eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
53 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ محکم ترین دستاویز در زندگی دنیا که انسانها را از سقوط نجات می دهد، چیست؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: فقط کسی که خودش را تسلیم خدا کند و به دستورات واجب و حرامش خوب عمل کند، قطعاً به مطمئن‌ترین دستگیره متمسّک شده و از سقوط نجات پیدا می کند؛ نه دیگران. ثانیاً سرانجامِ همه امور به خدا برمی گردد؛ پس باید فقط تسلیم او شد؛ نه تسلیم غیر او. 📖 شرح: خدا شدن یعنی اطاعت از دستورات واجب و حرام خدا. 📖 و مَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ وَ إِلَى اللَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ (لقمان، 22) آیه شماره 72 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (29) س: نظر حضرت عالي درباره ی مكتب تفكيك چيست؟ ج: افراط و تفريط هميشه بد است. آن بنده ی خدا به طور كلي خط قرمز روی فلسفه كشيد و گفت: هر كس فلسفه بخواند و باور كند، از ربقه خارج است. اين اشتباه بزرگي است، چون همه ی فلسفه باطل نيست. فلسفه، حرف هاي خوب هم دارد؛ اما علم بشري است و وحي نيست كه از اول تا آخرش درست باشد. کسی كه مي خواهد فلسفه بخواند، باید با مسائل ديني تطبيق كند. هر مسأله اي را که با آن مطابق بود، قبول کند و هر مسأله ای را که مخالف بود، بايد رد كند. تأويل، غلط است. ما تأويل نداريم. يكي از غلط هاي بزرگ انساني تأويل است. شما الان حرف مي زني و بنده حرف مي زنم؛ آیا مي شود حرف ها را تأويل كرد؟ اگر الآن اين حرف ها را بنويسند، مقصود از این حرف ها چيست؟ هزار سال بعد هم همان مقصود است و عوض نمي شود. بنابراين لفظ، دلالت بر معناي مقصود مي كند. در زمان تكلم و تخاطب، اين معنا محفوظ است و اگر اين را ضبط كنند، دو هزار سال بعد هم معنا همان است كه گوينده از اول قصد کرده است. اين با گذشت زمان عوض نمي شود. چه كسي اين را عوض مي كند؟ خود من بايد عوض كنم و من هم كه اين را گفته ام. هر لغت معناي خاص خود را دارد و تا آخر هم همين معنا محفوظ است. تأويل يعني چه؟ تأويل يكي از خطاهاي بسيار بزرگ است كه منشأ انحراف از خط دين مي شود. تأويل نداريم؛ نه در عرفان نظري و نه در فلسفه. هر عبارتي صريحاً معناي خودش را دارد. فلسفه چون علم بشري است، اشتباه هم در آن هست. دليلش همان است که مرحوم ملاصدرا چقدر فلاسفه ی پيش از خود را رد مي كند. فلاسفه ی بعدي هم ملاصدرا را رد مي كنند و بعدي ها هم بعدي ها را رد مي كنند. علم بشري از صفر شروع شده و رو به تكامل است. هنوز به نقطه ی پاياني اش نرسيده است. بنابراين دين يك چيز است و فلسفه چيزی ديگر. فلسفه به دنبال مسائلي مي رود كه در خارج موجودند و حق ورود به مسائل اعتباري را ندارد. اگر فلسفه وارد مسائل ديني شود، این از اشتباهات بزرگ فلسفه است،. مسائل ديني قرارداد است؛ تكويني نيست. موضوع فلسفه حال موجود بما هو موجود است، نه چيز اعتباري كه بشود فردا لغوش كرد. بنابراين بايد مسير خودش را طي كند. دين هم باید مسير خودش را طي كند. اگر قاطي شوند، مشكل پيش مي آيد؛ اما خودش هم اثر و فايده دارد؛ مثل ساير علومي كه موجب تقويت ذهن انسان مي شود؛ چون فلسفه كلاً با استدلالات عقلي حرف مي زند و در آن عقل بيشتر به كار گرفته مي شود. گاهي هم غامض است و بايد بيشتر به عقل فشار بياورد و به این صورت، عقل ورزش مي كند. هر ورزشی عضو مخصوص خود را تقويت مي كند؛ لذا کسي كه فلسفه خوانده، نقاط ضعف و نقاط قوت را زودتر مي فهمد و بهتر، سالم تر و راحت تر حرف مي زند؛ چون ذهنش قوي است. کسانی كه ذهنشان استدلال عقلي نديده و حال تعبّدشان قوي است، اغلب در انتخاب دچار مشكل مي شوند. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (138) 🌷 قضاوت با ارّه دو زن در عصـر خلافت عمر، در حالی که بر سـر طفلی دعوا می کردند و هر دو می گفتند «این طفل از من است»، براي قضاوت نزد عمر آمدند. عمر در داوري بین آنها فرو ماند و به علی (ع) پناه برد تا میان آنها به حق قضاوت فرماید. علی (ع) در مرحله اول هر دو زن را موعظه و نصیحت کرد تا خلاف حق سخن نگویند و آنچه که حق است بیان کنند. اما سخنان علی (ع) درآنها اثر نگذاشت و همچنان به نزاع خود ادامه دادند. سـرانجام حضـرت فرمود: براي من اره بیاورید. زنها گفتند: اره را براي چه می خواهید؟ فرمود: می خواهم کودك را با اره، دو نصف کنم و به هر کـدام نیمی از آن را بـدهم تا اختلاف برطرف گردد. سـخن به اینجا که رسید، یکی از آن دو زن ساکت ماند، ولی آن دیگري گفت: «نه! نه! یا علی! من راضـی به دو نیم شدن کودك نیسـتم. من از حق خود گذشتم و خواهش میکنم بچه را به آن زن بدهید.» در این وقت علی (ع) رو کرد به همان زن و فرمود: «الله اکـبر! این طفل از تـوست، نه از آن دیگري. زیرا اگر این کـودك، فرزنـد او بـود، دلش بر او ماننـد تو می سوخت و به خاطر مهر مـادري، راضـی به این امر نمی شـد. زنِ دیگر به ناچـار اعتراف کرد که بچه از من نیست و از او است. عمر از اینکه علی (ع) از چنین مشکل قضایی او را نجات داد خوشحال شد و بر آن حضرت درود فرستاد. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 83 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ عاقبت خوش، ثمره کدام سیاست است؟ 🌷 امام خامنه ای: حوصله‌ ی انقلابی و صبر انقلابی، مثل خشم انقلابی است. وقتی‌ که حضرت موسیٰ بعد از پیغمبری آمدند به مصر و آن معجزه را نشان دادند و دعوت و این حرفها -خب، بنی‌اسرائیل منتظر بودند دیگر؛ از گذشته خبر داده شده بود که یک منجی‌ ای خواهد آمد و آن منجی هم موسیٰ است؛ حالا موسیٰ آمده، منتظر بودند بمجرّدی‌ که موسیٰ آمد، دستگاه فرعون کن‌ فیکون بشود؛ نشده بود- قرآن می گوید آمدند پیش حضرت موسیٰ و گفتند که «اوذینا مِن قَبلِ اَن تَأتِیَنا وَ مِن بَعدِ ما جِئتَنا»؛ تو که آمدی چه فرقی کرد؟ چه تفاوتی کرد؟ قبل از اینکه بیایی هم ما را آزار می کردند، زیر فشار بودیم، حالا هم که آمدی باز زیر فشاریم. ببینید! این آن حالت بی‌صبریِ بنی‌ اسرائیلی است؛ بی‌ صبری. حضرت موسیٰ گفت خب صبر کنید: اِنَّ الاَرضَ لله یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِه وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین؛ اگر داشته باشید، عاقبت مال شما است؛ صبر لازم است. این حالت را نباید داشته باشید؛ اینکه ما بگوییم چرا نشد، چه‌جوری شد، پا به زمین بزنیم، درست نیست. (97/3/7) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 201 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (30) س: آیا روح ما به امر ما است یا خودش مستقل عمل می کند؟ ج: روح شما با شما یکی است. چه فرقی دارد؟ س: گویا دو چیز است؟ ج: نه؛ یکی است. همان که شما می گویی «ما»، همان روح است؛ چون اگر روح را برداری، مرده است و «ما» ندارد. وقتی می گوییم «ما»، همان روح است. س: آیا چون روح ما مجرد است، می گوییم هیچ صفتی ندارد؟ ج: ما همان است. وقتی «ما» می گوییم، همان روح می گوید. همه ی کارها را او انجام می دهد. کارهای زبان، چشم و گوش از اوست. وقتی هم می گوییم «من و ما»، یعنی همان. س: اگر مجرد است، چرا این قدر کثیف شده است؟ ج: کثیف شده و کثافت آن تعلقی است. به پول، دنیا و این چیزها علاقه بسته است. کثافت او این است؛ و الّا کثافت مادی ندارد. همین تعلق به بدن و خواسته های بدن باعث شده خراب شود. س: آیا اگر این تعلق ها را از او بگیریم، بالا می رود؟ ج: بله؛ تعلق هم با اطاعت فرمان خدا گرفته می شود. س: آیا اینکه فهم و شعور انسان پایین است، به خاطر آن است که روحش کوتاه است؟ ج: این یکی از کارهای روح ضعیف است که همان درک، فهم و شعور است. س: چه کنیم که بزرگ شود؟ آیا دیگر بزرگ نمی شود؟ ج: کم کم تمرین کنید تا بزرگ شود. اگر شما یک بره ی پنج کیلویی را ببندی و آن را پروار کنی، بعد از چهار ماه چقدر می شود؟ باید آن را ببندی و پروار کنی. در نتیجه درست می شود و خوب می شود. اگر از فرمان خدا اطاعت کنی و دعا کنی که خدا به تو بدهد و محبت پیدا کنی، آرام آرام چاق می شود؛ ان شاء الله. س: آیا کسی که مرحوم آقای قاضی را در مقابل خودش دیده، روح او را دیده است؟ ج: شکل برزخی نفس او را دیده است. س: آیا روح او با نفس او فرق می کند؟ ج: بله؛ آن شکل ندارد. س: آیا در پرورش روح، فقط انجام واجب و ترک حرام کافی است؟ ج: لازم است اما کافی نیست؛ این پله ی اول است. اگر انسان بخواهد به پله ی پنجم برود، اول باید پایش را روی پله ی اول بگذارد و یک به یک بالا برود. اول، این است و بدون اولین پله، هیچ چیز درست نمی شود. انجام واجبات و ترک محرمات، تقوای درجه اول است. بدون این هیچ چیز به انسان نمی دهند. س: آیا تسخیر روح اشکال دارد؟ ج: تسخیر روح حرام است به فتوای حضرت امام احضار ارواح هم حرام است. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ وظیفه مهم مسئولین چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: وظیفه‌ ی مهمّ ما، هم [به‌ عنوان] مسئولین اداری و دولتی و موظّفینِ در بخشهای مختلف نظام، و هم به‌ عنوان علمای دین، این است که از طریق زبان و عمل، مردم را به سوی و به سوی احسان و به سوی صبر و به سوی پاکیزگی و مانند اینها حرکت بدهیم. بعد، اگر چنانچه این [طور] شد و خدای متعال را همراهِ خودمان دانستیم، نتیجه‌ اش این می شود که در مواجهه‌ ی با قدرتها، شجاعانه حرکت می کنیم. البتّه بایستی در مواجهه‌ ی با قدرتها - خود این هم یکی از بخشهای است- هم شجاعانه، هم هوشمندانه، هم با کاربلدی، دشمن را در میدان سیاست مغلوب کنیم؛ این جزو کارهای اصلی و قطعی ما است. (96/12/24) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 202 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ منافقان را بشناسیم (1) 🌹 کلام خدا در قرآن: مردان و زنان منافق، همگی از یک قماشند. آنها امر به منکر و نهی از معروف می کنند و از هزینه کردن در راه خدا خودداری مى کنند. آنها اطاعت از خدا را فراموش كرده اند و خدا هم آنان را (با محروم کردن از رحمتش) به فراموشی سپرده است؛ منافقان همان فاسقانند (که از دایره اطاعت از خدا خارج شده اند.) * خدا آتش جهنم را هم به مردان و زنان منافق وعده داده و هم به كافران. همگی آنها در جهنم تا ابد می مانند. جهنم براى آنان بس است. خدا لعنتشان كرده و براى آنان عذابى دائمی مقرر کرده است. ✍️ شرح: برخی از صفات منافقان عبارت است از: 1️⃣ دیگران را به گناه تشویق می کنند و از انجام واجبات نهی می کنند 2️⃣ واجبات مالی را ادا نمی کنند 3️⃣ اطاعت از دستورات خدا را فراموش کرده اند 4️⃣ از اطاعت خدا خارج شده اند و دستورات واجب و حرام خدا را رعایت نمی کنند 5️⃣ خدا لعنتشان کرده. پس لعنت کردن آنان جایز است. 6️⃣ با کافران فرقی ندارند و جهنمی اند. 📖 الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ * وَعَدَ اللَّهُ الْمُنافِقينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْكُفَّارَ نارَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها هِيَ حَسْبُهُمْ وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقيمٌ (توبه، 67 و 68) آیه شماره 74 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (140) 🌷 تقوای مستدلّ یوسف در مقابل زلیخا یوسف هفت سال در خانه عزیز مصر و زلیخا بود که به حد بلوغ رسید. او همواره سرش پایین بود و به زمین نگاه می کرد. از ترس خدا هیچ وقت به زلیخا نگاه نمی کرد. روزي زلیخا به یوسف گفت : چرا به من توجه نمی کنی؟ سرت را بالا بیاور نگاهی به من کن. یوسف گفت: می ترسم کور شوم و حقیقت را نبینم. زلیخا گفت: چشمانت چقدر زیبا است. یوسف پاسخ داد: چشمانم اولین اعضاي بدن من است که در قبر از صورتم متلاشی می شود. زلیخا گفت: چه بوي خوشی داري؟ یوسف پاسخ داد: اگر بویم را پس از سه روز از مرگم دریابی، قطعاً از من فرار می کنی؟ زلیخا گفت: چرا به من نزدیک نمی شوي؟ یوسف گفت: می خواهم به خدا نزدیک شوم. زلیخا گفت: فرش ابریشمی گسترده و آماده است. بلند شو خواسته ام را انجام بده. یوسف گفت: می ترسم سهمیه بهشتی ام قطع گردد. زلیخا با عصبانیت گفت: تو را به شکنجه گاه می فرستم. یوسف با آرامی پاسخ داد: در این صورت خدا برایم کافی است. 📚داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 202 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (31) س: آیا تقسیمات نفس به اعتبار تعلق آن است یا اینکه خودش واقعاً چهار قسم است؟ ج: به اعتبار حالات و صفات آن است؛ و الّا روح انسان یکی بیشتر نیست. هر بدن یک روح بیشتر ندارد. این روح در اول، نفس اماره است. وقتی تربیت شود، نفس لوامه می شود. بعد نفس مطمئنه می شود. هر سه یکی است. مثل آدم بی سواد است. آدم همان آدم است؛ اما بی سواد است و وقتی درس می خواند، با سواد می شود. خودش که عوض نشد؛ بلکه بی سوادی او عوض شد. روح بدن هم همان روح است؛ منتهی وقتی فاسق یا کافر بود و تحت تربیت قرار گرفت، همان روح، دارای ایمان می شود؛ تربیت پذیر می شود؛ اهل تقوا می شود و حالات و صفاتش عوض می شود؛ و الّا موصوف، یکی بیشتر نیست. پس يك نفس داريم با چند صفت. نفس، گاهي مؤمن است و گاهي كافر؛ گاهي عالم است و گاهي بي سواد. اين ها همه صفت نفس است و نفس، يكي بيشتر نيست. س: صفات امّاره بودن، لوّامه بودن و مطمئنه بودن ...؟ ج: همه از يك نفس است. اگر گناهكار باشد، مي گويند: «نفسش اماره بالسوء است.» وقتی كمي ايمان پيدا مي كند، اما زياد نيست و گاهي گناه مي كند و گاهي پشيمان مي شود و خودش را ملامت مي كند، نفسش لوّامه است. وقتي گناه نمي كند، نفس مطمئنه مي شود. همان یک نفس، داراي سه صفت است. س: کسی كه گناه مي كند، نفس اماره دارد يا پايين تر از نفس اماره است؟ ج: بسته به اين است كه مسلمان است یا كافر. اگر کافر است، فقط اماره است. اگر كمي ايمان دارد، اما ضعيف است و گناه مي كند، لوّامه مي شود؛ در این صورت گناه مي كند، اما بعد پشيمان مي شود و خود را سرزنش مي كند؛ و اگر هيچ گناهی نكند، ايمان بالا رفته است و به آن نفس مطمئنه مي گويند. س: آیا اين پشيماني و لوّامه بودن نفس، بعد از ارتكاب گناه است يا در حين انجام گناه هم خود را ملامت می كند؟ ج: نه؛ در حين انجام، عقل از كار مي افتد. وقتي كار تمام شد، پشيمان مي شود. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ نصرت، هدایت و گشایش در زندگی شخصی، چگونه به دست می آید؟ 🌷 امام خامنه ای: همه‌ ی برادران عزیز را و خودم را دعوت می کنم و توصیه می کنم به رعایت الهی. اگر نصرت الهی را می خواهیم در است؛ اگر توفیقات الهی را می خواهیم، هدایت الهی را می خواهیم در است؛ اگر فرج و گشایش در مسائل شخصی و اجتماعی را می خواهیم در است؛ همه باید کوشش کنیم که الهی را معیار کار خودمان قرار بدهیم. در نماز جمعه آنچه مهم است، توصیه‌ ی به است؛ خود این حقیر بیشتر از شما محتاج این توصیه هستم و امیدواریم خدای متعال توفیق بدهد بتوانیم هر کدام به حدّ وسع خودمان الهی را رعایت کنیم. (98/10/27) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 203 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درسی از نهج البلاغه (4) ✍️ مقدمه: یعنی انجام و ترک 🔸 اى بندگان خدا! شما را به سفارش مى كنم كه حق خدا بر گردن شماست و (اگر اهل شوید،) موجب می شود که شما بر گردن خدا حق پیدا کنید. 🔸 براى شدن از خدا کمک بخواهيد، و براى رسیدن به خدا از کمک بگیرید. زيرا امروز محافظ و سپر بلای شماست و فردا راه رسيدن به بهشت است. 🔸 راه روشن است (و همان انجام و ترک است). هر کس وارد مسیر شود، سود می کند. امانتدار خداست و خودش حافظ آن خواهد بود. 🔸 همواره خود را بر امّت هاى گذشته عرضه كرده و بر آينده نيز عرضه مى كند. زيرا فرداى قيامت، همه به آن نيازمندند. آنگاه كه خدا در قيامت انسانها را جمع می کند و آنچه را داده است، پس مى گيرد و در باره همه نعمتها مى پرسد، چه اندكند آنان كه را برگزيده اند و بار آن را به درستى بر دوش كشيده اند. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ منافقان را بشناسیم (2) 🌹 کلام خدا در قرآن: ای محمد! آيا به منافقانى كه گمان مى كنند به قرآن ايمان آورده ‏اند، نگاه نکرده ای؟ آنها مى خواهند در نزاعها و اختلافات، قضاوت را به دادگاههای طاغوتیان کافر بسپرند. (همان قاضیانی که احکام خدا را قبول ندارند و جز به باطل حكم نمى کنند.) این در حالى است كه از طرف خدا به همه از جمله منافقان فرمان داده شده که دادگاههای کافران را قبول نداشته باشند. حقیقت این است که شيطان با سوق دادن منافقان به دادگاههای کفار مى ‏خواهد آنان را به گمراهى عمیقى دچار كند. وقتی به منافقان گفته می شود: «براى داورى در نزاعها به احکام حقوقی خدا مراجعه کنید و نزد پيامبر خدا که رهبر حکومت است، بیایيد،» منافقان را مى ‏بينى كه از تو رو برمى گردانند و نزد قاضیان کافر می روند. ✍️ شرح: از جمله صفات منافقان این است که دادگاههای کفار را که بر اساس قوانین من درآوردی حکم می دهند، قبول دارند. اما دادگاههای مسلمانان را که بر اساس احکام خدا حکم می دهند، قبول ندارند. 📖 أ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُريدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَ يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعيداً * وَ إِذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى‏ ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنافِقينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً (نساء، 60 و 61) آیه شماره 75 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (141) 😎 سیاست بازان چه سوء استفاده هایی از می کنند؟ 🌷 نامه امام سجاد به یک عالم و درباری زُهري از علمای زمان امام سجاد بود. او ظاهری خوش و باطنی ناپسند داشت. ریاست طلبی، او را به دربار بنی امیه کشاند. هشام بن عبدالملک وي را فرزندان خود قرار داد و طاغوتهاي بنی امیه براي فریب دادن مردم از وجود این عالم گمراه اسـتفاده ها می کردند. او همه عمرش را تباه ساخت و در حالی که سـرسپرده دسـتگاه بنی امیه بود، جان سپرد. امام سجاد (ع) از رفتار این عالم شدیداً ناراحت شده بود. از این رو به عنوان موعظه، نامه اي تکان دهنده به او نوشت که بخشی از آن را می خوانید: ... آگـاه بـاش اي عالم دین فروش درباري! کمترین چیزي را که پنهان کردي و سـبکترین گناهی را که به دوش گرفته اي، این است که نزدیک شدن تو به سـتمگران و رفت و آمدن تو با آنان معنایش امضا کردن کارهاي آنها بوده و راه ظلم را برایشان هموار و آسان کرده اي. با نزدیک شدن به آنان بیم آن دارم که فردا دین خود را به دنیاي این خیانتکاران بفروشی. دعوتهایی که از تو می کنند و پستهایی که در اختیارت می گذارند، براي این است که تو را مانند استوانه آسیاب، محور ظلمهاي خود قرار دهند و سنگ ظلمها را بر گِرد وجود تو بگردانند و تو را پلی براي هـدفهاي شوم خود و نردبانی براي رسـیدن به قله گمراهیهاي خویش، و سرچشـمه انحرافات خود ساخته و تو را به همان راه بکشانند که خود می روند. هوشـیار باش که آنان می خواهنـد با بودن تو در دسـتگاه، مردم را درباره علمای درسـتکار به شک و تردیـد اندازنـد و دلهاي عوام و افراد ساده لوح را به سوي خود جذب کنند. اي عالم خود فروخته! بـدان کارهاي زشت و جنایتهایی را که انجام می دهنـد، هیـچ کـدام از وزیران و همکاران نیرومندشان نمی تواننـد به اندازه تو فسادهاي آنها را اصـلاح کنند. تو بر فسادهاي آنان سـرپوش می نهی و افراد نادان و سـاده لوح را به دربارشان جلب می کنی. چه مزد اندکی به تو می دهنـد در برابر دینی که از تو می گیرنـد و چقـدر کم دنیا را برایت آباد می کنند ولی چقدر زیاد برایت خرابی آخرت به وجود می آورند. بـدان اي زُهري! تو با کسـی (خداونـدی) طرفی که از تمـام کـارهایت آگـاه است و مواظب توست. آماده باش که سـفري طولانی نزدیک است. گناهانت را جبران کن که سخت بیمار گشته اي. گمـان نکن که من می خـواهم تـو را سـرزنش کنم. بلکه می خواهم خداونـد، دلِ مرده ات را زنـده کنـد و آنچه از دینت را از دست داده اي، به تو بازگرداند و به یاد این آیه افتادم که خداوند می فرماید: «فَذَکِّر فَإنَّ الذِّکرَی تَنفَعُ المُؤمنین: تذکر بده که موعظه و پند به حال مؤمنان سود دارد... چرا از خواب غفلت بیدار نمی شوي و از لغزش خود برنمی گردي؟ آیا این است حق شناسی خداوند که به تو نعمت علم داده و محبتش را بر تو تمام نموده است؟ تو بازوي تقویت ظالمان و دشـمنان خداوند شده اي. بسـیار نگرانم از اینکه تو از آن افرادي باشی که خداوند درباره ي آنها می فرماید: «اَضاعُوا الصَّـلاهَ وَاتَّبَعُوا الشَّـهَوات فَسَوفَ یَلقَونَ غَیّا: نمـاز را ضـایع کردنـد و به دنبـال هوسهاي حرام نفسانی رفتنـد. پس به زودي نتیجه گمراهی خود را می بینند.» خداونـد تو را مأمور انجام دسـتورات واجب و حرام قرآن نموده و علم آن را به تو سپرده. ولی تو آن را تباه کردي. سـپاس خدایی را که ما را به آن بدبختیها که تو دستخوش آن هستی، گرفتار نساخت. والسلام. 🌷 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 110 (با کمی ویرایش) 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🌷 عقل و جهل (32) س: آیا می توانیم قبول کنیم که گاهی به نفس الهام می شود و نفس تحت تأثیر عواملی قرار می گیرد که قطع پیدا می کند؟ ج: اگر نفس اماره است، هیچ الهامی به او نمی شود. فعلاً نفس اماره الهام می کند؛ پس با او کاری ندارند. بله، اگر ان شاء الله تقوا را مراعات کرد و نفس اماره نداشت، گاهی چیزهایی برای او پیش می آید. س: آیا آن چیزها می تواند برای شخص، حجت بیاورد؟ ج: هر وقت نفس اماره نداشت و نفس مطمئنه داشت، یقین پیدا می کند. س: ملاک آن چیست؟ ج: اینکه نفس اماره نداشته باشد و هیچ وقت گناه نکند. عقائدش مثل عقائدی باشد که خدا در قرآن گفته است. اعمال او مثل اعمالی باشد که دستور داده اند و اخلاق او هم مثل آن ها باشد و این ادامه داشته باشد. یک روز و دو روز، نه. انسان می تواند یک هفته دست و پای خود را جمع کند؛ اما این فایده ندارد و باید ادامه داشته باشد. این تا آخر عمر واجب عینی است و همه باید تا آخر عمرشان هم عقائدشان عقائد اسلامی باشد، هم اعمالشان مطابق با احکام اسلام باشد و هم رفتار و اخلاقشان. اگر این را ادامه داد، عوض می شود و اگر ادامه نداد، درست نمی شود. س: آیا این موضوع برای آخرت هم هست؟ ج: این برای دنیاست. اگر اینجا توانست، آن وقت در آنجا درجاتش مطابق با این تنظیم می شود. س: آیا انسان از اول، این امتیاز را نسبت به حیوانات داشته است یا اینکه به مرور زمان حاصل می شود؟ ج: نه؛ از اول روح انسان غیر از روح حیوان بود. روح حیوان فقط دو اثر دارد: حرکت و احساس. روح انسان سه اثر دارد: حرکت، احساس و تفکّر و تعقّل. لذا وقتی شکوفا می شود، این اثر از او ظاهر می شود؛ اما حیوانات حتی اگر چهل سال عمر کنند، در آن ها تفکّر پیدا نمی شود. اثر او از اول محدود است. 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت ادامه دارد ... 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ راه درست تربیت چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: هم دولت اسلامی -یعنی مسئولین دولتی، قوّه‌ ی مجریّه، قوّه‌ ی قضائیّه، قوّه‌ ی مقنّنه- هم علما، وظیفه‌ شان این است که تربیت ایمانی کنند این ملّت را؛ کنند این ملّت را؛ تربیت صبر، تربیت احسان بین مردم و بین مؤمنین؛ ما باید مردم را این‌ جوری تربیت کنیم. (96/12/24) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 204 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ درسی از نهج البلاغه (5) ✍️ مقدمه: یعنی انجام و ترک 🔸 تعدادشان اندك است و شايسته ستايش خداوند سبحان هستند كه فرمود: «بندگان سپاسگزار من اندكند». پس گوش جان را به نداى بسپاريد، و براى به دست آوردن آن تلاش كنيد. 🔸 را به جاى همه چیزهای از دست رفته به دست آوريد و آن را در عوض هر كار مخالفى كه انجام داده ايد، انتخاب كنيد. 🔸با خواب خود را به بيدارى تبديل کنید و روزتان را با آن سپرى كنيد. دلهاى مرده خود را با زنده كنيد و گناهان خود را با آن شستشو دهيد. 🔸 بيمارى هاى روح و جسم خود را با درمان کنید و خود را با آماده سفر آخرت کنيد. از کسانی که را تباه کرده اند، عبرت بگيريد و مبادا خودتان عبرت اهل شويد. آگاه باشيد و را حفظ كنيد و خود را با حفظ کنيد. 📚 نهج البلاغه، خطبه 191 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ منافقان را بشناسیم (3) 🔺 چرا مؤمنان در موضوع منافقان، دو دسته اند! 🌹 کلام خدا در قرآن: شما مؤمنان را چه شده كه درباره منافقان دو گروه شده ‏ايد؟ [گروهى طرفدار و گروهى مخالف آنان؟‏] در صورتى كه خدا آنان را به كيفر جرمهایی كه مرتكب شده ‏اند، به جهنم سرنگون خواهد کرد. آيا مى‏خواهيد منافقانى را كه خدا به خاطر جرمهایشان از راه به در كرده، هدايت كنيد؟ در حالى كه ای محمد! خدا هر كس را گمراه كند، هرگز راهى برای هدايتش‏ نخواهى يافت. منافقان آرزو می کنند همان گونه كه خودشان كافر شده ‏اند، شما مؤمنان هم كافر شويد، تا [در كفر و گمراهی‏] با هم يكسان باشيد. بنابراين با آنها هیچ نوع رابطه دوستی برقرار نكنيد تا آنكه در راه خدا و پذيرش اطاعت از خدا هجرت كنند؛ اما اگر رو برگرداندند [و به خيانت و جنايتشان بر ضد مؤمنان ادامه دادند،] آنان را هر جا يافتيد، بگيريد و بكشيد، و از میان آنان هیچ کس را به عنوان دوست و یاور خود نگيريد. 📖 فما لَكُمْ فِي الْمُنافِقينَ فِئَتَيْنِ وَ اللَّهُ أَرْكَسَهُمْ بِما كَسَبُوا أَ تُريدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبيلاً * وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَواءً فَلا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِياءَ حَتَّى يُهاجِرُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ لا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِيًّا وَ لا نَصيراً (نساء، 88 و 89) آیه شماره 76 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (142) 🌷 وسعت علم امام (ع) رسول خدا (ص) در بستر رحلت بود که به حاضران فرمود: أدعو إلی خلیلی: دوستم را نزد من حاضر کنید. دو همسر پیامبر (عایشه و حفصه) کسانی را به دنبال پدران خود یعنی ابوبکر و عمر فرستادند. آن دو هم آمدند. هنگامی که نگاه پیامبر به آنها افتاد، رو برگرداند و بار دیگر فرمود: دوستم را حاضر کنید. این بار کسی را به دنبال علی (ع) فرستادند. وقتی علی (ع) وارد شد، پیامبر سخنانی به او فرمود. هنگامی که علی (ع) از نزد پیامبر بیرون آمد، ابوبکر و عمر به او گفتند: دوستت به تو چه سخنی گفت؟ علی (ع) فرمود: پیغمـبر (ص) هزار باب علـم به من یـاد داد که از هر باب آن، هزار باب دیگر گشـوده می شـود و هزار حرف به من آموخت که از هر حرف آن، هزار حرف گشوده می شود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 9، ص 81 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ تقوا یعنی چه؟ 🌷 امام خامنه ای: این است که ما مراقب حرفمان، مراقب کارمان، مراقب جهتگیری‌مان، مراقب رفتارمان باشیم. کوچکترین اعمال ما ثبت میشود؛ «فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره. و من یعمل مثقال ذرّة شرّا یره». اعمال ما، گفتار ما، الفاظ ما همه ثبت میشود؛ بعد ما را به سؤال و جواب میکشند. دادگاه عدلی وجود دارد که در آن دادگاه عدل باید انسان جواب بدهد. زیر جواب میمانیم. یعنی همین را رعایت کنیم، همین را مواظبت کنیم. (۱۳۹۰/۰۴/۰۶) ✍️ شرح: تقوا یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 206 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ منافقان را بشناسیم (4) 🌹 سخن خدا در قرآن: يقيناً خدا همه منافقان و كافران را در جهنم جمع خواهد کرد. همان منافقانی که همواره مترصد اتفاقات اطراف شما هستند. اگر خدا شما را به فتح و پيروزى برساند، مى‏گويند: «مگر ما در نبرد با دشمن با شما نبوديم؟ [پس سهم ما از دفاع و انقلاب را بدهيد.]» اما اگر كافران پیروزی اندكی به دست آورند، منافقان به آنان پیغام می دهند که: «آيا ما كه در ميان جبهه اسلام بوديم،‏ بر شما چيره و مسلّط نبوديم؟ ولى ديديد كه از ضربه زدن به شما خوددارى كرديم‏ و شما را از آسيب مؤمنان‏ حفظ کردیم. پس سهم غنيمت ما را بدهيد.» خدا در روز قيامت ميان شما مؤمنان و منافقان داورى مى ‏كند؛ البته خدا هرگز اجازه هيچ نوع سلطه‏ كافران بر مؤمنان را نداده است. حقیقت این است که منافقان همواره می خواهند جبهه حق را فریب دهند؛ حال آنكه این خداست که آنان را فریب می دهد. منافقان هنگامى كه به نماز مى ‏ايستند، با كسالت مى ‏ايستند، و همواره در برابر مردم ريا مى‏ كنند و جز اندکی اصلاً به ياد خدا نیستند. ای محمد! منافقان ميان جبهه كفر و جبهه ايمان در تردد و سرگردانند. آنها نه با مؤمنانند و نا با كافران. آنان گمراهند و هر كس را خدا به خاطر گناهانش گمراه كند، هرگز راهى برای هدایت او نخواهى يافت. 📖 إنَّ اللَّهَ جامِعُ الْمُنافِقينَ وَ الْكافِرينَ في‏ جَهَنَّمَ جَميعاً * الَّذينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَ إِنْ كانَ لِلْكافِرينَ نَصيبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً * إِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‏ يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلاً * مُذَبْذَبينَ بَيْنَ ذلِكَ لا إِلى‏ هؤُلاءِ وَ لا إِلى‏ هؤُلاءِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبيلاً (نساء، 140 تا 143) آیه شماره 77 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (143) 🔸 راه عذر، بسته است امام صادق (ع) نقل می کند: در روز قیامت زن زیبایی را در دادگاه عدل الهی حاضر می کنند که به خاطر جمال و زیبایی خود به افتاده است؛ از او می پرسند: چرا کردي؟ او در پاسخ می گوید: خدایا! چون مرا زیبا آفریدي، به آلوده شدم. در اینجا خدا دستور می دهد حضرت مریم را می آورند و به آن زن گفته می شود: تو زیباتر بودي یا مریم؟ من او را زیبا آفریدم. اما او به خاطر زیبایی خود فریب نخورد و به نیفتاد. آن گاه مرد زیبایی را در دادگاه حاضر می کنند که به خاطر زیبایی خود به آلوده شده است. او هم می گوید: پروردگارا! مرا زیبا آفریدي و زنان به من رغبت پیدا کردند و مرا فریب دادند و گرفتار شدم. در اینجا حضرت یوسف (ع) را می آورند و به آن مرد می گویند: تو زیباتر بودي یا یوسف؟ من به او زیبایي دادم. ولی فریب زنان را نخورد و نکرد. سپس مردی بلا کشیده و مصیبت دیده را می آورند که به خاطر بلاها و مصیبت هایش کرده است. او هم می گوید: خدایا بلاها و مصیبتها را بر من سخت کردي. لذا من به افتادم. در این موقع حضرت ایوب (ع) را می آورند و به آن شخص می گویند: بلا و مصیبت تو سخت تر بود یا بلا و مصیبت ایوب؟ در صورتی که من او را به بلا و مصیبتی سخت مبتلا کردم. اما او مرتکب نشد. این گونه راه عذر و بهانه بر بسته می شود. 📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 97 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ دو عامل پیروزی در مقابل دشمن چیست؟ 🌷 امام خامنه ای: قرآن این‌ جور میگوید، میفرماید که «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا»؛ این یک قانون -قانون آفرینش- است. و موجب میشود که همین دشمن عنود، این کپسول زشت کینه و بغضاء، با همه‌ی توانایی‌هایی که برای خودش فراهم کرده، هیچ غلطی در مقابل شما نتواند بکند؛ لَا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیْئًا؛ یعنی هیچ زیانی به شما نمیتوانند برسانند؛ به شرط چه؟ به شرط و . من امروز این را میخواهم در این میدان پُرمعنا و پُرمغز، به شما جوانان عزیز -که حقیقتاً نور چشم این ملّتید- عرض بکنم. این درس فقط برای شما هم نیست؛ برای همه‌ی ملّت است، برای همه‌ی سپاه است، برای همه‌ی نیروهای مسلّح است، برای همه‌ی آحاد جامعه است، بخصوص برای مسئولان و مدیران جامعه‌ی اسلامی است؛ و .... با معنای گسترده‌ ی خود در این آیه‌ ی شریفه مورد توجّه قرار گرفته است؛ هم به معنای عامّ است یعنی مراقبت از خود برای عدم انحراف از جادّه‌ی مستقیم شریعت اسلامی -که در بسیاری از جاها به کار رفته است- هم به معنای و از خود در مقابل دشمن، به قرینه‌ی آیات قبل از این آیه که درباره‌ی دشمنان است. مراقب باشید؛ در مقابل دشمنید. انسان در میدان جنگ یک ‌جور زندگی میکند؛ در هنگامی که جنگ نیست، جور دیگری زندگی میکند. انسان در سنگر یک‌ جور می‌نشیند، یک‌ جور استراحت میکند، یک‌ جور میخوابد؛ در اتاقِ راحتِ داخلِ خانه‌ی خود یک‌ جور دیگری میخوابد و زندگی میکند. بدانید در مقابل دشمنید؛ این را همه‌ی ما باید بدانیم. به این معنا است: از خود در مقابله‌ی با دشمن، از اعتماد به دشمن -به دشمن اعتماد نکنید- به این معنا است؛ به معنای از حیله و مکر دشمن است؛ نه فقط به او اعتماد نکنید بلکه حتّی ترفند او را هم بفهمید، بدانید چه کار دارد میکند، چه حیله‌ای به کار میزند؛ آماده باشید، مراقب باشید؛ حیله‌های دشمن هم فقط حیله‌ی نظامی نیست. و هم به معنای رعایت تدبیر [است]؛ از کار خلاف قاعده و خلاف عقلانیّت و از سستی و سهل‌انگاری؛ این شد معنای آیه‌ی شریفه. اگر آن صبر و این را شما جوانان عزیز و مسئولان مسائل نظامی و امنیّتی و اقتصادی و دیگران در درجه‌ی اوّل، و سایر مردم و عموم ملّت ایران در درجه‌ی بعد، به کار ببندند، لا ‌یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛ هیچ ضربه‌ای، هیچ آزاری نمیتوانند به شما برسانند؛ و به توفیق الهی همین هم خواهد بود. (97/4/9) ✍️ شرح: ، و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 207 🆔 @mottagheen
🌹 درسی از نهج البلاغه (7) ✅ آثار در خطبه 198 نهج البلاغه ✍️ مقدمه: یعنی انجام و ترک 🔸 اهل شوید. چون: 🔹 درمان دردهاى روانى و امراض قلبى شماست. 🔹باعث درمان كوردلى شماست. 🔹به شما بينش باطنى مي دهد 🔹باعث شفای امراض جسمى مى‌گردد. 🔸در اثر : 🔹 سينه‌هاى فاسد و افكار تباه به صلاح و سلامت گرايش پیدا مي کند 🔹آلودگى باطن، تبديل به پاكى و طهارت نفس مى‌شود. 🔹پرده حجاب از جلو چشم شما كنار مي رود 🔹ناراحتى و اضطراب قلبی شما به آرامش تبدیل مى‌شود 🔹ظلمت و تاريكى درونى، جاى خود را به روشنایى و نورانيت مي دهد. 🔸: 🔹راه ورود به آب حيات است 🔹وسیله رسیدن به حاجتها است. 🔹سپر بلای روز پر اضطراب قیامت است 🔹چراغ روشنگر قبرها است. 🔹باعث آرامش وحشتهاى طولانى برزخ است 🔹راه نجات در لحظات سخت زندگى است. 🔹عامل حفاظت انسان در مقابل حوادث هلاك كننده و نگه دارنده انسان در جاهاى وحشتناكی است كه انتظار آن را مى كشيد 🔹حافظ شما در برابر حرارت آتشهاى بر افروخته قیامت است. 🔸 باعث می شود: 🔹سختى ها از انسان دور شود. 🔹تلخى ها برای انسان شيرين شود. 🔹فشار مشكلات و ناراحتى ها از انسان برطرف شود 🔹مشكلات پياپى و خسته كننده برای انسان آسان گردد. 🔹احترام از دست رفته، چون قطرات باران بر انسان ببارد 🔹رحمت منع شده خدا به سوی انسان باز گردد. 🔹چشمه نعمتهاى الهى پس از خشک شدنش برای انسان به جوشش در آيد 🔹بركاتِ کم شده زندگی زیاد شود. ✅ پس دستورات واجب و حرام خدایی شوید که با پند دادن، به شما سود فراوان بخشيده، و با رسالت پيامبرش شما را به خوبی نصیحت کرده است و با نعمتهايش بر شما منّت گذاشته است. نفس خود را براى بنده خدا شدن، به بردگی بکشید و با انجام و ترک ، حق از خدا را به جا آوريد. 📚 بر اساس خطبه 198 نهج البلاغه 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ منافقان را بشناسیم (5) 🌹 کلام خدا در قرآن: بى ‏ترديد منافقان در پست ‏ترين طبقه جهنمند، و هرگز براى کمک به آنان برای نجات از جهنم کسی را نخواهى يافت. مگر منافقانی که توبه كنند، و گذشته خود را اصلاح نمایند و با اطاعت از دستورات خدا به خدا تمسّك جویند و بعد از این فقط از خدا اطاعت کنند؛ در این صورت آنان در زمره مؤمنانند و خدا خیلی زود مزد بزرگی به مؤمنان خواهد داد. 📖 إنَّ الْمُنافِقينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصيراً * إِلاَّ الَّذينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ اعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَ أَخْلَصُوا دينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنينَ وَ سَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ أَجْراً عَظيماً (نساء، 145 و 146) آیه شماره 78 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (144) 🔹 آیا سیادت و خویشاوندی با پیامبر، باعث نجات انسان در قیامت می شود؟ روزی رسول خدا (ص) بر كوه صفا ايستاد و خطاب به خویشاوندان خود فرمود: اى بنى هاشم و اى بنى عبد المطلب! من پيام آور خدا برای شما هستم و نسبت به شما مهربانم. اما من در گرو عمل خودم هستم و هر يك از شما هم در گرو عمل خود است. نگوئيد كه محمد از ماست و ما هم بدنبال او خواهيم بود (و هم چنان كه او به بهشت مي رود، ما هم كه فاميل او هستيم، به بهشت خواهيم رفت.) اى فرزندان عبد المطلب! به خدا سوگند کسی از شما و غیر شما دوست من نيست جز اهل . چنان نباشد كه من در روز قيامت ببينم شما را كه دنيا را بر پشت خود بار كرده ايد و مردمی ديگر را ببينم كه آخرت را با خود آورده‌ اند. من با این سخنان، عذری ميان خود و شما و ميان خود و خدا باقی نگذاشتم (و آنچه شرط‍‌ بلاغ بود با شما گفتم.) ✍️ شرح: راه نجات در قیامت، که همان انجام و ترک است. 📚 الکافي , جلد۸ , صفحه۱۸۲ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
02 - Sahifeh.mp3
12.7M
🌷 شراب بهشتی 📖 صحیفه سجادیه صوتی 🤲 دعای اول 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen منبع: 🔸 www.sharabebeheshti.ir🔸02136602125
✅ با چه روشی می توانیم بهتر از اصحاب رسول خدا شویم؟ 🌷 امام خامنه ای: امام (رضوان ‌الله ‌علیه) فرمودند این کسانی که امروز هستند، از اصحاب پیغمبر، یا بالاترند یا کمتر نیستند؛ واقعش همین است. آن جوانِ مؤمنِ مخلصی که از همه‌ی لذّات زندگی، از همه‌ی آرزوهای جوانی، از همه‌ ی شهوات، خواسته‌ ها، از زندگیِ راحت، از پدر و مادر، از همسر، از فرزند چشم میپوشد، میرود در راه خدا جهاد [میکند] -حالا یا در جبهه‌ های دفاع مقدّس، مثل آن دورانها، یا در جبهه‌ ی دفاع از حرم، مثل زمان ما، یا دفاع از امنیّت، فرق نمیکند- از آنها بالاترند. قدر این حالت را باید دانست؛ و قدردانی‌ اش هم به این است که واقعاً و حقیقتاً آن جوری که از ما توقّع هست کنیم؛ بخصوص ما عمّامه‌ای‌ها که خب مرجعِ دینِ مردم محسوب میشویم و دینشان را از ما میخواهند سؤال کنند، به دین داشته باشیم. و اگر ماها از جهت و و از محارم و بی‌رغبتی به جلوه‌های مادّیِ دنیا و زیبایی‌های دنیا و مانند اینها، تقیّد را به خودمان تحمیل کنیم و وادار کنیم خودمان را به این معنا، مسلّماً بهتر از آنها هستیم. (98/10/1) ✍️ شرح: ، به دین و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 208 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
🔹 درسی از نهج البلاغه (9) ✅ چه کنیم که در فتنه ها منحرف نشویم؟ 🌺 امام علی (ع): بدانید که هر کس اهل شود، خدا در فتنه ها برای او راه برون رفت، و نوری در تاریکیها قرار می دهد و در قیامت، او را به بهشتی جاودانه خواهد برد که هر چه دلش بخواهد، در آن آماده است. ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی 📖 اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يَتَّقِ اَللّٰهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ اَلْفِتَنِ وَ نُوراً مِنَ اَلظُّلَمِ وَ يُخَلِّدْهُ فِيمَا اِشْتَهَتْ نَفْسُهُ 📚 نهج البلاغة , جلد۱ , صفحه۲۶۶ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ آیا صرف بودجه های نظامی، خرج بیهوده است یا سرمایه گذاری؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: در برابر دشمنان، آنچه در توان داريد، نيرو و ساز و برگ جنگى‏ و مرکبهای ورزيده براى مقابله با دشمن‏ آماده كنيد و قدرتمند شوید تا به وسيله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنانى غير از آنها را كه نمى‏ شناسيد، ولى خدا آنان را مى ‏شناسد، بترسانيد. هر چه در راه خدا هزينه كنيد، به طور كامل به شما برگشت داده مى ‏شود و هیچ ظلمی به شما نخواهد شد. 📖 و أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ (انفال، 60) آیه شماره 79 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ داستان کوتاه (145) هشام بن عبدالملک خلیفه عباسی، امام باقر (ع) را به شام فراخواند. امام پس از سفر به شام، در اجتماعات مردم شرکت می‌کرد و به پرسش‌های آنان پاسخ می‌داد. روزی امام مشاهده کرد که مسیحیان به کوهی در آن منطقه می‌روند. امام از اطرافیان پرسید: آیا امروز عید آنان است؟ گفتند: نه؛ آنان هر سال در این روز نزد عالمی مسیحی که اصحاب حواریون عیسی (ع) را درک کرده است، می‌روند و پرسش‌های خود را از او می‌پرسند. امام سر خود را پوشاند و با همراهان خود به آن کوه رفت و در میان مسیحیان نشست. عالم مسیحی نگاهی به جمعیت حاضر کرد و چون سیمای امام باقر (ع) توجه او را به خود جلب نمود، رو به امام کرد و پرسید: از ما مسیحیان هستی یا از مسلمانان؟ امام (ع) فرمود: از مسلمانان. عالم مسیحی گفت: از دانشمندان آنان هستی یا افراد نادان؟ امام (ع) فرمود: از افراد نادان نیستم. گفت: اول من سوال کنم یا شما می‌پرسید؟ امام (ع) فرمود: اگر مایلید، شما سوال کنید. گفت: به چه دلیل شما مسلمانان ادعا می‌کنید که اهل بهشت غذا می‌خورند و می‌آشامند ولی مدفوعی ندارند؟ آیا برای این موضوع، نمونه و نظیر روشنی در این دنیا وجود دارد؟ امام (ع) فرمود: بله نمونه روشن آن در این جهان، جنین است که در رحم مادر تغذیه می‌کند ولی مدفوعی ندارد. گفت: عجب! پس شما گفتید از دانشمندان نیستید؟! امام (ع) فرمود: من چنین نگفتم، بلکه گفتم از نادانان نیستم! او پرسید: به چه دلیل عقیده دارید که میوه‌ها و نعمتهای بهشتی کم نمی‌شود و هر چه از آنها مصرف شود، باز به حال خود باقی بوده و کاهش پیدا نمی‌کند؟ آیا نمونه روشنی از پدیده‌های این جهان می‌توان برای این موضوع پیدا کرد؟ امام (ع) فرمود: آری، نمونه روشن آن در عالم محسوسات، آتش است. شما اگر از شعله چراغی صدها چراغ روشن کنید، شعله چراغ اول به جای خود باقی است و از آن به هیچ وجه کاسته نمی‌شود. گفت: سؤالی دیگر می‌پرسم. به من خبر بده از ساعتی که نه از شب است و نه از روز. امام باقر (ع) فرمود: آن، همان ساعت بین طلوع فجر تا طلوع خورشید است که در این ساعت گرفتاران آرامش می‌یابند. با شنیدن این جواب، عالم مسیحی فریادی کشید و گفت: یک مسئله باقی است. قسم به خدا که هرگز نتوانی جواب آن را بدهی. امام فرمود: مسلماً قسم دروغ خورده ای. گفت: به من از دو مولود خبر بده که در یک روز به دنیا آمدند و در یک روز از دنیا رفتند در حالی که یکی پنجاه سال عمر کرد و دیگری صد و پنجاه سال. امام باقر (ع) فرمود: آنان عُزَیر و عزیره بودند و چون به ۲۵ سالگی رسیدند، عزیر سوار بر الاغ خود از قریه انطاکیه می‌گذشت که دید انطاکیه به کلی ویران شده است. با خودش گفت: چگونه خداوند این قریه را بعد از نابودیش دوباره زنده می‌کند؟ با آنکه خداوند عزیر را برگزیده بود و هدایتش کرده بود، وقتی چنین سخنی گفت و خداوند بر او خشم گرفت و او را به مدت صد سال میراند به خاطر سخن ناشایستی که گفته بود و دوباره او را با الاغ و غذا و نوشیدنی اش زنده کرد. پس نزد عزیره بازگشت ولی عزیره برادرش را نشناخت. اما مهمان او شد. فرزندان عزیر و فرزندان فرزندانش به نزد او می‌آمدند در حالی که او خود جوانی ۲۵ ساله بود. عزیر پیوسته از عزیره و فرزندانش یاد می‌کرد و خاطراتی از آنها نقل می‌نمود و می‌گفت آنان هم اکنون پیر شده‌اند. عزیره که ۱۲۵ ساله بود، گفت: من جوانی در ۲۵ سالگی ندیده ام که از جریان بین من و برادرم در ایام جوانی ما باخبرتر باشد، تو‌ای مرد! آیا از اهل آسمانی یا از زمین؟ عزیر گفت: ‌ای عزیره من عزیر هستم که خداوند بر من خشم گرفت و به خاطر سخن ناشایستم صد سال مرا میراند تا هم مجازاتم کرده باشد و هم بر یقینم بیفزاید و این همان الاغ و غذا و نوشیدنی من است که با آن از منزل خارج شده بودم و اکنون خداوند مرا به همان صورت برگردانده کرده است. عزیره سخنان عزیر را پذیرفت. عزیر ۲۵ سال دیگر با آنان زندگی کرد و بعد هر دو در یک روز از دنیا رفتند. عالم مسیحی هر سوال مشکلی به نظرش می‌رسید، همه را پرسید و جواب قانع کننده شنید و چون خود را عاجز یافت، به شدت ناراحت و عصبانی شد و گفت: مردم! آیا دانشمند والا مقامی را که مراتب اطلاعات و معلومات مذهبی او از من بیشتر است، به اینجا آورده اید تا مرا رسوا سازد و مسلمانان بدانند پیشوایان آنان از ما برتر و داناترند؟ به خدا سوگند دیگر با شما سخن نخواهم گفت و اگر تا سال دیگر زنده ماندم، مرا در میان خود نخواهید دید. این را گفت و از جا برخاست و بیرون رفت. این جریان به سرعت در شهر دمشق پیچید و موجی از شادی و هیجان در محیط شام بوجود آورد. هشام به جای این که از پیروزی افتخارآمیز علمی امام باقر (ع) بر بیگانگان خوشحال شود، بیش از پیش از نفوذ معنوی امام بیمناک شد و ضمن ظاهرسازی و ارسال هدیه برای آن حضرت، پیغام داد که امام باقر (ع) حتماً همان روز دمشق را ترک کند. 📚 الکافی، ج 8 ص 123 @mottagheen