13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👏👏 زوج خوشبخت
👏👏 *آقای رمضانلی و خانم موسایی زوج اهل کتگنبد سروستان، صاحب سیزده بچه و درحال حاضر سهقلو باردار است و تا چهارماه آینده شانزده نفره میشوند /_ یک تیم فوتبال با چهار بازیکن ذخیره /_ این زوج قصد دارند تعداد فرزندانشان را به بیست نفر افزایش دهند*
به افتخارشون 👏👏👏👏👏👏
به نام خداوند حکیم
در چه شرایطی ازدواج بر دختر و پسر واجب می شود!؟
امام صادق(ع) میفرماید روزی رسول خدا(ص) بر منبر رفت و فرمود: ای مردم جبرئیل از سوی خدای تعالی به من خبر داد؛ دختران مانند میوه بر روی درخت هستند، اگر به موقع چیده نشوند آفتاب آنها را خراب میکند و باد آنها را میریزد. اگر دختران درک کنند آنچه را که زنان درک کردهاند چارهاش فقط شوهر است، و گرنه فاسد خواهند شد.
فیض کاشانى، محمد محسن، الوافی، ج 21، ص 75- 76، اصفهان، کتابخانه امام أمیر المؤمنین على علیه السلام، چاپ اول، 1406 ق.
حکم همه مراجع:
اگر شخصی احتمال به گناه افتادن بدهد ازدواج بر او واجب است.
جزئیات:
احتمال گناه بدهد یا به گناه که افتاد واجب می شود؟
جواب: صرف احتمال
سوال:
منظور از گناه زنا و ... است یا هر گناهی مثل عشوه و ناز برای نامحرم
یا نگاه حرام ...
جواب: اعم است هر یک از گناهان یعنی هر گناهی که به سبب ازدواج نکردن باشد ....
سوال:
منظور از ازدواج چیست؟
ازدواج دائم هست یا موقت ؟
جواب:
وقتی قیدی نیامده است یعنی اعم است از ازدواج دائم و موقت هر کدام که میسر بود!
اینها احکام شرعی مورد اتفاق اکثر علما بود از امام خامنه ای و ایات عظام دیگر
حالا یک سوال کلیدی که بر اساس اون نتیجه مشخص می شود؟
در زمان حاضر از زمانیکه دختر به بلوغ جنسی می رسد
بعد از چه مدتی احتمال به گناه افتادن هست؟
یعنی احتمال اینکه یک عشوه و ناز برای نامحرم، نشان دادن مو به نامحرم، لذت بردن از صحبت با نامحرم، .....
از هرسنی که این احتمال وجود دارد برای همین زمان حاضر و به صورت قطعی ازدواج دختر واجب است بنا به احکام صادره اکثریت علما
کسانیکه "احتمال" به گناه افتادن شان
۹ سالگی هست در این سن
کسی هم که مثلا بیست سالگی احتمال گناه بدهد تا ان زمان مختار و در ۲۰ سالگی واجب است
چیزی که واجب شد هم هیچ توجیهی نمیپذیرد!!!
الله وکیلی عموم دوستان نهایتا چند سال بعد از بلوغ جنسی احتمال کوچکترین گناه در عموم دختران جامعه داده نمی شود!!!
با این وضع نابهنجار جامعه و مدارس و موبایل و ....
حتما در مورد سن نظرتون رو بذارید!
نه در مورد خودتون، عموم جامعه!
چون قرار است براوردی داشته باشیم برای اکثریت دختران جامعه تا اونها رو تشویق کنیم به ازدواج در این سن
تذکر:
باتوجه به اینکه سن وجوب ازدواج پایین آمده است پس والدین موظفند تلاش کنند تا سن بلوغ اجتماعی و رشد دختران خود را هم پایین بیاورند. تا ازدواجی ایده ال داشته باشند.
#حجاب
#زنمسلمان
#زنمترقی
#احکام_زنان
#ازدواج
#تعددزوجات
#ازدواج_اسلامی
نیازهای روحی و جسمی زن و مرد به یکدیگر یک نیاز طبیعی است.
مسلمان، ابایی ندارد که به این نیاز اعتراف کند. و برای پاسخ به آن در چارچوب ازدواج اسلامی (ازدواج دائم، تعددزوجات، متعه) تلاش و تسهیلگری کند.
در مقابل روشنفکر، اصل این میل طبیعی را در مقام حرف و ادّعا انکار و تقبیح میکند. اما در مقام عمل، لا قِید رفتار میکند.
https://eitaa.com/movaghathalal
ابان بن تغلب میگوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: هرکس خانه خدا را طواف کند، خداوند عزّ وجلّ شش هزار حسنه برای او مینویسد و شش هزار گناه از او میآمرزد و شش هزار درجه به وی عطا میفرماید و شش هزار حاجت از او برآورده میسازد. سپس فرمودند: «قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً». (1) گرهگشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف فضیلت دارد!
May 11
🌺فقط خانوماى با ايمان بخونند😉👇
🔅ﻭَ ﻋَﻨْﻬُﻢْ ﻋَﻦْ ﺃَﺣْﻤَﺪَ ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻴﻪِ ﻋَﻦْ ﻣُﺤَﻤﱠﱠﺪِ ﺑْﻦِ ﺳِﻨَﺎﻥٍ ﻋَﻦْ ﺧَﺎﻟِﺪٍ ﺍﻟْﻘَﻠَﺎﻧِﺴِﻲﱢﱢ ﻗَﺎﻝَ:
ﺫَﻛَﺮَ ﺭَﺟُﻞٌ ﻟِﺄَﺑِﻲ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ (ﻉ) ﺍﻣْﺮَﺃَﺗَﻪُ ﻓَﺄَﺣْﺴَﻦَ ﺍﻟﺜﱠﱠﻨَﺎﺀَ ﻋَﻠَﻴْﻬَﺎ
ﻓَﻘَﺎﻝَ ﻟَﻪُ ﺃَﺑُﻮ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ (ﻉ) : ﺃَﻏَﺮْﺗَﻬَﺎ ؟!
