هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
آیا برای انجام کارها ،استخاره، مفید است؟
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : استخاره به معنای طلب کردن خیر، از پروردگار عالم، برای انجام هر کاری، امری پسندیده و مورد سفارش اهلبیت علیهمالسلام هست. مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در وسایل الشیعه، بابی با عنوان (بَابُ كَرَاهَةِ عَمَلِ الْأَعْمَالِ بِغَيْرِ اسْتِخَارَةٍ – مکروه بودن انجام عمل بدون استخاره- گشودهاند. (1)
نکته دوم: نوع دوم استخاره، به معنای خاص و رایج بین مردم هست،که هنگام تردید و تحیر برای انجام کاری، متوسل به آن میشوند که در این مورد، نکاتی تقدیم میشود:
الف): برای انجام هر کاری ، مخصوصا اگر دارای اهمیت باشد ،ابتدا باید از فکر و اندیشه بهره ببریم که امام علی علیهالسلام فرمودند: الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَة *فکر مانند آیینهای صاف ، زشتی و زیبایی امور را به انسان نشان میدهد. (2)
ب): بعد از اندیشیدن و تفکر، مشورت کردن و بهره بردن از عقل جمعی، مورد سفارش ، آموزههای اسلام عزیز هست. امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَة*هيچ پشتيبانى همچون مشاوره نيست. (3)
ج ) اگر کسی ،بعد از تفکر و مشورت، نسبت به انجام عمل ،مردّد و متحیّر، باقیمانده باشد ، فقط و فقط برای رفع تحیر و نجات از حالت تردید ، میتواند اقدام به استخاره با آدابی که برای آن بیانشده است، نماید.
نکته سوم: طبق نظر مراجع معظم تقلید، عمل به استخاره واجب نیست. (4)
پینوشت :
1. وسائل الشيعة، ج8، ص: 79
2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 470
3. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 478
4. http://www.leader.ir/fa/book/11?sn=4568
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
3 چیز حتما ب ت می رسد ؟؟؟ ستارگان سینما - یاعلی مدد🌹
💠 مجموعه کامل ویدئوهای آموزش والدین با موضوع 《تربیت دینی کودک زیر ۷ سال》 با ارائه آقای دکتر یزدان رضوانی را از طریق لینکهای زیر با کیفیت دلخواه دانلود کنید.
📣 لطفا این پیام را برای خانوادههایی که دغدغه تربیت دینی کودک خود را دارند، ارسال فرمائید.
- - - --- 🍃🌸🍃 --- - - -
🔸 فصل اول- تربیت اعتقادی
1⃣ قسمت اول
https://aparat.com/v/OaNiG
2⃣ قسمت دوم
https://aparat.com/v/nbvOy
3⃣ قسمت سوم
https://aparat.com/v/Dtui5
4⃣ قسمت چهارم
https://aparat.com/v/zKnwL
5⃣ قسمت پنجم
https://aparat.com/v/sJyzS
6⃣ قسمت ششم
https://aparat.com/v/VS26T
- - - --- 🍃🌸🍃 --- - - -
🔸 فصل دوم- تربیت عبادی
1⃣ قسمت اول
https://aparat.com/v/K5pMb
2⃣ قسمت دوم
https://aparat.com/v/qF6Vu
3⃣ قسمت سوم
https://aparat.com/v/iAmpE
4⃣ قسمت چهارم
https://aparat.com/v/QtB4e
5⃣ قسمت پنجم
https://aparat.com/v/hxPFH
6⃣ قسمت ششم
https://aparat.com/v/taxPq
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
یاالله دادا جواد 👍
چه خبرا؟
میگم: مگه قرآن نگفته: در انفاق هم اعتدال را رعایت کنید؟
آیه ی 67 سوره ی فرقان را که داشتم می خوندم یه دفعه سوالی برام پیش اومد؟
با همین دو گوشم از این دو لب مبارک خودت شنیدم که می گفتی: "امام مجتبی علیه السلام گاهی تمامی دارایی خودشون را در راه خدا انفاق می کردند.
خو حالا بگو ببینم:
قرآن می فرماید در انفاق هم اسراف نکنید.
تاریخ میگه امام مجتبی تمام دارائی را بخشیدند.
من که گیج شدم.
🔴🔴ههههه. دادا گیج تر شدی نه گیج.... 😁
الان براتون میگم که جریان چیه.
ما یه اسراف در انفاق داریم که مربوط به کسانی هس که اگه این کار را کردند باید بشینند و دست جلو دیگرون دراز کنند.
اما یه ایثار هم داریم که کار هر کسی نیست. آدم خودش را می خواد.
