◾️ «صلّ الله علی الباکین علی الحسین(ع)»
▪️ در نهمین منزل از ماه عاشقی، سیل اشک را به مهمانی خون دلِ دهمین منزل، فرا میخوانیم.
▪️ تاسوعای حسینی، روز یقین، وفاداری و روز پایمردی پیروان امام حسین(ع)، بر تمامی عاشقان حضرت تسلیت باد.
#مناسبتی
#محرم
@mouood_org
🔘 معنای دقیق کلمات #عاشورا و #تاسوعا
▪️ اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشتهاند که چون عشر و عاشر از یک ریشهاند و واقعه #کربلا هم در دهم ماه #محرم اتفاق افتاده است، پس عاشورا یعنی دهم محرم و بر همین قیاس، تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند، روز نهم ماه محرم گفتهاند.
▪️ اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است:
🔻 واژه عاشورا برای دهم ماههای دیگر به کار نمی رود؛
- آیا اگر امام حسین(ع) مثلاً در یازدهم محرم شهید میشد، آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض میشد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعدهای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسلهی اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثناپذیر نیستند؛ به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش میشوند: اول، ثانی ، ثالث ، رابع ... و یا اولاً ، ثانیاً ، ثالثاً ، رابعاً و...
چنانچه تاسوعا و عاشورا در زمرهی اعداد باشند باید قاعدهپذیر باشند، یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد، مثل تاسوعا ، عاشورا ، ثامونا ، سابوعا ...
اما چنین نیست.
▪️ عاشورا؛ روز معاشرت با امام(ع)
عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است.
خداوند متعال میفرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹)
با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید.
عشیر یعنی همدم و رفیق؛ «وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ» (حج/۱۳)
چه بد دوستی انتخاب کردهاند و چه بد معاشر و رفیقی است.
▪️ العاشور از ریشه عشر به کسی گفته میشود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به #معاشرت و #رفاقت و #مصاحبت نمایان میشود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه میکنند و عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت، یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا میرود.
▪️ تاسوعا؛ روزی برای وسعت ظرفیت
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار میگیرد و معنی نهم را از دست میدهد. اتسع به فتح الف یعنی گروههای ۹ نفره شدند. اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد، فراخ گردید.
▪️ التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و تاسوعا این معنی را پیدا میکند: روزی که ظرفیت بالا میرود و در سینهها فراخی ایجاد میشود و به جای تنگی، وسعت مییابد.
▪️ این دو نام از ابداعات #امام_سجاد (ع) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (ص) از عاشورا گفته شده است، اکثرا جعلیات #بنی_امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین(ع) است، اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد(ع)، لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است...
📚 برگرفته از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن.
#معنای_عاشورا
#معنای_تاسوعا
#مهدیه_ثارالله
#ماه_محرم
@mouood_org
◾️ در سراسر روزگار از خون دو شهید، علی(ع) و فرزندش، [حسین(ع)] دو گواه باقی است:
▪️ فجر که در پایان شبها سینهی تاریک مشرق را میشکافد،
▪️ و شفق سرخفام که غروبها، افق خاور را در خون میکشد.
◾️ این دو نقش خونین، همیشه بر پیراهن زمان ثابت است تا در محشر، به پیشگاه خداوند رحمان برسد و دست تظلّم برآورد...
📚 «دیوان ابی العلاء معزی» از شرح «التنویر علی سقط الزند»، ص ۸۳.
#مناسبتی
#امام_حسین_ع
#محرم
@mouood_org
🔘 ارجعی الی ربک یا حسین!
▪️ امام صادق علیهالسّلام فرموده است:
«#سوره_فجر را در نمازهای #فریضه و #نافله خویش بخوانید، که آن، سوره حسین علیهالسّلام است و به آن رغبت و اشتیاق نشان دهید».
▪️ رمز این نامگذاری را نیز، امام صادق علیهالسّلام چنین فرموده است:
▪️ «حسین علیهالسّلام ، صاحب #نفس_مطمئنه و #راضیه و #مرضیه است. یاران او نیز از دودمان #رسالت، در روز رستاخیز از خداوند راضیاند. خدا نیز از آنان راضی است.»
▪️حسین بن علی علیهالسّلام با عاشورای خویش، فجری از #ایمان و #عقیده و #حریت را در ظلمت ظلم و در سیاهی ستم پدید آورد، آری… فجر امامت و ایمان، در «غسق سلطنت آل امیه»!
▪️ امویان برای نابودی دین خدا، کمر همت بسته بودند و با عترت پیامبر دشمنی میکردند. طغیانشان که به اوج رسید، موجی از خون از #کربلا به راه افتاد و سلطه اموی را ویران ساخت.
اگر حکومت شوم بنی امیه را، شام مرگ و تیرگی ظلمت به شمار آوریم، نهضت حسینی و خون شهدای کربلا، فجری بود که دیوار ظلمت ظلم را شکافت و روزنهای به روز بیداری و فجر رستگاری گشود.
📚 کانال مسعود دریس، عضو هیئت تحریریه ماهنامه عربی #الصراط
#محرم
#امام_حسین_ع
@mouood_org
هدایت شده از چندرسانهای موسسه موعود عصر
831987458_587462412.mp3
10.29M
6⃣
🔘 حضرت سه ساله
▪️با اشک دانه دانهام، زینت شده ویرانهام
▪️امشب پدر شمع است و من برگرد او پروانهام
▪️بوسه ز رویش میگیرم امشب، کنار بابا میمیرم امشب
#صاحب_عزا
#محرم
@mouood_org
@mouood_multimedia
◾️ با خودش میبرد اين قافله را سر به كجاها؟
و به دنبال خودش اينهمه لشكر به كجاها؟
كوفه و شام و حلب يک سره تسخير نگاهش
دارد از نيزه، اشارات مكرّر به كجاها؟
سورهٔ كهف گل انداخته اين بار و زمين را
میبرد غمزهٔ قرآنی ديگر به كجاها؟
بر سر نيزه تجلّی سر كيست خدايا؟!
پر زد از بام افق نيز فراتر به كجاها
بين خون گريه، پيامآور خورشيد صدا زد
میروی با جرس شوق برادر! به كجاها؟
شب گرگ است و شقاوت، شب سيلی به شقايق
تو گل انداختهای در شب خنجر به كجاها؟
از كران تا به كران میشنوم موج صدايت
كشتی سبز نجاتت زده لنگر به كجاها؟
چه زبون است يزيد و چه حقير ابن زيادش
شهر را میكشد اين خطبهٔ محشر به كجاها؟
✍️ محمّدحسين انصارینژاد
#سلام_بر_محرم
#امام_حسین_ع
#محرم
@mouood_org
🔘 سلسله نشست های ماهانه فرهنگ مهدوی، شماره ۱۶۵
✅ موضوع: نقش پنهان #یهود در واقعه #کربلا
🎙 سخنران: حجت الاسلام #سید_حسین_آقامیری
🎤 همراه با مرثیه سرایی حاج #مجید_بادکوبه
📆 پنجشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۵:۳۰، سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی
@mouood_org
هدایت شده از چندرسانهای موسسه موعود عصر
15.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 سلسله نشست های ماهانه فرهنگ مهدوی
🔰 نشست شماره ۱۶۵
✅ موضوع: نقش پنهان #یهود در واقعه #کربلا
🎙 سخنران: حجت الاسلام #سید_حسین_آقامیری
🎤 همراه با مرثیه سرایی حاج #مجید_بادکوبه
📆 پنجشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۵:۳۰، سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی
▶️ مشاهده برخط از طریق وبسایت موعود به نشانی زیر:
🌐 mouood.com
#سلسله_نشست_های_فرهنگ_مهدوی
#اطلاع_رسانی
@mouood_org