ﻗَﺎﻝَ : ﻟَﺎ .
ﻗَﺎﻝَ : ﻓَﺄَﻏِﺮْﻫَﺎ .
ﻓَﺄَﻏَﺎﺭَﻫَﺎ ﻓَﺜَﺒَﺘَﺖْ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﻟِﺄَﺑِﻲ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﱠﻪِ (ﻉ) :
ﺇِﻧﱢﱢﻲ ﻗَﺪْ ﺃَﻏَﺮْﺗُﻬَﺎ ﻓَﺜَﺒَﺘَﺖْ .
ﻓَﻘَﺎﻝَ : ﻫِﻲَ ﻛَﻤَﺎ ﺗَﻘُﻮﻝُ.🔅
ترجمه :🔰
💠مرحوم كلينى (ره) صاحب كتاب شريف اصول كافى ؛ با سند معتبر و صحيح از خالد قلانسى نقل كرده كه گفت:🔰
⚜مردى نزد امام صادق (عليه السلام) از همسرش بسيار تعريف و تمجيد كرد و او را به نيكويى ستايش نمود😍.
⚜امام صادق(ع) : آيا تا بحال او را به غيرت زنانه انداخته اى؟(تا ببينى واكنش او نسبت به ازدواج مجدد يا موقت تو چيست).
مرد : خير🤔
⚜امام صادق (عليه السلام) : او را به غيرت بنداز (و زن ديگرى بگير تا واكنش او را ببينى ).
✔️آن مرد، همسرش را به غيرت زنانه انداخت اما آن زن ثابت قدم ماند و واكنش نامناسبى نداشت. آن مرد نزد امام صادق عليه السلام آمد و گفت:👇
⚜همسرم را به غيرت زنانه انداختم اما او ثابت قدم و استوار ماند و رفتار نامناسبى از او سر نزد😃.
⚜امام صادق(ع) : اين زن، واقعا همانطور است كه تو تعريف و تمجيد و ثناگويى اش را مى كردى!
⬅️نتيجه اخلاقى:
🔆معيار سنجش ايمان بانوان، بر طبق اين حديث شريف و نورانى، تسليم حكم خدا بودن درباره ازدواج مجدد شوهر و ارتباط با همسر ديگر است واینكه رفتار يا گفتار نامناسبى از او سر نزند . پس نماز و روزه و حجاب و.. به تنهايى معيار نيست زیرا امام علیه السلام برای سنجش ایمان آن زن، از حسادت وغیرتش سؤال کرد نه از نماز و روزه و...🔆
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
https://eitaa.com/movaghathalal
✅ امّا دليل اين كه در مورد مردان تعدّد اجازه داده شده اين است كه:
👈3⃣ زمانى بر زنان مىرسد كه قابليّت مواقعه ندارند مانند
زمان عادت
و دوران باردارى
و ...،
كه در اين زمان گاهى زوج در شرائطى است كه نمىتواند خوددارى كند
باز سر دوراهى واقع مىشود: يا تعدّد يا فحشاء.
🌿کتاب نکاح. آیت الله العظمی مکارم شیرازی ج۴ص۱۰۰
https://eitaa.com/movaghathalal
❎حرام اعلام کردن حلال خداوند (ازدواج موقت) توسط عمر بن خطاب
▪️فَتَمَتَّعَ سَائِرُ الْمُسْلِمِینَ عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِی الْحَجِّ وَ غَیْرِهِ وَ أَیَّامِ أَبِی بَکْرٍ وَ أَرْبَعِ سِنِینَ فِی أَیَّامِ عُمَرَ حَتَّی دَخَلَ عَلَی أُخْتِهِ عَفْرَاءَ فَوَجَدَ فِی حَجْرِهَا طِفْلًا یَرْضَعُ مِنْ ثَدْیِهَا فَنَظَرَ إِلَی دِرَّةِ اللَّبَنِ فِی فَمِ الطِّفْلِ فَأُغْضِبَ وَ أُرْعِدَ وَ ارْبَدَّ وَ أَخَذَ الطِّفْلَ عَلَی یَدِهِ وَ خَرَجَ حَتَّی أَتَی الْمَسْجِدَ وَ رَقِیَ الْمِنْبَرَ وَ قَالَ نَادُوا فِی النَّاسِ أَنِ الصَّلَاةَ جَامِعَةً وَ کَانَ غَیْرَ وَقْتِ صَلَاةٍ یَعْلَمُ النَّاسُ أَنَّهُ لِأَمْرٍ یُرِیدُهُ عُمَرُ فَحَضَرُوا فَقَالَ مَعَاشِرَ النَّاسِ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ أَوْلَادِ قَحْطَانَ مَنْ مِنْکُمْ یُحِبُّ أَنْ یَرَی الْمُحَرَّمَاتِ عَلَیْهِ مِنَ النِّسَاءِ وَ لَهَا مِثْلُ هَذَا الطِّفْلِ قَدْ خَرَجَ مِنْ أَحْشَائِهَا وَ هُوَ یَرْضَعُ عَلَی ثَدْیِهَا وَ هِیَ غَیْرُ مُتَبَعِّلَةٍ فَقَالَ بَعْضُ الْقَوْمِ مَا نُحِبُّ هَذَا فَقَالَ أَ لَسْتُمْ تَعْلَمُونَ أَنَّ أُخْتِی عَفْرَاءَ بِنْتَ خَیْثَمَةَ أُمِّی وَ أَبِیَ الْخَطَّابِ غَیْرُ مُتَبَعِّلَةٍ قَالُوا بَلَی قَالَ فَإِنِّی دَخَلْتُ عَلَیْهَا فِی هَذِهِ السَّاعَةِ فَوَجَدْتُ هَذَا الطِّفْلَ فِی حَجْرِهَا فَنَاشَدْتُهَا أَنَّی لَکِ هَذَا فَقَالَتْ تَمَتَّعْتُ فَأَعْلِمُوا سَائِرَ النَّاسِ أَنَّ هَذِهِ الْمُتْعَةَ الَّتِی کَانَتْ حَلَالًا لِلْمُسْلِمِینَ فِی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَدْ رَأَیْتُ تَحْرِیمَهَا فَمَنْ أَبَی ضَرَبْتُ جَنْبَیْهِ بِالسَّوْطِ- فَلَمْ یَکُنْ فِی الْقَوْمِ مُنْکِرٌ قَوْلَهُ وَ لَا رَادٌّ عَلَیْهِ وَ لَا قَائِلٌ لَا یَأْتِی رَسُولٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ أَوْ کِتَابٌ بَعْدَ کِتَابِ اللَّهِ لَا نَقْبَلُ خِلَافَکَ عَلَی اللَّهِ وَ عَلَی رَسُولِهِ وَ کِتَابِهِ بَلْ سَلَّمُوا وَ رَضُوا
