد پایین دست خود (از نظر مادی) نگاه کن نه به بالا دست خود؛ در این صورت در تنگناي نعمت قرار نمی گیري. عرض کردم: یا رسول االله! اضافه بفرمایید. فرمود: با خویشاوندانت قهر نباش، اگرچه آنان با تو قهر کنند. عرض کردم: بیشتر بفرمایید. فرمود: تهی دستان و همنشینی با آنان را دوست بدار. عرض کردم: اضافه بفرمایید. فرمود: حق را بگو اگرچه تلخ باشد. عرض کردم: بیشتر بفرمایید. فرمود: در راه انجام دستورات خدا از سرزنش دیگران ترس نداشته باش. سپس فرمود: برای معیوب بودن انسان، همین بس است که سه عیب در او باشد: 1. عیبهاي مردم را بشناسد و از عیب خود بی خبر باشد. 2. براي مردم بد بداند، عیبی را که در خودش باشد. 3. همنشین خویش را بی جهت آزار دهد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 38 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ از بین سیاسیون، کدام دسته ندارند؟ 🌷 امام خامنه ای: متأسّفانه در داخل هم گروهی همین کار دشمن را دارند انجام می دهند؛ حالا بعضی‌ ها می فهمند که چه‌کار دارند می کنند، بعضی‌ ها نمی فهمند و می کنند؛ درست همان کار دشمن [است]: ناامیدکردن مردم، متّهم کردن این و آن، دروغهای شاخدارِ دشمن‌ ساز را به جای راستْ وانمود کردن و قلمداد کردن در ذهن مردم. اینها کارهایی است که متأسّفانه در داخل هم یک عدّه‌ ای دارند انجام می دهند. آن کسانی که کار دشمن را دارند در داخل انجام می دهند ندارند؛ دین اینها سیاسی است، بجای اینکه سیاستشان دینی باشد؛ دینشان سیاسی‌ کاری است. سیاست ما باید دینی باشد، نه اینکه دینداری‌ مان را در جهت سیاسی‌ کاری، در جهت اهداف پست و حقیر سیاسی حرکت بدهیم؛ اینها این‌ جور هستند؛ اینها ندارند؛ همان کار دشمن را می کنند برای اینکه فلان جناح را تقویت کنند، فلان جناح را بکوبند؛ فلان‌ کس را بالا ببرند، فلان‌ کس را پایین بیاورند. اینها کارهایی است که متأسّفانه در داخل انجام می گیرد. (96/10/6) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 196 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (25) س: بحث هايي كه فلسفه درباره ی نفس كرده است، چقدر قابل اعتماد است؟ ج: فلسفه علم بشري است. این طور نیست که خدا آن را توسط وحي به انبياء داده باشد. خود بشر در اثر فكر كردن در طول چند هزار سال، اين مجموعه را به نام فلسفه تدوين کرده است؛ لذا مي بينيم بعدي ها قبلي ها را رد مي كنند. اين علامت آن است كه وحي منزل نيست و هنوز به نقطه ی پاياني نرسيده است. دارند مي روند. هر وقت به نقطه ی آخر رسيد، ان شاء الله آن وقت؛ اما الان اشتباه در آن خيلي زياد است. س: آیا اگر فكر انسان با فلسفه رشد پيدا كند، باعث ارتقاء ايمانش مي شود؟ ج: نه؛ به ايمان ربطي ندارد. به قدرت تفكر ربط دارد. اگر عقل قوي شد، در تمام شئون زندگي مفيد است. اين اثر مثبت است و خيلي خوب است؛ اما محتواي فلسفه را نمي شود باور كرد. احتمال اينكه در آينده ی نزديك يا دور رد شود، باقي است. اما عقل را تقويت مي كند؛ چون استدلالاتش عقلي است. عقل هر چه با استدلال عقلي ور برود و كار كند، تقويت مي شود. لذا ذهن که خسته مي شود، برای همين است. س: آیا کسی که فلسفه خوانده، فهمش از دين نسبت به كسي كه فلسفه نخوانده است، بهتر می شود؟ ج: بله؛ بهتر مي شود؛ اما محتواي مسائل فلسفي به عنوان اينكه اين هست و غير از اين نيست، نبايد در ذهن جا بگيرد. هميشه احتمال اينكه عوض شود، هست. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 @mottagheen
روش عملی شکر نعمتهای خدا چیست؟ 🌹 امام صادق (ع): شکر نعمت در دوری از است. ✍️ شرح: شکر نعمت به این است که از نعمت در نافرمانی از صاحب نعمت استفاده نکنیم. این یعنی گناه نکردن. 📖 شكْرُ اَلنِّعْمَةِ اِجْتِنَابُ اَلْمَحَارِمِ 📚 الکافي , جلد۲ , صفحه۹۵ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (134) 🌷 گفتگوي امام علی (ع) با مردگان حضـرت علی (ع) از جنـگ صـفین بر می گشت. به قبرسـتان پشت دروازه کوفه رسـید. خطـاب به مردگـان کرد و فرمود: اي خفتگان در دیار وحشت انگیز و محله هاي خاکی و بی آب و گیاه و گورهاي تاریک! اي خاك نشـینان، اي غریبان، اي تنهاها، اي وحشت زدگان! شـما جلوتر از ما رفتید و ما در پی شماییم و به زودي به شما خواهیم رسید. اگر از خبرهاي دنیا بپرسید، به شما می گویم در خانه هایتان دیگران نشسته اند و همسرانتان با دیگران ازدواج کرده اند و اموالتان بین ورثه تقسیم شده. این خبري است که ما داریم. اکنون شما از آن دنیا بگویید، شما چه خبر دارید؟ آنگاه به اصحاب روکرد و فرمود: اگر این مردگان اجازه سخن گفتن داشتند، به شما می گفتند: «انّ خَیرَ الزّادِ : بهترین توشه برای سفر آخرت .» 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 49 ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ اوجب واجبات برای مسئولان چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: اوّلِ انقلاب، بعضی از آن آقایانی که آن وقت بر سر کار بودند راجع‌ به مشروبات الکلی‌ ای که از طرف ایران خریداری شده بود و داشت با کشتی می‌ آمد یا آمده بود، با امام وارد صحبت شدند که «آقا! اگر ما اینها را رد کنیم، فلان قدر خسارت از کیسه‌ ی ما می رود»؛ امام قاطع و محکم برخورد کردند، گفتند ول کنید، این درآمد نیست. حالا من دقیق جزئیّات فرمایش امام یادم نیست، امّا این موضوع کاملاً یادم هست. این است دیگر؛ ما تقیّداتی داریم که دیگران ندارند. اگر بخواهیم این تقیّدات را عمل بکنیم -که دنیا و آخرت ما وابسته به این است که بتوانیم پای این حرف اسلام، حرف جمهوری اسلامی، بِایستیم- باید دلمان را درست کنیم. درست کردن دل هم عمدتاً مربوط است به ارتباطش با خدا و تذکّر ذات مقدّس الهی و یاد و ذکر؛ این است که به ما می دهد. «وَ لَذِکرُ الله اَکبَر»؛ ذکر خدا است که ما را وادار می کند به ، وادار می کند به ، وادار می کند به از ، وادار می کند به از ، وادار می کند به اجتناب از دنیاطلبی؛ [یعنی] اینهایی که به آنها احتیاج داریم. برای مسئولین جمهوری اسلامی این چیزها است؛ واجبات اینها است، و آن یاد خدا است که ما را به اینها وادار می کند. (97/1/20) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 197 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ نتیجه اطاعت از سیاستهای یهودیان و مسیحیان در عرصه بین الملل چیست؟ 🌹 جواب خدا: اى مؤمنین! اگر از هر گروهى از مسیحیان و یهودیان اطاعت کنيد، آنها شما را پس از آنکه مؤمن شده اید، به حال كفر برمى‏ گردانند. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تُطيعُوا فَريقاً مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إيمانِكُمْ كافِرينَ (آل عمران، 100) آیه شماره 68 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (26) س: آيا ممكن است تمام آنچه عقل انسان مي فهمد باطل باشد و فقط آموزه هاي وحي صحيح باشد؟ ج: امكان دارد. هر چه جلوتر مي رويم، اين جور است. همه ی افكار بشر باطل الّا وحي؛ اما به تدريج خيلي از چيزهاي زميني حل مي شود. تمامش باطل نيست؛ اما وحي قابل مقايسه با اين ها نيست. اين ها هر كدام امكان ابطال دارند. س: با توجه به اينكه مي فرماييد فلسفه تنها براي قوّت ذهن است، آيا در اصول اعتقادي هم همانند فروعات بايد تقليد كرد؟ ج: در اصول دين بايد عقل باور كند؛ نه عقل فلسفي بلكه عقل عمومي. در اصول دين نمي شود تقليد كرد. اینکه چون فلاني مي گويد «خدا هست»، پس من هم بگويم «خدا هست»، كافي نيست. اين در زندگي، محرّك موتور نيست. بايد خودم باور كنم كه مرا حركت دهد. اما در فروع، نه. اینکه ياد بگيرم چه بايد بكنم و چطور نماز بخوانم، كافي است. مي خوانم و اثر مي بخشد. س: عقل عمومی يعني چه؟ ج: فهم مردم، فهم بي سوادها. خدا با اين ها هم حرف مي زند. در صدر اسلام که سواد نبود. اینکه خدا در قرآن كريم این همه از باران، برف، كوه، آسمان و زمين شاهد مي آورد، اين ها مناسب با عقل عموم است و همه مي فهمند. مسائل دقيقی نيست كه عقل فلسفي لازم داشته باشد. س: اين شبهات در همين ها هم مطرح مي شود؟ ج: در آن زمان چون عقل ها ساده بود، شبهات هم ساده بود. هر چه علم پيشرفت مي كند، شبهات قوي تر مي شود. از عهده ی هم برمي آيند. در آن زمان عده اي جواب شبهه مي دادند. حالا هم عده اي جواب می دهند. س: آیا از اين حيث فلسفه نياز است تا اين شبهات را جواب دهد؟ ج: مرحوم علامه براي همين درس فلسفه داد؛ چون توده اي ها شبهات ايجاد كردند و كتاب نوشتند و مردم به شبهه افتادند. ایشان گفت: «راهش فقط اين است و با فقهِ تنها نمي شود.» جواب را نوشتند و خوب شد. براي شبهه لازم است اما براي خود من خيلي اثر ندارد. آنچه در من اثر دارد، همان بندگي در برابر فرمان خداست. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen