eitaa logo
سبک زندگی متقین
1.7هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
متقین کسانی هستند که واجبات را انجام می دهند و حرامها را ترک می کنند. انتشار مطالب این کانال، آزاد است و شاید واجب کفایی. (مسجد 14 معصوم پردیسان)
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ زندگی آسان چگونه به دست می آید؟ 🌹 سخن خدا در قرآن: ❇️ هر کس مالی‌اش را ادا کند و داشته باشد و به وعده های خوب ما معتقد باشد، ما قطعاٌ زندگی آسان را برای او فراهم می کنیم. 💠 فامّا مَن اعطى‏ واتَّقى‏ * وَ صَدَّقَ بِالحُسنَی * فَسَنُیَسّرُهُ لِليُسرى‏. (ليل 5 تا ۷) 📣 شرح: 1: مالی شامل خمس، زکات، نفقه، کفاره، مظالم، بدهی به دیگران، بدهی به دولت و ... است. 2: تقوا یعنی انجام و ترک . رعایت این دو، عامل رسیدن به زندگی آسان است. آیه شماره 282 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (۲۵) 🌺 پيامبر اکرم (ص) : باید امر به معروف و نهى از منكر كنيد و گرنه خداوند غیر مسلمانان را به سر وقت شما مى فرستد، كه گردن شما را مى زنند و مردمانى سرسختند و نمى گريزند. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 لتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنكَرِ ، أو لَيَبعَثَنَّ اللّهُ عَلَيكُمُ العَجَمَ فلَيضرِبُنَّ رِقابَكُم ، و لَيَكونُنَّ أشِدّاءَ لا يَفِرّونَ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۶۰ 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
علم در چه صورتی مضر است؟ عالِم با چه صفتی مضر است؟ 🌷 امام خامنه ای: علم و عالم همان قدر كه مى توانند مفيد باشند، مى توانند مضر هم باشند؛ «چو دزدى با چراغ آيد گزيده تر برد كالا». اگر كسى كه علم در وجود او هست، و و امانت و صداقت در او نباشد، مى تواند موجود مضرى باشد؛ مى تواند عليه كشور و مصالح كشور، علم خودش را مورد استفاده قرار دهد. بنابراين در كنار علم، فرهنگ و و اخلاق و معنويت هم لازم است؛ در اين هيچ شبهه نكنيد. (10/ 08/ 1383) ✍️ شرح: ، پرهیزکاری و تزکیه یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 105 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
👆 تصویر تامل برانگيز از كوچ انسان به سوی مرگ با چمدانی خالی. 💠 این حکایت کسانی است که در دنیا همه کار می کنند جز انجام و ترک . آنها گمان می کنند راهشان درست است و ذخیره عمرشان کافی. اما چمدانشان خالی است. بهترین توشه برای سفر آخرت، . یعنی انجام و ترک . این سخن خداست. 📚 بر اساس آیات زیر: 1️⃣ قلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالاً * الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً (کهف، 103 و 104) 2️⃣ و تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى‏ وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ (بقره، 197) آیه شماره 283 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (17) س: آیا اینکه خداوند فرموده: «سرنوشت هر کس در لوح محفوظ نوشته شده»، با اختیار سازگار است؟ ج: آنجا نوشته شده که انسان با اختیار خودش گناه می کند. اطاعت و گناه انسان با اختیار خود اوست. هنوز انجام نداده، خدا می داند که او چهل سال بعد با اختیار خودش می خواهد چه کند. خدا این را می داند. چون انسان با اختیار خودش انجام می دهد، مشکلی نیست. س: آیا سرنوشت انسان یعنی مقدّرات؟ ج: بله؛ اینکه چه کسی بناست بمیرد یا ورشکسته شود یا به مکه برود یا مریض شود. همه ی اینها. س: آیا می شود در شب قدر، سرنوشت را تغییر داد؟ ج: گفته اند در آن شب با دعا و توبه می شود. اگر انسان قبل از آن شب توبه کند و دعا کند، ممکن است. س: تأثیر دعا در سرنوشت انسان چقدر است؟ ج: خیلی تأثیر دارد. گاهی از این رو به آن رو می شود؛ لذا نباید از دعا غفلت کرد. س: نظر شما درباره ی قسمت چیست؟ ج: قسمت درست است؛ چون قسمت یعنی خدا هست و می تواند اوضاع را تنظیم کند. تنظیم یعنی قسمت. هر موجودی در اثر وجودش، آثار وجود دارد. آن آثار وجود، محدود به وجود است. این طور تقسیم شده است. این آهن هزار سال عمر می کند. عمر این انسان هم محدود است. تقسیم این قدر است. معده آدم، این قدر است و این قدر غذا جا می گیرد. تقسیمش این است. شتر، بزرگ است و این قدر جا می گیرد. تقسیم تمام این ها عادلانه است. شتر باید معده اش بزرگ باشد؛ چون می خواهد به بیابان برود و هفت روز آب و غذا گیرش نمی آید؛ اما انسان نه. انسان در شهر است و همه چیز هست. تمام این ها عادلانه است. حالا اگر شما هم بخواهی بگویی: «معده ی من هم مثل شتر، بزرگ باشد»، نمی شود؛ چون شما انسان هستی و معده ی انسان باید کوچک باشد. او هم شتر است. چیزهای دیگر هم همین طور. هر چیزی به اندازه ی خودش. س: آیا تغییر ما هم قسمت است؟ ج: بله؛ تغییر شما هم جزء قسمت است. اگر تغییر بدهی، تازه سراغ همان قسمت می رود. قسمت با دست خود شما فراهم می شود. انسان به آن طرف می رود و تیر به او می خورد. اگر اینجا می ایستاد، تیر به او نمی خورد. قسمت است. انسان به آنجا می رود و در چاه می افتد. اگر نمی رفت، نمی افتاد. قسمت با کار خود انسان مشخص می شود. س: آیا رفتن، جزء تقدیر است؟ ج: رفتن هم جزء تقدیر است. تشریع، اجبار نمی آورد. تشریع اختیاری است. به انسان گفته اند: «به جایی که خطرناک است، نرو!» او اختیار دارد. می رود و دچار خطر می شود. س: او که علم ندارد؟ ج: بله؛ علم ندارد. اگر علم نداشته باشد، معذور است و طوری نیست؛ اما اگر می توانست علم پیدا کند، تقصیر کرده و مسئول است. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (26) ✅ عايشه همسر پیامبر می گوید؛ پيامبر نزد من آمد. از چهره آن حضرت دريافتم كه موضوعى پيش آمده است. آن گاه وضو گرفت و با هيچ كس سخنى نگفت. من گوشم را به ديوار اتاق چسباندم تا ببينم حضرت چه مى گويد. پيامبر بر منبر نشست و حمد و ثناى خدا گفت و آن گاه فرمود: اى مردم! خداوند به شما مى فرمايد: امر به معروف و نهى از منكر كنيد پيش از آن كه دعا كنيد و دعايتان را مستجاب نكنم و پیش از آنکه از من بخواهيد و به شما ندهم و پیش از آنکه از من يارى بطلبيد و ياريتان نکنم. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکز یعنی نهی از 📖 دخَلَ عَلَيَّ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله فعَرَفتُ في وَجهِهِ أن قَد حَضَرَهُ شَيءٌ ، فتَوَضَّأ و ما كَلَّمَ أحَدا ، فلَصِقتُ بِالحُجرَةِ أستَمِعُ ما يَقولُ ، فقَعَدَ عَلَى المِنبَرِ فحَمِدَ اللّهَ و أثنى عَلَيهِ و قالَ : يا أيُّها النّاسُ ، إنَّ اللّهَ يَقولُ لَكُم : مُروا بِالمَعروفِ و انهَوا عَنِ المُنكَرِ ، قَبلَ أن تَدعوا فلا اُجيبَ لَكُم ، و تَسألوني فلا اُعطِيَكُم ، و تَستَنصِروني فلا أنصُرَكُم . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۶۱ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ برای اجرای درست تمامی سیاستها در عرصه سیاست، چه عنصری لازم است؟ 🌷 امام خامنه ای: اگر درون خودمان را مستحكم نكنيم، اگر پايه هاى را در دل و در جان خودمان و به تبع آن ها در اعمال خودمان مستحكم نكنيم، هر عقيده يى كه داشته باشيم، هر سياستى را كه قبول داشته باشيم، نخواهيم توانست آن را به درستى محقق كنيم. (25/ 05/ 1383) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 106 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ کارهای خیر مستحبی چگونه بی اثر و باطل می شود؟ 🌹 کلام خدای : ای مؤمنین! از خدا و پیامبرش کنید و کارهای خیر خود را بی اثر و باطل نکنید. ✍️ شرح: از خدا و پیامبرش یعنی انجام واجبات و ترک حرامها. نکردن از دستورات و ، کارهای خیر مستحبی را بی اثر و غیر مقبول می کند. 📖 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ (محمد، 33) آیه شماره 283 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
📖 پای درس امام حسین (ع) ... (۱۱۳) 🌹 همنشینی با فاسقان، تردید برانگیز است. ✍️ شرح: فاسق کسی است که علناً مرتکب گناهان کبیره می شود. مثل کسی که نماز نمی خواند یا روزه نمی گیرد یا حجاب را رعایت نمی کند. همنشینی با او مضرات زیادی دارد و لو گناهان او را مرتکب نشویم. از جمله مضراتش این است که ما کم کم در عقاید حقه شک می کنیم و دیگران در صلاحیت ما شک می کنند. 📖 مجالَسَةُ أهلِ الفِسقِ ریبَةٌ. 📚 حکمت نامه امام حسین، ج 2 ص 127 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت 🔹 جبر و اختیار (18) س: اینکه گفته می شود همه چیز به دست خداست با اینکه انسان اختیار دارد، چگونه جمع می شود؟ ج: اختیار را خدا داده است. شما ذرات وجودی انسان را از هم جدا کن. تمام آن را خدا داده است. خود انسان چیزی را نیاورده است. نیاوردم از خانه چیزی نخست تو دادی همه چیز من چیز توست منتهی ما غافلیم. اگر برویم جلو، می بینیم که همه ی این ها به او می رسد. هر چه پدر و مادر دادند، چه کسی به آن ها داده است؟ هر چه جلو برویم، به او می رسیم؛ منتهی ما با این دمِ دستی ها بیشتر آشنا هستیم. وقتی در ذهن می رویم، او را آخر حساب می کنیم. س: انسانی که نه تولدش دست خود اوست و نه مرگش، چطور آزاد است و اختیار دارد؟ ج: آن کسی که او را ساخته، به او اختیار داده است. کسی که به او چشم داده و به او گوش داده، اراده و اختیار هم داده است. س: تولد و مرگ انسان که به دست خودش نیست؟ ج: بله؛ دست خودش نیست. او آورده و او می برد؛ اما او را این طور درست کرده و آورده و بعد هم می برد. به او شصت ـ هفتاد سال عمر داده و گفته: «از امکاناتی که در اختیار تو قرار داده ام، استفاده کن و زندگی کن.» او هم با چشم و گوش خودش استفاده می کند و دنیا را به این روزگار درآورده و بعد هم می میرد. س: با این دل چه کنیم؟ ج: بندگی خدا. اگر واجب و حرام را رعایت کنی، کار درست می شود. تمرین است. دل هم تابع همین کارها است. دل هم با همین کار درست می شود. دل را که پیش مس گر نمی برند. همین کارها را انجام بده، ایمان بالا می رود. س: آخر این نمازهای بدون حضور ما ...؟ ج: ان شاء الله با همین عبادت با حضور و اخلاص متوجه می شوید. انسان با خواندن و مطالعه متوجه نمی شود. یادش می رود. با عبادت با اخلاص و حضور، کم کم درست می شود. س: چرا در عبادات ما خدا حاضر نیست؟ ج: این اراده ی تکوینی خداست که انسان را انسان خلق کرده است. انسان اراده می خواهد؛ چشم می خواهد؛ گوش می خواهد. آن کسی که به انسان چشم داده است، به او اراده هم داده است؛ پس او تکویناً داده است. انسان این را باور می کند؛ اما در تشریع، آزاد می چرخد. در تکوین می فهمد که دیگری چشم داده است؛ گوش داده است؛ دست داده است؛ پا داده است. یکی هم اینکه اراده داده است. این ها جزء مخلوقات خدا هستند. منتهی جنس اراده، این طور است که انسان به هر طرف بخواهد آن را بچرخاند، می چرخد. او فکر می کند که همه ی این ها مستند به اراده است؛ همین؛ اما حاضر نیست بگوید این را دیگری داده است. اگر دیگری داده باشد، تمام این تدبیرها پیش دیگری می رود و لو او انجام می دهد؛ اما این با تمام هویت برای اوست. اوست که این را این طور خلق کرده و ساخته که این کارها را بکند؛ بنابراین همه ی این ها را به حساب او می ریزد. تا اینجا می آید؛ اما از اینجا به بالاتر حاضر نیست. 🔸 ادامه دارد ... 📚 آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (27) 🌺 پيامبر اکرم (ص): به خدا سوگند كه يا امر به معروف و نهى از منكر مى كنيد و جلو ظالم را مى گيريد و او را با زور هم كه شده به راه حق مى كشانيد و يا خداوند دلهاى شما را به جان يكديگر مى اندازد، آن گاه همچنان كه عالمان يهود و راهبان مسيحى را از رحمت خويش دور كرد، شما را نيز از رحمتش دور مى سازد. ✍️ شرح: امر به معروف یعنی امر به ، نهی از منکر یعنی نهی از 📖 واللّهِ لَتَأمُرُنَّ بِالمَعروفِ و لَتَنهَوُنَّ عَنِ المُنكَرِ و لَتَأخُذُنَّ عَلى أيدي الظّالِمِ و لَتَأطُرُنَّهُ عَلَى الحَقِّ أطْرا ، أو لَيَضرِبَنَّ اللّهُ بِقُلوبِ بَعضِكُم عَلى بَعضٍ ، ثُمَّ يَلعَنُكُم كما لَعَنَهُم . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۸۵۹ 📱 کانال سبک زندگی متقین: @mottagheen
تقوا یعنی چه؟ و در کدام یک از امور زندگی دخالت دارد؟ يعنى مراقبت از خود. انسان دائم بايد مراقب خود باشد؛ هم مراقب اعمال و رفتار خود- يعنى مراقب چشم خود، زبان خود، گوش خود، دست خود- هم مراقب دل خود باشد؛ مراقب عدم نفوذ خصال پست حيوانى، مراقب عدم ميل دل به هوى و هوس، مراقب مجذوب و فريفته نشدن دل به جلوه هاى پست كننده ى انسان، مراقب حسد نورزيدن، مراقب بدخواه ديگران نبودن، مراقب وسوسه به دل راه ندادن، دل را جايگاه فضايل و ذكر خدا و عشق به اولياى الهى و عشق به انسانها قرار دادن؛ هم فكر و عقل داشته باشد؛ يعنى عقل را از انحراف نگهداشتن، از خطاها و لغزشها بازداشتن، از تعطيل و بيكارگى نجات دادن، و خرد را در امور زندگى به كار بستن. پس مراقبت دائمى از جوارح، از دل و از فكر و مغز، . (28/ 05/ 1384) ✍️ شرح: یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 107 📱 کانال سبک زندگی : @mottagheen