▪️وَ قَوْلُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام: لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ الْخَطَّابِ فَلَوْلَاهُ مَا زَنَی إِلَّا شَقِیٌّ أَوْ شَقِیَّةٌ.
🔸(مفضل از امام صادق علیه السلام روایت می کند:) .... پس سایر مسلمانان در زمان رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در حج و غیر آن، ازدواج موقت مینمودند و همچنین در ایام ابوبکر و چهار سال از ایام عمر نیز مسلمانان متعه میکردند، تا اینکه عمر بر خواهرش «عفرا» وارد شد و دید در دامنش طفلی است که از سینه اش شیر مینوشد. پس به سفیدی شیر در دهان طفل نظر کرد و عصبانی شد، تهدید کرد، صورتش از خشم سرخ شد و طفل را به دست گرفت و خارج شد و به مسجد آمد و از منبر بالا رفت و گفت: مردم را خبر دهید که در مسجد جمع شوند! و زمان نماز نبود و مردم دانستند که عمر با آنان کاری دارد. پس مردم آمدند. آنگاه عمر گفت: جماعت مردم از مهاجرین و انصار و فرزندان قحطان! چه کسی از شما دوست دارد که از زنان گناهانی ببیند و مثل این طفل را در آغوش زنی ببیند که از احشائش خارج شده و از سینه اش شیر مینوشد، در حالی که آن زن شوهری ندارد؟ بعضی از مردم گفتند: ما این را دوست نداریم. پس گفت: آیا نمی دانید که خواهرم عفرا، دختر خیثمه مادر من و خطاب پدر من، شوهری ندارد؟ گفتند: بله میدانیم. عمر گفت: من اکنون داخل بر عفرا شدم و این طفل را در آغوش او یافتم. او را سوگند دادم که این بچه را از کجا آوردی؟ گفت: متعه شدم! به سایر مردم برسانید که این متعه ای که برای مسلمانان در عهد رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله حلال بود، به نظر من حرام است. پس هر کس انکار کند، پهلویش را تازیانه میزنم. پس در آن قوم منکری برای حرف عمر پیدا نشد و هیچ کس حرف او را رد ننمود و احدی نگفت: بعد از رسول خدا و کتاب خدا، رسول و کتابی نمی آید، و ما مخالفت تو را بر خدا و رسول و کتاب او قبول نمی کنیم! بلکه همگی تسلیم شدند و به رأی عمر راضی شدند.
🔸امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: خدا پسر خطاب را لعنت کند که اگر او نبود، جز مرد و زن شقی کسی زنا نمی کرد، زیرا مسلمانان با وجود متعه از زنا بی نیاز بودند.
📚هدایة الکبری: ۳۹۲ - ۴۱۲
📚بحارالانوار، ج۵۳، ص۳۴۳
https://eitaa.com/movaghathalal
💢تو ایتالیا اگه دیدید کسی کرنومتر دستشه فرار کنید:)
⭕️ طبق این قانون مردان هیز غربی میتونن نفر اول رو ۹ ثانیه دستمالی کنن و برن سراغ نفر دوم، اونم ۹ ثانیه دستمالی کنن و این روند رو تا هر وقت دوست داشته باشند ادامه بدن بدون اینکه مجرم شناخته بشن😐
#چشم_و_دل_سیرهای_هرزه
#تمدن_نکبت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 ببینید حاج آقای قرائتی چه میگویند: پسرها از ۱۷ سالگی زن میخواهند و دخترها از ۱۲ سالگیی شوهر. شهوت لیسانس (مدرک) نمیشناسد.
♦️ لیسانس را بت نکنید. مگر فرهنگ شما مدرک شماست؟
⛔️👈 اما در پاسخ باید گفت:
بله حاج آقای قرائتی! فرمایش شما درست است اما:
⛔️ در کشوری که نظام اقتصادیاش بسیاری از فرصتهای شغلی را منوط به داشتن مدرک کرده است!
⛔️ در کشوری که نظام آموزشیاش هیچ ارزشی برای ازدواج و خانواده قائل نیست و راه گرفتن مدرک را تا سالها بعد از بلوغ و حتی بعضا میانسالی طولانی کرده است!
⛔️ در کشوری که بعد از اخذ مدرک هم نیروهای مسلحش طبق قانون رضاخانی بهترین سالهای عمر فرزندان این سرزمین را نابود میکند!
⛔️ در کشوری که نظام فرهنگیاش ملاک دانایی و فرهنگ و فرهیختگی را مدرکهای بیخاصیت کنونی میداند!
⛔️ و در نهایت در کشوری که عمده ساختارهای علمی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و غیرهاش از سر تا پا غربی و ضد ازدواج و خانواده هستند این موعظهها دردی را دوا نمیکند.
⛔️ تا ساختارهای غربی در کشور ما حاکم هستند تمام بافتار فرهنگی ما و از جمله خانواده، روز به روز به اضمحلال نزدیکتر خواهند شد.
❇️ پ
کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِمِ.
وَ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِبَادِ اَللَّهِ اَلصَّالِحِين وَ رَحمَةُ الله
احادیث وظایف زن نسبت به شوهر
فهرست محتوای احادیث:
{۱} اگر شوهر صدایش کند جواب دهد
و اگر دستوری داد مخالفت نکند
{۲} به شوهر محبت کند و عشق بورزد
{۳} رضایت شوهر شفاعتی سودمند است
{۴} پنج حقّ بسیار مهم شوهر
{۵} ناسپاسی نکند
تا ثوابهایش حبط نشود
{۶} بهترین زن؛ با محبت،
فرزندآور و سازگار است
{۷} زن لجباز شرّترین زن
{۸} مانع محبت شوهر به مادر شوهر نشود
{۹} شوهر را ناراحت و خشمگین نکند
{۱۰} راضی کردن شوهر
{۱۱} شوهر را اذیت نکند
تا عبادات تمام عمرش باطل نشود
{۱۲} عظمت شوهر
اگر سجده بر غیر خدا جایز بود
شوهر استحقاق سجده شدن داشت
{۱۳} تکریم کردن شوهر
{۱۴} رعایت سه نکته کلیدی
که موجب اطمینان شوهر
و جلب مهربانی و خوشایند شوهر میشود
{۱۵} نداشتن توقع بیجا از شوهر
{۱۶} بدون اجازه شوهر مهمان به خانه نیاوردن
{۱۷} استقبال از شوهر و بدرقه از او
{۱۸} پاداش زن ایّوب
برای زنی که به شوهرش
در حجّ، جهاد و تحصیل علم کمک کند
{۱۹} پاداش دادن آب دادن به شوهر
بهتر از عبادت یک سال
{۲۰} تامین امنیت روانی شوهر
روشن کردن چراغ
پختن غذای خوب
استقبال از شوهر و...
{۲۱} رحمت خداوند
پاداش مرتب کردن لوازم خانه
{۲۲} خوشبوترین عطر،
زیباترین لباس،
نیکوترین زینت برای شوهر
{۲۳} دست پخت خوب داشتن
{۲۴} آرایش فقط برای شوهر
{۲۵} تشکر از خدمات شوهر
و رضایت از شوهری که مالی ندارد
{۲۶} رازدار اسرار شوهر بودن
{۲۷} حافظ دارایی، ناموس،
آبرو، و اسرار شوهر بودن
توضیح محتوای احادیث:
{۱} اگر شوهر صدایش کند جواب دهد
و اگر دستوری داد مخالفت نکند
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اِنَّ لِلرَّجُلِ حَقّاً عَلَی امرَأَتِهِ: اِذا دَعاها تُرضِیهِ؛ وَ اِذا أمَرَها لاتَعصِیهِ وَ لاتُجاوِبهُ بِالخلافِ و لاتُخالِفهُ.
مرد حقّی بر زنش دارد [و آن حق این است که]: اگر وهر صدایش زند پاسخ دهد؛ و اگر به او دستوری دهد سرپیچی نکند و پاسخ مخالف ندهد و با او مخالفت نورزد. { البته دستورهای شوهر باید مخالف موازین دین نباشد وگرنه قابل اطاعت نیست}
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۲۴۳.
{۲} به شوهر محبت کند و عشق بورزد
فِقْهُ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلاَمُ): وَ اِعْلَمْ أَنَّ اَلنِّسَاءَ شَتَّى:
فَمِنْهُنَّ اَلْغَنِيمَةُ وَ اَلْغَرَامَةُ وَ هِيَ اَلْمُتَحَبِّبَةُ لِزَوْجِهَا وَ اَلْعَاشِقَةُ لَهُ
وَ مِنْهُنَّ اَلْهِلاَلُ إِذَا تَجَلَّى
وَ مِنْهُنَّ اَلظَّلاَمُ اَلْحِنْدِيسُ اَلْمُقَطِّبَةُ
فَمَنْ ظَفِرَ بِصَالِحَتِهِنَّ يَسْعَدُ وَ مَنْ وَقَعَ فِي طَالِحَتِهِنَّ فَقَدِ اُبْتُلِيَ وَ لَيْسَ لَهُ اِنْتِقَامٌ.
بدان که زنان چند گروهاند:
برخی از زنان غنیمت هستند و این دسته زنانی هستند که شوهر دوستاند و به شوهر عشق میورزند
برخی از زنان مانند ماه یک شبه برای شوهر جلوه کنند ( یعنی کم نور و کم فایدهاند).
برخی از زنان مانند شب تار در برابر شوهرند.
هر کس به زنی شایسته ظفر یابد، خوشبخت گردد و هر کس در دام زنی ناشایسته افتاد، گرفتار شود.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۶۱.
{۳} رضایت شوهر شفاعتی سودمند است
الإمامُ الباقرُ (عليه السلام): لا شَفيعَ للمرأةِ أنجَحُ عِند رَبِّها مِن رِضا زَوجِها، و لَمّا ماتَتْ فاطمةُ (عليها السلام) قامَ علَيها أميرُالمؤمنينَ (عليه السلام) و قالَ: اللَّهُمَّ إنّي راضٍ عَنِ ابنَةِ نَبِيِّكَ، اللّهُمّ إنّها قد أوحَشَتْ فَآنِسْها.
براى زن، نزد پروردگارش شفيعى كارسازتر از خشنودى شوهرش نيست. وقتى فاطمه عليها السلام درگذشت، امير المؤمنين كنار آن بزرگوار ايستاد و گفت : بار خدايا! من از دختر پيامبر تو راضى هستم ؛ خدايا! او اكنون تنهاست پس تو همدمش باش.
بحار الأنوار، ج ۱۰۳ ص ۲۵۶ ح۱.
{۴} پنج حقّ بسیار مهم شوهر
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): لِلرَّجُلِ عَلَی المَرأةِ:
(۱) أن تَلزِمَ بَیتَهُ،
(۲) وَتُوَدِّدَهُ وَتُحِبَّهُ وَتُشفِقَهُ،
(۳) وَتَجتَنِبَ سَخَطَهُ،
(۴) وَتَتَبَّعَ مَرضاتَهُ،
(۵) وَتُوفِیَ بِعَهدِهِ وَوَعدِهِ.
حق مرد بر زن این است که:
(۱) ملازم خانه شوهر باشد، {برخی زنان مرتب اینور اونور میروند}
(۲) به شوهر دوستی، محبت و دلسوزی کند،
(۳) از خشم شوهر دوری کند،
(۴) آنچه را شوهر رضایت دارد انجام دهد،
(۵) به عهد و وعده با شوهر وفادار بماند.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۲۴۴.
{۵} ناسپاسی نکند
تا ثوابهایش حبط نشود
قال الصادق (علیه السلام): أیُّمَا امرَأَةٍ قالَت لِزَوجِها: ما رَأَیتُ قَطُّ مِن وَجهِکَ خَیراً فَقَد حَبِطَ عَمَلُها.
هر زنی به شوهرش بگوید: من از تو هرگز خیری ندیدم، [ثواب] کارش از بین می رود.
وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص ۱۱۵.
{۶} بهترین زن؛ با محبت،
فرزندآور و سازگار است
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): خَیرُ نِسائِکُم اَلوَدُودُ الوَلُودُ المُؤاتِیَةُ وَ شَرُّها اللَّجُوجُ.
بهترین زنانتان زنی است که با محبت، فرزندآور و سازگار باشد، و بدترین آنان زنی است که لجباز باشد.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۶۲.
{۷} زن لجباز شرّترین زن
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): خَیرُ نِسائِکُم اَلوَدُودُ الوَلُودُ المُؤاتِیَةُ وَ شَرُّها اللَّجُوجُ.
بهترین زنانتان زنی است که با محبت، فرزندآور و سازگار باشد، و بدترین آنان زنی است که لجباز باشد.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۶۲.
{۸} مانع محبت شوهر به مادر شوهر نشود
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): أعظَمُ الناسِ حَقّا على المرأةِ زَوجُها، و أعظَمُ الناسِ حقّا عَلَى الرَّجُلِ اُمُّهُ.
بزرگترين حق را بر زن ، شوهر او دارد و بزرگترين حق را بر مرد ، مادر او دارد.
كنز العمّال: ۴۴۷۷۱.
{۹} شوهر را ناراحت و خشمگین نکند
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): ويلٌ لاِمرَأةٍ أغضَبَتْ زَوجَها ، و طُوبى لاِمرَأةٍ رَضِيَ عنها زَوجُها.
واى بر زنى كه شوهرش را ناراحت كند و خوشا به حال زنى كه شوهرش از او راضى باشد.
بحار الأنوار، ج ۱۰۳ ص ۲۴۶ ح ۲۴.
{۱۰} راضی کردن شوهر
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): طُوبَی لِاِمرَأةٍ رَضِیَ عَنها زَوجُها.
خوشا به حال زنی که شوهرش از او راضی باشد.
بحار الأنوار، ج ۱۰۳ ص۲۴۶ ح ۲۴.
{۱۱} شوهر را اذیت نکند
تا عبادات تمام عمرش باطل نشود
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): مَن کانَ لَهُ اِمرأَةٌ تُؤذِیهِ لَم یَقبَلِ اللهُ صَلاتَها وَلا حَسَنَةً مِن عَمَلِها حَتّی تُعِینَهُ وَتُرضِیَهُ وَاِن صامَتِ الدَّهرَ وَقامَت وَاَعتَقَتِ الرِّقابَ وَاَنفَقَتِ الاَموالَ فِی سَبِیلِ اللهِ وَکانَت اَوَّل مَن تَرِدُ النّارَ ثُمَّ قالَ: وَعَلَی الرَّجُلِ مِثلَ ذلِکَ الوِزرُ وَالعَذابُ اِذا کانَ لَها مُؤذِیاً ظالِماً.