کسی باید باشه که هم خودش و هم اهل و عیالش به این کار راضی باشند و دو اینکه با انفاق همه دارایی دستش جلو دیگرون دراز نشه..
بله دادا🤔
برا مثل من و تو خیرالامور اوسطها معیار هست.
اما برای معصومین علیهم السلام، به تعبیر علامه ی جوادی، خیرالامور اکثرها
می خواستم فرق بین مساوات و مواسات و ایثار را هم بگم که دیگه طولانی میشه.
✍دادا جواد
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔴پرسش:
آیا پاداش زیارت امام رضا علیه السلام، از زیارت امام حسین علیه السلام هم بالاتر است؟
✍پاسخ :
نکته اول : فضیلت و ارزش زیارت امام رضا علیهالسلام در روایات، باعظمت، بزرگ و دارای آثارمتعددی، بیانشده است که البته آثار و برکات به زیارت بامعرفت تعلق میگیرد.
امام جواد علیهالسلام فرمود: «ضَمِنْتُ لمن زَارَ أَبِي علیه السلام بِطُوسَ عَارِفاًبِحَقِّهِ الْجَنَّةَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى»؛ «هرکسی پدرم را در طوس بامعرفت زیارت کند، بهشت را برای او ضمانت میکنم». (1)
نکته دوم: در روایتی از امام جواد علیهالسلام، پاداش زیارت امام رضا علیهالسلام، برتر از زیارت امام حسین علیهالسلام ، بیانشده است که برای فهم دقیقتر مطلب، متن روایت را تقدیم میکنیم:
علی بن مهزیار از امام جوادعلیهالسلام، نقل کرده که به امام عرض کردم: «جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ الرِّضَا علیه السلام أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ علیه السلام ؟فَقَالَ زِيَارَةُأبی أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَة»؛ «فدایتان شوم!زیارت امام رضا افضل است یا زیارت امام حسین علیهالسلام؟حضرت جواب دادند:زیارت پدرم و این برتری به خاطر این است که امام حسین را همه مردم زیارت میکننددرحالیکه پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمیکنند». (2)
همانطور که از متن روایت استفاده میشود، امام علیهالسلام علت برتری را بیان فرمودند و آن داشتن زائرین کمتر حضرت رضا علیهالسلام به خاطر سختگیری عباسیان است. لذا برای تشویق مردم به زیارت حضرتشان در یک مقطع زمانی خاص، و همچنین به خاطر تحمل آزار و اذیت بیشتر زائرین در آن موقعیت زمانی، امام علیه السلام، زیارت حضرت رضا را افضل از زیارت امام حسین سلام الله علیه، بیان فرمودند.
نتیجه اینکه: دلیل برتری ِپاداش زیارت امام رضا علیهالسلام، نسبت به امام حسین علیهالسلام، نسبی و مربوط به یکزمان و موقعیت خاص بوده است.(3)
پی نوشت ها :
1. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 256
2. الكافي (ط-الإسلامية)، ج4، ص: 584
3. بحار الأنوار (ط-بيروت)، ج99، ص: 39
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ستارگان سینما- یازهرا 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ستارگان سینما - یازهرا🌹
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔴چرا امام سجاد بیمار بودند⁉️
1⃣نکته ی اول: با مطالعه ی تاریخ و بررسی زندگی امام سجاد علیه السلام به این نکته رهنمون می شویم که حضرت، با سیاست های مختلف و شجاعت مثال زدنی خود، مکتب اهل بیت علیهم السلام و پیروان آن را و در یک کلام، اسلام عزیز را حفظ و باعث بقای آن شدند.
تدبير امام سجاد در اسارت، گريه هاي امام سجاد در مدينه، ایراد خطبه و روضه خواني هاي آن حضرت و بیان معارف در قالب دعا به مدت 35 سال و تبلور آن در زبور آل محمد که همان صحیفه ی سجادیه است، شاهد و گویای این حقیقت است.
پس این گونه نبوده که حضرت سجاد علیه السلام همیشه بیمار بوده و وظائف امامت را معطل گذاشته و اقدامی انجام ندهند.
2⃣نکته ی دوم: آنچه که مسلم است؛ بیماری امام زین العابدین(علیه السلام) تنها در ایام حادثه عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بود، برای این که امام سجاد(علیه السلام) زنده بماند و نسل امام حسین(علیه السلام) از این طریق حفظ شود، همان گونه که در تاریخ ثبت شده است، این بیماری سبب نجات ایشان شد. چند بار تصمیم گرفتند حضرت را بکشند، اما چون بیماری او شدید بود گفتند: بیماری او را میکشد، چرا او را بکشیم.(1)
حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن در خیمه ها عبور می کردیم تا به علی بن حسین(علیه السلام) رسیدیم، دیدیم در شدت مرض در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده است، و با شمر جماعتی از رجاله بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بی رحم مردمید!. همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر ایشان را از آن حضرت برگردانیدم.(2)
📌نتیجه اینکه: بر اساس حکمت الهی، امام سجاد علیه السلام فقط در حماسه ی کربلا و عاشورا مدتی را بیمار بودند و بعد از حفظ جان حضرت، ایشان با تدبیر و شجاعت و ایفای نقش امامت و رهبری خویش باعث بقای اسلام عزیز شدند و اطلاق «امام بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست.
📚پی نوشت ها:
1 - مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 97 - 98.
2 - شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج 1، ص .399
#امام_سجاد_ع
#بیماری
#مصلحت_الهی
🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#تقریظ_استاد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
📝پرسش
ارتباط بین اخلاق و آزادی چیست؟
آیا رعایت اخلاق آزادی انسان را محدود نمی کند؟
✍️ پاسخ استاد حیدری
با توجه به اینکه پایبندی به اخلاق،خواه ناخواه باعث می شود که انسان خود را ملزم به انجام برخی کارها و ترک برخی از امور دیگرکند لذا برخی معتقدند که اخلاق دست و پای انسان را می بندد وآزادی او را محدود می نماید.این طرز تفکر ناشی از این است که این افراد نه معنی اخلاق را به درستی متوجه شده اند و نه مفهوم آزادی را
قطعا انسان برای رسیدن به تکامل نیازمند پرورش استعددهای درونی خویش است و استعدادها پرورش نمی یابند مگر در سایه آزادی.اما آزادی که اسلام ازآن دم می زند به معنی بی قید و بند بودن نیست، بلکه آزادی مورد سفارش اسلام، نوعی آزادی هدایت شده و توام با برنامه ریزیست
از نظر اسلام انسان آزاد است تا با تلاش به پرورش استعدادهای درونی خویش همت گمارد اما آزاد نیست که با تلف کردن نیرو و انرژی خویش به خود و دیگران آسیب برساند
منظور ازآزادی در اسلام آزاد بودن در جهت پرورش استعدادهاست نه آزادی در جهت تخریب آنها
بنابراین اگر مفهوم آزادی و اخلاق به خوبی شناخته شود هرگزاخلاق را مساوی با محدودیت آزادی نخواهیم دانست بلکه می پذیریم که اخلاق، آزادی انسان را جهت دهی می کند
حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
ان تقوى الله مفتاح سداد،وذخيرة معاد، وعتق من كل ملكة، ونجاة من كل هلكة
تقواى الهى كليد گشايش هر درى است و ذخيره رستاخيز و سبب آزادى از هرگونه بردگى (شيطان) و نجات از هرگونه هلاكت»
📚نهج البلاغه،خطبه۲۳۰
رعایت اخلاق در زندگی انسان را از اسارت نفس می رهاند و به او آزادی حقیقی می بخشد
🆔@ramezan_ghasem110
چشم در چشم بهاری دیگر
تحفه ای یافت نکردیم که کنیم هدیه تان
یک سبد عاطفه داریم
همه ارزانی تان
نوروز ۱۴۰۰ بر شما و خانواده محترمتان فرخنده و خجسته باد!
یازهرا🌹
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
♦️ اطعام مسکین ویتیم واسیر در یک روز بود، نه سه روز🛑
نقلی که میگوید اهل بیت(علیهم السلام) سه روز پیاپی غذای خود را به فقیر ویتیم واسیر دادند وتمام این مدت گرسنه ماندند، وحتی در برخی کتب بنا به نقلی منسوب به جابر بن عبدالله انصاری گفته شده که حسنین(علیهما السلام) از شدت گرسنگی میلرزیدند!، منشأ این نقل از منابع اهل سنت است نه از امامان ما (علیهم السلام).
روایت امام صادق(علیه السلام) از آن واقعه بنا بر آنچه در تفسیر قمی ودر تفسیر مجمع البیان به نقل از تفسیر قمی آمده، اینست که:
«نزد حضرت فاطمه(علیها السلام) مقداری جو بود. با آن «عَصیدة» (کاچی، نوعی حلوا) درست کردند. هنگامی که آماده شد وآنرا پیش رویشان گذاشتند مسکینی آمد وگفت: مسکینم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سوم آنرا به او داد.
طولی نکشید که یتیمی آمد وگفت: یتیمم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سومِ دوم را به او داد.
سپس اسیری آمد وگفت: اسیرم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) یک سوم باقیمانده را به او داد.
بدین ترتیب خودشان آنرا نچشیدند. وخدای سبحان این آیات را در شأنشان نازل کرد.»