کسی که زنی دارد که [آن زن] به او آزار می رساند، خداوند نماز و کارهای نیک زن را نمی پذیرد تا اینکه به مرد کمک و او را راضی کند، اگر چه این زن تمام عمر را روزه بگیرد و نماز بخواند و بندگان را آزاد و دارایی [اش] را در راه خدا انفاق کند . و این زن نخستین کسی است که وارد آتش جهنم می شود . سپس حضرت فرمودند: مرد نیز چنین گناه و عذابی دارد اگر زنش را آزار رساند و [به او] ستم کند.
وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص ۱۱۶.
{۲/ ۱۲} عظمت شوهر
اگر سجده بر غیر خدا جایز بود
شوهر استحقاق سجده شدن داشت
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): لَو أمَرتُ أحَدا أن يَسجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرتُ المرأةَ أن تَسجُدَ لِزَوجِها.
اگر قرار بود دستور دهم كسى در برابر كسى سجده كند ، حتما به زن دستور مى دادم كه شوهرش را سجده كند.
الكافی، ج ۵ ص ۵۰۸ ح۶.
{۲/ ۱۲} عظمت شوهر
اگر سجده بر غیر خدا جایز بود
شوهر استحقاق سجده شدن داشت
سنن أبي داوود عن قيسِ بنِ سعدٍ : أتَيتُ الحِيرَةَ فَرَأيتُهُم يَسجُدُونَ لِمَرْزُبانٍ لَهُم ، فَقُلتُ: رسولُ اللّه ِ أحَقُّ أن يُسجَدَ لَهُ ، قالَ : فَأتَيتُ النبيَّ صلى الله عليه و آله فقلتُ : إنّي أتَيتُ الحِيرَةَ فَرَأيتُهُم يَسجُدُونَ لِمَرزُبانٍ لَهُم ، فأنتَ يا رسولَ اللّه ِ أحَقُّ أن نَسجُدَ لكَ ، قالَ : أ رَأيتَ لو مَرَرتَ بِقَبرِي أ كُنتَ تَسجُدُ لَهُ ؟ قلتُ: لا؛ قالَ: فلا تَفعَلُوا، لَو كُنتُ آمِرا أحَدا أن يَسجُدَ لِأحَدٍ لَأمَرتُ النساءَ أن يَسجُدْنَ لِأزواجِهِنَّ ، لِما جَعَلَ اللّه ُ لَهُم علَيهِنَّ مِنَ الحَقِّ.
سنن أبى داوود به نقل از قيس بن سعد : به حيره وارد شدم . ديدم [مردم] در برابر حكمران خود به سجده مى افتند . گفتم : رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) به سجده شدن سزاوارتر است . سپس نزد پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) آمدم و عرض كردم : من به حيره رفتم و ديدم كه [مردم آن جا] در برابر حكمران خود به سجده مى افتند . در حالى كه تو، اى رسول خدا بيشتر سزاوارى كه ما سجده ات كنيم . پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: آيا اگر بر قبر من بگذرى آن را سجده خواهى كرد؟ عرض كردم: نه. پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: اين كار را نكنيد. اگر بنا بود دستور دهم كسى در برابر كسى سجده كند، هر آينه به زنان دستور مى دادم به دليل حقّى كه خداوند براى شوهرانشان به گردن آنان نهاده است، ايشان را سجده كنند.
سنن أبي داوود، ج ۲ ص ۲۴۴ ح۲۱۴۰.
{۱۳} تکریم کردن شوهر
قال الصادق (علیه السلام):. . . سَعِیدةٌ سَعِیدَةٌ اِمرَأَةٌ تُکرِمُ زَوجَها وَلا تُؤذِیهِ وَتُطِیعُهُ فِی جَمِیعِ اَحوالِهِ.
خوشا به سعادت و خوشا به سعادت آن زنی باد که شوهرش را بزرگ دارد و به او آزار نرساند و همیشه از شوهرش فرمانبری کند.
بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۵۲.
{۱۴} رعایت سه نکته کلیدی
که موجب اطمینان شوهر
و جلب مهربانی و خوشایند شوهر میشود
حق مرد بر زن این است که چراغ خانه را روشن سازد; غذای مطبوع فراهم کند; و تا در خانه اش به پیشواز او برود و به او خوشامد بگوید; و تشت آب و حوله را برای او آماده کند و دست های او را بشوید; و بدون دلیل (عذر شرعی) مانع شوهر نسبت به نفس خودش نشود.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۲۵۴.
{۲۱} رحمت خداوند؛ پاداش جابجا و مرتب کردن لوازم خانه
قال الصادق (علیه السلام): اَیُّمَا امرَأَةٍ دَفَعَت مِن بَیتِ زَوجِها شَیئاً مِن مَوضِعٍ اِلی مَوضِعٍ تُرِیدُ بِهِ صَلاحاً نَظَرَ اللهُ اِلَیها وَمَن نَظَرَ اللهُ اِلَیهِ لَم یُعَذِّبهُ.
هر زنی که در خانه شوهرش چیزی را برای سامان دادن وضع خانه جابه جا کند، خداوند نظر [رحمت] به او می کند . و هر کس مورد نظر [رحمت] خدا قرار گیرد، خدا عذابش نمی کند.
وسائل الشیعة، ج ۱۵، ص ۱۷۵.
{۲۲} خوشبوترین عطر، زیباترین لباس، نیکوترین زینت برای شوهر
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): عَلَیها اَن تُطَیِّبَ بِاَطیَبَ طِیبِها وَتَلبِسَ احسَنَ ثِیابِها وَتَزَیَّنَ بِاحسَنِ زِینَتِها.
بر زن است که [برای شوهرش ] خوشبوترین عطرهایش را بزند و قشنگترین لباس هایش را بپوشد، و از زیباترین زینت هایش استفاده کند.
الکافی، ج ۵، ص ۵۰۸.
{۲۳} دست پخت خوب داشتن
قال الصادق (علیه السلام): خَیرُ نِسآئِکُم الطَیِّبَةُ الرِّیحُ الطَیِّبَةُ الطَبِیخُ الَّتِی اِذا اَنفَقَت اَنفَقَتْ بِمَعرُوفٍ وَاِن اَمسَکَتْ اَمسَکَت بِمَعرُوفٍ فَتِلکَ عامِلٌ مِن عُمّالِ اللهِ وَ عامِلُ اللهِ لایَخِیبُ وَلایَندُمُ.
بهترین زنان شما زنی است که دارای بویی خوش و دست پختی خوب باشد . هنگامی که خرج می کند، بجا خرج کند، و هنگامی که خرج نمی کند بجا از خرج کردن خودداری ورزد . چنین زنی کارگزاری از کارگزاران خداست و کارگزار خدا نه ناامید می شود و نه پشیمان.
وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص ۱۵.
{۲۴} آرایش فقط برای شوهر
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اِنَّ مِن خَیرِ نِسآئِکُم . . . المُتَبَرِّجَةُ مِن زَوجِها الحِصانُ عَن غَیرِهِ.
بهترین زنان شما آن زنی است که برای شوهرش آرایش و زینت می کند، اما از بیگانگان خود را می پوشاند.
بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۳۵.
{۲۵} تشکر از خدمات شوهر و رضایت از شوهری که ندارد
قال الصادق (علیه السلام): خَیرُ نِسائِکُمُ الَّتِی اِن اُعطِیَتْ شَکَرَتْ وَاِن مُنِعَتْ رَضِیَتْ.
بهترین زنان شما آن زنی است که چون به او چیزی داده شود، سپاسگزاری کند و اگر به او چیزی داده نشود راضی باشد.
بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۳۹.
{۲۶} رازدار اسرار شوهر بودن
وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَىٰ بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ ۖ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنْبَأَكَ هَٰذَا ۖ قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ.
وقتی پیغمبر با بعضی زنان خود (یعنی با حفصه راجع به ماریه یا راجع به ریاست ابوبکر و عمر) سخنی به راز گفت و آن زن (چون خیانت کرده و دیگری یعنی عایشه را) بر سرّ پیغمبر آگه ساخت و خدا به رسولش خبر داد او بر آن زن برخی را اظهار کرد و به رویش آورد و برخی را پردهداری نمود و اظهار نکرد؛ چون او را از افشاء آن سرّ آگاه ساخت آن زن گفت: رسولا، تو را که واقف ساخت (که من سرّ تو بر کسی فاش کردهام)؟ رسول گفت: مرا خدای دانای آگاه خبر داد.
سوره تحریم، آیه ۳.
از این آیه شریفه مشخص میشود که زن اجازه ندارد که اسرار و مسائل پنهانی همسرش را به دیگران خبر بدهد و لازم است که حافظ رازهای مرد باشد.
{۲۷} حافظ دارایی، ناموس، آبرو، و اسرار شوهر بودن
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
الإمامُ الصّادقُ (عليه السلام): لا غِنى بالزَّوجةِ فيما بَينَها و بينَ زوجِها المُوافِقِ لَها عن ثلاثِ خِصالٍ و هُنّ:
(۱) صِيانَةُ نَفسِها عن كُلِّ دَنَسٍ حتّى يَطمَئنَّ قَلبُهُ إلى الثِّقَةِ بها في حالِ المَحبوبِ و المَكروهِ،
(۲) و حِياطَتُهُ لِيكونَ ذلكَ عاطِفا علَيها عندَ زَلَّةٍ تكونُ مِنها،
(۳) و إظهارُ العِشقِ لَهُ بالخِلابَةِ حديث و الهَيئةِ الحَسَنةِ لَها في عَينِهِ.
امام صادق عليه السلام : زن نسبت به شوهرِ سازگار خود سه نكته را بايد رعايت كند:
(۱) حفظ كردن خود از هر گناه (آلودگى)، تا شوهرش در هر حال، خوشايند يا ناخوشايند، در دل به او اطمينان داشته باشد؛
(۲) و مراقبت از او و زندگى اش، تا شوهرش در صورتى كه لغزشى از وى سر زند، نسبت به وى عطوف و مهربان باشد؛
(۳) و اظهار عشق به او با خوش زبانى و دلبرى؛ و سر و وضع مناسب و خوشايند در نظر او.
الخِلابة ـ بكسر الخاء ـ : الخديعة باللسان بالقول اللطيف (مجمع البحرين : ۱ / ۵۳۴).
بحار الأنوار، ج ۷۸ ص۲۳۷ ح۷۰.
{۱۵} نداشتن توقع بیجا از شوهر
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): لا یَحِلُّ لِلمَرأَةِ اَن تُکَلِّفَ زَوجَها فَوقَ طاقَتِهِ.
برای زن جایز نیست که شوهرش را به بیش از توانایی اش مجبور کند.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۲۴۲.
{۱۶} بدون اجازه شوهر مهمان به خانه نیاوردن
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ لِنِسآئِکُم عَلَیکُم حَقّاً وَلَکُم عَلَیهِنَّ حَقّاً حَقُّکُم عَلَیهِنَّ [... اَن ] لا یُدخِلنَ اَحَداً تَکرَهُونَهُ بُیُوتَکُم اِلاّ بِاِذنِکُم.