همانطور که مشاهده میشود در روایت امام صادق(علیه السلام) تمام ماجرا در یک روز بوده نه سه روز.
شیخ مفید نیز در کتاب «مسار الشيعة»، تاریخ این ماجرا را در شب بیست وپنجم ذي الحجة، یعنی مجموعاً در یک شب، ونزول سورۀ انسان را در فردای آن، روز بیست وپنجم گفته است.
نکتۀ دیگر راجع به روزه بودن اهل بیت(علیهم السلام) در آن روز ونیز علت روزه، در این روایت حرفی از نذر وروزه وافطار نیامده ومیماند تعبیر آیۀ شریفه که میفرماید ﴿يُوفُونَ بِالنَّذْر﴾(انسان: ٧) واز آن فهمیده میشود که این اطعام در پی وفای به یک نذر بوده.
شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعة» سخن از روزه آورده وبر اساس سخن ایشان این نذر، نذر روزه واین اطعام بهنگام افطار بوده.
اما اینکه سبب این نذر چه بوده؟ آیا حسنین(علیهما السلام) مریض بودند واین روزه به نیت شفای ایشان بوده؟ وآیا این نذر پیش یا پس از بکار بستن راههای طبیعی درمان بوده؟ گرچه همۀ اینها محتمل است اما نقل معتبری در این خصوص نیست ونمیتوان بطور حتم نسبت داد.
اما راجع به روزه بودن حسنین(علیهم السلام)، شیخ مفید گرچه نزول آیه را در حق امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن وامام حسین(علیهم السلام) بیان کرده اما تصدق وروزه بودن را تنها به امیرالمؤمنین وحضرت فاطمه(علیهما السلام) نسبت داده وحرفی از روزه بودن حسنین(علیهما السلام) نیاورده.
دربارۀ ذکر فضائل اهل بیت(علیهم السلام) والگوگیری از آن بزرگواران، مرحوم شیخ صدوق حدیثی از امام رضا(علیه السلام) نقل میکند به این مضمون که مناقب وفضائل ما اهل بیت را از خودمان بگیرید واز مخالفانمان نقل نکنید؛ زیرا مخالفان ما دربارۀ فضائل ومناقب ما اخباری را جعل کردهاند!؛ «إنّ مخالفينا وَضَعُوا أخباراً في فضائلنا!»1️⃣
ای کاش به مفاد این فرمایش امام رضا(علیه السلام) عمل میشد..
اگر فرضاً هیچ ملاکی برای ترجیح روایت امام صادق(علیه السلام) بر خبرِ منقول از دیگران نمیبود همین غیرطبیعی بودنِ سه روزِ پیاپی گرسنگی کشیدن واکتفا به آب، وعدم اهتمامِ سرپرست خانواده به تهیۀ غذایی دیگر در هر روز پس از هر انفاق، خصوصاً با آن وصفِ منقول نسبت به حسنین(علیهما السلام) که میلرزیدند وبا آن شدت ضعفی که نسبت به حضرت زهرا(علیها السلام) نقل میشود، ونیز با ترسیم چنین تصویری از پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله) که سه روز پیاپی از اهل بیتش بیخبر باشد!، اینها قرائنِ استبعادی ونشانههای غیرواقعی بودن آن خبر است.
وبا معلوم شدن این حقیقت که آنچه در واقعۀ ایثار واز خودگذشتگی در اطعام به مسکین ویتیم واسیر روی داد در یک شب بوده است نه در سه شب، دیگر جایی برای طرح چنین اشکالی نمیماند که چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مفاد سفارش پیامبر(صلّی الله علیه وآله) مبنی بر «لا صدقةَ وذو رَحِمٍ محتاج»2️⃣ عمل نکرده باشد وکودکان خردسال وبشدت نیازمند خود را بر دیگران مقدم نکرده باشد.
وجهت اطلاع اینکه طرح این اشکال از سوی بنیانگذاران سلفیگری، إبن تیمیّه وشاگردش إبن قیّم جوزیّه، وبعنوان دلیلی برای انکار شأن نزول آیات مربوطه در فضیلت اهل بیت(علیهم السلام) بوده است، که اساس آن مبتنی بر نقلی است بیاعتبار که ناقلش تنها خودشانند!
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ عیون أخبار الرضا(علیه السلام) ١: ٢٧٢.
2️⃣ من لا یحضره الفقیه(صدوق، ٣٨١ق) ٢: ٦٨، ح١٧٤٠؛
همان ٤: ٣٦٩، ح٥٧٦٢؛
همان ٤: ٣٨١، ح٥٨٢٨؛
الإختصاص(مفید، ٤١٣ق): ٢١٩.
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیمه ی شعبان مبارک