مردم! زن های شما بر شما حقی دارند و شما هم بر آنان حقی دارید . حق شما بر آنان این است که کسی را که شما رضایت ندارید، بدون اجازه به منزلتان وارد نکنند.
بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۳۴۸.
{۱۷} استقبال از شوهر و بدرقه از او
جاءَ رَجُلٌ اِلی رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله و سلّم) فَقالَ: اِنَّ زَوجَةً لِی اِذا دَخَلتُ تَلَقَّتنِی وَ اِذا خَرَجتُ شَیَّعَتنِی وَ اِذا رَأَتنِی مَهمُوماَ قالَت لِی: وَ مایُهِمُّکَ؟ اِن کُنتَ تَهتَمُّ لِرِزقِکَ فَقَد تَکَفَّلَ لَکَ بِهِ غَیرُکَ، وَ اِن کُنتَ تَهتَمّ لِاَمرِ آخِرَتِکَ فَزادَکَ اللهُ هَمَّاً. فَقالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله: اِنَّ لِلّهِ عُمّالاً وَ هذِهِ مِن عُمّالِهِ لَها نِصفُ أَجرِ الشَّهِیدِ.
مردی خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض کرد: همسری دارم که هرگاه وارد خانه می شوم به استقبالم می آید، و چون از خانه بیرون می روم بدرقه ام می کند و زمانی که مرا اندوهگین می بیند می گوید: اگر برای رزق و روزی [و مخارج زندگی ] غصه می خوری، بدان که خداوند آن را به عهده گرفته است و اگر برای آخرت خود غصه می خوری، خدا اندوهت را زیاد کند [و بیشتر به فکر آخرت باشی ] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: برای خدا کارگزارانی [در روی زمین] است و این زن یکی از کارگزاران خداست که پاداش او برابر با نیمی از پاداش شهید است.
وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۷.
{۱۸} پاداش زن ایّوب
برای زنی که به شوهرش
در حجّ، جهاد و تحصیل علم کمک کند
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): اَیُّمَا امرَأَةٍ اَعانَت زَوجَها عَلَی الحَجِّ وَالجهادِ اَو طَلَبِ العِلمِ اَعطاهَا اللهُ مِنَ الثَّوابِ ما یُعطَی امرَاَةُ اَیُّوبَ (علیه السلام).
هر زنی که در حج و جهاد و دانش اندوزی به شوهرش کمک کند، خداوند آن پاداشی را که به زن حضرت ایوب علیه السلام داده است، به او می دهد.
وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۲۰۱.
{۱۹} پاداش دادن آب دادن به شوهر بهتر از عبادت یک سال
قال الصادق (علیه السلام): ما مِن اِمرَأَةٍ تَسقِی زَوجَها شَربَةً مِن مآءٍ اِلّا کانَ خَیراً لَها مِن عِبادَةِ سَنَةٍ صِیامٌ نَهارُها وَقِیامٌ لَیلُها وَ یَبنِی اللهُ لَها بِکُلِّ شَربَةٍ تَسقِی زَوجَها مَدِینَةً فِی الجَنَّةِ وغَفَرَ لَها سِتِّینَ خَطِیئَةً.
هر زنی که به شوهرش مقداری آب دهد، برای او بهتر از عبادت یک سال است که روزهایش روزه باشد و شب هایش عبادت کند. و خداوند به جای هر مقدار آبی که به شوهرش بنوشاند، شهری در بهشت برایش می سازد و شصت گناهش را می آمرزد.
وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص ۱۲۳.
{۲۰} تامین امنیت روانی شوهر {روشن کردن چراغ و پختن غذای خوب و استقبال از شوهر و...}
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم): حَقُّ الرَّجُلِ عَلَی المَراة اِنارَةُ السِّراجِ وَاِصلاحُ الطَّعامِ وَاَن تَستَقبِلَهُ عِندَ بابِ بَیتِها فَتُرَحِّبَ وَاَن تُقَدِّمَ اِلَیهِ الطَّستَ وَالمِندِیلَ وَاَن تُوَضِّئَهُ وَاَن لاتَمنَعَهُ نَفسَهآ اِلّا مِن عِلَّةٍ.
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal
🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴🌴🏴
🌿 همسران و فرزندان امام حسین علیه السلام
🌴 امام سجاد (ع) ، مادرش شهربانو دختر یزدگرد
🌴علی اکبر، مادرش لیلی دختر ابو مرّه که در کربلا شهید شد
🌴عبدالله الرضیع ، مشهور به علی اصغر، مادرش رباب دختر امرء القیس
🌴 سکینه ، مادرش رباب دختر امرء القیس
🌴 فاطمه، مادرش ام اسحاق دختر طلحه بن عبید الله تمیمی است
🌴جعفر، مادرش سُلافه یا ملومه از قبیله قُضاعه است
🌴محمد ، که در کربلا شهید شد و مادر او رباب، دختر امرءالقیس است
🌴 زینب ، نام مادر او معلوم نیست
🌴 رقیه ، که حائری مازندرانی مادرش را شهربانو دختر یزدگرد سوم دانسته است، و مطابق بعضی از نقلها ام اسحاق نام داشت
🌴محسن، نام مادرش معلوم نیست
وی در ماجرای کربلا حامله بوده، بعد از شهادت امام حسین(ع) اسیر و هنگامیکه اهل بیت(ع) را از کوفه به شام میبردند در نزدیکی حلب طفل خود را سقط کرده است
این محل فعلاً در سوریه زیارتگاه است
#دائم_موقت_تعدد
✅حلالِ خدا را ؛ حرام تلقی نکنیم🌸
https://eitaa.com/movaghathalal